eitaa logo
مسجد فاطمیه کرهرود
85 دنبال‌کننده
218 عکس
33 ویدیو
2 فایل
🌷به اطلاع همه نمازگزاران مسجد می‌رساند،پاسخ سوالات شرعی خود را می توانید از طریق ارسال پیام به شخصی امام جماعت،دریافت نمایید. @Harimevelayaat 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود اراک👇👇👇 @masjedfatemiye https://chat.whatsapp.com/J2tnNyOJfqFK7eRSsG1lKY
مشاهده در ایتا
دانلود
عکس های برنامه احکام بین دو نماز ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
مسجد فاطمیه کرهرود
✅احکام شنبه ها؛۱۴۰۱/۱۰/۱۰ #احکام_وضو(۱۰) 🔸پیامبر اسلام ص می فرماید: «السواک شطر الوضوء؛ مسواک کردن
✅احکام شنبه ها؛۱۴۰۱/۱۰/۱۷ (۱۱) 🔸امام رضا علیه السلام می فرماید: «انما امر بالوضوء ... مع ما فیه من ذهاب الکسل و طرد النعاس(علل الشرائع :۲۵۷/۹) همانا به وضو امر شده است به خاطر آنکه خستگی و کسالت را بر طرف می کند و نشاط به ارمغان می آورد». 🔸مسح پا 🤔پرسش:مقدار مسح پا از درازا چقدر است؟ 👈آیات عظام امام، بهجت، فاضل، مکارم، نورى و وحید: باید پا را از سر یکى از انگشت ها تا برآمدگى روى پا، مسح کند و بنا بر احتیاط مستحب تا مفصل پا مسح نماید. 📚[توضیح المسائل مراجع، م 252؛ نورى، توضیح المسائل، م 253 و وحید، توضیح المسائل، م 258.] 👈آیات عظام تبریزى و صافى: باید پا را از سر یکى از انگشت ها تا برآمدگى روى پا، مسح کند و بنابر احتیاط واجب، تا مفصل پا مسح نماید. 📚[توضیح المسائل مراجع، 252] 👈آیات عظام خامنه اى و سیستانى: باید پا را از سر یکى از انگشت ها تا مفصل، مسح کند. 📚[توضیح المسائل مراجع، 252؛ خامنه اى، اجوبة الاستفتائات، س 111] 🤔پرسش: اگر در مسح پا سر انگشتان پا مسح نشود و کمى از بالاتر کشیده شود، آیا این وضو صحیح است؟ 👈همه مراجع: اگر مسح پا شامل سر انگشتان پا نباشد، وضو باطل است. 📚[خامنه اى، س 105؛ توضیح المسائل مراجع، م 252 ؛ نورى، توضیح المسائل، م 253 و وحید، توضیح المسائل، م 258.] •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/J2tnNyOJfqFK7eRSsG1lKY
✅احکام شنبه ها؛۱۴۰۱/۱۰/۲۴ (۱۲) 🔸الإمامُ الرِّضا عليه السلامـ في عِلَّةِ الوُضوءِ ـ: لأنّهُ يَكونُ العَبدُ طاهِرا إذا قامَ بَينَ يَدَيِ الجَبّارِ عِندَ مُناجاتِهِ إيّاهُ ، مُطيعا لَهُ فيما أمَرَهُ ، نَقِيّا مِن الأدناسِ و النَّجاسَةِ ، مَع ما فيهِ مِن ذَهابِ الكَسَلِ و طَردِ النُّعاسِ ، و تَزكِيَةِ الفُؤادِ لِلقِيامِ بَينَ يَدَيِ الجَبّارِ . ۲۱۸۹۴.امام رضا عليه السلامـ درباره حكمت وضو ـفرمود: براى اينكه بنده وقتى براى مناجات با خداوند جبّار در برابر او مى ايستد، پاك باشد، فرمان او را اطاعت كرده باشد و از آلودگى ها و نجاست پاكيزه باشد، به علاوه اينكه وضو باعث از بين رفتن حالت كسالت و زدودن خواب آلودگى و پاك ساختن دل براى ايستادن در حضور خداوند جبّار است. 📚علل الشرائع :۲۵۷/۹ 🔸مسح بر جوراب؛ 🤔پرسش: آیا مسح بر روى جوراب نازک صحیح است؟ 👈همه مراجع: مسح بر روى جوراب نازک باطل است (هر چند نازک باشد). 📚[خامنه اى، اجوبه، س 114؛ توضیح المسائل مراجع، م 259؛ وحید، توضیح المسائل، م 265.] 🔸شک در مسح پا؛ 🤔پرسش: اگر بعد از وضو شک کند که پاها را مسح کرده یا نه، چه تکلیفى دارد؟ 👈همه مراجع: نسبت به مسح پاى راست به شک خود اعتنا نکند؛ ولى باید پاى چپ را ـ چنانچه به کار دیگرى نپرداخته و یا از محل وضو نگذشته است ـ مسح کند. در غیر این صورت، به شک خود اعتنا نکند. 📚[العروة الوثقى، ج 1، شرایط الوضو، مسئله 45.] •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/J2tnNyOJfqFK7eRSsG1lKY
✅احکام شنبه ها؛۱۴۰۱/۱۱/۱ (۱۳) 🔸امام محمد باقر علیه السلام در روایتی می فرمایند: "ما عَرَفَ اَللهَ مَن عَصاهُ" خدا را نشناخته آن که خدا را نافرمانی کند.تحف العقول، ص294 🔸لاک ناخن پا؛ 🤔پرسش: آیا بانوان مى توانند همه انگشتان پاى خود را لاک بزنند و در هنگام وضو تنها یک انگشت کوچک پا را براى مسح بدون لاک نزده، نگه دارند؟ 👈همه مراجع: آرى،مقدار واجب مسح، تنها از سر یکى از انگشتان پا (هرچند انگشت کوچک پا) است.[46] 🔸کاشت ناخن؛ 👈دو جور کاشت ناخن داریم؛ 1⃣ : یعنی کاشتن ناخن مانند کاشتن مو که جزئی از بدن محسوب می شود و هیچ مشکل شرعی ندارد. 2⃣ : یعنی چسباندن ناخن مانند چسباندن مژه که به دو منظور انجام میشود: ۱- برای درمان ۲- برای زینت 🔸اصل چسباندن ناخن مشکل شرعی برای نماز ندارد(فقط چون زینت محسوب میشود،باید آن را در مقابل نامحرم بپوشاند) و صرفا برای مقدمه نماز یعنی وضو و غسل است که مانع می باشد. اگر کسی ناخن مصنوعی بچسباند،باید برای وضو آن را بردارد هر چند هزینه داشته باشد که برداشتن آن هم توسط متخصص آن(آرایشگر)انجام می شود. و تنها در دو صورت می تواند با وضوی جبیره ای و بعد از آن بنا براحتیاط تیمم بدل از وضو نماز بخواند: ۱- برداشتن ناخن مشقت زیاد دارد؛مثلا آرایشگر در دسترس نیست یا کندن آن همراه با خونریزی و درد شدید است. 💥البته در غالب موارد برداشتن ناخن،بدون درد و خونریزی انجام می شود. ۲- وقت تنگ باشد. 💥البته بنابر احتیاط باید دوباره نمازش را قضا کند. 👌نتیجه؛ "کاشت ناخن و مژه در صورتی که برای زینت انجام می شود و خانم می داند که در زمان وضو و غسل امکان برطرف کردن آن را ندارد جایز نیست." •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/J2tnNyOJfqFK7eRSsG1lKY
✅احکام شنبه ها؛۱۴۰۱/۱۱/۸ (۱۴) 🔸الإمامُ الباقرُ عليه السلام :إنّما الوُضوءُ حَدٌّ مِن حُدودِ اللّهِ ؛ لِيَعلَمَ اللّهُ مَن يُطيعُهُ و مَن يَعصيهِ. وضو در حقيقت حدّى از حدود خداست تا اينكه خداوند بداند چه كسى از او فرمان مى برد و چه كسى نا فرمانيش مى كند. 📚علل الشرائع : ۲۷۹/۱. 👌بعضی ها می گویند ما که دست و صورتهایمان را می شوریم و تمییز هستیم؛اصلا تازه از حمام آمدیم،دیگر چه لزومی به وضو گرفتن هست؟ پاسخ این است که خداوند طوری میخواهد عبادت شود که میخواهد،نه طوری که بنده ای اش بخواهد. 🔸آب خارج وضو؛ 🤔پرسش: اگر رطوبت مسح سر به رطوبت صورت متصل شود؛ آیا وضو باطل مى شود؟ 👈همه مراجع: خیر، مسح و وضو صحیح است، ولى نباید با آن قسمت از دست که به آب صورت برخورد نموده، پاها را مسح کند. 📚[تبریزى، استفتائات، س 181؛ خامنه اى، اجوبه، س 142؛ امام، استفتاآت، ج 1، س51؛ سیستانى، مکارم، فاضل و نورى، تعلیقات على العروه، ج 1، احکام الوضو، م 25؛ وحید، منهاج الصالحین، ج 2، م 92؛ صافى، هدایه العباد، ج 1، م 106]  🤔پرسش: اگر در اثناى وضو، آبى خارج از آب وضو به دست و صورت بریزد؛ آیا وضو باطل است؟ همه مراجع: خیر باطل نمى شود؛ ولى اگر بعد از پایان شستن دست چپ، آبى خارج از وضو به کف دست راست یا چپ برسد و با آن مسح کند وضویش باطل مى شود. 📚[العروة الوثقى، ج 1، افعال الوضو م 5.] 🤔پرسش: اگر هنگام مسح، رطوبتى از صورت به کف دست یا روى پا بچکد، آیا مسح صحیح است؟ همه مراجع: اگر رطوبت به روى پا بچکد آن را خشک کند و سپس مسح نماید و اگر به کف دست بچکد، مى تواند با قسمت دیگر کف دست، سر و پا را مسح کند. 📚[دفتر: همه مراجع.]  •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/J2tnNyOJfqFK7eRSsG1lKY
عکس تفسیر قرآن👆👆👆 ۱۴۰۱/۱۱/۹
مسجد فاطمیه کرهرود
✅ جلسه نوزدهم تفسیر یکشنبه ها؛ ۱۴۰۱/۹/۶ ◀️ شیوه های #تبلیغ_دین_از_نگاه_قرآن(۷) قصه ۳ 🔸امام على ع
✅جلسه بیستم تفسیر یکشنبه ها؛ ۱۴۰۱/۹/۱۳ ◀️ شیوه های (۸) خلاصه ۷ جلسه قبلی ⬅️احکام غلط خواندن قرآن؛ 🤔اگر شخصى بخواهد قرآن را کامل بخواند (یعنى علاقه زیادى به خواندن تمام قرآن دارد)؛ ولى متأسفانه بعضى از کلمات قرآن را غلط مى خواند، تکلیفش چیست؟ 👌همه مراجع: غلط خواندن اگر عمدى نباشد، اشکال ندارد. 💥تبصره: تمامى کسانى که قرآن کریم را فرا گرفته اند، ابتدا در خواندن آن دچار مشکل بوده اند. وجود غلط نباید مانع قرائت قرآن شود، با تکرار و تمرین قادر خواهد بود، آن چنان که شایسته است، کتاب الهى را قرائت و در آن تدبر کند. 👈خواندن زیارت غلط توسط زائر از نخواندن آن بهتر است و خداوند به لطف خود حتی به این نوع زیارت خواندن نیز پاداش می‌دهد . 👈هرگاه قرآن را عمداً غلط بخواند و آن را به‌عنوان کلام خدا به خدا نسبت دهد روزه او باطل می‌شود، بنابر احتیاط واجب. https://www.porseman.com/!35140 🔸شیوه های ؛ 1⃣سخن و محتوای زیبا را در ظرف و قالب زیبا بیان کن. 👈تقدیم کردن گل به مخاطب یا کوبیدن گل بر سر مخاطب؟ 👈ای موسی با فرعون نرم سخن بگو؛"قولا لینا" 👈آیه آیه بودن قرآن دو دلیل دارد: ۱- حفظ زیبایی بر اساس رعایت وزن و هماهنگ بودن آخر آیات. ۲- دلنشین و دلپذیر بودن قرآن 2⃣آسان و ساده بیان کردن؛ 👈نظر آیت الله مصباح یزدی و آیت الله حوادی آملی 👈قرآن خیلی از اصطلاحات علماء را به کار نبرده است؛مثل واجب الوجود و... 👈کلام آیت الله جوادی آملی: "کلام باید به گونه ای باشد که عوام بفهمند و خواص نتوانند ایراد بگیرند." 👈این روش پیامبران بوده که به اندازه عقل مردم زمان خود صحبت می کردند. 🔸چگونه مطالب را آسان بیان کنید؛ ۱- عدم استفاده از کلمات و اصطلاحات سخت و ثقیل ۲- استفاده از مثال؛ 👈خداوند می فرماید که من خجالت نمی کشم که به پشه مثال بزنم. ۳- استفاده از قصه و داستان ♦️روش های دیگری که آیت الله مصباح فرمودند و ما در لابه لای مباحث گفتیم؛ ۱- بیان نمونه و شواهد عینی قبل از برهان 👈برای بیان قیامت ابتدا از مثال عینی تغییر فصل ها استفاده کرده است. ۲- عبرت گرفتن از جریانات تاریخی 👈داستان مهمانان حضرت ابراهیم(ع) که خبر خوبی آوردند و ماموریت عذاب قوم لوط را داشتند؛پس فرشتگان عذاب بد و منفی نیستند...برخی تصوری که از حضرت عزرائیل دارند،منفی و بد است؛در صورتی که او فرشته مقرب الهی است. ♦️روش های دیگری که آیت الله جوادی آملی فرمودند و ما در لابه لای مباحث گفتیم؛ ۱- استفاده کردن از تمثیل برای تنزل دادن معارف سنگین و متعالی ۲- گزینش صحنه های درس آموز تاریخی در تبیین قصه ها •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/J2tnNyOJfqFK7eRSsG1lKY
✅جلسه بیست و یکم تفسیر یکشنبه ها؛۱۴۰۱/۹/۲۷ ◀️ (۱) 🔸لمس قرآن؛ آیا دست زدن به جلد قرآن در دوران عادت ماهیانه، مانعى دارد؟ 👈همه مراجع: دست گذاشتن روى خط قرآن، براى حائض و براى هر کسى که طهارت (وضو، غسل و تیمم) ندارد، حرام است؛ ولى مس جلد یا حاشیه قرآن بى اشکال است و تنها کراهت دارد. 📚[ توضیح المسائل مراجع، م 356.] 🔸مس ترجمه قرآن؛ دست زدن به ترجمه قرآن، بدون طهارت چه حکمى دارد؟ همه مراجع: مس ترجمه قرآن اشکال ندارد. بلى اگر در ترجمه آن، خود کلمات قرآن و یا نام خدا (به هر زبانى) به کار رفته باشد، نباید به آن کلمات بدون طهارت دست زد. 📚[ توضیح المسائل مراجع، م 317.] تبصره. برخى در مورد نام خدا احتیاط واجب و برخى احتیاط مستحب دارند. 🔸خالکوبی آیات قرآن؛ خالکوبى آیات قرآن بر روى بدن و مس آن چگونه است؟ 👈همه مراجع: اگر ماده اى که با آن خالکوبى شده زیر پوست باشد، مس آن بدون طهارت اشکال ندارد و بعد از حدث و جنابت، لازم نیست فورى وضو و یا غسل انجام دهد. 📚[ تبریزى، استفتاءات، س 1920 و دفتر: همه مراجع.] 🔸قرآن به سر گذاشتن؛ آیا گذاشتن قرآن باز بر روى سر، بدون طهارت جایز است؟ 👈آیات عظام امام، بهجت، صافى و فاضل: آرى، جایز است؛ ولى بهتر است قرآن باز را بدون طهارت بر سر نگذارند. 📚[ امام و فاضل، تعلیقات على العروه، ج 1، غایات الوضو، م 3؛ بهجت و صافى، توضیح المسائل مراجع، م 317.] 👈آیات عظام تبریزى، سیستانى و وحید: اگر موهاى سر، تابع و جزء سر شمرده نشود (یعنى کوتاه نباشد)، جایز است. 📚[ تبریزى و سیستانى، منهاج الصالحین، ج 1، م 164؛ وحید، منهاج الصالحین، ج 2، م 164.] 👈آیات عظام مکارم و نورى: بنابر احتیاط واجب، بدون طهارت جایز نیست. 📚[تعلیقات على العروه الوثقى، غایات الوضو، م 3.] 🌺تبصره؛ فرض مسئله، جایى است که سر شخص مو داشته باشد و بخواهد خط قرآن را بدون طهارت به آن برساند. در غیر این صورت، حکم تماس بدن با خط قرآن را پیدا مى کند. 🔸سوزاندن برگه های حاوی اسماى متبرکه؛ آیا سوزاندن آیات قرآن - که بر روى کاغذ نوشته شده - جایز است؟ 👈همه مراجع: خیر، سوزاندن ورق هاى قرآن جایز نیست. 📚[ تبریزى، استفتاءات، س 1953 ؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتاءات، س 165 ؛ صافى، جامع الاحکام، ج 1، س57؛ مکارم، استفتاءات، ج 1، س 81 و دفتر: همه مراجع.] 🔸امحاء برگه های حاوی اسماء متبرکه؛ راه محو کردن برگه هایى که آیات قرآن بر روى آن نوشته شده، چیست؟ 👈همه مراجع: یکى از سه راه ذیل پیشنهاد مى شود: 1. آنها را در مکانى دفن کنید. 2. در آب جارى مانند رودخانه بریزید. 3. به مراکزى تحویل دهید که از آنها براى ساختن کارتن و مانند آن استفاده مى کنند. 📚[ تبریزى، استفتاءات، س 1953 ؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتاءات، س 163 و 162 و 165 ؛ مکارم، استفتاءات، ج1، س 76 و دفتر: همه مراجع.] 🔸قرآن روى کفن؛ نوشتن آیات قرآن روى کفن و یا همراه گذاشتن آن با مردگان جایز است؟ 👈همه مراجع: نوشتن آیات قرآن و دعاى جوشن صغیر و کبیر بر کفن مستحب است. البته اگر بر پارچه جداگانه اى نوشته و بالاى سینه یا سر میت قرار داده شود، بهتر است. 📚[ عروه الوثقى، فى مستحبات الکفن، الحادى عشر.] 🔸قسم به قرآن؛ کسى که براى انجام دادن کارى یا ترک آن، به قرآن قسم بخورد و به آن عمل نکند، آیا کفاره دارد؟ 👈همه مراجع: مخالفت با قسم به قرآن، کفاره ندارد. 📚[ همان، م 2671.] 🔸خوابیدن و قرآن؛ آیا در اتاقى که قرآن هست، خوابیدن اشکال دارد؟ 👈همه مراجع: خیر، اشکال ندارد؛ ولى اگر قرآن به طرف پا و یا پشت باشد و باعث هتک و بى حرمتى آن شود، جایز نیست. 📚[ تبریزى، استفتاءات، س 1990 و دفتر: همه مراجع.] 🔸قرآن و جنابت؛ بودن قرآن همراه جنب چه حکمى دارد؟ 👈همه مراجع: همراه داشتن قرآن براى جنب اشکال ندارد؛ ولى مکروه است. 📚[ همان، م 356.] •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/J2tnNyOJfqFK7eRSsG1lKY
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مسجد فاطمیه کرهرود
✅جلسه بیست و یکم تفسیر یکشنبه ها؛۱۴۰۱/۹/۲۷ ◀️ #احکام_قرآن(۱) 🔸لمس قرآن؛ آیا دست زدن به جلد قرآن
✅جلسه بیست و دوم تفسیر یکشنبه ها؛ ۱۴۰۱/۱۰/۱۱ ◀️شیوه های (۹) (۱) 🔸رسول اللّه صلى الله عليه و آله: خَيرُكُم مَن تَعَلَّمَ القُرآنَ وعَلَّمَهُ. (الأمالي للطوسي: ص 357 ح 739) بهترينِ شما، كسى است كه قرآن را بياموزد و آن را آموزش دهد. 1⃣سخن و محتوای زیبا را در ظرف و قالب زیبا بیان کن. 2⃣آسان و ساده بیان کردن. 3⃣ ؛ [مثلاً] به جای بیان علم طبابت،به مسائلی می پردازد که برای زندگی بی نهایت ما مؤثر باشد.(نساء77) 🔸معلومات در عالم بی‌نهایت است؛انسان نمی‌تواند به همه معلومات احاطه پیدا کند و عقل او می‌گوید به‌دنبال معلوماتی برود که برای او لازم است و به آن‌ نیاز دارد. 🔸انسان باید آموختن علمی را انتخاب کند که برای او بیشتر مفید است. روش انبیا نیز همین بوده است. 🔸اگر کسانی چیزی به انسان یاد بدهند که برای زندگی ابدی‌اش مفید باشد، مهم‌تر از این است که دستورالعمل حفظ الصحه(علم طبابت) بدهند. 🔸زیرا آنها برای زندگیِ بی‌نهایت ما مؤثر است، و زندگی بی‌نهایت هیچ نسبتی با عدد ندارد؛ پس خدمت کسانی که باعث می‌شوند انسان به سعادت آخرت برسد، هزاران بار بیشتر از کسی است که با طبابت خود مردم را درمان می‌کند. (1393/11/8) http://mesbahyazdi.ir/node/5462 🔸معرفی مختصری از شخصیت آیت الله مصباح یزدی؛ 👈معرفی شده توسط مقام معظم رهبری برای مراجعه کردن به ایشان 👈به بیان رهبری ایشان،جای خالی علامه طباطبایی و شهید مطهری را پر کردند دارای فکری بی غل و غش هستند. 👈چرا رهبری بعد از ایشان کس دیگری را معرفی نکردند؟! •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/J2tnNyOJfqFK7eRSsG1lKY
مسجد فاطمیه کرهرود
✅جلسه بیست و دوم تفسیر یکشنبه ها؛ ۱۴۰۱/۱۰/۱۱ ◀️شیوه های #تبلیغ_دین_از_نگاه_قرآن(۹) #توجه_دادن_به_م
✅جلسه بیست و سوم تفسیر یکشنبه ها؛ ۱۴۰۱/۱۰/۱۸ ◀️شیوه های (۱۰) (۲) 🔸رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :  القرآنُ غِنىً ، لا غِنى دونَهُ ، و لا فَقرَ بعدَهُ . [بحار الأنوار : 92/19/18.] پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : قرآن ثروتى است كه بدون آن توانگرى نباشد و با وجود آن فقرى نه. 🔸همچنين آن حضرت مي فرمايد: «من قرأ القرآن فرأي أنّ أحداً أعطي أفضل مما أعطي فقد حقّر ما عظّمه الله وعظّم ما حقّره الله» [جامع أحاديث الشيعه، ج 15، ص ۱۶] كسي كه قرآن تلاوت كند و آنگاه بپندارد بهره‌ي ديگران از او بيشتر است، او آنچه را خدا بزرگ شمرده (قرآن) حقير پنداشته و آنچه را خدا حقير دانسته (دنيا) او بزرگ پنداشته است. 1⃣سخن و محتوای زیبا را در ظرف و قالب زیبا بیان کن. 2⃣آسان و ساده بیان کردن. 3⃣ ؛ 🔸درس دین و زندگی در مقایسه با دروس دیگر،چه فایده ای دارد؟ 👌علم پزشکی را همه قرار نیست یاد بگیرند. علم و مهارت بازیگری را همه قرار نیست یاد بگیرند. نانوایی و جوشکاری و ... اما علم دین و زندگی را باید همه بلد باشند چه مهندس چه دکتر چه بازیگر چه نانوا و... همه باید تحقیق کنند که آیا خدا و قیامت و... وجود دارد یا نه...(در حد خودشان) همه باید بتوانند جواب این سوال را بدهند که چرا نماز می خوانند یا چرا نمی خوانند...در هر دو صورت مباحث دین و زندگی مطرح میشود. 👈همه انسان ها می میرند و همه باید پاسخ این را بدهند که با مردن نابود می شوند یا نه؟! به هر جوابی که برسی،در مورد علم دین و زندگی صحبت می کنی. 🔸قرآن دارای محتوایی است که همه به آن نیازمندیم 🔸چرا دستورهای پزشکی، داروي سرطان، فرمول غني کردن اورانيوم و امثال آن در نیست؟ ◀️پاسخ از علامه مصباح یزدی👇👇👇 «اين مسایل نسبت به مسائلي که به آن پرداخته است خيلي -ارزش-تر است. به چيزهايي پرداخته که اگر نباشد، ضررش بي‌نهايت است، اما درباره این مسایل، 👈اولاً خود انسان‌ها انگيزه دارند و دنبال می‌کنند، 👈و به فرض که محروم هم بمانند ضرر ندانستن آنها بي‌نهايت نيست و ضررهاي محدودي است.» (1393/11/8) http://mesbahyazdi.ir/node/5462 🔸مقام معظم رهبری: "اینکه گفته میشود «از قرآن درس زندگی بیاموزیم»، معنایش این نیست که مثلاً فرض کنید که بایستی ما قوانین و مقرّرات راهنمایی و رانندگی را هم در قرآن پیدا کنیم؛ نه، قرآن ذهن ما را به معارف عالی مزیّن میکند. وقتی ذهن انسان با معارف عالی بالا رفت، همه‌ی اسرار عالم را میتواند بفهمد؛ حکمت می‌آموزد" ۱۳۹۸/۰۲/۱۶ https://khl.ink/f/42448 •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/J2tnNyOJfqFK7eRSsG1lKY
مسجد فاطمیه کرهرود
✅جلسه بیست و سوم تفسیر یکشنبه ها؛ ۱۴۰۱/۱۰/۱۸ ◀️شیوه های #تبلیغ_دین_از_نگاه_قرآن(۱۰) #توجه_دادن_به_
✅جلسه بیست‌ و چهارم تفسیر یکشنبه ها؛ ۱۴۰۱/۱۰/۲۵ ◀️شیوه های (۱۱) عدم بی طرفی(۱) 🔸رسول اللّه صلى الله عليه و آله: إنَّ اللّهَ يَرفَعُ بِهذَا الكِتابِ أقواماً ويَضَعُ بِهِ آخَرينَ. (كنز العمّال: ج 1 ص 512 ح 2275) خداوند، به واسطۀ اين كتاب، اقوامى را بالا مى برد وعدّه اى ديگر را پايين مى آورد. 1⃣سخن و محتوای زیبا را در ظرف و قالب زیبا بیان کن. 2⃣آسان و ساده بیان کردن. 3⃣ . 4⃣عدم بی طرفی؛ 🔸بیان آیت الله جوادی آملی؛ 1⃣👈4- و آرایی که از دیگران نقل می کند. 2⃣👈8- 📚تفسیر تسنیم؛ج1 ص 44 الی 52 💥داوري قاطع نسبت به اقوال و آرايي كه از ديگران نقل مي كند. قرآن كريم همانند برخي از كتب متداول، مجمع اقوال نيست تا آراي مختلف را نقل كند و بين آنها داوري نكند، بلكه نقلهاي آن با داوري همراه است. از اين رو، اگر مطلبي را نقل كند و سخني در ابطال و ردّ آن نياورد نشانه امضا و پذيرش آن است؛ چنانكه از فرزند صالح حضرت آدم (عليه السلام) نقل مي كند كه معيار پذيرش عمل در نزد خدا تقواست: (قال إنّما يتقبّل الله من المتقين)[مائده/۲۷] و آن را ردّ نمي كند و از اين رو در برخي روايات اين جمله با عنوان «قول الله» ناميده شده است[نورالثقلين، ج 1، ص 615] داشتن اين ويژگي «قول فصل» نام گرفته است: (إنّه لَقولٌ فصل وما هو بالهزل)[طارق/۱۳ و ۱۴]. قطعا آن قرآن سخن جدا کننده و قطعی است و شوخی نیست. 🔹مقام معظم رهبری؛ "بی طرفی در دعوای حق و باطل معنی ندارد. یک وقت دعوای مشتبهی است، آن بحث دیگری است، وقتی که حقّی هست و باطلی، اینجا بی‌طرفی معنا ندارد؛ باید طرف حق بود، مقابل باطل ایستاد؛ حالا یکی میتواند به شکل نظامی بِایستد، یکی به شکل سیاسی بِایستد؛ به اَشکال مختلف میشود ایستاد، یک نفر هم با زبان، با بیان، با اندیشه میتواند بِایستد؛ باید ایستاد. شاعر نمیتواند در جنگ حق و باطل بی‌طرف باشد. اگرچنانچه شاعر، هنرمند بی‌طرف بود، تضییع نعمت خدا را کرده." ۱۳۹۴/۰۴/۱۰ بیانات در دیدار شاعران https://khl.ink/f/30174 •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/J2tnNyOJfqFK7eRSsG1lKY