هدایت شده از مدافعین حریم ولایت
✅ #فلسفه_مرگ_بر_آمریکا👇👇👇
◀️در محضر حجت الإسلام قرائتی:
«دربارهى اين #مرگ_بر_آمريكا و مرگ بر اسرائيل كه بعد از نماز مىگوييم، بعضى از مقدسين مىگويند: اينها كه در صدر اسلام نبوده است. من يك چيزى به شما بگويم .
👈 اول اينكه كسى حق ندارد درباره اسلام قضاوت كند، مگر كسى كه دهها سال در اسلام كار كرده باشد .
👈من يك حديثى براى شما مىخوانم، ببينيد اين مرگ بر آمريكا در صدر اسلام بوده است، يا نه! #مرگ_بر_آمريكا را نه، ولى مرگ بر فلانى و مرگ بر فلانى بوده است .
اميرالمؤمنين( ع) يك نماينده در رى داشت،ايشان بايد زكات را مىگرفت و تحويل مىداد . مثلاً وقتى مىگفتند: دو ريال زكات بگير، ايشان سه ريال مىگرفت، يك ريالش را برمىداشت، دو ريالش را براى حضرت امير( ع) مىفرستاد . تا حضرت امير( ع) ديد اين نمايندهاش خيانت مىكند، عزلش كرد . گفت: او را بگيريد و يك نفر هم مثلاً او را دست بسته تحويل من بدهد . چون حضرت امير( ع) با نمايندگانش كه بد بودند، برخورد خيلى انقلابى مىكرد . پس او را عزل كرد! يك . يك مراقب گذاشت كه او را تحويل بدهند، اين مراقب در يك لحظه خوابش برد، غافل شد، اين نماينده فرار كرد، فرار كرد و رفت و به معاويه متصل شد . آنجا هم بر ضرر على بن ابىطالب شعر گفت .
💥حضرت امير(ع) فرمود كه: مردم! وضو بگيريد و جمع شويد، بعد از نماز همه دستها بالا، بگوييد: #مرگ_بر_فلانى! فلان والى كه زكات اضافه گرفته و فرار كرده است .
اگر كسى چند كيلو گندم از بيت المال بدزدد، اميرالمؤمنين( ع) به مردم دستور مىدهد كه وضو بگيريد، در مسجد نماز بخوانيد و دست جمعى بر او #نفرين كنيد . حالا اينهايى كه ما بعد از نماز، به آنها #نفرين مىكنيم، به اندازهى چند كيلو گندم ندزديدهاند؟ بنابراين بر همهى كسانى كه خون مظلومين را ريختهاند #بايد_لعنت_كنيم و اين جزء دينمان است.»(1389/6/17)
📝کانال مدافعین حریم ولایت
@rahbarjame
مسجد فاطمیه کرهرود
✅شیعه شناسی؛👇👇👇
◀️با مناسبت شهادت امام کاظم(ع)
🔸چند گروه مسلمان بعد از رسول خدا(ص) بودند؛
1⃣عثمانی؛مانند زهیر
ابوبکر و عمر و عثمان را قبول داریم و علی(ع) قاتل عثمان است.
2⃣علوی و شیعه؛ مانند مختار
شیخین را قبول داریم،عثمان را قبول نداریم و علی(ع) را هم قبول داریم.
3⃣اهل جماعت؛(تعدادشان خیلی کم بود؛الآن معادل اهل سنت هستند)
هر چهار تا خلیفه را قبول داریم.
5⃣خوارج؛الآن فقط در عمّان داریم(ابازی ها)
فقط شیخین را قبول داریم و سَهرین(دو تا داماد) را قبول نداریم.
5⃣رافضی یا شیعۀ الآن؛(تعدادشان از همه کمتر بود و کافر محسوب میشدند)
شیخین و عثمان را قبول نداریم و فقط علی(ع) را قبول داریم.
💥توجه؛
در سپاه امیرالمؤمنین ۹۰ درصد شیعه و علوی اند نه رافضی و شیعه واقعی الآن.
🔸امام سجاد (علیهالسلام) در یک روایتی دارد در کل عالم اسلام بیست نفر نبودند که ما را دوست داشته باشند. و آن «ارتدالناس بعدالحسین» روایت دارد. بعضی جاها دارد که سه نفر، پنج نفر، عددها عددهایی است که به اندازه انگشتهای دست است.
🔸مسلمانان، پس از پيامبر اسلام به دو گروه بزرگ تقسيم شدند:
شيعه و سنى. و اين دو گروه، هر كدام به گروههاى متعددى تقسيم شدند.
شيعه در زمان حضرت على، امام حسن و امام حسين (ع) تقریبا هيچگونه انشعابى نداشت.
1⃣ کیسانیه؛(بعد از امام حسین(ع))
پس از شهادت حضرت امام حسين (ع) اكثريت شيعه به امامت فرزند ايشان حضرت امام زين العابدين (ع) قائل شدند و اقليتى به امامت محمد بن حنفيه معتقد گشتند. اين اقليت به نام «شيعۀ كيسانيه» معروف شدند.
2⃣ زیدیه؛(بعد از امام سجاد(ع))
پس از شهادت امام زينالعابدين، اكثريت شيعه به امامت فرزند آن حضرت امام محمدباقر (ع) قائل شدند و اقليتى زيد را امام دانستند. اين اقليت را «شيعۀ زيديه» مىگويند.
3⃣ اسماعیلیه؛(بعد از امام صادق(ع))
پس از رحلت حضرت امام صادق (ع) اكثريت شيعه به فرزند او امام موسى الكاظم (ع) روى آوردند و اقليتى پسر ديگر امام صادق (ع) اسماعيل را (که بزرگترین فرزند امام صادق(ع) بود و در زمان حیات امام صادق از دنیا رفت)به امامت انتخاب كردند. اين اقليت به نام «شيعه اسماعيليه» معروف شدند.
4⃣ فطحیه؛(بعد از امام صادق(ع))
فَطَحیّه یا أفطَحیه معتقدان به امامت عبدالله پسر امام جعفر صادق(ع) ملقب به اَفطَح. پس از شهادت امام ششم شیعیان، پسر بزرگ وی، عبدالله، ادعای جانشینی امام را نمود.
او با نقل این روایت از قول پدرش که: «امامت هر امام به پسر بزرگ او منتقل میشود»، عدهای را دور خود جمع نمود.
ادعای او دوام چندانی نیافت و عبدالله هفتاد روز پس از شهادت امام صادق(ع) از دنیا رفت و چون فرزند و جانشینی نداشت، پیروان وی سرگردان شده، عموما به امامت امام کاظم(ع) بازگشتند.
5⃣ واقفیه؛(بعد از امام کاظم(ع))
پس از شهادت امام موسى الكاظم (ع) اكثريت شيعه به امامت فرزندش حضرت امام رضا (ع) قائل شدند و برخى در خود امام موسى الكاظم توقف كردند. اين اقليت به نام «واقفيه» معروف هستند.
🔸پس از امام رضا (ع) تا حضرت مهدى (ع) انشعاب قابل توجهى به وجود نيامد و شيعيان پس از امام رضا به امام جواد و پس از او به امام هادى، امام حسن عسكرى و امام زمان ايمان آورند. اين اقليتها، در اندك زمانى منقرض شدند جز دو فرقهى زيديه و اسماعيليه كه تاكنون پايدار ماندهاند، (شيعه در اسلام، ص 32)
🔸شيعۀ دوازده امامى دو گونه است:
الف. شيعۀ دوازده امامى پايبند به احكام شريعت و معتدل در اعتقاد.
ب. شيعۀ دوازده امامى غالى.
اين اقليت، درباره امامان معصوم اعتقادات خاصّى دارند.
به عنوان مثال برخى از آنان معتقدند كه خداوند، كار جهان را به حضرت على (ع) سپرده است(مفوضه)، برخى از آنان مىگويند: امام صادق (ع) غايب شده و برخى مىگويند: ابن ملجم على (ع) را نكشت بلكه على (ع) به آسمان عروج كرده و كسى كه كشته شده، او نبوده است و حتى برخى از اينها مىگويند كه جبرئيل وحى را بايد به على (ع) مىرسانيد و خيانت كرد كه وحى را بر حضرت محمد (ص) آورد، (تاريخ اديان و مذاهب جهان، ج 3، ص 1364، عبدالله مبلّغى آبادانى). اين نوع اعتقادات، تجاوز از حد و غلو ناميده مىشوند.
على اللهی ها، جزو غلات شيعۀ دوازده امامى هستند (شيعه در اسلام، ص 40، س 5)
👌درباره كافر بودن و كافر نبودن على اللهی ها بايد گفت:
غلات به معناى غلو كنندگان در اعتقاد و متجاوزان از حد اعتدال، چند طايفه اند: طايفه اى مىگويند: حضرت على (ع) اله و خداى مجسم است. اگر چنين گفته باشند هم نجس و هم كافر هستند.
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🙏 کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇👇
در ایتا👇
@masjedfatemiye
در واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/J2tnNyOJfqFK7eRSsG1lKY
مسجد فاطمیه کرهرود
مراسم شب مبعث رسول گرامی اسلام(ص)👆👆👆
✅علت نیاز به پیامبران👇👇👇
◀️به مناسبت مبعث حضرت رسول اکرم(ص)
🔸كَمَا أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولًا مِّنكُمْ
يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا
وَيُزَكِّيكُمْ
وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ
وَالْحِكْمَةَ
وَيُعَلِّمُكُم مَّا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ
ـــــــــــــــ
آن چنان رسولی که از خود شما بود، ما در میان شما فرستادیم تا آیات ما را برای شما تلاوت کند و شما را تزکیه نفس کند و به شما کتاب و حکمت را تعلیم دهد و به شما یاد بدهد آنچه را که نمی دانید
(سورة البقرة، آیه ۱۵۱)
🔸شبهه مخالفان بعثت و وحي
🤔براهمه مي گويند:
تعليمات پيامبر از دو حال خارج نيست؛
يا موافق عقل است
يا مخالف آن؛
اگر موافق عقل باشد، نيازي به تعليمات آنان نداريم؛ زيرا عقل بشر به درک و وصول به آن تعليمات قادر خواهد بود
و اگر تعليمات انبيا مخالف عقل باشد، پذيرفتن آن ها سزاوار مقام انسانيت نيست؛ زيرا پذيرش خلاف عقل، تجاوز از حدود انسانيت و ورود در حريم حيوانيت است.
👌پاسخ؛
👈اوّلاً در مواردي که عقل قادر به درک و داوري باشد، تعليمات انبيا مفيد تأييد و تاکيد حکم عقل است و با بيان پيامبران، اهتمام انسان به رعايت «احکام عقليه» بيشتر مي شود.
👈مثل:" لا تفکروا فی ذات الله"
👈ثانياً چه دليلي بر حصر تعليمات انبيا در موافق عقل و مخالف عقل (مسائل عقل پذير و عقل ستيز) اقامه شده است؛ زيرا امکان دارد که شقّ سومي محقق باشد؛ بلکه
غالب تعاليم انبيا، نه موافق اَحکام قطعي عقل است و نه مخالف آن؛ زيرا اين تعاليم، مجموعه عقايد و احکامي است که عقل به تنهايي قادر به درک و صدور حکم درباره آن ها نيست؛ ليکن آن را تجويز مي کند و دليلي براي استحاله آن ارائه نمي دهد؛ مانند بسياري از جزئيات اصول دين و احکام عبادات. قرآن کريم نيز در بيان رسالت انبيا فرمود: پيامبران علاوه بر تلاوت آيات و تزکيه نفوس و تعليم کتاب و حکمت، حقايقي را به انسان تعليم مي دهند که او به تنهايي قادر به درک آن ها نيست: "و يعلّمکم ما لم تکونوا تعلمون"(بقره/۱۵۱)
👈مثل احکام ارث و حجاب و تفاوت های زن و مرد و ازدواج و...
(ثالثا)؛تفاوت "ما لا تعلمون" با "ما لم تکونوا تعلمون"
عبارت اول،به این معنا است که پیامبران چیزی را می آموزند که شما نمی دانید؛حال شما بعدا بدون پیامبر هم می تواند آنرا به دست بیاورید یا نه؟ آیه ساکت است.
اما عبارت دوم یعنی انبیاء مطالبی می آموزند که هرگز علم بشری به آن دست نمی یابد.(درس تفسیر آیت الله جوادی آملی)
📚انتظار بشر از دین: اثر آیت الله جوادی
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🙏 کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇👇
در ایتا👇
@masjedfatemiye
در واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/J2tnNyOJfqFK7eRSsG1lKY
مسجد فاطمیه کرهرود
✅احکام شنبه ها؛ ۱۴۰۱/۱۱/۲۲ #احکام_وضو(۱۵) 🔸عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ الْوَشَّاءِ قَالَ: دَخَلْتُ
✅احکام شنبه ها؛ ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
#احکام_وضو(۱۶)
🔸در روایت است از امام رضا علیه السلام که می فرمایند:
"مِنْ أَخْلَاقِ الْأَنْبِیَاءِ التَّنَظُّفُ."
تمیزی و پاکیزگی از اخلاق پیامبران است. (تحف العقول ص442)
🔸طهارت اعضا
1⃣پرسش؛ یکى از اعضاى وضو نجس بود، تطهیر آن را فراموش کردم و وضو گرفتم، تکلیف چیست؟ آیا وضو صحیح است؟
👌همه مراجع (به جز بهجت و صافى):
وضو باطل است و باید براى نماز و مانند آن، عضوى را که نجس بوده، آب بکشید و دوباره وضو بگیرید.
📚[امام، نورى، فاضل، مکارم و سیستانى، تعلیقات على العروه، ج 1، شرائط الوضو، الثانى؛ وحید و تبریزى، توضیح المسائل، شرائط وضو، شرط ششم؛ دفتر: خامنه اى]
👌آیات عظام بهجت و صافى:
وضو باطل است و باید براى نماز و مانند آن، عضوى را که نجس بوده، آب بکشید؛ مگر آن که بدانید با وضو گرفتن، پاک شده است.
📚[بهجت و صافى، توضیح المسائل مراجع، م 278]
2⃣پرسش:در وضو اگر کف پاى انسان نجس باشد (ولى جاى مسح نجس نباشد) و مسح کند؛ آیا وضو صحیح است؟
👌همه مراجع: آرى، وضو صحیح است و نجاست کف پا ارتباطى با روى پا که جاى مسح است، ندارد.
📚[العروة الوثقى، ج 1، شرائط الوضو، مسئله 2]
💥تبصره:
نماز با لباس و یا بدن نجس صحیح نیست، لذا باید قبل از نماز هر جایى از لباس و بدن را
که نجس است، تطهیر کرد.
3⃣پرسش: اگر عضوى از اعضاى وضو بعد از شستن آن و پیش از تمام شدن وضو نجس شود، تکلیف چیست؟
👌همه مراجع: اگر پیش از تمام شدن وضو، جایى را که شسته و یا مسح کرده، نجس شود، وضویش صحیح است؛ولى تطهیر آن به جهت نماز واجب است.
📚[توضیح المسائل مراجع، م 276؛ وحید، توضیح المسائل، م 282؛ خامنه اى، اجوبه، س 132]
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🙏 کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇👇
در ایتا👇
@masjedfatemiye
در واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/J2tnNyOJfqFK7eRSsG1lKY
مسجد فاطمیه کرهرود
✅جلسه بیست و ششم تفسیر یکشنبه ها؛ ۱۴۰۱/۱۱/۲۳ ◀️شیوه های #تبلیغ_دین_از_نگاه_قرآن(۱۳) عدم بی طرفی(۳
✅جلسه بیست و هفتم تفسیر یکشنبه ها؛ ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
◀️شیوه های #تبلیغ_دین_از_نگاه_قرآن(۱۴)
تکرار مطالب(۱)
1⃣سخن و محتوای زیبا را در ظرف و قالب زیبا بیان کن.
2⃣آسان و ساده بیان کردن.
3⃣ #توجه_دادن_به_مسایل_ضروری.
4⃣عدم بی طرفی
5⃣تکرار مطالب؛
🔸در سوره قمر،۴ آیه اش تکراری است.
سوره الرحمن ۷۸ آیه دارد که ۳۱ آیه آن تکراری است.
💥ضرورت پایه گذاری مباحث بر نظر مجتهدین؛
برخی میگویند:وقتی نظر علمای اسلام را بیان می کنید،گویا "خود گویی و خود خندی،عجب مرد هنرمندی"!!
خودتان برای خودتان می برید و می دوزید.
پاسخ این است که ما فقط نظر علمای اسلام را نمی آوریم؛ لکن باید پایه و بنیاد خود را بر روی مطالب یک مجتهد عادل زمان شناس گذاشته باشی تا به انحراف منجر نشود.
توضیح اینکه مجتهد نگاه جامعی نسبت به اسلام دارد و در نتیجه برداشتهای او برداشتهایی است که با جای دیگر اسلام تناقض ندارد و وقتی حد و حدود مشخص شد،ما می توانیم نظر دانشمندان غیر مسلمان را هم بیان کنیم.
🔸جملات آیت الله جوادی آملی:
"تكرار در قرآن كريم از آن روست كه قرآن كتاب نور و هدايت است و در مقام هدايت لازم است مطلب واحد در هر مناسبت با زباني خاص ادا شود تا ويژگي موعظه داشته باشد، بر خلاف كتب علمي كه هر مطلب تنها در يك جا بيان مي شود و تكرار آن سودمند نيست. سرّ لزوم تكرار در كتاب هدايت آن است كه شيطان و نفس اماره كه عامل ضلالت و عذابند،پيوسته به اضلال آدمي مشغولند و كار آنها گرچه گاهي كم مي شود، ليكن ترك نمي شود؛ از اين رو تكرار ارشاد و هدايت نيز ضروري است."
📚تسنيم، جلد 1، صفحه 52
🔸انواع تکرار های قرآن؛
۱- گاهی یک کلمه در یک یا چند آیه،تکرار شده است.
👈برای نمونه در آیه ۳ سوره رعد،دو بار کلمه "جَعَلَ" و در آیه ۶ سوره حدید،دو بار کلمه "يُولِجُ" ذکر شده است.
۲- گاهی بخشی از آیه در جاهای دیگر تکرار شده است.
👈برای نمونه در قرآن ۳۰ بار عبارت"اللهُ يَعْلَمُ" (خدا می داند)و ۱۴ بار عبارت "اللهُ أَعْلَمُ"(خدا داناتر است)آمده است.
۳- گاهی یک آیه کامل چند بار تکرار شده است.
👈برای نمونه ۳۱ بار آیه"فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ" در سوره الرحمن آمده است.
🔸در قرآن بیش از ۱۰۰ عبارت تکراری داریم.
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🙏 کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇👇
در ایتا👇
@masjedfatemiye
در واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/J2tnNyOJfqFK7eRSsG1lKY
مسجد فاطمیه کرهرود
✅جلسه بیست و هفتم تفسیر یکشنبه ها؛ ۱۴۰۱/۱۱/۳۰ ◀️شیوه های #تبلیغ_دین_از_نگاه_قرآن(۱۴) تکرار مطالب(
✅جلسه بیست و هشتم تفسیر یکشنبه ها؛ ۱۴۰۱/۱۲/۷
◀️شیوه های #تبلیغ_دین_از_نگاه_قرآن(۱۵)
تکرار مطالب(۲)
1⃣سخن و محتوای زیبا را در ظرف و قالب زیبا بیان کن.
2⃣آسان و ساده بیان کردن.
3⃣ #توجه_دادن_به_مسایل_ضروری.
4⃣عدم بی طرفی
5⃣تکرار مطالب؛
🔸یکی از عبارتهای نزدیک به مفهوم تکرار کردن،تلقين
روش ديگر در تربيت انسانها «تلقين» است. بايد به مردم تلقين نمود كه اگر مؤمن باشند
برترند:
«انتم الاعلون ان كنتم مؤمنين» «آل عمران/ 139»
تلقين گاهى با لفظ است و گاهى با عمل. گاهى با تكرار لفظ چيزى به انسان تلقين مىشود مثل ذكرهاى «لااله الّا اللَّه» و «صلوات» كه به تكرار كردن آنها زياد سفارش شده است و گاهى با تكرار عمل چنانكه در روايت مىخوانيم: «ان لم تكن حليماً فتحلّم» «نهج البلاغه صبحى صالح/ كلمه قصار 207»
«اگر بردبار نيستى خود را به بردبارى وادار كن.»
حضرت صادق عليه السلام مىفرمايد:
هر كس كفنش در خانهاش باشد او را از غافلان ننويسند و هرگاه به آن كفن نگاه كند ثواب مىبرد
«حاشيه مفاتيح الجنان، كتاب الباقيات الصالحات، آداب اموات/ ص 529».
همين ديدن كفن، تلقين حقانيّت مرگ است.
فلسفه روضهخوانى، تلقين شهامت و شهادت است.
رجزخوانى در جبهه و تكبير گفتن هنگام هجوم به دشمن، تلقين پيروزى است.
🔸نکاتی در مورد تکرار کردن؛
1⃣آیت الله جوادی آملی:
"برای عموم مردم تکرار مانند استدلال و تعلیل است."
👈توضیح اینکه غالب مردم اهل فلسفه و منطق و صغری و کبری چیدن نیستند و در نتیجه بر هدایت آنها بایستی فضا را برایشان مهیا کرد تا مومن شوند و ایمانشان افزایش یابد.
آن مقداری که تکرار کردن اذان برای غالب مردم تاثیرگذار بر ایمانشان است،تبیین برهان نظم و صدیقین برای اثبات خدا،برایشان تاثیر گذار نخواهد بود.
2⃣ضرب المثل " در خانه اگر کس است،یک حرف بس است"؛ برای همه جا صحیح و درست نیست.
3⃣تکرار در روانشناسی و مثال پیام های بازرگانی(پفک و نوشابه...)
4⃣در تکرار نفرات اول کار خود را بی اثر میدانند،در صورتیکه اینگونه نیست.
👈وقتی نفر اول می گوید او جواب می دهد:"به تو چه؟ مگه فضولی؟!"
👈نفر سوم که می گوید او جواب می دهد:"به تو چه؟ مگه فضولی؟!"
👈نفر پنجم که می گوید او جواب می دهد:"به تو چه؟ مگه فضولی؟!"
👈نفر هفتم که می گوید او جواب می دهد:"به تو چه؟"
👈نفر نهم که می گوید او سکوت می کند.
نفر دهم که می گوید او جواب می دهد:"چشم."
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🙏 کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇👇
در ایتا👇
@masjedfatemiye
در واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/J2tnNyOJfqFK7eRSsG1lKY
توجه توجه
جلسه نمازگزاران اسفند ماه در روز جمعه ۱۴۰۱/۱۲/۱۹ بعد از نماز عشاء می باشد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅مسجد باید برای نوزاد و کهنسال برنامه داشته باشد یعنی چه؟👆👆👆
♨️حجت الاسلام مجتبی سعید دسمی پاسخ می دهد.
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🙏 کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇👇
در ایتا👇
@masjedfatemiye
در واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/J2tnNyOJfqFK7eRSsG1lKY
توجه توجه
جلسه نمازگزاران اسفند ماه در روز جمعه ۱۴۰۱/۱۲/۱۹ بعد از نماز عشاء و موضوع این جلسه رای گیری در مورد تکبیر بعد از نماز و ...... می باشد.