eitaa logo
کانال مسجدی ها (مسجدالاقصی)
1.9هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
3.1هزار ویدیو
754 فایل
🖤بسم رب الحسین🖤 🕌 ادرس: اراک، خ دانشگاه، منطقه خانه سازی 🇮🇷 مدیر کانال: @mojtaba1570 دارای کانون فرهنگی امام رضا ع با محوطه ورزشي فوتبال و والیبال، اتاق IT، کلاس مهد قران، هیئت مذهبی، کتابخانه، گروه سرود، اتاق پخش فیلم، کلاس هاي کاردستی و خلاقیت ..
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
18.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️مدیریت تصویر امام حسین علیه السلام توسّط امام هادی علیه السلام @masjedolaghsa
19.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️آسان جان دادن اصحاب سیدالشهداء علیه السلام @masjedolaghsa
[سخنان امام در مجلس ولید] [منبر کوتاه ] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ ❇️تاریخ وقتی یزید به حکومت رسید به فرماندار مدینه نامه نوشت که از امام حسین(ع) بیعت بگیرد. او هم کسی را در پی امام فرستاد. شجاعت حسینى ایجاب مى کرد از دعوت حاکم مدینه به خاطر وحشت از توطئه سرباز نزند، ولى درایت آن امام بزرگوار نیز ایجاب مى کرد که جانب احتیاط را از دست ندهد، از این رو جمعى از جوانان شجاع و نیرومند بنى هاشم و شیعیان را با خود به سوى خانه حاکم مدینه، (ولید) برد که در صورت لزوم آنها را به درون خانه بخواند و توطئه دشمن را درهم بشکنند! جالب این که امام(ع) همراهان را با خود به درون خانه نبرد بلکه شخصاً وارد شد، و آنها بر در خانه ماندند. امام حسین(ع) بر ولید وارد شد و طبق آداب اسلامى سلام کرد ولید با خوشرویى پاسخ داد و او را نزد خویش نشاند. ولید از مرگ معاویه خبر داد. امام حسین(ع) فرمود:«إنّا لِلّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ»، اکنون براى چه منظورى مرا خواسته اى؟ ولید گفت :تو را براى بیعت دعوت کردم، و همه مردم با یزید بیعت کرده اند! امام که دنبال تدبیری بود آن جلسه مسالمت آمیز خاتمه باید فرمود: تو به بیعت مخفیانه من راضی نمی شوی که. ولید تایید کرد. امام خواست بیرون رود مروان حکم که در جلسه حضور داشت گفت: ای ولید اگر اکنون بگذاری بیعت نکرده بیرون شود هرگز بیعت نخواهد کرد. او را بگیر و مگذار از نزد تو بیرون رود، تا بیعت کند و گرنه گردنش را بزن! امام(ع) ناگهان از جایش برخاست و فرمود: «یَابْنَ الزَّرْقاءَ أَنْتَ تَقْتُلُنی اَمْ هُو؟ کَذِبْتَ وَاللّهِ وَ اَثِمْتَ»; اى پسر زرقاء (زن چشم کبودِ بد سیرت)، تو مرا مى کشى، یا او؟ به خدا سوگند! دروغ گفتى و گناه کرده اى! آنگاه امام(ع) با صراحت وارد بحث شد و رو به ولید بن عتبه کرد و فرمود: «أَیُّهَا الاَمیرُ! إِنّا أَهْلُ بَیْتِ النَّبُوَّةِ وَ مَعْدِنُ الرِّسالَةِ وَ مُخْتَلَفُ الْمَلائِکَةِ وَ مَحَلُّ الرَّحْمَةِ وَ بِنا فَتَحَ اللّهُ وَ بِنا خَتَمَ، وَ یَزیدُ رَجُلٌ فاسِقٌ شارِبُ خَمْر قاتِلُ النَّفْسِ المحَرَّمَةِ مُعْلِنٌ بِالْفِسْقِ، وَمِثْلی لا یُبایِعُ لِمِثْلِهِ». اى امیر! ما از خاندان نبوّت و معدن رسالت و جایگاه رفت و آمد فرشتگان و محلّ نزول رحمت الهى مى باشیم. خداوند با ما آغاز کرد و با ما پایان برد. در حالى که یزید مردى است فاسق، مى گسار، قاتل بى گناهان و آن کسى که آشکارا مرتکب فسق و فجور مى شود. بنابراین، هرگز مانند من، با مردى همانند وى بیعت نخواهد کرد! 👈 وقتی صدای امام بلند شد یاران که بیرون ساختمان منتظر بودند با شنیدند دست به شمشیر وارد شدند که امام آنها را در گیری منع کرد و به منزل بازگشتند. 🟢پیام ها این سخنان امام حسین(ع) را می توان دیباچه قیام عاشورا دانست که پیام های مهمی در آن وجود دارد؛ ➖ امام در این سخنان معرفی چهره معنوی خاندان پیامبر و معرفی چهره پلید یزید پرداخته اند. ➖امام حسین(ع) یزید را با سه ویژگی «شارِبُ خَمْر»، «قاتِلُ النَّفْسِ المحَرَّمَةِ»، «مُعْلِنٌ بِالْفِسْقِ» معرفی فرموده است. ➖ معتقدیم جمع شدن ویژگی هایی مثل شراب خواری ، بی رحمی، گناه آشکار افراد را به تدریج به جریانی پلید مشابه جریان یزیدی نزدیک میکند؛ جریانی اباحه گر که به بهانه مخالفت با ریاکاران به گناه آشکار و دریدگی افتخار میکند. ➖امام رضا(ع) فرمود:« لَمَّا حُمِلَ رَأْسُ الْحُسَیْنِ إِلَی الشَّامِ أَمَرَ یَزِیدُ لَعَنَهُ اللَّهُ فَوُضِعَ وَ نَصَبَ عَلَیْهِ مَائِدَةً فَأَقْبَلَ هُوَ وَ أَصْحَابُهُ یَأْکُلُونَ وَ یَشْرَبُونَ الْفُقَّاعَ...فَمَنْ کَانَ مِنْ شِیعَتِنَا فَلْیَتَوَرَّعْ عَنْ شُرْبِ الْفُقَّاعِ وَ اللَّعِبِ بِالشِّطْرَنْجِ وَ مَنْ نَظَرَ إِلَی الْفُقَّاعِ أَوْ إِلَی الشِّطْرَنْجِ فَلْیَذْکُرِ الْحُسَیْنَ (ع) وَ لْیَلْعَنْ یَزِیدَ وَ آلَ زِیَادٍ یَمْحُو اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِذَلِکَ ذُنُوبَهُ وَ لَوْ کَانَتْ کَعَدَدِ النُّجُومِ» هنگامی که سر مقدس امام حسین(ع) به شام رفت، یزید ملعون دستور داد آن سر را در میان مجلس نهادند و بساط میگساری را برقرار کردند. سپس یزید و اصحابش بر سر آن بساط نشستند و شروع به میگساری نمودند...پس کسی که خود را از شیعیان ما بداند، باید از آشامیدن فقاع و شطرنج بازی بر حذر باشد. کسی که نظرش به فقاع و شطرنج بیفتد، باید امام حسین (ع) را یاد کند و یزید و آل زیاد را لعنت نماید. خدای مهربان برای این عمل گناهان او را می‌آمرزد، ولو این که به شماره ستارگان باشد. 📘عیون أخبار الرضا ج ۲ ص ۲۲ 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال مسجدالاقصی🔰🔰🔰 @masjedolaghsa
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ 🌙بیان احکام ۱.نجس ‏كردن حرم‏ امامان علیهم السلام حرام است و اگر يكى از آنها نجس شود، تطهير آن واجب است. ۲.ورود جنب و حائض و نفساء به حرم پيامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم و توقف در حرم ائمه معصومين علیهم السلام جايز نيست. ۳. نمازخواندن جلوتر از قبور امامان علیهم السلام اگر هتك حرمت حساب شود، باطل است. ۴. سجده كردن براى امامان معصوم علیهم السلام حرام است ولى اگر براى خدا سجده نمايد اشكال ندارد. 🌺شعر شادی هر دو جهان بی‌تو مرا جز غم نیست جنت بی‌تو عذابش ز جهنم کم نیست در دم مرگ اگر پا به سرم بگذاری عمر جاوید به شیرینی آن یک‌دم نیست.. تا خدایی خدا هست، لوای تو به پاست زآن‌که جز دست خدا، حافظ این پرچم نیست هم خدا داند و هم عالم و آدم دانند که به جز رایت عشق تو در این عالم نیست.. ملک هستی همه ماتمکدۀ توست حسین جایی از ملک جهان خالی از این ماتم نیست گوهر اشک عزای تو به هر کس ندهند اهرمن را شرف داشتن خاتم نیست گریه بر پیکر مجروح تو باید همه دم که جراحات تنت را به از این مرهم نیست تو به جا ماندی و ظالم اثرش هم شد محو پایۀ ظلم که در دار جهان محکم نیست سائل توست کسی کز تو، تو را خواهد و بس آن‌که شد طالب تو در طلب دِرهم نیست داد مظلومی تو ملک خدا را پر کرد عالمی نیست که با یاد غمت، دَرهم نیست.. غلامرضا سازگار 💠داستان ایجاد انگیزه مرحوم حاج محمد علی یزدی مرد فاضل و صالحی بود. ایشان در زمان حیات خود، حکایت آموزنده ای را این چنین نقل کرده است: در دوران کودکی یکی از همسایگان ما دارای پسری بود که من با او دوست بودم. با هم بزرگ شدیم و هر کدام راه زندگی را پیش گرفتیم. او شغل خوب و مورد تأییدی نداشت و در مجموع، انسان خوب و درستی نشد. تا این که از دنیا رفت. مدتی پس از فوتش، شبی او را به خواب دیدم که دارای جایگاه خاصی بود و ظاهر خوب و آراسته ای داشت. از او پرسیدم: من تو را در دنیا می شناختم؛ تو کار خیری انجام نداده بودی که حال چنین جایگاهی به تو داده اند. او گفت درست است؛ من در دنیا انسان خوبی نبودم و از همان شب فوتم تا شب قبل، گرفتار عذاب بودم و سختی زیادی کشیدم، اما از شب قبل چنین مقامی به من بخشیده اند. در کمال تعجب از او پرسیدم: چه اتفاقی سبب این تغییر در وضعیت تو شد؟ او گفت: دیشب خانمی را به این قبرستان آورده، دفن کردند. او همسر استاد اشرف حداد(آهنگر) بود. هنگامی که او را به قبرستان آوردند، امام حسین علیه السلام به دیدارش آمدند. پس از خاکسپاری،‌ بار دیگر امام حسین (ع)به دیدار او آمدند. مرتبه سوم که امام (ع) تشریف فرما شدند،‌ دستور دادند تا عذاب از همه مردگان قبرستان برداشته شود. سپس از خواب بیدار شدم. فردا صبح زود به بازار آهنگران رفته، استاد اشرف حداد را یافتم. از او پرسیدم:‌آیا همسر شما به رحمت خدا رفته؟ با تعجب گفت: این چه سوالی است؟!  از او پرسیدم: آیا همسرت به کربلا مشرف شده بود یا روضه خوان حضرت بود یا در منزل خود مجلس عزا برپا می کرد؟  استاد اشرف دلیل سؤالاتم را پرسید و من به او گفتم که چه خوابی دیده ام؛ سپس استاد برایم توضیح داد که همسر من هیچ یک از اعمالی را که شما برشمردید،‌ انجام نداده بود؛ تنها در خواندن زیارت عاشورا مداومت می کرد. و من دانستم که به برکت زیارت عاشورا، نه تنها امام حسین (ع)به دیدار او آمده و قطعا مقام و مرتبه ای رفیع در بهشت به او بخشیده، که به برکت وجود او، گناه کاران را نیز مورد رحمت حق قرار داده است.(۱) ✅طرح موضوع درباره زیارت حضرت سیدالشهدا روایات فراوانی وجود دارد و در خصوص زیارت عاشورای معروف، احادیث متعددی از امام باقر (ع) و امام صادق (ع) نقل شده است. امام باقر (ع) این زیارت را به یکی از اصحابش به نام «علقمة بن محمد حضری» آموزش داده است. زیارت عاشورا علاوه بر برخورداری از آثار عجیب اخروی،از آن جا که نوعی اعلام موضع و مشخص کردن خط فکری است دست آورد ها و پیام های مهمی را در خود جمع کرده است. 🔻در این مبحث دست آورد ها و مقامات سلوکی زیارت عاشورا را مورد بررسی قرار می دهیم؛🔺 🔹 مقام قرب و پیوند معنوی [اللهم انی اتقرب الیک بالموالاة لنبیک و آل نبیک] انسان با زیارت عاشورا را جهت ابراز محبت به خاندان عصمت و تشدید علاقه و مودت به آنها قدم بر میدارد از آن جا که این محبت به خاطر خداوند است - و خاندان عصمت از آن جهت که الهی و منسوب به اویند، محبوب واقع شده اند - مایه تقّرب به خداوند است. در قسمتی از این زیارت چنین می خوانیم. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال مسجدالاقصی🔰🔰🔰 @masjedolaghsa
🔹 مقام معیت و هم جهتی با اولیا [یا اباعبدالله! انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم] مومن، با اعلام برائت و نفرت از ستم گران و ابراز محبت به پیروان حق و دوستان خاندان عصمت، به مقام معیت و هم جهتی با اولیا نایل می شود و پایه های ایمان دینی خود را مستحکم می کند. موءمن واقعی در برابر ستم، بی موضع نیست؛ از ستم گر نفرت و انزجار آشکاری دارد و با مظلوم و جبهه حق، اعلام همراهی می کند. این مقام، آن‌قدر مهم است که در زیارت عاشورا بر سلام اولویت دارد. اول صدتا لعن می‌دهیم و بعد صد سلام. (جاروب کن خانه سپس میهمان طلب) اللهم‌العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد نکته: چهره اصلی برائت و لعن، بعد از ظهور دیده می‌شود، چون ما مردم اصلا تا قبل از ظهور نمی‌فهمیم کسانی که باعث و بانی ماجرای کربلا بوده‌اند، ما را از چه نعمات زیاد و برکات بزرگی محروم کرده‌اند. ما الان از دنیای بعد از ظهور چیزی نمی‌دانیم و درک نمی‌کنیم. اصل برائت در آن زمان اتفاق می‌افتد. یعنی وقتی ظهور انجام می‌شود و می‌فهمیم چه چیزی را از ما گرفته‌اند، تازه حسّ واقعیِ برائت را درک خواهیم کرد. این لعن که در زیارت عاشورا آمده، عبادت بزرگی است که ما را از سقوط و انحطاط و از خطر امواج فتنه که از دستگاه شیاطین جنی و انسی می‌آید، حفظ می‌کند که گویا مؤمن خودش یکی از قلعه‌ها و سنگرهای اسلام است و شیاطین سعی می‌کنند این سنگر را با امواج ظلمانی خود فتح کنند. 🔹 شباهت در سبک زندگی [اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد] یکی از مهم ترین مقامات سلوکی که در زیارت عاشورا از خداوند طلب می شود مقام زندگی و مرگ آل محمدی است. ➖در روایات فرموده اند: در انبیاء پنج روح وجود دارد: روح القدس، روح الایمان، روح القوه، روح الشهوه و روح المدرج. در اصحاب میمنه چهار روح است و در اصحاب مشئمه یک روح که روح المدرج است. روح المدرج همان روحی است که انسان با آن می خورد و می خوابد و این تمنیات دنیایی را دارد. یا وقتی روح الایمان دمیده می شود انسان توان بر بندگی و اطاعت پیدا می کند و وقتی روح الشهوه دمیده می شود اشتها و مبدأ میلش عوض می شود و کراهت از معصیت خدای متعال پیدا می کند و اگر خوف الهی در قلوب مؤمنین هست به خاطر این است که در آنها روح الایمان دمیده شده است. ورای همه اینها روح القدس است که در انبیاء دمیده شده است و بر اساس آن، دائماً بیدار و دائماً بصیر هستند. از این روست که خداوند به ما دستور میدهد با ولایت و تبعیت از پیامبر حیاتی دوباره به دست آوریم و از زندگی ویژه ای برخوردار شویم؛ «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَجِیبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُم لِمَا یحْییکُمْ»(۲) 🔹ثبات قدم و قدم صدق [وَ اَن يُثَبِتَ لي عِنْدَكُمْ قَدَمَ صِدْقٍ في الدُّنيا وَالأخرةِ] ثبات قدم یعنی دائماً انسان در صراط توحید و ولایت باشد و با همه وجود از این صراط جدا نشود؛ گناه یعنی پا بیرون گذاشتن از صراط عبودیت و صراط مستقيم و خروج از مقام معيت. اين ثبات قدم بايد از روی صدق باشد؛ يعني انسان واقعا آن طرف را حق محض بداند و اگر ثبات قدم دارد از سر تردید و شک و ریب در باب خدای متعال و اولیای او نباشد. این چیزی است که در سیر به وادي عاشورا اتفاق می افتد و این درها می تواند به روی او باز شود. اين سير از دنیا آغاز می شود و در آخرت هم ادامه دارد. 🔹مقام محمود [وَ اَسَئلهُ اَن یُبَلغَنیَ المَقامَ الَمحمودَ لَکُمُ عِنْدَ الله] وجود مقدس رسول الله (ص) صاحب مقام محمود هستند. اگر کسی مجرای نعمت های الهی شد و رحمت های او، به خصوص رحمت رحیمیه از طریق او به خلایق رسید، او مستحق حمد می شود و مقام محمود پيدا مي کند. مقام محمود مطلق آن مقامی است که همه فیوضاتی که به همه عوالم می رسد، از طريق اين مقام مي رسد. اگر کسی به این مقام رسید و کائنات را به او سپردند، هر فیضی که به هر کسی مي رسد، از طريق اوست. 👈معنای رسیدن به مقام محمود این است که: «دستم به شما برسد و شما دستگیری کنید». اگر کسي نتوانست به آن مقام محمود راه پیدا کند خیرات، به روی او بسته می شود. «اَن يُبَلغَنيَ المَقامَ الَمحمودَ» يعني من بی حجاب به مقام محمود شما راه پیدا کنم و خودتان مستقیم دستمان را بگیريد؛ نه با واسطه. 👈معناي دیگر اين است که انسان در سیر با عاشورا می تواند به این مقام محمود متصل شود و اگر چنين شود، آن مقام، در انسان تجلی مي کند و انسان خودش هم می تواند شفاعت کند. یعنی وقتی دستش را گرفتند خودش هم می تواند دست گیری کند و به یک معنا مقام محمود در او نازل می شود (نه آن که خودش به آن مقام برسد). اگر کسی سالک با زیارت عاشورا بود می تواند به جایی برسد که دست خودش را به دست ولی خدا برساند و پس از آن، دست دیگران را هم بگیرد و به ولی خدا برساند. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال مسجدالاقصی🔰🔰🔰 @masjedolaghsa
🔹معرفت و خضوع در برابر اهل بیت [فاسئل الله الذی اکرمنی به معرفتکم و و معرفت اولیائکم] خدای متعال با بیان داستان آدم و فرشته ها و با اشاره به سجده فرشته ها و سرکشی شیطان هشدار مهمی به بندگان میدهد و آن عبارت است از اینکه فرشتگان با کسب معرفت نسبت به مقام آدم در برابر او خاضع شدند اما شیطان از این معرفت باز ماند و با ظاهر بینی از خضوع در برابر آدم باز ماند حقیقت این خضوع و سجود هم نسبت به اولیای معصوم است. در روایات آمده که باید خضوع کنی و این راه قرب است. قرآن می فرماید: «وَإِذْ قُلْنا لِلْمَلائِکةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْلیسَ أَبی وَ اسْتَکبَرَ وَ کانَ مِنَ الْکافِرینَ»(۳) اگر انسان برای خودش در ارض خدا حقی قائل بود، حقیقت عبودیت را نچشیده و برای خودش عزت و حکمی در ارض خدا قرار داده و خود را در ارض خدای متعال دلیلی نمی بیند. نمود بزرگ ترین عبادات رسول خدا(ص) و نمود بزرگ ترین عصیان ابلیس و همه ی لشگریان او علیه ولایت خداوند در روز عاشوراست و اگر انسان این حادثه را درک کند امید است که از طریق درک این حادثه به همراهی برسد. 🔹مقام شکر بر مصیبت [اللهم لک الحمد حمد الشاکرین لک علی مصابهم، الحمدلله علی عظیم رزیتی] اما یکی از مهم ترین مقامات سلوکی که در آخر زیارت عاشورا و در سجده به آن اشاره می‌شود عبارت است از اینکه انسان در اوج مصیبت حمد و شکر الهی را به جای آورد. ➖جا دارد کمی در باره ذكر سجده بعد از زیارت عاشورا فکر کنیم؛ شكر كردن برای بزرگ‌ترین مصیبتی كه خدا بر امت اسلامی وارد کرد، یعنی چه؟ کسی که حقیقت این مطلب را فهمیده باشد زیارت عاشورایش با این سجده، بیش از هزار سال عبادت ثواب دارد؛ شكر در برابر مصیبت سیدالشهدا علیه‌السلام، بزرگ‌ترین مصیبتی که در عالم بشریت اتفاق افتاده، «عَظُمَتْ مُصیبَتُکَ فِی‏ السَّمَاوَاتِ‏ عَلَى جَمِیعِ أَهْلِ السَّمَاوَات‏»، این یعنی چه؟ درک عظمت این مصیبت، نعمتی الهی است. بسیاری این مساله را نمی‌فهمند و اعتراض می‌كنند که چرا سیدالشهدا به کربلا آمد تا کشته شود! این مصیبت به عنوان پدیده‌ای در مجموعه آفرینش، جزیی از نظام احسن است، كه باید باشد تا این نظام، بهترین نظام باشد؛ این حادثه باید اتفاق بیافتد، تا میلیون‌ها انسان به بركت آن هدایت شوند و به خدا نزدیک گردند؛ این واقعه باید باشد تا سیدالشهدا صلوات‌الله علیه به درجه‌ای كه بدون شهادت به آن نائل نمی‌شود، برسد؛ این مصیبت باید باشد تا سیدالشهدا اوج بگیرد و به مرتبه‌ای برسد كه برکاتش شامل دیگران هم بشود. این‌ها نعمت نیست؟ این‌ها روی دیگر سکه مصیبت سیدالشهدا است؛ نعمتی كه پشت پرده مصیبت نهفته است؛ نعمت‌ شناختن حسین و درك عظمت مصیبت حسین و توفیق استفاده از آن و انجام وظیفه در برابر آن؛ پس باید خدا را به خاطر این نعمت‌ها شکر ‌کنیم. ➖ در فرازی از زیارت امام حسین (ع) میخوانیم؛«وَ قَدْ عَجِبَتْ‏ مِنْ‏ صَبْرِکَ‏ مَلَائِکَةُ السَّمَاوَات». یکی از درسهای مهمی که از مکتب عاشورا می توان گرفت، درس صبر و استقامت در زندگی است. امام حسین‌( ع) و یاران آن حضرت از خروج از مکه و تاگودال قتلگاه شعارشان «الهی رضا برضاک صبرا علی قضائک» بود.  این مقام شکرگذاری و صبر تنها مختص حضرت سید الشهداء نبوده است بلکه وقتی حضرت زینب کبری (س) بدن پاره پاره برادر را در گودال قتلگاه مشاهده می‌کند با تضرع در پیشگاه خدا می‌گوید: «اللهم تقبل منا هذا القربان.» 🟢علل شکر در مصیبت علامه مجلسى(ره) در این خصوص نقل می‌کند در هر بلا و مصيبتى پنج نوع شكر است: ➖هر مصيبتى دافع مصيبت بزرگتر از خود است،  مثل این که مردن «مركب انسان» دافع مردن خود انسان است و جاى شكرش باقى است. ➖ هر بلائى موجب كفاره گناه يا بالا بردن درجه مى‏شود، پس سزاوار شكر است. ➖مصيبت و بلاى دنيوى در برابر بلاى دينى كوچك و سبك است، چنان كه در زمان حضرت عیسی(ع) مردى كور، جذامى، پيس و فلج مي گفت؛ خدا را شكر كه مرا به بلاء بيشتر مردم گرفتار نكرد، حضرت عيسى از او توضيح خواست، آن مرد گفت: بزرگترين بلاها، بلاى كفر و بى‏ايماني است كه من ندارم. ➖ هر بلائى در لوح محفوظ نوشته و مقدر است و ناچار بر سر انسان خواهد آمد، هر وقت آمد و گذشت بايد خدا را شكر كرد. ➖ هر بلائى موجب ثواب آخرت و رفتن محبت دنيا از دل است و آن سزاوار شكر می‌باشد. 👈مؤمن باید بداند بلاها از سر دشمنی نیست؛ بلكه اسباب تکامل انسان است؛ نه فقط برای این که بهشتی از جهنمی شناخته شود. خداوند پیش از تولد انسان‌ها علم به بهشتی یا جهنمی بودن آنها دارد و نیازی نیست كه با امتحان پرده از این امر بردارد. هدف اصلی از امتحان، رشد و ترقی انسان است كه منوط به تحمل این سختی‌هاست. اگر سختی‌ها نباشد، روح ما تکامل پیدا نمی‌کند.(۴) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال مسجدالاقصی🔰🔰🔰 @masjedolaghsa
💠داستان علامه شیخ حسن فرید گلپایگانی از استاد خود مرحوم آیة اللّه شیخ عبدالکریم حائری یزدی نقل فرمود: اوقاتی که در سامراء مشغول تحصیل علوم دینی بودم اهالی سامراء به بیماری وباء و طاعون مبتلا شدند و همه روزه عده ای می مردند روزی به همراه جمعی از اهل علم در منزل استادم مرحوم سیّد محمّد فشارکی بودیم، ناگاه میرزا محمّد تقی شیرازی تشریف آوردند و صحبت از بیماری وباء شد که همه در معرض خطر مرگ هستند. مرحوم میرزا فرمود: اگر من حکمی بدهم آیا لازم است انجام شود یا نه ؟ همه اهل مجلس تصدیق نمودند که بلی . سپس فرمود: من حکم می کنم که شیعیان ساکن سامراء از امروز تا ده روز همه مشغول خواندن زیارت عاشوراء شوند و ثواب آنرا هدیه روح شریف نرجس خانم والده ماجده حضرت حجة بن الحسن (عج) نمایند تا این بلاء از آنها دور شود اهل مجلس این حکم را به تمام شیعیان رساندند و همه مشغول زیارت عاشوراء شدند. از فردا تلف شدن شیعه متوقف شد و همه روزه عده ای از سنی ها می مردند به طوریکه بر همه آشکار گردیده برخی از سنی ها از آشناهای خود از شیعه ها پرسیدند: سبب اینکه دیگر از شما تلف نمیشوند چیست ؟ به آنها گفته بودند: زیارت عاشوراء، آنها هم مشغول شدند و بلاء از آنها هم بر طرف گردید. علامه فرید فرمودند: وقتی گرفتاری سختی برایم پیش آمد فرمایش آن مرحوم بیادم آمد و از اول محرم سرگرم زیارت عاشوراء شدم روز هشتم بطور خارق العاده برایم فرج شد. (۵) ◼️روضه شب دوم محرم هنگامی که کاروان اباعبدلله ع به محلی رسید، دیدم اسب نجیب او به یکباره ایستاد. هرچه می‌خواست که اسب حرکت کند، نکرد. حضرت چند اسب از اسبهای خود را عوض کردند؛ ولی اسبها هیچ یک قدم از قدم برنداشتند، همین که حضرت این حالات را دید پرسید: این زمین چه نام دارد؟ عرض کردند:غاضریه. فرمود: اسم دیگر هم دارد؟ عرض کردند: نینوا. فرمود: غیر از این دو اسم، اسمی دیگر نیست؟ عرض کردند: شاطِی الفرات. فرمود: اسم دیگر هم دارد؟ عرض کردند: بلی «کربلا» هم می‌نامند. همین که امام نام کربلا را شنید، صدا را به آه بلند کرد و گریه بسیار کرد.۱ آنگاه خطاب به اصحابش فرمود:در همین مکان خیمه‌ها را برپا کنید؛ چون خیمه‌ها بر پا شد، زینب هراسان به سوی برادرش آمد و فرمود: این بیابان را خوف‌ناک می‌بینم، چرا که خوف عظیمی از آن به من روی آورده است.۲ پس باز فرمود به زینب که واقعه شهادت من و اصحابم در همین مکان می‌باشد؛ آنگاه زینب س بی‌هوش بر زمین افتاد. پرسيد از قبيله كه اين سرزمين كجاست؟ اين سرزمين غمزده در چشمم آشناست اين خاك بوي تشنگي و گريه مي‌دهد گفتند: «غاضريه» و گفتند: «نينوا»ست دستي كشيد بر سر و بر يال ذوالجناح آهسته زير لب به خودش گفت: كربلاست توفان وزيد از وسط دشت، ناگهان افتاد پرده، ديد سرش روي نيزه‌هاست يحياي اهل بيت در آن روشناي خون بر روي نيزه ديد سر از پيكرش جداست توفان وزيد، قافله را برد با خودش شمشير بود و حنجره و ديد در «منا»ست باران تير بود كه مي‌آمد از كمان بر دوش باد ديد كه پيراهنش رهاست افتاد پرده، ديد به تاراج آمده ست مردي كه فكر غارت انگشتر و عباست برگشت اسب از لب گودال قتلگاه افتاد پرده، ديد كه در آسمان عزاست(۶) شعر فوق با صدای آیت الله میرباقری👈 لینک ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱. مفاتیح الجنان ۲.انفال/۲۴. ۳.بقره/۳۴ ۴.اصول كافى-ترجمه مصطفوى، ج‏۳، ص۱۵۳. ۵.داستان های شگفت، عبدالحسین دستغیب ۶.مریم سقلاطونی 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال مسجدالاقصی🔰🔰🔰 @masjedolaghsa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ویژگیهای ملت امام حسین بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ 🌙بیان احکام به صورت طبيعى هر كس بايد وظايف شرعى واجب خود را انجام دهد و ديگران نمى ‏توانند به جاى او انجام دهند. اما در چند صورت مانعى ندارد: ➖. قضاى نماز و روزه پدر توسط پسر بزرگ تر بعد از وفات. ➖. اجيرگرفتن براى نمازها و روزه ‏هاى ميت (نماز استيجارى يا تبرعى). ➖. اجير گرفتن براى انجام حج واجب كسى كه توان شركت در مراسم حج را ندارد. ✅مقدمه سخن بلندمرتبه سردار دلها «ما ملت امام حسینیم»، زیباترین، حماسی‌ترین، انقلابی‌ترین، حسینی‌ترین، ماندگارترین و روح‌افزاترین جمله بیان شده در سال‌های اخیر است. چه افتخاری بالاتر از این که امتی ، به امام حسین(ع) منسوب باشد. در این مبحث سعی خواهیم کرد برخی ویژگی های امت امام حسین را مورد بررسی قرار دهیم؛ 🟢ایستادگی در برابر ستمگر شاید به جرأت بتوان گفت هر کسی که در این دنیای پهناور امام حسین(ع) را شناخته باشد اولین ویژگی که به ذهنش می آید ظلم ستیزی و ایستادگی در برابر ستمگر است . 🌸شعر بزرگ فلسفه قتل شاه دین حسین این است که مرگ سرخ به از زندگی ننگین است حسین مظهر آزادگی و آزادی است خوشا کسی که چنینش مرام و آیین است نه ظلم کن به کسی و نه به زیر ظلم برو که این مرام حسین است ومنطق دین است همین نه گریه بر ان شاه تشنه لب کافیست اگرچه گریه بر الام قلب تسکین است ببین که مقصد عالی وی چه بود ای دوست که درک آن سبب عز وجاه و تمکین است ز خاک مردم آزاده بوی خون آید نشان شیعه و آثار پیروی این است زخون سرخ شهیدان کربلا خوشدل دهان غنچه و دامان لاله رنگین است 👈در همان ابتدا حرکت که در مدینه و خطاب به ولید گمارده حکومت اموی بیان فرمود سازش ناپذیری با ستمگر بیان گردید؛ «أَیُّهَا الاَمیرُ! إِنّا أَهْلُ بَیْتِ النَّبُوَّةِ وَ مَعْدِنُ الرِّسالَةِ وَ مُخْتَلَفُ الْمَلائِکَةِ وَ مَحَلُّ الرَّحْمَةِ وَ بِنا فَتَحَ اللّهُ وَ بِنا خَتَمَ، وَ یَزیدُ رَجُلٌ فاسِقٌ شارِبُ خَمْر قاتِلُ النَّفْسِ المحَرَّمَةِ مُعْلِنٌ بِالْفِسْقِ، وَمِثْلی لا یُبایِعُ لِمِثْلِهِ».(۱) اى امیر! ما از خاندان نبوّت و معدن رسالت و جایگاه رفت و آمد فرشتگان و محلّ نزول رحمت الهى مى باشیم. خداوند با ما آغاز کرد و با ما پایان برد. در حالى که یزید مردى است فاسق، مى گسار، قاتل بى گناهان و آن کسى که آشکارا مرتکب فسق و فجور مى شود. بنابراین، هرگز مانند من، با مردى همانند وى بیعت نخواهد کرد! 👈 در کارزار کربلا همین معنا با ادبیاتی صریح تر و دلنشین ترین بیان شد؛ «ألا وَإنَّ الدَّعيَّ ابنَ الدَّعيِّ قَد رَكَّزَ بَينَ اثنَتينِ بَينَ السُلَّهِ وَالذِلَّةِ وَهَيهاتَ مِنّا الذِلَّةُ يَأبى اللّه ُ ذلك لَنا وَرَسولُهُ وَالمُؤمِنونَ وَحُجورٌ طابَت وَطَهُرَت وَأنوفُ حَميَّةٍ وَنُفوسُ أبيَّةٍ مِن أن تُؤثِرَ طاعَةَ اللِئامِ عَلى مَصارِعِ الكِرامِ ». هان ! اين حرامزاده پسر حرامزاده مرا ميان دو چيز مخيّر كرده است : ميان شمشير و تن دادن به خوارى . و هيهات كه ما تن به ذلّت و خوارى دهيم . خدا و رسول او و مؤمنان و دامنهاى پاك و مطهّر[ى كه ما در آن پرورش يافته ايم] و دلهاى غيرتمند و جانهاى بزرگمنش ، اين را بر ما نمى پذيرند كه فرمانبرى از فرومايگان را بر مرگ شرافتمندانه ترجيح دهيم .(۲) 👈 باید توجه داشت ظلم ستیزی با اجتناب از ظلم به دیگران پیوند دارد، کسی که ضد ظلم باشد اهل ظلم به دیگران هم نیست حضرت اباعبدالله الحسين(ع) در روز عاشورا و موقعي كه همۀ اصحاب و ياران به شهادت رسيده بوده‌اند، يعني در آن موقعيت حساس، كه لازم است مهم‌ترين و حساس‌ترين مطالب بيان شود، آخرين وصيت خود به فرزند برومندشان كه در حقيقت آخرين وصيت ايشان به شيعيان و بلكه بشريت است را چنين بيان مي فرمايند: «يا بُنَيَّ إِيَّاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا يَجِدُ عَلَيْكَ نَاصِراً إِلَّا اللَّهَ» (۳) اي فرزندم، از ظلم به كسي كه در برابر تو ، هيچ ياري كننده‌اي به جز خداوند ندارد، بر حذر باش 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال مسجدالاقصی🔰🔰🔰 @masjedolaghsa
🟢ایستادگی در هدف ملت امام حسین(ع) یعنی اگر برای برای خدا قیام کند، همۀ همتش عمل به تکلیف و کسب رضای الهی است. بنابراین نه کمی نفرات، در اراده‌اش خلل ایجاد می‌کند و نه شکست ظاهری او را مأیوس و بدبین می‌سازد. ➖امام حسین (ع)فرمود: «اَلا و اِنّی زاحِفٌ بهذه الاُسْرة علی قلَّة العدد و کَثْرَة العَدُوّ وَ خَذلَة الناصر» من با همین گروه اندک، با آن که دشمن بسیار است و یاوران، ترک یاری کرده‌اند، خواهم جنگید.(۴) ➖حضرت امیر(ع) هم می فرمود: «أَيُّهَا النَّاسُ لَا تَسْتَوْحِشُوا فِي طَرِيقِ الْهُدَى لِقِلَّةِ أَهْلِهِ»(۵) ای  مردم، در راه هدايت از كمى اهل آن وحشت نكنيد. پس ملت امام حسین(ع) اگر دید بی دین و بد دین زیاد شده دست پاچه نمی شود بلکه با اراده استوار بر هدف راستین مقاومت میکند. 🟢دین‌مداری یکی دیگر از ویژگی‌های مهم و اساسی ملت حسینی، دین‌مداری است. ما ملت امام حسینیم! یعنی همه حدود و ثغور احکام شرعی را باید رعایت کنیم، چنان که از امام حسین(ع) در حرکت از مدینه به مکه و بعد به سمت کربلا و درنهایت تا روز شهادت، کوچک‌ترین عملی که قواعد الهی انسانی را دچار مخاطره کند، صادر نشد؛ در حالی که در اردوگاه دشمن همه پلشتی‌ها و زشتی‌ها وجود داشت، حتی در کاروان اسرای کربلا که ۸۴ زن و بچه بودند نیز ذره‌ای از اخلاق و احکام شرعی عدول نشد. دین‌مداری، محور اصلی نهضت امام حسین(ع) است و اساساً امام برای اصلاح در دین و شیوه دینداری مردم قیام کرد. امام حسين (ع) به محمد حنفيه فرمود:«و إنّي لَم أخرُجْ أَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفسِداً و لا ظالِماً و إنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإصلاحِ في اُمَّةِ جَدّي اُرِيدُ أن آمُرَ بِالْمَعرُوفِ و أنهي عَنِ الْمُنكَرِ و أسِيرُ بِسيرَةِ جَدّي وَ أبي عَليِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه السّلام».(۶) من براي رسيدن به مقام و مال دنيا فساد و ستم در جامعه اسلامي قيام نكرده ام من فقط براي اينكه جامعه اسلامي را اصلاح كنم قيام كرده ام. اراده دارم تا امر به معروف و نهي از منكر كنم و به روش جدّم و پدرم علي ابن ابي طالب عليه السّلام رفتار نمايم. ➖ در زیارت نامه هاى ایشان آمده است:«اَشهدُ أَنَّکَ قَداَقَمتَ الصَّلاه و آتَیتَ الزَّکاه...» گواهى مى دهم که تو برپادارنده نماز و دهنده زکات هستى. ➖ظهر عاشورا نیز وقت نماز، ابوثمامه صائدى به حضرت یادآور شد که وقت نماز است. دوست دارم خدا را در حالى ملاقات کنم که این نماز را که وقتش رسیده است، بخوانم. امام نگاهى به آسمان کرد و فرمود: نماز را یاد آوردى، خدا تو را از نمازگزاران و ذاکران قرار دهد. آرى! اکنون اول وقت نماز است. 🟢رعایت حقوق دیگران توجه به حقوق افراد در سرتاسر زندگی امام حسین (ع) موج میزند. و ملت امام حسین(ع) اهل تجاوز به حقوق دیگران نیست. ➖در برخی منابع حدیث نقل شده است که امام(ع) (در روز عاشورا) به یکی از غلامان فرمود: «نادِ أَنْ لا يُقْتَلَ مَعي رَجُلٌ عَلَيْهِ دَيْنٌ وَ نَادِ بِها فِي الْمَوالي فَإِنّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللّهِ(ص) يَقُولُ: مَنْ ماتَ وَ عَلَيْهِ دَيْنٌ أُخِذَ مِنْ حَسَناتِهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ»؛ ميان همه يارانم اعلام كن هر كس دَيْنى بر عهده دارد با من كشته نشود ؛ زيرا كه من از رسول خدا(ص) شنيدم فرمود: «هر كس از دنيا برود و دَيْنى بر ذمّه داشته باشد، از حسنات وى در فرداى قيامت برداشته مى شود»(۷) 👈تذکر: این مطلب بیشتر در منابع سنی نقل شده است و از طرف برخی محققین دانش حدیثی مورد تردید قرار دارد. اینجا ببینید اما مطالب زیادی در توجه امام حسین(ع) در منابع شیعی وارد شده است که یک نمونه نقل می‌شود؛ 💠داستان شیخ بهایی علیه الرحمه در کشکولش آورده است که امام حسین علیه السلام وقتی که وارد زمین کربلا شد فرمان داد تا طایفه بنی اسد که مالک کربلا بودند ، حاضر شوند . پس از مذاکراتی که صورت گرفت چهار میل در چهار میل و به روایتی شش فرسخ به شصت هزار درهم از آنان خریداری کرد و سند مالکیت را حضرت عباس علیه السلام نوشت و پس از پرداخت قیمت فرمود اکنون زمین کربلا ملک من است و شما ها در این جا به زندگی خود ادامه دهید به شرط آنکه در روز دوازدهم محرم بیایید و کشته های ما را دفن نمائید و آگاه باشید که بعد ها از اطراف جهان به این مکان می آیند و سه روز آنان را پذیرائی کنید. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال مسجدالاقصی🔰🔰🔰 @masjedolaghsa