🟢آثار و برکات امام غایب
🔶روایت جابر
جابر بن عبداله انصاری می گوید: پیامبر(ص ) فـرمود: منظور از «اولوالامر» در آیه «اَطیعُوا اللّهَ واَطیعُوا الرَّسولَ واُولِی الاَمرِ» جـانـشینان من و پیشوایان امت بعد از من هستند. اولین آنها علی بن ابی طالب و [آخرین شـان ] فرزند حسن ، همنام و هم کنیه من و حجت خدا در زمین و ذخیره خدا برای بندگان است . او هـمـان کـسـی اسـت کـه از شـیـعـیـان و دوسـتـانـش غـایـب مـی شـود».
عـرض کـردم : یـا رسـول اللّه ! آیـا شـیـعـیـان در زمـان غـیـبـت از او بهره می برند؟ حضرت فرمود: «آری ، سوگند به کسی که مرا به نبوّت مبعوث داشته ، آنان از وجودش و از برکت ولایش بهره مـی بـرنـد، هـمـان طـور کـه از نـور خـورشـیـد بـهـره مـی بـرنـد آنـگـاه کـه در پـس ابر باشد.(۱۵)
🔸هدایت باطنی
خـداونـد در قـرآن کـریـم مـی فـرماید: «وَجَعَلْنَاهُمْ اءَئِمَّةً یَهْدُونَ بِاءَمْرِنَا وَاءَوْحَیْنَا إِلَیْهِمْ فـِعـْلَ الْخـَیـْرَاتِ» یعنی آنان را امام قرار دادیم که به وسیله امر ما مردم را هـدایـت کنند و انجام کارهای نیک را به آنها وحی کردیم .(۱۶)
از ایـن آیـه شـریـفـه اسـتفاده می شود که امام علاوه بر ارشاد و هدایت ظاهری ، دارای یک نـوع هدایت و جذبه معنوی است که از سنخ عالم امر و تجرّد می باشد. و به وسیله حقیقت و نـورانـیـت و بـاطن ذاتش در قلوب شایسته مردم تاءثیر و تصرف می نماید و آنها را به سـوی مـرتـبـه کـمـال و غـایـت ایـجـاد جـذب مـی کـند.
🔸واسطه فیض
امـام سـجـاد(ع ) :
«... مـا کـسـانـی هـسـتـیـم کـه خـدا بـه واسـطـه مـا آسـمـان را بـر فـراز زمـین نگاه داشته و اهـل زمین را از هلاکت نجات بخشیده است . به واسطه ما باران می بارد و رحمت خدا منتشر می شـود و زمـیـن بـرکـاتـش را بـیـرون مـی آورد و اگـر نـبود در هر عصر و زمانی امامی از ما اهل بیت در روی زمین ، زمین اهلش را فرو می برد و هلاک می کرد... از هنگام خلقت آدم تا قیامت ، زمـیـن از حـجـّت خـدا خـالی نـبوده و نخواهد بود؛ خواه حجّتش در میان مردم آشکار و معروف بـاشـد یـا غـایـب و نـاپـیـدا. بـدون حـجـّت ، خـدا عـبـادت نـمـی گـردیـد. (۱۷)
🔸پاسداری از دین خدا
امـام عـلی (ع ) مـی فـرمـایـد: «زمـیـن هـیـچ گـاه از قـیـام کـنـنـده بـا حـجـّت و دلیـل خـالی نـمـی مـانـد، خـواه ظـاهـر و آشـکـار بـاشـد یـا مـخـفـی و پـنـهـان ، تـا دلایـل و اسـنـاد روشـن الهـی ضـایـع نـگـردد و بـه فـرامـوشـی نـگراید و مسخ و تحریف نشود».
از جـمله اقدامات حضرت ولی عصر(عج ) در حفاظت از دین ، یاری عالمان و فقیهان شیعه در اسـتـنـبـاط احکام شرعی و بیان مسائل شرع مقدس است . از جمله این دستگیری های از عالمان دیـنـی ، داسـتـان مربوط به شیخ مفید است .
💠داستان
روزی فردی به شیخ مـراجعه می کند و می پرسد: زنی حامله از دنیا رفته ، ولی بچه در شکمش زنده است . آیا او را با بچه دفن کنیم یا پهلوی او را بشکافیم و بچه را بیرون آوریم ؟ شیخ در جواب مـی گـوید: «با بچه دفن کنید».
آن شخص بر می گردد امّا در بین راه سواری را مشاهده کـرد که به او نزدیک می شود. وقتی به او رسید، گفت : شیخ مفید فرمود: پهلوی زن را بشکافید و بچه را بیرون آورید. آن شخص چنین کرد. پس از مدّتی جریان را برای شیخ مـفـیـد نقل کردند. شیخ گفت : «من کسی را نفرستاده بودم ! معلوم می شود آن سوار حضرت صاحب الامر بوده است . اکنون که من در فتوا اشتباه می کنم ، خوب است دیگر فتوا ندهم» .
و چـنـیـن کرد. پس از چندی از طرف امام زمان (عج ) توقیعی به محضر شیخ رسید که «ای شـیـخ ، بـرای مـردم فـتـوا بـده ، مـا آن را تـکمیل خواهیم کرد و نمی گذاریم که در خطا و اشـتـبـاه بـمـانـی» ! آنـگـاه شـیـخ دوبـاره بـر مسند فتوا نشست .(۱۸)
🔸شکستن اجماع اشتباه
برخی از علما بزرگ، بر «اجماع لطفی» معتقدند . با این توضیح که اقتضای لطف عام پروردگار آن است که در صورت خطای همه علما، وی به نوعی، حکم واقعی را از طریق امام غایب به ذهن یا کلام و یا مجمع فقیهان القا نماید و اتفاق نظر آنان را بر هم زند تا اجماعی محقق نشود.در قاعده لطف و اینکه آیا اجماع لطفی، صغرای آن قاعده است یا نه، اختلاف است. « شیخ طوسی » از کسانی است که اجماع را بر اساس قاعده لطف حجت میداند.
ـــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.منتهی الامال،ج۲،ص۵۸۶.
۲.كمال الدین و تمام النعمه، ج۲، ص۶۱.
۳.منتخب الاثر، ص ۳۲۵
۴.یس/۹.
۵. مجمع البیان، ج۸، ص ۴۱۶.
۶. همان.
۷.اصول کافی،ج۴،ص۳۸.
۸.بحار الانوار، ج۵۲، ص۲۴۴.
۹.همان،ص ۱۱۳.
۱۰.اثبات الهداة، ج۳، ص۵۳۲.
۱۱.همان،ص۴۴۷.
۱۲.همان.
۱۳.الغيبة النعمانى، ص۸۹.
۱۴.بحار الانوار، ج۵۲، ص۹۲.
۱۵.تفسير منهج الصادقين» ج۶ ص۳۳۸.
۱۶.انبیا/۷۳.
۱۷.اکمال الدین ، ص ۲۰۷.
۱۸.قصص العلما، ص۳۹۹.
✅ کانال مسجدالاقصی🕌🔰🔰
🕌 https://eitaa.com/joinchat/4075094303C26e2f615d6