eitaa logo
کانال مسجدی ها (مسجدالاقصی)
1.9هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
3.1هزار ویدیو
754 فایل
🖤بسم رب الحسین🖤 🕌 ادرس: اراک، خ دانشگاه، منطقه خانه سازی 🇮🇷 مدیر کانال: @mojtaba1570 دارای کانون فرهنگی امام رضا ع با محوطه ورزشي فوتبال و والیبال، اتاق IT، کلاس مهد قران، هیئت مذهبی، کتابخانه، گروه سرود، اتاق پخش فیلم، کلاس هاي کاردستی و خلاقیت ..
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ چہ‌چیزی‌‌پُشت‌پردھ‌هایِ‌ظلمت‌است؟ - مۍدرخشد ..!
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ 💠داستان [ایجاد انگیزه] مشرکان در نقشه‌ای دیگر تصمیم گرفتند که پیامبر اسلام (ص) را از حمایت‌های قبیلگی خود محروم کنند. بدین‌ خاطر، همه بزرگان مکه را وادار کردند در پیمان ظالمانه علیه بنی‌هاشم و مسلمانان شرکت کنند و با امضا کردند پیمان نامه ای آنها را در تحریمی همه‌جانبه قرار دادند. پیامبر (ص) برای کم کردن فشار تحریم با مشورت ابوطالب تصمیم گرفتند که بنی‌هاشم به شعب ابی طالب بروند و در آنجا زندگی کنند. ثروتِ حضرت خدیجه (س) و دیگر ثروتمندان قریش در طول دوران تحریم هزینه شد و از آن پس، شدت فشار بر هاشمیان بسیار بیشتر از گذشته شد. به اعجاز الهی، موریانه عهدنامۀ تحریم را از بین برد و تنها عبارت «باسمك اللهم» باقی ماند. رسول خدا (ص) به‌وسیلۀ وحی از این موضوع آگاه شد و این واقعه را به‌واسطۀ ابوطالب به مشرکان خبر داد. این امر سبب پایان دوران تحریم شد چرا که با از بین رفتن عهده نامه آنهم به طرز معجزه ، باعث شد افراد زیادی از بزرگان مکه که عهدنامه را امضا کرده بودند و با دلایلی دنبال بهانه بودند که از این پیمان ظالمانه خارج شوند با این اتفاق ، از پیمان قریش خارج شدند. ✅بیان موضوع بر اساس آیات متعدد قرآن و شواهد فراوان عقلی، نقلی و تجربه‌های شخصی مومنان، عواملی در حرکت و حوادث این جهان دخیلند که فراتر از عوامل شناخته‌شده مادی به‌حساب می‌آید. قرآن در موارد متعدد از مومنان خواسته است که ایمان به غیب داشته و بر روی امدادهایی که از جهان غیب بر زندگی مؤمن تأثیرگذار است، حساب ویژه‌ای باز کنند. در زمان های مختلف ستگمران مؤمنان را مورد ستم قرار داده اند اما بعد از مدتی دست انتقام الهی آنها به سراغ ستمگران آمده است. از این رو شک نکنیم که سرنوشت محتوم مؤمنان صبور امداد الهی و رهایی از ستم کفار است همین طور سرنوشت محتوم در ستمگری انتقام دست قدرت الهی است. 👈اگر اسراییل و آمریکا،و دست های پشت پرده حامی آنها، دورانی ستم گری کرده اند باید بدانند که آخر الامر قدرت شان افول خواهد کرد. 🟢آیات چند آیه در ارتباط با موضوع مورد بحث تقدیم می‌شود؛ ➖«وَالَّذِينَ جَاهَدُواْ فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ‏» و كسانى كه در راه ما تلاش و جهاد كردند، راه‏هاى قرب به خود را به آنان نشان خواهيم داد و همانا خداوند با نيكوكاران است. (۱) ➖«وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى‏ ءَامَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَتٍ مِّنَ السَّمَآءِ وَالْأَرْضِ...» و اگر مردم شهرها و آبادى‏ها ايمان آورده و تقوا پيشه كرده بودند، قطعاً درهاى بركات آسمان وزمين را برآنان مى‏گشوديم.(۲) ➖«اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ۖ» خداوند، ولی و سرپرست کسانی است که ایمان آورده‌اند؛ آنها را از ظلمتها، به سوی نور بیرون می‌برد.(۳) ➖«ِ وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا ِ وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدْرا» هر کس تقوای الهی را پیشه کند، خدا راه بیرون رفتن از سختی ها را برای او می گشاید و او را از جایی که گمان ندارد روزی می‌دهد؛ و هر کس بر خدا توکّل کند، کفایت امرش را می‌کند؛ خداوند فرمان خود را به انجام می‌رساند؛ و خدا برای هر چیزی اندازه‌ای قرار داده است!(۴) 🔵احادیث به چند حدیث نیز اشاره می‌شود؛ ➖امام صادق (ع) فرمود: أيُّما مُؤمِنٍ أقبَلَ قِبَلَ ما يُحِبُّ اللّه ُ ، أقبَلَ اللّه ُ عَلَيهِ قِبَلَ كُلِّ ما يُحِبُّ ، و مَنِ اعتَصَمَ بِاللّه ِ بِتَقواهُ عَصَمَهُ اللّه ُ ، و مَن أقبَلَ اللّه ُ عَلَيهِ و عَصَمَهُ لَم يُبالِ لَو سَقَطَتِ السَّماءُ عَلَى الأرضِ ، و إن نَزَلَت نازِلَةٌ عَلى أهلِ الأرضِ فشَـمِلَهُم بَلِيَّةٌ كانَ في حِرزِ اللّه ِ بِالتَّقوى مِن كُلِّ بَلِيَّةٍ ، أ لَيسَ اللّه ُ تَعالى يَقولُ : «إنَّ المُتَّقينَ في مَقامٍ أمينٍ» ؟ هر مؤمنى كه به سوى آن چه خدا دوست دارد روى آورد، خداوند نيز به سوى هر چه او دوست دارد روى كند و هر كه با تقواى خدا به او پناه جويد، خداوند او را [از گناه ]نگاه دارد و هر كه خدا به او روى كند و نگهش دارد، اگر آسمان هم به زمين افتد، ديگر برايش اهميتى ندارد و اگر بلايى بر زمينيان فرود آيد و همه آنها را فرا گيرد، او به سبب تقوا از هر گونه بلايى در پناه خداست. مگر نه اين كه خداوند متعال مى فرمايد: «همانا پرهيزگاران در جايگاهى امن هستند»؟(۵) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال مسجدالاقصی🕌🔰🔰 🕌 https://eitaa.com/joinchat/4075094303C26e2f615d6
➖امام محمد باقر(ع) به سعد الخیر نوشتند:«إنّ اللّه‏َ عز و جل یَقِی بالتَّقوی عَنِ العَبدِ ما عَزُبَ عَنهُ عَقلُهُ، و یُجَلِّی بالتَّقوی عَنهُ عَماهُ و جَهلَهُ ، و بالتَّقوی نَجا نُوحٌ و مَن مَعهُ فیالسَّفینَةِ ، و صالِحٌ ومَن مَعهُ مِن الصّاعِقَةِ، و بالتَّقوی فازَ الصّابِرونَ، و نَجَتْ تِلکَ العُصَبُ مِن المَهالِکِ». خداوند عز و جل به واسطه تقوا آنچه را که عقل بنده به آن نمی‏‌رسد، از وی دور می‏‌گرداند. و به وسیله تقوا کوری و نادانی او را برطرف می‏‌سازد. به کمک تقوا بود که نوح و کسانی که با او در کشتی بودند نجات یافتند و صالح و پیروانش از صاعقه رستند. و با تقواست که صابران کامیاب شدند و آن گروه‏ها از مهلکه‏ ها رهایی یافتند.(۶) ➖ پیامبر(ص) فرمود:اِتَّقُوا دَعوَةَ المَظلومِ؛ فإنّما يَسألُ اللّه ُ تعالى حَقَّهُ، و إنَّ اللّه َ تعالى لَم يَمنَعْ ذا حَقٍّ حَقَّهُ»  از دعاى ستمديده بترسيد ؛ زيرا كه او از خداوند عزّ و جلّ حقّ خود را مى طلبد و خداوند هيچ حقدارى را از حقّش محروم نمى كند .(۷) ✅شرایط برخورداری از امداد الهی از آیات قرآن به خوبی فهمیده می‌شود که امدادهای غیبی خدای متعال و جهان هستی، جایگزین تلاش و تدبیر مومنان نخواهد بود. اساساً نظام غیبی خداوند، وسیله‌ای برای تنبل‌پروری نیست. بلکه تحقق این‌گونه امدادها شرایطی دارد که هوشمندی ، تلاش ، تقوا،کسب آمادگی از آن جمله است؛ در آیاتی که خداوند فرستادن فرشتگان در جنگ بدر را ذکر می‌کند، بیان می‌شود که شرط فرستادن فرشتگان الهی صبر و تقواست. « بَلَىٰ ۚ إِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا وَيَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هَٰذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ آلَافٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ مُسَوِّمِينَ» آری، (امروز هم) اگر استقامت و تقوا پیشه کنید، و دشمن به همین زودی به سراغ شما بیاید، خداوند شما را به پنج هزار نفر از فرشتگان، که نشانه‌هایی با خود دارند، مدد خواهد داد.(۸) 💠داستان هنگامی که حضرت موسی(ع) و یارانش از سلطه فرعون و فرعونیان‌گریختند و به رود نیل رسیدند، ناگهان مشاهده کردند که فرعون و لشکریانش به تعقیب آنان آمده‌اند. یاران حضرت موسی به شدت‌ ترسیدند و هیچ راه‌گریزی تصور نمی‌کردند: پیش رویشان رود بزرگ نیل است که امکان عبور از آن نیست و پشت‌سرشان لشکر فرعون که با سرعت و ادوات نظامی ‌آمده‌اند تا همه را دستگیر کرده و یا به قتل برسانند. در این هنگامه‌ ترس و وحشت و ناامیدی بود که صدای محکم و همراه با ایمان حضرت موسی ورق را برگرداند: «هرگز به دست دشمن نخواهیم افتاد، چون که با من خدای من است که قطعا راهی خواهد گشود.» در نتیجه همین ایمان راسخ و اطمینان قلبی حضرت بود که خداوند راهی برای آنان گشود و به موسی(ع) دستور داد با عصایش به رود نیل بزند. سپس خدای متعال رود نیل را شکافت تا حضرت موسی و پیروانش به سلامت از آن عبور کنند و همین که فرعون و فرعونیان وارد رود نیل شدند، غرق گشتند. در آخر آیه نیز خداوند می‌فرماید این واقعیت تاریخی، نشانه و آیتی برای مومنان است تا در مسیر مجاهدت خود، بن‌بستی نبینند و ناامید نگردند. ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۲.اعراف/۹۶. ۳.بقره/۲۵۷. ۴.طلاق/ ۳. ۵.مشکاة الأنوار، ج۱، ص۲۳. ۶.بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۳۵۹. ۷.كنز العمّال /۷۵۹۷. ۸.آل عمران/۱۲۵. 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال مسجدالاقصی🕌🔰🔰 🕌 https://eitaa.com/joinchat/4075094303C26e2f615d6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عزتمندی مسلمانان بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ 💠 داستان [ایجاد انگیزه] در جنگی که میان لشکر اسلام و روم صورت گرفت عبداللّه بن حذافه که از یاران و فرماندهان دلاور پیامبر (ص) بود به همراه گروهی دیگر اسیر شدند و آن‌ها را به نزد قیصر روم بردند. قیصر روم به او گفت: آئین مسیحیت را بپذیر وگرنه تو را در دیگ جوشان می‌اندازم. عبداللَّه گفت: مسیحی نمی‌شوم. قیصر دستور داد دیگی آوردند و بر آتش گذاردند و در آن روغن زیتون ریختند تا به جوش آمد آن‌گاه به یکی از مسلمانان اسیر گفت: مسیحیت را بپذیر! او که از پیشنهاد قیصر سرباز زد دستور داد وی را در آن دیگ انداختند و گوشت از استخوان‌های او جدا شد. آن‌گاه به عبداللَّه گفت: مسیحی شو وگرنه تو را هم در دیگ خواهم انداخت. او هم پیشنهاد قیصر را نپذیرفت و دستور داد وی را در دیگ اندازند. عبداللَّه در این هنگام شروع به گریه گفتند: او گریه و بی‌تابی می‌کند. قیصر گفت: او را برگردانید. وقتی او را برگرداندند گفت: من از این‌که در دیگ می‌افتم گریه نمی‌کنم بلکه به‌خاطر این می‌گریم که چرا به اندازه موهای بدنم جان ندارم که در راه خدا فدا کنم! قیصر از این سخن در شگفتی فرو رفت و علاقمند شد او را آزاد کند. سپس به عبداللَّه فرمانده رزمندگان گفت: سر مرا ببوس تا تو را آزاد کنم. عبداللَّه گفت: نمی‌بوسم. قیصر گفت: مسیحی شو تا دخترم را به عقد تو در آورم و حکومتم را با تو تقسیم نمایم. عبداللَّه نپذیرفت. قیصر گفت: سر مرا ببوس تا تو و هشتاد نفر از مسلمانان اسیر را آزاد کنم عبداللَّه که دید آزادی مسلمانان در کار است پیشنهاد سلطان را پذیرفت و با هشتاد نفر از مسلمانان آزاد شد. 🔻با این مقدمه بحثی تحت عنوان عزتمندی مسلمانان تقدیم می شود🔺 ✅ نکات مقدماتی ➖عزت در لغت به معنای محكم و نفوذناپذیر است. «ارض عزیزة» یعنی زمینی كه آب در آن راه نیابد. ➖ عزت، از نظر اصطلاحی اجتماعی به معنای حالتی است كه از شكست انسان پیشگیری می‌كند و مانع ظلم و ستم ناپذیری او در برابر مستکبران است. ➖سرچشمه اصلی عزت خداوند است، و خداوند مومنان را عزت می بخشد «ولله العزة ولرسوله وللمؤمنین» عزت از آن خدا و پیامبر و مؤمنین است.» ➖ خداوند متعال اجازه نداده است كه هیچ مؤمنی تن به ذلت دهد. امام صادق علیه السلام فرمود: إنَّ اللّه َ فَوَّضَ إلَى المُؤمِنِ اُمورَهُ كُلَّها ، و لَم يُفَوِّضْ إلَيهِ أن يَكونَ ذَليلاً ، أ مَا تَسمَعُ اللّه َ تَعالى يَقولُ : «وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ» ؟ ! فالمُؤمِنُ يَكونُ عَزيزا و لا يَكونُ ذَليلاً ، إنَّ المُؤمِنَ أعَزُّ مِنَ الجَبَلِ ؛ لأِنَّ الجَبَلَ يُستَقَلُّ مِنهُ بِالمَعاوِلِ ، و المُؤمِنُ لا يُستَقَلُّ مِن دينِهِ بِشَيءٍ . خداوند اختيار همه كارها را به مؤمن داده اما اين اختيار را به او نداده است كه ذليل باشد. مگر نشنيده اى كه خداوند متعال مى فرمايد: «و عزّت از آنِ خداست···»؟ پس، مؤمن عزيز است و ذليل نيست. مؤمن از كوه نيرومندتر است؛ زيرا از كوه با ضربات تيشه كم مى شود، اما با هيچ وسيله اى از دين مؤمن نمى توان كاست.(۱) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال مسجدالاقصی🕌🔰🔰 🕌 https://eitaa.com/joinchat/4075094303C26e2f615d6
🔶قناعت، زهد ، کم طمعی علی علیه السلام می‌فرماید: «االقَناعَةُ تُؤَدّي إلَى العِزِّ» قناعت [و بسنده نمودن به آنچه موجود است] عزت را در پی دارد.(۱۶) و در جایی دیگر فرمود: « اِقنَعْ تَعِزَّ» قانع باش تا عزیز شوی.(۱۷) امام باقر علیه السلام فرمود: «اُطلُب بَقاءَ العِزِّ بإماتَةِ الطَّمَعِ» دوام عزت را با از بین بردن طمع جستجو كن.(۱۸) دنیازدگی و دنیاخواهی عامل اصلی برای ذلت جامعه و افراد آن است و آنهایی كه از چنگ دنیا رها شدند به عزت و افتخار ست یافتند. امام علی (ع)در این باره می‌فرماید: « مَن سَلا عَن مَواهِبِ الدّنيا عَزَّ» هر كس از موهبتها [و لذتها] ی دنیا چشم بپوشد، عزیز می‌شود.(۱۹) 🔶عفت و پاکدامنی ➖منظور از عفت و پاک دامنی، کناره گیری از آلودگی ها، چه در عمل و چه در فکر است. نفسِ عفیف، نه تنها در عمل، خویشتن دار است و مرتکب حرام و خلاف نمی شود، بلکه از نظر فکری آنچنان تربیت یافته است که افکار پلید را در ذهنش راه نمی دهد؛ صاحب چنین نفسی نزد همه مردم عزیز و محبوب است. ➖بی عفتی و شهوت رانی باعث ذلت انسان است؛ امام عـلى (ع) فرمود: «مَغْلُوبُ الشـَّهْوَةِ أَذَلُّ مِن مـَمْلوكِ الرِّقِّ» مغـلوب شـهوت، ذليل تر از برده زرخـريد است.(۲۰) ➖عفت و پاک دامنی منحصر و مخصوص به دختران و زنان نیست. خداوند در قرآن کریم، سرگذشت حضرت یوسف(ع) و حضرت مریم(س) را در عفت و پاک دامنی به تصویر می کشد که این دو بزرگوار در این زمینه امتحان شدند و به مدد عفاف و پاک دامنی خود نجات یافتند و از امتحان الهی سرافراز بیرون آمدند. بی گمان عزتمندی آن بزرگواران ریشه در عفاف و پاکدامنی آنان داشته است. 🔶وحدت و اتحاد حضرت امیر(ع) ارزشمندی وحدت را اینگونه بیان فرموده اند: «إنَّ اللّه َ سبحانَهُ قَدِ امتَنَّ على جَماعَةِ هذهِ الاُمَّةِ فيما عَقَدَ بَينَهُم مِن حَبلِ هذهِ الاُلفَةِ الّتي يَنتَقِلونَ في ظِلِّها ، وَ يأوُونَ إلى كَنَفِها، بنِعمَةٍ لا يَعرِفُ أحَدٌ مِن المَخلوقينَ لَها قِيمَةً؛ لأنَّها أرجَحُ مِن كُلِّ ثَمَنٍ ، و أجَلُّ مِن كُلِّ خَطَرٍ » خداوند سبحان بر اين امت منّت نهاد و رشته الفتى را كه در سايه آن زندگى كنند و در پناه آن محفوظ مانند، ميانشان ايجاد كرد و اين نعمتى است كه هيچ يك از مخلوقات نمى تواند قيمتى براى آن معيّن كند؛ زيرا از هر بهايى سنگين تر و از هر مهمّى مهم تر است.(۲۱) ➖خداوند مؤمنان را از اختلاف نهی فرموده و آن را باعث از بین رفتن عزت و شکوه مسلمانان دانسته است؛ وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ ۖ وَاصْبِرُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ و (فرمان) خدا و پیامبرش را اطاعت نمایید! و نزاع (و کشمکش) نکنید، تا سست نشوید، و قدرت (و شوکت) شما از میان نرود! و صبر و استقامت کنید که خداوند با استقامت کنندگان است! 🔶گذشت و بخشش عفو و گذشت و بخشش به دیگران، در فرهنگ اسلامی جایگاه خاص و ویژه‌ای دارد و آثار زیادی بر آن مترتب است كه از جمله آنها دستیابی به عزت و سربلندی است. پیامبر اكرم(ص) فرمود: «عَلَيكُم بِالعَفوِ ؛ فَإنَّ العَفوَ لا يَزيدُ العَبدَ إلاّ عِزّا » عفو و گذشت داشته باشید، زیرا گذشت، جز عزت بر انسان نمی‌افزاید.(۲۲) امام باقر (ع) فرمودند: «ثَلاثٌ لا يَزيدُ اللّه ُ بِهِنَّ المَرءَ المُسلِمَ إلاّ عِزّا : الصَّفحُ عَمَّن ظَلَمَهُ ، و إعطاءُ مَن حَرَمَهُ ، و الصِّلَةُ لِمَن قَطَعَهُ» سه چیز باعث می‌شود كه خداوند عزت انسان مسلمان را افزایش دهد: گذشت از كسی كه در حق او ستم روا داشته است و بخشیدن به كسی كه او را محروم ساخته، و ارتباط [و رفت و آمد] با كسی كه با او قطع رابطه نموده است.(۲۳) ➖امام علی (ع) فرمود: « لا عِزَّ أرفَعُ مِنَ الحِلمِ» هیچ عزتی بالاتر از بردباری نیست.(۲۴) 🔵نکته پایان اگر چه عزت مندی مسلمانان و عزت هر یک از مؤمنان در جامعه امری لازم و پسندیده است اما باید توجه داشت که انسان باید عزت طلبی را با تکبر و خودخواهی اشتباه نگیرد ؛ چنانچه در دعا وارد شده است؛ «و في نَفسي فذَلِّلْني و في أعيُنِ النّاسِ فعَظِّمْني» . مرا در نظر خودم خوار گردان و در چشم مردم بزرگ دار 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال مسجدالاقصی🕌🔰🔰 🕌 https://eitaa.com/joinchat/4075094303C26e2f615d6
💠داستان روایت شده که روزی مردی وارد مجلس حضرت امام رضا علیه السلام شد و عرض کرد: «سلام بر تو ای پسر رسول خدا؛ من مردى از دوست‌داران تو و پدرانت هستم؛ از مکه مى‌آیم؛ مال خود را گم کردم؛ اگر صلاح بدانید آنقدر که مرا به وطنم برساند به من کمک فرمائید تا به شهر خود برسم؛ در آنجا من اموالی دارم و خدا مرا از نعمت خویش بهره‌مند کرده است؛ وقتى به شهر خود رسیدم آنچه به من عنایت کرده‌اید را از طرف شما صدقه می‌دهم؛ من خود مستحق صدقه نیستم و نمی‌توانم از صدقه استفاده کنم. حضرت به آن شخص فرمود: خدا رحمتت کند بنشین؛ سپس شروع به صحبت کردن با مردم کرد تا اینکه به غیر چند نفر از جمله آن مرد و من که نزد حضرت باقى ماندیم همۀ جمعیت متفرق شدند. حضرت اجازه خواستند و وارد اندرون شدند و ساعتى در آنجا بود؛ سپس در را باز کرد و همان پشت درب ایستاد و دست خود را از بالاى در خارج کرده و فرمود: خراسانى کجا است. آن مرد عرض کرد: من اینجا هستم. حضرت فرمود: این دویست دینار را بگیر و از آن براى مخارج خویش استفاده کن و به آن تبرک بجو؛ نمی‌خواهد از طرف من صدقه بدهى؛ برو که مرا نبینى و من نیز ترا نبینم. آن مرد خارج شد و رفت. سلیمان به حضرت عرض کرد: خیلى به او لطف کردید و مورد شفقت خویش قرار دادید؛ پس چرا صورت خود را از او پوشانیدید؟! حضرت فرمود: «مَخَافَةَ أَنْ أَرَى ذُلَّ السُّؤَالِ فِی وَجْهِهِ لِقَضَائِی حَاجَتَهُ ...» ترسیدم ذلت درخواست کمک را در چهره‌اش مشاهده کنم؛ چرا که با کمک کردن من (او احساس می‌کند که عزت نفسش را از دست داده است). الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص23 💠داستان گرمی هوای تابستان شدت کرده بود. آفتاب بر مدینه و باغها و مزارع اطراف مدینه به شدت می تابید. در این حال مردی به نام محمد بن منکدر – که خود را تارک دنیا می دانست . تصادفأ به نواحی بیرون مدینه آمد، ناگهان چشمش به مرد درشت اندامی افتاد که معلوم بود در این وقت برای سرکشی و رسیدگی به مزارع خود بیرون آمده و به واسطه ی فربهی و خستگی به کمک چند نفر که اطرافش هستند و معلوم است کس و کارهای خود او هستند راه می رود. با خود اندیشید: این مرد کیست که در این هوای گرم خود را به دنیا مشغول ساخته است؟! نزدیک تر شد، عجب! این مرد محمد بن علی بن الحسین (امام باقر) است! این مرد شریف، دیگر چرا دنیا را پی جویی می کند؟! لازم شد نصیحتی بکنم و او را از این روش بازدارم. نزدیک آمد و سلام کرد. امام باقر علیه السلام نفس زنان و عرق ریزان جواب سلام او را داد. مرد گفت: آیا سزاوار است مرد شریفی مثل شما در طلب دنیا بیرون بیاید، آن هم در چنین وقتی و در چنین گرمایی، خصوصا با این اندام که حتما باید محتمل رنج فراوان بشوید؟! اگر خدای نخواسته در چنین حالی مرگ شما فرا رسد، چه وضعی برای شما پدید خواهد آمد؟! شایسته ی شما نیست که دنبال دنیا بروید و با این تن در این روزهای گرم متحمل رنج و زحمت بشوید؛ خیر، خیر، شایسته ی شما نیست. امام باقر علیه السلام دست ها را از دوش کسان خود برداشت و به دیوار تکیه کرد و گفت: اگر مرگ من در همین حال برسد، در حال عبادت و انجام وظیفه از دنیا رفته ام؛ زیرا این کار عین طاعت و بندگی خدا است. خیال کرده ای که عبادت منحصر به ذکر و نماز و دعا است. من زندگی و خرج دارم، اگر کار نکنم و زحمت نکشم، باید دست حاجت به سوی تو و امثال تو دراز کنم. من در طلب رزق می روم که احتیاج خود را از کس و ناکس سلب کنم. وقتی باید از فرا رسیدن مرگ ترسان باشم که در حال معصیت و خلافکاری و تخلف از فرمان الهی هستم، نه در چنین حالی که در حال اطاعت امر حق هستم که مرا موظف کرده بار دوش دیگران نباشم و رزق خود را خودم به دست آورم. زاهد گفت: عجب اشتباهی کرده بودم. می خواستم او را نصیحت کنم، اکنون متوجه شدم که خودم در اشتباه بوده ام و احتیاج به نصیحت داشته ام. سرکه از دسترنج خویش و تره بهتر از نان کدخدا و بره منبع هزار و یک حکایت اخلاقی جلد اول/حکایت ۵۳۵ /صفحه ۴۰۲ تا ۴۰۳/ ـــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱. تهذيب الأحكام ،ج۶،ص۱۷۹. ۲.اثنا عشریة، ص ۱۵۵. ۳.میزان الحکمة، ج۵، ص ۱۹۵۸. ۴.مقتل الحسین ، ص۳۴۵. ۵.کنزالعمال، ج۲، ح۴۲۰۸۴. ۶.غررالحکم،ح۴۰۵۶. ۷.بحارالانوار، ج۴۴، ص۱۳۹. ۸.بحارالانوار، ج ۷۹، ص ۲۸۵. ۹.نهج البلاغه، حکمت ۲۷۱. ۱۰.لمعات الحسین، ص۱۹. ۱۱.نهج البلاغه، خطبه۱۵۷. ۱۲.نهج البلاغه، حکمت۲۵۲. ۱۳. نفس المهموم، ص ۱۷۶ . ۱۴. اصول کافی ج۲، ص۱۴۴. ۱۵.ارشاد مفید، ص ۲۵۳. ۱۶.غررالحکم،۱۱۲۲. ۱۷.بحارالانوار، ج ۷۸، ص۵۳. ۱۸.میزان الحکمه، ج۶، ص ۲۹۳. ۱۹.غررالحکم،۹۱۴۸. ۲۰.غرر الحکم،ج۶،ص۱۳۸. ۲۱.نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲ ۲۲.نقطه های آغاز در اخلاق عملی، ص ۵۹۵. ۲۳.میزان الحکمة، ج۶، ص۲۹۳. ۲۴.میزان الحکمة، ص ۱۹۵۹. 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال مسجدالاقصی🕌🔰🔰 🕌 https://eitaa.com/joinchat/4075094303C26e2f615d6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رسالت الهی ما در قبال دشمنانِ اسلام بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ 🌙بیان احکام اگر کافر بت پرست ومشرک باشد وبا رطوبت دستش یا بدنش با غذا تماس بگیرد نجس است وغذا خوردن اشکال دارد ودر غیر این صورت نجس نیست پس اگر شک بکنیم در تماس با رطوبت پاک است وهمچنان اگر کافر کتابی (یهودی یا نصرانی باشد) طاهر است.(۱) 💠داستان ایجاد انگیزه خداوند به موسى وحى فرستاد، آیا هرگز عملى براى من انجام داده اى؟ عرض کرد: آرى، براى تو نماز خوانده ام، روزه گرفته ام، انفاق کرده ام، و به یاد تو بوده ام، فرمود: اما نماز براى تو نشانه حق است ، و روزه سپر آتش، و انفاق سایه اى در محشر، و ذکر، نور است، کدام عمل را براى من بجا آورده اى اى موسى؟! عرض کرد: خداوندا خودت مرا در این مورد راهنمائى فرما»، فرمود: هَلْ وَالَیْتَ لِی وَلِیّاً؟ وَ هَلْ عَادَیْتَ لِی عَدُوّاً قَطُّ؟ فَعَلِمَ مُوسَى أَنَّ أَفْضَلَ الأَعْمَالِ الْحُبُّ فِی اللَّهِ وَ الْبُغْضُ فِی اللَّهِ!: «آیا هرگز، به خاطر من کسى را دوست داشته اى؟ و به خاطر من کسى را دشمن داشته اى؟ اینجا بود که موسى دانست: برترین اعمال، حبّ فى اللّه و بغض فى اللّه است (دوستى براى خدا و دشمنى براى خدا)».(۲) ✅بیان کلی از جمله موارد مهمی که در قرآن بیان‌شده، توجه به دشمنان جبهه حق است. بخش قابل توجهی از آیات قرآن به این مسئله اختصاص دارد و این نشان از اهمیت این مقوله مهم دارد، تا آنجا که به تعبیر قرآن، برخی از این دشمنان از ابتدای خلقت انسان به همراه او بوده‌اند و تا آخر هم او را رها نخواهند کرد. «وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَيَاطِينَ الْإِنْسِ وَالْجِنِّ يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا ۚ وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ مَا فَعَلُوهُ ۖ» اینچنین در برابر هر پیامبری، دشمنی از شیاطین انس و جنّ قرار دادیم؛ آنها بطور سری (و درگوشی) سخنان فریبنده و بی‌اساس (برای اغفال مردم) به یکدیگر می‌گفتند؛ و اگر پروردگارت می‌خواست، چنین نمی‌کردند؛ (و می‌توانست جلو آنها را بگیرد؛ ولی به جهت امتحان بندگان چنین اراده شده است) ➖ خداوند خطر بی توجهی به دشمنان را گوشزد می‌کند، به گفته قرآن مخالفان اگر بر شما چیره شوند، دشمنی خود را آشکار می‌کنند. پس خاموشی دشمن، نشانه‌ی دوستی او نیست، بلكه فرصت ضربه زدن نیافته است. قرآن می‌فرماید: «إِنْ یثْقَفُوكُمْ یكُونُوا لَكُمْ أَعْدٰاءً»اگر آنان بر شما مسلّط شوند، دشمن شما مى‌گردند. ➖در احادیث زیادی لزوم دشمنی با دشمنان مورد تأکید قرار گرفته است، امام رضا(ع) می‌فرماید: «مِمَّنْ یَتَّخِذ [یَنْتَحِل‏] مَوَدَّتَنَا أَهْلَ الْبَیْتِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ فِتْنَةً [لَعْنَة] عَلَى شِیعَتِنَا مِنَ الدَّجَّالِ فَقُلْتُ: بِمَا ذَا؟ قَالَ: بِمُوَالاةِ أَعْدَائِنَا وَ مُعَادَاةِ أَوْلِیَائِنَا، إِنَّهُ إِذَا کَانَ کَذَلِکَ اخْتَلَطَ الْحَقُّ بِالْبَاطِلِ وَ اشْتَبَهَ الْأَمْرُ فَلَمْ یُعْرَفْ مُؤْمِنٌ مِنْ مُنَافِقٍ». همانا از کسانی که مدعی مودت ما اهل بیت هستند، کسی هست که در فتنه‌گری، برای شیعیان ما از دجال شدیدتر است. (راوی) گفتم: برای چه؟ (امام) فرمود: به خاطر دوستی با دشمنان ما و دشمنی با دوستانمان. چون چنین شد، حق با باطل آمیخته می‌شود و مؤمن از منافق بازشناخته نمی‌شود.(۳) 🔴فلسفه دشمنی با جبهه باطل خداوند از افکار و آرزوهای مخفی کفار پرده برداشته و هشدار می‌دهد که فریب رفتار زیبای ظاهری آنها را نخوریم به مواردی از این هشدار های مهم توجه کنیم؛ 👈«وَدُّوا مٰا عَنِتُّمْ» آرزو دارند كه شما در رنج قرار گیرید. 👈«وَدَّ الَّذِینَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَ أَمْتِعَتِكُمْ…» آرزو دارند كه شما از اسلحه و سرمایه خود غافل شوید. 👈«وَدَّ كَثِیرٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ لَوْ یرُدُّونَكُمْ مِنْ بَعْدِ إِیمانِكُمْ كُفَّاراً» بسیارى از اهل كتاب (نه تنها خودشان ایمان نمى‏آورند، بلكه) از روى حسدى كه در درونشان هست، دوست دارند شما را بعد از ایمانتان به كفر بازگردانند. 👈«وَ لَنْ تَرْضى‏ عَنْكَ‏ الْيَهُودُ وَ لَا النَّصارى‏ حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم‏»(اى پيامبر!) هرگز يهود و نصارى از تو راضى نخواهند شد تا (آنكه تسليم خواسته آنان شوى و) از آئين آنان پيروى كنى. بعد از تغيير قبله، ناراحتى يهود از مسلمانان بيشتر شد و احياناً بعضى از مسلمان‏ها نيز تمايل داشتند قبله همان بيت‏المقدّس باشد تا بتوانند با يهود در الفت ودوستى زندگى كنند، غافل از اينكه رضايت اهل كتاب با حفظ آن حاصل نمى‏شد و انتظار آنان، پيروى از تمام آيين آنها و نه فقط قبله آنان بود. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال مسجدالاقصی🕌🔰🔰 🕌 https://eitaa.com/joinchat/4075094303C26e2f615d6
✔️ گام اول 🔹شناخت دشمنان خدا ➖«إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا ۚ إِنَّمَا يَدْعُو حِزْبَهُ لِيَكُونُوا مِنْ أَصْحَابِ السَّعِيرِ» البتّه شیطان دشمن شماست، پس او را دشمن بدانید؛ او فقط حزبش را به این دعوت می‌کند که اهل آتش سوزان (جهنّم) باشند! در قرآن کریم می فرماید شیطان دشمن شماست پس او را دشمن بگیرید. کسانی که با خوش خیالی، دشمنان خود را دوست می دارند، در چنگال دشمن خدا اسیر می شوند و به مرور شرایطشان به گونه ای می شود که راه فرار نخواهند داشت. اولین گام دشمنی با دشمنان خدا، شناخت دشمنان خداست. ➖ جبهه باطل با فتنه گری افراد را دچار اشتباه میکنند، فتنه به هر چیزی گفته می شود که انسان را در گمراهی بیاندازد، عقل انسان را بگیرد، فهم انسان را بگیرد، قدرت تشخیص انسان را بگیرد و راه انسان را بر انسان مشتبه کند. از این رو بصیرت و آگاهی در شناخت دشمن مورد تأکید قرار گرفته؛ 👈علی علیه السلام در خطبه ۱۷۳ نهج البلاغه، می فرمایند: اَلا وَ لَا یحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ [بِمَوَاقِعِ] بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ. و اين پرچم را به دوش نمى كشد مگر آن كه اهل بصيرت و استقامت و داناى به موارد حق باشد. ✔️ گام دوم 🔹استقامت در برابر دشمن پیامبر(ص) می فرماید:«المُؤمِنُ کَالجَبَلِ الرّاسِخِ لاتُحَرِّکُهُ العَواصِفُ». مؤمن، چونان کوه استواری است که توفان ها او را تکان نمی دهد. استقامت، نقطه مقابل مداهنه و سازش گری از مراحل دیگر مقابله با دشمن است. عقب نشینى از اصول، خواسته دشمن است و دشمنان تلاش مى‏كنند تا شما را به سازش بكشانند. قرآن می‌فرماید: «وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَیدْهِنُونَ»آرزو دارند كه شما نرمشى نشان دهید تا با شما سازش كنند. «تُدْهِنُ» از «دهن» به معناى روغن و مراد، روغن مالى و سازش و انعطاف‏پذیرى است.  ➖خداوند مؤمنان را از خطر سازش و کوتاه آمدن در برابر درخواست های دشمن بر حذر داشته است؛  «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تُطِیعُوا الَّذِینَ کفَرُوا یرُدُّوکمْ عَلی أَعْقابِکمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِینَ ای کسانی که ایمان آورده اید، اگر از کسانی که کافر شده اند اطاعت کنید، شما را به عقب بازمی گردانند و، سرانجام، زیانکار خواهید شد.» ✔️گام سوم 🔹 آمادگی و جنگ و جهاد در مرحله اول باید با کسب آمادگی نظامی ترس در دل دشمن انداخته شود؛ «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُم وَآخَرينَ مِن دونِهِم لا تَعلَمونَهُمُ اللَّهُ يَعلَمُهُم ۚ وَما تُنفِقوا مِن شَيءٍ في سَبيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيكُم وَأَنتُم لا تُظلَمونَ». هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آنها [= دشمنان‌]، آماده سازید! و (همچنین) اسبهای ورزیده (برای میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید! و (همچنین) گروه دیگری غیر از اینها را، که شما نمی‌شناسید و خدا آنها را می‌شناسد! و هر چه در راه خدا (و تقویت بنیه دفاعی اسلام) انفاق کنید، بطور کامل به شما بازگردانده می‌شود، و به شما ستم نخواهد شد! مرحله بعد در موقع لزوم، جنگ و جهاد با کفار و دشمنان دین خداست؛ قرآن می‌فرماید: «وَ قاتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّـهِ الَّذِینَ یقاتِلُونَكُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا یحِبُّ الْمُعْتَدِین» ‏و در راه خدا با كسانی كه با شما می‌جنگند، بجنگید ولی از حدّ تجاوز نكنید، كه خداوند تجاوزكاران را دوست نمی‌دارد. البته هدف از جنگ در اسلام، گرفتن آب و خاك و يا استعمار و انتقام نيست، بلكه‏ هدف، دفاع از حقّ با حذف عنصرهاى فاسد و آزادسازى افكار و نجات انسان‏ها از خرافات و موهومات مى‏باشد. 👈 متزلزل نشدن و نترسیدن از قدرتمندی ظاهری دشمن شرط پیروزی است چرا که خداوند وعده نصرت داده است؛  «اِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ عِشْرُونَ صابِرُونَ یَغْلِبُوا مِائَتَیْنِ وَ اِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ مِائَة یَغْلِبُوا اَلْفاً مِنَ الَّذینَ کَفَرُوا بِاَنَّهُمْ قَوْم لا یَفْقَهُونَ»؛ (هرگاه بیست نفر با استقامت از شما باشند بر دویست نفر غلبه مى کنند و اگر صد نفر باشند بر هزار نفر از کسانى که کافر شدند پیروز مى گردند چرا که آنها گروهى هستند که نمى فهمند).  🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال مسجدالاقصی🕌🔰🔰 🕌 https://eitaa.com/joinchat/4075094303C26e2f615d6