eitaa logo
کانال مسجدی ها (مسجدالاقصی)
1.9هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
3.1هزار ویدیو
754 فایل
🖤بسم رب الحسین🖤 🕌 ادرس: اراک، خ دانشگاه، منطقه خانه سازی 🇮🇷 مدیر کانال: @mojtaba1570 دارای کانون فرهنگی امام رضا ع با محوطه ورزشي فوتبال و والیبال، اتاق IT، کلاس مهد قران، هیئت مذهبی، کتابخانه، گروه سرود، اتاق پخش فیلم، کلاس هاي کاردستی و خلاقیت ..
مشاهده در ایتا
دانلود
5.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ای قائم عدالت‌گستر! طاقتمان طاق شده، بیا… 👤 زیبای «آقا بیا» با نوای حاج‌مهدی تقدیم نگاهتان ◽️ رسانه‌ مسجدالاقصی @masjedolaghsa
8.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 روایتی دردناک از به نیزه رفتن سر شهید مدافع حرم «عبدالله اسکندری» ✅ کانال مسجدالاقصی 👇 @masjedolaghsa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💜 از حضرت موسی بن جعفر (عليه‌السلام) پرسيده شد که چه کنیم تا توفیق نمازشب پیدا کنیم؟ 💜 حضرت فرمودند: «اين از اسرار ما اهل‌بيت است، قضای نماز شب را به جا آورید». 💜 اگر بیداری و نماز شب نشد، ، فریاد شيطان را بلند می کند. 💜يک نفر مثلا قبل از ظهر، قضای نماز شب فوت شده را به جا بياورد، شيطان دادَش درمی‌آيد ديگر دست برمی‌دارد. بعد هم ذکر استغفار اهميت دارد.‌ ‌ 🖋 شیخ جعفر ناصری رحمه الله علیه ماه رمضون نمازشب نخونیم پس کی بخونیم ؟؟ «» https://eitaa.com/masjedolaghsa
💠سفارشی مهم از آخوند همدانی💠 🔸️آخوند ملاحسینقلی همدانی در جواب شخصی که از او دستورالعمل خواسته بود، چنین نوشت: 👈🏻تمام سفارشات این بینوا به تو اهتمام در ترک معصيت است. 👈🏻اگر این را انجام دادی، تو را به جاهای بلندمعنوی ، خواهند رسانید. https://eitaa.com/masjedolaghsa
چگونه نماز شب بخوانیم؟ کیفیت نماز شب چگونه است؟ نماز شب دارای ۱۱ رکعت بوده و از سه بخش: ۴ نماز دو رکعتی به نیت نماز شب، ۱ نماز دو رکعتی به نماز شَفع و ۱ نماز یک رکعتی به نماز وِتر، تشکیل میشود. ۱: در بخش اول ۴ نماز دو رکعتی و به مانند نماز صبح خوانده میشود فقط هنگام نیت میگوییم:دو رکعت نماز شب می خوانم قربه الی الله ۲: نماز شفع را پس از خواندن چهار نماز دورکعتی به صورت ذیل میخوانیم: ابتدا نیت میکنیم که  ۲ رکعت نماز شَفْعْ می خوانم قربه الی الله، در باقی اعمال نماز بجای سوره توحید در رکعت اول سوره ناس و در رکعت دوم سوره فلق را میخوانیم. ۳: پس از خواندن نماز شفع نوبت به نماز یک رکعتی وتر میرسد. در نیت این نماز میگوییم یک رکعت نماز وتر می خوانم قربه الی الله،سپس حمد ، سه مرتبه توحید و یک مرتبه سوره فلق و یک مرتبه سوره ناس را میخوانیم. پس از خواندن سوره ها نوبت به قنوت میرسد و در قنوت مستحب است، چهل بار ( اَللّهُمَّ اِغْفِر لِلْمومِنینَ وَ اَلْمومِناتْ وَ اَلْمُسلِمینَ وَ اَلْمُسلِماتْ ) را بگوییم و یا برای ۴۰ فرد مومنی که میشناسیم طلب استغفار کنیم. سپس ۷۰ بار ذکر : اَسْتَغْفِرُ اللهَ رَبی وَ اَتُوبُ اِلَیه و سپس ۷ بار :هذا مَقامُ الْعائِذِ بِکَ مِنَ اَلْنار و نهایتا ۳۰۰ مرتبه ذکر: اَلْعَفو بگوییم. پس از قنوت مانند باقی نماز ها رکوع و سجود و تشهد و سلام خوانده و از درگاه خداوند طلب آمرزش گناهانمان کنیم. ساده ترین حالت خواندن نماز شب با توجه به محدودیت زمان و یا کمبود حوصله و یا به هر دلیل دیگر شاید نتوان نماز شب را در کامل ترین حالت خود خواند، اما آیا میتوان نماز شب را خلاصه تر خواند؟ بله . میتوان نماز شب را به ۳ نماز خلاصه کرد و ۱ نماز دو رکعتی به نیت نماز شب، یک نماز ۲ رکعتی به نیت نماز شفع و یک نماز ۱ رکعتی به نیت نماز وتر خواند. در صورت لزوم به خلاصه و ساده تر کردن میتوان مستحبات گفته شده در قنوت نماز وتر را تاجایی که توان و حوصله اجازه میدهد خواند. حتی اگر خواب آلودگی به شما اجازه سرپا ایستادن در نماز شب را نمیدهد. میتوانید در حالت نشسته با پروردگار خویش به عبادت مشغول شوید. https://eitaa.com/masjedolaghsa
نمک نشناس نباشید کار برخی ها نمکدان شکستن شده است، سبک معیشتی و رفتاری که بسیاری از ما در زندگی مان بدان دچار هستیم اما تا به حال چهره زشت خود را در آن هنگام ندیده ایم می فرمایند: خالِطوا النّاسَ مخالَطَـةً إن مِتُّم مَعَها بَکوُا وَ إن عِشتُم حَذُّوا إلَیکُم. با مردم چنان رفتار کنید که اگر با آن رفتار بمیرید بر شما بگریند و اگر زنده باشید مشتاق شما باشند. اشخاصی را می شناسیم که تا زنده اند مردم با عشق و علاقه آن ها را دوست می دارند و در مرگشان متأثر و سوگوار می شوند. می دانید این ها چه کرده اند که محبوب واقع شده اند؟ این اشخاص روش صحیحی را برای معاشرت با مردم و اطرافیانشان انتخاب کرده اند این ها افرادی قدرشناس و حق شناس و آگاه به مسائل زندگی خود و اطرافیان شان هستند آنان سعی و کوشش می کنند آنچانکه شایسته است حقوق دیگران را رعایت کنند ودل ها را با توجه به میزانهای الهی از خود راضی و شاد کنند شما هم اگر می خواهید محبوب دل ها و قلب ها گردید و مردم به شما علاقمند گردند به سفارش امام علی علیه السلام عمل کنید و در هنگام ارتباط با مردم رویه ای عاقلانه در پیش گیرید و قدر محبت ها و جایگاه های آن ها را بدانید و به آن ها بها دهید؛ بهای خدمات مردم بر شما قدرشناسی و ارج گذاری به خدمات آنان است. منبع: الهام از گفتار علیه السلام صدقه جاریه است... 🌤اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج🌤 🌹برای فرجش صلوات🌹 ‌🔴کانال https://eitaa.com/masjedolaghsa
‼️حق الناس حقّ‌النّاس، فقط دزدیدن و اتلاف مال مردم نیست، بلکه بردن آبروی مردم نیز حقّ‌النّاس است؛ بلکه حقّ‌النّاس آبرویی، شدیدتر و زیان‌بارتر از حقّ‌النّاس مالی است. چراکه مردم مال و جاه را برای آبرو می‌خواهند و اگر آبرو نباشد، مال و ثروت چه فایده‌ای دارد؟ بِسْمِ‏ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏ «رَبِّ اشْرَحْ لی صَدْری‏ وَ یَسِّرْ لی أَمْری وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانی یَفْقَهُوا قَوْلی‏» مرحوم کلینی«رحمت‌الله‌علیه» در جلد دوم اصول کافی روایتی را نقل کرده است که نزد اهل دل بسیار اهمیّت دارد. در بخشی از آن روایت، بیان شده‌است که مستحبات، انسان را به مقام قرب الهی می‌رساند؛ از این جهت به آن حدیث «قرب نوافل» می‌گویند. این حدیث، حدیث قدسی است و در منابع حدیثی شیعه و سنّی نقل شده‌است[۱]و چنان مشهور است که برخی آن را متواتر می‌دانند.  در این حدیث نورانی می‌خوانیم: ابان‌بن تغلب از امام باقر«سلام‌الله‌علیه» نقل می‌کند که فرمود: در معراج، پیامبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» از خداوند سؤال کرد: پروردگارا! منزلت مؤمن در نزد تو چگونه است؟ خداوند متعال در پاسخ فرمود: «یَا مُحَمَّدُ مَنْ أَهَانَ لِی وَلِیّاً فَقَدْ بَارَزَنِی بِالْمُحَارَبَةِ وَ أَنَا أَسْرَعُ شَیْ‏ءٍ إِلَی نُصْرَةِ أَوْلِیَائِی وَ مَا تَرَدَّدْتُ عَنْ شَیْ‏ءٍ أَنَا فَاعِلُهُ کَتَرَدُّدِی عَنْ وَفَاةِ الْمُؤْمِنِ یَکْرَهُ الْمَوْتَ وَ أَکْرَهُ مَسَاءَتَهُ وَ إِنَّ مِنْ عِبَادِیَ الْمُؤْمِنِینَ مَنْ لَا یُصْلِحُهُ إِلَّا الْغِنَی وَ لَوْ صَرَفْتُهُ إِلَی غَیْرِ ذَلِکَ لَهَلَکَ وَ إِنَّ مِنْ عِبَادِیَ الْمُؤْمِنِینَ مَنْ لَا یُصْلِحُهُ إِلَّا الْفَقْرُ وَ لَوْ صَرَفْتُهُ إِلَی غَیْرِ ذَلِکَ لَهَلَکَ وَ مَا یَتَقَرَّبُ إِلَیَّ عَبْدٌ مِنْ عِبَادِی بِشَیْ‏ءٍ أَحَبَّ إِلَیَّ مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَیْهِ وَ إِنَّهُ لَیَتَقَرَّبُ إِلَیَّ بِالنَّافِلَةِ حَتَّی أُحِبَّهُ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ کُنْتُ إِذاً سَمْعَهُ الَّذِی یَسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذِی یُبْصِرُ بِهِ وَ لِسَانَهُ الَّذِی یَنْطِقُ بِهِ وَ یَدَهُ الَّتِی یَبْطِشُ بِهَا إِنْ دَعَانِی أَجَبْتُهُ وَ إِنْ سَأَلَنِی أَعْطَیْتُهُ‏»[۲] هرکه به دوستی از من اهانت کند، آشکارا به جنگ من آمده و من به‌یاری دوستانم از هر چیز شتابان‌ترم. من در هر کاری که انجام دهم، آن اندازه تردید ندارم که دربارۀ وفات مؤمن تردید دارم، او از مرگ بدش آید و من ناراحت کردن او را خوش ندارم و به راستی برخی از بندگان مؤمن هستند که جز توان‌گری، آنان را اصلاح نکند (و حالشان را نیکو نسازد) و اگر به حال دیگری او را درآورم نابود و هلاک می‌شود و برخی از بندگان مؤمن هستند که جز نداری و فقر، آنان را اصلاح نکند و اگر او را به حال دیگری برگردانم هر آینه هلاک می‌شود. و هیچ‌یک از بندگانم به‌ من تقرّب نجوید با عملی که نزد من محبوب‌تر باشد از آنچه بر او واجب کرده‏‌ام، و بدرستی که به‌وسیلۀ مستحبّات به‌من تقرّب جوید تا آنجا که من دوستش دارم، و چون دوستش دارم آنگاه گوش او شوم که بدان بشنود، و چشمش شوم که بدان ببیند، و زبانش گردم که بدان بگوید، و دستش شوم که بدان برگیرد، اگر من را بخواند، اجابتش کنم، و اگر خواهشی از من کند به او بدهم. ادامه دارد.... 🔴کانال https://eitaa.com/masjedolaghsa
‼️حق الناس فراز اوّل یا جملۀ اوّل روایت می‌پردازیم که می‌فرماید: «مَنْ‏ أَهَانَ‏ لِی‏ وَلِیّاً فَقَدْ بَارَزَنِی بِالْمُحَارَبَةِ وَ أَنَا أَسْرَعُ شَیْ‏ءٍ إِلَی نُصْرَةِ أَوْلِیَائِی»؛ خدافرموده هر که به دوستی ازدوستان من اهانت کند، آشکارا به جنگ من آمده و من به‌یاری دوستانم از هر چیز شتابان‌ترم. این فراز از روایت، مربوط به اهانت به مؤمن است. قرآن کریم، افراد رباخوار را در حال جنگ با خداوند می‌داند: «فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ»[۳]؛ امّا از نظر روایات، کسی که به دیگران توهین کند نیز با خدا می‌جنگد. ناسزا گفتن، غیبت، تهمت، شکستن دل، زخم‌زبان‌، آبروریزی، تحقیر، سرزنش و سوء ظن وبالأخره هر گفتار یا رفتاری که دیگران را سرافکنده و خجالت‌زده کند، از مصادیق اهانت است. طبق این حدیث، اهانت به مؤمن، دشمنی و جنگ با خداست و خداوند تعالی می‌فرماید: من از کسی که به او اهانت شده، دفاع و او را یاری می‌کنم. این قبیل گناهان، ظلم و حق‌ّالنّاس است. خداوند متعال به عزّت و جلال خودش قسم خورده است که از هرچه بگذرد، از حقّ مردم و از ظلم به مردم نمی‌گذرد: «وَ عِزَّتِی‏ وَ جَلَالِی‏ لَا یَج ُوزُنِی‏ ظُلْمُ‏ ظَالِمٍ‏»[۴]. باید توجه شود که حقّ‌النّاس، فقط دزدیدن و اتلاف مال مردم نیست، بلکه بردن آبروی مردم نیز حقّ‌النّاس است؛ بلکه حقّ‌النّاس آبرویی، شدیدتر و زیان‌بارتر از حقّ‌النّاس مالی است. چرا که مردم مال و جاه را برای آبرو می‌خواهند و اگر آبرو نباشد، مال و ثروت چه فایده‌ای دارد؟ پس مواظبت نسبت به حق‌ّالنّاس آبرویی لازم و ضروری است. ادامه دارد.... ‌🔴کانال https://eitaa.com/masjedolaghsa
‼️حق الناس یکی از مواقف قیامت، موقف حقّ‌النّاس  است که در آن، خداوند سبحان از حقّ مردم سؤال می‌کند. امام صادق(ع) دربارۀ آیۀ «إِنَ‏ رَبَّکَ‏ لَبِالْمِرْصادِ»[۵] می‌فرمایند: آن کمین‌گاه پلی است بر روی صراط که هرکس حقّی از مردم بر عهده دارد، نمی‏‌تواند از آن عبور کند: «قَنْطَرَةٌ عَلَی الصِّرَاطِ لَا یَجُوزُهَا عَبْدٌ بِمَظْلِمَةٍ»[۶] صرفنظر از اینکه اهانت به دیگران، ظلم و حق‌ّالنّاس است، طبق روایت شریف: «مَنْ‏ أَهَانَ‏ لِی‏ وَلِیّاً فَقَدْ بَارَزَنِی بِالْمُحَارَبَة»، جنگ با خداست. منظور از کلمۀ «ولی» در این حدیث، شیعه است. یعنی هرکس به یک شیعه، اهانت کند، به جنگ با خدا رفته است. در روایت دیگری از همین باب در اصول کافی، از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که فرمودند: پروردگار عالم مرا به معراج برد و در معراج، «مِنْ وَرَاءِ الْحِجَابِ» به من وحی کرد. یعنی وقتی که همۀ حجاب‌ها و پرده‌ها، اعم از حجاب‌های ظلمانی و حجاب‌های نورانی، کنار رفته و فقط حجاب «امکان و وجوب» مانده است، حجابی که معنا ندارد کنار برود، در این حالت به پیامبر اکرم(ص) وحی شده است. این همان حالت است که قرآن کریم می‌فرماید: «ثُمَ‏ دَنا فَتَدَلَّی‏ فَکانَ قابَ قَوْسَیْنِ‏ أَوْ أَدْنی».[۷]‏یعنی پیامبر اکرم(ص) در معراج به مقام قرب رسیدند، به اندازه‌ای که دیگر فاصله‌ای بین ایشان و خداوند نبود، الا حجاب امکانی، زیرا خدا واجب الوجود و ایشان ممکن الوجود و همین فاصله باقی مانده بود. همچنین می‌فرمایند: «شَافَهَنِی إِلَی»، رودررو و بدون واسطه وحی شده است. آن حضرت به مقامی رسیده‌اند که به غیر از خدا چیزی نمی‌بینند و چیزی نمی‌دانند. از نظر دل خداوند را یافته‌اند، نظیر یک انسان تشنه که آب بخورد و سیراب شود و سیراب شدن را بیابد، نه تنها بداند، بلکه بیابد. در این حالات به ایشان وحی شده است که: «یَا مُحَمَّدُ مَنْ أَذَلَّ لِی وَلِیّاً فَقَدْ أَرْصَدَنِی بِالْمُحَارَبَةِ وَ مَنْ حَارَبَنِی حَارَبْتُهُ»[۸]؛  ای محمد، هرکس یکی از دوستان مرا خوار و ذلیل کند، او خود را برای جنگ با من آماده کرده‌است و هر کس با من بجنگد، من با او می‌جنگم. سپس پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: به خداوند عرض کردم: خدایا این «ولیّ» تو کیست که می‌گویی من به خاطر او می‌جنگم‌؟ خداوند سبحان فرمود: «ذَاکَ مَنْ أَخَذْتُ مِیثَاقَهُ لَکَ وَ لِوَصِیِّکَ وَ لِذُرِّیَّتِکُمَا بِالْوَلَایَةِ»[۹]؛ او آن کسی است که من برای ولایت تو و ولایت وصیّ تو و فرزندان شما دو نفر، از او پیمان گرفته‌ام. بنابراین منظور از «ولی» در این روایت، ائمۀ طاهرین(س) یا اولیاءالله یا حتی شیعیان متقی و مؤمنان واقعی نیستند، بلکه منظور کسی است که از نظر عقیده، شیعه باشد. بر این اساس، اگر کسی یکی از شیعیان عادی را بیازارد یا او را ذلیل کند یا به وی اهانتی بکند، گناهش به اندازه‌ای بزرگ است که گویا مهیّای جنگ با خداوند شده است. خداوند هم می‌فرماید: من با چنین کسی می‌جنگم. همین مقدار که شخصی عقیده به تشیّع داشته باشد، حتی اگر اعمال او متناسب با تعالیم تشیّع نباشد، کافی است که اهانت با او جنگ با خداوند باشد، چه رسد به اهانت به افراد متقی و شیعیان و مؤمنانی که اعمال صالح دارند و واقعاً پیرو ائمۀ طاهرین(س) هستند. ادامه دارد.... 🔴کانال https://eitaa.com/masjedolaghsa
‼️حق الناس اساساً حرمت مؤمن، طبق روایات، از حرمت کعبه و از حرمت ملک مقرّب بالاتر است: «الْمُؤْمِنُ‏ أَعْظَمُ‏ حُرْمَةً مِنَ‏ الْکَعْبَةِ»[۱۰]  «وَ إِنَّ الْمُؤْمِنَ‏ أَعْظَمُ‏ حُرْمَةً عِنْدَ اللَّهِ وَ أَکْرَمُ عَلَیْهِ مِنْ مَلَکٍ مُقَرَّبٍ»[۱۱] همه باید مواظب گفتار و کردارشان باشند که در آن: ▪️جسارت و توهین وسوء ظن به دیگران نباشد ▪️کسی را خوار و ذلیل نکنند ▪️آبروریزی نکنند ▪️شخصیت دیگران را نکوبند ▪️زخم زبان نزنند ▪️سرزنش نکنند ▪️از غیبت، تهمت و شایعه خودداری کنند که همۀ این گناهان، مصادیق و است و مثل . بیشتر این گناهان و اهانت‌ها نیز به واسطۀ رخ می‌دهد، از این جهت همه باید مواظب و مراقب زبان خود باشند. مردی نزد پیامبر اکرم(ص) آمد و گفت: یا رسول‌الله! مرا نصیحت کنید. فرمودند: «احْفَظْ لِسَانَکَ»؛ مواظب زبانت باش! دو مرتبه گفت: من را نصیحت کنید. پیامبر(ص) باز فرمودند: مواظب زبانت باش! برای مرتبۀ سوّم گفت: مرا نصیحت کنید و باز هم همان جواب را شنید: مواظب زبانت باش! سپس پیامبر به او فرمودند: «هَلْ یَکُبُّ النَّاسَ عَلَی مَنَاخِرِهِمْ فِی النَّارِ إِلَّا حَصَائِدُ أَلْسِنَتِهِمْ»[۱۲]؛ بیشتر کسانی که به جهنّم می‌روند، به واسطۀ زبانشان جهنّمی می‌شوند. گاهی حضرت امام(ره) در درس‌ اخلاق می‌فرمودند: ✓«کسی که به دیگران اهانت کند، ولایتش قطع می‌شود.» معنای این سخن آن است که دست عنایت خداوند از روی سرش برداشته می‌شود؛ و وای به کسی که یک لحظه دست عنایت خدا از روی سرش برداشته شود. معنای دیگرش هم این است که دست عنایت اهل‌بیت(س) از روی سر او می‌رود و در قیامت نمی‌تواند بدنبال امیرالمؤمنین(س)، زیر لوای حمد برود. این مطلب در روایات نیز بیان شده است. امام صادق(س) می‌فرمایند: هرکس بر ضرر یک مؤمن حرفی بزند و قصدش آبروریزی و افشای عیب او باشد و بخواهد او از چشم مردم بیفتد، خداوند او را از ولایت خود به ولایت شیطان می‌راند و شیطان هم او را نمی‏‌پذیرد: «مَنْ رَوَی عَلَی مُؤْمِنٍ رِوَایَةً یُرِیدُ بِهَا شَیْنَهُ وَ هَدْمَ مُرُوءَتِهِ لِیَسْقُطَ مِنْ أَعْیُنِ النَّاسِ أَخْرَجَهُ اللَّهُ مِنْ وَلَایَتِهِ إِلَی وَلَایَةِ الشَّیْطَانِ فَلَا یَقْبَلُهُ الشَّیْطَانُ»[۱۳]. امام صادق(س) در روایتی از قول پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: 🔻لغزش‌های مؤمنان را دنبال نکنید. 🔻هر که بدنبال لغزش مؤمنی باشد، خداوند تمام لغزش‌های او را دنبال خواهد کرد و او را حتی در میان خانه‌اش رسوا می‌سازد: «‏لَا تَطْلُبُوا عَثَرَاتِ الْمُؤْمِنِینَ فَإِنَّ مَنْ تَتَبَّعَ عَثَرَاتِ أَخِیهِ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَثَرَاتِهِ وَ مَنْ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَثَرَاتِهِ یَفْضَحْهُ وَ لَوْ فِی‏ جَوْفِ‏ بَیْتِهِ»[۱۴] ▪️بردن آبروی مردم ▪️غیبت ▪️تهمت ▪️شایعه وسوءظن ▪️زخم زبان ▪️و سرزنش، در تعالیم دینی بسیار نکوهش شده و چنین عواقب ناگواری نیز دارد. وای بحال کسی که: ▪️به دیگران زخم زبان بزند ▪️کسی را مسخره کند ▪️غیبت کند ▪️آبروی اشخاص را بریزد ▪️و به این طرف و آن طرف بزند تا یک نقطۀ ضعف از مردم پیدا کند و آن را به دیگران بگوید. این گناهان خیلی بزرگ است و همان‌طور که گفتم، کیفر آن هم در دنیا و آخرت، سخت و سنگین است. جنگ انسان با خدا و جنگ خدا با انسان، عقوبت کمی نیست. همچنین تصوّر اینکه دست عنایت خداوند و اهل‌بیت(س) از سر انسان برداشته شود و در قیامت، او را به زیر لوای حمد راه ندهند، کافی است که مواظب باشد آبروی دیگران را نریزد، غیبت نکند، گناه و عیب کسی را فاش نکند و بالأخره، حتی به همسرش یا فرزندش زخم‌ زبان نزند. گاهی یک زخم زبان، مثل آتش زغال در کف دست، دل انسان را می‌سوزاند. حتی دیده شده است که زخم زبان یا تحقیر فرزند، او را در اثر لجاجت با پدرش، منحرف و بی‌دین می‌کند. یک تندی بیجا با دختر، دلش را می‌سوزاند و کم کم او را به انحراف اخلاقی می‌کشاند. ادامه دارد.... 🔴کانال https://eitaa.com/masjedolaghsa