eitaa logo
کانال مسجدی ها (مسجدالاقصی)
1.9هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
3هزار ویدیو
754 فایل
🖤بسم رب الحسین🖤 🕌 ادرس: اراک، خ دانشگاه، منطقه خانه سازی 🇮🇷 مدیر کانال: @mojtaba1570 دارای کانون فرهنگی امام رضا ع با محوطه ورزشي فوتبال و والیبال، اتاق IT، کلاس مهد قران، هیئت مذهبی، کتابخانه، گروه سرود، اتاق پخش فیلم، کلاس هاي کاردستی و خلاقیت ..
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک، عَلی: صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبویَّة، وَ الصَّولَةِ الحَیدریَّة، و العِصمَةِ الفاطِمیَّة، و الحِلمِ الحَسَنِیَّة، و الشّجاعَةِ الحُسَینِیَّة، و العِبادَةِ السَّجّادِیَّة، و المآثِرِ الباقِریَّة، و الآثار الجَعفَرِیَّة، و العُلومِ الکاظِمیَّة، و الحُجَجِ الرَّضَوِیَّة، و الجُودِ التَّقَوِیَّة، و النَّقاوَةِ النَقَوِیَّة، و الهَیبَةِ العَسکَریَّة، و الغَیبَةِ الإلهیَّة، القائمِ بِالحَقِّ، و الدّاعی إلی الصِّدقِ المُطلَقِ، کَلمةِ الله، و أمانِ الله، و حُجّةِ الله، القائمِ بِأمرِ الله، المُقسِطِ لِدینِ الله، الغالِبِ لِأمرِ اللهِ، و الذّابِّ عن حَرَمِ الله، إمام السّرِّ والعَلَنِ، دافعِ الکَربِ والمِحَن، صاحبِ الجُودِ و المِنَن، الإمامِ بِالحَقِّ، أبی القاسِم محمّدِ بن الحَسن، صاحبِ العَصرِ والزَّمان، وقاطعِ البُرهان، و خَلیفةِ الرَّحمان، و شَریکِ القُرآن، و مُظهرِ الإیمان، و سیِّد الإنسِ و الجانّ، أللّهمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُکْ بِی مَحَجَّتَهُ ابو الادیان می گوید: من خدمتکار امام حسن عسکری (ع)بودم و نامه‌های او را به شهرها می‌بردم. در آن بیماری که منجر به فوت او شد، نامه‌هایی نوشت و فرمود: «آن‌ها را به مداین برسان. چهارده روز این جا نخواهی بود و روز پانزدهم وارد سامرا خواهی شد و از آن جا صدای واویلا می‌شنوی و مرا در محل غسل می‌یابی.» پرسیدم: «ای آقای من! چون این امر واقع شود، امام و جانشین شما که خواهد بود؟» فرمود: «هرکس پاسخ نامه‌های مرا از تو خواست، همو قائم پس از من خواهد بود.» گفتم: «دیگر چه؟» فرمود: «کسی که بر من خواهد بود.» گفتم: «دیگر چه؟» فرمود: «کسی که خبر دهد در آن همیان چیست، همو قائم پس از من خواهد بود.» بزرگواری آن حضرت مانع شد که از او بپرسم در آن همیان چیست. نامه‌ها را به مداین بردم و پاسخ آن‌ها را گرفتم و همان گونه که فرموده بود، روز پانزدهم به سامرا رسیدم. ناگاه صدای واویلا از سرای او شنیدم و او را بر محل غسل یافتم. برادرش جعفر بن علی را بر در سرا و شیعیان را بر در خانه اش دیدم که وی را به مرگ برادر تسلیت و بر امامت تبریک می‌گویند. با خود گفتم: «اگر این امام است که امامت باطل خواهد بود»؛ زیرا می‌دانستم او شراب می‌نوشد و قمار می‌کند و تار می‌زند. پیش رفتم و تبریک و تسلیت گفتم. او از من چیزی نپرسید. آن گاه عقید بیرون آمد و به جعفر گفت: «ای آقای من! برادرت کفن شده است؛ برخیز و بر او نماز بگزار! » جعفر بن علی داخل شد و برخی از شیعیان مانند سمان و حسن بن علی -که معتصم او را کشت و به سلمه معروف بود-اطراف وی بودند. چون به سرا درآمدیم، حسن بن علی را کفن شده، بر تابوت دیدم. جعفر بن علی پیش رفت تا بر برادرش نماز گزارد. چون خواست تکبیر گوید، کودکی گندمگون با گیسوانی مجعد و دندان‌های پیوسته بیرون آمد و ردای جعفر بن علی را گرفت و گفت: «ای عمو! عقب برو که من به نماز گزاردن بر پدرم سزاوارترم.» جعفر با چهره‌ای رنگ پریده و زرد، عقب رفت. آن کودک پیش آمد و بر او نماز گزارد. آن حضرت کنار آرامگاه پدرش به خاک سپرده شد. سپس گفت: «ای بصری! پاسخ نامه‌هایی را که همراه تو است، بیاور.» آن‌ها را به او دادم و با خود گفتم: «این دو نشانه. باقی می‌ماند همیان.» آن گاه نزد جعفر بن علی رفتم؛ در حالی که او آه می‌کشید، حاجز وشاء به او گفت: «ای آقا من! آن کودک کیست تا بر او اقامه حجت کنیم؟» گفت: «به خدا سوگند ! هرگز او را ندیده‌ام و او را نمی‌شناسم.» نشسته بودیم که گروهی از اهل قم آمدند و از حسن بن علی (علیهما السلام ) پرسش کردند. فهمیدند او درگذشته است و گفتند: «به چه کسی تسلیت بگوییم؟» مردم به جعفر بن علی اشاره کردند. آنان بر او سلام کردند و به او تبریک و تسلیت گفتند و از وی پرسیدند: «همراه ما نامه‌ها و اموالی است؛ بگو نامه‌ها از کیست و اموال چقدر است؟» جعفر در حالی که جامه‌های خود را تکان می‌داد، برخاست و گفت: «آیا از ما علم غیب می‌خواهید؟» راوی گوید: خادم از خانه بیرون آمد و گفت: «نامه‌های فلانی و فلانی همراه شما است نیز همیانی که درون آن، هزار دینار است و نقش ده دینار آن محو شده است.» آنان نامه‌ها و اموال را به او دادند و گفتند: «آن که تو را برای گرفتن اینها فرستاد، همو امام است.»(۱) بدین ترتیب غیبت امام مهدی(ع) آغاز گردید، در ادامه موضوع غیبت امام علیه السلام مورد بحث قرار می گیرد 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال مسجدالاقصی🕌🔰🔰 🕌 https://eitaa.com/joinchat/4075094303C26e2f615d6
🔵انواع غیبت امام زمان علیه السلام از دید ظاهری مردم مخفی و ناپیدا می‌باشد. غیبت جسمانی به چند صورت قابل تصور است: ✔️ غیبت جسمانی به دلیل نامرئی بودن امام زمان به این معنا كه حضرت روی همین زمین هستند و روی همین زمین زندگی می‌كنند و به جاهای مختلف سیر و سفر كرده و به احوالات و رفتار شیعیان نظارت می‌كنند و آن‌ها را مورد عنایت و لطف خود قرار می‌دهند، ولی هیچ كس وجود حضرت را با چشمان ظاهری نمی‌بیند، چنانچه حضرت خضر علیه السلام چنین است. این نوع اختفاء كه همان ناپیدائیست، که اختفا اعجازآمیز است و با اختفاء به صورت ناشناس بودن، فرق دارد. چنانچه حضرت خضر (ع) غیبت و اختفا به این معنا ، را دارا هستند؛ امام رضا علیه السلام فرمودند: «ان الخضر علیه السلام شرب من ماء الحیاة فهو حی لایموت حتی ینفخ فی الصور و انه لیاتینا فیسلم علینا فنسمع صوته ولانری شخصه و انه لیحضر حیث ما ذكر فمن ذكره منكم فلیسلم علیه وانه لیحضر الموسم كل سنة فیقضی جمیع المناسك ویقف بعرفة فیؤمن علی دعاء المؤمنین و سیؤنس الله به وحشة قائمنا فی غیبته و یصل به وحدته». خضرعلیه السلام از آب حیات نوشید؛ از این جهت زنده ماند و تا نفخ صور نخواهد مرد، او به نزد ما می‌آید و سلام می‌دهد، ما صدای او را می‌شنویم، لیكن بدنش را نمی‌بینیم، و در هر جا كه نامش ذكر شود حاضر است. پس هر كه از شما او را یاد كند، باید به او سلام كند، و در هر سال به موسم حج حاضر گردد، جمیع اعمال را به جا می‌آورد و در عرفه می‌ایستد و دعای مؤمنین را تصدیق می‌كند، و به زودی خدای تعالی وحشت قائم ما را به سبب انس گرفتن به او زایل گرداند، و تنهایی او را به رفاقت وی مبدل می‌كند..».(۲) در موضوع پنهان بودن حضرت مهدی علیه السلام از دیدگان بشر با خواست و اراده خود او، روایات زیادی نقل شده است كه به دو نمونه از آن‌ها اشاره می‌كنیم: ➖امام رضاعلیه السلام فرمودند: «لایری جسمه، ولایسمی باسمه ؛ [حضرت مهدی علیه السلام] دیده نمی‌شود و به اسم نام برده نمی‌شود..» (۳) ➖ امام صادق علیه السلام فرمودند: «تفقد الناس امامهم فیشهد الموسم فیراهم ولایرونه» مردم امام خود را گم كنند و او در موسم حج حاضر باشد و آن‌ها را ببیند و مردم او را نمی‌بینند..» ✔️غیبت جسمانی به دلیل تصرف در چشمان مردم در این فرض ناپیدائی حضرت مهدی علیه السلام به خاطر دخل و تصرف ایشان در چشمان مردم است. در این مورد نیز نیاز به اعجاز و قدرت الهی است تا در حین حضور و ظهور امام زمان علیه السلام در میان مردم و حضور و ظهورشان در اجتماعات و تجمعات، دیده نشود. در قرآن كریم و روایات به مواردی اشاره شده است كه با معجزه الهی، افرادی نمی‌توانستند یك موجود قابل دیدن را ببینند. مثل: الف: «وجعلنا من بین ایدیهم سدا و من خلفهم سدا فاغشیناهم فهم لایبصرون«. ما در جلو و پشت سر آنان سدی قرار دادیم، و آنان را پوشاندیم؛ چندان كه هیچ نمی‌بینند..» (۴) مفسران از عبدالله بن مسعود نقل كرده اند كه قریش كنار در خانه رسول اكرم صلی الله علیه وآله جمع شدند، آن حضرت از منزل بیرون آمد و بر سر آنان خاك پاشید و آنان حضرتش را نمی‌دیدند. (۵) از ابن عباس نقل شده است كه: قریش جمع شدند و گفتند: وقتی محمد داخل شد همگی با هم در برابرش می‌ایستیم. رسول اكرم صلی الله علیه وآله داخل گردید. در آن هنگام خدای متعال در جلو و پشت سر آن مردمان، سدی قرار داد كه حضرت را ندیدند. آن حضرت نمازگزارد و به طرف آنان آمد، در حالی كه بر روی سر آنان خاك می‌ریخت و آنان حضرت را نمی‌دیدند. وقتی كه حضرت رفت، قریش خاك را دیدند و گفتند: این چیزی است كه به وسیله آن، محمدصلی الله علیه وآله ما را جادو كرده است (۶) ✔️حضور ناشناس سومین حالت برای غیبت عبارت است از اینکه ایشان نه نامرئی است و نه تصرف در چشمان افراد کرده باشد بلکه به صورت ناشناس در کوی و برزن حضور دارند و افراد ایشان نمی شناسند . امام صادق (ع) فرمود: «انَّ إِخْوَةَ يُوسُفَ ع كَانُوا أَسْبَاطاً أَوْلاَدَ اَلْأَنْبِيَاءِ تَاجَرُوا يُوسُفَ وَ بَايَعُوهُ وَ خَاطَبُوهُ وَ هُمْ إِخْوَتُهُ وَ هُوَ أَخُوهُمْ فَلَمْ يَعْرِفُوهُ حَتَّى قَالَ أَنَا يُوسُفُ وَ هذا أَخِي » همانا برادران يوسف نواده گان و فرزندان پيغمبران بودند و با او(در مصر)تجارت و معامله كردند و سخن گفتند. بعلاوه ايشان برادر او و او برادر ايشان بود، با وجود اين همه او را نشناختند تا آنكه خودش گفت: «من يوسفم و اين برادر منست»(۷) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال مسجدالاقصی🕌🔰🔰 🕌 https://eitaa.com/joinchat/4075094303C26e2f615d6
✅حکمت غیبت امام زمان 🔻در احادیث ، علل و حکمت های غیبت الهیه امام زمان بیان شده است که برخی از آنها ذکر می‌شود:🔺 ✔️ اتمام حجت با فرصت به مدعیان با غیبت الهی، همه گروه ها، افراد، اندیشه ها و نظام ها، امکان حکومت بر مردم و مدیریت جامعه را پیدا کرده و ضعف و ناتوانی خود را در اداره جامعه و رفع مشکلات و گسترش عدالت بروز می دهند. این در حالی است که حکومت و ولایت بر مردم، شایسته و بایسته اولیای الهی- به خصوص دوازده امام معصوم- است و خداوند می خواهد بدین ترتیب با مردم اتمام حجت کند و توجّه و خواست آنان را به حکومت معصومان جلب نماید. امام صادق علیه السّلام در این زمینه می فرماید: «ما یکون هذا الامر حتّی لا یبقی صنف من النّاس الا و قد ولّوا علی الناس حتی لا یقول قائل: انّا لو ولّینا، لعد لنا؛ ثمّ یقوم القائم بالحقّ و العدل»ظهور تحقق نمی یابد تا اینکه گروهی نماند، مگر اینکه بر مردم حکومت کرده باشد تا کسی نگوید: اگر ما حکومت داشتیم؛ عدالت را (می گستراندیم)! آن گاه قائم به حق و عدل قیام می کند».(۸) ✔️بی لیاقتی افراد جامعه ظلم و ستمی که مردم هم بر خود و هم بر دیگران روا می دارند و از حجت الهی، به جهت جهل و نادانی شان بهره کافی نمی برند، موجب غیبت امام علیه السّلام شده است. حضرت علی علیه السّلام در این زمینه می فرماید: «و اعلموا انّ الارض لا تخلوا من حجّة الله و لکنّ الله سیعمی خلقه منها بظلمهم و جورهم و اسرافهم علی انفسهم»ای مردم بدانید که زمین هرگز از حجّت الهی خالی نمی ماند، اما پروردگار، مردم را به جهت ظلم و ستمی که مرتکب می شوند و نیز به جهت اسراف و زیاده روی های که در حق خود انجام می دهند، از دیدن حجّت خودش (امام مهدی (عج)) محروم می سازد».(۹) در نقل دیگر آمده است: «... لکن الله سیعمی خلقه عنها بظلمهم و جهلهم، و لو خلت الارض ساعة واحدة من حجّة الله ساخت باهلها لکن الحجة تعرف الناس و لا یعرفونها.. .»[ ... خداوند به واسطه نادانی و ستمکاری مردم، دیده ایشان را از دیدن حجتش فرومی بندد.. . سپس حجت (در زمان غیبت) مردم را می شناسد؛ ولی آنان او را نمی شناسند».(۱۰) ✔️قدرشناسی جامعه با احساس به نیاز امام یکی از حکمت ها و اسرار مهم غیبت امام مهدی (عج)، توجّه بیشتر مردم، به قدر و منزلت آن موعود امت ها است. پس از آن همه قدرناشناسی که نسبت به پدران بزرگوار آن حضرت روا داشتند، او در پس پرده غیبت قرار گرفت تا گوهر گران بهای وجودش، بیشتر مورد توجّه قرار گیرد و هنگام ظهور با پذیرش و استقبال کامل مردم روبه رو شود. 👈وقتی مردم به وظایف و مسئولیت های خود، در برابر امام و پیشوای بر حق خود، پایبند نباشند و از اطاعت و یاری او سرپیچی کنند و از جان و مالش محافظت نکنند؛ روا است که خداوند، آن امام را برای مدتی از مردم جدا سازد و تأدیبشان کند. در این صورت مردم از بسیاری از مواهب و الطاف امام معصوم علیه السّلام، بی بهره مانده و از برکات ظاهری وجود او محروم می شوند و این نشانگر غضب و خشم الهی است. ➖محمد بن فرج می گوید: امام ابو جعفر علیه السّلام برایم نوشت: «اذا غضب الله- تبارک و تعالی- علی خلقه نحانا عن جوارهم»وقتی خداوند متعال بر مردم خشم گیرد، ما را از کنارشان دور می سازد».(۱۱) ➖مروان انباری نقل می کند: از امام باقر علیه السّلام [نوشته یا پیامی ] صادر شد که: «انّ الله اذا کره لنا جوار قوم نزعنا من بین اظهرهم»وقتی خداوند، بودن ما را در میان قومی ناخوش دارد، ما را از میان آنان خواهد برد».(۱۲) ✔️بیعت نکردن با حاکمان ستمگر یکی از عواملی که در روایات بسیار به آن اشاره شده، عدم بیعت امام مهدی (عج) با خلفای جور و طاغوت ها است، آن حضرت به جهت اینکه مثل پدرانش مجبور به بیعت با آنان نشود، به فرمان خدا از چشم مردم مخفی شد. امام صادق علیه السّلام می فرماید: «یقوم القائم و لیس لاحد فی عنقه عهد و لا عقد و لا بیعة»قائم ما در حالی ظهور می کند که در گردن او، برای احدی، عهد و پیمان و بیعتی نباشد».(۱۳) امام زمان (عج) خود در این زمینه مرقوم فرموده است: «... و اما علّة ما وقع من الغیبة، فانّ الله عزّ و جل یقول: یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْیاءَ.. . انّه لم یکن احد من آبائی الّا وقعت فی عنقه بیعته لطاغیة زمانه و انّی اخرج حین اخرج و لا بیعة لاحد الطواغیت فی عنقی.. .»اما در مورد علت غیبت، خدای متعال می فرماید: ای کسانی که ایمان آورده اید، هرگز نپرسید از مسائلی که اگر فاش شود، شما را اندوهگین سازد.. .هریک از پدران من بیعتی از طاغوت های زمان به گردن داشت، ولی من به هنگامی ظهور خواهم کرد که بیعت احدی از طاغوت ها، برگردنم نباشد».(۱۴) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال مسجدالاقصی🕌🔰🔰 🕌 https://eitaa.com/joinchat/4075094303C26e2f615d6
🟢آثار و برکات امام غایب 🔶روایت جابر جابر بن عبداله انصاری می گوید: پیامبر(ص ) فـرمود: منظور از «اولوالامر» در آیه «اَطیعُوا اللّهَ واَطیعُوا الرَّسولَ واُولِی الاَمرِ» جـانـشینان من و پیشوایان امت بعد از من هستند. اولین آنها علی بن ابی طالب و [آخرین شـان ] فرزند حسن ، همنام و هم کنیه من و حجت خدا در زمین و ذخیره خدا برای بندگان است . او هـمـان کـسـی اسـت کـه از شـیـعـیـان و دوسـتـانـش غـایـب مـی شـود». عـرض ‍ کـردم : یـا رسـول اللّه ! آیـا شـیـعـیـان در زمـان غـیـبـت از او بهره می برند؟ حضرت فرمود: «آری ، سوگند به کسی که مرا به نبوّت مبعوث داشته ، آنان از وجودش و از برکت ولایش بهره مـی بـرنـد، هـمـان طـور کـه از نـور خـورشـیـد بـهـره مـی بـرنـد آنـگـاه کـه در پـس ابر باشد.(۱۵) 🔸هدایت باطنی خـداونـد در قـرآن کـریـم مـی فـرماید: «وَجَعَلْنَاهُمْ اءَئِمَّةً یَهْدُونَ بِاءَمْرِنَا وَاءَوْحَیْنَا إِلَیْهِمْ فـِعـْلَ الْخـَیـْرَاتِ» یعنی آنان را امام قرار دادیم که به وسیله امر ما مردم را هـدایـت کنند و انجام کارهای نیک را به آنها وحی کردیم .(۱۶) از ایـن آیـه شـریـفـه اسـتفاده می شود که امام علاوه بر ارشاد و هدایت ظاهری ، دارای یک نـوع هدایت و جذبه معنوی است که از سنخ عالم امر و تجرّد می باشد. و به وسیله حقیقت و نـورانـیـت و بـاطن ذاتش در قلوب شایسته مردم تاءثیر و تصرف می نماید و آنها را به سـوی مـرتـبـه کـمـال و غـایـت ایـجـاد جـذب مـی کـند. 🔸واسطه فیض امـام سـجـاد(ع ) : «... مـا کـسـانـی هـسـتـیـم کـه خـدا بـه واسـطـه مـا آسـمـان را بـر فـراز زمـین نگاه داشته و اهـل زمین را از هلاکت نجات بخشیده است . به واسطه ما باران می بارد و رحمت خدا منتشر می شـود و زمـیـن بـرکـاتـش را بـیـرون مـی آورد و اگـر نـبود در هر عصر و زمانی امامی از ما اهل بیت در روی زمین ، زمین اهلش را فرو می برد و هلاک می کرد... از هنگام خلقت آدم تا قیامت ، زمـیـن از حـجـّت خـدا خـالی نـبوده و نخواهد بود؛ خواه حجّتش در میان مردم آشکار و معروف بـاشـد یـا غـایـب و نـاپـیـدا. بـدون حـجـّت ، خـدا عـبـادت نـمـی گـردیـد. (۱۷) 🔸پاسداری از دین خدا امـام عـلی (ع ) مـی فـرمـایـد: «زمـیـن هـیـچ گـاه از قـیـام کـنـنـده بـا حـجـّت و دلیـل خـالی نـمـی مـانـد، خـواه ظـاهـر و آشـکـار بـاشـد یـا مـخـفـی و پـنـهـان ، تـا دلایـل و اسـنـاد روشـن الهـی ضـایـع نـگـردد و بـه فـرامـوشـی نـگراید و مسخ و تحریف نشود». از جـمله اقدامات حضرت ولی عصر(عج ) در حفاظت از دین ، یاری عالمان و فقیهان شیعه در اسـتـنـبـاط احکام شرعی و بیان مسائل شرع مقدس است . از جمله این دستگیری های از عالمان دیـنـی ، داسـتـان مربوط به شیخ مفید است . 💠داستان روزی فردی به شیخ مـراجعه می کند و می پرسد: زنی حامله از دنیا رفته ، ولی بچه در شکمش زنده است . آیا او را با بچه دفن کنیم یا پهلوی او را بشکافیم و بچه را بیرون آوریم ؟ شیخ در جواب مـی گـوید: «با بچه دفن کنید». آن شخص بر می گردد امّا در بین راه سواری را مشاهده کـرد که به او نزدیک می شود. وقتی به او رسید، گفت : شیخ مفید فرمود: پهلوی زن را بشکافید و بچه را بیرون آورید. آن شخص چنین کرد. پس از مدّتی جریان را برای شیخ مـفـیـد نقل کردند. شیخ گفت : «من کسی را نفرستاده بودم ! معلوم می شود آن سوار حضرت صاحب الامر بوده است . اکنون که من در فتوا اشتباه می کنم ، خوب است دیگر فتوا ندهم» . و چـنـیـن کرد. پس از چندی از طرف امام زمان (عج ) توقیعی به محضر شیخ رسید که «ای شـیـخ ، بـرای مـردم فـتـوا بـده ، مـا آن را تـکمیل خواهیم کرد و نمی گذاریم که در خطا و اشـتـبـاه بـمـانـی» ! آنـگـاه شـیـخ دوبـاره بـر مسند فتوا نشست .(۱۸) 🔸شکستن اجماع اشتباه برخی از علما بزرگ، بر «اجماع لطفی» معتقدند . با این توضیح که اقتضای لطف عام پروردگار آن است که در صورت خطای همه علما، وی به نوعی، حکم واقعی را از طریق امام غایب به ذهن یا کلام و یا مجمع فقیهان القا نماید و اتفاق نظر آنان را بر هم زند تا اجماعی محقق نشود.در قاعده لطف و این‌که آیا اجماع لطفی، صغرای آن قاعده است یا نه، اختلاف است. « شیخ طوسی » از کسانی است که اجماع را بر اساس قاعده لطف حجت می‌داند. ـــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.منتهی الامال،ج۲،ص۵۸۶. ۲.كمال الدین و تمام النعمه، ج۲، ص۶۱. ۳.منتخب الاثر، ص ۳۲۵ ۴.یس/۹. ۵. مجمع البیان، ج۸، ص ۴۱۶. ۶. همان. ۷.اصول کافی،ج۴،ص۳۸. ۸.بحار الانوار، ج۵۲، ص۲۴۴. ۹.همان،ص ۱۱۳. ۱۰.اثبات الهداة، ج۳، ص۵۳۲. ۱۱.همان،ص۴۴۷. ۱۲.همان. ۱۳.الغيبة النعمانى، ص۸۹. ۱۴.بحار الانوار، ج۵۲، ص۹۲. ۱۵.تفسير منهج الصادقين» ج۶ ص۳۳۸. ۱۶.انبیا/۷۳. ۱۷.اکمال الدین ، ص ۲۰۷. ۱۸.قصص العلما، ص۳۹۹. ✅ کانال مسجدالاقصی🕌🔰🔰 🕌 https://eitaa.com/joinchat/4075094303C26e2f615d6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا