شرح حکمت 230
و درود خدا بر او که فرمود:
با آن کس که روزی به او روی آورده شراکت کنید،که او توانگری را سزاوارتر،و روی آمدن روزگار خوش را شایسته تر است.
💠درست است گاهى پاره اى از تصادف ها سبب پيشرفت بعضى از اشخاص نالايق و عقب ماندگى برخى از افراد لايق مى شود; ولى اينها را بايد استثنايى دانست.
🔸 اساس پيشرفت بر تلاش و كار و مديريت و نظم و تدبير است. ممكن است بعضى عوامل موفقيت و پيروزى اشخاص بر ما روشن نباشد ولى به يقين آنها كه موفقيت بيشترى در امور اقتصادى، فرهنگى، سياسى و نظامى و مانند آن را پيدا مى كنند داراى امتيازاتى هستند كه ديگران ندارند; خواه اين امتيازات براى ما روشن شده باشد يا نه
💎 و اين كه امام(عليه السلام) مى فرمايد: با كسانى كه روزى به سوى آنها روى آورده شريك شويد، ممكن است اشاره به همين عوامل موفقيت و بهره گرفتن از مديريت و لياقت هاى آنها باشد و به اين ترتيب مسئله اقبال و شانس از جنبه خرافى بيرون مى آيد و به صورت مستدل و منطقى خودنمايى خواهد كرد.
#نهج_البلاغه_خوانی
#روزی
#حکمت۲۳۰
شرح حکمت 231
درود خدا بر او که فرمود:
عدل همان ،انصاف و احسان، همان بخشش است.
💎از همه این تفسیرها بهتر همان است که در کلام امام(علیه السلام) آمده که عدل را به معناى انصاف تفسیر فرموده،
زیرا رعایت انصاف آن است که حق کسى را به او بپردازند (و به نظر مى رسد که این واژه از ماده «نصف» گرفته شده زیرا هرگاه انسان در حقوق مشترک آن را تنصیف کند رعایت عدالت را به طور کامل کرده است).
🔹 سپس این واژه به معناى هرگونه عدالت آمده است.
🔸احسان همان گونه که از مفهوم آن استفاده مى شود، نیکى کردن به دیگران است و این نیکى همان تفضل است که امام(علیه السلام) در کلام بالا فرموده است.
💠بدون شک برقرار شدن نظم جامعه انسانى بدون عدل و انصاف و احسان و تفضل امکان پذیر نیست، زیرا ترک عدالت و انصاف سبب😡 خشم کسانى مى شود که حقوقشان پایمال شده و طبعا برمى خیزند و نظم جامعه را به هم مى ریزند و اى بسا منجر به خون ریزى هاى وسیعى گردد.
🔸در مورد «احسان» بسیار مى شود که تنها با استفاده از اصل عدالت و انصاف مشکلات جامعه حل نمى گردد; مثلاً سیل عظیمى آمده و 🏚خانه هاى فراوانى را ویران کرده و یا زلزله شدیدى رخ داده و منجر به ویرانى هاى وسیعى شده است.
🔹 در اینجا نمى توان تنها با استفاده از حقوق واجب و حتى مالیات هاى معمولى مشکلات را حل کرد. اینجاست که اصل احسان و تفضل باید به میدان آید و نیکوکاران دامن همت به کمر بزنند، ویرانى ها را آباد و ضایعات را جبران و مشکلات ناشى از حوادث را حل کنند.
#نهجالبلاغه خوانی
#عدل
#حکمت۲۳۱
شرح حکمت 232
درود خدا بر که فرمود:
آنکه با دست کوتاه ببخشد از دستی بلند پاداش گیرد.
🌺معنى اين عبارت اين است كه انسان مالى را كه در راه خدا انفاق مى كند هر چند، اندك باشد خداى تعالى پاداش او را فراوان خواهد داد.
🔸و دو دست، عبارت است از دو نعمت. امام ميان نعمت بنده و نعمت پروردگار فرق گذاشته و از نعمت بنده به دست كوتاه تعبير نموده و از نعمت خدا به دست دراز.
☘ زيرا، نعمت خداوندى همواره چند برابر نعمت بنده است. نعمت او اصل همه نعمتهاست و هر نعمت به او باز مى گردد و از او افاضه مى شود.
#نهجالبلاغه_خوانی
#انفاق
#حکمت۲۳۲
هدایت شده از پای درس امیرالمؤمنین علی علیه السلام
💠امام علي عليه السلام
🔹ردُّ الغَضَبِ بِالْحِلْمِ ثَمَرَةُ العِلْمِ
🔸خشم را با بردبارى باز گرداندن، نتيجه دانش است
📗غرر الحكم، ح 5397
👆چه خوب است در نشر خوبیها سهیم باشیم.
شرح حکمت 233
و درود خدا بر او که فرمود:
☘کسی را به پیکار دعوت نکن،اما اگر تو را به نبرد خواندند بپذیر،زیرا آغازگر پیکار تجاوز کار ،و تجاوز کار شکست خورده است.
💠شايد بعضى از شارحان چنين پنداشته اند كه اين سخن اشاره به جنگ هاى تن به تن در بيرون از دايره جهاد است در حالى كه هرگز چنين نيست.
🔹 هرگاه كسى ما را در غير ميدان جهاد به مبارزه طلبد نه تنها پذيرش دعوت او مطلوب نيست بلكه حرام است، زيرا القاى نفس در تهلكه است تنها جايى كه مى توان دعوت به مبارزه را پذيرفت ميدان جهاد است، زيرا در بسيارى از ميدان هاى جهاد در آغاز، جنگ هاى تن به تن انجام مى شد; كسى از لشكر دشمن بيرون مى آمد و مبارز مى طلبيد، ديگرى در برابر او قرار مى گرفت و سرانجام يكى از آن دو بر خاك مى افتاد.
🔸مسلمانان دستور داشتند آغازگر مبارزه در ميدان هاى جنگ نباشند; ولى در صورتى كه كسى از لشكر دشمن در وسط ميدان قرار گرفت و مبارز طلبيد، سكوت در برابر او جايز نيست، زيرا چنين سكوتى مساوى با شكست به شمار مى آيد و مى دانيم اميرمؤمنان(عليه السلام) كرارا در ميدان هاى جنگ با دشمنان اسلام به مبارزه طلبيده شد و امام(عليه السلام) در برابر حريف خود قرار گرفت و او را از پاى در آورد كه بارزترين نمونه آن ميدان جنگ خندق و قرار گرفتن در مقابل «عمرو بن عبدود» است.
#نهج_البلاغه_خوانی
#حکمت۲۳۳
#مبارزه
شرح حکمت 234
💠آنچه امام(عليه السلام) در اين كلام نورانى فرموده امورى براى حفظ عفت زن و دور نگه داشتن او از تعرض مردان آلوده و كثيف و حفظ جايگاه او در خانواده است.
🔸روشن است اگر زن در برابر مردان بيگانه تواضع و فروتنى كند ممكن است در او طمع ورزند، همچنين اگر به اصطلاح نترس باشد و به جاهاى خطرناك و يا بيابان هاى دوردست و خالى از سكنه برود و يا در شب هاى تاريك تنهايى بيرون برود و يا دعوت افراد مشكوك را براى سوار شدن به اتومبيل و مجالس مختلف آنها بپذيرد، ممكن است در معرض خطرات ناموسى قرار گيرد.
🔹 اين جاست كه ترس براى او فضيلت خواهد شد و پاسدار و نگاهبان عفت اوست.
✅همچنين اگر زن نسبت به هزينه كردن اموال شوهر بخيل باشد مى تواند حافظ و نگاهبان ثروت او گردد; اما به عكس اگر دست بذل و بخشش او گشاده گردد ممكن است اموال شوهر و حتى اموال خودش را در مدت كوتاهى بر باد دهد و همين امر سبب اختلاف او با همسرش گردد و منجر به حوادثى شود كه بسيار ناخوشايند است.
▪️اين صفاتِ به ظاهر مذموم جبران ضعف هايى را مى كند كه در بسيارى از زنان هست; جاذبه جنسى در برابر نامحرمان نقطه ضعفى براى او محسوب مى شود كه تكبر آن را جبران مى كند و ضعف جسمانى در برابر مهاجمان بيگانه نقطه ضعفى است كه ترس جبران كننده آن است و موقعيت آسيب پذير او در امانت دارى خانه چيزى است كه بخل آن را جبران مى كند.
◽️بديهى است آنچه را امام(عليه السلام) در اين كلام نورانى بيان فرموده به صورت مطلق و فراگير نيست، به بيان ديگر منظور امام(عليه السلام) اين نيست كه در همه جا متكبر، يا ترسو و يا بخيل باشد، بلكه منظور مواردى است كه در صورت نداشتن اين صفات به عفت يا امانت او لطمه مى زند.
🔴 وگرنه زنان نبايد به بستگان، محرمان و دوستان زن خود تكبر ورزند يا از همه چيز حتى سايه خود بترسند يا در بخشش از اموال خود بخل به خرج دهند.
#نهج_البلاغه_خوانی
#حکمت۲۳۴
#اخلاق
هدایت شده از پای درس امیرالمؤمنین علی علیه السلام
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═
✋. *السّلام علیک یا امیرالمومنین*
فاضفنی یا مولای و اجرنی...
یکشنبه های علوی🌴۱۵۵📗
آثار و نتایج #تلاش و #صبر برای خدا در برابر سختی ها:
امام علی علیه السلام ضمن بر شماری علل شکست و پیروزی ملتها، به نتایج #تلاش و #مقاومت در راه دوستی و ترس از خدا در #خطبه192می فرماید:
✅ آنان را از تنگناهاي بلا و سختيها نجات داد.
💠و ذلّت آنان را به عزّت و بزرگواري
✅ و ترس آنها را به امنيّت تبديل فرمود،
🌴 و آنها را حاكم و زمامدار و پيشواي انسانها قرار داد
✅ و آن قدر #كرامت و بزرگي از طرف خدا به آنها #رسيد كه خيال آن را نيز در سر نمي پروراندند...
مقام معظم رهبری:
💎کار و (تلاش)، حیات جامعه و ستون فقرات زندگی مردم است.۱۴۰۲/۲/۹
🌴💐با گرامیداشت روز کارگر و معلم
یکصد و پنجاه و پنجمین هفته نهجالبلاغه خوانی
📋.خواندن #خطبه192(علل پیروزی و شکست ملتها...)
*ثواب این هفته نهج البلاغه خوانی تقدیم به*👇👇👇
امام علی علیه السلام و حضرات حمزه و عبدالعظیم حسنی وشهدا همچنین شهدا کارگر و معلم و شهید مطهری🌹🌷
*لطفاً ذکر صلوات و حمد و سوره تقدیم شود.*💐
#پای_درس_امیرالمومنین_علی_علیه_السلام
https://eitaa.com/nahjolbalaghekhani110arvane
شرح حکمت 235
و درود خدا که فرمود:خردمند آن است که هر چیزی را در جای خود می نهد.
💎امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه در عبارتى كوتاه و پرمعنا در واقع تمام اوصاف عاقل و جاهل را خلاصه كرده است.
🤔 عاقل كسى است كه درباره هرچيز مى انديشد و محل مناسب آن را بررسى مى كند و سپس آن را در محل مناسب قرار مى دهد; مثلاً اگر رئيس اداره يا رئيس حكومت است شايستگى هاى افراد را در نظر مى گيرد و هر كدام را در محل لايق خود قرار مى دهد يا اگر مى خواهد مثلاً سخنرانى كند،📜 مطالب را چنان تنظيم مى كند كه مقدمه در جايگاه خود، شرح مطالب در جاى خود و نتيجه گيرى پايانى سخن نيز در جاى خود باشد.
🌸 اگر عبادتى انجام مى دهد، اجزا و شرايط و واجبات و مستحبات آن را هر كدام در جاى خود به جا مى آورد.
☘اگر طبيب است و مى خواهد بيمارى را درمان كند مراحل مختلف درمان را دقيقا در نظر مى گيرد و هر دارو و درمانى را در جاى خود قرار مى دهد و
⚖اگر مى خواهد اموال زكات و بيت المال را تقسيم كند نياز افراد و گروه ها را در نظر مى گيرد و به هر كدام به اندازه نيازش مى پردازد. حتى اگر مى خواهد مجازات كند، مجازات نيز درجات و مراحلى دارد. او هر مرحله را در جايگاه خود قرار مى دهد تا نتيجه مطلوب عائد شود.
💠آرى عاقل مى انديشد و اندازه گيرى مى كند و تدبير مى نمايد و نظم هر كار را رعايت مى كند.
#نهج_البلاغه_خوانی
#حکمت۲۳۵
#نشانه_خردمند
شرح حکمت 236
و درود خدا بر او که فرمود:
🌺به خدا سوگند این دنیای شما که به انواع حرام آلوده است در دیده من از استخوان خوکی که در دست بیمار جذامی باشد ،پست تر است.
💎امام(عليه السلام) با اين تشبيه كه بيان فرموده رساترين تعبير را در مورد تنفرش از زرق و برق دنيا ذكر كرده است.
🍖 استخوان بى گوشت ارزشى ندارد به ويژه اگر استخوان حيوان نجس العين مانند🐷 خنزير باشد و مخصوصاً اگر در دست انسان بيمار مبتلا به جذام باشد كه همه از وى فرار مى كنند!
🔸سوگندى كه در آغاز اين سخن آمده و تعبير به «دنياكم» (دنياى شما) مطلب را روشن تر مى سازد.
🔹ابن ابى الحدید در شرح این کلام مى گوید: به جانم سوگند که حضرت در این گفتارش صادق و همیشه صدق و راستى پیشه وى بود و کسى که در سیره و روش زندگى او در آن زمان که در مقام ولایت ظاهرى بود و آن زمان که در کنار، قرار داشت بنگرد صحت این کلام را درمى یابد چرا که او در هر دو حالت در نهایت بى اعتنایى به دنیا بود.
💠امام(علیه السلام) در طول کلماتى که از نهج البلاغه از آن حضرت نقل شده بى اعتنایى خود را به مقامات دنیوى و مواهب آن با تعبیرات مختلفى بیان کرده که هر کدام از دیگرى گویاتر و فصیح تر است
#نهج_البلاغه_خوانی
#حکمت۲۳۶
#زشتی_دنیای_حرام
شرح حکمت 237
و درود خدا بر او که فرمود:
🌱خدا را به امید بخشش پرستش کرده:پرستش بازرگانان
☘از روی ترس عبادت کردند:عبادت بردگان
🍀گروهی خدا را از روی سپاسگذار ی پرستیدند:پرستش آزادگان
🌺امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه انگيزه هاى عبادت را به صورت بسيار لطيف، زيبا و دقيق بيان فرموده و مردم را به سه گروه تقسيم مى كند.
1⃣ گروه اوّل كسانى هستند كه شوق بهشت و عشق به حور و قصور و مواهب ديگر بهشتى آنها را به سوى عبادت پروردگار دعوت مى كند، گرچه عبادت اينها بر خلاف آنچه بعضى از ناآگاهان پنداشته اند ✅صحيح است; ولى به يقين در حد اعلا نيست، زيرا كارشان شبيه تاجرانى است كه سرمايه اى را به بازار مى برند تا چيز بهتر و بيشتر به دست آورند.
2⃣ گروه دوم كسانى هستند كه ترس از آتش دوزخ و عذاب هاى جانكاه آن، ايشان را وادار به اطاعت و عبادت پروردگار مى كند. گرچه عبادت اين گروه ـ همان گونه كه خواهد آمد ـ نيز ✅صحيح است; ولى در حد اعلى نيست، زيرا كار آنها شبيه غلامانى است كه از ترس تازيانه مولا انجام وظيفه مى كنند.
3⃣ اما گروه سوم كسانى هستند كه سطح فكر و معرفت و اخلاصشان برتر از اين است كه عشق به نعمت هاى بهشتى و وحشت از عذاب هاى دوزخى آنها را به عبادت پروردگار وادارد، بلكه محبت پروردگار و شكر نعمت هاى او و ❤️عشق به قرب حق آنها را به عبادت جذب مى كند. اين برترين انگيزه عبادت است و اين عبادت آزادگان است.
#نهج_البلاغه_خوانی
#حکمت۲۳۷
#عبادات
هدایت شده از پای درس امیرالمؤمنین علی علیه السلام
روز معلم بر بزرگ #معلم_ملائکه و بشریت امیرالمومنین #علی علیه السّلام و همه معلمین راه خدا مبارک باد🌴💐
«روزي جبرئيل در خدمت پيامبر(ص)مشغول صحبت بود كه حضرت علي(ع)وارد شد.
جبرئيل چون آن حضرت را ديد، برخاست و شرايط تعظيم به جاي آورد.
پيامبر (ص)فرمود: اي جبرئيل! از چه جهت به اين جوان تعظيم مي كني؟
عرض كرد: چگونه تعظيم نكنم كه او را بر من، حق تعليم است!
فرمود: چه تعليمي؟ عرض كرد: در وقتي كه حق تعالي مرا خلق كرد، از من پرسيد: تو كيستي و من كيستم؟ من در جواب متحير ماندم، و مدتي در مقام جواب ساكت بودم كه اين جوان در عالم نور به من ظاهر گرديد، و اين طور به من تعليم داد كه بگو:
✅تو پروردگار جليل و جميلي و من بنده ذليل و جبرئيلم. از اين جهت، او را كه ديدم، تعظيمش كردم.
پيامبر(ص)پرسيد: مدت عمر تو چند سال است؟
عرض كرد: اي رسول خدا! در آسمان ستاره اي هست كه هر سي هزار سال يك بار طلوع مي كند، من او را سي هزار بار ديده ام. حضرت فرمود: اگر آن ستاره را ببيني، مي شناسي؟ عرض كرد: چگونه نشناسم!
حضرت به امام علي(ع) دستور داد تا عمامه از سر بردارد و وقتي امام عمامه از سر برداشت، آن ستاره را در پيشاني امام ديد(.۱)
#فضایل_امیرالمومنین
#پای_درس_امیرالمومنین_علیه_السلام👇
https://eitaa.com/nahjolbalaghekhani110arvane
(۱) استر آبادي محمد جعفر، البراهين القاطعه (چهل حديث در فضيلت علي (ع))،)