✍تا دقایقی دیگر بخش پایانی خلاصه "دفتر اول اندیشه در بحران (#فروید_و_فرویدیسم)" گذاشته خواهد شد...
📚کافه کتابِ چمران|خلاصه کتاب 🍩☕️
✅@matinchamran
8⃣2⃣روانشناسی در اواخر سده نوزدهم در آزمایشگاه لایپزیگ پدیدار شده است. مرسوم است که ویلهلم وونت را بنیانگذار روانشناسی مدرن میدانند🔻
روانکاوی فرزند تئوریک زیگموند فروید است. روانکاوی در گام اول یک منظومه تئوریک اومانیستی است که به تدریج در حد فاصل سالهای ۱۸۹۶ تا ۱۹۰۰ بنیادهای آن در اندیشه فروید شکل گرفته است🔻
از سال ۱۹۰۰ تا ۱۹۱۰ روانکاوی در مقام یک ساخت تئوریک که به نحوی در ارتباط و حتی در ذیل روانشناسی مدرن بود، ظاهر شد، اما از ۱۹۱۰ به بعد روانکاوی کوشید فراتر از مرزهای تئوریک خود به نوعی جنبش و حرکت متشکل بدل شود. در این مقام است که روانکاوی برای خود نحوی ماموریت و به تعبیری رسالت فرهنگی، اخلاقی، اجتماعی تعریف کرد و کوشید به مثابه نحوی مذهب سکولار_اومانیست در غرب بحران زده قرن بیستم ایفای نقش کند🔻
از این مرحله به بعد است که تدریجاً هویت تئوریک روان کاوی نیز بسط می یابد و خود را در هیئت فرویدیسم فعلیت میبخشد.
9⃣2⃣از آغاز دهه دوم قرن بیستم، روانکاوی میکوشد خود را در هیئت جنبشی اخلاقی_اجتماعی با خصلتهای شبه سیاسی و نیز در قامت مذهب سکولار_لیبرال آتئیست سازماندهی کند تا به گمان خود به گره گشایی از مشکلات اخلاقی_معنوی غرب جدید (در دوران بحران انحطاطی آن) بپردازد.
0⃣3⃣فروید در مقام یک ماتریالیست، جان یا نفس را امری صرفاً مادی میداند و میکوشد آن را بر پایه فرآیندهای فیزیکی_شیمیایی صرف تبیین کند🔻
بنیادهای فلسفی و نظری فرویدیسم: ۱.اومانیسم ۲.ماتریالیست ۳.تفسیر مکانیستی بیولوژیک از انسان: یکی از مولفه های زیربنایی فرویدیسم، تفسیر هیدرولیک_مکانیکی نیوتنی از عالم است. فروید تحت تاثیر آرای هلم هولتس و تفسیر مکانیکی او از انرژی قرار داشت🔻
او همچنین شاگرد ارنست فون برکه بود. هلم هولتس سیستم عصبی انسان را نظامی الکتروشیمیایی و آن را تابع قوانین هیدرولیک_مکانیک نیوتنی میدانست🔻
بروکه یکی از شخصیت های معروف ماتریالیسم مکانیستی در آلمان بود و میکوشید همه فرآیندهای عاطفی و هیجانی و ادراکی بشر را بر پایه تفسیر ماتریالیستی ماشینی و رویکرد هیدرولیک_مکانیکی تبیین و توجیه کند🔻
بر این اساس، بشر به مثابه یک ماشین یک سیستم انرژی الکتروشیمیایی است که هرگاه تعادل ساختاری شیمیایی آن بر هم بخورد، دچار تنش میشود و احساس رنج میکند و به منظور رهایی از حالت رنج آور عدم تعادل، دست به عمل میزند تا با رسیدن به نقطه تعادل به لذت دست یابد. ۴.داروینیسم و بیولوژیسم ۵.راسیونالیسم دوره به اصطلاح روشنگری: راسیون صورتی از عقل غربی است که آن را عقل تجربی نامیده اند. فهم راسیونالیستی از عالم و آدم فهمی سطحی و ماشینی است که به حقیقت و باطن عالم و هر نوع معرفت غیبی و شهودی و اشراقی بی اعتنا و بی اعتقاد است. ۶.فروید تحت تاثیر میراث کابالیسم یهودی قرار داشت. ۷.لیبرالیسم
📚کافه کتابِ چمران|خلاصه کتاب 🍩☕️
✅@matinchamran
1⃣3⃣فروید بشر را موجودی میداند که انگیزه های جنسی محرک اوست🔻
از نظر فروید، اساس شخصیت و رفتار انسان مبتنی بر انگیزه های ناخودآگاهانه جنسی است.
فروید انرژی روانی محرک حیات و شخصیت و رفتار انسان را لیبیدو مینامد. فروید در سال ۱۹۰۵ در تعریف لیبیدو چنین مینویسد: "نیروی محرک حیات جنسی است. انرژی کمّی است متوجه یک موضوع یا هدف."
در لیبیدو معادلی دقیق تر از شهوت نیافتیم.
فرویدیسم معتقد است سایق یا شور جنسی محرک اصلی و بنیادین حیات و رفتار بشری است🔻
فروید هنگام نگارش کتاب سه رساله درباره سایق جنسی این مدعا را عنوان میکند که در سرشت بشر دو سایق اصلی وجود دارد: سایق جنسی و سایق صیانت ذات. سپس در سال ۱۹۱۴ تفاوت میان این دو را کنار گذاشت و مدعی شد که محرک شخصیت و رفتار انسانی صرفاً سایق جنسی است. فروید در آثاری که در سال های ۱۹۲۰ و ۱۹۲۳ نوشت (کتاب های فراسوی اصل لذت و من و او) از دو سایق یا غریزه نام برد: سایق زندگی که ماهیت جنسی دارد و آن را سایق عشق یا اروس نیز نامیده و سایق مرگ یا تخریب که آن را تاناتوس یا غریزه مرگ نام گذاری کرده است.
2⃣3⃣فرویدیسم بخش اصلی و بنیادین روان بشری را نهاد یا id مینامد. نهاد(که به آن "او" هم میگویند) نماینده و تجسم لذت خواهی غریزی بشر است🔻
فروید معتقد است که همه حیات انسان با نهاد(id) آغاز میشود. نهاد اساساً ناخودآگاه است و تابع اصل لذت جویی است. از نظر فرویدیسم، انسان از هنگام تولد اولاً و بالذات به دنبال ارضای لذت جویی لیبیدویی میرود و صرفاً ارضای خود و کسب لذت را دنبال میکند؛ اما پس از مدتی و در پی مواجه شدن با واقعیت، قشر یا لایه ای از روان(در واقع id) جدا میشود و بدین ترتیب "من" یا ایگو(ego) شکل میگیرد🔻
من یا ایگو در ساخت روانی بشر نماینده اصل واقعیت است و میکوشد تکاپوهای نهاد را به سمتی کنترل کند و جهت دهد که با اقتضائات واقعیت نیز سازگار شود🔻
بنا به مدعای فرویدیسم، در حدود پنج سالگی لایه ای از من یا ego جدا میشود🔻
این لایه جدا شده "من برتر" نامیده میشود. فروید من برتر را نماینده امر و نهی های والدین و ارزش های اعلام شده فرهنگی_اجتماعی میداند. فروید به وجود یک وجدان اخلاقی ذاتی در روان انسان اعتقادی ندارد🔻
فرویدیسم من برتر را چیزی شبیه وجدان میداند، اما معتقد است این وجدان اخلاقی محصول القائات و امر و نهی ها و خواست ها و ارزش های صادر شده از طرف پدر و مادر و اجتماع و کانون های قدرت است. مطابق مدعای فرویدیسم، ساخت روانی انسان از پنج شش سالگی به بعد کانون تکاپو و کشاکش میان نهاد و من و من برتر است🔻
در این میدان کشاکش، نهاد (او) میکوشد با پیروزی از اصل لذت جویی محض به ارضا و کسب لذت بپردازد. من یا ego نیز میکوشد این تکاپوی لذت طلبانه id را به نحوی کنترل و مدیریت کند که هم خواست های لذت جویانه نهاد حتی المقدور محقق شود و هم امر و نهی ها و ارزش های اخلاقی صادر شده از طرف من برتر رعایت شود و هم واقعیت و اقتضائات آن مورد توجه قرار گیرد.
3⃣3⃣فرویدیسم بر پایه تفسیر جنسی ای که از بشر دارد معتقد است کودک به والد ناهمجنس خود عشق و علاقه پیدا میکند و سپس ناگزیر میشود که این علاقه را سرکوب کند و بدین سان عقده در شخصیت کودک شکل میگیرد. در تفسیر سکشوال فروید از انسان، میل جنسی ناخودآگاه کودک مذکر با مادر و لزوم سرکوب آن عقده اودیپ نامیده شده است. به موازات آن، میل جنسی کودک مونث به پدر و لزوم سرکوب آن عقده الکترا نامیده شده است (نویسنده کانال: در جامعه برخی از جوانان که معتقد به نظریات فروید هستند میگویند به همین دلیل است که دختران، بابایی و پسران، مامانی هستند)🔻
در تفسیر فرویدیستی، انسانِ مذکر انسان کامل است و انسان مونث صورت ناقص بشر است🔻
او میگوید: هر چیزی که به حد افراط سرکوب و بالنتیجه متراکم و پرقدرت شود، به شکل عقده درمی آید...(نویسنده کانال: حتما بارها مضمون به این جمله را در جامعه شنیده اید)🔻
اصطلاح عقده اودیپ برای اولین بار در سال ۱۹۱۰ در مقاله ای به نام "روان شناسی امیال عاشقانه" ظاهر میشود🔻
عقده اودیپ در دستگاه تئوریک فرویدیسم جایگاهی بسیار مهم دارد. در واقع، از نظر فرویدیسم، سنگ بنای مناسبات انسانی و نیز هسته اصلی اخلاق در جوامع بشری در فرآیندی ریشه دارد که فروید آن را با مقوله عقده اودیپ و ضمیمه آن(عقده الکترا) ترسیم میکرد🔻
از نظر فروید، رویاهای بشر محتوایی سمبولیک_جنسی دارد و فروید تفسیر سمبولیک رویاها را راهی به شناخت جهان ناخودآگاه انسان میدانست🔻
فروید اصولاً دیدن رویا را منظور نهایی و اصلی خوابیدن معرفی میکند🔻
📚کافه کتابِ چمران|خلاصه کتاب 🍩☕️
✅@matinchamran
فرض دیگر فروید در مورد رویا این است که امیال و خواسته های نامنطقی و نامعقول مورد بحث همگی مربوط به زمان کودکی است؛ یعنی زمانی زنده و فعال بوده و سپس به علت واپس زده شدن، به اعماق ناآگاهی رفته در آنجا به زندگی زیرزمینی و مخفی خود ادامه داده اند.
سمبولیسم در فرویدیسم جایگاهی مهم دارد.
4⃣3⃣شارون هلر فروید را "ملحدی قسم خورده" مینامد🔻
فروید در نامه ای که در سال ۱۹۱۰ به کارل گوستاو یونگ نوشت مدعی شد که نیاز بشر به دین به تعبیر او در "درماندگی خردسالانه" ریشه دارد🔻 فروید مدعی است که بشر چون پس از تولد دنیای بدون پدر و مادر را نمیتواند تحمل کند، به تعبیر او بدترین دروغ انسانی را بنا مینهد🔻
ارنست جونز در خصوص زندگی فروید بیان میدارد که: فروید بدون هرگونه باور به خدا یا ابدیت بزرگ شد و در ظاهر هم نیازی به آنها احساس نمیکرد🔻
فروید در کتاب آسیب شناسی روانی زندگی روزانه(۱۹۰۱)، بهشت، جهنم، خدا، خیر و شر و ابدیت را اسطوره مینامد و به انکار آنها میپردازد🔻
فروید مدعی است که هزاران سال پیش، در روزگاری که به ادعای او انسان ها "گله وار" در اعماق جنگل ها زندگی میکردند و پدر با استبداد بر خانواده حکم میراند و زنان را منحصر به خود کرده بود، زمانی فرا میرسد که پسران جوان بر پدر طغیان میکنند و پدر را به قتل میرسانند تا بتوانند زنان او را(در واقع مادران خود) را از آنِ خویش کنند. به روایت فروید پسران پس از این واقعه دچار اندوه و احساس گناه و پشیمانی میشوند و به منظور غلبه بر این احساس گناه، قانون منع زنا با محارم را وضع میکنند. از نظر فرویدیسم، دین و اخلاق محصول این موضوع میباشد🔻
آنچه فروید در خصوص زندگی گله های انسانی و به قتل رسیدن پدر و پشیمانی پس از آن و سپس پیمان بستن پسران و تاسیس نظم و سامان دینی_اخلاقی و تمدنی عنوان میکند یادآور همان الگوی لیبرالیسم کلاسیک در خصوص وضع طبیعی و قرارداد اجتماعی (پیمان بستن) است.
5⃣3⃣فروید تمایلات و ارتباط ها و دلبستگی های صهیونیستی داشت🔻
فروید در نامه ای خطاب به یکی از دانشجویانش (در آستانه زایمان او) آرزو میکند فرزندش (اگر پسر باشد) "صهیونیستی متعصب شود". فروید در این نامه با تاکید میگوید: ما یهودی هستیم و یهودی خواهیم ماند🔻
او هرتزل را میشناخته است و به او احترام میگذاشته است. در جایی از او چنین یاد میکند: شاعر و کسی که برای حقوق ملت ما میجنگد. او حتی یکی از کتابهایش را به هرتزل تقدیم کرده است. یکی از پسران فروید عضو گروه صهیونیستی قدیما بود و خود فروید هم عضو افتخاری این گروه به شمار میرفت🔻
فروید عضو هیئت امنای دانشگاه عبری قدس (اورشلیم) بود و ضمن افتخار به این موضوع، آنجا را "دانشگاه ما" میخواند🔻
هنگامی که آلبرت اینشتن از فروید درخواست کرده بود به صدور بیانیه ای عمومی درباره صهیونیسم بپردازد، فروید ضمن ابراز همدلی با صهیونیسم، خود را همسو با نحوی "ارزیابی محافظه کارانه از صهیونیسم" نامیده بود.
📚کافه کتابِ چمران|خلاصه کتاب 🍩☕️
✅@matinchamran
6⃣3⃣نکاتی انتقادی درباره فرویدیسم:
۱.تفسیر فرویدیسم از عالم و آدم سکولار_اومانیستی و مبتنی بر نحوی ماتریالیسم مکانیکی است. جوهر سکولار_اومانیستی آرای فروید آن را در تقابل کامل با تفکر دینی قرار میدهد.
۲.تفسیر فرویدیسم از انسان تفسیری ناسوتی انگارانه است🔻
فرویدیسم امکان شناخت فطرت و وجوه غیرمادی حیات بشر را ندارد و به انکار آن میپردازد.
۳.مدعاهای فرویدیسم در خصوص عقده اودیپ و مراحل رشد روانی_جنسی فرضیاتی خیال بافانه است که بنا به نظر برخی منتقدان از متن تجارب شخصی فروید برخاسته است و به هیچ روی عمومیت و شمول فراگیر ندارد🔻
این حقیقتی انکارناپذیر است که نیازهای جنسی_عاطفی معطوف به ارتباط با جنس مخالف در زمره امور واقعی و مهم حیات بشری اند و باید به شیوه ای سالم به این نیازها پاسخ گفت🔻
فروید حقیقت بشر را به سطح فرآیندهای صرف فیزیکوشیمیایی(آن هم فرآیندهای فیزیکوشیمیایی جنسی) تقلیل میدهد و این اشتباه است.
۴.شیوه فروید در گردآوری اطلاعات بیماران روشمند نبود، زیرا او اظهارات آنان را پس از چند نشست ثبت میکرد و این نشان میدهد که او احتمالاً در تفسیر آنها بازنگری میکرده و تغییرهایی در آنها میداده است🔻
او همچنین برای اطمینان یافتن از درستی گفته های بیمارانش هیچ کوششی نمیکرد و امروزه اطلاعاتی در دست است که نشان میدهد او در هنگام گفت و گو با برخی بیمارانش خواب بوده است. گفته میشود که معشوقه یکی از بیمارانش مبلغی پول به فروید داده است و او در برابر آن به بیمار توصیه کرده است که همسرش را طلاق دهد🔻
گاهی فروید واقعیت ها را دگرگون میساخت. اکنون بر همه روشن شده است که فروید از شخصیتی سالم برخوردار نبوده است...شدیداً دچار بحران هویت بود و همین مسئله بسیاری از مفاهیمش را در پرده ای از ابهام فرو برده بود.
۵.فرویدیسم تاکید ویژه ای بر نقش تجربه های دوران کودکی در تکوین شخصیت آدمی دارد و فراتر از آن، انسان را حتی در سنین بزرگ سالی به نحوی محکوم الگوها و تجربه های دوران کودکی میداند. اگر چه به هیچ روی نمیتوان منکر نقش تاثیرگذار دوران کودکی در تکوین شخصیت آدمی شد، این نیز واقعیت است که آدمی به میزانی که در مسیر صحیح و سلامت حرکت کند و به رشد و کمال وجودی دست یابد امکان آن را دارد که از مرزها و محدوده تاثیرات احیاناً مخرب کودکی عبور کند. نگاه جبری فروید به سیطره تجربیات و احوال کودکی بر انسان را حتی روانکاوان پیرو فروید(نظیر کارن هورنای، اریک فروم و هاری استاک سالیوان) نمی پذیرند.
📍تجربه عملی دهه ها فعالیت روانکاوی، به مثابه یک شیوه درمانی، به وضوح نشان داده است که طریقه درمانی فرویدیسم (روان کاوی) در کنترل و درمان اختلالات روانی بشر مدرن ناموفق بوده است.
📍بی تردید فرویدیسم یکی از عوامل موثر در پدیداری و بسط پدیده موسوم به انقلاب جنسی در اجتماعات معاصر غربی بوده است🔻
در جریان به اصطلاح انقلاب جنسی، به تدریج اختلاط زنان و مردان حالت گسترده ای یافت و روابط جنسی آزاد خارج از چارچوب ازدواج به امری عادی و مباح بدل شد و دامن های کوتاه و لباس های عریان جایگزین لباس های نسبتاً پوشیده قرن نوزدهم شد🔻
در فرآیند انقلاب جنسی، فقدان رابطه جنسی پیش از ازدواج یا نداشتن دوست پسرها و دوست دخترهای متعدد نشانه عدم سلامت روانی و ازدواج و تشکیل خانواده و پای بندی و تعهد اخلاقی به همسر به مثابه اموری فناتیک و از نشانه های عقب ماندگی عنوان شد.
پایان کتاب
📚کافه کتابِ چمران|خلاصه کتاب 🍩☕️
✅@matinchamran
°•|میم.چمران|•°
6⃣3⃣نکاتی انتقادی درباره فرویدیسم: ۱.تفسیر فرویدیسم از عالم و آدم سکولار_اومانیستی و مبتنی بر نحوی
📍خدا را شکر مطالعه و خلاصه نویسی کتاب "دفتر اول اندیشه در بحران (فروید و فرویدیسم)" به اتمام رسید...
تنها و تنها هدف بنده از قرارگیری خلاصه این کتاب در کانال، افزایش آگاهی مخاطبانِ جوان از این دیدگاه گسترش یافته در قشرِ متاسفانه تحصیل کرده می باشد...
ان شاءالله مفید بوده باشد...
التماس دعا🏴
📚کافه کتابِ چمران|خلاصه کتاب 🍩☕️
✅@matinchamran
📍سخنرانِ امشب مراسم عزاداری موردی را ذکر کرد که بیانش خالی از لطف نیست...
ایشان گفتند:
حتما اسم "زیارت جامعه کبیره" را شنیده اید
اما
از هر هزار نفر شاید یک نفر اسم "زیارت جامعه ائمه المومنین(ع)" را شنیده باشد...
تاکید شده است این زیارت نامه را بخوانید...
🪴کارخانه تولیدِ حال خوب|کانالِ میم.چمران
✅@matinchamran
📍دیدم یکی از سلبریتی های اینستاگرامی(پ.م) که سایت شرط بندی داشت، هر شب لایو می گذاشت و...
آهنگی(مداحی) برای امام حسین (ع) خوانده است...
خطاب به او می گویم همان امام حسین(ع) فرموده است:
«مِثْلِی لَا یُبَایِعُ مِثْلَهُ»
«کسی مثل من با مثل یزید بیعت نمی کند»
امروز مثل یزید، چه ویژگی هایی دارد؟
امروزه همه چیز را بروزرسانی می کنند...
شما که خودتان استادید...
امام حسین(ع) سال ۶۱ را به سال ۱۴۴۲ بروزرسانی کنید...
🪴کارخانه تولیدِ حال خوب|کانالِ میم.چمران
✅@matinchamran
📍هدف مرحوم علی صفائی حائری معروف به عین صاد به قول امروزی ها، جذب قشر خاکستری بود...
جوانی را که تا مرز خودکشی رفته بود چنان جذب می کرد که مدتی بعد از طلبه های ممتاز حوزه علمیه می شد...
یک مرتبه به ایشان گفتند مناسب نیست اطراف شما از این قشر باشند...
ایشان پاسخ دادند:
تاکنون دیده اید روی دربِ مطب بنویسند:
"ورود بیمار ممنوع" ؟
🪴کارخانه تولیدِ حال خوب|کانالِ میم.چمران
✅@matinchamran
📍دیدم متعصبانه برخی از مذهبی ها می گویند: #حسن_آقامیری رکورد دار هست و کسی به او نمی رسد...
درست هست اما مانند شبکه های ماهواره ای بخشی از حقیقت را می گویند...
این حاصل تحقیقِ میدانی یکی از انقلابی هاست...
⛔️اینجا حقیقت طور دیگری دیده میشود
✅@matinchamran
اگر از
نکات مثبتِ غرب
بگوئید
متهم به غرب پرستی می شوید
اگر هم از
اهل بیت
بگوئید
متهم به عرب پرستی می شوید.
⛔️اینجا حقیقت طور دیگری دیده میشود
✅@matinchamran
📍مطالبه منصفانه قشر هیئتی و مذهبی از نماینده استاندار در ساحل بابلسر
https://www.instagram.com/p/CEfhZffnfO1/?igshid=z4p5ktp67lmq
بنده صراحتا به شما می گویم مسئولین شهری و استانیِ مازندران و گیلان به قیامت و انقلاب اعتقاد (دلی و یقینی) ندارند و گرنه وضعیت تعطیلاتِ اخیر این گونه نمی شد...
⛔️اینجا حقیقت طور دیگری دیده میشود
✅@matinchamran
⛔️یک کلام ختم کلام⛔️
(ملاک حال فعلی افراد است)
تاکنون
اسلام التقاطی
شنیده اید؟
در یک کلمه به شما مبسوط توضیح می دهم:
#حسن_آقامیری
والسلام
⛔️اینجا حقیقت طور دیگری دیده میشود
✅@matinchamran
شرطِ عشق جنون است
ما که ماندیم؛ مجنون نبودیم...
🪴کارخانه تولیدِ حال خوب|کانالِ میم.چمران
✅@matinchamran
📍یادداشتِ #حسن_آقامیری_بازرگانی_دیگر
حسن آقامیری خودش میگوید:
این سخنان را میگویم تا افرادی که به تباهی رفته اند، افرادی که با کج سلیقگی و نفهمیِ مسئولین از دین، منحرف شدند با این سخنان امیدوارکننده من به مسیر صحیح دین و مسیر مستقیم برگردند...(و باز تاکید میکند فقط هدف من همین است)
با این دسته افراد دوست و رفیق میشود
با آنها لایو میگذارد
با صدایشان پادکست درست میکند...
برخی که چه عرض کنم اکثر سخنان آنها را تایید میکند...
خطاب به حسن آقامیری میگویم:
بازرگان به طور رسمی خطاب به معاندینِ خلق (منافقین) علیرغم ترور بزرگانِ انقلاب و مردمِ مظلوم گفت:
"آنها فرزندان من هستند"
تنها امام بود که پاسخ او را داد و فرمود:
"خطر بازرگان از خطر منافقین بالاتر هست"
بازرگان با این سخن، غیرمستقیم با ادبیاتِ آقامیری گفته است:
حالا هفده هزار مردم را کشتند که کشتند...
یک کشتنِ دیگه...چیزی نیست!
مهم اینکه راه توبه باز است...
چه بسا که چه عرض کنم قطعاً حسن آقامیری اعتقادش درباره منافقین همین است...
"توبه به جای خود، مجازات به جای خود"
بازرگان، منافقین را فرزندان خود خواند، حسن آقامیری، الگوهایِ منحرفِ امروزی را رفیق و دوست خود میخواند...
چه کسی میداند آن الگوهایِ منحرف چند جوان و نوجوان را منحرف کرده اند؟
مگر حتماً باید انسان را بکشند و ترور کنند؟
ترورِ روح، تفکر و اندیشه نداریم؟
که منجر به وقوعِ انواع گناه ها در قشر نوجوان و جوان میشود...
این کم حرفیست؟
منافقین هفده هزار نفر را کشتند، الگوهای منحرفِ امروزی، صدها هزار جوان و نوجوان را میکُشند...
در واقع حسن آقامیری، بازرگان دیگری است...
✍میم.چمران
⛔️اینجا حقیقت طور دیگری دیده میشود
✅@matinchamran
📍پاسخ دکتر #زادبر...
اسلام نصف و نیمه یعنی اسلام التقاطی...
یعنی جوان به هیئت امام حسین(ع) می آید اما نمازش را نمی خواند...
زمانی که از او سوال می کنیم که چرا؟
می گوید چون روز قیامت به خاطر اشک بر اباعبدالله تمام گناهان را می بخشند...
این افکار حاصل شخصیت هایی همچون #حسن_آقامیری هست...
⛔️اینجا حقیقت طور دیگری دیده میشود
✅@matinchamran
📍نقد #استاد_پناهیان توسط یکی از شخصیت های انقلابی...
#شماره_یک
از هم اکنون مجدد حملات آغاز می شود که چرا ایشان را نقد کردید؟
شما در مقابل جوانِ کف جامعه که می پرسد چرا جبهه خودتان (انقلابیون) را نقد نمی کنید؛ پاسخی ندارید...
هر کسی اشتباه کرد و هر کسی خطا کرد، بایستی گفت...
باید چند مورد از انتقادهای صحیح گذاشته شود تا انتقاد برایتان کفر محسوب نشود...
ما همه انسانیم...
⛔️اینجا حقیقت طور دیگری دیده میشود
✅@matinchamran
📍نقد #استاد_پناهیان توسط یکی از شخصیت های انقلابی...
#شماره_دو
⛔️اینجا حقیقت طور دیگری دیده میشود
✅@matinchamran
°•|میم.چمران|•°
📍مسلما هیچ کسی نمی گوید ماست من ترش هست... فضای هواداری یک خروجی مشترک دارد، چه روحانی، چه استاد پن
تاکنون ۱۴۴ ساعت گذشته است و خبری نشده است...👆
بنده منتظرم...
خودتان را به چالش بکشید
قبل از آنکه
شما را به چالش بکشند...
⛔️اینجا حقیقت طور دیگری دیده میشود
✅@matinchamran
📍در اجتماعات کوچک و بزرگ و مخصوصا دانشگاه قطعا شما را به چالش می کشند و به همین دلیل هست جوانانی که کمی رنگ مذهبی دارند با رو به رو شدن این موضوع، دچار تغییر و تحول می شوند و لائیک از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند...
در دانشگاه دو موضع و جبهه اصلی وجود دارد:
۱.بسیج دانشجویی
۲.انجمن اسلامی
نکته مهم: تشکل های دیگری هم وجود دارند مانند جامعه اسلامی دانشجویان یا جنبش عدالتخواه دانشجویی اما تمام این تشکل ها به یکی از دو جبهه اصلی نزدیک تر هستند و گرایش دارند و در نهایت حرف اصلی را نماینده این دو جبهه می زنند (بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی)
بسیج دانشجویی را نماینده انقلاب اسلامی، حکومت و مسئول تمام اقدامات دولت ها و قوه قضائیه و مجلس می دانند(تا جایی که بسیج دانشجویی را مسئول اقدامات دولت آقای روحانی می دانند، چون دولت یک مجموعه حکومتی محسوب می شود...یعنی در این حد...)
انجمن اسلامی را نماینده اپوزیسیونِ انقلاب اسلامی و حکومت، مخالف دین و آزادی مطلق می دانند...
متاسفانه تعریف عرفی بالا در جامعه دانشگاهی وجود دارد هرچند بسیار اشتباه می باشد اما همین موضوع سبب می شود دانشجویانی که ضد دین و انقلاب هستند عضو انجمن اسلامی بشوند و مطالب و یادداشت هایِ ضددینی در برد دانشگاه قرار دهند...
از آن طرف هم برخی افراطیون عضو بسیج دانشجویی شوند...
این افراد اقداماتی می کنند که هزینه اش را باید انقلاب و بسیج دانشجویی بپردازد...
به طور مثال انجمن اسلامی یکی از اعضای مشهور اصلاح طلبان را دعوت می کنند و این افراطیون در آن مراسم شرکت می کنند و شروع به بهم ریختن مراسم می کنند...
شعارهایی سر می دهند که به هیچ وجه مکانش آنجا نیست...
به جای آنکه پشت تریبون بروند و منطقی و با استدلال سخن بگویند و مخاطب جوانِ هیجان زده را قانع کنند طوری رفتار می کنند که از سر لجبازی مقابل انقلاب و بسیج دانشجویی بایستند...
این موضوع یکی از معضلات اصلی ما در بسیج دانشجویی بوده و هست...(مواردی که گفته شد تجربیات عینیِ بنده بود)
⛔️اینجا حقیقت طور دیگری دیده میشود
✅@matinchamran
📍آقایان نادری، موسوی، خضریان، رضاخواه،ایزدخواه، گلرو، نخعی و سعیدی...
من دست و پای شما را می بوسم که اینقدر فعال هستید...
حضور فعالانه شما در مناطق مختلف کشور مخصوصا مناطق محروم نه تنها در طی سالیان اخیر بلکه در دهه های اخیر کاری کم نظیر هست...
شما مایه امیدواریِ منِ جوان هستید...
🪴کارخانه تولیدِ حال خوب|کانالِ میم.چمران
✅@matinchamran
📍وقت و زمان مهم ترین و باارزش ترین دارایی شماست، با موارد بیهوده این کالای باارزش را از دست ندهید...
حتی یک ثانیه اش را...
هر کانال، گروه و یا شخصیتی که تاکنون دنبال می کردید از حالا به بعد اگر سخن مزخرف یا بی پایه و اساس و از سر لجبازی از او دیدید فقط یک کار انجام دهید:
ترک گروه یا کانال و یا آنفالو آن پیج و شخص...
همین الان یک پیجی که علاقه داشتم و مدت ها بود دنبال می کردم استوری کرده بود:
"نوید افکاری را اعدام نکنید"
و در بالایش نوشته بود:
"در این کشور هر چیزی را که نمی فهمند اعدام می کنند"
بنده هم یک ثانیه بعد آن پیج را آنفالو کردم...
به همین راحتی...
تمام شد و رفت...
کسی که مدام هیجان زده می شود و فقط به سبب آنکه سلبریتی های اینستاگرام و شبکه های ماهواره ای یک موردی را هشتگ زده اند و بولد کرده اند، آن را ترویج می دهد؛
ارزش یک ثانیه دنبال کردن هم ندارد...
وقت و زمانِ من باارزش تر از خواندن حرف های هیجان زده آنهاست...
شما هم به همین صورت عمل کنید...
و گرنه پشیمان خواهید شد...
⛔️اینجا حقیقت طور دیگری دیده میشود
✅@matinchamran
هر زمانی که
1⃣عاقبتِ ابراهیم بن مالک اشتر
2⃣عدم کمک پایانیِ ابراهیم در هنگامِ محاصره مختار ثقفی
3⃣و جا ماندن ابراهیم از قافله کربلا
را می خوانم، تنم به لرزه می افتد...
او فرزند مالک اشتر بود...
او یک آقازاده بود...
کم کسی نبود...
🪴کارخانه تولیدِ حال خوب|کانالِ میم.چمران
✅@matinchamran
📍مخصوصا زمانی که به یاریِ مختار ثقفی نیامدنِ ابراهیم را می خوانم و می بینم...
که منجر به شهادت مختار شد، آتش می گیرم...
می دانید چرا؟
چون فهم و درک خودش را از فرمانده وقتش(مختار) بالاتر می دید...
همان بلایی که امروزه بین ما حادث شده است...
🪴کارخانه تولیدِ حال خوب|کانالِ میم.چمران
✅@matinchamran
📍چقدر من این عکس را دوست دارم...
بازدید تعدادی از نمایندگان خدوم مجلس از شهرستان دشتیاری
این هم رنگ شدن با مردم بی نظیر هست...
🪴کارخانه تولیدِ حال خوب|کانالِ میم.چمران
✅@matinchamran