eitaa logo
🏨 مرکز طب نوین اسلامی(مَطنا)
21.9هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.7هزار ویدیو
70 فایل
❁﷽❁ 🌱سلامتی از فرق سر تا شست پا با مرکز طب نوین اسلامی(مَطنا)👨‍🎓 🌍سایت مَطنا: 🌐👉 https://MaTNA.org 💫کانال مَطنا: 🆔👉 @MaTNA_org 👨‍💻ویزیت و ثبت نام دوره: 🆔👉 @Admin_MaTNA313 👨‍💻فروش محصولات: 🆔👉 @Admin_MaTNA110 ارتباط با ما: ☎️ 09364556025
مشاهده در ایتا
دانلود
🔖سیر و ملاحظات مصرف آن 🔹 سیر طبیعتی گرم و خشک دارد و رقیق‌کننده خون، ضد تنگی نفس و تحلیل‌برنده ورم‌هاست. 🔸 مصرف روزانه یک تا دو حبه سیر موجب کاهش فشار خون، تری‌گلیسرید و کلسترول خون می‌شود. 🔹عدم رعایت سن ، مزاج، فصل و زیاده‌روی در مصرف سیر سردرد، آسیب به چشم و ریه را به وجود می‌آورد. 🔸سن مجاز برای مصرف سیر بالای ۱۲ سال، اثر بهتر آن در سرد مزاجان و توصیه به تعدیل میزان مصرف در گرم‌مزاجان و بهترین فصل مصرف سیر در فصول سرد سال است. ❌خوردن بیش از یک حبه سیر در روز برای کودکان زیر ۱۲ سال منع مصرف دارد. ⚠️سیر در دوران بارداری منع مصرف و در دوران شیردهی بیش از دو حبه در روز احتیاط مصرف دارد. ❌مصرف همزمان سیر با آسپرین، پلاویکس و وارفارین موجب تداخل دارویی و افزایش خطر خونریزی داخلی می‌گردد. ⛔️ خوردن مداوم و بیش از حد سیر خام باعث آسیب به دستگاه گوارش شده، در طولانی مدت ضعف بینایی و شنوایی و کندی حواس ایجاد می‌کند. ⛔️ گاهی مصرف سیر موجب بروز بُثورات پوستی، سردرد، سستی و کرختی بدن و سوزش معده می‌گردد که در این صورت بهتر است با گشنیز تازه و کمی آب انار در روغن پخته و تفت داده شود و بیش از دو حبه سیر در روز میل نشود.
🔖احتیاط در مصرف هسته زردآلو 🔸زرد آلو دارای مزاج سرد و مرطوب است، اما اگر شیرین‌تر باشد سردی آن کمتر است و میل به گرمی می‌کند. 🔹 زردآلو به دلیل داشتن بتاکاروتن و پروویتامین A میوه‌ای مفید، ضد سرطان ریه و لوزالمعده است. 🔸 زردآلو برای مادران باردار، شیرده و کودکان مفید است و این میوه مسهل صفرا است. 🔹افرادی که دارای خشکی دهان، تشنگی، غلیان خون، التهاب معده، جوش‌های ریز، اگزمای خفیف و یا کمی شدید هستند، در کنار درمان‌های مفید این میوه بهترین خوراکی برای آن‌ها است. ❌ خوردن زردآلو به دلیل مزاج سرد و مرطوب برای افرادی که مشکلات گوارشی دارند و غلبه کیفیت سردی در سیستم گوارش آن‌ها وجود دارد، ضرر دارد. ✔️افرادی که مشکلات گوارشی دارند بهتر است زردآلو را با مصلحاتی مانند عسل، انیسون، زنیان، زیره و دم کرده پونه مصرف کنند که نفخ آن برطرف شود. ❌ بدترین نوع خوردن زردآلو در حالت ناشتا است که ساختار مزاجی را به سمت کیفیت مضر سوق می‌دهد. ⛔️نوشیدن آب سرد بعد از مصرف زردآلو و استفاده از زردآلو بعد از غذا‌های سنگینی مانند خورشت سبزی، آبگوشت، جگر، کله پاچه و خورشت گوشتی غلیظ ساختار گوارشی را مختل می‌کند. ⛔️زردآلو حاوی آنتی اکسیدان قوی است، اما هسته زردآلو حاوی ماده آمیگدالین است که خوردن آن در حجم زیاد سبب مسمومیت می‌شود و هفت یا هشت دانه بیشتر مصرف نکنند.
🔖شربت سکنجبین 🔸شربت سکنجبین یکی از بهترین نوشیدنی های مورد توصیه در طب سنتی برای تمام افراد است. برای تهیه این شربت 3 واحد آب و 1-5/0 واحد شكر (می‌توان به جای شکر، از مقادیر كمتر عسل یا نبات استفاده نمود) و 5/0 واحد سركه انگور یا سرکه سیب خانگی مورد نیاز است. 🔸در ابتدا شربت آب و شكر (و یا عسل) را روی شعله گذاشته، كمی كه غلیظ شد سركه را اضافه كرده، اجازه دهید باز هم كمی بجوشد. در این حین كف روی آن را بگیرید تا غلیظ‌تر شود ولی خیلی سفت نشود تا پس از سرد شدن هنوز حالت نسبتا روان داشته باشد. 🔸افرادی که مزاجشان گرم است، بهتر است شربت سنكنجبین ترش و ملس مصرف کنند (حاوی مقادیر کم شکر) و سرد مزاجان شربت سكنجبین عسلی و كاملاً شیرین بنوشند.
🔖زیتون را فقط با غذا مصرف کنید. 🍃زیتون را فقط باید همراه غذا خورد تا ترکیبات آن به‌خوبی جذب شود و آثار مغذی آنها ظاهر شود. زیتون و خوردن، تنها مواردی هستند که مصرف آنها کنار غذا، به‌طور عمومی منعی ندارد. 🍃ماده مؤثره زیتون، از ترکیبات فنلی است که در فراوان است ولی با تیره و سیاه‌شدن آن، کم می‌شود و متأسفانه در زیتون کنسروی و شور تقریباً وجود ندارد! 🍃زیتون آثار ضددیابتی، ضدسرطانی، ضدمیکروبی، کاهش ، محافظت از قلب و عروق و فعالیت آنتی‌اکسیدانی دارد. 🍃از خوردن ، ، های زیاد و نوشیدنی‌های مختلف در کنار غذای اصلی پرهیز کنیم و تا جای ممکن از زیتون، پخته و سبزی خوردن استفاده کنیم، مگر آنکه منع پزشکی خاص یا توصیه ویژه‌ای داشته باشیم.
🔖سـیـــــــر 🔸طبیعت گرم و خشک دارد. 🔹ازبین برنده رطوبات معده و رطوبت مفاصل است. 🔹رقیق کننده خون 🔸و ایجاد کننده تعریق 🔹خوردن آن با مراعات زمان ، مزاج و در حد اعتدال مناسب است . 🔸دفع ضرر آب آلوده و هوای آلوده میکند ، خصوصا با سرکه 👈( از سیر ترشی غافل نشوید). 🔻زیاده روی در مصرف سیر :👇 🚫می تواند موجب سردرد 🚫احتراق خون 🚫ضرر به چشم و ریه 🚫کم کردن توان و قوای جنسی 🚫اصلاح آن با سکنجبین و آب انارملس ، است . 🚫همچنین مالیدن آن به پوست ممکن است موجب زخم و خراش پوستی شود . 📣توجه 👇 🔻دستور سیر و لیمو که در فضای مجازی دست به دست می گردد ردپایی در کتب طب ایرانی ندارد و متاسفانه گاهی مصرف طولانی و سرخود این ترکیب باعث بروز عوارض ناخوشایند و مضر در افراد می شود .
🔖 از دیدگاه طب سنتی ایران ✔️واریس در اثر تخریب دریچه های داخل ها بوجود می آید. 🔸علت واریس سودا نیست بلکه علت تخریب دریچه است اما به دنبال تخریب دریچه برگشت خون از پاها به قلب مختل شده و خون های غلیظ اعم از در این رگ ها تجمع پیدا می کنند. 🔹به علت جمع شدن بخشی از خون بدن در این رگ ها فرد همیشه احساس کم خونی دارد درست شبیه افراد کم خون. با پوشیدن جوراب واریس و بهبود برگشت این خون ها به سیستم عروقی بدن، فرد احساس بهتری پیدا می کند. ❌ درمان قطعی واریس نیست ، زالو فقط تورم زیرپوستی عروق واریسی را "موقت" رفع می کند ، ظاهر رگ واریسی درمان نمی شود بلکه تورم و درد آن بهبود می یابد. ✅در کنار پاکسازی بدن از اخلاط غلیظ یک سری مراقبت های دائمی اعم از پوشیدن جوراب واریس و پرهیز از غذاهای سودازا مانند و و لازم است به انضمام ماساژ ساق ها از پایین به بالا شب ها قبل از خواب برای کمک به برگشت خون به قلب
🔖چای بِه 🔅به میوه بسیار مفیدی است وبسته به اینکه شیرین باشد یا ملس و یا ترش باشد مزاجش کمی متفاوت است. اگر بِه شیرین باشد مزاجش به سمت گرمی و تری میرود ولی اگر ترش و ملس باشد به سمت سردی و خشکی می رود. بِه قابض است یعنی جمع کننده و فشرده کننده است. 🔅خشک شده ی بِه ماندگاری بیشتری نسبت به میوه ی تازه آن دارد و دم کرده ی آن تا حد زیادی خواص آن را منتقل می کند. برای افرادی که معده ی ضعیفی دارند و قادر به هضم بِه نیستند مصرف دم کرده آن بیشتر توصیه می شود. 🔅چای بِه مفرح و مقوی قلب است و اکثر مزاج ها از آن نفع میبرند. اگر چای بِه از بِه شیرین تهیه شده باشد برای سردمزاجان مناسب تر است. گرم مزاجان نیز می توانند به چای بِه خود کمی لیمو اضافه کنند.
🔖شوربای سکباج 🔷برای تهیه این شوربا به سرکه طبیعی (انگور بهتر است)، نعنای تازه، کرفس تازه، تره، زردک (هویج ایرانی)، پیاز، گوشت بره یا مرغ خانگی، شکر سرخ (قهوه ای)، عسل، زعفران و ادویه خانگی نیاز دارید. 🔷مراحل آماده سازی: گوشت را در ظرفی می جوشانیم تا کمی نیم پز شود، سپس آن را در آبکشی می گذاریم تا آب آن برود. در ظرفی دیگر تره، زردک و پیاز شسته و خرد شده را مدت کمی در آب جوش می ریزیم (در حد دو قل)، سپس از ظرف خارج می کنیم و با آب سرد کمی می شوییم؛ این کار باعث می شود لزوجت (لزجی، لعاب و مواد زائد) آن ها از بین برود؛ سپس روی آن ها سرکه و کمی آب جوش ولرم شده و نعنا یا کرفس می ریزیم و می گذاریم روی شعله ملایم، به آرامی بجوشند. 🔷حالا گوشت را اضافه می کنیم و به جوشاندن غذا ادامه داده، مکررا کف جمع شده روی غذا را می گیریم (درب ظرف را نباید بگذاریم تا بخارات حاوی مواد زائد، خارج شوند و به غذا برنگردند). گوشت که پخت، کمی (بسته به میل افراد و ذائقه ایشان) عسل یا شکر سرخ (به عنوان مصلح سرکه) اضافه نموده و نزدیک به انتهای پخت، کمی زعفران و ادویه خانگی برای خوش رنگ و بو شدن غذا اضافه می کنیم. 🔷سکباج با توجه به موادی که دارد، رو به اعتدال بوده و مخصوصا در فصول و اقلیم های گرم، برای همه افراد با هر مزاجی مفید و بی عارضه می باشد. بدیهی است که گرم مزاجان، بهتر است مواد گرم داخل غذا (گوشت قرمز، ادویه تند و شیرینی) را کمتر بگیرند و برعکس، سرد مزاجان، سرکه کمتری استفاده کرده و مواد گرم بیشتری در غذا به کار ببرند. 🔷باید توجه داشت که در شورباهای ترش، آن شوربایی که دارای ترشی بیشتری باشد، سرد و خشک تر یا از نظر خواص صفرابری قوی تر است؛ لذا برای افراد چاق عضلانی تنومند قوی برای کاهش وزن، مناسب تر خواهند بود. هرچه شخص لاغرتر و ضعیف تر باشد یا گرمی مزاج کمتری داشته باشد، باید از شورباهای ترش به میزان کمتر و با ترشی کمتر استفاده کند. بدیهی است . 🔷ریباس و سرکه از غوره و لیمو قوی تر (سرد و خشک تر) هستند چون بسیار ترش ترند. گاهی هم بجای یک نوع آب میوه ترش، از مخلوطی از چند آب میوه از موارد مذکوره بهره برده می شود تا قدرت و خاصیت شوربا بیشتر شود که به آن، حمّاضیّه (شوربای ترشک) می گویند و حاوی آب ترنج، آب لیمو و آب غوره می باشد.
🔖گرم مزاجان از خوردن در تابستان خودداري كنند 🔴افرادي كه مزاجشان با تابستان همراهي مي‌كند نظير افراد «گرم و تر» و «گرم و خشك» بيش از ساير افراد در روزهاي گرم متضرر مي‌شوند،‌خوردني و نوشيدني در اين افراد بايد متناسب با مزاج و مخالف با فصل باشد مخصوصا از غذاهايي چون و استفاده نكنند. ⚪️حجم و تعداد دفعات خوردن غذا در اين افراد و همچنین ميزان فعاليت بايد كاهش يابد، چون حركات اضافه باعث افزايش توليد گرما مي‌شود. 🔵 رطوبت بدن را افزايش و كم خوابي خشكي بدن را افزايش مي‌دهند. از اين رو افرادي با مزاج گرم بايد در فصل گرم سال خواب كافي داشته و ميزان فعاليت خود را كاهش دهند.
🔖پر خاصیت مغفول مانده : امروزه هویج بخصوص هویج ایرانی کمتر از قبل در سفره غذایی ما جای دارند. در حالی که : 🔸ملین عالی 🔸تقویت کننده عمومی 🔸تقویت کننده کبد 🔸و افزایش دهنده قوای جنسی هستند . ✅مربای هویج و مربای زردک جزو مرباهای خوشمزه و مقوی بدن هستند . ✅مخلوط هویج و آب سیب یک نوشیدنی خونساز و مناسب برای کودکان و سالمندان است . 👈 خصوصا در کودکانی که مشکل کمبود رشد و وزن دارند . ✅هویج پلو در اطفالی که گرم مزاج و پرتحرک هستند جزو غذاهای توصیه شده ی طب ایرانی است . ✅سوپ هویج و شلغم غذایی عالی برای مبتلایان به سرماخوردگی است . ✅جزر پلو همچنان در مردم شهر قم محبوب و پرطرفدار است . ♦️امیدوارم این غذای بسیار مقوی دوباره سر سفره ی همه ی ما ایرانی ها بازگردد خصوصا اگر نخود و گوشت هم به آن اضافه شود.
🔖کاهو برای تابستان داغ☀️ 🔻طبيعت کاهو سرد و تر است ولی با این مصرف کم، سردی و تری حاصل از خوردن کاهو آنقدر زیاد نمی شود که موجب دگرگونی زیان آور در مزاج فرد گردد. ✨خواص شگفت انگیز کاهو 🥬 ۱. از خون رقیق مایل به سردی تولید می شود، بنابراین کاهو برای کسانی که دارای خون غلیظ گرم (مثلا به سبب مصرف زیاد گوشت قرمز) هستند، می تواند مفید باشد. ۲. کاهو تسكین دهندۀ و اخلاط گرم (خلط خون و صفرا) است. ۳. کاهو تعدیل‌کنندۀ اخلاط خشک (خلط صفرا و سودا) است. ۴. کاهو و التهاب ناشی از مواجهه با گرما را کاهش می دهد. ۵. کاهو سرفه‌هایی است كه ناشی از گرمی و خشكی باشند. ۶. کاهو یکی از مشهورترین خواب‌آورهای طبیعی است. مصرف تیره میانی کاهو و انتهای شیره دار برگهای کاهو بدین منظور مناسب تر است. ۷. کاهو و ادرارآور است. ۸. کاهوی پخته برای درد سینه، و زیاد كردن شیر مؤثر است. 🚫مضرات کاهو در متون طب سنتی: ۱. زیاده‌ روی در مصرف کاهو میل را کاهش می‌دهد. ۲. کسانی که دچار افزایش سردی و تری در معده و کبد هستند باید کاهو را با احتیاط مصرف کنند زیرا در آنان موجب هضم می شود. ۳. زیاده‌روی در مصرف کاهو موجب حواس، حافظه، ، بینایی و ریح می گردد. 🌿 مصلح این زیان های کاهو، نعناع و كرفس و است
🔴 ⛔️ 💎آیا خوردن تن ماهی با تخم مرغ ضرر دارد؟ 🔹بله! خوردن تن ماهی با تخم مرغ برای سلامت بدن بسیار مضر است. ماهی و تخم مرغ در معده تولید عفونت و کرم می کند و منجر به ابتلا بیماری نقرس، روماتیسم، قولنج، بواسیر، پیوره و دندان درد می شود.🥚 🔸امام رضا (ع) می فرمایند: باید از این بپرهیزى كه . . . تخم‏ مرغ و ماهى را هم‏زمان در معده گرد آورى؛ چه، هر گاه این دو با یكدیگر گِرد آیند، قولنج، باد بواسیر و دندان‏ درد به وجود مى ‏آورند.
اگر خستگی ذهنی و فکری دارید 🔸صبح ناشتا یک لیوان شیر تازه‌ی گاو مخلوط با عسل بخورید ⬅️اگر هنگام تمرکز مدام به فکر و خیال می‌روید و حواستان را نمی‌توانید جمع کنید، علاوه بر اصلاح تغذیه عمومی، خوردن کنجد با عسل این مشکل را مداوا می‌کند، ی ق چ خوری کنجد را با ی ق غ خوری عسل مخلوط و میل کنید. ♻️نکته: با معده خالی خرمای خشک نخورید چون باعث افزایش حرارت و خشکی معده یعنی شقاق معده می‌شود
قواعد نوشیدن آب 🔻آب خوردن بعد از غذاهای شور/ ترش/ شیرین / و گرم /، باعث سستی و ضعف اعصاب و امعاء و احشاء و کبد می شود 🔻آب خوردن بعد از میوه سم است 👈 مخصوصا میوه های رطب، شلیل، آلو، نارنگی، پرتقال ✍چون مائیت این میوه ها و آب با هم اختلاف جنسیت و کیفیت دارند و باعث فساد هضم میوه می شود ❌ 🔻در زمان تشنگی و گرسنگی زیاد و به یک باره آب مصرف نکنید ☝️همچنین خوردن سیب و آب با هم مطلوب نیست و بطور کلی آب خوردن روی میوه سم است و آب خوردن روی انار سمیت بیشتری دارد ❌بشدت مضر و کبد را دچار اختلال می کند 💦💦نوشیدن آب بعد از غذا ⬅️اگر فرد تحمل دارد در بین غذا و ۱ ساعت بعد از آن میل نکند خوب است... ⬅️ولی اگر نمی تواند تحمل کند جرعه جرعه و اندک میل کند ✅۲ قشر اجازه دارند که در حین غذا خوردن کمی🤏 دقت بفرمایید! کمی آب میل کنند...البته آب سرد نباشد 👈صاحبان معده ی گرم 👈کودکان ⚠️اشکالات آب خوردن بعد از غذا 💦فضای غذا را در معده می گیرد 💦سبب سوء هضم می شود 💦عامل نفخ و قورقور شکم می شود 💦اسهال و تهوع می آورد 💦سبب ترش کردن معده می شود
🔹کرفس خواص و مضراتش 🔹برمبنای طب سنتی 🔴 اندر خواص کرفس ♻️ انواع مختلفی دارد اما از هر نوع که باشد، و سرد، ورمهای تازه و حتی گرم را تحلیل میبرد. برای و مفید بوده و در درمان و مشکلات ریوی بسیار سودمند است‌. 🔶🔹کرفس کوهی را خرد میکند. فقط از نوع کوهی بذر در درمان مجرب است و کبد را و گرم نموده و به درمان کمک می‌کند. بذر کرفس همچنین باعث باز شدن قاعدگی می‌گردد. کرفس برای مضر است. مصرف کرفس با کاهو توصیه می‌شود. 📚 قانون شیخ الرئیس ابن سینا ♨️سلطان سبزی ها ♨️ 🔶🔹خواص کرفس بسیار است چنانچه کرفس را سلطان سبزی ها می نامند . در میان هزاران خواص کرفس می توان درمان انواع بیماری های داخلی و پوستی را به دست آورد . فواید برگ کرفس برای تناسب اندام و زیبایی در سرتاسر جهان شناخته و مورد استفاده قرار می گیرد
مضرات گیاه‌خواری طولانی مدت گیاه‌خواری به معنای پرهیز از خوردن گوشت جانوران است که ممکن است شامل پرهیز از غذاهایی مانند شیر، فراورده لبنی، تخم مرغ و عسل که خاستگاه جانوری دارند نیز بشود 🤷‍♀برخی به شدت طرفدار این رژیم هستند و می‌گویند گیاه‌خواری از بسیاری سرطان‌ها پیشگیری و از بروز چاقی و اضافه وزن جلوگیری می کند. 🥗اگر برای رژیم گیاه‌خواری درست برنامه ریزی شود، می‌تواند رژیم کاملی باشد اما اگر در آن زیاده روی‌هایی شود، فرد را در معرض خطر کم وزنی، کم خونی فقر آهن و برخی کمبودهای دیگر قرار می دهد. ⚠️افرادی که پرخونی یا سنگینی خون دارند با گیاه خواری می‌توانند غلظت خون خود را کم کنند. ☝️ گیاه خواری تولید خون غلیظ را کم کرده و به بازسازی بدن کمک می‌کند. اما اگر به صورت دائم آن را ادامه دهند به سردی مزاج و کم‌خونی، ضعف، لرز و...دچار می‌شوند؛ 📌زیرا گیاه یک غذای کامل نیست و بدنمان به گوشت احتیاج دارد. انرژی بدن و عضله سازی آن از طریق مصرف گوشت دریافت می شود. رعایت اعتدال در مصرف گوشت نیز توصیه می‌شود 📌خبر بد برای گیاه‌خواران؛ رژیم غذایی بدون گوشت و لبنیات منجر به تضعیف استخوان‌ها می‌شود.
برای تسکین گلو درد !☕️ ▫️هنگامی که از گلو درد رنج می برید چای مریم گلی می تواند درد را به سرعت تسکین دهد و همچنین، سوزش و التهاب را در گلو کاهش دهد + ویژگی های ضد میکروبی چای مریم گلی به مبارزه با سرماخوردگی و همچنین تسکین درد و سوزش در گلو به واسطه کند کردن رشد باکتری های مضر در این قسمت کمک می کند.
🔶🔹 های زنان و دختران و روش سالم نگه داشتن 🔰روش‌های مفید برای حفظ جوانی و زیبایی مو🦋 🔹از شستشو و شامپو کردن بیش از حد موها بپرهیزید. 🔸سعی کنید شامپویی را انتخاب کنید که خصوصیات طبیعی موهای دخترتان را حفظ کند. به محض اینکه شامپو ناسازگار بود آن را عوض کنید. 🔹اگر فرصت دارید یک شامپوی طبیعی برای فرزندتان درست کنید. 🔸بهتر است بعد از حمام از سشوار یا دیگر وسایل گرم کننده برای خشک کردن موها استفاده نکنید. بهترین روش خشک کردن مو مالش با دو حوله و سپس بستن سر با روسری نخی است. 🔹درصورتی‌که ناچارید موها را سریع‌تر خشک کنید، از وسایلی که موهایتان را بیش از اندازه داغ می‌کند استفاده نکنید. سشوارتان را در حالت خنک قرار دهید و از اتوی مو تا حد امکان استفاده نکنید. 🔸از رنگ کردن موهای دختران نوجوان به‌شدت بپرهیزید. به‌طور کلی بهتر است خانم‌ها تا زمانی‌که موهایشان تار سفید ندارد از رنگ کردن پرهیز کنند؛ 👈یا هیچ‌وقت موها را یک تا دو درجه روشن تر یا تیره‌تر از رنگ موی اصلی خود نکنند. تغییر رنگ مو هر چه شدیدتر باشد، نیاز به مواد شیمیایی بیشتر است که موجب شکسته شدن موها می‌شود. 🔹حتی‌المقدور از ژل‌های مصنوعی استفاده نکنید. لعاب ختمی یا اسفرزه یا خیسانده کتیرا ژل‌های طبیعی مناسبی هستند. 🔸اگر از ژل یا اسپری مو استفاده می‌کنید، قبل از اینکه خشک شود، موها را شانه کنید؛ چون موها سخت‌تر شده و شکسته شدن آن بیشتر می‌شود. 🔹کراتینه کردن، اکستنشن و بستن زیاد و محکم موها باعث آسیب به مو می‌شود. 🔸برای بستن و آرایش مو از کش‌ها و یا کلیپس‌هایی که ریشه مو را تحت کشش زیاد قرار می‌دهند استفاده نکنید. بهترین راه برای بستن موی بلند، گیس کردن(بافتن) آن است. 🔹بعد از هر حمام وقتی موها کمی نم‌دار است، برای تقویت مو، جلوگیری از ریزش و رشد بهتر آن، از یک روغن طبیعی مقوی مو مثل روغن مورد یا روغن آمله استفاده کنید. 👈برای آنکه ظاهر مو چرب نشود ۱۰ قطره از این روغن‌ها را روی دندانه‌های شانه چوبی ریخته و سر را خم کرده و موها را از پشت با آن شانه بزنید. وقتی موها را برمی‌گردانید روی مو اثری از چربی ملاحظه نمی‌کنید؛ فقط موها نرم‌تر و لخت‌تر می‌شود. 🔸هرگز موها را در حمام یا زمانی‌که هنوز خیس است شانه نکنید.
🔰 و ✍🏻بی‌اشتهایی و کم‌اشتهایی در افراد ارتباط مستقیمی با مزاج و طبع آنها دارد. 🔷مزاج اغلب افرادی که دچار این مشکل می‌شوند صفراوی است ؛یا صفرای معده دارند و یا غلبه ی صفرا دارند ‌ . ⬅️ اگر فرد دچار غلبه‌ صفرا شود دچار بی‌اشتهایی و کم‌اشتهایی خواهد شد. ⬅️لاغری، زردی چهره و بدن، پرتحرکی، کم‌اشتهایی ، پرخاشگری ، عصبانیت‌های زودهنگام از علائم غلبه صفرا در افراد است. ⬅️همچنین سوخت و ساز بدن افرادی که دچار غلبه صفرا هستند، بسیار زیاد است و این افراد در صورت مصرف غذا به اندازه کافی نیز چاق نمی‌شوند. 🔷افراد دارای خلط سودا یا همان طبع (سرد و خشک) نیز اشتهای کاذب دارند و مهم‌ترین شاخص در آن‌ها بی‌اشتهایی است، اگر فرد دچار سوءمزاج شده باشد باید با اصلاح مزاج و تخلیه سودای ناصالح از بدن مشکل را رفع نمود .
( ژل رویال ) آیا می دانید  شاه  انگبین ( ژل رویال ) غذای ملکه است و عمر ملکه 5 سال است در صورتی که عمر زنبور کارگر، 40 روز است . عسل، مهمترین محصول زنبورعسل است که توسط زنبورهای کارگر تولید می شود. اما فعالیت زنبورهای کارگر، منحصر به تولید عسل نبوده و محصولاتی همچون شاه انگبین و موم را نیز تولید می کنند. به ژل رویال royal jelly  (شاه انگبین، شیر زنبور عسل، شهد شاهانه و غذای ملکه) هم می گویند. این ماده که بسیار مغذی و نیروبخش است، در واقع به عنوان غنی ترین ماده مغذی بیولوژیک شناخته شده و از گذشته های دور به عنوان اکسیر جوانی و مایه حیات در طب جامع استفاده می شده است. تجزیه شیمیایی شاه انگبین، حضور مواد زیر را در آن اثبات کرده است . آب کلاژن کربوهیدرات پروتئین، که قسمت عمده آلبومین و گلبولین است. اسیدهای آمینه ضروری که 8 نوع آن در شاه انگبین موجود است. از جمله اسیدهای چرب غیر اشباع موجود در آن می توان به 10 هیدروکسی دکنوئیک اسید (HDA10) اشاره نمود که تنها در طبیعت در شاه انگبین دیده شده و خواص اعجاب انگیز شاه انگبین را به این ماده ناشناخته نسبت می دهند.
🔴 ⛔️ 💎آیا خوردن تن ماهی با تخم مرغ ضرر دارد؟ 🔹بله! خوردن تن ماهی با تخم مرغ برای سلامت بدن بسیار مضر است. ماهی و تخم مرغ در معده تولید عفونت و کرم می کند و منجر به ابتلا بیماری نقرس، روماتیسم، قولنج، بواسیر، پیوره و دندان درد می شود.🥚 🔸امام رضا (ع) می فرمایند: باید از این بپرهیزى كه . . . تخم‏ مرغ و ماهى را هم‏زمان در معده گرد آورى؛ چه، هر گاه این دو با یكدیگر گِرد آیند، قولنج، باد بواسیر و دندان‏ درد به وجود مى ‏آورند.
⚪️فواید پونه برای مقابله با بیماری‏ها👇 🔸حالت تهوع و استفراغ 🔸مشکلات و ناراحتی ‏های گوارشی به طوری که از ترش کردن معده جلوگیری می کند و برای هضم غذا و برطرف کردن سکسکه مفید است. 🔸جویدن نعناع و پونه برای بر طرف کردن سکسکه مفید است و ضد تشنج و آرام کننده اعصاب است. 🔸به درمان اسهال و بیماری های روده ای کمک می کند 🔸به دلیل دارا بودن ترکیبات ضدباکتریایی، دارویی فوق العاده برای رفع عفونت های تناسلی، ادراری و گلودردهای چرکین بوده و مانند آنتی بیوتیک عمل می کند. 🔸سرماخوردگی، آنفلوآنزا، آسم 🔸سرفه و سیاه سرفه 🔸گرفتگی بینی 🔸به دلیل داشتن ویتامین C بالا برای تقویت لثه ها نیز موثر است. 🔸بخور آن برای👇 🔸 درمان سینوزیت عفونی بسیار مفیدبوده و چای آن برای اسپاسم (گرفتگی) عضلات خاصیت دارد. 🔸پونه یک انگل زدای قوی است و اگر آن را با عسل بخورید، برای رفع کرم روده نیز موثر است
🔖گلاب را جدی بگیرید! ❇️یک ماده دارویی بسیار خوشبو و آرام‌بخش است که در زندگی روزمره ما کاربرد‌های زیادی دارد. ❇️بوی گلاب، تاثیر مستقیمی بر آرامش روان دارد، هیجانات منفی و استرس را رفع می‌کند، غم و اندوه را از بین می‌برد، باعث ایجاد آرامش، نشاط و شادی قلب می‌شود. ❇️خواص گلاب موجب گرمی مغز می‌شود. ❇️در زمان استرس‌های شدید، صورت را با گلاب بشویید. ❇️باعث تسکین حلق و حنجره و صدا می‌شود. ❇️به دلیل داشتن خاصیت ضد عفونی‌کننده و هیدراته (آبدار) کردن برای پوست سر و مو مفید است. ❇️ضد اسهال، ضد التهاب، افزایش‌دهنده میل جنسی، ضد نفخ، مقوی قلب، خلط‌ آور، مقوی معده و اشتهاآور است. ❇️نوشیدن شربت گلاب و عسل موجب طراوت بدن و دفع سموم از بدن می‌گردد. در نتیجه پوست دارای نشاط خواهد شد. ❇️از پیری پوست جلوگیری ڪرده، باعث سفت شدن منافذ پوست و در نتیجه افزایش درخشش فوق‌العاده آن می‌شود. ❇️می‌تواند اثرات فوق‌العاده مثبتی در ڪمڪ به ڪاهش استرس، اضطراب و حتی تأثیر زیادی در حس مثبت‌نگری ما داشته باشد. ❇️یکی از موارد استفاده گلاب، جهت پاک کردن پوست است و می‌توان به جای محصولات شیمیایی پاک‌کننده، از آن استفاده کرد. ❇️ضد ویروس و ضد گلو درد است. ❇️تب را پایین می‌آورد، به خصوص اگر با گلاب بیمار را پاشویه کنید و روی کبد او یک دستمال آغشته به گلاب، بگذارید. ❇️غنی از آنتی‌اکسیدان و دارای خاصیت ضدالتهابی است. کاهش‌دهنده لکه‌ها و بهبود‌دهنده رنگ پوست است. ❇️مقوی معده، قلب، کبد و اعصاب بوده و آرامبخشی قوی است. ❇️نگه‌داشتن گلاب، در دهان و قرقره کردن آن باعث استحکام لثه و همچنین درمان برفک و آفت دهانی می‌شود و به از بین رفتن آلودگی‌ها و باکتری‌های دهان کمک می‌کند. ❇️بوییدن و اسپری کردن آن روی صورت یا درفضای اتاق، به رفع عطش کمک می‌کند. ❇️تقویت‌کننده قلب وسیستم عصبی ست و احساس گیجی و خواب‌آلودگی را رفع می‌کند. ❇️در مواردی که سوزش ادرار به دلیل عفونت نبوده بلکه به دلیل گرمی مزاج یا افزایش ماده صفرا در خون و ادرار است، کمک‌کننده خوبی است. 📚برگرفته از کتاب دمنوش ها و میوه های ایران زمین