eitaa logo
🏨 مرکز طب نوین اسلامی(مَطنا)
22.4هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
1.6هزار ویدیو
68 فایل
❁﷽❁ 🌱سلامتی از فرق سر تا شست پا با مرکز طب نوین اسلامی(مَطنا)👨‍🎓 🌍سایت مَطنا: 🌐👉 https://MaTNA.org 💫کانال مَطنا: 🆔👉 @MaTNA_org 👨‍💻ویزیت و ثبت نام دوره: 🆔👉 @Admin_MaTNA313 👨‍💻فروش محصولات: 🆔👉 @Admin_MaTNA110 ارتباط با ما: ☎️ 09364556025
مشاهده در ایتا
دانلود
🔖احتیاط در مصرف هسته زردآلو 🔸زرد آلو دارای مزاج سرد و مرطوب است، اما اگر شیرین‌تر باشد سردی آن کمتر است و میل به گرمی می‌کند. 🔹 زردآلو به دلیل داشتن بتاکاروتن و پروویتامین A میوه‌ای مفید، ضد سرطان ریه و لوزالمعده است. 🔸 زردآلو برای مادران باردار، شیرده و کودکان مفید است و این میوه مسهل صفرا است. 🔹افرادی که دارای خشکی دهان، تشنگی، غلیان خون، التهاب معده، جوش‌های ریز، اگزمای خفیف و یا کمی شدید هستند، در کنار درمان‌های مفید این میوه بهترین خوراکی برای آن‌ها است. ❌ خوردن زردآلو به دلیل مزاج سرد و مرطوب برای افرادی که مشکلات گوارشی دارند و غلبه کیفیت سردی در سیستم گوارش آن‌ها وجود دارد، ضرر دارد. ✔️افرادی که مشکلات گوارشی دارند بهتر است زردآلو را با مصلحاتی مانند عسل، انیسون، زنیان، زیره و دم کرده پونه مصرف کنند که نفخ آن برطرف شود. ❌ بدترین نوع خوردن زردآلو در حالت ناشتا است که ساختار مزاجی را به سمت کیفیت مضر سوق می‌دهد. ⛔️نوشیدن آب سرد بعد از مصرف زردآلو و استفاده از زردآلو بعد از غذا‌های سنگینی مانند خورشت سبزی، آبگوشت، جگر، کله پاچه و خورشت گوشتی غلیظ ساختار گوارشی را مختل می‌کند. ⛔️زردآلو حاوی آنتی اکسیدان قوی است، اما هسته زردآلو حاوی ماده آمیگدالین است که خوردن آن در حجم زیاد سبب مسمومیت می‌شود و هفت یا هشت دانه بیشتر مصرف نکنند.
🔖شربت سکنجبین 🔸شربت سکنجبین یکی از بهترین نوشیدنی های مورد توصیه در طب سنتی برای تمام افراد است. برای تهیه این شربت 3 واحد آب و 1-5/0 واحد شكر (می‌توان به جای شکر، از مقادیر كمتر عسل یا نبات استفاده نمود) و 5/0 واحد سركه انگور یا سرکه سیب خانگی مورد نیاز است. 🔸در ابتدا شربت آب و شكر (و یا عسل) را روی شعله گذاشته، كمی كه غلیظ شد سركه را اضافه كرده، اجازه دهید باز هم كمی بجوشد. در این حین كف روی آن را بگیرید تا غلیظ‌تر شود ولی خیلی سفت نشود تا پس از سرد شدن هنوز حالت نسبتا روان داشته باشد. 🔸افرادی که مزاجشان گرم است، بهتر است شربت سنكنجبین ترش و ملس مصرف کنند (حاوی مقادیر کم شکر) و سرد مزاجان شربت سكنجبین عسلی و كاملاً شیرین بنوشند.
🔖زیتون را فقط با غذا مصرف کنید. 🍃زیتون را فقط باید همراه غذا خورد تا ترکیبات آن به‌خوبی جذب شود و آثار مغذی آنها ظاهر شود. زیتون و خوردن، تنها مواردی هستند که مصرف آنها کنار غذا، به‌طور عمومی منعی ندارد. 🍃ماده مؤثره زیتون، از ترکیبات فنلی است که در فراوان است ولی با تیره و سیاه‌شدن آن، کم می‌شود و متأسفانه در زیتون کنسروی و شور تقریباً وجود ندارد! 🍃زیتون آثار ضددیابتی، ضدسرطانی، ضدمیکروبی، کاهش ، محافظت از قلب و عروق و فعالیت آنتی‌اکسیدانی دارد. 🍃از خوردن ، ، های زیاد و نوشیدنی‌های مختلف در کنار غذای اصلی پرهیز کنیم و تا جای ممکن از زیتون، پخته و سبزی خوردن استفاده کنیم، مگر آنکه منع پزشکی خاص یا توصیه ویژه‌ای داشته باشیم.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔖 اگر پا درد دارید ببینید! 🎥حکیم خیراندیش @tebnovineslami
🔖سـیـــــــر 🔸طبیعت گرم و خشک دارد. 🔹ازبین برنده رطوبات معده و رطوبت مفاصل است. 🔹رقیق کننده خون 🔸و ایجاد کننده تعریق 🔹خوردن آن با مراعات زمان ، مزاج و در حد اعتدال مناسب است . 🔸دفع ضرر آب آلوده و هوای آلوده میکند ، خصوصا با سرکه 👈( از سیر ترشی غافل نشوید). 🔻زیاده روی در مصرف سیر :👇 🚫می تواند موجب سردرد 🚫احتراق خون 🚫ضرر به چشم و ریه 🚫کم کردن توان و قوای جنسی 🚫اصلاح آن با سکنجبین و آب انارملس ، است . 🚫همچنین مالیدن آن به پوست ممکن است موجب زخم و خراش پوستی شود . 📣توجه 👇 🔻دستور سیر و لیمو که در فضای مجازی دست به دست می گردد ردپایی در کتب طب ایرانی ندارد و متاسفانه گاهی مصرف طولانی و سرخود این ترکیب باعث بروز عوارض ناخوشایند و مضر در افراد می شود .
🔖 از دیدگاه طب سنتی ایران ✔️واریس در اثر تخریب دریچه های داخل ها بوجود می آید. 🔸علت واریس سودا نیست بلکه علت تخریب دریچه است اما به دنبال تخریب دریچه برگشت خون از پاها به قلب مختل شده و خون های غلیظ اعم از در این رگ ها تجمع پیدا می کنند. 🔹به علت جمع شدن بخشی از خون بدن در این رگ ها فرد همیشه احساس کم خونی دارد درست شبیه افراد کم خون. با پوشیدن جوراب واریس و بهبود برگشت این خون ها به سیستم عروقی بدن، فرد احساس بهتری پیدا می کند. ❌ درمان قطعی واریس نیست ، زالو فقط تورم زیرپوستی عروق واریسی را "موقت" رفع می کند ، ظاهر رگ واریسی درمان نمی شود بلکه تورم و درد آن بهبود می یابد. ✅در کنار پاکسازی بدن از اخلاط غلیظ یک سری مراقبت های دائمی اعم از پوشیدن جوراب واریس و پرهیز از غذاهای سودازا مانند و و لازم است به انضمام ماساژ ساق ها از پایین به بالا شب ها قبل از خواب برای کمک به برگشت خون به قلب
🔖چای بِه 🔅به میوه بسیار مفیدی است وبسته به اینکه شیرین باشد یا ملس و یا ترش باشد مزاجش کمی متفاوت است. اگر بِه شیرین باشد مزاجش به سمت گرمی و تری میرود ولی اگر ترش و ملس باشد به سمت سردی و خشکی می رود. بِه قابض است یعنی جمع کننده و فشرده کننده است. 🔅خشک شده ی بِه ماندگاری بیشتری نسبت به میوه ی تازه آن دارد و دم کرده ی آن تا حد زیادی خواص آن را منتقل می کند. برای افرادی که معده ی ضعیفی دارند و قادر به هضم بِه نیستند مصرف دم کرده آن بیشتر توصیه می شود. 🔅چای بِه مفرح و مقوی قلب است و اکثر مزاج ها از آن نفع میبرند. اگر چای بِه از بِه شیرین تهیه شده باشد برای سردمزاجان مناسب تر است. گرم مزاجان نیز می توانند به چای بِه خود کمی لیمو اضافه کنند.
🔖شوربای سکباج 🔷برای تهیه این شوربا به سرکه طبیعی (انگور بهتر است)، نعنای تازه، کرفس تازه، تره، زردک (هویج ایرانی)، پیاز، گوشت بره یا مرغ خانگی، شکر سرخ (قهوه ای)، عسل، زعفران و ادویه خانگی نیاز دارید. 🔷مراحل آماده سازی: گوشت را در ظرفی می جوشانیم تا کمی نیم پز شود، سپس آن را در آبکشی می گذاریم تا آب آن برود. در ظرفی دیگر تره، زردک و پیاز شسته و خرد شده را مدت کمی در آب جوش می ریزیم (در حد دو قل)، سپس از ظرف خارج می کنیم و با آب سرد کمی می شوییم؛ این کار باعث می شود لزوجت (لزجی، لعاب و مواد زائد) آن ها از بین برود؛ سپس روی آن ها سرکه و کمی آب جوش ولرم شده و نعنا یا کرفس می ریزیم و می گذاریم روی شعله ملایم، به آرامی بجوشند. 🔷حالا گوشت را اضافه می کنیم و به جوشاندن غذا ادامه داده، مکررا کف جمع شده روی غذا را می گیریم (درب ظرف را نباید بگذاریم تا بخارات حاوی مواد زائد، خارج شوند و به غذا برنگردند). گوشت که پخت، کمی (بسته به میل افراد و ذائقه ایشان) عسل یا شکر سرخ (به عنوان مصلح سرکه) اضافه نموده و نزدیک به انتهای پخت، کمی زعفران و ادویه خانگی برای خوش رنگ و بو شدن غذا اضافه می کنیم. 🔷سکباج با توجه به موادی که دارد، رو به اعتدال بوده و مخصوصا در فصول و اقلیم های گرم، برای همه افراد با هر مزاجی مفید و بی عارضه می باشد. بدیهی است که گرم مزاجان، بهتر است مواد گرم داخل غذا (گوشت قرمز، ادویه تند و شیرینی) را کمتر بگیرند و برعکس، سرد مزاجان، سرکه کمتری استفاده کرده و مواد گرم بیشتری در غذا به کار ببرند. 🔷باید توجه داشت که در شورباهای ترش، آن شوربایی که دارای ترشی بیشتری باشد، سرد و خشک تر یا از نظر خواص صفرابری قوی تر است؛ لذا برای افراد چاق عضلانی تنومند قوی برای کاهش وزن، مناسب تر خواهند بود. هرچه شخص لاغرتر و ضعیف تر باشد یا گرمی مزاج کمتری داشته باشد، باید از شورباهای ترش به میزان کمتر و با ترشی کمتر استفاده کند. بدیهی است . 🔷ریباس و سرکه از غوره و لیمو قوی تر (سرد و خشک تر) هستند چون بسیار ترش ترند. گاهی هم بجای یک نوع آب میوه ترش، از مخلوطی از چند آب میوه از موارد مذکوره بهره برده می شود تا قدرت و خاصیت شوربا بیشتر شود که به آن، حمّاضیّه (شوربای ترشک) می گویند و حاوی آب ترنج، آب لیمو و آب غوره می باشد.
🔖گرم مزاجان از خوردن در تابستان خودداري كنند 🔴افرادي كه مزاجشان با تابستان همراهي مي‌كند نظير افراد «گرم و تر» و «گرم و خشك» بيش از ساير افراد در روزهاي گرم متضرر مي‌شوند،‌خوردني و نوشيدني در اين افراد بايد متناسب با مزاج و مخالف با فصل باشد مخصوصا از غذاهايي چون و استفاده نكنند. ⚪️حجم و تعداد دفعات خوردن غذا در اين افراد و همچنین ميزان فعاليت بايد كاهش يابد، چون حركات اضافه باعث افزايش توليد گرما مي‌شود. 🔵 رطوبت بدن را افزايش و كم خوابي خشكي بدن را افزايش مي‌دهند. از اين رو افرادي با مزاج گرم بايد در فصل گرم سال خواب كافي داشته و ميزان فعاليت خود را كاهش دهند.
🔖پر خاصیت مغفول مانده : امروزه هویج بخصوص هویج ایرانی کمتر از قبل در سفره غذایی ما جای دارند. در حالی که : 🔸ملین عالی 🔸تقویت کننده عمومی 🔸تقویت کننده کبد 🔸و افزایش دهنده قوای جنسی هستند . ✅مربای هویج و مربای زردک جزو مرباهای خوشمزه و مقوی بدن هستند . ✅مخلوط هویج و آب سیب یک نوشیدنی خونساز و مناسب برای کودکان و سالمندان است . 👈 خصوصا در کودکانی که مشکل کمبود رشد و وزن دارند . ✅هویج پلو در اطفالی که گرم مزاج و پرتحرک هستند جزو غذاهای توصیه شده ی طب ایرانی است . ✅سوپ هویج و شلغم غذایی عالی برای مبتلایان به سرماخوردگی است . ✅جزر پلو همچنان در مردم شهر قم محبوب و پرطرفدار است . ♦️امیدوارم این غذای بسیار مقوی دوباره سر سفره ی همه ی ما ایرانی ها بازگردد خصوصا اگر نخود و گوشت هم به آن اضافه شود.