eitaa logo
کانال رسمی انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
190 دنبال‌کننده
217 عکس
8 ویدیو
8 فایل
کانال رسمی انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی •| ادیان در خدمت انسان |• ارتباط با دبیر انجمن: @zahra_mkazemi
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓 📍فْرَوَهَر 💢در باور سنتی زرتشتیان، وجود انسان از چهار گوهر تشکیل شده که به هم پیوسته اند و از تاثیر آنها بر یکدیگر، پویندگی و بالندگی از هر فرد سرچشمه می گیرد. این چهار جزء عبارتند از تن و جان که مربوط به جهان مادی است، روان و فروهر که مربوط به بعد مینوی سرشت آدمی هستند. 💢واژه فْرَوَهَر، از دو قسمت فْرَ به معنی(پیش) وَهَرْ یعنی(کَشَنده و بَرنده) درست شده است. این‌ گوهر، ارزشمند ترین پاره وجودی انسان است زیرا پرتوی از فروغ‌‌ بیکران ذات اهورا مزدا است که در ذات هر شخص سرچشمه پیدایش و پویایی فروزه های اشویی است. فروهر، گوهری است که روان را از گرایش به کژی و کاستی و دروغ باز می دارد تا روان به آرامی راه خداجویی را سپری کند و شایستگی فراگیری نور حقیقت و پیام سروش را داشته باشد. 💢در دوره هخامنشیان، به عنوان آرم ملی، نشانه ای برگرفته از اندیشه های بنیادی دین اشو زرتشت و برخی از نمادهای اندیشه دیگران به ویژه آیین مهر، موجب شکل گرفتن نگاره فروهر گردید. 💢هریک‌ از اندام های نگاره فروهر، گویای مفهمومی در اندیشه نیاکان دارد: 🔹️چهره سالخورده و نورانی فروهر، یادآور بهره گیری از تجربه پیرانِ خردمند است. 🔹️دست فروهر رو به سوی جلو است تا آرمان انسان همواره به سوی پیشرفت و بالندگی باشد. 🔹️حلقه دست این نگاره جلوه گاه آیین مهر و نشان پیمان انسان با خداوند در پیوستن به اشویی است‌. 🔹️ بال فروهر سه قسمت دارد تا فراگیری هومَت، هوخْت، هوَرشت یعنی: اندیشه، گفتار نیک و کردارِ نیک را به انسان سفارش کند. 🔹️ حلقه دور کمر فروهر، نشان وارستگی انسان از امیال ناهنجار و نیروی پرواز او به سرچشمه خورشید است‌. 🔹️ دو رشته آویخته در پایین، نشانِ پیوستن به سْپنتَه مینو(منش پاک) و پشت سرگذاشتن اَنگرَه مینو(اندیشه پلید) است. 🔹️قسمت زیر بال فروهر سه قسمتی است تا نفرت انسان و زیرِ پا گذاشتن دُژمَت، دژوخت‌ و دُژوَرشت را یادآوری کند یعنی هر فرد بایستی اندیشه، گفتار و کردار ناپاک را از خود دور سازد‌. ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
🗓 📍قربانی در زرتشت 💢در دوره پیش از ظهور زرتشت نیز ذبح قربانی وجود داشت. در دین رایج آن دوران یعنی «مهرپرستی»، قربانی جایز بود؛ به استناد تاریخ، پیروان این آیین در فصل بهار، گاوی را به معب برده و قربانی می‌کردند. 💢براساس گاتاها، در زمان زرتشت هر گونه ذبح و قربانی کردن حیوان و همچنین ساخت معبد ممنوع بوده است. آن‌ها معتقد بودند حیواناتی که غذای بشر را تأمین و برای او کار می‌کنند، باید مورد احترام باشند. مطابق گفته‌های زرتشت در گاتاها، او به صراحت، کسانی را که حیوانات را با فریاد شادمانی قربانی می‌کنند مورد نفرین اهورامزدا می‌خواهد. 💢پس از مرگ زرتشت، این موضوع دچار چنان تغییراتی شد که زرتشتیان در مراسم و اعیاد خود از قربانی استفاده می‌کردند. برای مثال در قرون اخیر، بیشتر خانواده‌های ایرانی زرتشتی در جشن مهرگان، گوسفندی سر می‌بریدند. ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
هدایت شده از آینه‌داران
✝️ سلسله جلسات آشنایی با عرفان مسیحیت و تاثیرات آن بر عرفان اسلامی☪️ 🔹جلسه دوم 📗استاد مدرس: دکتر بخشعلی قنبری 📆زمان: دوشنبه ۷ فروردین ساعت ۲۱:۰۰ لینک ورود به جلسه: https://online.mazaheb.ac.ir/ch/akhlagh کانون اخلاق و عرفان اسلامی🔶 🔰@akhlaghvaerfaneslami 🌐 kad.mazaheb.ac.ir/akhlaghvaerfaneslami
🔶️ اسامی 5 نفر از برندگان هدیه در نشست مجازی‌ (سنت نوروز و سال نو: درنگی بر یک رسم کهن) که در 6 فروردین ماه به همت انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی برگزار شد،‌ به شرح زیر است: 1.‌آقای سید وحید احمدی 2.آقای عامر شعبانی 3.خانم حانیه شهابی 4.خانم نجمه شفیعی 5.خانم زینب یوسفی این بزرگواران برای دریافت بسته هدیه اینترنت، نام و نام‌ خانوادگی و شماره همراه خود را به آیدی دبیر انجمن در ایتا ارسال کنند.🌿 @zahra_mkazemi ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 نشست "سنت نوروز و سال نو: درنگی بر یک رسم کهن" 6 فروردین ماه به مناسبت زادروز زرتشت به همت انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی برگزار شد. 🔹️با حضور آقای دکتر مهدی لک زایی دکتری ادیان و عرفان تطبیقی، عضو هیئت علمی و استادیار گروه ادیان غیر‌ابراهیمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
🔶️ روزه ضمن وجوب در ادیان الهی، انگیزه فطری نیز داشته زیرا بشر تعالی‌طلب که نمی‌خواست تا سطح حیوانات پایین بیاید و یکسره محکوم تمایلات و شهوات حیوانی گردد، روزه را وسیله و سپری برای مقاومت در برابر این گونه تمایلات قرار داده تا خود را به کمال برساند. روزه گرفتن در میان ادیان الهی، تاریخی بس طولانی دارد و از جمله عبادات دیرینی است که پیدایش آن را می‌توان با رانده شدن حضرت آدم و حوا از بهشت مقارن دانست. «صوم» در لغت به معنای خودداری از عمل است البته در معنای آن این قید را اضافه کرده‌اند که به معنای خودداری از کارهای مخصوصی است که دل آدمی مشتاق آن باشد و اشتهای آن را داشته باشد. اما صوم در فرهنگ و شریعت دینی عبارت از خودداری و پرهیز از چیزهایی خاص در زمان معین است. خداوند در قرآن می‌فرماید: ای کسانی که ایمان آورده‌اید بر شما روزه نوشته شد همانگونه که بر امتی که پیش از شما بودند، نوشته شد. این آیه نشان می‌دهد که روزه بر مسلمانان و بر امت‌های پیش از آنان نیز واجب بوده است. در روایات اسلامی آمده که کتاب‌های بزرگ آسمانی همچون تورات، انجیل، زبور، صحف و قرآن در رمضان نازل شده‌اند. تفاوت روزه در ادیان از جهت تعداد روزها و چگونگی روزه‌هاست، هرچند در ادیان مختلف جزئیات و کیفیت روزه تفاوت دارد اما اصل حکم روزه وجود دارد و هدف آن به طور کلی تهذیب نفس و ایجاد طهارت و پاکی معنوی و رفع رنج و بلاست. ‌✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
🔷️ روزه در ادیان توحیدی و مکاتب شرقی 1️⃣ هندوئیسم 🔹️ یکی از قدیمی ترین دین هاست که 2500 تا 4000 سال پیش از میلاد، از تمدن دره ی ایندوس برخاسته است. هندوئیسم دین خدایان است که اساس آن اعتقاد بر یگانگی هر چیز است. این کلیت، برهمن نامیده می شود. هندوها معتقدند هدف از زندگی این است که ما درک کنیم بخشی از خدا هستیم که می توانیم این سطح حیات را ترک کرده و به خدا بازگردیم. این آگاهی حقیقی فقط با ورود به چرخه " تولد ، مرگ و زندگی که سمسره «SAMSARA» خوانده می شود امکان پذیر است. 🔹موفقیت هرکس در این راه با مقدار اعمال خوب و بدش «KARMA» ارزیابی شده و تعیین کننده تناسخ بعدی اوست. خدمت به دیگران و قربانی کردن، موجب ارتقاء درجه و تولد دوباره ی فرد در درجه ی بالاتر می شود و انجام اعمال بد، او را به سطح پایین تر یا حتی به سطح یک حیوان تنزل می دهد. 🔺در مورد روزه در نزد پیروان این آیین نیز باید گفت که؛ هندوها معمولاً در روزهای ماه جدید و جشن هایی مانند SHIVRATRI، DURGA PUJA و SARASWATI PUJA روزه می گیرند. زنان شمال هند در روز KARVA CHAUTH هم روزه می گیرند. 🔹نحوه روزه نیز بستگی به خود فرد دارد. ممکن است روزه، امتناع از خوردن و آشامیدن هر نوع غذا یا نوشیدنی برای مدت 24 ساعت باشد، اما بیشتر شامل نخوردن غذاهای جامد است و نوشیدن مقداری آب یا شیر مجاز است. 🔺هدف از این روزه، افزایش تمرکز در مدیتیشن یا عبادت برای تطهیر درون است و گاهی به عنوان دادن یک قربانی در نظر گرفته می‌شود. ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
🔷️ روزه در ادیان توحیدی و مکاتب شرقی 2️⃣ بودیسم 🔹دین بودا برخاسته از آموزش‌های «سیدارتا گوتاما» است که 535 سال پیش از میلاد به شکوفایی رسید و بودا نام گرفت. او سیاق میانه‌روی را جایگزین ریاضت‌های شدید جسمی یا دنیاپرستی و خوش‌گذرانی زیاد کرد. سال‌ها پس از مرگ بودا، آموخته‌های او به رشته تحریر درآمد و تریپی تاکا نام گرفت. 🔹بودایی‌ها به اصل روح و چرخه حیات معتقدند، بدین صورت که هر کس روند تولد، زندگی و مرگ را می‌پیماید. پس از این چرخه، اگر فرد وابستگی خود به جسم و علائق را رها کند می‌تواند نیروانا را کسب کند. 🔹همه فرقه‌های اصلی دوره‌هایی برای روزه دارند که معمولاً روزهای چهاردهم ماه و دیگر روزهای مقدس است.درآیین بودا،روزه به معنای خودداری از خوردن غذاهای جامد است، ولی استفاده از برخی مایعات مانعی ندارد. روزه بودائیان روشی برای پاک سازی است. 🔹راهبان بودایی برای آزادسازی ذهن روزه می‌گیرند. بعضی از راهبان بودایی کشور تبت، برای کمک به رسیدن اهداف یوگا، نظیر انرژی درونی، روزه می‌گیرند. 🔺روزه در لامائیسم: لامائیست‌ها که فرقه ای از بودائیان هستند، در هر ماه روزهای 14 و 15 و 29 و 30 تنها از غذای آردی و چای تناول می‌کنند ولی پارسایان این مذهب در طول این چهار روز تا غروب آفتاب هیچ نمی‌خورند. ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
🔷️ روزه در ادیان توحیدی و مکاتب شرقی 3️⃣‌ آئین جین زاهدان پیرو آئین جین برای ایجاد آمادگی روحی خود برای برخی جشن‌ها و اعیاد روزه نگه می‌دارند، همچنین پارسایان آئین جین بهترین مرگ را مرگ در اثر پرهیز کامل از غذا و آب می‌دانند و بسیاری از آنها داوطلبانه راه روزه‌دار را در پیش می گیرند تا بدین طریق به زندگی خود پایان بخشند. 4️⃣ ‌لامائیسم لامائیست‌ها در هر ماه روزهای 14 و 15 و 29 و 30 تنها از غذای آردی و چای تناول می‌کنند ولی پارسایان این مذهب در طول این چهار روز تا غروب آفتاب هیچ نمی‌خورند. 5️⃣ صابئین صابئین یا مندائیان (پیروان حضرت یحیی) در روزهای ویژه‌ای از سال که آنها را مبطل می‌نامند از خوردن گوشت، ماهی، تخم مرغ خودداری می‌کنند از جمله این روزها 26 و 27 و 28 و 29 و 30 ماه سمبلتا، روزهای ششم و هفتم ماه دولا و روز دوم ماه هطیا است. آنها روزه واقعی را روزه‌دار بودن اعضا و جوارح آدمی می‌دانند که در کتاب کنزاربا یا صحف آدم مقدس‌ترین کتاب مندائی‌ها آمده است: «ای مومنان برایتان گفتم که روزه بزرگ فقط نهی از خوردن و آشامیدن نیست بلکه دیدگانتان را از نگاه های هیز و شیطانی و گوش هایتان را از شنیدن حرف هایی که مردم در خانه خود می‌زنند برحذر دارید و زبان هایتان را به گفتارهای دروغ و ناپسند نیالائید و ...». ‌✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
🔷️ روزه در ادیان توحیدی و مکاتب شرقی 6️⃣ زرتشت 🔹️در آیین زرتشت روزه گرفتن و نخوردن آب و غذا بخاطر این‌که باعث سستی بدن و عدم فعالیت مفید و کار روزانه می‌شود، ناپسند می‌باشد. این موارد در آیین زرتشت نکوهیده شده و بی‌کاری و تن‌پروری بشدت نهی شده‌ است و در وندیداد، فرگرد سوم فقره ۳۳[۴۷] نوشته شده: «آن کس که سیر غذا می‌خورد، توانایی می‌یابد که نیایش بکند، کشاورزی کند و فرزندان به وجود آورد. جاندار از خوردن زنده می‌ماند و از نخوردن می‌میرد». 🔹️برای افراط نکردن در خوردن گوشت حیوانات، روز‌های دوم و دوازدهم و چهاردهم و بیست و یکم هر ماه زرتشتیان از خوردن گوشت پرهیز می‌کنند. این چهار روز متعلق به چهار امشاسپند می‌باشد. همچنین زرتشتیان پس از مرگ یکی از نزدیکان، به مدت سه شب از پختن یا خوردن گوشت پرهیز می‌کنند. 🔹️در آیین زرتشت، زرتشتیان باید در سه بخش معنوی"شنوایی"، "اندیشه" و "احساس" همیشه روزه باشند؛ به آن معنا که از طریق این سه حس از نیکی دور نشوند و "اندیشه و احساس" و شنوایی شان همیشه سرشار از نیکی باشد 🔹️در اوستا مفهوم روزه به روزه باطنی نسبت داده می‌شود و روزه ظاهری وجود ندارد اگرچه امساک و تحت فشار قرار دادن جسم برای تمرکز بیشتر بر اعمال و مناسک دینی عملی ستودنی است. در آیین زرتشت در ۴ روز مخصوص هر ماه هر نوع کشتار و قربانی کردن حیوانات و استفاده کردن از گوشت ممنوع است. ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
🔷️ روزه در ادیان توحیدی و مکاتب شرقی 7️⃣ یهودیت 🔹️روزه در کلام عبری، تعنیت به معنای رنج دادن جان نامیده می‌شود که وجه تسمیه آن خودداری از خوردن و آشامیدن طی روز (شرعی) است. در بیان فلسفه روزه یهود محدود کردن انسان در خودداری از اعمال ساده زندگی مثل خوردن و آشامیدن، او را وادار به تفکر و بررسی شفاف‌تر روش‌ها و اهداف زندگی خود می‌کند. (ماهی تا زمانی که در آب است، معنای آب را نمی‌داند). بطور کلی در تقویم عبری ۶ روز به جهت روزه واجب درنظر گرفته شده‌ است. 🔹️معروف ترین روزه یهودیان، روزه یوم کیپور نام دارد. این روزه با هدف بخشش گناهان (میان انسان و خداوند) انجام می‌شود و تنها روزه‌ای است که دستور مستقیم خداوند در تورات دربارهٔ آن صادر شده‌است. یهودیان جهان در این روز که مهم‌ترین روز تقویم عبری محسوب می‌گردد، تقریبا روزه ۲۴ یا ۲۵ ساعته (غروب تا غروب) گرفته و از انجام هر کاری دست کشیده و تمام وقت در کنیسه ها، به عبادت می‌پردازند.‌ روزه‌هایی نیز هستند که پس از ویرانی معبد بیت‌ المقدس از طرف انبیا و علمای بنی‌اسرائیل به نشانه سوگواری برای این جامعه مقرر شدند. 🔹️روزه کیپور تعطیلی مذهبی یهودیان در ماه سپتامبر یا اکتبر است که مردم در آن روزه می گیرند و در کنیسه، دعای صبر می خوانند، آن روز را روزه کفاره هم می گویند. 🔹️یهودیان پنج‌ روز دیگر نیز روزه می‌گیرند. شامل گدلیا سوم ماه تیشری، دهم ماه طبت و هفدهم ماه تموز و روزه استر ونهم آو که تیشا بآو نام دارد. 🔹️۹ آو (۲۵ ساعته) یهودیان در این روز تیشا بآو یا «نهمین روز از ماه عبری آو» که روزی است که معبد اورشلیم دو بار و در سال‌های ۵۸۶ قبل از میلاد و ۷۰ میلادی، تخریب شد، به روزه داری می‌پردازند. این روز «شوم‌ترین روز تاریخ یهود» شناخته میشود. 🔹️روزه استر (به منظور طلب حاجت و استجابت دعا). در شریعت یهود، کلیه واجبات دینی برای دختران از سن ۱۲ سالگی و برای پسران از ۱۳ سالگی شروع گشته و اجباری است. روزه نیز مشمول این حکم است. ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion