🔹شیطان آموزگار تکبر است. تکبر یعنی خودت را بزرگ بدانی و این بزرگی را ابراز کنی. (غزالی، احیاء علوم الدین، ج ۳، ص ۷۱۸( تکبر وقتی در وجود چندلایه و پیچیدۀ انسان می افتد، هزار لایه پیدا می کند و با صدهزار جلوه انسان را می فریبد. گاهی شخص به مال و زیبایی و قدرت و بهره های ناپایدار دنیوی تکبر می ورزد. گاهی به علم و دانش خود فریفته می شود و تکبر پیدا می کند. گاهی با معنویت احساس تقرب به خداوند تکبر سراغش می آید.
🔻شیطان از راه چب و راست به فرزندان آدم هجوم می آورد، شاید از سوی چپ اشاره به گناه و نافرمانی خداوند دارد و سمت راست اشاره به طاعت خدا و کارهای خیری که بنده انجام می دهد. بنابراین اگر کسی در راه معنویت و سلوک قدم برداشت، شیطان از او ناامید نمی شود و از میان کارهای خیر و حالات خوش راهی می گشاید تا قلب او را تسخیر کند.
🔸نمودهای تکبر فقط این نیست که سرت را بالا بگیری و با فخرفروشی در زمین راه بروی. آلوده شدن به وادی عرفان و معنویت، جلوه های غریبی دارد. گاه می بینی که یک مدعی عرفان تواضع می کند و خود را مخلص خدا و خاکسار خلق نشان می دهد، اما در نظر کسانی که این همه را نشانۀ کمالات معنوی و درجات عرفانی می دانند. این تواضع شعبه ای از تکبر و شمه ای از سجده های طولانی شیطان است، که نه برای خدا که برای نفس بود.
🕊🍃حمیدرضا مظاهری سیف
@mazahriseyf
🍃🌺
🔴 مظاهری سیف در آخرین توئیت خود نوشت:
اردوگاه اشرف از اول انقلاب در ایران فعال شد.
کشمیری ها و رجوی های زیادی در بدنه نظام پراکنده اند.
بسیاری از تدابیر احمقانه ای که در کشور انجام می شود، از اردوگاه اشرف در داخل نظام است.
#هزارجلادهزاراشرف
@mazaheriseyf
🍃🌺
📝🔍 نقدقانون_جذب
اگر می گوییم قانون جذب به این معنا نیست که واقعا پذیرفته ایم که این یک قانون است. بلکه به علت شهرت این نام آن را برای موضوع بحث انتخاب کرده ایم.
⭕️ 🔮 قانون جذب میگوید: «هر چیز را در ذهنت مجسم کنی، آن را در دستهایت خواهی داشت.» (راندا برن، 1387، ص22) افکار و اندیشهها قدرتی دارند که میتوانند اشیاء و پدیدههای جهان واقعی را جذب کنند. «تو همه چیز را به طرف خودت جذب میکنی. مردم، شغل، شرایط زندگی، وضع سلامتی، ثروت، قرض، شادی، ماشینی که سوار میشوی و اجتماعی که در آن زندگی میکنی. مثل آهنربا همهی اینها را به طرف خودت جذب میکنی. به هر چه فکر کنی، همان اتفاق میافتد. کل زندگی تو تجلّی افکاری است که در ذهنت جریان دارند.» (راندا برن، 1387، ص32)
🔮 براساس گفته های مروّجان قانون جذب، این قانون با جملات عمل نمی کند، بلکه با تصورات عمل می کند. وقتی چیزی را میخواهی همین که تصویرش در ذهن میآید، فرآیند جذب آغاز میشود. زمانی هم که چیزی را نمی خواهید، باز هم به محض اینکه موضوع را تصور می کنید، جذب اتفاق می افتد و آنچه را نمیخواستید، سرتان میآید. پس باید آنچه را که میخواهید تصور کنید. (راندا برن، 1386، ص22-24)
⭕️ اما تصور به تنهایی کافی نیست. احساس هم لازم است. «احساس کن که خواستهات برآورده میشود.» (راندا برن، 1386، ص66) احساس به فکر نیرو میبخشد. دنیا حسی است و تنها با تصور نمیتوانی خواستهات را به دست آوری. تحقّق آرزوها به نیرویی که به آنها میدهی بستگی دارد، پس هرگاه به اندازهی کافی به افکار خود انرژی بدهی تحقّق خواهد یافت. (وین دایر، 1389، ص49؛ جک کنفیلد، 1387، ص39؛ مایکل لوسیر، 1388، ص14-15)
🕊🍃 حمیدرضا مظاهری سیف
@mazaheriseyf
🍃🌺
مروّجان قانون جذب ادعا می¬کنند که «این قانون استثنا ندارد» (جو ویتال، 1389، ص36) و یک قانون واقعی و قطعی است که تمام رویدادهای زندگی ما بر اساس آن اتفاق می¬افتد و هم اکنون نیز زندگی ما ناشی از خواسته ها و تصاویر ذهنی ماست. در واقع همه در شرایطی هستند که به خواسته های شان رسیده اند، اما چون توجه نداشته¬اند که این خواسته¬ها همانطور که در ذهنشان می¬آید، تحقق پیدا می¬کند، کنترلی بر آن نداشتهاند و آنچه نمی¬خواسته¬اند در زندگی¬شان اتفاق افتاده است.
✳️ ✳️ ✳️
💠 قدرت اندیشه و تأثیر تفکر انسان قابل انکار نیست. انسان میتواند با اندیشهاش مسائل بزرگ را حل کند و پدیدههای شگفت آفرینی را کشف کند. با همین نیروی اندیشه، انسان تاکنون اختراعات و اکتشافات بسیار چشمگیری انجام داده است،
💠 اما آیا تصاویر ذهنی انسان مستقیم بر کائنات اثر میگذارند؟ و شغل و ثروت و قرض و ماشینی که سوار می¬شویم را مثل آهن¬ربا جذب می¬کند؟
💠 ذهن ما چه نیرویی دارد که می تواند اشیاء سبک و سنگین را جذب کند؟ و چگونه حتی چیزهایی که منقول نیستند و کسی نمی¬تواند آنها را جابجا کند، مثل خانه، باغ یا چیزهای دیگر نیز تحت تأثیر نیروی جاذبه ذهن و تصورات ذهنی قرار می¬گیرند؟
💠 و عجیب این است که مروجان قانون جذب برای اثبات ادعای خود از تئوریهای فیزیک هم استفاده کرده اند.
🕊🍃حمیدرضا مظاهری سیف
@mazaheriseyf
🍃🌺
⚡️💎⚡️
#شادی_معنوی
🔹بعضی می پندارند روح انسان محتاج و تشنه شادی است. اما حقیقت این است که روح ما تشنه خداست، محتاج عشق، زیبایی، شکوه، بخشش و قدرت نامحدود الهی است.
هرچه بیشتر به او نزدیک شوی و قلبت از زلال عشق و شکوه و قدرت و روشنایی و زیبایی بنوشد، شادتر خواهی شد.
🔸اگر فکر کنی تشنه شادی هستی، شادی هدف می شود و هر چیزی که بتواند شادی را ایجاد کند، حتی معنویت وسیله ای به نظر می رسد که ارزش درجه دوم خواهد داشت.
🔹وقتی که هدف معرفت و عشق الهی باشد، آنگاه شادی، آرامش، قدرت درونی، نیروی عشق ورزی و شهامت رویارویی با بدی ها نتایج ارزشمندی است که قلبت را لبریز می سازد.
🔸هدف زندگی معرفت و عشق الهی است و شادی نتیجه آن است. روح ما تشنۀ اوست که اگر او را یافت، شادی پایدار و بی پایان را تجربه خواهد کرد.
🕊🍃حمیدرضا مظاهری سیف
@mazaheriseyf
🍃🌺
🔺عارفی که ادعا می کند، مخلص است و هیچ چیز غیر از خدا در نظرش نیست. عارفی که خودش را برای خلق توصیف می کند، در واقع خود را می بیند، نه خدا را.
🔸وقتی چنین کسی عاشقانه از خدا سخن می گوید، دقیقاً همان جایی سر به سجده گذاشته که شیطان پس از شش هزار سال سر از آنجا برداشت و در برابر خدا سرکشید.
▫️نشانه های عارفان حقیقی و مدعیان دروغین روشن است و برای کسانی که به جای هیجان و شیفتگی به غیرخدا بر مرکب عقل نشسته و به سوی خدا می روند، کاملاً آشکار و پیدا است. کسی که تکبر یک مدعی را نمی بیند و خودستایی های او مجذوبش می کند، او شیفتۀ خدا نیست، بلکه در جستجوی هیجان و شگفتی است، هر جا که باشد.
🔻 چنین کسی اگر موسی نباشد، پیروان ساحران بازی گیری خواهند شد، ریسمان به فریب را به میدان انداخته اند و اگر موسی هم به میان بیاید، شیفته و دلباختۀ عصای او می شوند، نه لوحی که در دست و رازی که در دل دارد.
🕊🍃حمیدرضا مظاهری سیف
@mazahriseyf
🍃🌺
حقیقت وجود ما و روح درونی ما چیزی نیست غیر از پرتوی از نور خدا،
پرتوی که از او تابیده و به سوی او باز می گردد.
📝🕊🍃حمیدرضا مظاهری سیف
@mazahriseyf
🍃🌺
▫️دیدار رئیس موسسه بهداشت معنوی با آیت الله فاضل لنکرانی
🔻حجه الاسلام مظاهری سیف رئیس موسسه بهداشت معنوی روز پنجشنبه چهاردهم تیرماه با حضرت آیت الله شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی دیدار کردند.
🔹حجه الاسلام مظاهری در این دیدار با اشاره به گسترش یوگا به عنوان یکی از مظاهر عرفان های کاذب گفتند: «متاسفانه در کشور ما به اسم یوگا معرفی شده است. اصولا یوگا ورزش نیست چون تحرکی ندارد حقیقت یوگا وضعیت های ثابت بدنی است که در آن تحرکی نیست. همچنین مجلات علمی خارجی مقالاتی را در مورد عوارض یوگا منتشر کرده اند. عوارضی که ناشی از بی تحرکی قرار گرفتن در همان وضعیت های یوگا است. مربیان یوگا هم به یوگا تمرین نمی گویند و از آن به عنوان وضعیت یاد می کنند.»
🔸وی با اشاره به خطرات فرهنگی یوگا و ترویج سازمان یافته آن در ایران گفت: «متاسفانه یوگا در کشور انجمن ورزشی و فدراسیون دارد ولی تاکید می شود که یوگا در ایران با یوگای هندی فرق می کند در حالیکه مروجان اصلی یوگا در ایران همه در هند آموزش دیده اند و هم اکنون نیز دوره های تکمیلی مربی گری برای مربیان جوان در هند برگزار می شود.»
🔻در پایان رئیس موسسه بهداشت معنوی در مورد ترویج یوگا به عنوان یک مسلک عرفانی گفت: «جالب است که بیش از 50 درصد مطالب مجله دانش یوگا اختصاص به عرفان هندی و اسلامی دارد و عرفان اسلامی را بر شالوده عرفان هندی تفسیر می کنند. در همین مجله تاکید می کنند که یوگا یک راه خودشناسی است نه ورزش و اصولا به تمرین کننده یوگا ورزشکار نمی گویند و آنان را «پرتو جو» می نامند تا ابعاد معنوی آن حفظ شود.»
@mazahriseyf
🍃🌺
#نقدقانون_جذب
✳️ قانون جذب تا کنون در هیچ جای جهان و در هیچ منبع علمی معتبری اثبات نشده است.
💠 اساسا تأثیر تصویر ذهنی و احساسات بر کائنات موضوعی خرافی است که قرنها پیش مردود شده است. مردمان بدوی که به علم دسترسی نداشتند و معارف دینی هم در بین شان از بین رفته بود. می پنداشتند که می توانند با تصورات ذهنی و تغییر احساس خود روی پدیده های جهان تأثیر بگذارند از این رو قانونی به نام قانون تشابه را پایه گذاری کردند که بر اساس آن ادای هر چیز را در بیاورند همان اتفاق می افتد. آنها برای درمان نازایی زنان را وادار می کردند تکه های نسبتا بزرگ و سنگین از تخته سنگهای تراشیده شده را به شکم خود ببندند و احساس کنند که باردار هستند
✳️ یا برای دفع دشمنان خود عروسکی از آنها می ساختند و در ذهن خود آن را تصور می کردند و بعد با زدن ضربه هایی به آن فکر می کردند که دشمن را کشته اند.
این مجموعه از پندارهای خرافی که «جورج فریزر» آنها را در کتاب شاخه زرین بررسی کرده به عنوان اصول فنون جادوگری شناخته می شود.
💠 این ایده هایی که پیش از این از سوی دانشمندان و عالمان مردود شناخته شده بود. با تفسیری جدید دوباره در بین مردم ترویج می شود. و جالب این است که مروجان ش هنوز هم آن را جادو می نامند: زندگی جادویی، قدرت جادویی، جادوی فکر بزرگ، استفاده از غول چراغ جادو و...
🕊🍃حمیدرضا مظاهری سیف
@mazaheriseyf
🍃🌺
وقتی زیبایی جسمانی زنی آشکار شود،
زنان دیگر به رقابت با او فکر می کنند
و مردان به تصاحب او
برگرفته از رمان «راز فرشتگان»
🕊🍃حمیدرضا مظاهری سیف
@mazahriseyf
🍃🌺
🔴📣 متن کامل رمان «راز فرشتگان» روی شبکه پیام رسان ایتا منتشر شد.
💠 رمان «راز فرشتگان» به قلم استاد «حمیدرضامظاهری سیف» در سال 91 از سوی انتشارات صهبای یقین منتشر شد. چاپ دوم و سوم آن در سال 92 انتشار یافت. و از آن زمان تا کنون امکان تجدید چاپ این اثر فراهم نشده است. از این رو نسخه کامل آن در این کانال منتشر می شود.
💠 قهرمان این رمان فرشته ای است که هنگام آفرینش آدم حضور داشته و شاهد عصیان شیطان و رانده شدن آدم و حوا از بهشت بوده است. خداوند به او مأموریت می دهد که با قلب آدم (ع) ارتباط برقرار کند و در مواقع لازم او را هدایت نماید. او سالها با آدم همراه و هم دم بود تا اینکه زمان مرگ آدم فرا می رسد و فرشته به پیشنهاد جبرئیل در زمین می ماند و به مبارزه با شیطان و یاری فرزندان آدم ادامه می دهد.
💠 ماجراهای این داستان به طور موازی در زمین و آسمان امتداد پیدا می کند و تأثیر وقایع آسمانی بر زمین نشان داده می شود. در این اثر به زبان بسیار ساده آموزه های عرفان و معنویت اسلامی بیان شده و معنویت های کاذب به طور غیرمستقیم مورد نقد قرار گرفته است.
@mazahriseyf
🍃🌺
⚡️💎⚡️
#طرحواره_معنویت_مدرن بر شالوده جاهلیت
🔸اقوام گذشته که به روایت قرآن غالبا بت پرست بودند، وقتی با دعوت پیامبران روبرو می شدند، می گفتند: که این میراث پدران ماست، آیا می گویید از آن دست برداریم؟ (یونس:78؛ زخرف:22؛ بقره: 170)
🔸قطعا آنها از آیین هایی که عمل می کردند، لذت می بردند. بت ها نمادی از قدرت، سلامتی، بخشندگی و هر چیز دیگری بودند، که انسان ها در زندگی بدان محتاج اند.
🔹یونگ زیستن با این نمادها را حاکی از ضمیر ناخودآگاهی می دانست که معانی و ارزش هایی را از گذشته انباشته و به زندگی کنونی مردم آورده است.
🔸بت ها و آیین های بت پرستی روزنه های رازآمیزی برای ارتباط با «امرقدسی» و «نیروی کیهانی» بودند، که از رفتار و پندارهای گذشتگان در فرهنگ مشرکانه نهادینه شده بود.
🔹کسانی که در فرهنگ #بت_پرستی زندگی می کردند، پذیرفته بودند که هر قوم و ملتی بت های خود را دارد و از این طریق میراث معنوی نهفته در #ناخودآگاه خویش را به صورتی رازآمیز تجربه می کند و درون خود را با تجربه خشوع و پرستش می گشاید و از این تجربه معنوی لذت می برد.
🔸از منظر قرآن آنچه در این اقوام سزاوار سرزنش است، ارضاء کور و نامعرفت مدارانه نیازهای متعالی است، که التذاذ معنوی را از روشنایی شناخت بی بهره کرده و تجربه معنوی را از رهگذر تقلید پدران و آموخته شده در میراث قومی درست دانسته، بلکه لازم می پندارند.
💠🔸💠🔸💠🔸💠
🔹امروز اما قومی پیدا شده اند که تحت عنوان «#طرحواره_ای_ازعرفان_مدرن» مناسک اسلام و پرستش موحدانه را بر همان شالودۀ #جاهلانه و مشرکانه برپاکرده اند.
🔸می گویند «سالک مدرن در سنت اسلامی»، مناسک دینی را به جهت این که در فرهنگ اسلامی بالیده، می پسندد و با آن گشادگی درون را تجربه می کند و از التذاذ معنوی نصیب می برد. به علت اینکه در ناخوداگاه او این نمادها و آیین ها معنی دارند، نمی تواند به شیوه هندویی یا مسیحی نیایش کند و از آن سنت های نامأنوس #التذاذ برد.
🔹در این طرحواره از عرفان مدرن عقلانیت دینی چنان بی مایه شده، که نمی تواند معنویت را بر شالودۀ معرفت مداری برای انسان مدرن طرح ریزی کند و ناگزیر بر ستون سست لذت جویی تکیه می زند.
🔸سالک مدرن در سنت اسلامی، آنچه را از پدرانش به ارث برده، دربردارندۀ سهمی از سرور درونی و فرصتی برای التذاذ می بیند و بدین سبب آیین های دینی را عمل می کند و سنت معنوی را می پرستد. علت مهم این التذاذ هم اثری است که این میراث پدری در ناخودآگاه او برجای نهاده است. هم از این رو با سنت های معنوی دیگر نمی تواند به این نصیب برسد.
🕊🍃حمید رضامظاهری سیف
@mazaheriseyf
🍃🌺
⏺خداوند ذخایر و امكانات گرانبهایی را برای مردمان آفریده است و كسانی را میجوید كه شایستگی ایستادن میان او و بندگانش را داشته باشند؛ تا از او بگیرند و به خلق بسپارند.
🔺پس هرگاه دیدی كه ثروت خداوند به دست نابكاران افتاده، در ادعای مدعیان بخشندگی تردید كن
🔸اگر دیدی کسی دعا می کند که خدایا به من ببخش تا به دیگران ببخشم،
تو برایش دعا کن که این لیاقت را پیدا کند و در ادعایش صادق شود.
🔹زیرا اگر آنها آنگونه بود که می گفت، خداوند سنت خویش را جاری می ساخت و به او می بخشید.
🕊🍃حمیدرضا مظاهری سیف
@mazahriseyf
🍃🌺
⚡️💎⚡️
#رازهای_معنوی
🔸روح با تفکر اوج می گیرد، یا زمین می خورد.
تفکر با زبان و مفاهیم قدم برمی دارد.
هرچه را به زبان می آوری، فکرت به همان سو می رود و روحت را با خودش می برد.
🔹مراقب کلماتت باش. نه اینکه هرچه بگویی همان می شود، هرچه بگویی همان می شوی.
تفکر بال و پر روح است، پس ببین کجا پرواز می کنی در زمین یا در آسمان. در حسرت ها و حسادت ها و آرزوهای حقیرانه،
یا پر می گشایی در سپهر بلند معنویت و اوج می گیری تا فراسوی بی نهایت
.💠.
سبحان الله
الحمد لله
لااله الاالله
الله اکبر
.💠.
🔸ذکر، به فکرت جهت و توان می دهد، تا روحت را ببرد آنجا که باید برود.
ذکر، امواج صوتی سرگردانی نیست که از حنجره برمی آید و از دهان فراتر نمی رود.
ذکر تمرین پرواز روح است، ذکر تغذیه فکر است. ذکر راهی برای دست یابی به ادارکات معنوی و شعور الهی است.
🔹این همه برای ذکری است که دلت را با آن همراه می کنی و آنچه به زبان می گویی در قلبت طنین انداز می شود و سینه ات را معطر می کند.
☄️اگر ذکر می گویی و فکرت جای دیگر است، نگو
☄️اگر ذکر می گویی قلبت با آن نمی تپد، صبر کن
☄️اگر ذکر می گویی و روحت اوج نمی گیرد، سکوت کن
🔸با خودت هماهنگ باش. بعد شروع کن به ذکر گفتن. آنگاه می شنوی که همه وجودت ذکر می گوید.
اگر کمی در این حال ذکر بگویی زبان قلبت باز می شود و شیرینی ذکر را تجربه خواهی کرد.
کمی دیگر ادامه بده، تا گوش دلت باز شود، آنگاه می شنوی که همه هستی ذکر می گوید. از سلول های بدنت تا سنگ های زیرپایت همه مشغولند و تو می شنوی که چه می گویند.
🔹این ها اولین تجربه های معنوی است، که با کمی توجه و مراقبت روی می دهد، ولی راه تا بی نهایت ادامه دارد.
🕊🍃حمیدرضامظاهری سیف
@mazaheriseyf
🍃🌺
⚡️💎⚡️
#رازهای_زندگی
🔸ما هوس های مان را دوست داریم، چون ما را برای رسیدن به لذت و رضایت بیشتری امیدوار می کنند و برمی انگیزند.
🔹اما هوس های ما چطور عمل می کنند؟ و چطور چشم اندازی از لذت و شادی و رضایت بیشتر را می سازند؟
🔸برای درک بهتر از عملکرد هوس ها و کشف واقعیت آن می توانیم هوس ها را یک صدای درونی 🎶 فرض کنیم.
1️⃣ اولین چیزی که هوس به ما می گوید این است که فلان چیز لذت بخش، خوشی آفرین و شادی آور است.
2️⃣ دومین پیام هوس: می توانی آن لذت را داشته باشی و از رضایت و شادی بیشتر بهره مند شوی.
▫️اما هیچ کدام از این پیامها برانگیزنده نیست، تا اینکه پیام سوم در کنارشان قرار می گیرد.
3️⃣ سومین پیام هوس که از همه مؤثرتر است این است: اکنون تو از آن لذت ها و شادی ها محروم هستی و خوشبخت نیستی، پس باید آن خوشی ها و لذت ها را به دست اوری.
🔸اصلی ترین کارکرد هوس همین ایجاد نارضایتی و احساس رنج است، که انسان را برای برآوردن هوسش برمی انگیزد. هوس ها با افزایش احساس بدبختی و رنج، چشم انداز هوسناک شان را جذابتر می کنند. هر چه احساس بدبختی بیشتر باشد و فاصله بین رنج موجود و هوس مطلوب بیشتر شود، انگیزه بیشتری برای تسلیم شدن به هوس ها پدید می آید.
⚫️ بنابراین حقیقت هوس ها احساس رنج و نارضایتی است. هرچه این احساس شدیدتر شود، هوس قوی تر خواهد شد.
💎✨ ما با گوش دادن به هوس هامان لذت و رضایت بیشتر را می جوییم، ولی آنچه واقعا به دست می آوریم احساس نارضایتی و رنج بیشتر است.
🕊🍃حمیدرضامظاهری سیف
@mazaheriseyf
🍃🌺
⚡️💎⚡️
#خودپنداره_سالم
💎✨اگر ما دو نگرش به خود داشته باشیم، می توانیم از فراز و نشیب های زندگی به خوبی بگذریم.
🔸یکم، خودت را آفریده خدا بدان چنان که همچون مدال افتخاری درخشان بر سینه خالقت می درخشی و او با آفرینش تو به خودش آفرین گفت. خودت را غرق در لطف و مهربانی او ببین و به خودت افتخار کن و بدان که گل سرسبد آفرینش هستی.
🔹دوم، خودت را مخلوقی کوچک و ضعیف در گسترۀ ناشناخته و شگفت انگیز آفرینش ببین. تو چه می دانی خداوند به دیگران چه لطفها کرده و چه سر و سرّی با آنها دارد. پس خودت را از همه کوچکتر بدان و به خداوند بخشنده و مهربان پناه ببر.
🔸تو به هر دو نگرش نیاز داری. گاهی نگرش اول گره گشای زندگی ات می شود و گاهی نگرش دوم راه گشای شکوفایی ات خواهد شد.
🔹هر دو نگرش را داشته باش. خودت می فهمی که چه موقع از کدام پنجره به خودت نگاه کنی.
🕊🍃حمیدرضا مظاهری سیف
@mazaheriseyf
🍃🌺
#معنویت_دنیوی
🔹گونه دیگر از معنویت نادرست و انحرافی، معنویتی است که بر انگیزه¬ها و اهداف دنیوی استوار شده است. برای مثال «فداكارى، ناشى از يك احساس معنوى است. آن احساس معنوى، مىتواند دين باشد و يكجا هم مىتواند ناسيوناليسم باشد.» کسی که حاضر می¬شود پا به میدان مبارزه بگذارد و جانش را در کف دست می¬گیرد، به نوعی از مادیت و حیات دنیوی محض فراتر رفته و به معنویت نزدیک شده است، اما انگیزه او برای این احساس و عمل معنوی، اهمیت دارد و قابل ارزیابی است. اگر فداکاری برای اهداف الاهی و موجب نزدیکی و ارتباط با خداوند باشد، خوب و درست است، اما اگر اهدافی نظیر ناسیونالیسم، یا رسیدن به قدرت، یا صرفا دست¬یابی به آرامش دنیوی باشد، اگر چه گاهی ارزشمند است، اما آن معنویتی نیست، که استعدادهای معنوی انسان را در ارتباط با خداوند شکوفا می¬سازد و انسان را در جاذبه لطف الاهی رشد می¬دهد.
🔺کسی که فداکاری می¬کند و از جان خودش می¬گذرد و زندگی¬اش را معامله می¬کند، در قید و بند مادیات نیست، بدون شک یک عامل معنوی او را برانگیخته و به حرکت در آورده است، «اما يك عامل معنوى منفى - مثل جاهطلبي¬ها - يا يك عامل مادّى رقيق در كار بوده است. عامل مادّى رقيق، جنبهى معنويتى دارد؛ منتها جنبهى معنويت بد، نه جنبهى معنويت خوب.» معنویتی که معطوف به اهداف و آرزوهای دنیوی است، نمی¬تواند شکوفا کنندۀ روح و استعدادهای عظیم معنوی باشد.
🕊🍃حمیدرضا مظاهری سیف
@mazahriseyf
🍃🌺