جهاد، سطوح مختلفی دارد. جهاد اکبر، جهاد کبیر، جهاد صغیر و جهاد اصغر. اما متاسفانه تنها برخی از این عناوین در جامعه شنیده شده و برای بخشهایی از این شنیده شدهها نهادسازی شده است. متن فرارو، یادداشتی است که برای یکی از گروههای جهادی نوشتهام تا بخشی از سطوح دیگر جهاد هم برای مجاهدان مخلص عرصه خدمت تبیین شود.
@mazhab_jafari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 | هشدار حضرت آقا نسبت به آینده حوزه و نقش نرم آن و غفلتی که وجود دارد.
🖋دل پر است. شاید یک روز در آینده نچندان دور یک دوره حوزوی گذاشتم و روند این کار نکردن را در خط و ربط های اصول و فقه و فلسفه ارائه کردم. گرچه تیغ دولبه ایست که گفتنش مشکلاتی دارد و نگفتنش مشکلات بیشتری.
@mazhab_jafari
یادداشتی پیرامون « جنگ غرب با ایران و نیروهای نیابتیاش »
🔻یک اشتباه استراتژیک یا یک عملیات گمراه کننده!
▪️تحلیلهای بنگاههای خبری هرچه باشند به اهمیت تحلیلهای اندیشکدههای امنیتی و دفاعی نمی رسند، چرا که آنجا دوز نیاز به اثرگذاری به مخاطب پایین تر است. اما این گزارشها که در خبرگزاری های مطرح(عکس پیوست شده) تهیه و منتشر می شود علاوه بر تأثیرگذاری بر عموم مردم متن بولتنها و مایه اثرگذاری بر مسئولین خودمان را پدید میآورد. از همین رو باید به آن توجه کرد. تیتر واضح است: جنگ غرب با ایران و نوابش.
▫️نویسنده همچنان در تلاش است تا ایران را محور جنگ در سرزمین انبياء بداند و سایر اقوام را نائب ایران. این تحلیل برای غربیها خوب است؛ چون تحلیل اشتباه، تصمیم اشتباه میآورد. اما خودمان باید پدیده را درست فهم کنیم.
▪️یک زمانی بازرگان قدرت را اینطور فهم میکرد که ایران محور است و بعد که به سد متین امام خورد، آمد بیرون و گفت ما اسلام را برای ایران میخواهیم و آقای خمینی ایران را برای اسلام . حالا هم سوال همان است. غربی ها فکر میکنند ما اسلام را برای قدرتمان در ایران میخواهیم و تیتر میزنند ایران با نوابش منطقه را به آتش کشیده و سوال اینجاست: اساتید ما و مسئولان کشور چه فکر میکنند اسلام برای ایران یا ایران برای اسلام؟
▫️اینکه ژورنالیست هایشان استراتژی « قطع سر مار» را تجویز میکنند؛ نه چیز جدیدی است و نه چیز مهمی. مهم آن بدیهیاتی است که گویا بین مسئولان و دشمنان ما مشترک شده. قبل تر در یک سخنرانی به دکترین سایه سبز اشاراتی کردم و متدولوژی اکولوژیک انقلاب را شرح دادهام اما نیاز هست بازهم اینجا تاکید کنم، شیوه مدیریت انقلاب، شکلدهی به تولید شجرههای مستقل در منطقه است به نحوی که تراکم این شجره ها منجر به سایه یکپارچه سبز در لوزی انبیا بشود و این به آن معنی است که نواب ایران به سرعت در حال تبدیل به بازیگران مستقل و توانمند در منطقه هستند که نباید آنها را در موضع پراکسی شناخت و تحلیل کرد غرب از این واقعیت واهمه دارد و نمیتواند آن را بپذیرد چرا که نه در منطق منفعت گرایانه و قطب سازش میگنجد و نه در صحنهی عمل میتواند بپذیرد که آنقدر با ایران مماشات کردیم که تکثیر شد و درختهای جدید مستقل از درخت مادر عمل میکنند!
▪️واقعیت آن است که در روابط بین الملل همانطور که بحث "چایمریکا" یعنی انتقال قدرت از آمریکا به چین مطرح است. در روابط سرزمین انبیا هم "ایرامن" دارد مطرح میشود. انتقال قدرت از ایران به یمن. چرا که در چایمریکا مولفه قدرت اقتصاد بود و اکنون چین به سرعت در حال اقتصادی شدن است. مولفه قدرت در ایرامن نیز "ایمان به الله" است و روایات در حال تحقق! مسئولین ما در حال نمایش ضعف و یمنی ها در حال تبدیل شدن به قدرت اول منطقهاند. فقط کافیست با شاخصهای تمدن موجود وقایع را فهم نکنید، خواهید دید که این هم جزو روابط بین الملل و مسئله قدرت است اما با تعاریف جدید.
🖋خوشحال میشوم نظر شما را هم بشنوم آیا قدرت ایمان در ایران رو به کاهش است؟
🔗 لینک خبر: B2n.ir/h78375
@mazhab_jafari
#بازنشر
▪️در شهرسازی اسلامی، بناست تا کالبد شهر انسان را یاد خدا بیاندازد و به تفکر و تعمق وا بدارد، اساس شهرسازی اسلامی، توجه دادن به عالم بالاست. گرچه بر روی کاغذ میبایست هر بحثی جداگانه مطرح شود، اما در معماری به معنای کلان کلمه، قرار است رویکردها و خط مشیها تلفیق شوند تا یک اثر پدید بیاید، امنیت، زیباشناسی، فرهنگ بومی، اقلیم، و دیگر موضوعات با رویکردهای نظری مانند معرفت، انسان شناسی، و .... ترکیب میشوند. و نتیجه آن شگفت انگیز است: #کهف_الشهدا
▫️مکانی، یادبود شهدا، که مفهوم جهاد را زنده نگه میدارد؛ در بالاترین نقطه تهران ساخته شده تا حس بالا آمدن از آلودگیهای روزمره این شهر بزرگ را القاء کند و با کهف بودنش حس درونگرایی را بدهد آنگونه که در طول تاریخ کهفها میدادند و حس رازآلودگی را.
▪️از سوی دیگر مکانیست برای مومنین شهر که نه #تفرج بلکه #آسایش را تجربه کنند و کودکان در اطراف آن به بازی کودکانه بپردازند. شاید بتوان گفت که ارتفاع مهمترین نکته شهرسازی این بنا و تذکر در قالب تفرج مومنانه مهمترین کارکرد رویکردی آن است. البته برگزاری جلسات مفصل دعا و سخنرانی رویکرد معرفت مدار و علم مدار را هم به خوبی پوشش داده. شاید طراحان از بالا به پایین و با توجه به ترکیب این رویکردها این بنا را نساخته باشند، اما بنا به فرموده معصوم کارکرد تقوی گشایش راههاییست که پیشبینی و محاسبه نمیشوند.
🌱 به امید فهم عمیقتر از #معماری در #اسلام
@mazhab_jafari
اهمیت آرمان
▪️انسانها با آرمانشان شناخته میشوند. با بلندترین افقی که درباره آن تفکر میکنند، استاد عباسی در جایی میگفت مرحوم هاشمی کتاب امیرکبیر را نوشت و امام خامنهای کتاب #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی را.
▫️الان که مسیرها پیموده شده میتوان راحتتر قضاوت کرد، هاشمی از امیرکبیر به لیبرالیسم رسید و امام خامنهای از طرح کلی به نقشه راه تمدن نوین اسلامی. امیرکبیر به خودی خود بد نیست. بلکه صحبت از عمق نگاه افراد است، این عمق عموما از جوانی در افراد متبلور است. نیازی نیست با چشم باطن و وسعت روح عاقبت فرد را ببینید، با شناخت همین ابزارها میشود بصیرت نسبی خوبی را پیدا کرد. و فهمید که فرد در مواجهه با اتفاقات آتی زندگی چه انتخابهایی خواهد کرد.
▪️جوهر افراد را شاید نتوان عوض کرد اما قطعا در این امتحان بزرگ بنام دنیا قرار است در کلاس کاری خودمان به حداکثر ممکن برسیم. برای رشد اولین گام این است که افق بلند و خوبی را انتخاب کنید.
⁉️از خودتان بپرسید آرمانتان چیست. اگر از من بپرسید بهترین آرمان چیست، خواهم گفت لااله الا الله .
@mazhab_jafari
▫️ائمه معصومین ما توصیه کردند که لختی از روز را به تفریح بگذرانید تا برای عبادت شاداب باشید. هر کس تفریحی دارد، عدهای اهل گشت و گذارند و عدهای اهل کتابخوانی و گروهی اهل چیزهایی مثل این: #خطاطی !
▪️امروز که عکسهای قدیم را ورق میزدم و اینها را دیدم یاد گذشته کردم. این هنرها را مدیون مادر هستم که دوران کودکی و نوجوانی ما را با تشویق به این هنرها سپری کرد. و بخشی از هویت و شخصیت ما را ساخت.
▫️البته خطاطی در عصر ما تبدیل به یک هنر زینتی و سنتی شده و تقریبا از کارکرد خارج شده. شاید بتوان گفت در دنیای امروز #خوشنویسی عبارت است از تایپ ده انگشتی و استفاده از قلمهای زیبا و بروز دنیای وب پارسی.
⁉️آیا شما با این تعریف خوشنویس هستید؟
وزارت امنیت داخلی آمریکا، در سال ۲۰۰۸ یک دستورالعمل مربوط به سال ۱۹۴۴ را از محرمانگی خارج کرد. بخشی از آن شیوه «کاهش بهرهوری و قدرت سازمانی برای دولتهای متخاصم» را به نیروهای نفوذی آموزش داده است.
ترجمه تحتالفظی است. ضمن اینکه قضاوتی ندارم.
۱. ایجاد کمیته (و کارگروه) برای کارها. کمیتهها هر چقدر که ممکن است بزرگ باشند، هرچه تعداد بیشتر، مخالفت بیشتر.
۲. اصرار به ایجاد فرآیند برای کارها، ممانعت از راههای میانبر که تسهیلگر روندها باشد.
۳. به افراد غیرمتخصص بها دهید تا امید و انگیزه افراد کارآمد و حرفهای کم شود.
۴. افراد غیرمتخصص را ارتقا و از آنها تعریف کنید
۵. در تقسیم کارها، ابتدا غیر مهم را به متخصصین و مهم را به آدمهای ناکارآمد محول کنید
۶. مدام سخنرانی کنید و بقیه را مجبور کنید در سخنرانیهای طولانی شرکت کنند
۷. ایدهآلگرایی را ترویج کنید.
۸. برای کارها فرآیند اخذ مجور بگذارید. فرآیندهای را طوری تنظیم کنید که یک نفر مسئولیت یک بخش را نداشته باشد تقسیم مسوولیت در سطوح مختلف به نحویکه هیچ کس مسوول نیست
۹. جلسه و کنفرانس بگذارید حتی وقتی کارهای مهمتری برای انجام هست
@BisimchiMedia
▪️هوشنگ ابتهاج متخلص به ه.ا سایه، شاعر معاصر که عاشقانهها تا سیاسیهای او مورد توجه اهل فن و ادب است را بسیاری میشناسند، آنچه این مجلد را برای من جذاب کرده، حاشیه نویسیهای #حسن_عباسی با خط #شکسته_نستعلیق او بر این کتاب است. خط زیبای محشی این کتاب، که در اوائل دهه ۷۰ نوشته شده آن را بسیار خواندنی میکند. کتابها و یادداشتهایی که به مثابه ایستراگها گهگداری یافت میشوند. ابعادی کمتر دیدهشده از او هستند.
▫️شاید این علاقهمندی به هنر و ادبیات، بعدی باشد که کمتر از او دیده شده است.
@mazhab_jafari