حکم مراجع تقلیددرباره استفاده ازمشروبات الکلی:
حضرت آیت الله خامنه ای:
آیا الکل هایی که در داروسازی و پزشکی برای ضد عفونی یا تزریقات مورد استفاده قرار می گیرند نجس هستند؟
جواب: اگر الکل موجود در آن، الکل مست کنندهای باشد که در اصل مایع بوده است، بنابر احتیاط واجب نجس است و نمی توان با بدن یا لباسی که به آن آغشته شده است، نماز خواند و در صورت شک محکوم به طهارت است.
حضرت آیت الله سیستانی:
پرسش: آیا همه انواع الکل (صنعتی طبی و..) پاک هستند؟
پاسخ: بله همه انواع الکل ها پاک اند، اما خوردن آنها جایز نمی باشد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی:
سوال: حکم الکل ر ا از نظر طهارت و نجاست بیان فرمایید؟
پاسخ: الکل صنعتى و طبى پاک است ولى مشروبات الکلى مست کننده اشکال دارد.
حضرت آیت الله وحید خراسانی:
سوال: حکم شرعی استفاده از الکل برای ضد عفونی کردن چیست؟
پاسخ: الکلی که مثلاً از خرما، کشمش، انگور، جو و ... تولید شود نجس و استفاده از آن حرام است و غیر از این موارد هر چه باشد پاک است، چه آنکه آن را رقیق کنیم و چه به صورت غلیظ استفاده شود.
کارشناس استفتای دفتر این مرجع تقلید تأکید کرد: الکلهای طبی ۷۰ درصدی که این روزها برای ضد عفونی در منازل استفاده میشود نجس نیست و پاک است و اگر این الکل رقیق هم شود، برای ضد عفونی کردن، پاک است.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:
سوال: الکل سفید- و الکل صنعتی از نظر مصرف زخم های روی جلد پوست بدن و تزریقات چه صورت دارد هنگام نماز شستشو شود یا با همان حال میشود نماز خواند؟
جواب: اگر علم به اینکه از مسکر مایع ساخته شده نداشته باشید اشکال ندارد و هرچند شستن آن برای نماز مطابق با احتیاط است.
حضرت آیت الله شبیری زنجانی:
سوال: حکم الکل ر ا از نظر طهارت و نجاست بیان فرمایید؟
اگر مست کننده باشد نجس است و در صورت شک، از نظر نجاست اجتناب لازم نیست. والله العالم
حضرت آیت الله نوری همدانی:
سوال: حکم الکل ر ا از نظر طهارت و نجاست بیان فرمایید؟
الکل صنعتی که برای رنگ کردن درب و میز و صندلی و مانند این ها به کار می برند، اگر انسان نداند از چیزی که مست کننده و روان است درست کرده اند، پاک می باشد.
حضرت آیت الله سبحانی:
سؤال: الكلى كه در ضد عفونى كردن پوست استفاده مى شود، پاك است؟
جواب: بسمه تعالى: پاك است . والله العالم
حضرت آیت الله جوای آملی:
سوال: آيا الكل صنعتي كه براي مصرف در، ميز و صندلي به كار ميرود، پاك است؟
جواب: پاك است تا زماني كه نجاست آن احراز شود.
حضرت آیت الله علوی گرگانی:
سوال: حکم شرعی استفاده از الکل برای ضد عفونی کردن چیست؟
هر الکی که برای خوردن تهیه میشود، حرام و نجس است و استفاده از آن برای ضدعفونی کردن هم همین حکم را دارد. در صورت رقیق کردن، باز هم از منظر آیتالله علوی گرگانی حکم همان حرمت و نجاست است.
حجتالاسلام والمسلمین قاضوی، مسئول دفتر آیتالله علوی گرگانی تاکید کرد: در مورد الکل طبی (اتانول ۷۰ درصد) که این روزها در منازل استفاده میشود گفت: از نظر آقای علوی گرگانی این نوع الکل پاک است و اگر با آب هم رقیق شود، برای ضد عفونی کردن پاک و برای خوردن حرام است.
گفتنی است برخی متخصصان تولید الکل خوراکی و مسکر و سمی را دارای دو فرایند مجزا میدانند؛ به هر حال مقلدین مراجعی که الکل را نجس نمیدانند در این خصوص مشکلی ندارند؛ کسانی که مقلد رهبری و یا فقهایی هستند که مانند نظر ایشان را دارند، در صورتی که بر فرض الکل مسکر هم باشد، میتوانند به فتوای سایر مراجع مراجعه کنند که احتیاط نکردهاند و الکل را نجس نمیدانند.
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
🌹@mazhabane_313🌹
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
فضیلت دعای توسل:
دعای توسل، یکی از دعاهای بافضیلت و ارزشمندی است که در کتاب بحارالانوار توسط مرحوم علامه مجلسی نقل شده است. پس از ایشان مرحوم شیخ عباس قمی آن را در کتاب مفاتیح الجنان آورده است و به این نام مشهور شده است. مسلمانان شیعه دعای توسل را در شب جمعه به صورت گروهی در اماکن مذهبی و مساجد می خوانند.
دعای توسل برای حاجت خواستن از خداوند می باشد و در آن به وجود مقدس چهارده معصوم(ع) به عنوان واسطه های بین خدا و انسان توسل می شود و از آنان طلب شفاعت و برآورده شدن حاجت می گردد. این نوع درخواست به نشانه مقام اولیای الهی نزد خداوند است و هیچ منافاتی با توحید ندارد.
علامه مجلسی در باب این دعا می گوید:
محمد بن بابویه از ائمه روایت کرده که دعای توسل را هیچ امری نخواندم ، مگر این که اثر اجابت آن را فوری دریافت نمودم.
شیخ عباس قمی در خصوص دعای توسل می گوید:
«شیخ کفعمی در کتاب بَلَدُ الأَمین دعای مفصلی موسوم به دعای فَرَج نقل کرده که این دعای تَوَسُّل در ضمن آن آمده است و به گمان من، «دوازده امام» خواجه نصیر الدین طوسی همین دعای توسّل است که آن را با صلوات بر حجّت های پاک الهی ترکیب کرده اند و مجموعه آن در یک خطبه بلیغ و رسا جا گرفته است، و کفعمی آن را در بخشهای آخر کتاب «مِصْباح» ذکر کرده است.»
اهمیت دعای توسل از دیدگاه مرحوم آیت الله روح الله شاه آبادی
آیت الله شاه آبادی فرزند آیت الله شاه آبادی که استاد امام خمینی (ره) بودند. ایشان به عنوان یک مجتهد که بیش از چهل سال است که هر روز دعای توسّل را می خواند و خاطرات فراوانی از برکات و آثارش دیده است.
آن مرحوم در مورد فضیلت دعای توسل می گفتند:
«دعای توسّل را هر روز بخوان که اصل اثرش مربوط به هر روز خواندن آن است که در اثر هر روز خواندن، آن را حفظ هم می شوید.
اگر کسی این دعا را هر روز بخواند، کلیدی است که به هر قفلی می خورد، در برآورده کردن حاجات بسیار مؤثر است، ایمان انسان را زیاد می کند، بهترین مونس انسان است، در وقت تنهایی و هنگامی که به حاجتی رسیدید، متوجّه می شوید که دعای توسّل واسطه شده که آن حاجت را از خدا گرفته اید، بنابراین دفعه دیگر هم که حاجتی داشته باشید، همین دعا را می خوانید.»
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
🌹@mazhabane_313🌹
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ذکر_امروز
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
🌹@mazhabane_313🌹
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
سال 1326 بود که پا بر خاکدان هستی نهاد و در کوچه پس کوچههای خاکی حرم حضرت عبدالعظیم بزرگ شد، اما هنوز مدت کوتاهی نگذشته بود که به دلیل شغل پدر به شهرهای زنجان، کرمان و تهران رفت. سفر او را پختهتر کرد. خیلی زود لطافت روحش نمایان شد و او با سرودن شعر، نوشتن داستان و مقاله این جوش و خروش را به صفحه کاغذ سپرد.
بعضی اوقات نیز نقاشی میکشید، تا رازهای درونش را برملا کند. دورهی دبیرستان را که به پایان رساند در رشته معماری دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران پذیرفته شد و آنجا پلی شد تا سیدمرتضی بتواند آنچه را که دوست دارد بیاموزد. تا پایان دوره کارشناسی ارشد درس خواند اما بعدها گفت: "حقیر دارای فوقلیسانس معماری از دانشکده هنرهای زیبا هستم اما کاری را که اکنون انجام میدهم نباید به تحصیلاتم مربوط دانست.
حقیر هر چه آموختهام از خارج دانشگاه است، بنده با یقین کامل میگویم که تخصص حقیقی در سایه تعهد اسلامی به دست میآید ولاغیر..." قبل از پیروزی انقلاب با سینما آشنا بود اما فقط در حوزه ادبیات فعالیت داشت، اما حضور امام (ره) و تحولات عظیم انقلاب او را نیز متحول ساخت تا آنجا که تمام نوشتههایش را در چند گونی ریخت و سوزاند. اینجا بود که تصمیم گرفت دیگر چیزی از حدیث نفس ننویسد و خود را در عشق به الله فانی سازد. سال 1357 تجربهای تازه را از زندگی آغاز کرد و با مریم امینی همراه و همسفر شد.
سال بعد (1358) در جهادسازندگی به فعالیت پرداخت، به روستاها رفت تا به قول خودش برای خدا بیل بزند. اما یکباره تصمیم گرفت تا زندگی هموطنانش را به تصویر بکشد و این گونه مظلومیت این ملت را به جهانیان نشان دهد. او از غائله گنبد، سیل خوزستان، ظلم خوانین (مستند خان گزیدهها) و غائله خسرو و ناصر قشقائی فیلمبرداری کرد. پس از آن نیز در جبهههای نبرد حاضر شد از خرمشهر که هنوز سقوط نکرده بود شروع کرد و بعد مجموعه حقیقت را در آبادان ساخت.
سیدمرتضی همزمان با ساخت مستندهای جنگی از فعالیتهای مطبوعاتی نیز غافل نشد. اواخر سال 1362 مقالاتی برای ماهنامه "اعتصام" ارگان انجمن اسلامی نوشت و اندیشههایش را در حوزه سیاسی، اعتقادی به روی صفحه کاغذ آورد و تا سال 1365 آنچه را که در دل و ذهن داشت در نشریات مختلف به رشته تحریر درآورد. بعد از پیروزی رزمندگان در عملیات والفجر 8 و فتح فاو مجموعه زیبای روایت فتح کار خود را آغاز کرد و تا پایان جنگ به صورت منظم از تلویزیون پخش شد. مرتضی آوینی که بیش از 70 برنامه از دلاوری رزمندگان با این نام ساخت در مصاحبهای عنوان کرد: «انگیزه درونی هنرمندانی که در واحد تلویزیونی جهادسازندگی جمع آمده بودند و آنها را به جبهههای دفاع مقدس میکشاند نه وظایف و تعهد اداری- کارمندی نمیتوانست در این عرصه منشاء فعل و اثر باشد.
گروههای فیلمبرداری ما با همان انگیزههایی که رزمآوران را به جبهه کشانده بود، کار میکردند... میدانید زندهترین روزهای زندگی یک مرد آن روزهایی است که در مبارزه میگذراند و زندگی در تقابل با مرگ است که خودش را نشان میدهد. او در ماه محرم سال 1366 نگارش کتاب فتح خون را آغاز کرد، سال 1367 یک ترم در مجتمع دانشگاهی هنر تدریس کرد ولی چون مفاد مورد نظرش برای تدریس با طرح درسهای دانشگاهی همخوانی نداشت از ادامه تدریس صرف نظر کرد.
اما مجموعه مباحثی که برای تدریس فراهم شده بود با سبط و شرح و تفسیر بیشتر در مقاله بلندی به نام "تأملاتی در ماهیت سینما" که در فصلنامه فارابی به چاپ رسید و بعد ادامه بحث را در سال 1368 در ماهنامه سوره منتشر کرد. سال 1368 تا 1372 دوران اوج فعالیت مطبوعاتی آوینی است. آثار او در طی این دوره نیز موضوعات بسیار متنوعی را شامل میشود. اواخر سال 1370 مؤسسه فرهنگی "روایت فتح" به فرمان مقام معظم رهبری تأسیس شد تا به کار فیلمسازی مستند و سینمایی درباره دفاع مقدس بپردازد و تهیه مجموعه روایت فتح را که بعد از پذیرش قطعنامه رها شده بود، ادامه دهد. او نیز طی مدتی کمتر از یک سال کار تهیه 6 برنامه از مجموعه 10 قسمتی شهری در آسمان را به پایان رساند. پس از آن نیز در مناطق عملیاتی حضور یافت تا بار دیگر حماسه مردان دلیر عصر خمینی کبیر (ره) را یادآوری نماید. سیدمرتضی آوینی سرانجام مزد سالها تلاشش را برای ثبت مظلومیت سربازان اسلام در روز بیستم فروردین ماه سال 1372 در قتلگاه فکه گرفت و در روز جمعه به آسمان بیکران شهادت بال گشود.
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
🌹@mazhabane_313🌹
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹