#تقویم_نگار 🗓
#روز_ملی_خلیج_فارس 🇮🇷
دهم اردیبهشت؛
روز ملی خلیج همیشه فارس گرامی باد 🌿
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
#پَراندن_یا_پَروَراندن
برای عموم بشر ، نسخه واحد پیچیدن خطاست ...
فرض کنین دو نفر قصد شرکت در مسابقه ای رو دارن . شما هم بدون غرض و یا مرضی ، صِرفاََ جهت تزریق انرژی مثبت و ایجاد شور و هیجان، کلماتی از جنس تشویق و تحریک به قهرمانی به سمتشان روانه میکنید ... در مقابل انتظار می رود هر دویِشان شانه به شانه یکدیگر کاپ قهرمانی را تصاحب نُمایند ...
ولی آنچه به ثمر نشست ؛ یکی به سبب آن کلمات انگیزشی ، پر قدرت تر از قبل، تمام نیروهایش را به خدمت میگیرد و می شود برنده . و آن دیگری به دلیل همان کلماتِ انگیزشی دُچار غروری کاذب شده و مسیر را در جا میزند و می شود بازنده ...
آنچه شاهد آن بودید ؛ یک جمله با اثرات و نتایج متفاوت !!!!
دلیلش ؛ نا آشنا بودن از ظرفیت هایِ وجودیِ طرف مقابل و آنکه افراد در مواجهه با تشویق و تنبیه ، متفاوت عمل میکنن ..
🍃خداوند در آیه دعوت ، به پیامبرش دستور میدهد ؛ مردم را از سه راه به سوی من دعوت کن * حکمت ، موعظه ، جدال احسن* ( اُدعُ اِلی سبیل رَبِّک بالحِکمه و الموعِظَه الحسنه و جادِلهُم بالَّتی هی اَحسن ) .... این نشان میدهد که انسانها سه دسته اند یا از سه راه میتوان در قلوب افراد اثر گذاشت یا سه راه برای رسیدن به حق وجود داره یا ...
پینوشت؛ اما گروهی برخلاف نظر خداوند معتقدند برای گرایش افراد به رعایت موازین الهی سه راه دیگری وجود دارد ؛
موعظه ، موعظه ، موعظه ...
#جهاد_قلم
📝بانوی کویر /ف.خ
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
#هویت_شهر_اردکان
🔹️علامه محمدرضا حکیمی (۱۴ فروردین ۱۳۱۴ در مشهد – ۳۱ مرداد ۱۴۰۰) فقیه و مجتهد شیعه، فیلسوف، متفکر و نویسندهٔ ایرانی بودند.
🔸️«علّامه»، «استاد»، «فیلسوف عدالت» و «مرزبان توحید» از القاب ایشان محسوب می شد.
🔹️امام خمینی (ره) در پیامی به تاریخ ۱۳۴۸/۸/۲۸ او را با این جملات خطاب کرد «جناب مستطاب ثقةالاسلام آقای محمدرضا حکیمی - دامت افاضاته».
🔸️ایشان «رفیق دیرین» رهبر انقلاب نیز بودند:
https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=48625
🔹️ایشان متولد ۱۴ فروردین ۱۳۱۴ شمسی (۱۳۵۴ قمری) در مشهد بوده و پدر ایشان عبدالوهاب حکیمی اردکانی ، که از #اردکان به مشهد مهاجرت کرده بود، از معتمدین و محترمین بازار مشهد بود.
🔸️ رهبر انقلاب بارها حتی در دیدار اخیر ایشان با معلمان، تاکید کرده اند که مهمترین نیاز جوان امروزی نیاز به #هویت است. اگر جوان با هویت اسلامی، ایرانی و هویت شهر خود، آشنا شود بسیاری از مشکلاتش حتی مسئله #حجاب برای او حل خواهد شد.
🔹️ خاک اردکان (#یونان_کوچک) علما، دانشمندان و افراد بزرگی را در خود جای داده است.
🔸️این وظیفه امروز ماست که این مفاخر را به #جوان_اردکانی معرفی کنیم تا شیفته ی فرهنگ پوچ غربی نشود.
✍🏻طلبه اردکانی
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
#تقویم_نگار 🗓
#غزوه_خندق
و #روز_فرهنگ_پهلوانی_و_ورزش_زورخانهای 🌿
۱۷ شوال به مناسبت سالروز مبارزه دلاورانه و جوانمردانه امام علی( علیه السلام ) در غزوه خندق و شکست دشمن و سربلندی اسلام، روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای نامیده شده است.
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدا مهربان
✅ ساعت به وقت مناجات! (1)
نمی دانم شما برای خواندن این یادداشت چقدر وقت می گذارید ولی «مداد من» برای نوشتنش یکماه وقت گذاشته است.! خیلی وقت است که می خواستم در فضای مجازی، سفیر معرفی نسخه شفا بخش روح و روان انسان باشم.
مناجات «خمس عشر» در کتبی چون «الصحیفة الثانیة السجادیة» و «بحارالانوار» (مجلسی، بحار الأنوار، ج ۹۱، ص۱۴۲) نقل شده است. علامه مجلسی میگوید: «این مناجات را در برخی از کتابهای اصحاب دیدم که از امام سجاد (ع) روایت کردهاند.» (مجلسی، بحار الأنوار، ج ۹۱، ص۱۴۲) در حالی که ایشان نامی از آن کتابها نبرده و سند روایت را هم نقل نکرده است.
شیخ حرّ عاملی نیز در «الصحیفة الثانیة السجادیة» این مناجات پانزدهگانه را از دعاهای سجادیه دانسته و بدون هیچ تردیدی به امام سجاد (ع) نسبت داده است. در مفاتیح الجنان نیز این مجموعه مناجات از بحار الانوار نقل شده است. (قمی، مفاتیح الجنان، فصل ادعیه)
گفته میشود شهید اول در کتاب «اللمعة السجادیه» دعاهای پانزدهگانه را جمعآوری کرده و به صحیفه سجادیه اضافه کردهاست. پس از آن، اکثر دانشمندانی که در مورد نجواهای پانزدهگانه نوشتهاند، آنها را جزء مکمل صحیفه سجادیه دانستهاند؛ اما برخی نیز بین ۵۴ دعایی که بدنه اصلی صحیفه سجادیه را تشکیل میدهد و جزء اضافهشده که شامل آن است، تمایز قائل شدهاند.
👇 ادامه دارد ...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تقویم_نگار 🗓
#بزرگداشت_شیخ_کلینی
💠 کلیپ تصویری خلاصه زندگینامه شیخ کلینی
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدا مهربان ✅ ساعت به وقت مناجات! (1) نمی دانم شما برای خواندن این یادداشت چقدر وقت می گذا
✅ به نام خدا مهربان
✅ ساعت به وقت مناجات! (2)
به گفته «ویلیام چیتیک»؛ 54 دعای اصلی صحیفه سجادیه، «طراوت و وحدت انکارناپذیری از مضمون و سبک را نشان میدهند، در حالی که پانزده دعای اضافهشده نظم خاصِّ خود و هنرمندی خودآگاهی را اضافه میکند که ممکن است نشاندهنده نگارش آنها بدست یک ویراستار دیگر باشد.» در هر حال، محمدباقر مجلسی باعث شهرت یافتن این ادعیه بین شیعیان شد چراکه مدعی بود این ادعیه را برخی از یاران امام سجاد (ع) از او نقل کردهاند. (Imam Ali ubnal Husain (2009). Al-Saheefah Al-Sajjadiyyah Al-Kaamelah)
محمد تقی مجلسی؛ پدر علامه مجلسی میگوید: «شایسته است که سالک الی الله مداومت بر خواندن مناجات خمس عشر داشته باشد.» (مجلسی، روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، ج ۱۳، ص۱۲۸)
بعضی از شاگردان آسید علی طباطبایی صاحب ریاض، از قول وی نقل میکردند که ایشان دائما میگفت: «من چندین سال است که بر قرائت این مناجات مداومت دارم و بر اثر قرائت این مناجاتها، خداوند بر قلب من انوار حکمت، معرفت و محبت را تابانده است به صورتی که قابل شمارش نیست و من این مناجاتها را در استجابت دعا تجربه نمودهام و سالکان و عبادت کنندگان بر قرائت این مناجات مداومت میکنند.» (طهرانی، الذریعه، ج ۲۲، ص۲۳۹)
👇ادامه دارد ...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدا مهربان ✅ ساعت به وقت مناجات! (2) به گفته «ویلیام چیتیک»؛ 54 دعای اصلی صحیفه سجادیه، «
✅ به نام خدا مهربان
✅ ساعت به وقت مناجات! (3)
زمان خواندن هر یک از مناجاتها
علامه مجلسی در بحارالانوار زمان قرائت مناجاتهای خمس عشر را به تفکیک آورده (مجلسی، بحار الأنوار، ج ۹۱، ص۱۵۳) ولی شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان تذکری بابت زمان خواندن این نجواهای عاشقانه نداده است.
۱؛ مناجات التائبین؛ جمعه
۲؛ مناجات الشاکین؛ شنبه
۳؛ مناجات الخائفین؛ یکشنبه
۴؛ مناجات الراجین؛ دوشنبه
۵؛ مناجات الراغبین؛ سه شنبه
۶؛ مناجات الشاکرین؛ چهارشنبه
۷؛ مناجات المطیعین؛ پنج شنبه
۸؛ مناجات المریدین؛ جمعه؛
۹؛ مناجات المحبین؛ شنبه
۱۰؛ مناجات المتوسلین؛ یکشنبه
۱۱؛ مناجات المفتقرین؛ دوشنبه
۱۲؛ مناجات العارفین؛ سه شنبه
۱۳؛ مناجات الذاکرین؛ چهارشنبه
۱۴؛ مناجات المعتصمین؛ پنج شنبه
۱۵؛ مناجات الزاهدین؛ شب جمعه
👇ادامه دارد ...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
برگزاری #جشن_قران #پیش_دبستانی_شکوفههای_رضوی وابسته به مکتب خانه قرآنی امام رضا علیه السلام در آستانه امامزاده #سید_نورالدین_احمد با همکاری #اداره_اوقاف_اردکان
نونهالان پیش دبستانی شکوفه های رضوی در انتهای هر سال مفتخر به حفظ بیش از ۱۵ سوره قران کریم می شوند. حفظ ترجمه منظوم سوره ها از دیگر افتخارات این مجموعه هست که با زحمات مربیان بزرگوار به بار می نشیند.
در این جشن نورانی، رئیس محترم اداره اوقاف، مدیر محترم امامزاده و مدیر مکتب خانه، شکوفه های عزیز را همراهی کردند.
باشد که همه ما زیر سایه اهل بیت علیهم السلام از خادمین راستین مصحف شریف باشیم.
🔸مکتب خانه قرآنی امام رضا علیه السلام
🔹مجتمع آموزشی میم (پیش دبستانی شکوفه های رضوی)
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدا مهربان ✅ ساعت به وقت مناجات! (3) زمان خواندن هر یک از مناجاتها علامه مجلسی در بحارال
✅ به نام خدا مهربان
✅ ساعت به وقت مناجات! (4)
از دیدگاه آیت الله جوادی آملی، عالمان اخلاق باید در نظم و چینش این مناجاتها تجدید نظر کنند. وی معتقد است:
« ... اولین مناجات از «مناجات خمس عشرة» که از امام سجاد (صلوات الله علیه) نقل شده، در ترتیب کنونی آن، «مناجات تائبان» و آخرین آن، «مناجات زاهدان» است؛ در حالی که اگر این پانزده مناجات پانزده مرحله، یا منزلت باشد، مناجات زاهدان، در ردیف مناجاتهای اولیه است، نه آخرین مناجات؛ یعنی، انسان، نخست توبه میکند و زهد میورزد و از رذایل میرهد و سپس به فضایل بار مییابد که عالیترین فضیلت، «حب لقاء الله» و بالاتر از آن، «حب الله» است.
همان طور که فقیه کارشناس یا اصولی صاحب نظر، مسائل فقهی یا اصولی را سامان میبخشد و مرتب میکند، عالم اخلاق نیز باید با بررسیهای کارشناسانه، درجات سیر و سلوک را از ادعیه و مناجاتها کاملا استنباط کند. پس همان طور که عالمان اخلاق باید آیات، روایات و سیره معصومین (علیهم السلام) را سامان ببخشند، ادعیه و اذکار را نیز باید سامان بدهند؛ زیرا تبیین مراحل و مراتب ادعیه نیاز به بحثهای علمی دارد.» (جوادی آملی، مراحل اخلاق در قرآن، ص۱۵۰)
👇ادامه دارد ...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
50.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#گزارش_تصویری 📸
🌿 برگزاری #جشن_قرآن در پیش دبستانی #شکوفههای_رضوی
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدا مهربان ✅ ساعت به وقت مناجات! (4) از دیدگاه آیت الله جوادی آملی، عالمان اخلاق باید در
✅ به نام خدا مهربان
✅ ساعت به وقت مناجات! (5)
شرحها
1- محمد تقی مصباح یزدی در درس اخلاق، سلسله مباحثی در شرح مناجات خمس عشر برگزار کرد و مباحث اخلاقی وی در کتاب سجادههای سلوک شرح مناجاتهای امام سجاد (ع)، در دو جلد منتشر شد. جلد اول شرح مناجات اول تا مناجات هشتم و جلد دوم شرح مناجات نهم تا مناجات پانزدهم است. (پایگاه اطلاع رسانی آثار آیت الله مصباح یزدی)
2- مناجات عارفان نام کتابی است به قلم حسین انصاریان، که در بخش دوم آن ترجمه منظوم مناجات خمس عشر آورده شده است. (سایت عرفان)
3- علیرضا رجالی تهرانی نیز کتابی به نام زمزمههای عارفانه، در شرح مناجات خمسة عشر دارد. (کنسرسیوم محتوای ملی)
4- کتاب شرح مناجات خمسه عشر، به زبان فارسی، که مولف آن عبدالعلی بزرگی در قرن سیزده قمری است. (طهرانی، الذریعه، ج ۲۲، ص۲۳۹)
5- بلاغت و عرفان در مناجات خمسهعشر امام سجاد (ع)؛ تالیف علی شمسناتری، یوسف رسولی. (کتابخانه ملی)
6- در بارگاه نور، ترجمه و شرح مناجات خمس عشره؛ تالیف نورالله علیدوست خراسانی. (کتابخانه ملی)
7- مناجات سید ساجدین و زمزم صفا، نام دو کتابی است که محسن غرویان در شرح مناجات خمس عشر نگاشته است. (باقریان موحد و دیگران؛ کتابشناسی نیایشهای شیعه؛ ص۲۷۲)
فارغ از هر گونه سلیقه مذهبی، به شدت سفارش می شود برای یکبار هم که شده این 15 گام را بسوی معبود و معشوق همه موجودات جهان هستی، بردارید. 15 گامی که مسیر ارتباط با سرچشمه را به انسان نشان می دهد.
عمری بود، این 15 گام، به محضر نگاه پر مهرتان معرفی خواهد شد.
✍ جواد حاجی اکبری
🗓 بهار 1402ش
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
#تقویم_نگار 🗓
#لغو_امتیاز_تنباکو_به_فتوای_آیت_الله_میرزا_حسن_شیرازی ❌
🔴 قرارداد ننگین...
♦️در زمان ناصرالدین شاه، شرکتی انگلیسی رژی، قراردادی با ایران امضا کرد. بر اساس این قرارداد، خرید و فروش و تولید محل توتون و تنباکوی ایران در داخل و خارج، به مدت پنجاه سال به صورت انحصاری به آقای ماژور تالبوت و شرکای او داده شد. در مقابل، صاحبان امتیاز متعهد شدند سالانه مبلغ پانزده هزار لیره انگلیسی و یک چهارم سود کمپانی را پس از کم کردن همه مخارج، به دولت ایران بپردازند.
♦️این قرارداد، افزون بر زیان های اقتصادی، در زمینه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نیز زیان هایی در پی داشت؛ زیرا بنا بر بندهای گوناگون قرارداد، صاحبان امتیاز توتون و تنباکو برای آگاهی از میزان محصول زارعان، به هرگونه تفحص و تجسس مجاز بودند. مأموران دولتی نیز باید برای تحقق این امر با آنها همکاری می کردند.
♦️با به اجرا درآمدن این قرارداد، عوامل انگلیس بر همه مقدرات مردم ایران حاکمیت می یافتند و هرگونه سلاح و ابزار نظامی را برای تسلط تدریجی بر ایران لازم داشتند، با عنوان لوازم کمپانی به ایران وارد می کردند.
♦️ناگهان عده زیادی از فرنگیان از لندن به تهران آمدند و از آنجا به شهرهای گوناگون ایران رفتند. آنها برای پیشرفت کار خود زمین هایی خریدند، بیمارستان، مدرسه، کلیسا و مدرسه های متعدد ساختند و دختران ایرانی را برای پرستاری کودکانشان استخدام کردند. آنها همچنین مردانی را به منظور نگهبانی و دفاع از منافع کمپانی به خدمت گرفتند و مردم را به آیین مسیحیت فرا خواندند.
♦️رهبران مذهبی وقتی این وضعیت را دیدند، کوشیدند افزون بر گوشزد کردن زیان های اقتصادی این قرارداد، پی آمدهای فرهنگی و اجتماعی آن را نیز به مردم یادآور شوند. مردم به ندای رهبران خود پاسخ مثبت دادند و دست به قیام گسترده و عمومی زدند.
در این شرایط میرزای بزرگ فتوای تحریم تنباکو را صادر کرد.
♦️متن فتوا به این شرح بود:
بسم الله الرحمن الرحیم
«الیوم استعمال توتون و تنباکو بأی نحو کان در حکم محاربه با امام زمان عج) است. حرره الاحقر محمدحسن الحسینی».
شروع فتوا با نام خدا، نشانه قداست کلام و یاری خواستن از قدرت بی پایان خداوندی است. واژه «الیوم»، به معنای «امروز» نیز نشان دهنده آن است که فتوا به مناسبت امری مستحدث صادر شده و در حقیقت، از احکام ثانویه است. واژه «استعمال»، برای هر نوع استفاده و مصرف توتون و تنباکو به کار می رود و همراه با قید «بأی نحوکان» به معنای «هر گونه که باشد»، جلوی هر نوع نیرنگ و حیله به ظاهر شرعی را می گیرد.
♦️نکته دیگر در این فتوا این است که به جای کاربرد واژه «حرام»، از تعبیر حساس و تکان دهنده «در حکم محاربه با امام زمان عج) است»، استفاده شده است. این تعبیر، استعمال توتون و تنباکو را از حد گناهی معمولی به بالاترینِ گناهان که همان تیغ کشیدن به روی ولی خدا و ستیز با کیان اسلام است، بالا برده است. ازاین رو، به گفته تاریخ نگاران، حتی اوباش فاسق که از هیچ گناهی رویگردان نبودند، چپق های خود را شکستند و تکه های آن را جلوی عمارت کمپانی انباشتند و فریاد برآوردند: «ما شراب را آشکارا می خوریم، ولی چپق را تا آقا میرزا حلال نکند، دم نخواهیم زد. شراب خوردن توبه دارد، ولی محاربه با امام زمان عج) توبه ندارد».
♦️این فتوای کوتاه و قاطع، چون آیات آسمانی در قلب ها نفوذ کرد و حماسی ترین و شکوهمندترین نهضت مردمی را پدید آورد که تا آن زمان در تاریخ بی مانند بود.
♦️دولت، نخست در برابر موج اعتراض، انحصار داخلی را لغو و اعلام کرد مردم می توانند توتون و تنباکوی خود را آزادانه در داخل کشور خرید و فروش کنند.با لغو انحصار داخلی، علما در برابر اصرار امین السلطان گفتند: «چون امتناع مردم از استعمال دخانیات مستند به حکم میرزای شیرازی است، تنها چاره کار، مراجعه به وی و کسب اطلاع از نظر اوست».
♦️دو هفته پس از اعلام لغو امتیاز داخلی، پاسخ میرزای شیرازی به تلگرام علما به تهران ارسال شد. ایشان در این تلگرام اظهار امیدواری کرد که دست بیگانگان به کلی از ایران کوتاه شود. این پاسخ، دولتیان را که خواهان صدور حکم حلیت استعمال تنباکو بودند، به مقصودشان نرساند.
♦️سرانجام شاه در پنجم جمادی الاخر سال 1309، برای اطمینان بیشتر، در نامه ای به امین السلطان، لغو کامل امتیاز را اعلام کرد تا وی این خبر را به آگاهی مردم و علما برساند. به این ترتیب، علما از صحت اعلان های دولت و فسخ امتیاز مطمئن شدند و برای پایان دادن به انتظار مردم و برقراری آرامش در جامعه، در 25 جمادی الاخر سال 1309 پایان حکم تحریم را اعلام کردند.
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پوستر_موشن
به منبر می رود دریا، به سویش گام بردارید،
هلا ! اسلام را از چشمهی اسلام بردارید!
| حمیدرضا برقعی |
▪️ویژه شهادت #امام_صادق علیهالسلام
※ استدیو موشن #انسان_تمام
@ostad_shojae