eitaa logo
مداد من
507 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
159 ویدیو
8 فایل
🔰حجة‌الاسلام جواد حاجی‌اکبری ✔ موسس مکتب‌خانه قرآنی امام رضا(ع) ✔ کارشناس ارشدفقه واصول ✔ کارشناس تاریخ ✔ مدرس زبان اسپانیایی ✔ نویسنده و مدرس یادداشت‌نویسیِ رسانه‌ای ✔ مبلغ و مشاور جوانان و خانواده ✔ طلبه‌ سطح ۴ شیعه‌شناسی فعالیت توسط ادمین: @medadman
مشاهده در ایتا
دانلود
... آخوند منبری بودم؛ در ماه رمضان برای تبلیغ وارد روستایی شدم؛ از آنجا که آن روستا خانه ای نداشت تا من در آن اقامت کنم؛ هر شب مهمان یکی از خانواده های روستا بودم؛ یک شب منزل یک زن و شوهر جوان دعوت شدم؛ افطار کردم. باد شدیدی می وزید .... ماجرا به همین خوشی گذشت تا سال بعد هم مهمان همین روستا بودم آن زن و شوهر مرا دوباره دعوت کردند؛ بعد از افطار گفتند: حاج آقا راستش پارسال که آمدید ما مقداری پول روی قرآن جلوی پنجره گذاشته بودیم! اما وقتی شما رفتید اثری از آن پول ها نبود؛ گفتم: یادتان هست که باد شدیدی می آمد؟ گفتند: بله یادمان است! ادامه دادم : پنجره خانه باز بود و باد پول ها را در خانه پخش و پهن کرد. من پول ها را جمع کردم و بین قرآن گذاشتم تا از باد در امان باشند! مرد خانواده قرآن را باز کرد و دید پول ها دست نخورده بین قرآن است! گفتم: صد افسوس! گفتند: چرا!؟ گفتم از رمضان سال گذشته تا الان دست به قرآن هم نزده اید چه برسد به اینکه لایِ آن را باز کنید. ✍محمد مهدی پیری ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ اینجا حسینیه بنی هاشمی و اینک اشیخ حسین بزرگوار بر فراز منبر وعظ خطابه می خواند. 🍀 در چند قدمی اربعین، اگر از جاماندگان هستید، خود را باین مجلس برسانید. هر شب، بعد از نماز تا ساعت ۹ و نیم ✏️جواد حاجی اکبری 🔰صفر ۱۴۰۲ ش ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
به نام خدای سبحان چه کسی پاسخگوی دین گریزی هاست؟! به شهادت مشاهدات شخصی ام، در خیلی از مساجد، خبری از نوجوانان و جوانان نیست. این روزها شاهد حضور پر رنگ صنعت، در میادین مختلف از جمله فرهنگ هستیم. به ظاهر، حرف و حدیث ها بیشتر شده است. تا دیروز پول نبود، امروز که پول هست، در مورد موارد مصرف، حرف و حدیث ها بالاست.! این ها همگی بیانگر این است که عنصر اصلی در امور فرهنگی پول نیست.! دین گریزی بر پایه تفکر است و تفکر، تنها عنصری است که پول نمی شناسد. خلوتی مساجد رابطه مستقیم با تفکر دارد. بگذریم ... هدف از این یادداشت این صحبت ها نیست که آقایان چند برابر اینها را می دانند. غرض از مزاحمت اینکه، آقای مسوول مربوطه به فکر باش که اگر شُل بجُنبی، در آینده نزدیک خودت می مانی و حوضت.!! اصلاح مدیریت، استفاده از فکرهای بِکر، بزرگ نمودن نگاه، تقویت اراده، یکسان سازی حرف و عمل و ... می تواند دین گریزی را به دین دوستی تبدیل کند. جواد حاجی اکبری صفر 1402 ش ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
به نام خدای سبحان یکی از شب ها، در مسجدی از مسجدها! او را دیدیم. به شمر ایران معروف است. قریب به یک قرن عمر دارد. گفت؛ گرچه سال ها شمر بودم اما نوکر امام حسینم.! قریب به دو هزار بیت شعر حفظ است و هنوز هم اهل مطالعه! ظاهرا میبد هم مثل اردکان، اردکان هم مثل جاهای دیگر، قدر داشته هایش را ندارد. بگذریم ... اخبار تصادفات، اعلامیه ترحیم ها، جنگ های زرگری مسوولین برای صنعت و کنایه های سنگین و نیمه سنگین آقایان مهمتر از فرهنگ است. کی قرار است امور، آرام و قرار بگیرد نمی دانیم. ✏️جواد حاجی اکبری 🔰صفر ۱۴۰۲ ش ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
☘ یادش بخیر دومین نمایشگاه کتاب مؤلفین اردکانی در تکیه ماندگار چرخاب. استاد سپهری، این روزها مرد شماره یک شده است. هنوز اما در حال نگارش کتاب ... این میراث، ماندگار است. روزگارش اباد، دولتش برقرار و سایه اش مستدام ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✳️ به نام خدای سبحان 🔰 چرا از پیاده روی اربعین لذت نمی بریم؟! شاید سوال بالا برای خیلی ها پیش آمده باشد. اتفاقات عجیب و خارج از درک سیستم سید الشهداء، مسیر طرح و بررسی چنین سوالاتی را ناهموار کرده است.! اما با مراجعه به برخی روایات و تحلیل بزرگان، مسیر بیان، هموار می شود.! قطعاً نگاه اهل بیت (ع) به محبین، مشتاقان و دلداگان حسینی ویژه است. عاشورا منشأ انقلاب است و انقلاب، منشأ حرکت.! فلسفه این نگاه ویژه، همین دو جمله است. این نگاه بر دو قسم است؛ 1- نگاهی عام که مشمول همه انسان هاست. 2- نگاه خاص که برای خواص است. عموم مردم به تناسب ارادتشان، از فیوضات الهی این مسیر بهره مند می شوند اما عنایات خاص مشمول امثال اویس ها می شود. کسانی که در لحظه، تصمیم درست می گیرند. شوخی نیست! اگر اویس چند دقیقه دیگر می ماند از محضر نبی اکرم (ص) بهره مند می شد ولی بخاطر مادرش رفت.! رفتن همانا و اویس شده همان! چند نفر از ما می توانیم مثل اویس تصمیم بگیریم؟! مثلاً چند نفر از ما حاضر می شود بخاطر مادرش از لذت های مثبت دنیا بگذرد؟! در ایام اربعین، خیلی از مادرها و پدرها آرزوی رفتن دارند اما به هر دلیلی نمی توانند بروند. گذشتن از لذت مثبت یعنی اینکه از قید رفیق و سفر مجردی بگذری و دربست در خدمت مادر یا پدر یا همسرت باشی. گذشتن از لذت مثبت یعنی اینکه قید زیارت چهره پیامبر (ص) را بزنی و خادم خانواده ات باشی. بگذریم که از مسیر، فاصله داریم. لذت نبردن از پیاده روی و زیارت ها ارتباط مستقیمی با همین اعمال و رفتار ما دارد. شاید نوشتنش جالب نباشد ولی اگر جاذبه های شکمی مسیر و رنگ و لعاب خوراکی های موکب ها نبود آیا باز هم ... بیایید دسته جمعی از خدا بخواهیم بصیرت در دینش را نصیب و روزی ما کند. ✍️ جواد حاجی اکبری 🗓 اربعین 1402 ش ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✳️به نام خدای سبحان ✅قابل توجه آقایان جلسه شورای فرهنگ اردکان! هم ناراحتیم و هم ناامید.! این روزها یا حرف از صنعت است یا صنعت.! تجربه این سال های ما می گوید؛ هر وقت فضای مجازی از کشمکش های ظاهری یا بعبارتی؛ جنگ های زرگری پر شد، باید شاهد اتفاقی در بستر فضای حقیقی باشیم.! معلوم نیست چه اتفاقی قرار است بیفتد که اینچنین شبکه ها را از پیام های رنگارنگ پر کرده اند. اخیراً هم که جلسه شورای فرهنگ تشکیل شد و آقایان دور هم جمع شدند تا هاله ای از مصونیت برای خود درست کنند و حال آنکه ماجرا چیز دیگریست.! امام جمعه محبوب، فرماندار جوان و دیگر اعزه گرام، نقد سازنده خریدنی است.! باید از نقادها وقت بگیرید تا شما را مورد نقد قرار بدهند.!! اینکه عده ای در فضای مجازی و با سلایق مختلف، مطلبی بنویسند و شما اسمش را نقد بگذارید دور شدن از واقعیت هاست. شهید مطهری (ره) چقدر زیبا برای ما این جملات را به یادگار گذاشته است که؛ «نقدی نقد است که بهمراه پیشنهاد باشد.» کسی که فقط طرف مقابل را به باد چالش بکشد مثل فریادی است که از برای درد می زند و نه از برای درمان.!! اگر خواستید نقد بشنوید حداقل از طرف ما! باید وقت بگیرید و بیایید بعد از کلی خواهش، شما را نقد کنیم، آنهم نقد سازنده. اینکه باید منطقه های اردکان را رنگ بندی کرد، اینکه باید برنامه محور کار کرد نه شخص محور، اینکه باید هوش مصنوعی را وارد ادبیات مدیریتی کرد، اینکه باید تقوای ستیز را پر رنگتر از تقوای پرهیز و سکوت کرد، اینکه باید به فکر آینده بود، اینکه باید رئیس شورای شهر را بخاطر مسوول محترم کمیسیون فرهنگیش بازخواست کرد (قطعاً اگر جریان مقابل، بر کرسی مدیریت بود دیگر حرف از مصلحت ها نبود و جریان چیز دیگری می شد)، اینکه ... به نظر می رسد شورای فرهنگی شهر باید آبستن حوادث ناب فرهنگی باشد نه یک دورهمی ساده و کم نتیجه.! ✍️ جواد حاجی اکبری 🗓 اربعین 1402 ش ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅به نام خدای سبحان باشد که در مسیر این سلاله پاک علوی بمانیم و به برکت نام و یادش مورد رحمت و مغفرت الهی قرار بگیریم. اگر در مسیر اربعین هستی یکبار دیگر از ابتدا شروع کن به خواندن و این دفعه با خودت عهد ببند که به اندازه وسعت، در تمام ابعاد زندگیت حرکت و رشد داشته باشی. زندگی قمر منیر بنی هاشم را از دریچه «مداد من» بخوانید. ✍️ جواد حاجی اکبری 🗓 اربعین 1402 ش ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدای مهربان 🔰 زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (1) او را بخاطر شجاعتش دوست دارند. مردی رشید و بالغ که مسیر زندگیش را خودش رقم زد. طبق روایات واصله، او جوانی دلاور، زیبا و بلند قد بوده ‌است، در جنگ‌های صفین و نهروان، کنار پدرش علی بن ابی‌طالب جنگیده ‌است. او یکی از چند نفری است که در بین شیعیان به باب‌الحوایج معروف شده اند. عباس بن علی بن ابی‌طالب (۲۶-۶۱ق) مشهور به «ابوالفضل» پنجمین پسر امام علی(ع) و اولین فرزند ام‌البنین است. سه برادر تنی به نام‌های جعفر، عبدالله و عثمان داشت که همگی در عاشورای ۶۱ قمری در کربلا کشته شدند. او با لبابه دختر عبیدالله بن عباس ازدواج کرد و دارای چهار پسر به نام‌های عبیدالله، فضل، حسن، قاسم و یک دختر شد. در ایران، روز تولدش با عنوان روز جانباز نامگذاری شده است. سنّ مبارکش را هنگام شهادت ۳۴ سال نوشته‌اند. از این مدت، چهارده سال با پدرش امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) و نُه سال با برادرش امام مجتبی (علیه‌السلام) و یازده سال با امام حسین (علیه‌السلام) زندگی کرده است. (امین، محسن، اعیان‌ الشیعه، ج۷، ص۴۲۹) کنیه حضرت ابوالفضل، ابوالقریة، (ابو الفرج اصفهانی، علی بن حسین، مقاتل الطالبین، ج۱، ص۸۹) ابوالقاسم (مقرم، عبدالرزاق، العباس علیه‌السلام، ج۱، ص۱۳۷) و القاب آن حضرت قمر بنی هاشم، (ابو الفرج اصفهانی، علی بن حسین، مقاتل الطالبین، ج۱، ص۹۰) سقّاء، (ابو الفرج اصفهانی، علی بن حسین، مقاتل الطالبین، ج۱، ص۸۹) علمدار، (ابو الفرج اصفهانی، علی بن حسین، مقاتل الطالبین، ج۱، ص۹۰) العبد الصالح، (قمی، ابن قولویه، کامل الزیارات، ج۱، ص۴۴۱) المواسی الصابر، (مفید، محمد بن محمد، المزار، ج۱، ص۱۲۴) المحتسب، (مظفر، عبدالواحد، بطل العلقمى، ج۲، ص۷۰) شمرده شده است. ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
به نام خدای مهربان زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (2) در ادامه به معرفی برخی از القاب و کنیه های حضرت پرداخته می شود؛ القاب 1- قمر بنی‌هاشم (ابوالفرج الاصفهانی، مقاتل الطالبیین، ۱۴۰۸ق، ص۹۰؛ ابن‌نمای حلی، مثیر الاحزان، ۱۳۸۰ش، ص۲۵۴) 2- باب الحوائج (ناصری، مولد العباس بن علی(ع)، ۱۳۷۲ش، ص۳۰): به گفته بغدادی این لقب بین همه شیعیان به‌ویژه شیعیان عراق مشهور است. (بغدادی، العباس، ۱۴۳۳ق، ص۲۰) بسیاری از مردم معتقدند که در صورت توسل به حضرت عباس، خداوند حاجت آنها را برآورده می‌کند. (بهشتی، قهرمان علقمه، ۱۳۷۴ش، ص۴۸؛ شریف قرشی، زندگانی حضرت عباس، ۱۳۸۶ش، ص۳۶) ‌- سقّا: برخی معتقدند این لقب بین مورخان و نسب‌شناسان مشهور است. (مظفر، موسوعة بطل العلقمی، ۱۴۲۹ق، ج۲، ص۱۴؛ امین، اعیان الشیعه، ۱۴۰۶ق، ج۷، ص۴۲۹؛ طبری، تاریخ الأمم و الملوک، ۱۹۶۷م، ج۵، ص۴۱۲-۴۱۳؛ ابوالفرج الاصفهانی، مقاتل الطالبیین، ۱۴۰۸ق، ص۱۱۷) عباس(ع) سه بار در کربلا برای اهل حرم آب آورد. (طعمه، تاريخ مرقد الحسين و العباس، ١۴١۶ق، ص۲۳۸) در رجزهای حضرت عباس(ع) به این لقب تصریح شده است مانند اني انا العباس اغدوا بالسقی؛ من عباسم و شب را با منصب سقایی صبح می‌کنم. (قمي، نفس المهموم، المکتبة الحیدریة، ص۳۰۴) 4- الشهید (مظفر، موسوعة بطل العلقمی، ۱۴۲۹ق، ج۲، ص۱۰۸) 5- پرچمدار و علمدار (ابن شهر آشوب، مناقب آل ابی‌طالب، مطبعه العلمیه، ج۴، ص۱۰۸؛ علامه مجلسی، بحار الانوار، ۱۴۰۳ق، ج۴۵، ص۴۰) 6- باب الحسین: برخی با استناد به مکاشفه سید علی قاضی طباطبایی عارف شیعه و دریافت این خبر که؛ «حضرت ابوالفضل العباس(ع) کعبه اولیاست». این لقب را به حضرت عباس(ع) داده‌اند. (حضرت ابوالفضل (ع) کعبه اولیا، پایگاه اطلاع رسانی حوزه) کنیه ها 1- ابوالفضل (مشهورترین کنیه حضرت، ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ۱۴۰۸ق، ص۸۹. ابن‌نمای حلی، مثیر الاحزان، ۱۳۸۰ش، ص۲۵۴)؛ برخی عنوان کرده‌اند که چون در خاندان بنی‌هاشم هر کس عباس نام داشت، ابوالفضل خوانده می‌شد، به عباس(ع) نیز حتی در کودکی ابوالفضل گفته می‌شد. (مظفر، موسوعة بطل العلقمی، ۱۴۲۹ق، ج۲، ص۱۲) سید عبدالرزاق موسوی مقرم به نقل از کتاب «الجريدة في أصول أنساب العلويين» نقل کرده که عباس(ع) فرزندی به نام فضل داشت. ازاین‌رو، او را ابوالفضل می‌خوانند. (موسوی مقرم، العبّاس(ع)، ۱۴۲۷ق، ج۱، ص۱۳۸) 2- ابوالقاسم: از آنجا که عباس(ع) فرزندی به نام قاسم داشت، به او ابوالقاسم گفته می‌شد. این کنیه در زیارت اربعین نیز آمده است. (بهشتی، قهرمان علقمه، ۱۳۷۴ش، ص۴۳؛ مظفر، موسوعة بطل العلقمی، ۱۴۲۹ق، ج۲، ص۱۲) 3- ابوالقِربَة: برخی معتقدند که این کنیه به این دلیل به او داده شده است که در واقعه کربلا چندین بار مشک آب به خیمه‌ها برد. این کنیه در چند منبع ذکر شده است. (لاذری، انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج۲، ص۱۹۲؛ طبرسی، اعلام الوری باعلام الهدی، ۱۳۹۰ق، ص۲۰۳؛ ابوالفرج الاصفهانی، مقاتل الطالبین، ۱۳۵۸ق، ص۵۵؛ بهشتی، قهرمان علقمه، ۱۳۷۴ش، ص۴۳) قِربَة به معنای مشک‌ آب است. (دهخدا، لغت‌نامه دهخدا، ۱۳۷۷ش، ج۱۱، ص۱۷۴۹۷) ‌- ابوالفَرجَة: دلیل این کنیه این است که عباس(ع) در کار کسانی که به او متوسل می‌شوند گشایش ایجاد می‌کند. (مظفر، موسوعة بطل العلقمی، ۱۴۲۹ق، ج۲، ص۱۲) فرجه به معنای گشایش و برطرف کردن اندوه است. (دهخدا، لغت‌نامه دهخدا، ۱۳۷۷ش، ج۱۱، ص۱۷۰۳۷) ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
به نام خدای مهربان زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (3) مادر حضرت مادر حضرت عباس، فاطمه دختر حزام (پدر فاطمه «حرام» به را مهمله نیز گفته شده است) (عسقلانی، ابن حجر، الاصابه، ج۲، ص۱۴۴) از نسل بنی‌ کلاب، مکنّی به ام‌ البنین می‌باشد که پس از شهادت حضرت فاطمه (علیهاالسلام) به پیشنهاد عقیل، امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) او را به همسری برگزید. ثمره این ازدواج چهار فرزند به نام‌های عباس، عبداللَّه، جعفر و عثمان بود. (عسقلانی، ابن حجر، الاصابه، ج۲، ص۱۴۴) دوران کودکی از دوران کودکی عبّاس (علیه‌السلام) اطّلاع چندانی در دست نیست جز این‌که نقل کرده‌اند روزی بر زانوی پدرش امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) نشسته بود. حضرت گفت: بگو یک. ابوالفضل (علیه‌السلام) گفت: یک. حضرت فرمود: بگو دو. عرض کرد با زبانی که یکی گفتم شرم دارم که دو بگویم. (سبزواری، مصابیح القلوب، ج۱، ص۳۶۷- خوارزمی، مقتل الحسین علیه‌السلام، ج۱، ص۱۷۹) مرحوم نقدى آن جریان را به حضرت زینب نیز نسبت داده است. (نقدی، جعفر، زینب الكبرى، ج۱، ص۳۵) دوران جوانی درباره دوران جوانی وی گفته‌اند که در جنگ صفین حضور داشت، ولی پدرش به وی اجازه مبارزه نداد. (امین، محسن، اعیان الشیعه، ج۷، ص۴۲۹) برخی دیگر، قتل ابوالشعثاء و هفت فرزند او را به وی نسبت داده‌اند. (بیرجندی، محمدباقر، کبریت احمر، ج۱، ص۳۸۵) به گزارش خوارزمی؛ در جنگ صفین آن‌گاه که کریب به جنگ با امام علی (علیه‌السلام) آمد، حضرت لباس فرزندش عباس (علیه‌السلام) را که مردی کامل بود، به تن کرد و به جنگ با او بیرون شد. (خوارزمی، موفق بن احمد، المناقب، ج۱، ص۲۲۸) ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✨📚مسابقه کتابخوانی « حسین شاه کلید ظهور » 🔖پیوند عاشورا و ظهور و پیوند اربعین با حضرت مهدی«عج» 🎁✨جوایز نفرات برتر : 🎊نفرات اول ۳٠میلیون ریال 🎊🎊نفرات دوم ۲٠ میلیون ریال 🎊🎊🎊نفرات سوم ۱٠ میلیون ریال ✍🏻ثبت نام : ۱.ثبت نام از طریق لینک زیر: https://formafzar.com/form/n36ea ۲.ارسال عدد 128 به سرشماره ی 100020313 ۳. ارسال پیام به آیدی زیر در پیام رسان ایتا و بله @ya_sahebazaman135 ‼️مهلت ثبت نام : ۲٠ شهریورماه ۱۴٠۲ 🛍‼️✨خرید کتاب با تخفیف ویژه به مبلغ 35.000 تومان 🛍خرید کتاب : 1. تماس با دبیرخانه : 09962416259 2. ارسال پیام به آیدی زیر در پیام رسان ایتا و بله @ya_sahebazaman135 🍃کانون مهدویت دانشگاه یزد‌ @Mahdaviat_yazduni 🌷 اگر یک نفر را به او وصل کردی، برای سپاهش تو سردار یاری...
در مسجد کوفه مسئله ای برایم پیش آمد! ذهنم را در خود غرق کرد و آن سیل غرق کننده این بود که: چرا مردم بعد از شهادت امام حسین با مختار بیعت کردند!؟ به توابین پیوستند!؟ مگر امام سجاد نبود؛! چرا مردم معصوم و امام چهارم را رها کردند و دنبال مختار و سلیمان راه افتادند! مردم کوفه بعد از شهادت امام حسین باز هم راه را کج رفتند! فقط در مسیر امام حرکت کردن صراط مستقیم است. معرفت و شناخت مردم آن زمان نسبت به امام کم بود! الان هم دست کمی از آن زمان ندارد. کسانی که حسین را رها کردند سجاد را هم رها کردند! الان هم مهدی! آیا می خواهیم مهدی را هم مثل معصومین قبلی رها کنیم؟ یا یاری؟ ✍ محمد مهدی پیری 🗓 شش شهریور ۱۴۰۲ کوفه ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
به نام خدای مهربان زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (4) خطبه خواندن در مکه نویسنده کتاب «خطیب کعبه» خطبه‌ای به عباس(ع) نسبت داده است (یونسیان، خطیب کعبه، ۱۳۸۶ش، ص۴۶) و آن را به استناد یادداشتی، به کتاب «مناقب سادة ‎الکرام» مستند می‌کند و خود تصریح دارد که این کتاب را ندیده است. (همان) بر اساس این گزارش، حضرت عباس در روز هشتم ذی‌الحجه خطبه‌ای را بر فراز بام کعبه ایراد کرد و در آن با اشاره به جایگاه امام حسین(ع) و معرفی یزید به عنوان شراب‌خوار، به بیعت مردم با یزید انتقاد کرد. او در ضمن خطبه عنوان کرد تا زمانی که او زنده است اجازه نخواهد داد کسی امام حسین(ع) را به شهادت برساند و تنها راه شهادت امام، کشتن عباس است. (همان) جویا جهان‌بخش در مقاله‌ای با تکیه بر نقد ادبی متن خطبه و ناشناس بودن نویسنده و اصل کتاب، آن را رد می‌کند و تصریح می‌کند که این ماجرا در منابع دیگر یافت نمی‌شود. (جهان‌بخش، «گنجى نويافته يا وهمى بربافته؟»، ص۲۸) حضور در کربلا یکی از شخصیت‌های برجسته‌ای که از نقش‌آفرینان اصلی وقایع عاشورا بود و صحنه‌های جاودانه‌ای از وفاداری و جانبازی در راه دفاع از حجت خدا و اطاعت از فرمان امام خویش به یادگار گذاشت، حضرت عباس بن علی (علیه‌السّلام) است. او از یک طرف در صحنه نبرد، چنان رشادت و حماسه از خود نشان داد که عرصه را بر دشمن تنگ کرد، و از طرف دیگر، نسبت به امام حسین (علیه‌السّلام) چنان مطیع و وفادار بود که در طول تاریخ، از او به عنوان قهرمانی فداکار و برادری وفادار یاد می‌شود. شهادت چنین شخصیت بزرگی، از مصائب مهم و از رویدادهای بزرگ روز عاشورا بود. گرچه چگونگی مبارزه و شهادت عباس بن علی (علیه‌السّلام) را برخی مورخان و مقتل‌نویسان، با تفاوت‌هایی گزارش کرده‌اند، ما در اینجا سعی می‌کنیم با ترکیب و ترسیم مجموع گزارش‌ها، کیفیت مبارزه و شهادت این شهید والامقام را به گونه‌ای منطبق با منابع متقدم، و به ترتیب حوادث ارائه کنیم. ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
سلام و درود 💐 روز بخیر 🌿 خیلی از اجناس فروش فوق العاده لوازم التحریر در حال اتمام است. ❌ خدا رو شکر بخاطر قیمت ها، استقبال خوبی شد. ✅ بازای هر فرزند ۵ درصد تخفیف!!! اگر هنوز نیومدید تشریف بیارید. 🌹 ابتدای خ. سعدی، پیش دبستانی شکوفه های رضوی. ش.تماس؛ 09366093303 ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدای سبحان ✅ انتقادی که برایم گران تمام شد!! زمستان سال گذشته یادداشتی نوشته شد مبنی بر جمع شدن آب در معابر از جمله خیابان روبروی مسجد امام سجاد (ع) شهرک ولی عصر (عج). به فاصله چند روز، عزیزان زحمتکش شهرداری محبت کردند و چاه کندند. ماجرا گذشت تا اینکه گذر پوست به دباغ خانه افتاد.! بعد از کلی معطلی پشت درب اتاق مرد اول شهرداری، وقتی وارد شدیم کلی کنایه شنیدیم و مسوول هماهنگی ها توبیخ شد.! از آن تاریخ به بعد، جواب تماس های ما شنیدن بوغ انتظار بود البته قبلش هم همین بود! و پاسخ نامه های ما، «فعلا مقدور نمی باشد.» ان شاالله که اقای دکتر سرشان شلوغ است و مشغول رفع و رجوع امورات شهر هستند.! البته و صد البته به دور از انصاف است اگر نگاه فرهنگی شهردار عزیز را منکر شویم. خواستم از همین جا رسماً بخاطر شنیدن بوغ های انتظار آقایان و تقریظ های «فعلا مقدور نمی باشد» تشکر و قدردانی کنم. اگر این برخوردها نبود امروز ما مستقل نبودیم. تشکر، تشکر و تشکر.!! از طریق فضای مجازی این پیام را مخابره کردیم چون اینجا راحتر می شود آقایان را پیدا کرد.! البته باید دید نظر کارشناس ارشد محترم ارتباطات که این روزها و در دوره های متمادی، مرد اول شوراست چیست؟ گرچه این روزها سرشان شلوغ است و در فضای مجازی پیگیر بستن نیروگاه هستند.! فقط یادمان نرود که می شود مثل امام جمعه محبوب شهرمان، هیچ تماسی را بدون پاسخ نگذاشت و در عین کمک و گره گشایی، نقد پذیر هم بود و پاسخ نقدهای سازنده را با کنایه های سنگین نداد.!!! از عوامل ذره بین هم می خواهیم که یادداشت های ما را بدون اجازه منتشر نکند.!!! ✍ جواد حاجی اکبری 🗓 تابستان 1402 ش ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ فراخوان| نخستین جشنوارۀ ادبی "اردکان در آیینۀ شعر و ادب" 🔰 اوّلین جشنوارۀ ادبی "اردکان در آیینۀ شعر و ادب" با همکاری مؤسسۀ فرهنگی‌هنری افق کویر و جمعی از سایر ارگان‌های فرهنگی در راستای خلق آثار ادبی در خصوص ظرفیت‌های ارزشمند شهرستان اردکان برگزار خواهد شد. ◽این جشنواره در بخش‌های شعر، دلنوشته، متن ادبی و مقاله با موضوعاتی از قبیل هویّت اردکان و شهرها و روستاهای تابعه در مسیر تاریخ؛ جاذبه‌های میراث‌فرهنگی و گردشگری؛ مفاخر و مشاهیر اردکان؛ قلم‌فرسایی و نگاهی شاعرانه به نام‌های کُهن و القاب اردکان؛ معرّفی محصولات بومی اردکان در حوزه‌های کشاورزی، صنایع‌دستی و... طی مهرماه سال‌جاری برگزار می‌شود. ◾علاقه‌مندان می‌توانند فایل آثار ادبی خود را از طریق پیام‌رسان‌های داخلی (ایتا، بله، روبیکا) به شمارۀ 09381041967 و یا پست الکترونیکی nafas1041967@Gmail.com ارسال نمایند. •| روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری افق کویر|• @ofoghkca
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (5) مهلت گرفتن از دشمن نخستین ماموریت حضرت عباس (علیه‌السلام) در واقعه کربلا عصر روز نهم انجام شد که به فرمان برادر به نزد دشمنان رفت و از آنان خواست که شب را به آنان مهلت دهند تا با خداوند به راز و نیاز بپردازند. (ابن اثیر، ابوالحسن، الکامل فی التاریخ، ج۴، ص۵۶) نپذیرفتن امان‌نامه‌ها هنگامی که کاروان حسینی در کربلا بودند، دشمن برای حضرت عباس و برادرانش دو امان‌نامه آوردند. امان‌نامه عبدالله بن ابی‌محل وقتی شمر بن ذی‌الجوشن نامه جنگ با امام حسین(ع) یا تسلیم شدن وی را از ابن زیاد گرفت، هنگام خروج از قصر عبدالله بن ابی‌محل برادرزاده ام‌البنین از همراهان شمر، از عبیدالله بن زیاد برای پسرعمه‌های خود عباس و برادران او امان‌نامه‌ای گرفت و آن را از طریق مولای خود به اردوگاه امام حسین برای فرزندان ام البنین فرستاد. وقتی فرستاده او بر عباس و برادرانش وارد شد به آنها گفت: این امان‌نامه را دایی شما برایتان فرستاده است. آنها در پاسخ گفتند: به دایی ما سلام برسان و بگو ما نیاز به امان‌نامه نداریم، امان خداوند برای ما بهتر از امان‌نامه ابن سمیه است. (طبری، محمد بن جریر، تاریخ طبری، ج۵، ص۴۱۵) امان‌نامه شمر ذی‌الجوشن شب نهم محرم، شمر مقابل اصحاب حسین(ع) ایستاد و گفت: پسران خواهرم کجایند؟! عباس، جعفر و عثمان از خیمه بیرون آمده و گفتند: چه می‌خواهی؟ شمر گفت: شما در امان هستید. آنها گفتند: اگر تو دایی ما هستی خدا تو و امان‌نامه‌ات را لعنت کند. تنها برای ما امان‌نامه آوردی و پسر پیامبر را رها کردی.! (ابومخنف، مقتل الحسین، ص۱۰۴. طبری، تاریخ طبری، موسسة الاعلمی، ج۴، ص۳۱۵؛ شیخ مفید، الإرشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۸۹؛ طبرسی، إعلام الوری، دار الکتب الاسلامیة، ج۱، ص۴۵۴؛دمشقی، جواهر المطالب، ۱۴۱۶ق، ج۲، ص۲۸۱) ابن اعثم( درگذشت ۳۱۴ق) در گزارشی این‌گونه نقل کرده است: وقتی شمر پسران ام‌البنین را صدا زد، حسین به برادرانش گفت: جواب او را بدهید، هر چند فاسق باشد، زیرا او از دایی‌های شماست. حضرت عباس و برادرانش به شمر گفتند: چه می‌گویی؟ شمر گفت: ای فرزندان خواهرم! شما در امانید. خودتان را با حسین به کشتن ندهید و از امیرالمؤمنین یزید اطاعت کنید. در این هنگام عباس بن علی گفت: مرگ بر تو ای شمر! خدا تو و امان‌نامه‌ات را لعنت کند؛ ای دشمن خدا! آیا به ما می‌گویی از دشمن اطاعت کنیم و دست از یاری برادرمان برداریم؟ (ابن اعثم، الفتوح،۱۴۱۱ق، ج۵، ص۹۴) ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
به نام او... 🌿 اگر خواستی حجم ایمانت را محک بزنی، ببین چقدر در مسیر این آیه از مصحف شریف هستی ... 🌾 إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ ﴿٢﴾ مؤمنان، فقط کسانی هستند که چون یاد خدا شود، دل هایشان ترسان می شود، وهنگامی که آیات او بر آنان خوانده شود بر ایمانشان می‌افزاید، و بر پروردگارشان توکل می کنند. (۲) ✨ سوره مبارکه انفال ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (6) گزارشی دیگر توسط إبن کثیر (درگذشت ۷۷۴ق) برخلاف بسیاری از متون کهن، این‌گونه نقل شده است: برادران حسین به شمر گفتند: اگر به ما و برادرمان حسین امان می‌دهی، ما نیز امان‌نامه‌ی تو را قبول می‌کنیم و گرنه ما نیازی به امان‌نامه‌ات نداریم. (ابن کثیر، البدایة و النهایة، ۱۴۰۸ق، ج۸، ص۱۹۰) ولی ظاهرا گزارش‌های ابن کثیر و ابن اعثم به‌خاطر تأخر زمانی و محتوای آن، قابل تأمل و برخلاف گزارش کتب کهن است. (صالحی حاجی‌آبادی، شهدای نینوا، ۱۳۸۶ش، ص۴۰) بسیاری از مورخان نوشته‌اند: وقتی شمر بن ذی الجوشن پیام ابن زیاد به عمر سعد رسانید در همان روز نهم محرم و به قولی روز عاشورا جلو خیمه گاه امام حسین (ع) آمد و فریاد برآورد: «پسران خواهر ما کجایند؟» مرادش حضرت عباس و برادرانش بود. در برخی از تواریخ آمده اینها جواب شمر را نمی‌دادند تا سه مرتبه شمر صدا زد: کجایند فرزندان خواهر ما؟ امام (ع) به برادرانش فرمود: «او را جواب دهید و اگرچه او مردی فاسق است زیرا او از خاله زادگان ـ یعنی هم قبیله ـ شماست. عباس و برادران با نظر موافق امام (ع) از خیمه بیرون آمدند و گفتند: «ای شمر چه می‌خواهی؟ شمر گفت: «همانا شما فرزندان خواهر من هستید، بیایید به جانب من و اینک در این صحرا در امانید و خود را با برادرتان به کشتن ندهید!» یعنی آزادید بروید و کشته نخواهید شد. اما آن جوانان با غیرت با صدای بلند گفتند: «خداوند تو و امانت را لعنت کند آیا ما را امان می‌دهی ولی فرزند رسول خدا در امان نباشد.» (لَعَنَكَ‏ اللَّهُ‏ وَ لَعَنَ‏ أَمَانَكَ‏ أَ تُؤْمِنُنَا وَ ابْنُ رَسُولِ اللَّهِ لَا أَمَانَ لَهُ؛ ارشاد مفید، ج۲، ص۸۹؛ ابصارالعین، ص۵۸؛ نفس المهموم، ص۲۱۷) و در قولی دیگر آمده است که حضرت عباس (ع) به او فرمود: دستت بریده باد ای شمر، بد امانی برای ما آورده‌ای دشمن خدا، آیا ما برادر و آقایمان حسین فرزند فاطمه (ع) را ترک کنیم و در طاعت لعینان و فرزندان لعینان وارد شویم؟ (نفس المهموم ص۲۱۷ و ص۳۲۱) بدین ترتیب عباس و برادران او، امان دشمن را برگرداندند و خود ماندند و شهید شدند. و شمر هم که بسیار خشمگین و عصبانی شده بود، به سپاه عمر سعد بازگشت. (ناظم‌زاده، سید اصغر، اصحاب امام حسین، ص۱۶۰-۱۶۳؛ مظاهری، محسن حسام، مقاله «عباس»، فرهنگ سوگ شیعی، ص ۳۴۲) بنا به نقلى دیگر، آن‌گاه كه ابوالفضل (علیه‌السلام) پاسخ شمر را گفت، زهیر بن قین نزد وى آمد و گفت: هنگامى كه پدرت امِیرالمؤمنین (علیه‌السلام) از عقیل خواستار زنى از تبار دلیرمردان نام‌آور شد، براى آن بود كه فرزندى دلیر و قهرمان آورد تا در کربلا حسین را یارى نماید. هر آینه پدرت براى چنین روزى تو را ذخیره نموده بود. مبادا روى برتابى و از یارى خواهرانت و حسین باز ایستى! ابوالفضل سوگند خورد و گفت كارى كنم كه هرگز ندیده باشى. (بیرجندی، محمدباقر، کبریت احمر، ج۱، ص۳۸۶) ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (7) عباس (ع) و اعلام وفاداری و ایستادگی در شب عاشورا پس از آنکه از جانب عمر سعد، شب عاشورا مهلت داده شد و جنگ به فردا کشید، ابا عبدالله الحسین و یاران با وفایش همه دانستند که امشب آخرین شبی است که زنده خواهند بود و فردا روز شهادت آنان خواهد بود لذا امام (ع) غروب تاسوعا تمامی یاران و برادران و فرزندان و برادرزادگان و عموزادگان همه و همه را فرا خواند و خطبه‌ای در ستایش خدا و درود و صلوات بر محمد و آل او و شکر و سپاس از نعمت‌های الهی بر زبان جاری کرد و سپس خطاب به حاضرین فرمود: «من حقاً یارانی باوفاتر و بهتر از اصحاب خودم سراغ ندارم، و نه اهل بیتی نیکوکارتر و به صله رحم، پای بندتر از اهل بیتم نمی‌شناسم پس خداوند، شما را از طرف من به بهترین جزا پاداش دهد. سپس به آنان فرمود: من از این دشمنان برای خود بد گمانم، آگاه باشید من به همه شما برای رفتن از اینجا اجازه دادم، پس همگی بروید که عقد بیعت را از شما برداشتم و نسبت به خود بر شما عهد و پیمانی ندارم، اینک شب بر شما سررسیده و پوشش آن شما را در برگرفته است؛ لذا این شب و تاریکی را چون شتری راهوار بگیرید و هرکدام از شما دست یکی از اهل بیت مرا بگیرید و در لابه لای درختان و شهرهای خود متفرق شوید تا خداوند فرجی برساند؛ زیرا این مردم مرا می‌‌طلبند و اگر به من دست یابند از طلب غیر من منصرف خواهند شد. (ارشاد مفید، ج۲، ص۹۱؛ نفس المهموم، ص۲۱۹- ناظم‌زاده، سید اصغر، اصحاب امام حسین، ص۱۶۷-۱۶۹؛ مظاهری، محسن حسام، مقاله «عباس»، فرهنگ سوگ شیعی ص ۳۴۱) در این هنگام نخستین کسی که اظهار وفاداری کرد، عباس بن علی (علیه‌السلام) بود. وی عرض کرد: چرا چنین کنیم؟ آیا برای این‌که پس از تو زنده بمانیم؟ خداوند هیچ‌گاه آن روز را نیاورد و به ما نشان ندهد! (طبری، محمد بن جریر، تاریخ طبری، ج۵، ص۴۱۹) ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (8) شب نهم و تلاش قمر بنی‌هاشم (ع) برای آوردن آب عمر سعد برای آنکه امام و یارانش را بیشتر تحت فشار قرار دهد، نامه‌ای به عمرسعد نوشت که با نیروهای تحت فرمانش آب را بر روی حسین و یارانش ببندد، در محاصره بی‌آبی قرار دهد و حتی یک قطره آب به او نرسد! (بحارالانوار، ج۴۴، ص۳۸۷) این دستور روز هفتم محرم به عمر سعد رسید، (ارشاد مفید، ج۲، ص۸۶؛ مقتل ابومخنف، تحقیق غفاری، ص۹۸؛ تاریخ طبری، ج۵، ص۴۱۲؛ کامل ابن اثیر، ج۲، ص۵۵۶) در تاریخ طبری آمده: «جلوگیری آب از خیمه‌های حسینی سه روز قبل از شهادت حسین (ع) بوده است.» ("وَ ذَلِكَ قَبْلَ قَتْلِ‏ الْحُسَيْنِ‏ بِثَلَاثَةِ أَيَّامٍ"‏؛ تاریخ طبری، ج۵، ص۴۱۲) پسر سعد پس از وصول این فرمان در روز هفتم محرم، بلافاصله عمرو بن حجاج را که خود از دعوت کنندگان امام (ع) به کوفه بود با پانصد نفر سوار در کنار شریعه فرات مستقر کرد و آب را به روی حسین و یارانش بست. (تاریخ طبری، ج۵، ص۴۱۲) امام به برادرش حضرت عباس مأموریت داد تا همراه سی سوار و بیست نفر پیاده برای آوردن آب به شریعه فرات بروند، آنها با بیست مشک آب شبانه به شریعه رفتند و به نزدیکی شط فرات رسیدند، ابتدا نافع بن هلال جملی جلوتر خود را به شریعه رسانید و اجازه یافت تا از آب شریعه بخورد ولی او به احترام لب تشنه امام حسین (ع) آب ننوشید. در این موقع نیروهای تحت فرمان قمر بنی هاشم (ع) جلو آمدند که عمرو بن حجاج دستور جلوگیری داد اما آن بزرگوار (ع) با یک تاکتیک نظامی به نیروهای سواره دستور داد به سپاه دشمن حمله کنند و به نیروهای پیاده هم فرمان داد مشک‌ها را پُر از آب کنند، در هنگام درگیری بین نیروهای سواره با نیروهای مراقب شریعه، پیادگان مشک‌ها را پر از آب کردند و به خیمه‌ها بازگشتند و سوارگان هم پس از مجروح کردن یکی از نیروهای دشمن سالم به خیمه‌ها برگشتند. و بدین ترتیب پس از بستن شریعه فرات به روی اهل بیت پیامبر و حرم حسینی اولین آب به فرماندهی ابوالفضل العباس به خیمه‌ها آورده شد. (ر.ک: مقتل ابومخنف، تحقیق غفاری، ص۹۸؛ تاریخ طبری، ج۵، ص۴۰۲؛ أعیان الشیعه، ج۷، ص۴۳۰؛ بحار الأنوار، ج۴۴، ص۳۸۵؛ ابصارالعین، ص۵۸ - ناظم‌زاده، سید اصغر، اصحاب امام حسین، ص۱۵۷-۱۶۰؛ مظاهری، محسن حسام، مقاله «عباس»، فرهنگ سوگ شیعی، ص ۳۴۲) ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (9) نجات یاران امام حسین در جنگ روز عاشورا فرماندهان دو جناح راست و چپ تعیین شدند و پرچم سپاه به عباس بن علی (علیه‌السلام) داده شد. یاران یکی پس از دیگری به میدان مبارزه شتافتند. در این میان اتفاق می‌افتاد که برخی از اصحاب در میان لشکر محاصره می‌شدند و حضرت عباس (علیه‌السلام) آنان را نجات می‌داد. مانند عمر بن خالد صیداوی و جابر بن حارث سلمانی و سعد مولی عمر بن خالد صیداوی با مجمع بن عبداللّه عائذی که در آغاز جنگ در محاصره دشمن قرار گرفته بودند و حضرت عباس با یک حمله آنان را نجات داد. ( طبری، محمد بن جریر، تاریخ طبری، ج۵، ص۴۴۶) فرستادن برادرانش به نبرد آن‌گاه که همه یاران امام (علیه‌السلام) و شماری از بنی‌هاشم به شهادت رسیدند، حضرت ابوالفضل (علیه‌السلام) به برادران خود عثمان و عبداللَّه و جعفر فرمود: «جانم فدایتان پیش تازید و از سرورتان حمایت کنید، تا این‌که در برابرش به کام مرگ فرو روید.» آنان همگی به میدان نبرد رفتند و کشته شدند. (دینوری، ابوحنیفه، اخبار الطُّوال، ج۱، ص۲۵۷) پس از آن عباس بن علی (علیه‌السلام) عازم میدان مبارزه گشت. درباره سخن حضرت ابوالفضل (علیه‌السلام) به برادران خود هنگام عزیمت به میدان اختلاف است. برخى می گویند: عباس به برادران پدرى و مادرى‌اش، عبداللَّه و جعفر و عثمان، گفت: پیش تازید تا از شما ارث ببرم، زیرا شما فرزند ندارید، آنان پذیرفتند و رفتند تا كشته شدند. (طبری، محمد بن جریر، تاریخ طبری، ج۵، ص۴۴۸) دیگران همین مضمون را به گونه‌اى دیگر نقل كرده‌اند و گفته‌اند: عباس برادرش جعفر را كه فرزند نداشت به صحنه مبارزه فرستاد تا از وى به جاى فرزندانش ارث ببرد. پس هانی بن ثبیت او را به قتل رساند. (ابو الفرج اصفهانی، علی بن حسین، مقاتل الطالبیین، ج۱، ص۸۸) ولى شمارى دیگر نسبت این كلام را به آن حضرت اتهامى دروغین مى‌دانند كه دشمن به قصد مخدوش ساختن ساحت مقدس آن بزرگوار جعل كرده است. زیرا این كارى است بس پست كه از فرومایگان و دنیاپرستان سر نمى‌زند تا چه رسد به ابوالفضل العباس (علیه‌السلام)! افزون بر این، ابوالفضل (علیه‌ السلام) با وجود مادرش امُ‌البنین نمى‌توانست از برادرانش ارث ببرد. (مقرم، عبدالرزاق، العباس علیه‌السلام، ج۱، ص۱۸۳) از این‌رو برخى گفته‌اند «أَرِثَكُم» در متن عربى اشتباه مى‌باشد و در اصل «أُرْثِیكُم» (به سوگتان نشینم) مى‌باشد. (مقرم، عبدالرزاق، العباس علیه‌السلام، ج۱، ص۱۸۶) (به نقل از شیخ آقا بزرگ تهرانی، الذّریعه) برخى دیگر گفته‌اند: به جاى «ارثكم» «ارزءبكم» یا «ارزئكم» (به مصیبت شما دچار شوم) بوده است. (مقرم، عبدالرزاق، العباس علیه‌السلام، ج۱، ص۱۸۶) به نقل از النقد النزیه) ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc