eitaa logo
مداد من
539 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
150 ویدیو
8 فایل
🔰حجة‌الاسلام جواد حاجی‌اکبری ✔ موسس مکتب‌خانه قرآنی امام رضا(ع) ✔ کارشناس ارشدفقه واصول ✔ کارشناس تاریخ ✔ مدرس زبان اسپانیایی ✔ نویسنده و مدرس یادداشت‌نویسیِ رسانه‌ای ✔ مبلغ و مشاور جوانان و خانواده ✔ طلبه‌ سطح ۴ شیعه‌شناسی فعالیت توسط ادمین: @medadman
مشاهده در ایتا
دانلود
🇮🇷تشییع پیکر شهید حسین انتظاریان اردکانی فردا همراه با راهپیمایی روز قدس در شهرستان اردکان برگزار می‌گردد. ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷🌷 انقلاب، هشت سال جنگ و در دفاعِ از وطن سربلند بودست در نــــام آوری ها‌، شهــــرِ من از برای و عاصی زاده و زفــــاکِ مـا جان فــدایی، افتخار و رخت رزم، باشد کفـــن ، تهـــران یا سوریه و قـــدسِ شریف هرکجا حقست می‌ایستیم،ســرویم در چمن تــــا ظهور دولتِ حـــق، پایِ حــق ایستاده ایم مـــا پشِیمان می‌کنیم از این جنایت، اهــرمن ✍ امیرحسین‌بهجتی‌‌ 🗓 ۱۶فروردین۱۴۰۳ ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
سلام شهید با نام نشان خوش آمدی به شهر خودت! تنها کاری که توانستیم برایت انجام دهیم، همین بود؛ با عزت و احترام به وطن بیاوریمت! با اداب و رسوم کفنت کنیم! تو را داخل تابوت بگذاریم! با اشک و ناله تشییعت کنیم! با آداب و رسوم دفنت کنیم! مراسم ختم برایت بگذاریم! و از همه مهمتر، هوای پدر، مادر، همسر و فرزندانت را داشته باشیم.! حسین جان! ببخش ما را که دیگر بیشتر از این نتوانستیم برایت کاری کنیم. ✍ جواد حاجی اکبری 🗓 رمضان 1403 ش ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
....بِسْمْ أللّٰھِ الرَّحْمٰنِ الرَّحْیٖمْ.... ✅ امتحانِ پنج حرفی پنج حرف است! اما یک دنیا حرف دارد. چیزی است که عیار انسانی با آن سنجیده می شود. موضوع روز قدس مردم اردکان بود. مردم اردکان در این امتحان بزرگ انسانی و وجدانی، سربلند بیرون آمدند. "خداوند متعال در برابر هر نعمتی، مسئولیتی را بر عهده انسان قرار داده است. به میزان مسئولیت نیز از انسان بازخواست خواهد نمود. مهم آن است که مسئولیت‌ها را به خوبی بشناسیم." بدانیم وظیفه شناسی از ویژگی های انسان توسعه محور است. آنچه که مهم است، ملازم بودن تکلیف با مسئولیت و وظیفه هر انسانی است. ✍ سعید معتقدی شام روز قدس ١۴٠٣ ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
به نام خدای مهربان نماز، روزه هاتون قبول پیشاپیش عیدتون مبارک ✅ اینکه زکات فطره رو کجا می دید خیلی مهمه! 🍀 شاید یکی از بهترین گزینه های اهدا زکات فطره شما (اگه فقیر سراغ ندارید) مکتب خانه قرآنی امام رضا (علیه السلام) باشه، اگه خواستید بیشتر با این مجموعه مردمی آشنا بشید حتما ۲۸ دقیقه وقت بگذارید و مستند زیر رو ببینید. برنامه 19 خرداد 1401؛ عبای خاکی http://www.telewebion.com/episode/0x28c2b50 ✅ما جهت نهادینه کردن ارزش های قرآنی و معارف اهل بیت (علیهم السلام) خریدار نگاه محبت آمیز شما هستیم. ش.کارت مکتبخانه قرآنی امام رضا علیه السلام 6280‌‌ 2313 6378 2532 💳شماره شبا: IR83 0140 0400 0001 4005 2826 95 ✅ در صورت واریزی حتما اطلاع بدید؛ ۰۹۳۶۶۰۹۳۳۰۳ مکتب خانه قرانی امام رضا (علیه السلام) ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در ساعات پایانی بهار عارفان و سالکان الی الله گوش و جان خود را معطر به این صدای دلنشین و عرشی کنید 🌱 به غیر از اساتید و مستمعین، مخاطبین فضای مجازی هم به وجه آمده اند ✨ این صدا و این تیپ! گوارای وجود امام زمان (ع) 💚 رمضان الکریم ۱۴۰۳ ش ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
به نام خدای سبحان از رجب تا رمضان الکریم! اولین شب جمعه ماه رجب را لیله الرغائب می نامند. شبی که مورد توجه و مشهور است. آخرین شب ماه رمضان که نوید عید سعید فطر را می دهد، لیله الجایزه می نامند. شبی که خیلی مشهور نیست. به تعبیر برخی از عارفان و سالکان الهی، در ماه رجب، دست ها را بالا می بریم و آرزوها را فریاد می زنیم و در شب عید سعید فطر، پیشانی ها را روی خاک می گذاریم و بندگیش را ناله می زنیم. بنده، خدای خود را بنده است و صلاح اجابت فریادهای رجبش را در سجده شب فطرش به او می سپارد. عید فطر، نوید یک پیروزی عزتمندانه است. عزتی از جنس بندگی و دیدار دوست. خدای سبحان را بسی شکر و سپاس که توفیق رفاقتش را نصیب ما نمود. جواد حاجی اکبری بهار 1403 ش ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدای مهربان ✅ ترنم تشکر! ایام عید فطر از پرترافیک ترین روزهای تیم شورای صدقات و زکات شهرستان اردکان است. امسال نیز مزه شیرین طرح هماهنگی مراکز نیکوکاری و موسسات خیریه اردکان با دبیرخانه شورای صدقات و زکات با حضور نماینده امام جمعه، فرماندار و سایر اعضاء را احساس می کنیم. طرحی که در آن، اردکان به چند بخش تقسیم شده است و با مرکزیت مسجد محله، نیازمندان شناسایی و مورد بررسی قرار می گیرند. این طرح یکی از آرزوهای دیرین مردم بود که الحمد لله به همت جناب حجه الاسلام فتاحی، پا به عرصه اجتماع گذاشته است. یکی از جلوه های ویژه این طرح، شفاف بودن تمام مراحل است! مبالغ جمع آوری شده پس از شمارش، تقسیم و خدمت نیازمندان هدیه می شود. گام به گام، شفاف، به روز و گزارش ها نوشته می شود. شاید جالب باشد بدانید، در مرحله اول وجوه دریافتی نقدی توسط کمیته امداد به حساب ۵۸۵ خانوار نیازمند که اولویت درمان، مسکن و معیشت داشتند قبل از اذان ظهر توسط صندوق داخلی امداد ولایت واریز گردید. امسال، مردم بزرگوار اردکان از این طرح استقبال زیادی کرده اند. مردم همیشه پشتیبان کارهای تشکیلاتی منسجم و هدفمند بوده اند و خواهند بود. باشد که خدای سبحان از همه به زیبایی قبول کند؛ از مردم شریف که گمنامانه کمک می کنند تا دوستان زحمتکشی که زحمت پخش کمک ها را می کشند. ✍ جواد حاجی اکبری 🗓 بهار ۱۴۰۳ ش ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدای مهربان ✅ به عشق مولا علی (ع) (17) • جداکننده حقّ و باطل در خطبه دیگری که در مقام تبیین فضائل قرآنی بود، حضرت به بیش از چهل وصف از قرآن کریم می پردازد که هریک از آن فرازها شایان دقّت و مورد تأمّل و بحث و بررسی است. امام علیه السلام در خطبه 198 می فرماید: سپس قرآن را بر او نازل فرمود؛ قرآن نوری است که خاموشی ندارد، چراغی است که درخشندگی آن زوال نپذیرد، دریایی است که ژرفای آن درک نشود، راهی است که رونده آن گمراه نگردد، شعله ای است که نور آن تاریک نشود، جداکننده حقّ و باطل است که درخشش برهانش خاموش نگردد، بنایی است که ستون های آن خراب نشود، شفا دهنده ای است که بیماری های وحشت انگیز را بزداید، قدرتی است که یاورانش شکست ندارند، و حقّی است که یاری کنندگانش مغلوب نشوند. قرآن، معدن ایمان و اصل آن است، چشمه های دانش و دریاهای علوم است، سرچشمه عدالت، و نهرجاری عدل است، پایه های اسلام و ستون های محکم آن است. نهرهای جاری زلال حقیقت، و سرزمین های آن است. دریایی است که تشنگان آن، آبش را تمام نتوانند کشید، و چشمه ای است که آبش کمی ندارد، محلّ برداشت آبی است که هرچه از آن برگیرند، کاهش نیابد. منزلی است که مسافران راه آن را فراموش نخواهند کرد. و نشانه هایی است که روندگان از آن غفلت نمی کنند، کوهسار زیبایی است که از آن نمی گذرند. خدا، قرآن را فرونشاننده عطش علمی دانشمندان، و باران بهاری برای قلب فقیهان و راه گسترده و وسیع برای صالحان قرار داده است. قرآن دارویی است که با آن بیماری وجود ندارد، نوری است که با آن تاریکی یافت نمی شود، ریسمانی است که رشته های آن محکم، پناهگاهی است که قلّه آن بلند، و توان و قدرتی است برای آن که قرآن را برگزیند، محلّ امنی است برای هرکس که وارد آن شود، راهنمایی است که تا از او پیروی کند، وسیله انجام وظیفه است برای آن که قرآن را راه و رسم خود قرار دهد، برهانی است بر آن کس که با آن سخن بگوید، عامل پیروزی است برای آن کس که با آن استدلال کند، نجات دهنده است برای آن کس که حافظ آن باشد و به آن عمل کند، سپر نگهدارنده است برای آن کس که با آن خود را بپوشاند، دانش کسی است که آن را به خاطر بسپارد، حدیث کسی است که از آن روایت کند و فرمان کسی است که با آن قضاوت کند. (نهج البلاغه، شرح و ترجمه دشتی، ص 417) ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدای مهربان ✅ به عشق مولا علی (ع) (18) 11- گوشه ای از علم حضرت (ع) • امام علي(ع) خود درباره ملازمت و همراهي‌اش با پيامبر اين‌گونه مي‌فرمايد: رسول‌خدا(ص) مرا در دامن خويش پرورش داد: من كودك بودم او (همچون فرزندش) در آغوش خويش مى‏فشرد، و در استراحتگاه مخصوص خويش جاى مى‏داد، بدنش را به بدنم مى‏چسبانيد و بوى پاكيزه او را استشمام مى‏كردم، غذا را مى‏جويد و در دهانم مى‏گذاشت. هرگز دروغى در گفتارم نيافت و اشتباهى در كردارم پيدا ننمود. از همان زمان كه رسول خدا(ص) را از شير باز گرفتند، خداوند بزرگ‌ترين فرشته از فرشتگان خويش را مأمور ساخت تا شب و روز، وى را به راه‌هاى بزرگوارى و درستى و اخلاق نيك سوق دهند. من همچون سايه‏اى به دنبال آن حضرت حركت مى‏كردم و او هر روز نكته تازه‏اى از اخلاق نيك را براى من آشكار مى‏ساخت و مرا فرمان مى‏داد كه به او اقتدا كنم. (ناصرمکارم، ترجمه گوياوشرح فشرده اي برنهج البلاغه، خطبه192(قاصعه)، ج2، ص319) • كميل‌بن زياد از ياران خاص حضرت علي(ع)، مي‌گويد: روزي علي(ع) دست مرا گرفته به صحرا برد. چون به بيرون شهر رسيديم مانند مصيبت زدگان آهي كشيد و فرمود: گردآورندگان مال تباه‌اند، گرچه به ظاهر زنده‌اند، اما دانشمندان پايدارند چندان كه روزگار به جاست. سپس با اشاره به سينه مبارك خود فرمود: «ها اِنَّ ههُنا لَعِلْماً جَمّاً» آگاه باش اينجا علم فراوان است. اگر براي آن يادگيرندگاني مي‌يافتم (آنها را آشكار مي‌كردم)، ولي بر كساني كه به آنها علم مي‌آموزم مطمئن نيستم، زيرا آن را براي دنيا به كار مي‌برند... .( ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغه، ج18، ص346) • پيامبر(ص) درباره علي(ع) فرموده است: «من شهرعلم و علي دروازه اين شهر است. هر كه مي‌خواهد وارد اين شهر شود بايد از دروازه آن داخل گردد». (شيخ صدوق، الأمالي، ص343؛ محمدبن محمدبن نعمان مفيد، الارشاد، ج1، ص33) • همچنين ابن‌عباس مي‌گويد از رسول‌خدا(ص) شنيدم كه فرمود: به علي بن ابي‌طالب(ع) نُه قسمت از ده قسمت علم كه خدا براي جميع خلق آفريده، عطا شده است. به خدا قسم او در يك قسمت باقي نيز با ديگران شريك است. (علي‌بن موسي‌بن سيدابن طاووس، طرائف، ترجمه داود الهامى، ص192؛علي‌بن محمدبن المغازلى، مناقب ابن مغازلى، ترجمه سيدجواد مرعشى‌نجفى‏، ص320) • در روايت آمده است: آنچه در خانه رسول ‌خدا(ص) بود، امير مؤمنان به دستور ايشان جمع‌آوري نمود، زيرا ايشان(ص) به حضرت(ع) فرمود: ‌اي علي! كتاب خدا را بگير، پس علي(ع) آن را در لباس خويش گرفته و به منزل خود رفت. وقتي كه رسول خدا(ص) رحلت فرمود، حضرت در خانه نشست و آن را بر اساس ترتيب نزول، رونويسي كرد و او بدين مطالب آگاهي داشت. (ملامحسن فيض كاشانى، تفسير الصافى‏، ج 1، ص 40) آن حضرت حقيقت قرآن را از منبع اصلي‌اش، يعني پيامبر اكرم(ص) دريافت كرد. هر آيه‌اي كه بر پيامبر اكرم(ص) نازل مي‌شد، آن را بر علي(ع) قرائت مي‌فرمود و دستور مي‌داد تا حضرت آن را املا كند. علي(ع) مي‌فرمايد: «پيامبر(ص) تأويل آيات و تفسير آن‌ها، ناسخ و منسوخ آن‌ها، محكم و متشابه آن‌ها، خاص و عام آنها و اينكه كجا نازل شده و در چه موردي نازل شده است، را به من تعليم داد.( حسن‌بن شعبه حرانى، تحف العقول، ص 196) • نقل شده است كه آن حضرت پس از رحلت پيامبر اكرم (ص) از خانه بيرون نيامد و به جمع‌آوري قرآن سرگرم بود و در اين كار، موفق شد و آن را به بزرگان وقت ارائه داد و فرمود: اين، كتاب پروردگار شماست همان گونه كه بر پيامبرش نازل شد، از آن حرفى كاسته نشده و بر آن چيزى افزوده نگرديده است. گرچه حاكمان وقت آن را نپذيرفته و گفتند: ما را به چنين كتابى نيازى نيست. على(ع) فرمود: «به خدا سوگند پس از اين هرگز آن را نخواهيد ديد، فقط بر من لازم بود كه پس از فراهم كردن و جمع نمودن، شما را آگاه سازم تا آن را بخوانيد».( محمدبن يعقوب كليني، الکافي، ج2، ص633؛ محمدهادي معرفت، التمهيد في علوم القرآن، ج1، ص291) ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
تا زمین حداکثر ده متر فاصله دارم؛ هوا گرم و آفتابی است. اگر چکش در برود هیچ اتفاقی برایم نمی افتد. پاهایم به اندازه کافی قوی هستند. این هشتمین قله ای است که فتح خواهم کرد. تا فتح قله فاصله کمی مانده؛ همین که خواستم کمی بالاتر بروم چکش در رفت و سقوط کردم. تصمیم گرفتم به حالت جفت پا سقوط کنم؛ می دانستم مشکلی پیش نمی آید، پشت ساق پاهایم به اندازه ران گاو ماهیچه داشت؛ همین که به زمین رسیدم؛ دو استخوان پاهایم از زانو زد بیرون! خون فوران می کرد؛ بی هوش شدم. ادامه دارد... ✍ محمد مهدی پیری ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
امروز روز پرخاش علیه کسانی است که با اسلام کینه دیرینه دارند. روز از کفر و نفاق است. امروز روز نیست؛ روز جنگ است. روز احقاق حق است. حق را باید گرفت. 📚صحیفه‌نور، جلد ٢٠، صفحه ١٩۵ ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
بسم الله القاصم الجبارین هر چه فکر کردم که در جواب لشکر مقتدر خراسانیون! چه بر صفحه بنویسم فقط این چند کلمه به ذهنم رسید؛ بابا ایول! دمتون گرم! ✍ جواد حاجی اکبری 🗓 بهار 1403 ش ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدای مهربان ✅ به عشق مولا علی (ع) (19) • ابن ابي‌الحديد نيز در رد بر اتهام زني دشمنان و بدخواهان امام علي(ع) مي‌نويسد: و چه گويم در باره مردى كه دشمنان و بدخواهانش نيز سر به آستان فضائلش فرود آوردند و انكار مناقب و كتمان فضايل او را برنتابيدند، زيرا دانستى بنى‌اميه بر حكومت اسلامى در شرق و غرب زمين مسلط شدند و به هر نيرنگى در خاموش ساختن نور او كوشيدند، و حقايق را عليه او تحريف نمودند، عيب‌هايى براى او تراشيدند، او را بر سر منبرها لعن كردند، ستايشگرانِ او را تهديد، بلكه حبس كردند و كشتند، از نقل روايتى كه حاوى فضل او و مايه بلندآوازگى او مى‌شد، جلوگيرى نمودند تا آنجا كه اجازه ندادند نام او را بر كسى بگذارند، اما اين ترفندها جز بر والايى و سربلندى او نيفزود، همچون مشك كه هر چه بر آن سرپوش نهند بويش بپيچد، و به سان خورشيد كه با كف دست نتوان چهره آن پوشاند، و چون روز روشن كه اگر چشم از آن فروبندى ديدگان بسيارى آن را مى‌بيند. و چه گويم در باره مردى كه همه فضيلت‌ها به او انتساب برد، و هر فرقه‌اى بدو منتهى مى‌شود، و هر گروهى او را به خود منتسب مى‌دارند، پس او رئيس و سرچشمه و سالار همه فضيلت‌هاست. (ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغة، ج 1، ص16) • اسكافي دانشمند برجسته اهل سنت در تبيين جايگاه علمي امام علي(ع) چنين مي‌نويسد: علم توحيد كه منزلت آن والاتر از همه علوم و رتبه آن برتر از همه آن‏هاست و علما قبلا پيرامون آن سخن گفته بودند و خطبا در باره آن داد سخن داده بودند، با على(ع) به منصّه ظهور رسيد و حضرت(ع) اين علم را نشانه متعلّمان و حجّت منكران قرار داد. اين است ويژگى مختصر و مفصّل حضرت(ع) در ايمان، و آيا كسى توانسته است اين ويژگى را چنين گرد آورد و به اوجش دست يازد؟ (ابوجعفرمحمدبن عبدالله اسكافى، المعيار و الموازنة، ص262) • ابن ابي‌الحديد نيز مى‏نويسد: به طور كلي جايگاه او در علم آن قدر بالاست كه هيچ كس نه به او مى‏رسد و نه به او نزديك مى‏شود، و سزاوار است آن حضرت، خود را معدن علم و سرچشمه حكمت بداند. (عبدالحميدبن هبه الله بن ابي الحديد، شرح نهج البلاغه، ج7، ص220؛ محمدباقر مجلسي، بحارالانوار، ج40، ص80) • علي(ع) در باره وسعت علم خويش فرمود: اگر بخواهم آن قدر تفسير و تأويل و نكته در فوايد «بسم الله الرحمن الرحيم» گويم كه نوشته‌هاي آن بار هفتاد شتر مي‌شود. (سبط‌ابن جوزى، تذكرة الخواص، ص16؛ قاضي نورالله مرعشي تستري، احقاق الحق، ج7، ص597) • امام و تفسیر بسم الله الرّحمن الرّحیم امیرمؤمنان (علیه السلام) درباره آیه شریفه «بسم الله الرّحمن الرّحیم» فرمودند: «لوأشاء لأوقرت أربعین بعیراً من شرح بسم الله الرّحمن الرّحیم (القطرة، ص 148)؛ اگر بخواهم چهل بار شتر در شرح و تفسیر بسم الله الرّحمن الرّحیم می نویسم.» • امام و تفسیر سوره حمد همچنین فرمود: «لوشئت لأوقرت سبعین بعیراً فی تفسیر فاتحةالکتاب (همان)؛ اگر بخواهم هر آینه هفتاد بار شتر در تفسیر سوره حمد می نویسم.» • تمام علوم قرآن در سوره فاتحه در بیان عظمت سوره «حمد» فرمود: «علم ماکان و مایکون فی القرآن و علم القرآن کلّه فی سورة الفاتحة و علم الفاتحة فی البسملة منها وعلم البسملة فی الباء منها، و انا النّقطة تحت الباء(دانستنیهایی از قرآن، ص 94)؛ علم گذشته و آینده در قرآن است و علم قرآن همه اش در سوره فاتحةالکتاب است و علم فاتحةالکتاب در بسم الله آن است و علم بسم الله در باء بسم الله است و من، آن نقطه تحت باء هستم.» • از حقایق قرآن، از من سؤال کنید و در گفتاری از مردم خواستند که از وی بپرسند و فرمود: مردم! از من بپرسید، به خدا سوگند! از هرحادثه ای و تا روز رستاخیز از من سؤال نمی کنید مگر این که شما را از آن آگاه می سازم. از حقایق قرآن بپرسید، به خدا سوگند! از هر آیه ای بپرسید، من به شما خبر می دهم که در شب فرود آمده است یا در روز، در دشت نازل شده است یا در کوه. (قرآن در احادیث اسلامی، ص 118) ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
به نام خدای مهربان به عشق مولا علی (ع) (20) • سلونی قبل أن تفقدونی گاهی که بر فراز منبر قرار می گرفت، به مردم می فرمود: «سلونی قبل أن تفقدونی، سلونی عن کتاب الله، ما من آیة الاّ و أنا أعلم حیث انزلت بحضیض جبل أو سهل (همان؛ ینابیع المودّة، ص 274)؛ هان ای مردم! پیش از آن که مرا از دست بدهید، از من سؤال کنید. از کتاب خدا بپرسید؛ هیچ آیه ای نیست مگر آن که به آن داناترم که در کدام درّه کوه یا در کدام دشت و بیابان نازل شده است.» • آیات قرآن هفت دسته اند نعمانی در تفسیر خود به روایت مفصّلی از امام صادق (علیه السلام) اشاره می کند که آن حضرت پس از بیان مفصّلی در تفسیر قرآن به پرسشگر می فرماید: شبیه آنچه که از من پرسیدی، از امیرمؤمنان برخی از پیروانش همان را پرسیدند و حضرت فرمود: خداوند تبارک و تعالی قرآن را برهفت دسته و قسم نازل کرد که عبارتند از: امر، نهی، ترغیب، ترهیب، جدل، مَثَل و قصص. آنگاه به تفصیل هریک پرداخته، افزود: در قرآن ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه و خاصّ و عام و مقدّم و مؤخّر و حلال و حرام و فرایض و احکام و... وجود دارد. و برخی آیات، لفظ آن خاص و برخی لفظش عام و برخی لفظ آن واحد است ولی معنایش جمع است و برخی بر عکس و برخی کلمات لفظ آن ماضی و معنایش آینده و برخی لفظ آن خبر است ولی معنایش حکایت از دیگران است... و برخی آیات بعضی از آنها در سوره ای و تمام حکم و یا شرح ماجرا و واقعه در سوره دیگر است. برخی آیات نیمی از آن منسوخ شده و نیم دیگرش به حال خود رها شده و برخی از آنها آیاتی است که از نظر لفظ، مختلف هستند ولی از نظر معنی، متّفق می باشند و برخی به عکس... و دسته ای دیگر پاسخ از طرف خداوند و احتجاج بر تمام ملحدان و زنادقه و دهریه و ثنویه و قدریه و مجبره و بت پرستان و آتش پرستان می باشد... (بحارالانوار، ج 93، ص 4) • شيخ طوسى در بيان دلايل امامت حضرت(ع) مى ‏گويد: زيرا على(ع) آگاه‏تر بود به سبب قوّت در حدس، و فراوانى ملازمت ركاب پيامبر(ص) و بهره‌گرفتن بسيار از ايشان. صحابه در بيشتر رويدادها پس از خطا نزد حضرت(ع) مى ‏آمدند. پيامبر(ص) فرموده است: برترين شما در قضاوت على است. فضلا در همه علوم به او استناد مى‏جويند و او خود از اين امر خبر داده بود. (خواجه نصيرالدين طوسى، تجريد الاعتقاد، ص263) • علامه حلي در تشريح هوش و ذكاوت آن حضرت اين چنين استدلال مي‌كند: على بن‌ ابى‌طالب در نهايت تيزهوشى و ذكاوت بود و در تعلّم و فراگيرى بسيار حريص. از كوچكى تا هنگام جدايى (از پيامبر)، شب و روز با پيامبر(ص) كه در علم و فضل كامل‏ترين افراد بود، ملازمت بسيارى داشت. بنابر اين، روشن است كه چنين شاگردى ملازم با چنين معلمى كامل كه در آموزش دادن بسى آزمند است و از شاگرد در فراگرفتن؛ شاگردى در نهايت كمال و اوج فضل و دانش، خود برهانى قطعى و لمّى است كه در آن اختلافى به چشم نمى‏خورد. (علامه حلى، كشف المراد في شرح تجريد الاعتقاد، ص384) ‏ اين گونه اتهامات در حالي مطرح مي‌شود كه حتي دشمنان حضرت علي(ع) هم، زبان به اعتراف در عظمت علمي گشوده‌اند. عبدالله‌بن عمر هنگامي كه خبر شهادت حضرت اميرالمؤمنين‏(ع) را شنيد بسيار تأسف خورد و اين آيه شريفه را خواند: «اَوَلَمْ يَرَوْا اَنّا نَأْتِيَ الْأرضَ نَنْقُصُها مِنْ اَطْرافِها» (رعد:42) آنگاه گفت: اي اميرالمؤمنين! همانا تو در علم، ظرف اكبر بودي، امروز با رفتن تو عَلَمِ اسلام ناقص شد و ركن ركين ايمان شكست خورد و از بين رفت. (ابن شهرآشوب، مناقب آل ابي طالب، ج3، ص308) • مغيرة بن شعبه نيز مي‌گويد: معاويه در روزي بسيار گرم، با زن خود مشغول صحبت بود. وقتي خبر شهادت اميرالمؤمنين‏(ع) را به وي دادند آيه استرجاع را خواند و گفت: مردم چگونه معدن علم و حلم و فضيلت‌ها و فقه را از دست دادند؟ زنش گفت: من تعجّب مي‏كنم، تو تا ديروز به او ناسزا مي‏گفتي، امروز بر مرگ او متأثّري؟ معاويه گفت: واي بر تو، تو نمي‏داني كه علي(ع) از جهت علم و فضل، شبيه چه شخصيّتي بود؟ (ابن‌عساكر، تاريخ مدينة دمشق، ج42، ص583؛ الموفق الخوارزمي، المناقب، ص391) ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
به نام خدای مهربان به عشق مولا علی (ع) (21) 12- استدلال به آیات قرآن • امام (علیه السلام) در باب وضو و جبیره و اهمیت نماز و محافظت از آن و نماز به سوی کعبه، کیفیت نماز خوف، جایز نبودن نماز در حالی که امام جمعه در حال خطبه می باشد، تقسیم خمس، وجوب افطار در سفر، کراهت مسافرت در ماه رمضان، وجوب حج، تحریم عمل به نجوم و تعلیم و آموزش آن مگر برای یافتن راه، استحباب، افشاء سلام، استحباب تسمیت عطسه کننده، کراهت اجاره دادن خانه های مکّه، و تقیّه در دین و غیر آنها که می توانید این آیات را در جلد اوّل وسائل الشیعه، صفحات 82، 280، 328، 335، 339؛ جلد سوم، صفحات 19، 82، 166، 218، 419؛ جلد چهارم، صفحات 693، 748، 1056، 1169، 1189؛ جلد پنجم، صفحات 487، 93، جلد ششم، صفحه 356؛ جلد هفتم، صفحات 80، 126، 129، 284؛ جلد هشتم، صفحات 9، 269، 438، 460؛ جلد نهم، صفحه 368؛ جلد یازدهم، صفحه 478 و... ملاحظه کنید. • ابوبصیر از امام صادق (علیه السلام) از پدرانش از امیرمؤمنان (علیه السلام) روایت کرده که فرمود: هرگاه یکی از شما از نماز خود فارغ شد، پس دستهای خود را به سوی آسمان بالا ببرد و آنگاه دعا کند. ابن سبا گفت: ای امیرمؤمنان! مگر خداوند در همه جا نمی باشد؟ امام فرمود: آری. گفت: پس چرا دستش را به سوی آسمان بالا ببرد؟ امام فرمود: مگر نخوانده ای که خداوند فرموده: «وفی السّماء رزقکم و ما توعدون»؛ روزی شما و آنچه که وعده داده شده، در آسمان است. آیا روزی را جز از جایگاهش باید طلب کرد؟ در حالی که جایگاه روزی و آنچه که خداوند وعده فرموده، در آسمان است. (وسائل الشیعه، ج 4، ص 56) 13- پاسخ به پرسشهای قرآنی • اوّلین آیه ای که نازل شد علاّمه مجلسی در بحارالانوار آورده است که: از امیرمؤمنان (علیه السلام) درباره اوّلین چیزی که خداوند از قرآن نازل فرمود، سؤال شد. حضرت فرمود: اوّلین چیزی که خداوند متعال از قرآن در مکّه نازل فرموده است، سوره «إقرأ باسم ربّک الّذی خلق» می باشد. و اوّلین چیزی که در مدینه نازل فرموده است، سوره بقره می باشد. (بحارالانوار، ج 93، ص 11) • معنای «وفاکهة و أبّا» شیخ مفید در الارشاد نقل کرده که از ابوبکر سؤال کردند: مقصود از «فاکهة و أبّاً» چیست؟ در پاسخ گفت: کدام آسمان بر من سایه می اندازد و یا کدام زمین سنگینی مرا بر می دارد و یا چه کار کنم، اگر بگویم که در کتاب خدا چیزی هست که من نمی دانم. اما فاکهة پس آن را می شناسم و امّا أبّاً، خدا عالم است به آن. چون این مطلب به امیرمؤمنان (علیه السلام) رسید، فرمود: سبحان الله! آیا ابوبکر ندانست که أبّاً علف و چیزی است که حیوانات آن را می چرند و می خورند؟ فاکهة و ابّاً را خداوند متعال آماده کرده است برای بندگانش و حیواناتِ بندگانش که به خوردن آن زنده بمانند. (الارشاد، ج 1، ص 200) 14- تعظیم و احترام به قرآن امام صادق (علیه السلام) از پدرش، از جدّش، از امیرمؤمنان (علیه السلام) نقل کرده که حضرت فرمود: «لاتقولوا رمضان و لایُسّمی المصحف مصیحف؛ هیچ گاه نگویید رمضان و نیز به جای مصحف، مگویید مصیحف.» (الجعفریات، ص 241) 15- تشویق به قرائت قرآن در سفارشی که امیرمؤمنان (علیه السلام) به فرزندش محمد بن حنفیه دارد، می فرماید: «علیک بقراءة القرآن والعمل بمافیه، و لزوم فرائضه و شرائعه و حلاله و حرامه و أمره و نهیه والتّهجد به و تلاوته فی لیلک و نهارک، فإنّه عهد من الله تبارک و تعالی إلی خلقه، فهو واجب علی کلّ مسلم أن ینظر کلّ یوم فی عهده و لوخمسین آیة؛ بر تو باد به تلاوت قرآن و برتو باد عمل به قرآن و التزام به فرایض و دستورات و تعهّد در برابر حلال و حرام و امر و نهی آن و نیز تلاوت آن در دل شب و هنگام روز؛ زیرا قرآن عهدنامه خداست در میان مردم، و هر مسلمانی باید در برنامه الهی در هر روز به آن نگاه کند، اگرچه پنجاه آیه باشد.» (وسایل الشیعه، ج 15، ص 171) ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
📣📣📣 مژده مژده 🔰 یک فرصت خاص برای حجاج و زائرین بیت الله الحرام جهت تهیه سوغات ✳️ عرضه قواره پارچه چادری حریر اسود (عرض بلند) ۵۲۳ هزار تومان (تقریبا نصف قیمت بازار)😳😳 ✳️ عرضه قواره پارچه چادر نماز (عرض کوتاه) 270 هزار تومان با خرید این کالا؛ 🔻از تولید ملی حمایت کردید. 🔻از کارگر ایرانی حمایت کردید. 🔻در جهت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب قدم برداشتید. 🔻در مباحث مالی صرفه جویی کردید. ✅ این ارزانی ماجرا دارد ... ☺️ 📞📞 جهت کسب اطلاعات بیشتر و سفارش تماس بگیرید. 09366093303 ✅ مکتب خانه قرآنی امام رضا (ع) ✅ کانون فرهنگی - جهادی شهید بهشتی (ره) ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
یک لحظه به هوش آمدم. جراح گفت: پا هایت قراره قطع شوند! داد و هوار راه انداختم... گفتم: اگر پاهایم قطع شوند نفرینت میکنم راضی نیستم. جراح گفت: تلاشم را می کنم؛ بعد از اینکه به هوش آمدم. هنوز داشت سرم گیج می رفت. جراح گفت: جوون پاهات برگشته فقط دیگه مثل قبل نیست. ادامه دارد.. ✍ محمد مهدی پیری ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
به نام خدای مهربان به عشق مولا علی (ع) (22) تشویق به قرائت قرآن در منزل مرحوم کلینی از حضرت امام صادق (علیه السلام) نقل کرده که امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمود: خانه ای که در آن قرآن خوانده می شود و یاد خدا می شود، برکتش زیاد می شود و ملائکه در آن خانه حاضر و وارد می شوند و شیاطین از آن خانه دور می گردند. نور می دهد آن خانه برای اهل آسمان همچنان که نور می دهد ستارگان آسمان به اهل زمین. و اما آن خانه ای که در آن قرآن خوانده نمی شود و یاد خدا نمی شود، برکتش کم می شود و فرشتگان به آن خانه وارد نمی شوند و شیاطین در آن خانه حاضر می شوند. (همان، ج 6، ص 199) پاداش فراوان تلاوت عاصم بن ضمره از امیرمؤمنان (علیه السلام) روایت کرده که فرمود: «انّ هذا القرآن حبل الله المتین، و هو النّور المبین والشّفاء النّافع ... فاتلوه فانّ الله یؤجرکم علی تلاوته بکلّ حرف عشر حسنات. أما إنّی لاأقول: ألم عشر، ولکن ألف عشر، و لام عشر، و میم عشر؛ این قرآن ریسمان متین الهی است و نوری است آشکار و درمانی است سودمند ... پس تلاوت کنید آن را، زیرا در برابر هر حرفی، ده حسنه به شما پاداش می دهد، من نمی گویم: یک کلمه همانند «الم» ده حسنه دارد، بلکه می گویم: به هر حرفی مثلاً الف، ده حسنه و لام، ده حسنه و میم، ده حسنه است.» (همان، ص 191) بخوان و پرواز کن همچنین قاریان قرآن را تشویق فرموده که: «یقال لصاحب القرآن: إقرأ وارقه، و رتّل کما کنت ترتّل فی الدّنیا، فانّ منزلتک عند آخر آیة تقرؤها؛ به قاری قرآن گفته می شود: بخوان و پرواز کن، زیرا منزلت و درجه تو به آخرین آیه است که تلاوت می کنی.» (همان) استماع به قرآن امیرمؤمنان (علیه السلام): «من استمع الی قاری ء یقرأها کان له قدر ما للقاری، فلیستکثر أحدکم من هذا الخیر؛ کسی که تلاوت سوره حمد را از فردی بشنود، به اندازه ثواب تلاوت کننده را می برد، پس تا می توانید از این فرصت خیر، بهره برداری کنید.» (همان، ص 190) ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدای مهربان ✅ به عشق مولا علی (ع) (23) طهارت و وضو برای تلاوت قرآن امیرمؤمنان (علیه السلام) می فرماید: «لقاری ء القرآن بکّل حرف یقرؤه فی الصّلاة قائماً مائة حسنة، و قاعداً خمسون حسنة، و متطهّراً فی غیر صلاة خمس و عشرون حسنة، و غیر متطهّر عشر حسنات ... ؛ به هر حرفی که تلاوت کننده در نماز ایستاده می خواند، صد حسنه داده می شود و اگر نشسته بخواند، پنجاه حسنه و اگر با وضو و در غیر نماز باشد، بیست و پنج حسنه و اگر بدون وضو باشد، ده حسنه به او داده می شود ...» ( همان، ص 196) تلاوت قرآن همراه با خشوع حضرت در نهج البلاغه می فرماید: «أما اللیل فصافّون اقدامهم، تالین لأجزاء القرآن، یُرتّلونه (یُرتّلونها) ترتیلاً، یُحزّنون به أنفسهم و یستثیرون به، فاذا مرّوا بآیة فیها تشویق رکنوا الیها طمعاً، و تطلّعت نفوسهم الیها شوقاً، و ظنّوا أنّها نُصْب أعینهم ...؛ پرهیزکاران در شب برپا ایستاده مشغول نمازند، قرآن را جزء جزء و با تفکّر و اندیشه می خوانند. با قرآن جان خود را محزون و داروی درد خود را می یابند. وقتی به آیه ای برسند که تشویقی در آن است، با شوق و طمع بهشت به آن روی آورند و با جان پرشوق در آن خیره شوند، و گمان می برند که نعمت های بهشت برابر دیدگانشان قرار دارد و هرگاه به آیه ای می رسند که ترس از خدا در آن باشد، گوش دل به آن می سپارند و گویا صدای برهم خوردن شعله های آتش، در گوششان طنین افکن است. پس قامت به شکل رکوع خم کرده، پیشانی و دست و پا بر خاک مالیده، و از خدا آزادی خود را از آتش جهنّم می طلبند.» (نهج البلاغه، شرح و ترجمه دشتی، ص402) استشفاء به قرآن علی (علیه السلام) در این خصوص می فرماید: «ثلاثة یزدن فی الحفظ و یذهبن بالبلغم: قراءة القرآن والعسل واللبان (بحارالانوار، ج 92، ص 199)؛ سه چیز حافظه را تقویت می کند: قرائت قرآن، عسل و کندر.» تدبّر در معانی قرآن پیش از این گفته شد که علی (علیه السلام) در وصف پرهیزکاران فرمودند که آنان هنگام قرائت قرآن، این کتاب آسمانی را با دقّت و تأمّل و فکر و اندیشه در آیات تلاوت می کنند؛ چرا که در غیر این صورت، اثر گذار نخواهد بود. همچنین می فرماید: «ألا لا خیر فی قراءة لیس قیها تدبّر؛ آگاه باشید که تلاوت بدون تفکّر در آن خیری نیست.» (وسائل الشیعه، ج 6، ص 173) ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدای مهربان ✅ به عشق مولا علی (ع) (24) 16- دعا و نیایش برای ختم قرآن امیرمؤمنان (علیه السلام) از پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) نقل می فرماید: آن حضرت دستور داد به هنگام ختم قرآن چنین گویم: «اللهمّ إنّی أسألک إخبات المخبتین، و إخلاص الموقنین و مرافقة الأبرار و استحقاق حقائق الایمان و الغنیمة من کلّ برّ و السّلامة من کلّ اثم و وجوب رحمتک و عزائم مغفرتک والفوز بالجنّة والنّجاة من النّار؛ پروردگارا! خشوع خاشعین، و اخلاص یقین داران، و مرافقت خوبان، و رسیدن به حقایق ایمان، و غنیمت و نصیب وافر از هر خیر، و سلامتی و پیراستگی از کژی و گناه، و فرودآمدن رحمت، و آمرزیدن گناهان، و دستیابی به بهشت، و نجات از آتش جهنّم را از تو می خواهم.» (بحارالانوار، ج 92، ص 206) همچنین می فرمود: «اللهمّ اشرح بالقرآن صدری و استعمل بالقرآن بدنی، و نوّر بالقرآن بصری و أطلق بالقرآن لسانی، و أعنّی علیه ما أبقیتنی، فإنّه لاحول و لا قوّة إلاّ بک؛ پروردگارا! به وسیله قرآن به من شرح صدر ده، و با دستورات قرآن اعضا و بدنم را به کار انداز، و با آیات قرآن دید مرا زیاد فرما، و با کلمات قرآن زبانم را گویا کن، و توفیق تلاوتش را تا زنده هستم، عنایت فرما؛ زیرا تمام نیروها و قدرت ها از آنِ توست.» (همان، ص 209) 17- آموزش قرآن به دیگران • اصبغ بن نباته از علی (علیه السلام) نقل کرده که فرمود: «إنّ الله لیهمّ بعذاب أهل الأرض جمیعاً حتّی لا یحاشی منهم أحداً اذا عملوا بالمعاصی واجترحوا السّیّئات، فاذا نظر إلی الشّیب ناقلی أقدامهم الی الصّلوات والولدان یتعلّمون القرآن رحمهم فأخّر ذلک عنهم؛ خداوند تصمیم می گیرد که تمام این زمین را به وسیله گناهان بدون استثنا عذاب کند، امّا هرگاه ببیند کهنسالان به سوی مساجد گام بر می دارند و نونهالان به سوی آموزش قرآن می شتابند، رحمت خدا بر خشم او پیشی می گیرد و عذاب را به تأخیر می اندازد.» (وسائل الشیعه، ج 6، ص 180) • «تعلّموا القرآن ... واستشفوا بنوره فإنّه شفاء الصّدور، و أحسنوا تلاوته فإنّه أنفع القصص...؛ قرآن را فراگیرید ... و از قرآن شفا گیرید که قرآن درمان دردهای سینه هاست، و تلاوت قرآن را نیکو انجام دهید. زیرا قرآن بهترین داستان هاست...» (نهج البلاغه، خطبه 110) • «تعلّموا القرآن فإنّه أحسن الحدیث، و تفقّهوا فیه فإنّه ربیع القلوب؛ قرآن را فراگیرید. زیرا بهترین حدیث است، و در قرآن مطالعه کنید که بهار قلب ها است.» (همان) • ابوعمر نحوی می گوید: روزی غالب به همراه فرزندش، فرزدق شاعر، پس از جنگ جمل در بصره به حضور علی علیه السلام رسید، عرض کرد: فرزندم از شعرای مضر است، به شعرهایش گوش بفرمایید. علی علیه السلام فرمود: به او قرآن بیاموز. این سخن در روح فرزدق اثر گذارد و در زمانی - مناسب - ریسمانی به پای خود بست و با خود عهد کرد که تا قرآن را حفظ نکند، هرگز آن را باز ننماید. ابن ابی الحدید می گوید: تا زمانی که فرزدق قرآن را حفظ نکرده بود، پای خود را بازنکرد. (قاموس الرجال، ج 7، ص 228؛ حقوق فرزندان در مکتب اهل بیت(ع)، ص 192) ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدای مهربان ✅ به عشق مولا علی (ع) (25) 18- عمل به دستورات قرآن • أین القوم الّذین دُعُوا إلی الاسلام فقبلوه، و قرأوا القرآن فأحکموه، و هیجوا الی الجهاد فولهوا الله و له اللقاح إلی أولادها؛ کجا هستند مردمی که به اسلام دعوت شده و پذیرفتند، قرآن را تلاوت کردند و معانی آیات را شناختند، به سوی جهاد برانگیخته شده و چونان شتری که به سوی بچه خود روی می آورد، شیفته جهاد گردیدند.» (نهج البلاغه، خطبه 121) • در عهدنامه ای که برای مالک اشتر نوشت، به او چنین سفارش فرمود: «امره بتقوی الله، و ایثار طاعته، و اتّباع ما أمر به فی کتابه من فرائضه و سننه، التی لایسعد أحد الاّ باتّباعها، و لایشقی الاّ مع جحودها و إضاعتها؛ او را به ترس از خدا فرمان می دهد، و این که اطاعت خدا را بر دیگر کارها مقدّم دارد، و آنچه در کتاب خدا آمده، از واجبات و سنّت ها را پیروی کند، دستوراتی که جز با پیروی آن رستگار نخواهد شد، و جز با نشناختن و ضایع کردن آن جنایتکار نخواهد گردید.» (همان، نامه 53، ص 566) • و در توصیه و سفارشی که پس از ضربت خوردن، به امام حسن و امام حسین علیهما السلام داشت، بر این امر تکیه کرده و به آنان چنین فرمود: «والله، الله فی القرآن، لایسبقکم بالعمل به غیرکم؛ خدا را، خدا را، درباره قرآن! مبادا دیگران در عمل کردن به دستوراتش از شما پیشی گیرند.» (همان، نامه 47، ص 558) 19- کمک های مالی به قاریان قرآن امیرمؤمنان (علیه السلام) می فرماید: «من دخل فی الاسلام طائعاً و قرأ القرآن ظاهراً فله فی کلّ سنة مائتا دینار فی بیت مال المسلمین، و إنْ منع فی الدّنیا أخذها یوم القیامة وافیة أحوج مایکون إلیها؛ کسی که اسلام را بپذیرد و قرآن را بخواند، همه ساله 200 دینار از بیت المال به او داده می شود، و اگر در دنیا به او ندهند، در آخرت؛ یعنی در روزی که بیشتر احتیاج دارد، به طور کامل به او پرداخت می شود.» (وسائل الشیعه، ج 6، ص 185) ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
_این از گذشته من! حالا میفهمی چقدر حسرت می‌خورم همراه این بچه ها نمی تونم بازی کنم. _بله! واقعا درد آوره _دیگه نمیتونم برم کوه! نمی تونم فوتبال بازی کنم! ولی این یه قسمت از بدبختی های منه؛ قسمت بدترش مربوط به دخترم هست. _تعریف کنید! ادامه دارد... ✍ محمد مهدی پیری ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدای مهربان ✅ به عشق مولا علی (ع) (26) 20- بهره گیری از شیوه های غیر خشن برای اصلاحات اخلاقی الف) سفارش به تقوای الهی تقوا، که در نگاه امام(علیه السلام) عبارت است از: «نیرویی معنوی و روحی که بر اثر ممارست و تمرین پدید می آید و به نوبه خود آثار و لوزام و نتایجی دارد که از آن جمله، پرهیز از گناه و سهل و آسان شدن آن است.» (مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج 16، سیری در نهج البلاغه، ص 504) سرآغاز تمام بدی ها و مشکلات و مفاسد فردی و اجتماعی، زمانی است که این سرمایه گران مایه در جامعه و افراد آن کم رنگ شده و یا رخت بربندد. امام می فرمایند: «... تقوا پیشه کنید که رشته ای است استوار، دستگیره ای است محکم و قلّه آن پناهگاهی است مطمئن» (محمدجعفر امامی و محمدرضا آشتیانی، نهج البلاغه با ترجمه گویا و شرح فشرده، ص 297، خطبه 190) و نیز می فرمایند: «ای بندگان خدا! بدانید که تقوا قلعه ای محکم و نیرومند است، اما بدکاری و گناه، حصاری است سست و بی دفاع که اهلش را از بدی باز نمی دارد و کسی که به آن پناهنده شود، نگه داریش نمی کند. آگاه باشید! با تقوا می توان زهر گناهان را از بین برد و با یقین به برترین درجه مقصود رسید.» (همان، ص 177، خطبه 157) ب) سفارش به عبادت خدا امام (علیه السلام) همواره یارانش را به «نماز» سفارش می نمود: «نماز را به خوبی مراعات کنید و محافظت آن را بر عهده گیرید. زیاد به آن توجه کنید و فراوان نماز بخوانید و به وسیله آن به خدا تقرب جویید؛ زیرا نماز به عنوان فریضه واجب در اوقات مختلف شبانه روز به مؤمنان مقرر شده است (نساء، 103) مگر به پاسخ دوزخیان در برابر این پرسش که چه چیز شما را به دوزخ کشانیده است؟ گوش فرا نداده اید که می گویند: ما از نمازگزاران نبودیم... . نماز گناهان را همچون برگ های پاییزی می ریزد و غل و زنجیرهای معاصی را از گردن ها می گشاید... .» (نهج البلاغه با ترجمه گویا و شرح فشرده، ج 2، ص 367، خطبه 199) در جای دیگر می فرمایند؛ «(پرهیزگاران) در شب همواره بر پا ایستاده اند، قرآن را شمرده و با تدبر تلاوت می کنند، با آن جان خویش را محزون می سازند و داروی درد خود را از آن می گیرند. هرگاه به آیه ای برخورد کنند که در آن بیم باشد، گوش های دل خویشتن را برای شنیدن آن باز می کنند و صدای ناله و به هم خوردن زبانه های آتش جهنم با آن وضع مهیبش در درون گوششان طنین انداز است. آن ها در پیشگاه خدا به رکوع می روند و جبین و دست و پا و زانوها را به هنگام سجده بر خاک می سایند و از او آزادی خویش را از آتش جهنم در خواست می کنند.» (همان، ج 2، ص 343، خطبه 193) ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc