eitaa logo
مداد من
497 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
163 ویدیو
8 فایل
🔰حجة‌الاسلام جواد حاجی‌اکبری ✔ موسس مکتب‌خانه قرآنی امام رضا(ع) ✔ کارشناس ارشدفقه واصول ✔ کارشناس تاریخ ✔ مدرس زبان اسپانیایی ✔ نویسنده و مدرس یادداشت‌نویسیِ رسانه‌ای ✔ مبلغ و مشاور جوانان و خانواده ✔ طلبه‌ سطح ۴ شیعه‌شناسی فعالیت توسط ادمین: @medadman
مشاهده در ایتا
دانلود
✅به نام خدای مهربان ✅زیر سایه او! (5) درخت ها در مصحف شریف! (8) • درخت در دنیا و عقبی درختان دنیوی در قرآن کریم، آیات بسیاری در رابطه با انواع درختان دنیوی وجود دارد. حتی بصورت مصداقی نیز اسم برده شده است که عبارتند از: 1- درخت خرما ۲۰ آیه در مصحف شریف، حامل نام این درخت است که این تعداد در مورد هیچکدام از درختان دیگر سابقه ندارد.! این آیات عبارتند از: آیه ۲۶۶ سوره بقره، آیات ۹۹ و ۱۴۱ سوره انعام، آیات ۱۱ و ۶۷ سوره نحل، آیات ۲۳ و ۲۵ سوره مریم، آیه ۹۱ سوره اسراء، آیه ۳۲ سوره کهف،‌‌ آیه ۱۴۸ سوره شعراء، آیه ۳۴ سوره یاسین، آیه ۱۰ سوره ق، آیه ۲۰ سوره قمر،‌ آیات ۱۱ و ۶۸ سوره الرحمن، آیه ۷ سوره الحاقه و آیه ۲۹ سوره عبس. 2- درخت انگور پس از درخت خرما، درختی که از آن در قرآن کریم بیشتر یاد شده، درخت انگور (عنب و اعناب) است؛ از جمله در‌: آیه ۲۶۶ سوره بقره، آیه ۹۹ انعام، آیه ۴ سوره رعد،‌ آیات ۶۷ و ۱۱ سوره نحل،‌ آیه ۹۱ سوره اسراء، آیه ۳۲ سوره کهف،‌ آیه ۱۹ سوره مؤمنون،‌ آیه ۳۴ سوره یاسین،‌آیه ۳۲ سوره نباء و آیه ۲۸ سوره عبس. ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
🍃با عرض سلام و قبولی طاعات ✅ دوستانی که مایلند در ایام ماه مبارک رمضان از زندگی، فضائل و مناقب امیرالمومنین علی علیه السلام بگویند بشدت پیشنهاد می شود به سایت زیر یسر بزنند. 👌مطالب دسته بندی، دارای منبع، موضوعات بروز و جالب و کلی محسنات دیگر در این سایت بچشم می خورد. ☺️فقط باز کنید، انتخاب کنید، سخنرانی کنید و بعد کیف کنید!! https://hawzah.net/fa/Subjects/4937/%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%A4%D9%85%D9%86%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85 ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
تقویم_نگار 📆 🍀 سه‌شنبه 🌞 ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ 🌙 ۱۰ رمضان ‌ ۱۴۴۳ 🎄 ۱۲ آوریل ۲۰۲۲ 🔎رویداد های مهم تاریخی امروز 🔹وفات حضرت خديجه سلام الله عليها (10 ق) 🔸نامه كوفيان به امام حسين برای رفتن به عراق(60 ق) 🔹بيعت درباريان مأمون عباسی با امام رضا (201 ق) 🔸قتل«خواجه نظام الملك»وزيردانشمندسلجوقی(485ق) 🔹شهادت سعید بن جبیر به دستور حجاج (95ق) 🔸روز دندانپزشكى 🔹پاسخ حضرت امام خميني در هجرت به نجف (1342 ش) 🔸لزوم طاغوت‎زدايي از مراکز دولتي (1358 ش) ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅به نام خدای مهربان ✅زیر سایه او! (5) درخت ها در مصحف شریف! (9) 3- درخت زیتون درختی پربرکت، با محصولی بسیار ارزشمند و در قرآن کریم چند بار از آن یاد شده و حتی سوره‌ای به این نام، نامگذاری شده است. کلمه زیتون که هم به درخت و هم به میوه آن اطلاق می‌گردد، مجموعاً ۶ بار در قرآن کریم مورد اشاره قرار گرفته است:‌ آیات ۹۹ و ۱۴۱ سوره انعام، آیه اول سوره تین، آیه ۱۱ سوره نحل و آیه ۲۹ سوره مبارکه عبس. همچنین در آیه ۲۰ از سوره مبارکه مؤمنون بدون تصریح به نام زیتون، ‌از این درخت یاد شده است. «وَشَجَرَةً تَخْرُجُ مِن طُورِ سَيْنَاءَ تَنبُتُ بِالدُّهْنِ وَصِبْغٍ لِلْآكِلِينَ؛ خداوند از آب باران پديد مي‌آورد درختي را که از طور سينا مي‌رويد و روغن و نان خورش براي خورندگان به وجود مي‌آورد.» (مؤمنون: 20) «صبغ» به معناي فرو بردن اجسام در مايعات و خارج کردن آن است و از آنجا که نان را در روغن زيتون فرو مي‌برند و براي خورش از آن استفاده مي‌کنند، تعبير به «صبغ» شده است. (محمد بن حسن طوسي؛ التبيان؛ ج 7، ص 358) به اعتقاد بسياري از مفسران مقصود از «شجره» درخت زيتون است (محمود زمخشري؛ الکشاف؛ ج 3، ص 180- فضل بن حسن طبرسي؛ مجمع البيان؛ ج 7 و 8، ص 164- سيد محمدحسين طباطبايي؛ الميزان؛ ج 15، ص 23) و در صورتي که مقصود از «طور سينا» کوه معروف سينا باشد، مي‌تواند قرينه مناسبي بر اين معنا باشد؛ زيرا درخت زيتون بر آن کوه بسيار مي‌رويد. از درخت زيتون به عنوان شجره مباركه ياد شده زیرا منافع آن زياد است يا روغن آن بهتر می‌سوزد، يا اولين درختی است كه پس از طوفان نوح رویيد و محل روييدن آن جايگاه انبيا بوده است يا هفتاد پيامبر از جمله ابراهيم (ع) آن را مبارك ساخته‌اند. در خبری از اميرمؤمنان علی (ع) می‌خوانيم: «ما افقر بيت ياتدمون بالخل و الزيت و ذلك ادام الانبيا؛ خانه‌ای كه در آن از سركه و روغن زيتون به عنوان نان خورش استفاده می‌كنند هرگز خالی از طعام نمی‌شود و اين غذای پيامبران است.» در حديثی از امام علی بن موسی الرضا (ع) آمده است: «نعم الطعام الزيت، يطيب النكهه و يذهب بالبلغم و يصفی اللون و يشد العصب و يذهب بالوصب و يطفی الغضب؛ روغن زيتون غذای خوبی است، دهان را خوشبو و بلغم را برطرف می‌سازد، رنگ صورت را صفا و طراوت می‌بخشد، اعصاب را تقويت كرده، بيماری و درد و ضعف را از ميان می‌برد و آتش خشم را فرو می‌نشاند.» ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
تقویم_نگار 📆 🍀 چهارشنبه 🌞 ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ 🌙 ۱۱ رمضان ‌ ۱۴۴۳ 🎄 ۱۳ آوریل ۲۰۲۲ 🔎رویداد های مهم تاریخی امروز 🔹وفات «ابراهيم كَرَكي» مورخ و محدث مسلمان(853 ق) 🔸واگذاري امتياز تأسيس بانك استقراضي به روس (1307 ق) 🔹وفات آیة‏اللَّه «شيخ محمد مهدی خالصي» (1343 ق) 🔸آغاز دومین دوره مشروطه (1288 ش) 🔹وفات آیةالله شیخ مجتبی حاتمی لنکرانی (1365 ش) 🔸وفات آیةالله شیخ مجتبی محمدی عراقی (1380 ش) 🔹روزی که ایران دارای جت جنگنده شد (1339 ش) 🔸بمب گذاری در حسینیه شهدای شیراز (1387 ش) 🔹وفات «سید محمد فرزان بیرجندی» (1349 ش) ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅به نام خدای مهربان ✅زیر سایه او! (5) درخت ها در مصحف شریف! (10) 4- درخت انار رمّان که به معنی انار است و به درخت این میوه هم گفته می‌شود در قرآن کریم، در آیات ۹۹ و ۱۴۱ سوره مبارکه انعام برای انار دنیوی و یک بار هم در آیه ۶۸ سوره الرحمن برای انار بهشتی آمده است. 5- درخت سدر سدر، همان درخت کنار است که «درختی است تناور و خاردار، بلندی‌اش تا ۴۰ متر می‌رسد؛ می‌گویند تا دو هزار سال عمر می‌‌کند. میوه آن به شکل سنجد و بعد از رسیدن، سرخ یا زرد رنگ و شیرین می‌شود...» (قاموس قرآن، ج۳، ص۲۴۶) کلمه سدر، ۴ بار در قرآن کریم و در آیات ۱۶ سوره سباء، ۲۸ سوره واقعه، ۱۴ و ۱۶ سوره نجم آمده است؛‌ البته تنها در مورد اول اشاره به درخت سدر دنیوی می‌باشد. در مورد دوم درخت سدر، بهشتی و در دو مورد آخر اشاره به درختی است که پیامبر اکرم (ص) در شب معراج آن را مشاهده فرمود. 6- درخت مرخ و عفار قرآن کريم در پاسخ منکران معاد مي‌فرمايد: «قُلْ يُحْيِيهَا الَّذِي أَنشَأَهَا أَوَّلَ مَرَّةٍ وَهُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَلِيمٌ الَّذِي جَعَلَ لَكُم مِنَ الشَّجَرِ الْأَخْضَرِ نَاراً فَإِذَا أَنتُم مِنْهُ تُوقِدُونَ؛ بگو همان کسي که نخستين بار آن را آفريد، دوباره آن را زنده مي‌کند و او به هر مخلوقي داناست؛ همان کسي که براي شما از درخت سبز آتش آفريد و شما با آن، آتش مي‌افروزيد.» (يس: 79-80) «شجر اخضر» را درخت مرخ و عفار دانسته‌اند که در زمان قديم، از آن براي آتش استفاده مي‌کردند، بدين‌گونه که شاخه‌اي سبز و تازه از درخت مرخ را بر شاخه‌اي از درخت عفار مي‌زدند و با آن آتش روشن مي‌کردند. (عبدالله بيضاوي، تفسير البيضاوي، ج 3، ص 447- ابن عاشور، التحرير و التنوير، ج 22، ص 280) ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
🍃📚🍃📚🍃📚 📸 مروری بر آنچه در گذشت! 📆نوروز ۱۴۰۱ ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
📚🍃📚🍃📚🍃📚 📸 ✴️حضور نویسندگان پیشکسوت در یکی از فاخرترین رخداد فرهنگی ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅به نام خدای مهربان ✅قابل توجه عوامل بی بی سی در اردکان ...! چندی هست که از شبکه های بیگانه نام و نشان اردکان دیده می شود. برخی از کانال ها و گروه ها هم با ذوق و اشتیاق خاصی آنها را منعکس می کنند. نمی خواهم به این مطلب بپردازم چون بدون شفافیت اتهام و متهم نمی توان محکمه برگزار کرد. آنچه مراد ما می باشد معرفی عوامل بی بی سی در اردکان است. اگر کسی ایشان را می شناسد حتما به ما معرفی کند. این دلواپسی ها حاکی از آن است که برای اردکان ماشاالله دلسوز زیاد است.!! هدف از ارتباط ما با برو بچ بی بی سی اردکانی! انعکاس اخبار برگزاری اولین نمایشگاه آثار مولفین اردکان در سطح بین الملل است. فکر نمی کنم برگزاری این رخداد فرهنگی فاخر کمتر از قطع چند درخت و تعطیلی مجلس موسیقی باشد. انعکاس خبرهایی چون؛ رونمایی از 6 اثر جدید، رونمایی از دو تئاتر کودکانه، شناسایی بیش از 130 نویسنده و مولف، جمع آوری بیش از 250 عنوان اثر، رونمایی از قهوه خرما، تجلیل و تقدیر از مدادهای غبار گرفته، تزریق چند دُز روحیه امید به کالبد مولفین، قطعاً اردکان را برجسته می کند. اخباری که از دید خیلی از رسانه ها مخفی ماند و علی رغم اطلاع رسانی ها شاهد اهالی رسانه مخصوصاً خبرنگار اردکان نبودیم. باشد که سر و دستمان فقط بخاطر خدا بجنبد و بدور از حاشیه های کذایی اردکان را به تراز فرهنگی خودش برسانیم. ✍جواد حاجی اکبری 📆بهار 1401 ش ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
تقویم_نگار 📆 🍀 پنجشنبه 🌞 ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ 🌙 ۱۲ رمضان ‌ ۱۴۴۳ 🎄 ۱۴ آوریل ۲۰۲۲ 🔎رویداد های مهم تاریخی امروز 🔹نزول انجیل بر حضرت عیسی و زبور بر حضرت داوود 🔸عقد اخوّت رسول خدا و علي (علیهماالسلام)(1 ق) 🔹خروج مسلمین ازمدينه جهت شرکت درغزوه بدر(2ق) 🔸وفات «ابن جوزي» متكلم، محدث و فقيه(597 ق) 🔹وفات «محمدتقي مامقاني» (1312 ق) 🔸وفات آیةالله «سيدالاطبّاء مرعشي» (1316 ق) 🔹روز بزرگداشت شیخ فرید الدین عطار نیشابوری 🔸مرگ اسداللَّه علم وزیر دربار پهلوی (1357 ش) 🔹شهادت رضا چراغی فرمانده لشگر (1362 ) 🔸عملیات نامنظم فتح 5 در شمال سلیمانیه (1366 ش) 🔹عملیات نصر 1 در غرب بانه توسط سپاه (1366ش) 🔸اعتراف بغدادبه استفاده ازسلاح‏های شیمیایی(1367ش) 🔹وفات دکتر محمد جواد مشکور (1374 ش) 🔸وفات حاج شيخ محمد شريف رازي (1379 ش) ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅به نام خدای مهربان ✅زیر سایه او! (5) درخت ها در مصحف شریف! (11) 7- معروشات معروشات، جمع کلمه «معروشه» می‌باشد. و «شجره معروشه» آن درختی را گویند که شاخه‌هایش به وسیله داربست بالا رفته و مانند درخت انگور یکی بر بالای دیگری قرار گرفته باشد. (المیزان، ج۷، ص۳۶۳) کلمه «معروشات» تنها دو بار و هر دو بار نیز در آیه ۱۴۱ سوره انعام آمده است. نخست درباره درختان داربستی و بار دیگر درباره درختان غیر داربستی (غیر معروشات) استعمال شده و البته در آیه ۶۸ سوره نحل نیز همین واژه در قالب فعل مضارع «یعرشون» مورد اشاره قرار گرفته است. در اینجا باید به این نکته اذعان نمود که؛ قرآن کریم به نقش درخت در تأمین نیازهای انسان نیز اشاره کرده است از جمله؛ تهیه آتش و منزل زنبور عسل.! • آیه ۸۰ سوره یاسین؛ «الَّذِي جَعَلَ لَكُمْ مِنَ الشَّجَرِ الْأَخْضَرِ نَارًا فَإِذَا أَنْتُمْ مِنْهُ تُوقِدُونَ؛ اوست کسی که برای شما از آن درخت، افروختن آتش را قرار داد.» این آیه شریفه یکی از نشانه‌های قدرت خداوند را آفرینش آتشی می‌داند که از درخت سبز تولید می‌شود. زیرا بسی شگفت‌آور است چگونه درختی سبز ـ که سایه خنک و روحبخش آن، آدمی را از آسیب گرما و اشعه سوزان خورشید در امان نگه می‌دارد ـ در فرآیندی دیگر، تبدیل به آتشی افروخته می‌گردد و می‌تواند همه چیز را در کام مرگ و نیستی فرو برد. این نیست مگر به واسطه اعجاز و قدرت نهایی پروردگار توانا. • سوره نحل آیه ۶۸: «وَأَوْحَى رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِي مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا يَعْرِشُونَ؛ و وحی فرستاد پروردگارت به سوی زنبور عسل که در کوهها، درختان و سقف های بلند، منزل بساز.» این آیه شریفه اشاره‌ای دارد به نقش و تأثیر درخت در زندگی زنبور عسل، چرا که این حشره بسیار مفید با امر غریزی و تکوینی از جانب خداوند مأمور شده است که جاهای پردرخت و شاخ‌های بلند و سرسبز درختان را به عنوان مسکن انتخاب کند تا بتواند به سهولت به مواد اولیه لازم برای تولید عسل دست پیدا کند. • سوره نحل آیه ۱۰: « هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً لَكُمْ مِنْهُ شَرَابٌ وَمِنْهُ شَجَرٌ فِيهِ تُسِيمُونَ؛ اوست کسی که از آسمان، آبی گوارا نازل می‌کند که می‌آشامید، و از آن درختانی می‌رویاند که حیوانات خود را در آن به چرا می‌برید.» در این آیه به یکی از کارکردهای درخت که همانا تأمین غذای حیوانات اهلی و برخی حیوانات غیراهلی می‌باشد، اشاره شده است. ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅به نام خدای مهربان ✅نگاهی کوتاه به دعای زیبای افتتاح! (3) 5- یکی از جلوه های ویژه دعا فرازهای پایانی آن است که به این مناجات رنگ و بوی سیاسی داده است.! اظهار علاقه نسبت به دولت اسلامی که در پرتو ظهور امام زمان(ع) برقرار خواهد شد. در ضمن جملات این فقره از دعا، هدف حکومت اسلامی و وظیفه ما نسبت به آن نیز بیان شده است. ضرورت پند گرفتن از امّت‌های گذشته و اینکه وجود دولت اسلامی از جمله با ارزش‌ترین نعمت‌ها هستند، از نکات برجسته دیگر این تحفه رمضانیه می باشد. درباره دعای افتتاح شرح های متعددی نوشته شده است که برخی از آن‏‎ها عبارتند از: • کتاب شرحی که شیخ شهاب الدین محمدبن موسی بزچلوئی اراکی (م ۱۳۱۳ ق) از شاگردان حکیم سبزواری بر دعای افتتاح نوشته است. شرح او از سوی انجمن تبلیغات اسلامی تهران (۱۳۲۴ش) منتشر شده است. • «بیان حقیقت در شرح دعای افتتاح»؛ به قلم احمد زمردیان شیرازی که بارها منتشر شده است. • کتاب «بر درگاه دوست»؛ شرح فرازهایی از دعای افتتاح و دعای ابوحمزه ثمالی است. و برگرفته از سخنرانی‌های محمدتقی مصباح یزدی در درس اخلاق است. • «شرح فقراتی از دعای افتتاح» اثر سید محمدحسین حسینی تهرانی ، با ترجمه و تعلیقات سیدمحسن طهرانی • «تأملات فی دعاء الافتتاح»؛ به قلم محمدتقی مدرسی. • ترجمه و شرح دعای افتتاح؛ کتابی از محمدرضا مهدوی کنی. • دعای افتتاح (شرح و ترجمه‌)؛ به‌قلم حمیدرضا مستفید. • درس‌هایی از دعای افتتاح؛ نوشته عبدالحسین طالعی. خدایا! به آبروی دولت کریمه امام عصرت (علیه السلام) و به تشنگی روزه داران مخلصت، سحرهایمان را به عشق زیارت امام مهدی (علیه السلام) معطر کن.! ✍جواد حاجی اکبری 📆رمضان 1401 ش ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅مراسم جزء خوانی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان همراه با چند جرعه معرفت! ✴️با حضور سرکار خانم جدیدی؛ استاد و مربی با سابقه عرصه تفسیر و مفاهیم قرآن کریم 💫 کوتاه و دلنشین به مدت ۱۵دقیقه ⏰زمان:۱۱الی۱۲ هر روز 🏢مکان: مکتبخانه قرآنی امام رضا علیه السلام؛ شهرک ولی عصر، خیابان جانبازان اصلی، پلاک پرچم 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 @maktabkhane_emamreza
تقویم_نگار 📆 🍀 جمعه 🌞 ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ 🌙 ۱۳ رمضان ‌ ۱۴۴۳ 🎄 ۱۵ آوریل ۲۰۲۲ 🔎رویداد های مهم تاریخی امروز 🔹مرگ «حجاج بن يوسف ثقفي» (95 ق) 🔸مرگ «شاه اسماعيل دوم صفوی» (985 ق) 🔹وفات فقيه عارف «جهانگير خان قشقايي» (1328ق) 🔸وفات آیة‏اللَّه «سيدعلي سيستاني» (1340 ق) 🔹وفات آیةالله شیخ محمد تقی بافقی (1325 ش) 🔸دوّمين انتخابات مجلس شوراي اسلامي (1363 ش) 🔹حمله هوائی آمریکا به لیبی (1365 ش) 🔸وفات آیةالله سيد ابوالفضل موسوي تبريزي (1382 ش) ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅به نام خدای مهربان ✅زیر سایه او! (5) درخت ها در مصحف شریف! (12) این نکته نیز جالب است که در مصحف شریف به چند نمونه از بوته ها نیز اشاره شده است.! • بوته کدو پس از آنکه يونس در شکم ماهي قرار گرفت، خداوند او را نجات داد و فرمود: «فَنَبَذْنَاهُ بِالْعَرَاءِ وَهُوَ سَقِيمٌ وَأَنبَتْنَا عَلَيْهِ شَجَرَةً مِن يَقْطِينٍ». (صافات: 145-146) براي «يَقْطِينٍ» تفاسير مختلفي آمده است: الف) گياهاني که بر روي زمين پهن مي‌شوند و ساقه ندارند، همانند برگ کدو، خربزه و هندوانه. تناسب اين معنا با اشتقاق اصلي اين است که «يَقْطِينٍ» برگرفته از «قطن بالمکان» به معناي قرار گرفتن و اقامت در مکان است و چون اين بوته ارتفاع نمي‌گيرد و بر روي زمين پهن مي‌شود، يَقْطِينٍ ناميده‌اند. (ابراهيم زجاج، معاني القرآن و اعرابه، ج 4، ص 314) ب) بوته کدو در حديثي نقل شده است: «قيل لرسول الله اِنَّکَ لَتُحِبُّ القرع قالَ اَجَل هِي شَجرةُ اخي يونس؛ به پيامبر گفته شد: چگونه است که شما کدو را دوست مي‌داري؟ فرمود: بلي، اين درختِ برادرم يونس است.» (محمود زمخشري، الکشاف، ج 4، ص 62) ج) درخت موز د) درخت انجير ولي آنچه بيشتر مفسران و روات ذکر کرده‌اند، اين است که يَقْطِينٍ بوته کدو است. (فتح الله کاشاني، منهج الصادقين، ج 8، ص 22- محمد قرطبي، الجامع لأحکام القرآن، ج 15، ص 84) پس معناي آيه چنين می شود: «او را در سرزمين خشک و خالي از گياه افکنديم؛ در حالي‌که بيمار بود و بوته کدويي بر او رويانيديم.» ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
تقویم_نگار 📆 🍀 شنبه 🌞 ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ 🌙 ۱۴ رمضان ‌ ۱۴۴۳ 🎄 ۱۶ آوریل ۲۰۲۲ 🔎رویداد های مهم تاریخی امروز 🔹شهادت مختار (67 ق) 🔸وفات «ابن مغازلي» محدث و فقيه مسلمان(542 ق) 🔹وفات «شمس الدين بهبهانی» حكيم ايرانی(1248 ق) 🔸وفات «سيدمحمد تقی ممتاز العُلماء» (1289 ق) 🔹فاجعه‏ كشتار مسلمانان فلسطيني در الخليل (1414 ق) 🔸وفات آیةالله شیخ علی جواهری (1374 ش) ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅به نام خدای مهربان ✅زیر سایه او! (5) درخت ها در مصحف شریف! (13) • بوته‌ گندم برخي از آيات قرآن در قصه‌ حضرت آدم، به درخت ممنوعه اشاره کرده‌اند: «وَلاَ تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ» (بقره: 35- اعراف: 19) و «وَنَادَاهُمَا رَبُّهُمَا أَلَمْ أَنْهَكُمَا عَن تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ» (اعراف: 22) در اينکه مقصود از درخت ممنوعه چيست، بين مفسران اختلاف است. بعضي آن را به درخت گندم، (جلال‌الدين سيوطي، الدرالمنثور، ج 1، ص 120) انگور و انجير و بعضي ديگر آن را به حسد تفسير کرده‌اند اما با ملاحظه روايات مي‌توان اختلاف اقوال را برطرف کرد. در روايتي راوي از امام رضا (عليه‌السلام) مي‌پرسد: اي فرزند رسول خدا مرا از درختي که آدم و حوا از آن خوردند، آگاه نما. مردم در آن اختلاف دارند. برخي آن را گندم و بعضي انگور و برخی آن را درخت حسد دانسته‌اند. حضرت در پاسخ فرمود: همگي حق است. «يا اباصلت إنّ شجرة الجنة تحمل انواعاً و کانت شجرة الحنطه و فيها عنبٌ و ليست کشجرة الدنيا؛ اي اباصلت درخت بهشت انواع مختلفي را با خود دارد. اصل آن درخت گندم بوده؛ اما داراي انگور نيز بوده است.» از اين بخش کلام حضرت استفاده مي‌شود که مقصود از «هَذِهِ الشَّجَرَة» همان درخت گندم است؛ اما به لحاظ اينکه ميوه انگور نيز داشته، اطلاق درخت انگور هم بر آن شده است. اما درباره درخت حسد بايد گفت از کلام امام رضا (عليه‌السلام) استفاده مي‌شود که درختي به نام درخت حسد نبوده است، بلکه حسد به مقام و مرتبت پنج تن، حضرت محمد (صلي الله عليه و آله و سلم)، علي (عليه‌السلام)، فاطمه (عليهاالسلام)، حسن و حسين (عليهماالسلام) موجب شد شيطان بر آدم مسلط شود و آدم از درخت ممنوعه گندم بخورد. پس از آن که حضرت آدم از خداوند پرسيد آيا بهتر از من کسي را آفريدي، خداوند فرمود: سرت را بالا کن. در اين هنگام ديد بر ساق عرش نوشته است: «لا اله الا الله محمد رسول الله علي بن ابيطالب اميرالمؤمنين و زوجته فاطمه سيدة نساء العالمين و الحسن و الحسين سيّدا شباب اهل الجنه فقال آدم يا رب مَن هؤلاءِ فقال عزّوجلّ هؤلاء مِن ذريتّک و هُم خَيرٌ منک و من جميع خلقي و لولاهم ما خَلَقتک و لا خَلَقتُ الجنّة و النارَ و لا السماء و لاَ الارض فايّاک ان تَنظُرَ اِلَيهم بِعين الْحَسدِ و تَمنّي مَنزلتَهم فَتسلط عليه الشيطان حتي اَکل من الشجرة التي نَهي عنها و تَسَلّط علي حوّا لِنظرها الي فاطمة بعين الحسد حتي اکلت من الشجرة کما اکل آدم؛ حضرت آدم پس از نگاه به ساق عرش ديد بر آن نوشته است جز خداي يکتا خدايي نيست. محمد فرستاده‌ خداست. علي بن ابيطالب اميرالمؤمنان است. همسرش فاطمه سرور زنان جهان است و حسن و حسين دو آقاي جوانان اهل بهشت هستند. آدم گفت: پروردگارا اينها چه کسانی هستند؟ خداي عزّوجلّ فرمود: اينان از فرزندان تواند. از تو و از تمامي مخلوقاتم برترند و اگر اينان نبودند تو را نمي‌آفريدم و بهشت و آتش و آسمان و زمين را نمي‌آفريدم. پس بپرهيز از اينکه به آنان با چشم حسد بنگري و آرزوي منزلت و مقام آنان را بنمايي. پس از آن، شيطان بر آدم مسلط شد تا آنکه از درخت نهي شده خورد و بر حوا نيز مسلط گشت؛ زيرا به مقام فاطمه (عليهاالسلام) رشک برد تا آنکه همانند آدم از درخت تناول کرد.» (ابن جمعه عروسي حويزي، تفسير نورالثقلين، ج 1، ص 60، ح 112) ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅به نام خدای مهربان ✅اینجا جای خانم ها هم هست ...! این روزها از این طرف و آن طرف زیاد در مورد حضور زنان در ورزشگاه ها می بینیم و می شنویم. چالش غبار گرفته ای که بیش از اعتقادی بودنش، سیاسی شده است. تخریب برخی افراد و حکومت ها و برآشفتن اذهان عمومی از جمله اهداف سیاسی این مسأله می باشد. چند ماهی است که مداد به دوش، اهل ورزش شده ام؛ آنهم ورزش زورخانه ای! در آینده البته مطالب بیشتری در این رابطه منتشر خواهد شد. دیشب و چند شب دیگر شاهد حضور خانم ها در زورخانه بودم.! از بزرگان و اساتید پرسیدم اشکالی ندارد که خانم ها می آیند؟! بنظر شما جواب این سؤال چیست؟!! آنچه از مرام و مسلک این ورزش ایرانی – اسلامی بدست می آید حاکی از بلامانع بودن حضور زنان است. ورزشی که در آن روح جوانمردی و اذکار الهی جولان داشته باشد مرد و زن نمی شناسد.! در ضمنی که زورخانه مسجد دوم است و اثر تربیتی خوبی برای زنان هم خواهد داشت. مهمترین تاثیر، دیدن جوانمردی و پهلوانانی است که انگیزه تربیت فرزند باتربیت را در زنان برمی انگیزاند. عدم حضور یک زن در محیط آلوده برخی ورزشگاه های فوتبال با شأن و شخصیت او مغایرت دارد. به شهادت «مداد من» که عمری مقیم خیلی از ورزشگاه ها بوده است، کثیف ترین و آلوده ترین مکان ورزشی برخی سالن های فوتبال است.! این همه آب دهان، این همه فحش های نابجا، این همه هتک حرمت، این همه تک روی، این همه ... مهمترین مستندات «مداد من» بر این ادعا می باشد. ما با دیدن شخصی که در معابر آب دهانش را می ریزد چندشمان می شود اما در زمین فوتبال این همه با مدل های مختلف ریخته می شود و ما به آسانی بی توجهیم.! تازه از زوایای مختلف شکار لنز دوربین ها هم می شود.! به هر ترتیب، این همه تبلیغات مسموم مبنی بر حضور یا عدم حضور زنان در ورزشگاه ها جز گل آلود کردن جو، چیزی در پی نخواهد داشت. یک زن اگر زن باشد بخوبی متوجه خواهد بود که در چه اماکنی تردد کند یا نکند.! از تمام زنان و بانوان شهرم دعوت می کنم تا برای یکبار هم که شده تماشاچی ورزش باستانی باشند.! حیای در پوشش، طهارت مکان، رعایت احترامات، توجه و ادب خاص ورزشکاران، نرمش های وزین و باوقار، زمان و زمین مناسب روح و روان، رعایت شئونات اجتماعی و ... از جمله جاذبه های دیدنی این ورزش می باشد. ✍جواد حاجی اکبری 📆بهار 1401 ش ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
تقویم_نگار 📆 🍀 یکشنبه 🌞 ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ 🌙 ۱۵ رمضان ‌ ۱۴۴۳ 🎄 ۱۷ آوریل ۲۰۲۲ 🔎رویداد های مهم تاریخی امروز 🔹هفته كمك به محرومان و مستضعفان (15 تا 21 رمضان) 🔸ولادت امام «حسن مجتبي علیه السلام» (3 ق) 🔹حركت مسلم ابن ‏عقيل(ع) از مكه به كوفه (60 ق) 🔸ورود «محمد بن ابی بکر» به مصر (37 یا 38 ق) 🔹شهادت محمدبن عبدالله بن حسن=نفس زکیه(145ق) 🔸وفات «ابوبكر خوارزمى محمد بن العباس» (383 ق) 🔹ولادت «شیخ طوسی» (385 ق) 🔸شهادت «شهید ثانی» (965 ق) 🔹ولادت «محقق بحرانی» (1070 ق) 🔸شهادت خالد اسلامبولى توسط رژيم مص (1361 ش) 🔹کمک اردن به عراق برای جنگ با ایران (1362 ش) 🔸وفات محمد امين مكري (1365 ش) 🔹بازپس‏گيري فاو توسط رژيم بعث عراق (1367 ش) 🔸وفات علامه سید حیدر جوادی (1379 ش) ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅به نام خدای مهربان ✅زیر سایه او! (5) درخت ها در مصحف شریف! (14) درختان بهشتی بهشت و دوزخ دو مکان برای بندگان خدا در آخرت در نظر گرفته شده است. یکی از ویژگی‌های این هر دو وجود درخت در آنها است. در آیاتی از قرآن کریم به ویژگی‌هایی از آنها اشاره شده که ذیلاً آنها را بر می‌شمریم: • سوره دهر،‌ آیه ۱۴:‌‌ «وَدَانِيَةً عَلَيْهِمْ ظِلَالُهَا وَذُلِّلَتْ قُطُوفُهَا تَذْلِيلً؛ درختان بهشتی دارای سایه‌های فراوان هستند و شاخه‌هاشان نیز آنچنان پائین و در دسترس می‌باشند که میوه‌های آنها به سهولت قابل چیدن و استفاده است.» • سوره الرحمن، آیات ۴۶ تا ۴۸: ‌«وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ، فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ، ذَوَاتَا أَفْنَانٍ؛ و برای کسی که از مقام پرودرگارش بترسد دو باغ بهشت است پس کدامین نعمتهای پروردگارتان را انکار می‌‌کنید؟ آن دو باغ بهشتی دارای انواع نعمتها و درختان پرطراوت است.» با توجه به معنای «افنان؛ شاخه‌های تازه و پربرگ» می توان دریافت که درختان بهشتی، طراوت و تازگی همیشگی دارند. • در برخی از آیات قرآن کریم به نوع درختان بهشتی و این که چه میوه و محصولی دارند نیز اشاره شده است. مثلاً در آیه ۶۸ سوره الرحمن به درختان انار و خرما، در آیه ۲۳ سوره واقعه به درخت سدر و در آیه ۲۹ سوره واقعه به درخت موز بهشتی اشاره شده است. ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
🌼۱۵ رمضان سالروز ولادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام بر عموم شیعیان جهان گرامی باد.🌼 ◽️امام حسن مجتبی علیه‌السلام: ◽️المَعروفُ ما لَم يَتَقَدَّمهُ مَطلٌ، وَلَم يَتبَعهُ مَنٌّ ◽️نيكى و احسان آن است كه تأخيرى در پيش و منّتى در پس نداشته باشد. 📚 الدرّة الباهرة: ص۲۱، ح۳۷ 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 @maktabkhane_emamreza