eitaa logo
آرما مدیا
4.7هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
29 فایل
"واحدفیلم،مستندوآموزش سوادرسانه مصاف ایرانیان"
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️نگاهی به اقدامات برخی کشورها برای مقابله با اخبار جعلی در فضای مجازی 💢موضوع اخبار جعلی (Fake Nwes) و شکل پیشرفته آنها تحت عنوان جعل عمیق (DeepFakes) با توجه به گسترش وسیع رسانه‌های مجازی در دنیا و کانال‌های خبری به خصوص در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی که محمل آسان و ارزانی برای تولید و توزیع فراهم کرده‌اند به مسئله و چالش مهمی برای همه کشورها و کسب و کارها تبدیل شده است. 💢اغلب کشورها نسبت به قانون‌گذاری و تنظیم‌گری برای مقابله با این روند نگران کننده اقدام کرده یا در حال اقدام هستند و جرایم مرتبط با این موضوع را بسیار تشدید کرده‌اند. کشورهای اروپایی و پیشرو در فضای مجازی اقدامات سختگیرانه‌تری را آغاز کرده‌اند که جرایم تعیین شده در این خصوص، موید این موضوع است. 💢برای مثال آلمان در قانون بهبود تنفیذ قوانین در شبکه‌های اجتماعی، جولای ۲۰۱۷ جریمه تا سقف ۵ میلیون یورو برای افراد حقیقی و ۵۰ میلیون یورو برای افراد حقوقی را در نظر گرفته است. 💢فرانسه قانون نفرت پراکنی برخط را در جولای ۲۰۱۹ تصویب و شبکه‌های اجتماعی را الزام کرده است که محتوای مخرب ظرف مدت ۲۴ ساعت را حذف کنند و جریمه ۱.۴ میلیون دلاری را در صورت تخطی در نظر گرفته است. 💢مالزی لایحه ضد اخبار جعلی را در آوریل ۲۰۱۸ ارائه کرده که بر اساس آن جرم انگاری انتشار یا عدم همکاری در اجرای اقدام مقتضی در خصوص اطلاعات و اخبار جعلی انتشار یافته ۱۲۲ هزار دلار جریمه و تا ۶ سال حبس برای متخلف دارد. 💢سنگاپور این قانون رسانه‌های اجتماعی را به قرار دادن هشدار، حذف یا اصلاح درخصوص محتوا و اخبار جعلی بر اساس دستور مقامات دولتی الزام کرده و ۷۲۰ هزار دلار جریمه برای شرکت‌ها و تا ۱۰ سال حبس و ۱۰۰ هزار دلار جریمه برای افراد در موارد نقض قانون و تشخیص آسیب رساندن به منافع ملی در نظر گرفته است. 📚عصر‌هوشمندی ✅ آرما (آرمان ناتمام) @Media_arma
۲۲ دی ۱۳۹۹
⭕️حذف یک شبکه اجتماعی به دلیل انتشار "محتوای خشونت‌آمیز" 💢گوگل، شبکه اجتماعی Parler "" را به دلیل عدم حذف "محتوای نامناسب" در فروشگاه‌های گوگل پلی به حالت تعلیق درآورد. 💢به گزارش بی‌بی‌سی، پارلر که خود را رسانه اجتماعی "بی‌طرف" معرفی می‌کند، در بین کاربرانی که توییتر در کشورشان ممنوع است، محبوبیت زیادی دارد. 💢اما گوگل اعلام کرده چون این برنامه نتوانسته محتواهای تحریک‌کننده خشونت را حذف کند، مسدود می‌شود. 💢اپل نیز به پارلر هشدار داده که در صورت رعایت نشدن سیاست‌های تعدیل محتوا، این برنامه را از فروشگاه اپ‌استور حذف می‌کند. 💢مدیر اجرایی پارلر در واکنش به این موضوع اعلام کرد که این رسانه از انگیزه‌های سیاسی و اقتدارگرایانه، که مخالف آزادی بیان هستند، استقبال نمی‌کند. 🔺گفتنی است؛ پارلر در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد و محبوبیت ویژه‌ای در میان طرفداران دونالد ترامپ و محافظه‌کاران راست دارد که بارها توییتر و فیس‌بوک را به سانسور ناعادلانه نظرات خود متهم کرده‌اند. 💢پس از انتخابات ۲۰۲۰ امریکا و به دنبال مقابله با گسترش اطلاعات نادرست توسط توییتر و فیس‌بوک ، پارلر در مدت کوتاهی توانست بیشترین میزان دانلود در میان شبکه‌های اجتماعی را از آن خود کند. ✅ آرما (آرمان ناتمام) @Media_arma
۲۲ دی ۱۳۹۹
✅ ژئوپلیتیک و پیشرفت فزاینده فناوری‌های رسانه‌ای و ارتباطی 🔸به موازات پیچیده‌تر شدن ساخت اجتماعی جوامع و تنوع حوزه‌های قدرت، رسانه‌ها از نوعی ابزار ساده پیام‌رسانی به ابزار سیاسی قدرت، ماهیت خود را تغییر داده اند به گونه‌ای که در کنترل کنش‌ها و مناسبات اجتماعی، مؤلفه‌ای جدید از قدرت سیاسی جوامع به شمار می‌روند؛ آنها واژگان، نمادها و اصطلاح‌هایی را می‌آفریند تا مردم و گروه‌های اجتماعی را به سمت الگوهای فکری خاص و مسیرهایی که برای ایشان در نظر گرفته‌اند، رهنمون شوند. 🔹رسانه‌ها با قرار گرفتن در میانه جامعه فکری و سازمان قدرت، فرصت و امکان تبادل نظر و تعامل را فراهم می کنند؛ مؤلفه‌ای که می تواند با تصویرسازی‌های متنوع خود، جریان قدرت را در جوامع تغییر دهد. برداشت‌ها و کنش‌های روزانه مردم به میزانی زیاد تابع کارکرد و اهداف گردانندگان رسانه‌های گروهی یا نخبگان ژئوپلیتیک خاص و عام است که بر خلق پندار ژئوپلیتیک، مفاهیم استعلایی و انضمامی تمرکز می‌کند و برخاسته از آن، سیاست‌های داخلی و خارجی، طراحی و عملیاتی می‌شوند؛ براین‌اساس، پیوند قلمرو معنایی تصویرسازی رسانه‌ای (پندار ژئوپلیتیک) تبیین‌کننده ابعاد جایگاه رسانه‌ها در ژئوپلیتیک عمومی است. 🔸عنصر تصویرسازی ذهنی در نظام رسانه‌ها از آن رو مهم است که کنش‌های اجتماع های انسانی در دوران مدرن به دلیل پیچیدگی جوامع و تعدد عوامل، بر پایه تصاویر شکل می گیرند و تعریف می‌شوند، کانون‌های قدرت از رهگذر کنترل ابزارهای ارتباط گروهی و به تبع ، محتویات و پیام‌های آنها توان نفوذ، هدایت و شکل دهی به افکار عمومی را به دست می آورند. 🔹جنبش‌های اجتماعی موسوم به انقلاب رنگی در اروپای شرقی از بارزترین مصداق های کارکرد رسانه‌ها در چارچوب ژئوپلیتیک عمومی است. انقلاب رنگی یا مخملی به عنوان نوعی براندازی غیر خشنونت آمیز و دگرگونی بدون خونریزی، برایند پویش‌های سیاسی رسانه‌ها در فرایند مشروعیت زدایی از حاکمیت و تغیر رژیم در کشورهای یادشده بود که طی راهپیمایی خیابانی و با نقش محوری رسانه‌های مخالف حکومت مستقر انجام می شد‌. 🔻 بی‌گمان، با پیشرفت فزاینده فناوری‌های رسانه‌ای و ارتباطی، آگاهی جوامع نسبت به آنچه در عرصه سیاسی رخ می دهد، بیش از گذشته شده و این تحول، زمینه پویش سیاسی فزاینده توده‌ها در قالب جنبش‌های اجتماعی و انتقادی نسبت به قدرت مسلط نهاد حکومت است. ✅ آرما (آرمان ناتمام) @Media_arma
۲۲ دی ۱۳۹۹
‍ ⭕️آقازاده خوب، آقازاده بد 🔺طرح موضوعات مفاسد اقتصادی در قالب امنیتی نیازمند ظرایف و طراحی دقیق است. مجموعه آقازاده برای اولین‌بار روایتی از ترکیب چند پرونده اقتصادی با نویسندگی حامد عنقا و کارگردانی بهرنگ توفیق ارائه کرد 💢داستان سریال در اصل درگیری یک آقازاده خوب با یک آقازاده بد است می‌توان گفت سریال نتوانست به‌خوبی در خصوص پدیده "آقازاده" صحبت کند شاید قصد سازنده از تقابل دو آقازاده انتقال قضاوت صحیح در ذهن مخاطب بوده، یعنی اگر آقازاده‌های بد و مفسد وجود دارد آقازاده‌هایی خوب و قهرمان نیز به دنبال تأمین امنیت مردم هستند و لزوماً این حرف غلط نیست، اما آیا همه‌ی مخاطبان اطلاع کامل از روند جذب نیروهای امنیتی دارند؟ ارائه این تصویر مخاطب را به این نتیجه می‌رساند که گزینش نیروهای سازمان‌های امنیتی تنها از مسئولین سابق صورت می‌پذیرد. 🔺تصویرسازی نیروهای انقلابی و قهرمان داستان آقازاده (حامد تهرانی) با بازی سینا مهراد هیچ تناسبی با ویژگی‌های یک قهرمان اجتماعی در قالب امنیتی ندارد و عمده اشکال این مسئله به انتخاب بازیگر و تیپی‌کال حامد تهرانی بازمی‌گردد. جوانان انقلابی که در خط مقدم مبارزه با فساد و اصلاح روندهای غلط و ساختارهای فشل در تلاش‌اند در خانواده‌هایی عادی و از دل مردم هستند مخاطب با شناخت چنین جریانات و اشخاص حق‌طلبی طبیعتاً با شخصیت حامد تهرانی ارتباط برقرار نمی‌کند. 🔺ارائه تصویر یک مسئول سالم انقلابی با سبک زندگی درویش گونه و عزلت نشینی در کنج زیرزمین به‌عنوان یک مسئول تراز انقلاب اسلامی (حاج رضا تهرانی) مخاطب را به آدرسی غلط هدایت می‌کند چرا که مخاطب در عالم واقعیت شخصیتی چون شهید سلیمانی را به‌عنوان یک مسئول دلسوز و کارآمد می‌شناسد این روش شخصیت‌پردازی شاید به روحیات نویسنده سریال حامد عنقا و پیشینه خانوادگی وی که آمیخته‌ای از تصوف و مرام و مسلک دراویش شکل‌گرفته است، بازمی‌گردد. این سبک زندگی در آثار دیگر این نویسنده خلاق مثل تنهایی لیلا، نیز دیده می‌شود. 🔺ایراد بزرگ آقازاده به‌صورت ناخودآگاه ارائه تصویری ساده‌لوحانه از نیروهای امنیتی است. آنجایی که به‌راحتی یک دلال فاحشه و رابط قاچاق دختران با تکنیک‌های یک پرستو امنیتی در قلب و فکر کارشناس اقتصادی - امنیتی نفوذ کند و به همسری وی در آید هرچند در ادامه سریال توبه و بازگشت این شخصیت دراماتیزه شد اما نکته اصلی هشیاری نیروهای امنیتی در واقعیت است که باتوجه‌به ملاحظات سازمانی هرگز اجازه چنین ارتباطی را به نیروهای خود نخواهند داد. 🔺آقازاده نتوانست پیچیدگی‌های پرونده‌های اقتصادی را به زبان مردم ترجمه کند به طور مثال در سکانسی که اتهامات نیما بحری توسط حامد تهرانی با سؤالی تخصصی مطرح می‌شود: خلق پول می‌کنی!؟ هرچند این سؤال بسیار دقیق و حساب شده عنوان شده اما مخاطب متوجه نشد که خلق پول چیست؟ چه تأثیری در معیشت آن‌ها دارد؟ و یا مگر خلق پول جرم است؟ 🔺آقازاده نتوانست روند رشد افرادی مثل حاج حسن در قوه قضائیه را نمایش دهد و اینکه ارتباط درهم‌تنیده امنیتی و ترفندهای حقوقی و خلاءهای قانونی را برای مخاطب حل کند. الکس و پروژه عنکبوت۲ یکی از مهم‌ترین پرونده‌های سال‌های اخیر جمهوری اسلامی بوده است که ابعاد آن در این سریال ارائه نشد. 🔺اما آقازاده با وجود حجم بالایی از حاشیه‌ها و فشارهای رسانه‌ای شجاعت طرح پرونده‌های فساد در ساختارهای جمهوری اسلامی داشت و توانست عزم جمهوری اسلامی در برخورد با فساد حتی در ذی‌نفوذترین مناصب را به‌قدر توان خویش به تصویر بکشد. 🔺بهتر بود آقازاده بر اساس منطق حکمرانی کارآمد در راستای طرح نقاط ضعف و بی رحمی های مفاسداقتصادی، راهکارهای منطقی و قابل اجرا با زبان هنر به جهت اقناع مخاطب نمایش می‌داد. 🔺 و اما سؤالی مهم در خصوص ضدقهرمان سریال نیما، شخصیت نیما بحری، مطرح‌شدن دو نام مختلف برای او (ابوذر و نیما) که قربانی حلقه‌ی قدرتمند فساد با وجهه امنیتی و به‌ظاهر انقلابی شد، داستان کدام آقازاده در عالم واقعیت را در ذهن مخاطب تداعی می‌کند؟ 👤 علیرضا پورمسعود ✅ آرما (آرمان ناتمام) @Media_arma
۲۳ دی ۱۳۹۹
⭕️قدرت رسانه‌ها به مثابه سرمایه‌داری 💢 دیگر صحنه از همیشه روشن‌تر شده است. نه اینکه این داستان برای امروز و دیروز باشد که سالها وجود داشته است. ما به پایان عصر رهبری سیاستمداران و به انتهای دوران حکومت‌های کلاسیک رسیده ایم. 💢 توییتر،‌ فیس بوک، اینستاگرام و غول‌های ارتباطی صفحه رییس جمهوری یک کشور را به طور کامل مسدود و او را از ساحت رسانه به کلی حذف کردند و این پیام‌آور عصری جدید و به غایت خطرناک است. 💢 این دیگر فلان رییس جمهور یا رهبر یا حزب سیاسی نیست که بر جهان ما، و بر کشور ما، و بر شهر ما حکومت می کند،‌ که حالا روشن تر از همیشه عصر سلطه و حکمرانی غول‌های رسانه‌های دیجیتالی فرا رسیده است. 💢 عصر سرمایه‌داری نظارتی با کنترل،‌ حذف،‌ مراقبت و جمع‌آوری اطلاعات شهروندان از دهه‌های گذشته،‌ پا را یک قدم جلوتر گذاشته و حالا آشکارا در امر سیاسی مداخله می کند و قدرت خود را به رخ رییس جمهور ابرقدرت جهان می کشاند. 💢 ما برای عصر سلطه رسانه‌های دیجیتال باید به دنبال نامی جدید باشیم. غول‌های چند ملیتی فصل نظارت را سپری کرده و وارد مرحله‌ای جدید شده‌اند. دوران سرمایه‌داری نظارتی Surveillance capitalism یک قدم به پیش آمده است. عصرجدیدی که رسانه در قامت یک قدرت گسترده می‌تواند نوعی کاتالیزور برای سرمایه‌داری باشد. ✅ آرما (آرمان ناتمام) @Media_arma
۲۳ دی ۱۳۹۹
⭕️ ترامپ و «دارودسته فیسبوکی»! 👤 حسن میثمی 💢در لابه‌لای تمامی اتفاقات سه روز گذشته در آمریکا، آن چیزی که بیش از همه توجهم را جلب کرد، بیانیه مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار شبکه اجتماعی «فیسبوک» بود. بیانیه‌ای که چند ساعت پس از محدودکردن حساب کاربری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری مستقر ایالات متحده آمریکا منتشر شد و قصد داشت محدودیت‌های دوهفته‌ای آقای رئیس‌جمهوری را در پلتفرم‌های تحت مدیریت خود (فیسبوک و اینستاگرام) توجیه کند: 🔺 «در طول چند سال گذشته، ما به رئیس‌جمهوری ترامپ اجازه داده‌ایم که از پلتفرم ما با قوانین خاص ما استفاده کند. اگر پست‌های او سیاست‌های ما را نقض کرده، در مواردی محتوا را حذف یا پست‌ها را برچسب‌گذاری کردیم. ما این کار را انجام دادیم زیرا معتقدیم که عموم مردم حق دسترسی سریع به گفتار سیاسی و حتی سخنرانی‌های بحث‌برانگیز را دارند اما شرایط کنونی متفاوت است و شامل استفاده از پلتفرم ما برای تحریک خشونت‌آمیز علیه یک دولت منتخب دموکراتیک است.» 💢این بخشی از آن چیزی که بود که مدیر بزرگ‌ترین و مؤثرترین پلتفرم اجتماعی جهان می‌گوید. می‌دانید کجای این بیانیه بیش از همه نگرانم کرد؟ زاکربرگ برای مسدودکردن رئیس‌جمهوری کشورش به هیچ دستور قضایی یا دستوری از نهاد قانونی استناد نمی‌کند و می‌گوید «ما» این‌طور تشخیص دادیم. 🔺این‌که یک آمریکایی مالک یک پلتفرم آمریکایی برای یک واقعه سیاسی در جامعه آمریکایی رأساً تصمیم می‌گیرد، علاوه بر این‌که نشان‌دهنده قدرت مالک این پلتفرم است، گزاره بزرگ‌تری را به رخ همه کشورهایی می‌کشاند که محصولات فیسبوک در کشورشان خودنمایی می‌کند: «من مدیر پلتفرم آمریکایی می‌توانم برای کشور غیر‌آمریکایی تو هم تصمیم‌گیری کنم، بدون آن‌که تو در تصمیم من دخالتی داشته باشی!» 💢سابقه فیسبوک در مدیریت انقلاب رنگین اوکراین در ۲۰۰۴، مدیریت بیداری اسلامی (موسوم به بهار عربی) مصر در ۲۰۱۱، مدیریت اغتشاشات لندن در ۲۰۱۱، سرکوب و حذف محتواهای مرتبط با محور مقاومت در سال‌های اخیر، حذف بدون وقفه محتواهای مربوط به سردار شهید سلیمانی در اینستاگرام و ده‌ها اتفاق مشابه دیگر، به ما می‌گوید این نوع کارها از مدیر یهودی زاده بنگاه فیسبوک برمی‌آید؛ فیسبوکی که برخی محصولاتش همچون اینستاگرام و واتس‌اپ در کشور ما سهم قابل‌توجهی از پهنای باند را در اختیار داشته و قرابت جدی با جریان دموکرات در آمریکا دارد. 💢هر چه زمان بیشتر جلو می‌رود، بیشتر شاهد توسعه قدرت نرم پلتفرم‌ها و داده‌های کلان رایج در آن می‌شویم. فکر نمی‌کنم احدی از مردم ما تمایل داشته باشد یک آمریکایی و نظام بالاسری‌اش برای انتخابات ما تعیین تکلیف کند. کاش «متولیان ارتباطات در کشور» کمی دقیق‌تر گوش کنند. صدای آژیر خطر را نمی‌شنوید؟ ✅ آرما (آرمان ناتمام) @Media_arma
۲۳ دی ۱۳۹۹
⭕️تلگرام مرز ۵۰۰ میلیون کاربر را رد کرد 🔺 سازنده تلگرام در کانال خود از رشد کاربرهای تلگرام بیش از ۵۰۰ میلیون عضو خبر داد طبق آمار او می‌نویسد: 💢در هفته اول ژانویه ، تلگرام از ۵۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه پیشی گرفت. پس از آن رشد مداوم داشت: فقط در ۷۲ ساعت گذشته ۲۵ میلیون کاربر جدید به تلگرام پیوستند. 🔺 این کاربران جدید از سراسر جهان آمده اند ۳۸٪ از آسیا، ۲۷٪ از اروپا و ۲۱٪ از آمریکای لاتین . 🌐لینک خبر https://t.me/durov/147 ✅ آرما (آرمان ناتمام) @Media_arma
۲۳ دی ۱۳۹۹
⭕️سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی 💢زیستن در فضای مجازی بدون کسب سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، مشکلات ناخواسته‌ای را بر کاربران تحمیل می‌کند. «سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی مصرف، تولید، کشف، ارزیابی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات و درک ما را از خود و دیگران در جامعه اطلاعاتی نشان می‌دهد» (ایرتون و پوزیتی، ۱۳۹۸، ص ۱۳۶). 👤دبلیو جیمز پاتر (JamesPotter) نظریه‌پرداز صاحب‌نام حوزه ارتباطات و سواد رسانه‌ای نیز معتقد است: «سواد رسانه‌ای، مجموعه‌ای از دیدگاه‌هاست؛ دیدگاه‌هایی که ما در برخوردهای رسانه‌ای خود به‌منظور تفسیر معانی پیام‌های دریافتی به طور فعالانه از آنها بهره می‌گیریم.» (پاتر، ۱۳۹۱، ص۶۸). 💢 سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی مانند نورافکن، پرتوهای نوری خود را بر تاریک‌خانه‌های پیام‌های تودرتو و پیچیده رسانه‌های اجتماعی می‌اندازد و مرزهای دنیای واقعی و دنیای ساختگی را برجسته می‌کند. 💢 به گفته پاتر «کسب سواد رسانه‌ای بیشتر، به شما دیدی بسیار شفاف‌تر می‌دهد تا مرز میان دنیای واقعی و دنیای ساخته شده به دست رسانه‌ها را تشخیص دهید. وقتی شما از سواد رسانه‌ای برخوردار باشید، نقشه‌ای در دست دارید که برای هر چه‌بهتر گام برداشتن در دنیای رسانه‌ای به شما کمک می‌کند و بدون اینکه بخواهید با پیام‌های مخرّب روبه‌رو شوید، تجربه و اطلاعات مدنظرتان را کسب خواهید کرد.» (همان، ص۴۵). 👤 مک نیر (Mc Nair) به نقش پررنگ سواد رسانه‌ای برای ایفای کنش گری فعال در رسانه‌های آنلاین اشاره کرده است: «سواد رسانه‌ای دیجیتال به حامی مهمی در فرهنگ سیاسی دموکراتیک تبدیل شده و به افراد کمک می‌کند نقش فعالی را در ارزیابی وضعیت اطلاعاتی که به شیوه آنلاین دریافت می‌کنند، ایفا نمایند.» (۱۳۹۸، ص۱۶۸). 💢 وقتی سخن از سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی کاربران به میان می‌آید، نباید آن را به سواد مدرسه‌ای و دانشگاهی تقلیل داد. چرا که این مهم لازمه زیست در فضای دوم است. 👤اوکستراند (Oxstrand,2009) نیز در تعریف خود به بیان فرایند و اهمیت مهارت‌های سواد رسانه‌ای پرداخته است: «مهارت‌های مرتبط با سواد رسانه‌ای می‌توانند در توانایی در چهار زمینه دسترسی، تحلیل کردن، ارزیابی و تولید خلاق خلاصه شوند. همه این مهارت‌ها پیشرفت جنبه‌های شخصی توانایی‌های خودآگاهی، تفکر انتقادی و توانایی حل مشکل را تقویت می‌کنند.» (به نقل از تقی‌زاده، ۱۳۹۱،ص۴۰). 💢فرایند کسب سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی زمان‌بر است. اما این دلالت نمی‌کند هر کاربر به هر خبری در رسانه‌های اجتماعی اعتماد کند. مصرف اخبار مانند مصرف غذا دارای تشریفات است. گرسنگی فرد، مجوزی برای مصرف هر نوع مواد غذایی نیست؟ یا وقتی فردی تشنه است نباید هر مایعی را بنوشد؟ شاید غذا و نوشیدنی مرگبار و مهلک باشد. 👤حجت اله عباسی ✅ آرما (آرمان ناتمام) @media_arma
۲۹ دی ۱۳۹۹
⭕️حس اشباع شدن یا ادراک تحمیلی 💢 سود محوری نیازمند تشکیل بازار و طراحی نیاز برای مصرف‌گرایی است. تسلط بر سرزمین‌ها با ارتش و سربازانی صورت می‌پذیرد که نگاهی به‌ظاهر وطن‌پرستانه دارد. به‌واسطه فعالیت‌های مستمر این رفتار و نگاه دستخوش تغییر و رکود می‌شود به همین علت با ورود به دهه دوم قرن حاضر، حس اشباع شدن از تمامی چیزها که فرهنگ را زیر سلطه خود گرفته‌اند، به حسی همگنی تبدیل شده است. 💢 برای دهه‌هاست که بازی نهایی لیگ ملی فوتبال آمریکایی در روزهای یکشنبه Super Bowl Sunday به‌نوعی به همکار ارتش آمریکا تبدیل شده است بنا بر اعلام وزارت دفاع ایالات متحده، از جنگنده‌های نیروی هوایی بگیرید تا چتربازان ارتش که در بین دونیمه بازی‌ها فرود می‌آمدند ارتش ایالات متحده و لیگ ملی فوتبال آمریکا بیش از ۴۰ سال است که در تاریخ بازی‌های لیگ فوتبال با یکدگر سهیم هستند. 💢 از زمان تشکیل سیا و وزارت دفاع با تصویب قانون دکترین امنیت ملی National Security Act در سال ۱۹۴۷ در دولت ترومن، به چالش کشیدن دکترین نظامی به هر نحوی با استفاده از سینمای جریان اصلی، رسانه‌های دیجیتال یا سیاستمداران وطنی به همان اندازه جذابیت داشته است که وجود خدا را نفی کنیم. 🔺 تقریباً ارتش آمریکا به طور عمده از طبقه اجتماعی کارگر تشکیل شده‌اند این واقعیت است که این سربازها یا کارگرها به یک ایدئولوژی نیاز دارند تا میزان فداکاری آن‌ها در این عرصه را توجیه کند و منطقی جلوه دهند حتی در اوایل سال ۱۹۹۰ زمانی که جنگ خلیج‌فارس شروع شد پنتاگون می‌بایست سیاست stop-loss Policy آغاز می‌کرد؛ زیرا تعداد نیروهای داوطلب به شدت کم شده بود. 💢در سال ۲۰۰۴ سه سال بعد از اینکه بوش جنگ بر ضد تروریسم را اعلام کرد، جان کری نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا این خدمت داوطلبانه در ارتش را به سوءاستفاده و دورزدن قانون جذب سرباز برای ارتش تعبیر کرد. مسائل مربوط به سیاست، طبقه اجتماعی و ایدئولوژی در دو جنگ ایالات متحده بیشتر موردتوجه قرار گرفت و فیلم‌ها به‌صورت برجسته‌تری توجه عموم را به این موضوع جلب کردند. این ادراک تحمیلی توسط بازوی اجرایی رسانه یعنی هالیوود، خلأ ایدئولوژی افکارعمومی را پر می‌کند. بازی‌های کامپیوتری و ایجاد ادراک برای داشتن اسلحه https://t.me/media_arma/2017 ✅ آرما (آرمان ناتمام) @media_arma
۲ بهمن ۱۳۹۹
‌⭕️ ‌پدر، مادر، مسئولین ما همیشه متهمیم! 🔺 چند سطری پیرامون "" فیلم شاید اقتباسی از آژانس شیشه‌ای دهه هفتاد باشد اما مشخصاً این پیام را با خود حمل می‌کند که بعد از بیست سال مسئله جامعه در قبال عدالت‌خواهی و ابعاد آن و نسبتش با مصلحت‌اندیشی به قوت خودش باقی است. 🔺 فیلم، روایت داستان امیر فرمانده پایگاه بسیج است که بیگانه‌ای همسرش را طوری مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد که منجر به سقط جنین می‌شود، امیر شخص مهاجم را بازداشت می‌کند به‌محض بازداشت، و سفارش افراد مهم برای آزادی وی تبدیل به یک بحران در سطوح امنیتی می‌شود. 🔺 برخلاف نظر برخی منتقدان که معتقدند این فیلم تماماً شعار است، فیلم حرف و اختلاف نگاه مردم و مسئولین را بازگو کرده و در لایه‌ای دیگر به پررنگ نمودن آرمان‌ها و هویت بخشیدن در وطن‌دوستی پرداخته هویتی که در چند سال اخیر به بهانه واهی لگدمال شده است. کارگردان در لایه دوم فیلم مسئله عدالت‌طلبی را با طراحی نماد در شخصیت امیر و ریحانه (همسر امیر) در پیوندی با داستان شهادت حضرت زهرا (سلام‌الله علیها) عنوان می‌کند امیر نماد امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) و ریحانه همسرش نماد حضرت زهرا (سلام‌الله علیها) ؛توسط یک بیگانه مورد حمایت برخی افراد ذی‌نفوذ و مسئول مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد و جنین او سقط می‌شود. 🔺 امیر از حق شخصی و قتل فرزندش می‌گذرد اما از مسئول (ظاهراً وزارت امور خارجه) می‌خواهد یک سیلی به فرد مهاجم (تابعیت و پاسپورت انگلیسی دارد) بزند تا مبادا حیثیت ملی خدشه‌دار شود اما مسئول از این درخواست امتناع می‌کند. امیر مصلحت و منافع ملی را در ایستادگی در مقابل دشمن می‌بیند اما در مقابل، مسئولین مصلحت را در ماستمالی و تسامح به بهانه منافع ملی می‌دانند. 🔺 برخلاف آژانس شیشه‌ای که حاج کاظم درکی از نگاه کلان و مسائل اجتماعی خرد ندارد امیر حالا رشد کرده و اتفاقاً تأکید می‌کند مقابله با تبعه انگلیس، آقازاده‌ها (حتی فرزند برخی آیت‌الله‌ها) یعنی منافع ملی و حیثیت جمهوریت. امیر (نماد نسل جوان) به‌خاطر ذلتی که در برخی ساختارهای جمهوری اسلامی به علت سیاست‌های منفعلانه اتفاق افتاده حتی به فرمانده خود با لباس سپاهی هم دستبند می‌زند یعنی کم‌کاری و مسامحه امثال او را هم در این شرایط سهیم می‌داند. 🔺 اما در آخر سردار موسوی (عموی امیر) که نماد تفکری از دل مردم معرفی می‌شود، هویت ملی و اعتقادی را حفظ می‌کند که نه درگیر تسامح و تساهل است و نه فاقد عقلانیت، سردار موسوی در این فیلم شاید نماد شهید س ل ی م ا ن ی است. 🔺 منطق حکمرانی ایجاب می‌کند رشد سیاسی مردم، قدرت حل مسئله و تحلیل شرایط در اتفاقات کل و جزء از طریق اقناع صورت پذیرد دیدن این فیلم جرم است نشان می‌دهد هنوز هم مردم در نگاه خود اختلافی عمیق با برخی دولتمردان با مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی دارند همچنان که این موضوع در دیالوگ بین مسئولین مرتبط برای حل بحران در داستان فیلم مشاهده می‌شود. 🔺 مردم منافع ملی، دیپلماسی، چهره مطلوب بین‌المللی را می‌فهمند به شرطی که به نام مصلحت در حقشان اجحاف نشود. شاید در نگاه برخی مسئولین ، اما دیدن این فیلم شنیدن حرف مردمی است که با تحریم و وضعیت معیشتی می‌سازند اما با فساد و رانت و با روکش دین و منافع ملی! کنار نمی‌آیند کاش سردارهای، "دیپلماسی باشعور" (در فیلم) سردار موسوی‌ها را به قتلگاه نمی‌کشاندند. 👤علیرضا پورمسعود ✅ آرما (آرمان ناتمام) @Media_arma
۹ بهمن ۱۳۹۹
⭕️ درگیری ترکیبی گام ماقبل شناختی ✍️ بخش سوم 🔺 هافمن در مقاله خود در سال ۲۰۰۷ با عنوان منازعات در قرن 21: ظهور جنگ‌های هیبریدی، از نمونه‌های تاریخی برای کشف مفهوم جنگ‌های هیبریدی استفاده کرد . هافمن ، درگیری های هیبریدی را به عنوان طیف وسیعی از حالت های مختلف درگیری از جمله قابلیت های متعارف ، سازمان دهی و تاکتیک های نامنظم ، اعمال تروریستی از جمله خشونت و اجبار و نابهنجاری های جنایی تعریف نمود. 🔺 هافمن سپس این تعریف را درباره چندین مورد تاریخی از جمله شورشیان ایرلند در سال‌های ۱۹۱۹ و ۱۹۲۰ ، مجاهدین افغان در دهه ۱۹۸۰، شورشیان چچن در دهه ۱۹۹۰ و حزب‌الله لبنان در جنگ سال ۲۰۰۶ با اسرائیل مورد بررسی قرارداد. آنگاه هافمن مدعی می‌شود، حزب‌الله نمونه‌ای از یک نیروی هیبریدی مدرن است، زیرا بر ترکیبی از ابزارهای نظامی و غیرنظامی تکیه دارد و هدف خود را از طریق تحرکات استراتژیک سازمان‌دهی‌شده و با سلول‌های غیرمتمرکز که از تاکتیک‌های انطباقی مختلف استفاده می‌کنند، به دست می‌آورد. 🔺در سال‌های بعد از انتشار مقاله هافمن، دپارتمان دفاعی آمریکا (وزارت دفاع) و اداره پاسخگویی دولتی (GAO) عبارت "جنگ هیبریدی" را مورد ارزیابی قرار دادند تا روش‌های مورداستفاده دشمنان آمریکا و نیروهای متحد در عراق و افغانستان را بهتر توصیف کنند. در گزارشی که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد، به نظر آن‌ها نیازی به تعریف رسمی جنگ هیبریدی به‌عنوان یک زیرمجموعه منحصربه‌فرد از اصطلاحات جنگ (مانند جنگ بیولوژیک، جنگ‌های نامنظم، یا جنگ زمینی) نبود و وزارت دفاع آمریکا و GAO از مقامات و دانشگاهیان خواستند که جنگ هیبریدی را به‌عنوان یک زیرمجموعه برای جنگ معرفی نکنند، اما این بی‌تفاوتی در سال ۲۰۱۴ با الحاق کریمه به روسیه به پایان خود رسید. 🔸ادامه دارد ... ✅ آرما (آرمان ناتمام) @media_arma
۹ بهمن ۱۳۹۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ اعترافات شنیدنی افسر سابق سازمان سیا 💢آنچه رسانه‌های دنیا برایمان روایت می‌کنند، چقدر به واقعیت نزدیک است؟ 👤 جان استاکول؛ افسر سابق سازمان سیا: 🔹چهارصد روزنامه‌نگار با سازمان سیا همکاری داشتند. ما داستان‌هایی که می‌خواستیم را می‌نوشتیم و منتشر می‌کردیم. سپس همان داستان را برای خبرنگارانی در اروپا که از ما حقوق می‌گرفتند می‌فرستادیم تا پوشش دهند. 🔸سیا به بعضی از نویسندگان پول می‌داد که برایش کتاب بنویسند! ✅ آرما (آرمان ناتمام) @Media_arma
۹ بهمن ۱۳۹۹