آرما مدیا
لو رفتن اهداف پشتپردهی «نمور» از زبان سازندگانش/حواشی مهمتر از فیلم در نشست خبری
«نمور، سوژهای است که میتوانست در نقد بعضی مسائل فرهنگی، خوب ساخته و پرداخته شود...». این را قبل از شرکت در نشست خبری فیلم نوشتم و برای سردبیر فرستادم.
اما وقتی در نشست خبری نشستم و حرفهای تهیهکننده، نویسنده و کارگردان را شنیدم، فهمیدم تفکر این افراد، خود ضدفرهنگ است. حرفهای این سه نفر، بسیار مهمتر از خود فیلم بود و آنچه را نتوانستند به دلیل ترس از ممیزی، محدودیت گرفتن مجوز و ضعف در فیلمسازی، در فیلم تصویر کنند، در نشست خبری به زبان آوردند!
دانستن داستان فیلم برای درک بهتر آنچه در این نشست گذشت، لازم است. اما برای اینکه داستان فیلم لو نرود، تنها به ذکر نکات ضروری اکتفا میکنم:
- در فیلم به آبروریزی دختر خانواده اشاره میشود بابت اینکه در دوران عقد باردار شده. البته اگر نقد این نکته، مسألهی فیلم بود (که در ادامه عوامل فیلم گفتند نیست)، میشد یک کار فرهنگی!
- جملهی برادر دختر که «بچهی حرومزاده رو هم سقط نمیکنن، این که حلالزاده بود!».
- فیلم در انتها به مقام بلند مادر تقدیم میشود!
و حالا آنچه در نشست گذشت...
یکی از خبرنگاران پرسید «چرا با اینکه در فیلم به بارداری در عقد تأکید میشود، باز هم خانواده نگران بیآبرویی و انگشتنما شدن هستند؟». فکر میکردم این یک تابو در شهرستانهاست که منظور فیلمساز نقد این سختگیریهای خانوادگی بوده است. اما پاسخ تهیهکننده و فیلمنامهنویس چیز دیگری بود! تهیهکننده صراحتاً گفت «به خاطر مجوز مجبور بودیم از حربهی عقد و صیغه استفاده کنیم. اگر اجبار در کار نبود، قطعاً حرفی از عقد و صیغه نمیزدیم!» (یعنی میگفتیم بچه حرامزاده بوده!).
خبرنگار دیگری پرسید «اگر این طور است پس چرا در فیلم تأکید میکنید که این بچه حلالزاده بوده؟». پاسخ نویسنده وحشتناک بود: «حتی اگر عقد و صیغه هم در کار نبود، به نظر من عشق بین این دو نفر آنقدر حرمت داشت که آن بچه را حلالزاده بدانیم.». از گوشه و کنار صداها به اعتراض بلند شد که «یعنی چه؟ قانون و حکم شرع چه میشود پس؟ و...».
منتقدی پرسید «اگر منظورتان این بوده که بچه حرامزاده است، چرا در آخر، فیلم را به مقام مادر تقدیم کردید؟». کارگردان در کمال خونسردی، با یک جمله از جواب دادن طفره رفت: «فعلاً که در فیلم گفتیم بچه حلالزاده است!».
تیر خلاص را کارگردان فیلم به نشست و مخاطبان ناراضی از فیلم و پاسخها زد که با اصرار سی ثانیه از مجری وقت گرفت تا بگوید «فیلم ما مثل قورمهسبزی است که گذاشته باشی جلوی یک خارجی! طول میکشد تا بفهمد این غذا چیست و چه مزهای دارد!».
باید از آقای داوود بیدل، کارگردان محترم پرسید «طبق پاسخهای تهیهکننده و فیلمنامهنویس در نشست خبری که البته تلاش کردند در لفافه بگویند، آیا اصل مسألهی فیلم پرداختن به “حرامزادگی” و عادی کردن آن بوده است؟!».
✍ م.روشن
✅ @media_arma
حلیمه سعیدی درگذشت
▪️حلیمه سعیدی، بازیگر تلویزیون و مادر شهید که با سریالهای طنز رضا عطاران شناخته شد امروز جمعه ۲۲ بهمن ساعتی پیش در منزل خود درگذشت.
▪️جلال لشکری، فرزند این بازیگر علت فوت مادرش را بیماری سرطان عنوان کرد.
✅ @media_arma
ماساژ پیام
⭕️انواع بیشماری از فریب در انبوه اطلاعات و دانشی که هر روز از کارخانه کار فکری رسانه به بیرون جریان مییابد، دیده شده است که به ماساژ پیام معروف است.
🔺چند نمونه از تاکتیکهای ماساژ پیام:
⬅️ تاکتیک زمانبندی: در این نوع تاکتیک معمولترین رهیافت، به تأخیر انداختن ارسال پیام است تا حدی که دیگر پیامگیر نتواند کاری بکند.
⬅️ تاکتیک قطره چکانی: در اینجا اطلاعات و دانش به جای آنکه در سندی واحد منتشر شود، در زمانهای گوناگون به مقدار کم منتقل میشود. در این شیوه الگوی رخدادها تجزیه میشود و از دید گیرنده مخفی میماند.
⬅️ تاکتیک موجی: وقتی مردم شکایت میکنند که چرا از موضوعی بیاطلاع ماندهاند، رسانهها آنقدر مطلب را به صورت گسترده و افزایشی ارائه میدهند تا مردم در انبوه اطلاعات غرق شوند و دیگر نتوانند واقعیتهای اساسی را دریابند.
⬅️ تاکتیک دروغ بزرگ: این تاکتیک توسط وزیر تبلیغات هیتلر، «یوزف گوبلز» شهرت یافت و بر این ایده مبتنی است که اگر دروغی به اندازه کافی بزرگ باشد، راحتتر از دروغهای کوچک باور میشود.
#سواد_رسانه_ای
✅ @media_arma
💢برگزیدگان چهلمین جشنواره فیلم فجر (بخش اول)
🔹️سیمرغ بلورین بهترین عکس: حبیب مجیدی، مجموعه عکسهای فیلم منصور
🔸دیپلم افتخار بهترین پوستر: احسان برآبادی، پیرمردها نمیمیرند
🔹سیمرغ بلورین فیلم کوتاه داستانی: رضا نجاتی، فیلم ارفاق
🔸بهترین آنونس: امید میرزایی، فیلمهای صحنه زنی و تک تیرانداز
🔹️سیمرغ بلورین بهترین مستند: حجت و عبدالخالق طاهری، احتضار
🔸جایزه ویژه سرباز وطن(سردار سلیمانی) ، سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی: بهروز شعیبی، بدون قرار قبلی
🔹بهترین جلوه های ویژه بصری :حسن نجفی و امیر ولیخانی، دسته دختران
🔸بهترین جلوه های ویژه میدانی: ایمان کرمیان، موقعیت مهدی
🔹بهترین چهرهپردازی: امید گلزاده، برف آخر و شادروان
🔸بهترین طراحی لباس : مارال جیرانی، خائن کشی
🔹سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه : محمد رضا شجاعی، ضد
🔸سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری:
مسیح حدپور، موقعیت مهدی
🔹 بهترین صدا گزاری: علیرضا علویان، علفزار و بدون قرار قبلی
🔸دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن: بهزاد عبدی برای فیلم، علفزار
🔹سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن:
مسعود سخاوتدوست، موقعیت مهدی
#جشنواره_فیلم_فجر
✅ @media_arma
💢برگزیدگان چهلمین جشنواره فیلم فجر (بخش دوم)
🔸دیپلم افتخار موسیقی متن :بهزاد عبدی، علفزار
🔹سیمرغ بلورین بهترین تدوین: حمید نجفیراد، علفزار
🔸بهترین فیلمبرداری: آرمان فیاض برای، برف آخر
🔹دیپلم افتخار بهترین نقش مکمل زن: فرشته حسینی، دسته دختران
🔸سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل زن: صدف اسپهبدی، علفزار
🔹دیپلم افتخار بهترین نقش مکمل مرد: علیاکبر اُصانلو، نگهبان شب
🔸سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: نادر سلیمانی، ضد
🔹سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن:طناز طباطبایی، بی رویا
🔸سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد: امین حیایی، برف آخر
🔹سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول: هادی حجازی فر، موقعیت مهدی
🔸سیمرغ بلورین بهترین فیلنامه: کاظم دانشی، علفزار
🔹دیپلم افتخار جایزه ویژه داوران: هادی محقق، درب
🔸سیمرغ بلورین جایزه هیت داوران: امیرحسین عسگری، برف آخر
🔹سیمرغ بلورین بهترین کارگردان:رضا میرکریمی، نگهبان شب
🔸سيمرغ بلورین بهترین فیلم: موقعیت مهدی
#جشنواره_فیلم_فجر
✅ @media_arma
💢پیام #محمد_خزاعی و چهلمین #جشنواره_فیلم_فجر به جوانان جبهه فرهنگی انقلاب:
حتی اگر فیلمی ضعیف با دوربین رو دست فرهادیطور بسازید اما قول بدهید، نظام را متهم به تقلب در انتخابات کنید، بهترین کارگردانی،
و اگر #علفزار بسازید و نظام را لجنزار نشان دهید بهترین فیلمنامه مال به شماست.
💬 احسان رستگار
#توییت_گشت
✅ @media_arma
آرما مدیا
دنیای متاورس... مخدر مجازی برای انسان واقعی/کاش این بار مسئولین دیر اقدام نکنند و به فکر فرهنگسازی
⭕️تجاوز گروهی در متاورس، مضرات این پلتفرم در حال آشکار شدن
🔸نینا پاتل، یکی از کاربرانی است که تصمیم گرفته بود تا از پلتفرمهای دنیای مجازی که اخیرا از سوی شرکت مِتا عرضه شده به طور آزمایشی استفاده کند و با ویژگیهای آنها آشنا شود.
🔸اکنون او مدعی است که به محض ورود، مورد تجاوز گروهی مردان قرار گرفته است و متجاوزان حتی از او به هنگام تجاوز عکس گرفتهاند.
🔸متاورس که به سرعت در حال گسترش است، کم کم ابعاد خطرناک خود را نشان می دهد.
🔸افرادی که در قالب آواتارها می توانند بدون محدودیت های واقعی و ترس از مجازات در این دنیای بی در و پیکر دست به هر اقدامی بزنند، درحالیکه حتی اقدامات غیراخلاقی مجازی اثرات روحی واقعی به همراه دارد.
✅ @media_arma
جنگ هیبریدی
⭕️جنگ هیبریدی محیطی از واکنش های غیر موازی در جهت انکار و ترسیم اهداف واسطه ای و اثرگذار است.
🔻محیط رسانه عاملی مهم و سرنوشت ساز جهت تغییر افکار عمومی و همچنین ابهام سازی در برابر هدف تعیین شده است.
#سواد_رسانه_ای
✅ @media_arma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢خاطره ضرغامی از شیطنت جشنوارههای فیلم خارجی برای سیاهنمایی ایران
🔹به آقای کیارستمی گفته بودند این فیلم سیاهنمایی آمریکاست؛ اگر درمورد ایران بود در جشنواره پذیرفته میشد!
✅ @media_arma
سیمرغی که دروغ از آب درآمد!
🔺درست چند ساعت پیش از اختتامیه جشنواره فیلم فجر، مجری یکی از شبکههای فارسیزبان خارجی با انتشار تصویری، شایعاتی درباره ظاهر جدید جایزه جشنواره منتشر کرد و مدعی شد تصویر سردار شهید به سیمرغ بلورین اضافه شده در حالی که تصویر منتشر شده ناصحیح و فیک بود.
🔺نه تنها تصویر سردار شهید در هیچ بخشی از تندیس وجود ندارد بلکه اساسا بدنه تندیس بلورین جشنواره هم هیچ شباهتی به تصویر منتشر شده ندارد
🔺این تصویر حتی متعلق به جایزه ویژه حاج قاسم هم نیست، چرا که تندیس در این بخش اساسا بلورین نیست و به آن تندیس زرین میگویند!
#جشنواره_فیلم_فجر
✅ @media_arma
مردی که سر دوست دخترش را برید و بدنش را اره کرد/میزان انتشار و پرداختن به این خبر را مقایسه کنید با اتفاقی که در ایران افتاد
🔻مردی در فیلادلفیا، سر دوست دخترش را با قمه از تن جدا، سپس بدن او را اره کرد.
🔸استولشتایمر، دادستان این ناحیه گفت: متهم اظهار داشت که در جریان مشاجره، مقتول را پس از ضربات مکرر به ناحیه سر، بیهوش کرده است و همچنین متهم اعتراف کرد که با تکه تکه کردن قسمتهای مختلف بدن مقتول سعی در خلاصی از شر بدن مقتول را داشته است.
🔺پن: برای پی بردن به اهمیت نقش رسانهها در این زمان بر شکلدهی و ایجاد ادراک در ذهن مخاطب، این خبر و میزان انتشار و درگیر شدن مخاطب را مقایسه کنید با خبری که چند روز پیش از ایران بخاطر یک قتل در جنوب کشور توسط رسانههای مختلف مخابره شد، ببینید چگونه رسانهها سعی در بازتاب آن را داشتند و به چه صورت این اتفاق را بنایی قرار داده برای حمله به دین و اعتقادات مردم کشورمان اما در این اتفاق که به مراتب از موردی که در کشور ما رخ داد بدتر و خشنتر بود، نه دولت آمریکا محکوم شد نه هشتگی ترند و نه رسانهها به صورت گسترده حتی آن را پوشش دادند.امروزه جنگ،جنگ رسانههاست.
✅ @media_arma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جنجال در آخرین نشست خبری چهلمین جشنواره فیلم فجر/ صحبتهای نوشین معراجی نویسنده فیلم نمور که باعث واکنشهای زیادی شده
🔹پن: جالب است که وقتی به این جماعت میگوییم که فیلم و اثر هنری جنبههای هنری_اجتماعی_فرهنگی دارد و باید نظرات کارشناسان این امر در یک اثر هنری لحاظ شود همه اینها را به حساب دخالت میگذارند اما در عین حال میبینیم که یک نویسنده بدون ذرهای تخصص در مسائل دینی در جایگاه یک فقیه، تراوشات ذهنی و احساسی خود را در قالب حکم شرعی در یک فیلم جا داده و بدون توجه به ابعاد فرهنگی آن در جامعه و بدون ذرهای احساس مسئولیت آن را در فیلم خود میگنجاند و در نشست خبری نیز پشت پرده فیلم خود را مطرح میکند.
🔸این در حالیست که در هیج جای دنیا سینما و هنر بدون ضابطه و مسائل حکمرانی آن کشور نیست و در هالیوودش هم نمیتوان فیلمی مغایر با اهداف گردانندگان آن ساخت، اما در کشور ما در نبود و خلأ حکمرانی هنر، هرکسی به خود اجازه میدهد در هر شکلی فیلم بسازد و به خورد مردم کشور بدهد.
✅ @media_arma
⭕️ ناشران اروپایی از فناوری تبلیغاتی گوگل شکایت کردند
🔸شورای ناشران اروپایی به دلیل کسب و کار تبلیغات دیجیتال از گوگل شکایت کرده است.
🔸کمیسیون اتحادیه اروپا در ماه ژوئن تحقیقاتی آغاز کرده است که آیا گوگل سرویس فناوری تبلیغات نمایش آنلاین خود را بر تبلیغکنندگان و ناشران آنلاین دیگر ترجیح می دهد و به آنها ضرر می رساند یا خیر./مهر
✅ @media_arma
آرما مدیا
مکانیسم حبابسازی
⭕️روزگاری که در رسانههای جمهوری اسلامی روی عدد بالا و پایین سانتریفیوژها و میزان غنیسازی بحث میشد تا افکار عمومی برای حفظ دستاوردهای هستهای همراه بشود؛ امریکاییها برای همراهسازی افکار عمومی کار دیگری را انجام دادند.
⬅️ یک نمونۀ آن این بود که ابتدا راکتورتهران را تحریم کردند تا واردات اورانیوم برای شیمی درمانی بیماران سرطانی به ایران ممنوع شود.
⬅️با این کار بخشی از جامعۀ ایران که خودشان یا نزدیکانشان درگیر این موضوع بودند با این تصویر روبرو شدند که در حالیکه آنها درد میکشند؛ علاقمندان به حفظ استقلال کشور در رسانه روی تعداد سانتریفیوژ بحث میکنند.
💢 درد را امریکاییها ایجاد کرده بودند اما رسانه جایی رفته بود که امریکاییها میخواستند، چرا که مردم در این کارزار رسانهای با این چالش روبرو میشدند که چند تکه فلز و... چه ارزشی در مقابل درد نزدیکانشان دارد؟
⬅️اما واقعیت این بود که ایران همان زمان با علم و رشادت دانشمندان هستهای پروژۀ راکتور تهران را کلید زد و توانست در زمان کوتاهی به فناوری غنیسازی برسد و بتواند مردم خودش را از درد برهاند هر چند این وسط، یک اتفاق رخ داد، امریکاییها سرتیم این پروژۀ غنیسازی را ترور کردند.
نامش را همۀ ما بارها به نیکی شنیدهایم: شهید شهریاری.
⬅️امریکاییها اراده کرده بودند تا این درد در جامعۀ ایرانی بماند و برای آن حتی دانشمند هستهای را هم ترور کردند؛ هر چند موفق نشدند و شاگردان شهریاری داروها را به مردم رساندند.
⬅️آنها طراحی رسانهای دو سویهای کرده بودند: از یکسو میخواستند با تحریم در جامعه درد ایجاد کنند و از سوی دیگر با تمرکز روی آن درد و بردن بحث تبلیغاتی روی سانتریفیوژها در افکار عمومی درد را تحریک کنند که "این فلزها مهم هستند یا درد ما؟!"
💢که واقعیت این بود که همین فلزها روی دیگر رفع درد مردم بود و جمهوری اسلامی برای رفع آن درد حتی شهیدی مثل شهریاری را تقدیم کرد.
🔺در واقع امریکاییها:
1⃣ برای هدفشان بر روی احساس و درک ایرانیها متمرکز هستند، در دورۀ اوباما و ترامپ نقطۀ کانونی فعالیتشان ایجاد و تحریک درد بود و در دورۀ جدید بر روی سیاهدیدن آینده متمرکز هستند.
احساس بعد از اقناع است، امریکاییها آنجا را هدف قرار دادهاند.
2⃣ رسانه برای آنها بازیگر دوم است، ابتدا طراحی عملیاتی متمرکز صورت میگیرد.
در دورۀ اوباما این موضوع متمرکز در وزارت خزانهداری بود و ترامپ میز ایران و برایان هوک را مسئول پروژه بود.
برای خنثیسازی این جنگِ تبلیغاتی شناختی کانون فرماندهی متمرکز درون دولت ایران نیاز است.
#سواد_رسانهای
#بصیرت_رسانهای
✅ @media_arma
طوفان توئیتری بین المللی ولادت با سعادت امیرالمومنین امام علی علیه السلام
🔆رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم): هرکس یکی از فضائل امیرالمومنین را بنویسد مادامیکه از آن نوشته اثری باقی باشد، ملائک برای نویسندهی آن فضیلت، طلب مغفرت می نمایند.
🗓 دوشنبه، ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۰
⏰ ساعت ۲۱ الی ۲۳
👈 از همین الآن توییتهایتان را به زبانهای پر تکلم، با این هشتگ آماده کنید:
#️⃣ #LiveLikeAli
‼️ به طرز نوشتن هشتگ دقت فرمایید : بدون فاصله و پشت سرهم و حروف اول کلمات بزرگ هستند‼️
(حتما هشتگ را خودتان بنویسید و به پیشنهادهای توییتر اعتماد نکنید، معمولا هشتگهای پیشنهادی توییتر اشتباه است)
1️⃣ معرفی سجایای اخلاقی و انسانی امیرالمؤمنین علیه السلام و سبک زندگی ایشان
2️⃣ نشر فرمایشات و دیدگاههای امیرالمؤمنین علیه السلام به زبانهای مختلف
💢 این حداقل کاریست که می توانیم برای امیرالمؤمنین انجام دهیم.
⭕ #نشر_حداکثری
✅ @media_arma
⭕️دولتها در ۲۰۲۲ چگونه فضای مجازی خود را صیانت میکنند
🔸عملکرد کشورها در نحوه مقابله با غولهای فناوری نشان میدهد سال ۲۰۲۲ نقطه عطفی در سیاستهای دیجیتال و تنظیمگریهای جدید مجازی از سوی دولتها باشد.
#فضای_مجازی
✅ @media_arma