34.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📸آموزش #تصویربرداری
🔹قسمت اول
✅آرما (آرمان ناتمام)
@media_arma
26.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #کلیپ
👤 استاد #رائفی_پور
« تکنیک های اقناع سازی در رسانه ها »
📅 مرداد ٩٧،شبکه بوشهر، قسمت چهارم
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
22.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #کلیپ
👤 استاد #رائفی_پور
« تکنیک های قانع سازی در رسانه ها »
📅 مرداد ٩٧،شبکه بوشهر، قسمت پنجم
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
⭕️برخی شگرد های شبکه های بی بی سی و من و تو
💢بیبیسی فارسی معمولا از چند شیوه که در میان اهالی رسانه بسیاری شناخته شده است برای ارائه اطلاعات موردنظر خود استفاده میکند. اما از میان تمام این شیوهها «دروازهبانی خبر»، «برجستهسازی» و «مارپیچ سکوت» از همه نمایانتر است.
🔺دروازهبانی خبر به زبان ساده به این معناست که سردبیران و دبیرسرویسهایی که در یک مجموعه رسانهای فعالیت میکنند، به اخباری اجازه انتشار میدهند که با منافع آن رسانه همسو باشد. به همین دلیل اتفاقاتی که برای یک رسانه ارزش خبر شدن دارد برای یک رسانه دیگر ارزش ندارد زیرا منافع یک رسانه با منافع دیگری یکسان نیست.
💢 به همین دلیل میبینیم اجلاسی به مهمی اجلاس سران کشورهای عدم تعهد در ایران بیشترین ارزش خبری را پیدا میکند اما در رسانهای مثل بیبیسی خبری از آن نیست چون اساسا منافع این رسانه که بیشک منافع کشور انگلیس است حکم میکند که برگزاری چنین اجلاسی در ایران نشان از سطح بالای امنیت و تاثیرگذاری است و با اخبار قبلی این شبکه درباره وجود ناامنی در ایران متناقض.
💢نظریهپردازان نظریه «برجستهسازی» هم نظری مشابه با نظریهپردازان «دروازهبانی» خبر دارند. آنها میگویند: «شاید شما نتوانید به مردم بگویید که چگونه فکر کنند اما میتوانید به آنها بگویید درباره چه فکر کنند!» بنابراین خبری که شما در راس اخبار خود قرار میدهید و بیشترین گزارشها، مصاحبهها و تحلیلها را به آن اختصاص میدهید در نظر مردم مهم جلوه میکند حتی اگر مهم نباشد و برعکس اگر خبری که مهم است در جایی درز پیدا نکند، اهمیتش را از دست میدهد.
💢درباره پوشش اخبار انتخابات سال ۱۳۸۸ بیبیسی فارسی از چنین شگردی استفاده کرد. در حالیکه تهران شرایط عادی داشت و مردم مثل روزهای قبل سر کار خود میرفتند بیبیسی اخبار تجمعات را به شکلی پوشش میداد که به نظر میرسید پایتخت ایران از کار افتاده است!
💢درباره مارپیچ سکوت هم وضع بر همین منوال است. براساس نظریه مارپیچ سکوت، وقتی همه افراد درباره یک موضوع اتفاقنظر دارند اگر کسی در این میان اگر کسی نظر مخالف داشته باشد، نمیتواند آن را بیان کند. برای مثال وقتی بیبیسی تمام کارشناسانش را از میان افرادی که با نظرش موافق هستند انتخاب میکند دیگر هیچ صدای مخالفی در این رسانه شنیده نمیشود.
💢شگردهای دیگری مثل انتخاب واژگان با بار معنایی خاص و استفاده از جلوههای بصری برای پوشش یک خبر دیگر آنقدر نخنما شده است که احتیاجی به توضیح دادن آنها نیست و هر بیننده فهیمی متوجه آنها میشود.
#رسانه_شناسی
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
⭕️اهمیت افکار عمومی
✍️بخش اول
💢 تاریخچه افکار عمومی
💢مفهوم افکارعمومی همزمان با ایجاد دولتها و برقراری ارتباطات سیاسی و فرهنگی بین ملل مختلف شکل و حالت سازمان یافتهتری به خود گرفت. شاید از آنچه که هرودوت از زبان یک ایرانی به نام «اوتانس»با عنوان«فضیلت سیاسی عقیده عامه»در قرن پنجم قبل از میلاد یاد میکند بتوان به عنوان قدیمیترین مطلب که در تاریخ مکتوب بشر درباره افکارعمومی نقل شده، نام برد.4 قدمت توجه جدی به مفهوم افکارعمومی به زمان افلاطون و ارسطو برمیگردد.مدتها بعد بعضی نویسندگان در نوشتههای خود به این پدیده اشاره کردند برای مثال «جان سالزبوری» در سال 1159م افکارعمومی را پشتوانه پارلمان و حکومت دانست.5
🔺پیداش صنعت چاپ، نشریات، مطبوعات و رسانههای جمعی، افزایش تعداد خوانندگان و بینندگان را به دنبال داشت و از این زمان تلاش برای تسلط بر افکارعمومی سرعت گرفت.پدیده افکارعمومی در طی قرن 18 میلادی به اشکال مختلف مورد توجه و اشاره بسیاری از نویسندگان و صاحب نظران قرار گرفت. پس از قرن 18 متفکران مختلف از افکارعمومی به عنوان پدیدهای که دارای ویژگیهای خارق العاده و مرموز است یاد میکنند.
🔺با شکل گیری جنگ روانی در فاصله جنگ جهانی اول و دوم به شیوهای متفاوت با گذشته بسیاری از کشورهای درگیر در جنگ نسبت به افکارعمومی داخلی و خارجی توجه خاصی پیدا کردند، چون به اهمیت آن به عنوان یکی از عوامل مهم یاری کننده برای پیروزی بر دشمن پی برده بودند.6با شدت گرفتن جنگ سرد بین آمریکا و شوری سابق و پیدایش کشورهای در حال توسعه و افزایش نقش آنان، پدیده افکارعمومی نیرو و قدرتی فزاینده پیدا کرد و افکارعمومی به عنوان پشتوانهای مهم در تصمیمات سرنوشتساز در بسیاری از کشورها مورد توجه قرار گرفت به گونهای که دولتها دفاع از افکارعمومی و احترام به آن را شعار خود قرار دادند.
💢در این بین قطعا پیداش و گسترش حیرتآور وسایل ارتباط جمعی و رسانههای همگانی، موجب تحول و اقتدار روز افزون افکارعمومی گردیده است تا جائیکه امروزه این وسایل از مهمترین ابزارهایی هستند که دولتها برای ارتباط با مخاطبان،اطلاع رسانی به آنان،کشف و بدست آوردن تمایلات ایشان،تلاش جهت تأثیر گذاری بر افکار مردم و تغییر نگرش و رفتار مخاطبان از آنها استفاده میکنند.
ادامه دارد ...
#افکار_عمومی
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
22.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #کلیپ
👤 استاد #رائفی_پور
« تکنیک های قانع سازی در رسانه ها »
📅 مرداد ٩٧،شبکه بوشهر، قسمت ششم
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
⭕️اهمیت افکار عمومی
✍️بخش دوم
💢ضرورت شناخت افکار عمومی
💢با شناخت الگوی حاکم بر افکارعمومی یک جامعه میتوان رفتارهای مردم آن جامعه را در آینده و در حوادث گوناگون پیش بینی کرد. 12این امر برای حاکمان و سیاسیون از یک طرف و جامعه شناسان و روان شناسان اجتماعی بسیار حائز اهمیت است. افکار عمومی نقش مهمی را در پایداری یا سقوط یک حکومت ایفا میکند. ناپلئون بناپارت میگوید: «حکومت را میتوان با زور سرنیزه به دست آورد اما برای حفظ آن به ناچار باید به افکارعمومی تکیه کرد
💢اهمیت افکار عمومی در زمان جنگ نمایان تر است تا جائیکه دولتهای استعماری حتی برای آغاز جنگ علیه یک کشور نیز به دنبال همراه کردن افکارعمومی جهانی با خود هستند امری که در جنگ آمریکا علیه عراق در سال 2001م اتفاق افتاد و آمریکا سعی کرد در شورای امنیت ابتدا قطعنامه هایی علیه عراق به تصویب برساند تا افکارعمومی دنیا را با خود همراه کند هر چند موفق به آن نشد.
🔺بررسیهای تاریخی، سه دوره استعماری را نشان میدهد که عبارتند از: استعمار کهن، استعمار نو و استعمار فرانو. در استعمار فرانو به جای جنگ وخونریزی و لشکرکشی نظامی،این افکارعمومی یک ملت است که مورد هجوم قرار می گیرد! یعنی جهان بینی،باورها، بینش ها، رفتارها و نگرشهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هدف قرار می گیرد تا در نهایت هویت ملتها تغییر کند.
💢سست کردن وحدت ملی،تشدید اختلافات داخلی، بی تفاوت ساختن مردم نسبت به فرهنگ و هویت ملی، خیر خواه جلوه دادن استعمارگران در افکارعمومی و... از مهم ترین محورهای القایی استعمار فرانو است که موفقیت آنها مبتنی بر شناخت افکارعمومی و شناخت شیوه های مؤثر نفوذ در افکار می باشد. 15بنابراین مطالعه افکارعمومی و عوامل و شرایط شکل گیری آن جهت مقابله با جنگهای روانی دشمن ضرورت پیدا می کند.
💢نکته آخر اینکه از جمله ابزارهایی که در دراز مدت تأثیر نامحسوس بر باورهای مردم می گذارد استفاده از سریال برای القای پیامهای مورد نظر است.امروزه تأثیر سریال را حتی از فیلم بالاتر می دانند زیرا اولا یک فیلم دو یا سه ساعت فکر شخص را تحت تأثیر قرا می دهد و طبعا تعداد پیامهایی که از طریق فیلم داده می شود کمتر است اما یک سریال100 قسمتی به مراتب تأثیرگذاری بیشتری دارد زیرا مدت زمان زیادتری افکار مخاطب را در تسلط خود دارد و ثانیا سریال، چون نمایش زندگی روزمره افراد است بنابراین مخاطب، همدلی بیشتری با سریال پیدا می کند و راحت تر الگوهای رفتاری آن را می پذیرد مخصوصا که این پیامها و الگوها به شکل نامحسوس و حرفه ای بیان شود.
برطبق نظریة استفاده و خشنودی،مخاطبان به تدریج به علت تداوم نیازهای خبریشان وابستة به رسانهها ی خارجی میشوند و دیگر علاوه بر نیازهای خبری که باعث روی آوردن اولیه آنها شده بود برنامهها و سرگرمیهای دیگر آن رسانهها که مبتنی بر فرهنگ غرب است نیز تأثیرات خاص خود را بر آنها میگذارد.
💢نمونه این سریالها را در شبکه های ماهوارهای «فارسی وان»،«GEM TV»،«PMC FAMILY» می توان دید، که به شکل کاملا حرفه ای، سکس لفظی و ذهنی را جایگزین سکس عملی کرده است! و با شکستن حریمهای جنسی بین اعضای خانواده و فامیل به دنبال فروپاشی اعتماد و بنیان خانواده هاست. نکته اینجاست که روی آوردن به ساخت چنین سریالهایی ناشی از شناخت افکارعمومی و خط قرمزهای مردم کشوری مثل ایران است.
💢زیرا متوجه شدند خانواده های مذهبی ایرانی در برابر فیلمهایی که صحنه های سکسی را نشان می دهد شدیدا مقاومت می-کنند و دیدن آن را برای اعضای خانواده خود مضر و خلاف دستورهای دینی می دانند از اینرو،سریالهایی را ساختند با همان محتوی ولی بدون برانگیختن حساسیتهای دینی! یعنی سعی کردند پوششهای مناسبی را لحاظ کنند تا بتوانند ضمن حساسیت زدایی در مقابل دیدن این سریالها، به تدریج با برداشتن قبح روابط خارج از ازدواج،«حیا»را بین خانواده ها از بین ببرند.
ادامه دارد ...
#افکار_عمومی
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
⭕️آبی خلیج فارس بر پرده سینما
💢هنوز سمت و سوی سینمای بعد از انقلاب شكل و شمایل خاص خودش را پیدا نكرده بود كه سال 65 ناصر تقوایی، «ناخدا خورشید» را بر بستر آبهای خلیج فارس روایت كرد كه همچنان از مهمترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران به شمار میرود.
پس از آن، فیلمهای بسیار دیگری یكی پس از دیگری بر بستر روایی خلیجفارس ساخته شدند كه دریا نقش پررنگی در فیلمنامههایشان داشت.
به بهانه حواشی و اتفاقات اخیری كه در خلیجفارس رخ داده نگاهی اجمالی داشتهایم به فیلمهایی كه بستر روایی آنها آبهای خلیجفارس یا ساحل آن است.
🎬ناخدا خورشید (ناصر تقوایی)
داستان: ناخدا خورشید از طرف مردی به نام مستر فرهان، مامور میشود تا عدهای را همراه با لنجش به آن سوی مرز ببرد. ناخدا كه از سوی خواجه ماجد، ثروتمند شهر، زیر فشار قرار دارد و بعد از به باد رفتن سرمایهاش توسط او، حالا نزدیك است لنجش را هم از دست بدهد، تصمیم میگیرد هر طور شده این ماموریت را انجام دهد و...
در این فیلم كه به تهیهكنندگی هارون یشایایی و محمدعلی سلطانزاده ساخته شده بازیگرانی نظیر داریوش ارجمند، علی نصیریان، سعید پورصمیمی، پروانه معصومی، جعفر والی، فتحعلی اویسی، غلامرضا گرشاسبی و.... به ایفای نقش پرداختهاند.
میزان موفقیت: ناصر تقوایی، فیلمساز كهنهكار سینمای ایران، یكی از كلاسیكترین آثار دریایی سینمایی ایران را كه در آبهای خلیج فارس روی میدهد، در سال 1365 خلق كرد. این فیلم جوایز بیشماری را دریافت كرد كه از جمله مهمترین آنها میتوان به سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد (داریوش ارجمند) و لوح زرین بهترین بازیگر نقش دوم مرد (سعید پورصمیمی) در پنجمین جشنواره فیلم فجر اشاره كرد. همچنین ناصر تقوایی جایزه یوزپلنگ برنزی چهل و یكمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم لوكارنو را به خاطر این فیلم از آن خود كرد.
🎬كشتی آنجلیكا (محمد بزرگنیا)
داستان: «كشتی آنجلیكا» روایت كشتی ای است كه سالها پیش با محموله ارزشمندی از طلا و نقره در دریا غرق شده است. در این فیلم احمد بیك موفق میشود محل غرقشدن كشتی را بیابد و در پی خارج كردن گنجینه آن برآید.
او برای این كار با پسر حاكم شیراز و به شرط تقسیم غنائم، عازم محل غرق شدن كشتی آنجلیكا میشود، اما پسر حاكم درصدد تصاحب تمام گنجینه برای خود برمی آید، غافل از این كه انگلیسیهای حاضر در جزیره كه از ماجرا باخبر شدهاند نیز تصمیم مشابهی دارند.
عزتا... انتظامی، داریوش ارجمند، مهدی فتحی، مجید مظفری، پرویز پورحسینی، آتیلا پسیانی و كتایون ریاحی از جمله بازیگران این فیلم هستند.
میزان موفقیت: محمد بزرگ نیا، كارگردانی است كه علاقهاش به ساخت آثار دریایی بر كسی پوشیده نیست. از نكات قابل توجه در این فیلم قرار گرفتن چند نسل بازیگری در كنار هم است كه خوشبختانه به نتیجه خوبی هم منجر شده است .
🎬موج مرده (ابراهیم حاتمیكیا)
داستان: سردار مرتضی راشد از فرماندهان نیروی دریایی كه در آستانه بازنشستگی قرار دارد، درصدد گرفتن انتقام از ناو آمریكایی وینسنس برمیآید. حبیب، فرزند مرتضی كه به علت دوری از پدر در دوران جنگ و كمبود محبت پدری روحیات و طرز تفكر متفاوتی با پدرش دارد در حین فرار از مرز آبی كشور به همراه دختری محلی به اسم سلما توسط گارد ساحلی دستگیر میشود و... . پرویز پرستویی، آزیتا حاجیان، قاسم زارع، كامبیز كاشفی و پوپك گلدره از جمله بازیگران این فیلم هستند.
میزان موفقیت: ابراهیم حاتمیكیا، كارگردان صاحب سبكی است كه آثار ارزشمندی را از خود در سینمای ایران به یادگار گذاشته است. این فیلم كه به دورههای مختلف انقلاب، جنگ، صلح و اثرات آن روی كانون زندگی اجتماعی پرداخته اهمیت ویژهای در كارنامه كاری حاتمیكیا ندارد و شاید بتوان آن را یك «آژانس شیشهای» درجه 2 دانست.
🎬 جنگ نفتكشها (محمد بزرگنیا)
داستان: زمان جنگ ایران و عراق است و دامنه جنگ به خلیج فارس نیز كشیده شده و كشتیهای نفتكش ایرانی مورد حمله دشمن قرار میگیرند.
در این میان یك ناخدای جوان تصمیم به عبور كشتی نفتكش از تنگه هرمز میگیرد و برای این كار از ناخدایی بازنشسته، ولی پرتجربه كمك میخواهد.
ناخدای پیر در ابتدا برای انجام این كار تمایلی ندارد، اما سرانجام میپذیرد و آنها باوجود دسیسهها و حملات دشمن موفق به عبور نفتكش غول پیكر از تنگه هرمز و رساندن محموله آن به كشور هلند میشوند. عزتا... انتظامی، مجید مظفری، جمشید جهانزاده، ژاله علو، محمود عزیزی و حسن دادشكر در این فیلم بازی كردهاند.
میزان موفقیت: این فیلم سال ۱۳۷۲ براساس واقعه جنگ نفتكشها در خلیج فارس در زمان جنگ ایران و عراق ساخته شد و جوایز زیادی را از آن خود كرد كه از جمله آنها میتوان به سیمرغ بلورین بهترین كارگردانی از دوازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر اشاره كرد.