⭕️تحلیلی بر هشتگ های مورد استفاده در اعتراضات لبنان
🔺این پژوهش تحلیلی که جونز نتایج آن را نیز در توییتر منتشر کرده، میگوید که با توجه به تاثیر حملات مشکوک صورت گرفته در فضای مجازی ضد سید حسن نصرالله دبیرکل حزبالله لبنان تلاش کرد سر منشاء این حملات را بررسی کند و به همین علت به تاخیر حدود 6500 کامنت از 4500 صفحه توئیتر پرداخت و متوجه شد که تعداد حسابهای شرکت کننده در این هشتکها افزایش قابل توجهی داشته است.
💢حسابهایی که همگی آنها اخیراً تاسیس شده و قدمت آنها به ماه گذشته یعنی اندکی قبل از آغاز اعتراضات در لبنان بازمیگردد. جونز میافزاید که اسامی کابران حسابهای تازه تاسیس شده که هشتکهای ضد سید حسن نصرلله را منتشر کرده اند، مانند نام کاربری «yel15abafkjttk0» خیلی عجیب و غریب هستند، علاوه بر اینکه این حساب ها مربوط به عربستان سعودی هستند. برخی از این حسابها طی یک و نیم ماه بالغ بر 10 هزار کامنت منتشر کردهاند.
🔺بر اساس این گزارش کامنتهای مربوط به اعتراضات لبنان بیش از 328 مورد است و نکته جالب اینکه بعد از لبنان بیشترین کامنتها مربوط به عربستان وامارات و قطر است.
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
⭕️سرگرمی بی فایده
💢القای فضای توهم و سرگرمی های بی فایده توسط برخی از اپلیکیشن ها
#سواد_رسانه_ای
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️این یکی تبلیغ ساده نیست!
🔺در تازهترین آگهی شرکت «روغن غنچه»
از روش خاصی برای تبلیغ محصول استفاده شده ست
این گونه که کارگردانی دارد مستندی درباره ی لذت آشپزی می سازد و از آدمهایی از قشرهای مختلف می خواهد درباره آن حرف بزنند آن هم با این تاکید که مبادا تبلیغ محصولی را بکنید! اما آنها مدام از روغن بنام تبلیغ حرف می زنند به عبارت دیگر از نظر آنها «روغن مورد نظر(خودلذت آشپزی) است» و نه یکی از لوازم آشپزی این یعنی تبلیغات وارد مرحله ی نوینی شده اند
💢مرحله ی خلق معنا، آنها دیگر نمی خواهند محصولشان را بخریم،چون خوبست بلکه می خواهند ما چیزی بیش از محصول را بپذیریم ،چیزی ست فراتر از محصولی ضروری قبول کنیم که،خود عمل ماست و بدون آن ما فاقد آن عمل مشخص(لذت)می شویم یعنی حس خوب آشپزی خود این روغن است نیازی هم به استدلال نیست چرا که این حرف مردم است و نه بازیگرهای تبلیغ
🔺مستندنمایی این چنین تبلیغاتی ، سریعا به ذهن ها نفوذ می کنند آن وقت بی آنکه بدانیم مدام همان محصولی را می خریم که از ما شدیدا خواسته اند
و این دیگر یک تبلیغ ساده نیست!
#سواد_رسانه_ای
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نظر #علیاکبر_رائفیپور درباره مستند سینمایی #عابدان_کهنز
💢من یک مستند ندیدم، یک سیستم دیدم که از قضا راهکار برونرفت ما از مشکلات کشور همین مدل است
💢[ #عابدان_کهنز ] سناریوی شدن را نشان میداد که آدم چطور میتواند با توسل به داشتههای بومی و مذهبی خودمان، نیازهای جامعه را برطرف کند.
🔹 این مستند را در عماریار ببینید:
yon.ir/M63eS
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
⭕️سیاست جدید فیسبوک برای افزایش درآمد از طریق اینستاگرام
♦️طبق اعلام سخنگوی فیسبوک، امکان مشاهده تصاویر اینستاگرام بدون ورود به اکانت کاربری غیرممکن میشود. در گذشته کاربران قادر بودند از طریق مرورگر و بدون ورود به اکانت کاربری اینستاگرام خود، به صفحات عمومی (Public) دسترسی داشته و تصاویر موجود در این صفحات را بدون محدودیت مشاهده کنند.
♦️با این محدودیت جدید اینستاگرام که از امروز اجرا میشود، پس از مشاهده چند عکس شما با پیغام زیر روبرو میشوید که از شما میخواهد برای دیدن ادامه تصاویر وارد اکانت کاربری اینستاگرام خود شوید. چنین اقدامی از طرف اینستاگرام برای محدود کردن افراد برای دسترسی به این پلتفرم منطقی به نظر میرسد. فیسبوک نیز با پیروی از چنین رویهای، دسترسی به محتویات این پلتفرم را برای افرادی که وارد اکانت خود نشدهاند محدود کرده است.
♦️از آنجایی که اینستاگرام طی یکی دوسال اخیر با رشد قابل توجهی روبرو شده، این محدودیت جدید میتواند به رشد هرچه بیشتر این سرویس و جذب کاربران بیشتر کمک کند. این اقدام همچنین برای گسترش سرویسهای تبلیغاتی اینستاگرام هم مناسب به نظر میرسد.
♦️ظاهرا اینستاگرام قصد دارد تبلیغات پلتفرم خود را تا دوبرابر افزایش دهد چراکه مدیران فیسبوک نگرانند نمایش کمتر تبلیغات در اینستاگرام موجب سبقت گرفتن تعداد کاربران این پلتفرم در مقایسه با فیسبوک شود در حالی که درآمدزایی فیسبوک در مقایسه با اینستاگرام خیلی بیشتر است.
♦️در حال حاضر فیسبوک پردرآمدترین پلتفرم این مجموعه در مقایسه با دیگر سرویسهای این شرکت از جمله اینستاگرام و پیام رسان واتس اپ محسوب میشود
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
⭕️گسترش یگانهای سایبری و شکل دهی کاذب افکار عمومی
مطالعات جامع پژوهشگران دانشگاه آکسفورد نشان می دهد یگانهای سایبری (Cyber Troop) که با ابزارهایی چون اکانتهای جعلی، اکانتهای روبات گردان، وارونه جلوه دادن رخدادها و اخبار و همچنین توزیع اخبار دروغین اقدام به شکل دهی، القا و فریب افکار عمومی در فضای اینترنت می کنند به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.
این مطالعات نشان می دهد سال گذشته در حداقل 70 کشور دنیا مسئولین حکومتی و سیاستمداران با کمک این یگانها به فریب و القای مقاصد خود به افکار عمومی پرداخته اند و با خفه کردن صداهای مخالفان و بی اعتبار جلوه دادن جناحها و افراد معترض تلاش کرده اند تا نه تنها مخاطبان داخلی بلکه مردمان سایر کشورها را فریب دهند.
اینگونه اعمال در سال 2017 میلادی در حجم کمتری و در 48 کشور صورت گرفته است و پژوهش ها نشان می دهد پلتفرم اصلی انجام این عملیاتها فیسبوک و توئیتر هستند و همچنین مقامات چینی در این زمینه گوی رقابت را از سایر کشورها ربوده اند و بیشترین عملیاتهای فریب افکار عمومی را در فضای اینترنت سازماندهی کرده اند
🌐https://comprop.oii.ox.ac.uk/research/cybertroops2019/
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
⭕️دیکتاتوری رسانه ای به سبک بی بی سی
💢در یک مدرسه مشهور نخبه مذهبی خصوصی در منطقه ایلینگ در لندن، به مدت ۳۰ سال مسوولان، به شیوه سازمان یافته مافیایی، به آزار جنسی و روحی، توهین، تحقیر و تنبیه بدنی صدها محصل مشغول بوده و خبرش هم تیتر اول رسانه ها است.
ولی برای شبکه بی بی سی فارسی این موضوع اهمیت خبری ندارد و تنبیه بدنی دانش آموز یزدی که منجر به برکناری مسبب آن شده اهمیت دارد.
🌐https://www.bbc.co.uk/news/uk-england-london-50165998
#سواد_رسانه_ای
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
⭕️دیکتاتوری رسانه ای به سبک بی بی سی
💢در یک مدرسه مشهور نخبه مذهبی خصوصی در منطقه ایلینگ در لندن، به مدت ۳۰ سال مسوولان، به شیوه سازمان یافته مافیایی، به آزار جنسی و روحی، توهین، تحقیر و تنبیه بدنی صدها محصل مشغول بوده و خبرش هم تیتر اول رسانه ها است.
ولی برای شبکه بی بی سی فارسی این موضوع اهمیت خبری ندارد و تنبیه بدنی دانش آموز یزدی که منجر به برکناری مسبب آن شده اهمیت دارد.
🌐https://www.bbc.co.uk/news/uk-england-london-50165998
#سواد_رسانه_ای
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
⭕️ #مهندسی_رسانه_در_عراق
💢فعالیت ۲ رسانه سعودی در عراق ممنوع شد
🔸شبکه تلویزیونی «العربیه» گزارش داد دولت عراق فعالیت این شبکه خبری و شبکه خبری «الحدث» وابسته به عربستان سعودی را در عراق ممنوع اعلام کرده است.
🔸گفته میشود این تصمیم به دلیل نوع پوششدهی این رسانهها در اعتراضات اخیر عراق اتخاذ شده است.
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
⭕️ #مهندسی_رسانه_در_عراق
💢 اسطوره ستیزی
پس انتشار کلیپی چندثانیه ای در خصوص ترور ابوعزرائیل وی با انتشار تصاویری در باشگاه ورزشی این کلیپ و خبر را رسما تکذیب کرد
انتشار این گونه اخبار در شرایط کنونی عراق طرح اسطوره ستیزی جهت القا حس تنفر در اذهان مردم است
اسطوره ستیزی مدیریت بحران در جامعه عراق را سخت می کند
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
📷 فیلم خانه پدری با دستور مستقیم دادستانی توقیف شد
📌 خانهپدری به کارگردانی کیانوش عیاری، سالها بود که در توقیف بهسر میبرد و گفته میشد با اصلاحهایی در یکی از صحنههای فیلم با نمایش آن موافقت شده و دو روز هم بود که فیلم در سینماها اکران شدهبود.
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
💢سه طبقه اصلی محصولات مطلوب رسانهای :
💢 محصولات پیشتاز بازار: درآمدزا ترین محصولاتند، علاوه بر درآمدهای قابل توجه، عمر آنها بیشتر از سایر محصولات است. تهیه آنها بسیار دشوار است و به سرعت مورد کپیبرداری قرار میگیرند. سرمایهگذاری روی تولید آنها سنگین و پر هزینه است. نوآوری شرط اصلی برای تولید این نوع محتواست.
💢 محصولات خوش فروش: سود آنها کم و اما میزان فروش بالایی دارند. این محصولات همواره خواهان دارند و در نتیجه، ریسک سرمایهگذاری روی آنها پایین است.
💢محصولات بکر: محصولات پر ریسک و دارای ظرفیت بالای سودآوری هستند. تفاوت آنها با محصولات پیشتاز این است که این محصولات معمولاً در بازارهای جدید و نو ایجاد میشوند، مثل شرکتهای اینترنتی.
📚مدیریت رسانه رویکرد زنجیره ارزش، دکتر فرهنگی و خواجهئیان، صفحه: 127
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
⭕️سلفی باکیفیت، مکان زندگی خواننده ژاپنی را لو داد
⁉️چگونه تصاویر ما در شبکه های اجتماعی تحلیل می شوند؟
👤مرد ۲۶ ساله ژاپنی به آزار جنسی یک ستاره پاپ متهم شده است. او به پلیس گفت که مکان این خواننده زن را از طریق تصویر منعکسشده در چشمهایش پیدا کرده است.
💢متهم گفت که با دقت به تصویر سلفی این خواننده که به صورت آنلاین منتشر شده بود متوجه انعکاس تصویر یک ایستگاه قطار در چشمان او شد.
🔺پلیس میگوید که این مرد سپس در ایستگاه منتظر ماند تا این که قربانیش را دید و او را تا خانهاش دنبال کرد.
💢این فرد به پلیس گفته پس از بزرگنمایی تصویر چشمهای این زن، از گوگل استریت ویو برای شناسایی ایستگاه استفاده کرده است.
💢وی همچنین گفت که ویدیوهایی را که این زن در آپارتمان خود گرفته، بررسی کرده و با دقت به جزئیاتی از قبیل محل پردهها و جهت ورود نور از پنجرهها توانسته دقیقاً متوجه شود که او در کدام طبقه زندگی میکند.
💢گفتنی است تصاویر در شبکه های اجتماعی در سطح بسیار بالایی توسیط ابزار هوشمند مورد تحلیل قرار میگیرند
#سواد_رسانه_ای
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️چه کسی اینترنت رو اختراع کرد؟ و چرا؟
▪️...اینترنت ابزاری اونقدر حیاتی در زندگی روزمره ما شده که به سختی به یاد میاریم که زمانی وجود نداشته!
#رسانه_شناسی
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
💢درباره سواد رسانهای
❓چند سوال در مورد دریافت پیام
۱.نويسنده كيست و هدف پيامش چيست؟
۲.چه ارزشها و شيوههای زندگی و يا ديدگاههايی توسط نویسنده پيام مطرح شده است؟
۳.چه تكنيكهایی برای جلب توجه شما به كار رفته است؟
۴.چه تكنيكهایی برای سنديت دهی و اعتبار بخشی به پيام خرج شده است؟
۵. چرا افراد مختلف امكان برداشتهای متفاوت از پيام را داشتهاند؟
۶. چه چيزهایی از پيام حذف شده است؟
۷.چه كسانی از پيام نفع میبرند؟
#سواد_رسانه_ای
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️دیپ فیک
قبلا می گفتیم تا خودمان با چشمانمان نبینیم باور نمی کنیم، اما امروزه حتی دیگر به آنچه با چشمانمان می بینم هم نمی توانیم اعتماد کنیم.
عصر «می گویند»، «شنیده ام» و حتی «دیده ام» پایان یافته است. عصر، عصر هوشمندی است.
دیپ فیک و هر آنچه باید از آن بدانید را در کلیپ بالا ملاحظه کنید.
دیپ فیک (Deepfake) به معنی جعل عمیق یا یادگیری عمیق جعل کردن، تکنیکی بر پایه #هوش_مصنوعی است که برای تلفیق تصاویر انسانها به کار میرود.
در تکنیک #جعل_عمیق، تصاویر و ویدئوهای دروغینِ به شکلی کاملا واقعگرایانه ساخته میشود. فنآوری جعل عمیق میتواند تصاویری بسازد که از اساس حقیقت ندارند، تصاویری که در آنها به نظر میرسد فردی، حرف خاصی میزند یا کاری را انجام میدهد که اصلا در دنیای واقعی اتفاق نیفتاده است. کارشناسان از رواج استفاده از فنآوری #دیپفیک و پیامدهای آن به شدت ابراز نگرانی میکنند.
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
⭕️اخبار تفسیری
💠"اخبار تفسیری" در رسانه های رسمی و اجتماعی موج سواری می کنند تا پاره ای خبرنگاران از این رهگذر با هدف شکل دادن اذهان عمومی، فهم خود از واقعیات را به عنوان فهم عموم جامعه از واقعیات رویدادها نشان دهند.
💠خبرهای تفسیری خبرهایی هستند که بجای اینکه بر بیان ابعاد واقعیت های اجتماعی استوار باشند بر تفسیر خبرنگاران و شهروند-خبرنگاران از واقعیات مبتنی بوده و امروزه حجم قابل توجهی از محتوی اخبار چنین سمت و سویی پیدا کرده و واقع گرایی در حال رنگ باختن است.
💠کسب اطلاعات و اخبار محیط یکی از نیازهای ضروری و انکارناپذیر انسان اجتماعی است و بدون اتکا به رسانه ها نمی توان جامعه را اداره کرد. انسان عصر اطلاعات برای شناخت و کنترل محیط به کسب مستمر اخبار و اطلاعات محیطی نیاز مبرم دارد.
💠تغییر سبک زندگی، تضعیف روابط اجتماعی و تقویت فردگرایی، انسان معاصر را به سوی وابستگی هر چه بیشتر به اطلاعات رسانه های جمعی سوق داده است.
💠در جامعه اطلاعاتی، قدرت تنها در چارچوب توان نظامی و توان تولید منحصر نمی شود و قدرت ارتباطات در مرتبه بالاتری ایستاده است. در جامعه امروزی کنشگری سیاسی و اجتماعی به نحو فزاینده ای در فضای رسانه ها سامان می یابد.
💠 بازار رسانه ای متحول شده و چرخش معنادار "بازار مبتنی بر تامین" به "بازار مبتنی بر تقاضا" موجب تحولات عظیمی در رسانه های جمعی شده است. به گونه ای که در این بازار حرف آخر را سیاستگذاران و تهیه کنندگان و تامین کنندگان محتوای رسانه ها نمی زنند. دیرزمانی است، تصمیم گیری پشت درهای بسته رسانه ها و کدگذاری منویات فردی و گروهی لابلای اخبار رسانه ها در حال منسوخ شدن است.
💠در جامعه "دانایی محور" کاربران و مصرف کنندگان اطلاعات، کنترل زیادی روی محتوا پیدا کرده اند. بی توجهی مدیران رسانه ها به نیازها و آرزوهای مخاطبان و کاربران به فرایندی مختوم می شود که انتهای آن مسیر، جستجوی جایگاه مستحکم در صفوف حذف شدگان از کنشگری رسانه ای است.
💠در عصر کنونی دیگر روش های سنتی بازنمایی و راه و روشی که رسانه ها رویدادها و پدیده های اجتماعی را متناسب با سلایق و علایق خود برای مخاطبان بازتاب دهند، پاسخ گو و برانگیزاننده نیست.
💠نظریه پردازان علم ارتباطات برای ممانعت از فروغلتیدن اصحاب رسانه در دام "خودتفسیری" پدیده های اجتماعی، موضوع ارزش های خبری را به میان کشیده اند و مجموعه معیارهای مشخصی را برای انتخاب و گردآوری اطلاعات ارایه داده اند تا خبرنگاران تفاسیر شخصی خود از رویدادها را بنام واقعیت به خوراند جامعه ندهند.
💠آنچه مبرهن است محیط اجتماعی با ایدئولوژی عجین شده است و خبرنگاران رسانه های جمعی در فرایند تبدیل "واقعیت" به "اخبار"تحت تاثیر سلیقه ها و گرایش های سیاسی و ایدئولوژیک قرار می گیرند. این فرایند موجب می شود تفسیر خبرنگاران از واقعیات بجای واقعیت نشسته و دستکاری در افکار عمومی از طریق ارایه اطلاعات فراواقعی رخ دهد.
💠بدترین وضعیت زمانی رخ می دهد که اطلاعات بی پایه، مبنای تصمیم گیری در جامعه قرار گیرد و مسیر گمراه کننده ای را فرا روی شهروندان قرار دهد. این قبیل تصمیم گیری ها موجب ترویج بی ثباتی در جامعه می شود و تناقض هایی را ایجاد می کند که موجب افزایش هزینه های عمومی است.
💠کنشگرانی که در رسانه های رسمی و رسانه های اجتماعی مبادرت به گردآوری و انتشار اطلاعات می کنند، بجای تمسک به کوتاه ترین راه رضایت بخش یعنی حاکم کردن تفسیر خود و تسری اراده قدرت های پنهان در پشت دیوارهای رسانه ها، باید با روشی صحیح، ابعاد واقعیت را شناسایی و از طریق نمادهای زبانی درست، آن را برای افکار عمومی گزارش کنند.
💠اگر حرکت قطار اخبار تفسیری در رسانه های جریان اصلی و رسانه های اجتماعی متوقف نشود، سنگ بناهایی در منظومه اطلاع رسانی گذاشته می شود که بسیار سست و هزینه زاست. این شیوه نه تنها گره ای از توسعه جامعه باز نخواهد کرد بلکه در آینده مخاطبان دریچه های ناامیدی را بزرگتر از هر دریچه دیگری بر روی خود گشاده خواهند دید.
👤حجت اله عباسی
#سواد_رسانه_ای
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
🔴 مارپیچ سکوت؛ قربانگاه آزادی اندیشه در شبکههای اجتماعی
🔹نظریه مارپیچ سکوت خانم الیزابت نوئل نئومان یک نظریه مرتبط با چگونگی شکلگیری افکار عمومی است. بر اساس این نظریه؛ اگر افراد حس کنند از نظر فکری در اقلیت قرار دارند یا احساس کنند افکار عمومی در جهت فاصله گرفتن از فکر آنهاست، ترجیح میدهند سکوت اختیار کنند و هر چقدر اقلیت بیشتر سکوت کند، مارپیچ سکوت تشدید میشود. به عنوان مثال هنگامی که توزیع افکار و عقاید توسط رسانههای جمعی به عنوان فکرهای مسلط و رایج و غالب به طرزی پیوسته ارائه شود، حمایت از عقیده اقلیت به مرور ضعیف و گرایش به عقیده اکثریت بیشتر میشود و مارپیچ سکوت در جامعه شکل میگیرد.
🔺با این رویکرد اگر خانم یا آقای بازیگری(سلبریتی) برود کربلا، از خدا حرف بزند، از کشور آشکارا دفاع کند، شادی بعد از گلش فرق داشته باشد با سایرین و... چون با جریان غالب رسانه ای این گروه تفاوت دارد یا مجبور به سکوت میشود، یا کنار گذاشته میشود یا طعنه میشود تا جایی که از ابراز آنچه درست میداند، فاصله گرفته یا آن را کتمان کند.
🔹مارپیچ سکوت نوعی تمکین به جبر رسانه هاست که تعیین می کنند ما چگونه فکر کنیم، چگونه زندگی کنیم و اساسا چه کسی باشیم.
🔺مارپیچ سکوت در تناقض جدی با دموکراسی و آزادی اندیشه است. اگر گروه غالب به گونه ای رفتار کنند که اقلیت برای بیان نظر هزینه های سنگینی پرداخت کنند در واقع علی رغم ویترین آزادی و حق انتخاب، مجال بروز و ظهور را به سایر اندیشه ها ندادند و آنها را به حاشیه برده اند.
🔹یکی از مجریان خوشنام و معروف تعریف میکرد اگر زیارت رفته باشد و عکس بگذارد، موج کامنت های دشنام را دریافت میکند و اگر روزی فضای متفاوتی را به اشتراک بگذارد، همان کامنت های ناسزا تبدیل به محبت و ابراز لطف میشود. او بدون اینکه بداند مارپیچ سکوت چیست نگران بود که در اثر این واکنش ها ممکن است اگر زیارت رفت عکسی منتشر نکند. به او گفتم این یعنی مارپیچ سکوت.
👤معصومه نصیری
#رسانه_شناسی
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma