⭕️توسعه کتاب الکترونیک را جدی بگیریم
استفاده از رسانههای نوین در همه جهان روبهرشد است و نقش انواع رسانههای نوین و فناوریهای مرتبط با آن روزبهروز در زندگی مردم بیشتر میشود.
🔺«فان دنبرگ» مصرف رسانهای را مجموع استفاده فردی یا گروهی از رسانههای سرگرمی و اطلاعاتی میداند که فعالیتهایی از قبیل تعامل با رسانههای نوین، خواندن کتاب و مجله، تماشای تلویزیون و فیلم و گوش کردن رادیو را شامل میشود. سوال جدی این است که چه میزان از این مصرف رسانهای به فضای مجازی منتقل شده است و این تغییر چه تأثیری روی جامعه بشری میگذارد یا گذاشته است؟
🔺دانشمندان عرصه سواد رسانهای معتقدند که بیشتر وقت مردم در فضای مجازی به مطالعه محتواهای سطحی و کوتاه سپری میشود و مردم کمتر از رسانههای عمیقی چون کتاب و سینما بهره میبرند. این امر در میانمدت، منجربه سطحی شدن تفکر مردم خواهد شد و نهایتا بیثباتی جامعه را در پی خواهد داشت. صاحبنظران راهکار این مساله را مدیریت مصرف محتوا از سوی مردم و استفاده بیشتر از محتوای عمیق میدانند.
🔺در میان رسانههای عمیق، حتما «کتاب» جایگاه ویژهای دارد. «نیکلاس کار»، نویسنده کتاب «کمعمقها» در این کتاب مینویسد: «کتاب، تنها عامل دگرگونی آگاهی بشر در سالهای پس از اختراع چاپ نبوده است. بسیاری از فناوریها و روندهای اجتماعی و جمعیتشناختی دیگر هم نقش مهمی ایفا کردهاند، اما کتاب در مرکز تمام این تغییرات بوده است.»
🔺کتاب الکترونیک راهحلی است که میتواند مصرف محتوا در ایران راه بهبود بخشد، البته با فراهم آمدن خط مشیهای صحیح، زیرساختهای کافی و قوانین درست و شفاف. بازار کتابهای الکترونیک، سریعترین خردهبازار در حال رشد در صنعت چاپ و نشر کتاب در سراسر جهان است. گزارشهای مؤسساتی مانند «ویسخنبارت»، BISG و IPA حاکی از رشد میانگین سالیانه ۳۰ درصدی این بازار در جهان طی ۱۲ سال گذشته و سهم حدود ۲۸ درصدی آن از کل بازار نشر است.
🔺دولت باید بتواند با ارائه تسهیلات لازم، سرمایهگذاری در این بخش را ترویج نماید یا لااقل زیرساختهای مناسبی برای این امر فراهم کند. با توجه به شرایط اقتصادی کشور بخصوص در یک سال اخیر، باید برای استفاده از فرصت رشد کتاب الکترونیک فکری جدی کنیم.
✍️قاسم صفایینژاد
#سواد_رسانه_ای
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
💢بنری که این روزها در شبکههای اجتماعی دستبهدست میشود، یک نقاشی قدیمی را نشان میدهد که سوژهاش، روی صورت خود ماسک زده است. این بنر با این طرح، از مردم خواسته که از ماسک استفاده کنند. بسیاری از کسانی که این عکس را منتشر کردهاند، بنر را تبلیغی برای فرهنگ چینی و نمادی از آن میدانند. اما واقعیت چیز دیگری است.
💢این اثر، یک تابلوی نگارگری ایرانی است. تابلو اثری است از محمد یوسف (حسینی مصور) نقاش معروف مکتب اصفهان که با نام «مرد جوان» شناخته میشود. این تابلو (که در بنر روی صورتش ماسک قرار گرفته) بین سالهای دهه ۳۰ و ۴۰ قرن هفده میلادی در اصفهان و در عصر صفوی کشیده شده است. نسخه اصلی این نگارگری هم از سال ۱۹۲۴ تا به امروز در موزه آرمیتاژ در سنتپترزبورگ نگهداری میشود و یکی از نمادهای نگارگری مکتب اصفهان به شمار میرود. برای آشنایی بیشتر با نقاش ایرانی این اثر میتوانید از صفحه ویکیپدیای او بازدید کنید.
https://fa.m.wikipedia.org/wiki/
محمد_یوسف_نگارگر
#سواد_رسانه_ای
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
⭕️رالف اینترنت خراب کن و هل دادن بچهها به فضای مجازی
💢 رالف خرابکار2 داستان دو کاراکتر (ونلوپه و رالف) یک بازی رایانهای آرکید است که بعد از خراب شدن دستهی دستگاه برای متوجه میشوند که این قطعه تنها در سایت ebay (یک سایت مزایده اینترنتی) وجود دارد و اگر نتوانند آن را تهیه کنند، دستگاه آنها بلااستفاده شده و همه کاراکترهای بازی نابود میشوند. بنابراین وارد اینترنت میشوند و این سرآغاز ماجراهایی است که برایشان رقم میخورد.
🔺نکات مهم انیمیشن رالف خرابکار۲: +مفهوم «دوستی» محوریترین موضوع انیمیشن است، رالف برای کمک به دوستش وارد دنیای پرچالش اینترنت شده و ونلوپه نیز برای گرفتن تصمیم خود و ماندن در یک بازی اینترنتی، نگران واکنش رالف است. اما این انیمیشن نشان میدهد که دوستان ممکن است علاقه و اهداف متفاوتی داشته باشند ولی این مانع از ادامه دوستی نیست و دوستی نباید جلوی مستقل بودن افراد و رسیدن به هدفهای بزرگ را بگیرد.
💢نشان دادن اینترنت، اجزای مختلف و کاربرد آن ویژگی بعدی این انیمیشن است. در حقیقت رالف خرابکار2 مغلمهای است برای نشان دادن برندها و سایتهای مختلف و البته شوآفهای دیزنی که المانهای جذابی نیز درون آن قرار داده شده است و بیشتر شبیه یک آگهی تبلیغاتی طولانی است که مخاطبان را به استفاده از آنها ترغیب میکند و موجب مصرف گرایی میشود.
🔺معرفی فضای «دارک وب» برای نوجوانان نیز در صورتی که کنجکاوی آنها را برانگیزد میتواند بسیار خطرناک باشد همچنین نشان دادن کسب درآمد از طریق ویدئوهای ویروسی(وایرال) نیز به دلیل اینکه اصولی و همراه با رعایت نکات اخلاقی و حفظ حریم خصوصی نیست میتواند عواقب بدی را برای مخاطب به همراه داشته باشد.
💢بهتر است بگوییم دیزنی در این انیمیشن ابزارهای مختلف رسانه را معرفی میکند بدون اینکه قدمی برای افزایش سوادرسانهای مخاطبان بردارد و این یکی از نقاط ضعف مهم این انیمیشن است.
💢یکی از انتقادات همیشگی صاحبنظران ارتباطات و اجتماع به دیزنی بازنمایی ناقص خانواده در انیمیشنهای این شرکت بود. نشان دادن پرنسسها که همیشه منتظر مردی هستند که آنها را نجات دهد به عنوان الگویی برای دختران نیز دومین انتقاد رایج این شرکت بود که در این انیمیشن به هردوی این نقدها آن هم با نگاه پررنگ فمنیستی پاسخ داده شد.
✍️محمدعلی عبدالهی
#سواد_رسانه_ای
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
10.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥اظهارات جنجالی علی مسعودی درباره دولت روحانی، کمپین اعدام نکنید و سلبریتیهایی که درباره همه چیز نظر میدهند
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
⭕️ارتباط اقناعی در عرصه ی دفاعی
💢صحنه ی تعاملات دفاعی و بین المللی ، صحنه ی سیاست قدرت است در این صحنه کشوری برنده است که قدرت ملی برتری فراهم آورده باشد و آن را به گونه مؤثرتری به کار گیرد.
💢قدرت ملی حاصل مولفه های مختلفی است: جمعیتی،اقتصادی،تکنولوژیک،نظامی،دیپلماتیک،روانی و اطلاعاتی .
از میان آن ها نقش جنبه ی روانی چشمگیرتر است . در روزهای عقب نشینی آمریکا از ویتنام ، داستان مشهوری در محافل سیاسی و نظامی آن کشور برسر زبان ها افتاده بود مبنی بر اینکه با روی کارآمدن دولت نیکسون،در سال 1969 کارشناسان پنتاگون همه ی اطلاعات مربوط به آمریکا و ویتنام شمالی شامل اطلاعات جمعیتی،تولید ناخالص ملی،ظرفیت های صنعتی،تعداد تانک ها،هواپیماها،کشتی های جنگی و اندازه ی ارتش های دو طرف را وارد کامپیوتر کردند و از آن پسیدند که چه موقع پیروز می شویم ؟
کامپیوتر پس از اندکی درنگ پاسخ داد که شما در سال 1964 پیروز شده اید.
🔺این داستان کنایه از آن دارد که عملیات روانی و ارتباط اقناعی حرف اول در میزان تقویت روحیه ی سربازان و مقاوت و فهم نسبت به چرایی جنگ را می زند.
#ارتباط_اقناعی
#عملیات_روانی
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
⭕️سریال قیام ارطغرل
🔸شبکه «نتفلیکس»مدتی است نمایش سریال ترکی قیام ارطغرل را با زیرنویس انگلیسی آغاز کرده و آن را تاکنون در بیش از ۶۰ کشور دنیا نمایش داده است.موضوعی که در نوع خود قابل اعتنا است.
🔸تولید سریال قیام ارطغرل یا رستاخیز بیش از سه سال (۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷) به طول انجامیده،ودر پنج فصل تهیه شده است.
سریال در 150 قسمت، داستان طغرل، پدر عثمان، یکی از بنیانگذاران امپراتوری عثمانی را روایت میکند که در نبرد با مغولان و صلیبیون، پیروز شده و امپراتوری عثمانی را بنا مینهد.
شخصیت طغرل : سرداری شجاع، که مقابل ظلم و ستم میایستد و تمامی سرمایه جانی و مالی و خانوادگی خود را بر سر این راه گذاشته و تا پای مرگ هم پیش میرود، اما هیچگاه از آرمانهایش دست نمیکشد.
شخصیت ابن عربی: شخصیتی محوری در این سریال وجود دارد به نام «ابنعربی» که در واقع، همان «ابنعربی»معروف، عارف و دانشمند اندلسی؛ و صاحب کتابهای «فصوصالحکم» و «فتوحات مکیه» است..
ابن عربی در این سریال بعنوان هادی و پشتیبان معنوی طغرل معرفی می شود که در بزنگاهها سر می رسد و با نفوذ معنوی خود، گرههای بسیاری را میگشاید.
🔺تقریبا در تمامی فصول و سکانسهایی که ابن عربی حضور مییابد، داستانی از قرآن را برای مخاطبان و قهرمانان سریال بازگو میکند و یا به سیرهای از پیامبر اسلام (ص) تمسک جسته تا رخدادی را بازگو نماید.
این رفتارها با زندگی و حوادثی که بر سر طغرل و قهرمانان داستان میآید، شبیهسازی می شود چنانکه طغرل را شخصیتی معنوی مصور نماید که راه اسلام و پیامبرش(ص) را با همان جدیت دنبال میکند!
🔸 مناسک اسلامی در این سریال حضوری پررنگ دارد و روی آن تاکید شده است.
در مقابل، برخلاف سریالهای معمول ترکی، هیچ صحنه غیراخلاقی در آن به چشم نمیخورد!
🔺سریال علاوه بر کسب رتبه اول نظرسنجیهای اخیر، هشتگ Diriliş# را به یکی از پراستفادهترین هشتگهای توییتر و اینستاگرام تبدیل کرده است.
🔸سریال «رستاخیز طغرل» یکی دیگر از آثار نمایشی ترکیه برای تصاحب تاریخ تمدن اسلامی، با استفاده از افسانهپردازی و جعل تاریخ است.
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
🔴 آقایان مسئولِ فرهنگی، لایکی (Likee) را دریابید!
لایکی یک شبکه اجتماعی ویدئو محور مشابه اسنپچت و تیکتاک است، با این تفاوت که چند وقتی است در ایران با رشد قابل ملاحظهای مواجه بوده و در حال افزایش تعداد کاربران خود میباشد.
این شبکه اجتماعی در سنگاپور واقع شده است و مجموعاً 500 میلیون کاربر در سراسر جهان دارد.
🔴 یکی از نکات پر اهمیتی که خطر رواج این برنامه را گوشزد میکند حضور پر رنگ کودکان و نوجوانان (بین ۷ تا ۱۵ سال) در این شبکه اجتماعی است.
#سواد_رسانه_ای
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
21.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ایلان ماسک زمانی گفته بود: «حرف های من یادتان باشد؛ هوش مصنوعی از بمب های اتمی بسیار خطرناک تر است.»
⚠️با دیدن فیلم فوق به عمق عقیده ایلان ماسک پی خواهید برد!
#جنگ_سایبری
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
⭕️این عکس در سال 2007 برنده جایزه پولیتزرشد.
🔻زن فلسطینی در مقابل نیروی امنیتی اسرائیل به تنهایی ایستاده و مانع آنها شده است تا گارد اسرائیل آنهارا از منطقه مسکونیشان بیرون کند.
💢این عکس در دل خود چندین رمان و سریال را روایت می کند که باید کسی از بیرون آن را برای مخاطبان دقیق روایت کند
#جنگ_روایت_ها
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
💢میزان استفاده از شبکه های اجتماعی در رژیم صهیونیستی
#رصدخانه_آرما
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
⭕️هوش مصنوعی جدید دیزنی و قابلیت کاوش در محتوای فایل های ویدیوئی
مسئولین کمپانی #دیزنی اعلام کرده اند که در اقدامی خارق العاده و با کمک هوش مصنوعی، گونه جدیدی از موتورهای جستجو را ارائه خواهند کرد که کاربران بتواند با جستجو در فرادیتا (metadata)، صحنه های مربوط به موضوعی خاص را در فایلهای ویدیوئی بیابند.
این پروژه که از آن به نام ژنوم محتوائی (Content Genome) یاد می شود در ابتدا قرار است در حیطه انیمیشن های دیزنی ارائه شود و به عنوان مثال برای یافتن صحنه های انفجار در سریالی جنگ ستارگان دیگر لازم به نگاه کردن کل انیمیشن و صرف ساعتها وقت برای یافتن صحنه های مورد نظر نیست.
لینک منبع
#سواد_رسانه_ای
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
⭕️نه به سانسور
💢همچنان درگیر کاتهای دستوری؛ امیدوارم به پخش برسیم. تهیهکننده چند قدم تا CCU» این جملاتی بود که در صفحه شخصی امیرشیبان خاقانی تدوینگر سریال «آقازاده» منتشر شد و در صفحات فیلمبردار، صدابردار و سینا مهراد و پردیس پورعابدینی بازیگران اصلی سریال نیز بازنشر شد.
اکانت رسمی سریال «آقازاده» در توئیتر در پاسخ به سوال یکی از مخاطبانش درباره این موضوع نوشته است: «امروز که با تاخیر به پخش رسیدیم ولی اتفاقا بچههای آقازاده هم متعجبند و باور نمیکنند حرفهایی درباره نماز، ایمان و معنویت و ارادت به امام رضا(ع) حذف بشه.»
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma