🔻 گزیدهای از کتاب #نردبان_سعادت، تلخیص و تحریر کتاب #معراجالسعادة علامه ملا احمد نراقی
🔸کسی که در پی کسب فضایل و دفع رذایل است، چند چیز را باید رعایت کند:
▫️ الف) این که از هم نشینی با بدان بپرهیزد.
▫️ب) در شناسایی عیوب خود و درمان آنها بکوشد و اعمال خود را حمل بر صحت نکند.
▫️ج) دیگران را آیینه عبرت کند و بداند که کارهای ناپسند آنان اگر از او هم سرزند، ناپسند است.
▫️د) از آنچه که مایه تحریک قوای شهویه و غضبیه می شود، دوری کند، بلکه خیال آنها را هم به فکر و خاطر خود راه ندهد.
▫️ه) اعمالی را که ناشی از صفات پسندیده است تکرار و تمرین کند.
📚 نردبان سعادت، ص66
✅ @meerajosaadat
🔻 گزیدهای از کتاب #نردبان_سعادت، تلخیص و تحریر کتاب #معراجالسعادة علامه ملا احمد نراقی
🔸 سرآمد همه حقوق الناس، حقی است که پدر و مادر بر فرزند دارند. حق پدر و مادر آن چنان بزرگ است که خدای بزرگ نام آنها را در قرآن مجید بارها در کنار نام مقدس خود نهاده و پس از مطالبه حق خود به حق آنان سفارش کرده است.
چنان چه پدر و مادر نامسلمان یا بیدین باشند نیز باید از سوی فرزندان خود گرامی داشته شوند.
گویند: کسی از پیامبر صلیاللهعلیهوآله درباره حق پدر و مادر پرسش نمود؛ پیامبر در یک جمله فرمود: «هُما جَنَتُکَ و نارُکَ»؛ با خوش رفتاری با پدر و مادر بهشتی خواهی شد و با بدرفتاری با آنها دوزخی.
📚 نردبان سعادت، ص۲۸۵
✅ @meerajosaadat
🔻 گزیدهای از کتاب #نردبان_سعادت، تلخیص و تحریر کتاب #معراجالسعادة علامه ملا احمد نراقی
🔸 سرزنش کردن مؤمن از کار بدی که کرده، حتی اگر گناه کرده باشد، روا نیست.
امام صادق علیهالسلام فرموده است: «کسی که مؤمنی را سرزنش کند، خدا او را در دنیا و آخرت سرزنش خواهد کرد.» حدیث دیگری از آن حضرت رسیده که میگوید: «کسی که مؤمنی را به گناهی سرزنش کند، نمیرد تا این که خود نیز آن گناه را مرتکب شود».
معنای آنچه گفته شد، خودداری از نصیحت یا امر به معروف و نهی از منکر یا اجرای حدود الهی نیست؛ همه اینها جای خود را دارد و نکوهیده بودن «سرزنش» جای خود.
📚 نردبان سعادت، ص ۲۲۲
✅ @meerajosaadat
🔻 گزیدهای از کتاب #نردبان_سعادت، تلخیص و تحریر کتاب #معراجالسعادة علامه ملا احمد نراقی
🔸 زنهار که بیماری روح را سهل نگیری و آن را به بیماری جسم قياس نکنی، چرا که مسامحه در علاج بیماری نفس، آدمی را به هلاکت دائمی و شقاوت ابدی می رساند
و بر عکس، صحت و سلامت روح، انسان را به زندگانی ابدی و حیات حقیقی نائل و دلش را آماده دریافت فیضهای بی حد و حساب رب الأرباب می کند و قلبش آیینه صور جميع موجودات می شود.
📚 نردبان سعادت، ص۴۰
(تلخیص و تحریر کتاب معراجالسعادة)
✅ @meerajosaadat
🔻 گزیدهای از کتاب #نردبان_سعادت، تلخیص و تحریر کتاب #معراجالسعادة علامه ملا احمد نراقی
🔸ای برادر جان و ای خواهر!
دل و جان خود را وارسی کن و ببین چه ای و که ای؛
اگر شهوت بر تو مسلط است، بدان که یکی از چهارپایان و بهائمی؛
اگر غضب بر تو مستولی است، بدان که سگ و گرگ و درنده ای؛
و اگر شیطنت بر تو غالب است، بدان که شیطان مجسمی
و اگر صلاح دید و اشارات عقل را به کار می بندی و پیرو آن هستی، خدا را بر این نعمت سپاس گوی و در افزایش آن بکوش.
📚 نردبان سعادت، ص۵۹
(تلخیص و تحریر کتاب معراجالسعادة)
✅ @meerajosaadat
🔻 گزیدهای از کتاب #نردبان_سعادت، تلخیص و تحریر کتاب #معراجالسعادة علامه ملا احمد نراقی
🔸 گرچه همانگونه که گذشت، کمال آدمی به حاکمیت عقل او بر دیگر قواست و پستی او به تاخت و تاز شهوت، غضب و شیطنت در میدان زندگی، اما باید دانست که تعطیلی این قوا (شهوت، غضب و شیطنت) نیز مفید و مطلوب نیست، زیرا دوام و بقای بدن، بسته به فعالیت این قواست؛ از این رو عقل نیز به فعالیت محدود آنها حکم می کند.
پس صلاح حال انسان به این است که عقل بر قوای سه گانه دیگر مسلط باشد و آنها به دستور او عمل کنند و به رأی و نظر او گردن نهند، نه این که یک سره منکوب و سرکوب شوند. تعطیل کردن قوا، نه موافق با آموزه های قرآن است و نه مطابق با سیره اولیای خدا.
📚 نردبان سعادت، ص ۶۱
(تلخیص و تحریر کتاب معراجالسعادة)
✅ @meerajosaadat
🔻 گزیدهای از کتاب #نردبان_سعادت، تلخیص و تحریر کتاب #معراجالسعادة علامه ملا احمد نراقی
🔸 علم اخلاق نسبت به نفس و روح، همانند علم طب است نسبت به بدن و جسم؛ همان گونه که علم طب دو شاخه دارد: یکی بهداشت و پیشگیری از بیماری و دیگری درمان بیماری؛ علم اخلاق نیز دو شاخه دارد: یکی درباره فضایل و راه به دست آوردن آنها و دیگری درباره رذایل و راه علاج آنهاست.
📚 نردبان سعادت، ص ۶۵
(تلخیص و تحریر کتاب معراجالسعادة)
✅ @meerajosaadat
🔻 گزیدهای از کتاب #نردبان_سعادت، تلخیص و تحریر کتاب #معراجالسعادة علامه ملا احمد نراقی
🔸 بدترین بیماری روحی و عقلی - که بدتر از آن بیماری ای نیست- شرک است...
🔸شرک این است که کسی در وجوب وجود، یا در آفرینش جهان، یا در تدبیر و اداره آن، یا در تشریع دین، یا در استحقاق عبادت و طاعت، شریک یا همتایی برای خداوند متعال قائل باشد.
📚 نردبان سعادت، ص ۸۱
(تلخیص و تحریر کتاب معراجالسعادة)
✅ @meerajosaadat
🔻 گزیدهای از کتاب #نردبان_سعادت، تلخیص و تحریر کتاب #معراجالسعادة علامه ملا احمد نراقی
🔸 زیانبارترین پیامد افکار واهی و خیالات شیطانی، سوءعاقبت است، چه آنکه انسان کم کم به افکار بد خو می گیرد و به هرچه خو گرفته باشد، در هنگام مرگ همان به یاد او می آید؛ همان گونه که هر چه که انسان در روز به یاد آن است یا با آن سر و کار دارد، شب به خواب او می آید و آن را در خواب می بیند. گفتهاند اندکی پیش از مرگ، حالتی همانند خواب رفتن به انسان دست می دهد.
📚 نردبان سعادت، ص ۹۴
(تلخیص و تحریر کتاب معراجالسعادة)
✅ @meerajosaadat
🔻 گزیدهای از کتاب #نردبان_سعادت، تلخیص و تحریر کتاب #معراجالسعادة علامه ملا احمد نراقی
🔸 علمای اخلاق، راه رهایی دل از وسوسه های شیطانی و افکار پوچ و واهی را در این دانسته اند که انسان؛
▫️اولا صفات بد را از خود دور و خود را به اوصاف نیک بیاراید؛ چه آنکه هریک از رذایل اخلاقی چون: غضب، شهوت، آزمندی، حسد، بخل، طمع، تعصب و سوء ظن، دروازه ای برای ورود افکار فاسد به قلب است؛ همچنان که هریک از فضایل و اوصاف پسندیده، دری است برای ورود افکار روشنگر و انوار الهی به خانه دل؛
▫️ثانيا از بیکاری بپرهیزد که بیکاری زمینه ساز هجوم افکار مسموم به فضای اندیشه و وساوس شیطانی به خانه دل است؛
▫️ثالثا همواره به یاد خدا باشد و خدا را حاضر و ناظر بداند که یاد خدا، به منزله غذایی برای روح انسان است.
📚 نردبان سعادت، ص ۹۵
(تلخیص و تحریر کتاب معراجالسعادة)
✅ @meerajosaadat
🔻 گزیدهای از کتاب #نردبان_سعادت، تلخیص و تحریر کتاب #معراجالسعادة علامه ملا احمد نراقی
🔸 نشانه های خدا دوستی:
▫️اول آنکه مرگ بر او گوارا باشد، و لیكن این کلیت ندارد.
▫️دوم آنکه طالب رضای خدا باشد و هر که دوست خدا باشد، باید ترک معاصی نموده، ملازم طاعت و عبادت گردد و کسالت و بطالت را کنار بگذارد.
▫️سوم آنکه پیوسته در یاد خدا و دائم دل او به یاد خدا مشغول باشد.
▫️چهارم آن که همیشه زبان او به ذکر خدا مشغول باشد.
▫️پنجم آنکه شوق به خلوت داشته باشد که مناجات با خدای خود کند.
▫️ششم آن که بر هیچ چیز از امور دنیویه - که از دست او برود - تأسف نخورد و متألم و محزون نگردد. و اگر همه دنیا به او رو آورد، شاد نگردد.
▫️هفتم این که بر همه بندگان خدا مشفق و مهربان باشد.
▫️هشتم این که از هیبت و عظمت الهی خائف باشد.
▫️نهم آنکه محبت خود را پوشیده دارد و در نزد مردمان به دعوای آن بر نیاید (مدعی محبت الهی نباشد).
▫️دهم آنکه دامن همت بر میان زند و به اعمال فاضله و افعال حسنه پردازد.
📚 نردبان سعادت، ص ۱۰۹
(تلخیص و تحریر کتاب معراجالسعادة)
✅ @meerajosaadat
🔻 گزیدهای از کتاب #نردبان_سعادت، تلخیص و تحریر کتاب #معراجالسعادة علامه ملا احمد نراقی
🔶خوف از خدا و از چیزهایی که برگشت آن به خوف از خدا باشد؛ مانند: خوف از قبر، قیامت، حساب و کتاب، برزخ و دوزخ، نه تنها بد نیست بلکه خود، کمال و منشأ بسیاری از کمالات است.
📝خوف از خدا سه قسم است:
🔹قسم اول: خوفی است که از عذاب الهی و شدت آن به هم میرسد و آن «خوف عُبّاد و زُهّاد» است.
🔸قسم دوم: خوفی است که از توجه به جلال، عظمت و کبریایی پروردگار، دست می دهد. به این گونه خوف، خشیت و رهبت نیز گفته می شود و این خوف،« خوف علما» است.
🔹قسم سوم: خوف از دوری خداست و این بهترین نوع خوف است و«خوف مقربین وصديقين» است.
📚 نردبان سعادت، ص ۱۵۱
(تلخیص و تحریر کتاب معراجالسعادة)
✅ @meerajosaadat
🔻 گزیدهای از کتاب #نردبان_سعادت، تلخیص و تحریر کتاب #معراجالسعادة علامه ملا احمد نراقی
🔸 غیرت دینی این است که مسلمان دین خود را پاس بدارد، از گناه خود و دیگران بدش بیاید، با گناه کاران دوستی نکند، اهانت به دین و بزرگان دینی را برنتابد و با بدعت گزاران بستیزد.
✅از نشانههای غیرت دینی و از آثار آن «امر به معروف و نهی از منکر» است که از مهم ترین ارکان دین است.
📚 نردبان سعادت، ص ۱۶۹
(تلخیص و تحریر کتاب معراجالسعادة)
✅ @meerajosaadat
🔻 گزیدهای از کتاب #نردبان_سعادت، تلخیص و تحریر کتاب #معراجالسعادة علامه ملا احمد نراقی
🔸 لقمان حکیم به فرزند خود گفت: ای پسر، دنیا را به آخرت بفروش تا از هر دو بهره ببری و آخرت را به دنیا مفروش که از هر دو بازمانی.
📚 نردبان سعادت، ص ۲۳۲
(تلخیص و تحریر کتاب معراجالسعادة)
✅ @meerajosaadat
🔻 گزیدهای از کتاب #نردبان_سعادت، تلخیص و تحریر کتاب #معراجالسعادة علامه ملا احمد نراقی
🔸 امام رضا علیهالسلام فرموده است: «هر کس در سلام کردن خود میان فقیر و غنی فرق بگذارد، خدا را در قیامت در حالی ملاقات کند که بر او خشمگین باشد».
🔷 لقمان در سفارش های خود به فرزندش گفته است: «ای پسر، هرگز کسی را برای کهنه بودن جامه اش پست مشمار که خدای او و تو یکی است».
📚 نردبان سعادت، ص ۲۴۷
(تلخیص و تحریر
✅ @meerajosaadat
🔻 گزیدهای از کتاب #نردبان_سعادت، تلخیص و تحریر کتاب #معراجالسعادة علامه ملا احمد نراقی
🔸 در حدیث آمده است که «عبادت ده جزء است، نه جزء آن در طلب حلال است».
🔷 و نیز در حدیث دیگری آمده که «هر کس چهل روز حلال بخورد، خدای متعال دل او را روشن می کند و چشمههای حکمت را از دل او بر زبانش جاری می سازد».
🔸 در حدیث دیگری داریم: «کسی از یاران پیامبر از او خواست که از خدا بخواهد تا او را مستجاب الدعوه کند، حضرت به او فرمود: خوراک خود را پاک و حلال کن تا دعای تو مستجاب شود».
📚 نردبان سعادت، ص ۲۵۳
(تلخیص و تحریر کتاب معراجالسعادة)
✅ @meerajosaadat
🔻 گزیدهای از کتاب #نردبان_سعادت، تلخیص و تحریر کتاب #معراجالسعادة علامه ملا احمد نراقی
🔸پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآلهوسلم چون بر کسی وارد میشد، دوست نمیداشت که برای او بپاخیزند و در جمع یاران خود چنان مینشست که هرگاه ناآشنایی وارد میشد، او را نمیشناخت. بر مرکب که سوار میشد، پیادهای را که در راه میدید، پشت سر خود سوار میکرد؛ به مجلسی که وارد میشد، هرجا خالی بود مینشست. او گاهی پیاده و گاهی با سر و پای برهنه راه میرفته[است]. او خود فرموده است: در زندگی ما پیامبران و امنای پروردگار و پرهیزگاران تكلف نیست.
📚 نردبان سعادت، ص ۲۹۷
(تلخیص و تحریر کتاب معراجالسعادة)
✅ @meerajosaadat
🔻 گزیدهای از کتاب #نردبان_سعادت، تلخیص و تحریر کتاب #معراجالسعادة علامه ملا احمد نراقی
✅پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرموده است:
🔸کسی که برادر دینیاش نزد او غیبت شود و بتواند از او دفاع کند و چنین نکند، خدا او را در دنیا و آخرت خوار و ذلیل نماید.
📚 نردبان سعادت، ص ۳۷۵
(تلخیص و تحریر کتاب معراجالسعادة)
✅ @meerajosaadat
🔻 گزیدهای از کتاب #نردبان_سعادت، تلخیص و تحریر کتاب #معراجالسعادة علامه ملا احمد نراقی
🔸 اهانت به انسانها خواه با زبان و سخن گفتن باشد یا با سکوت یا اشاره یا هرطور دیگر، روا نیست و مؤمن راستین - از آن رو که خود را برتر از دیگران نمی داند - به هیچ کس اهانت نمیکند.
📚 نردبان سعادت، ص ۳۶۲
(تلخیص و تحریر کتاب معراجالسعادة)
✅ @meerajosaadat
🔻 گزیدهای از کتاب #نردبان_سعادت، تلخیص و تحریر کتاب #معراجالسعادة علامه ملا احمد نراقی
🔸 بدگمانی بیدلیل به مردم، گناه است و باید از آن پرهیز کرد. در حدیثی از امام صادق علیهالسلام روایت شده که علی علیهالسلام فرمود:
🔷امور برادر دینیات را به بهترین نحو توجیه کن تا آن جا که راه توجیه بسته شود و به خاطر سخنی که برادر دینیات گفته است، مادامی که بتوانی برای گفته او توجیهی درست کنی، به او گمان بد مبر.
📚 نردبان سعادت، ص ۳۶۳
(تلخیص و تحریر کتاب معراجالسعادة)
✅ @meerajosaadat
🔻 گزیدهای از کتاب #نردبان_سعادت، تلخیص و تحریر کتاب #معراجالسعادة علامه ملا احمد نراقی
🔸 تلاش برای آگاهی یافتن از اسرار دیگران و آنچه را که صاحب آن نمیخواهد کسی از آن آگاه شود، «تجسس» گویند و تجسس در شرع مقدس اسلام حرام است.
🔷بسیاری از کسانی که گناهی از آنان سر میزند، راضی نیستند که گناه آنان یا عیب پنهانی که دارند برملا شود و کسی از آن با خبر شود. تلاش برای پیبردن به گناه یا عیب پنهان چنین کسی، تجسس است و جایز نیست.
📚 نردبان سعادت، ص ۳۶۴
(تلخیص و تحریر کتاب معراجالسعادة)
✅ @meerajosaadat
🔻 گزیدهای از کتاب #نردبان_سعادت، تلخیص و تحریر کتاب #معراجالسعادة علامه ملا احمد نراقی
🔸 امام صادق علیهالسلام فرموده است:
❗️کسی که به برادر دینیاش تهمت بزند، همانگونه که نمک در آب ذوب
می شود، ایمان در قلب او ذوب و ناپدید میگردد.
📚 نردبان سعادت، ص ۳۶۵
(تلخیص و تحریر کتاب معراجالسعادة)
✅ @meerajosaadat
🔻 گزیدهای از کتاب #نردبان_سعادت، تلخیص و تحریر کتاب #معراجالسعادة علامه ملا احمد نراقی
🔸 از زشتترین اقسام قطع رحم آن است که شخص به واسطه داشتن مال و ثروت و اعتبار دنیوی، اعتنایی به رحم فقیر یا بیاعتبار خود نکند... و بر او تکبر کند.
📚 نردبان سعادت، ص ۳۳۱
(تلخیص و تحریر کتاب معراجالسعادة)
✅ @meerajosaadat
🔻 گزیدهای از کتاب #نردبان_سعادت، تلخیص و تحریر کتاب #معراجالسعادة علامه ملا احمد نراقی
🔸 حسد این است که کسی نتواند دیگری را صاحب نعمتی ببیند و آرزو کند که آن نعمت از او گرفته شود، خواه خود او آن نعمت را داشته باشد یا نداشته باشد و خواه بخواهد از صاحب نعمت که گرفته شد، به خود او برسد یا چنین خواستی نداشته باشد.
🔷 و خواه آنچه را نعمت می پندارد، واقعا نعمت باشد؛ مانند: علم و آبرو یا چنین نباشد و حسود چیزی را از روی نادانی نعمت پندارد، مانند پرحرفی و هرزه گویی.
📚 نردبان سعادت، ص ۳۷۵
(تلخیص و تحریر کتاب معراجالسعادة)
✅ @meerajosaadat
🔻 گزیدهای از کتاب #نردبان_سعادت، تلخیص و تحریر کتاب #معراجالسعادة علامه ملا احمد نراقی
🔸 غبطه حکم حسد را ندارد. غبطه آن است که کسی نعمتی را که در اختیار دیگری می بیند برای خود بخواهد، بی آن که خواهان سلب آن از وی باشد. امام صادق علیهالسلام فرموده است: مؤمن غبطه میخورد، اما حسد نمیورزد و منافق - بر عکس - حسد می ورزد و غبطه نمی خورد.
📚 نردبان سعادت، ص ۳۸۲
(تلخیص و تحریر کتاب معراجالسعادة)
✅ @meerajosaadat