eitaa logo
🌻🌻حافظان وحی مفاهیم قرآن🌻🌻
183 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
2هزار ویدیو
10 فایل
حفظ ومفاهیم قرآن کریم
مشاهده در ایتا
دانلود
📝تفسیر سوره مبارکه نور آیات ۳۵ الی ۳۸ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ و سوم این که: مرکز یاد خدا است. و سر انجام این که: مردانى از آن پاسدارى مى کنند که صبح و شام به تسبیح خدا مشغولند، و جاذبه هاى دنیاى فریبنده، آنها را از حق غافل نمى سازد. این خانه ها با این ویژگى ها، سر چشمه هدایت و ایمان اند. ذکر این نکته نیز لازم است که: در این آیه، هم تجارت آمده است و هم بیع با این که: به نظر مى رسد هر دو یک معنى داشته باشد، ولى ممکن است تفاوت این دو از این نظر باشد که: تجارت اشاره به یک کار مستمر و مداوم است، ولى بیع براى یک مرحله و به صورت گذرا است. توجه به این امر نیز ضرورى است که نمى فرماید: آنها مردانى هستند که به سوى تجارت و بیع نمى روند، بلکه مى گوید: تجارت و بیع آنها را از یاد خدا و بر پا داشتن نماز و اداى زکات غافل نمى کند. آنها پیوسته از روز قیامت و دادگاه عدل پروردگار، که از شدت وحشتش دل ها و چشم ها در آن دگرگون مى شود، بیمناکند (توجه داشته باشید جمله یخافون به مقتضاى این که فعل مضارع است دلالت بر استمرار خوف و ترس آنها از قیامت دارد، خوف و ترسى که آنان را به انجام مسئولیت ها و رسالت ها وادار مى کند). * * * در آخرین آیه مورد بحث، به پاداش بزرگ این پاسداران نور هدایت و عاشقان حق و حقیقت، اشاره کرده، چنین مى گوید: این به خاطر آن است که خداوند آنها را به بهترین اعمالى که انجام داده اند پاداش دهد و از فضلش بر پاداش آنها بیفزاید (لِیَجْزِیَهُمُ اللّهُ أَحْسَنَ ما عَمِلُوا وَ یَزِیدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ). و این جاى تعجب نیست; زیرا فیض خداوند براى آنها که شایسته فیض اویند محدود نیست و خداوند هر کس را بخواهد بى حساب روزى مى دهد و از مواهب بى انتهاى خویش بهره مند مى سازد (وَ اللّهُ یَرْزُقُ مَنْ یَشاءُ بِغَیْرِ حِساب). در این که،: منظور از أَحْسَنَ ما عَمِلُوا در این آیه چیست؟ بعضى گفته اند: اشاره به همه اعمال نیک است اعم از واجبات، مستحبات، کوچک و بزرگ. بعضى دیگر معتقدند: اشاره به این است که خداوند کار خیر را ده برابر، و گاه هفتصد برابر یا بیشتر، پاداش مى دهد، چنان که در آیه ۱۶٠ انعام مى خوانیم: مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالُها: کسى که کار نیک کند ده برابر پاداش مى گیرد . و در آیه ۲۶۱ سوره بقره در مورد انفاق کنندگان پاداشى معادل هفتصد برابر و یا مضاعف آن ذکر شده است. این احتمال نیز در تفسیر جمله فوق وجود دارد که: منظور این است خداوند تمام اعمال آنها را بر معیار و مقیاس بهترین اعمالشان پاداش مى دهد، حتى اعمال کم اهمیت و متوسطشان همردیف بهترین اعمالشان در پاداش خواهد بود!. و این از فضل خداوند دور نیست; چرا که در مقام عدالت و مجازات برابرى ضرورى است، اما هنگامى که به مقام فضل و کرم مى رسد مواهب و بخشش ها بى حساب است; چرا که ذات پاکش نامحدود است، و نعمتش نامتناهى کرمش بى پایان . * * * نکته ها: نکات این آیات را از آنجا که با تفسیر آیات آمیخته بود، در لابلاى آن بیان کردیم، اما چند بخش از روایات باقى مانده است که ذکر آنها براى تکمیل این بحث تفسیرى لازم است: ۱ ـ در کتاب روضه کافى از امام صادق(علیه السلام) در تفسیر آیه نور مى خوانیم: اِنَّ الْمِشْکاةَ قَلْبُ مُحَمَّد(صلى الله علیه وآله)، وَ الْمِصْباحَ النُّورُ الَّذِى فِیْهِ الْعِلْمُ، وَ الزُّجاجَةَ قَلْبُ عَلِىٍّ أَوْ نَفْسُهُ: مشکات قلب محمّد است، و مصباح همان نور علم و هدایت، و زجاجه اشاره به على(علیه السلام) یا قلب او است که بعد از رحلت پیامبر این مصباح در آن قرار گرفت . * * * ۲ ـ در حدیث دیگرى که در توحید صدوق آمده است چنین مى خوانیم: امام باقر(علیه السلام) فرمود: اِنَّ الْمِشْکاةَ نُوْرُ الْعِلْمِ فِى صَدْرِ النَّبِىِّ(صلى الله علیه وآله) وَ الزُّجاجَةَ صَدْرُ عَلِىٍّ... وَ نُورٌ عَلى نُور اِمامٌ مُؤَیَّدٌ بِنُورِ الْعِلْمِ وَ الْحِکْمَةِ فِى أَثَرِ الاِمامِ مِنْ آلِ مُحَمَّد، وَ ذلِکَ مِنْ لَدُنْ آدَمَ اِلى أَنْ تَقُومَ السّاعَةُ، فَهؤُلاءِ الأَوْصِیاءُ الَّذِیْنَ جَعَلَهُمُ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ خُلَفاءَ فِى أَرْضِهِ وَ حُجَجَهُ عَلى خَلْقِهِ، لا تَخْلُوا الأَرْضُ فِى کُلِّ عَصْر مِنْ واحِد مِنْهُمْ: ✍ پی نوشت: ۶ ـ نور الثقلین ، جلد ۳، صفحات ۶٠۲ و ۶٠۳، ذیل آیات مورد بحث (با کمى تلخیص). ↩️ ادامه دارد...https://eitaa.com/mefahimqoran
🔺کمک به نابودی عقل! ☀️امام کاظم علیه السلام : ✓ « هر كه سه چيز را بر سه چيز مسلّط گرداند، چنان است كه بر نابودى خرد خود كمك كرده باشد: هر كه روشنايى انديشه خود را با آرزوى درازش به تيرگى كشاند و طُرفه‌هاى حكمتش را با زياده گويي‌هايش نابود كند و پرتو عبرت آموزى خود را با شهوت‌هاى نفْسش خاموش سازد، چنان است كه هوس خود را در راه ويرانى خردش كمك كرده باشد و هر كه خردش را ويران كند، دين و دنياى خود را تباه ساخته است». ⁙ «مَن سَلَّطَ ثَلاثا على ثَلاثٍ فكأنّما أعانَ على هَدمِ عَقلِهِ: مَن أظلَمَ نُورَ تَفَكُّرِهِ بطُولِ أمَلِهِ و مَحا طَرائفَ حِكمَتِهِ بفُضولِ كَلامِهِ و أطفَأَ نُورَ عِبرَتِهِ بشَهَواتِ نَفسِهِ، فكأنّما أعانَ هَواهُ على هَدمِ عَقلِهِ و مَن هَدَمَ عَقلَهُ أفسَدَ علَيهِ دِينَهُ و دُنياهُ». 📚 الكافي : ج۱ ص۱۷ https://eitaa.com/mefahimqoran
017_Jahad_Ba_Nafs_aminikhaah.ir.mp3
6.08M
⚔ جهاد با نفس 🗣جلسه هفدهم 🎙استاد امینی خواه
018_Jahad_Ba_Nafs_aminikhaah.ir.mp3
10.11M
⚔ جهاد با نفس 🗣جلسه هجدهم 🎙استاد امینی خواه
019_Jahad_Ba_Nafs_aminikhaah.ir.mp3
7.54M
⚔ جهاد با نفس 🗣جلسه نوزدهم 🎙استاد امینی خواه
هدایت شده از رضا قنبری طاهری
banifatemeh-r015_41154.mp3
707K
درد و دل با امام زمان همه جا بروم به بهانه تو که مگر برسم در خانه تو همه جا دنبال تو میگردم که تویی درمان همه دردم یا اباصالح یا اباصالح مددی مولا https://eitaa.com/mefahimqoran
با قرآن(1) 🖌در تمام 114 سورۀ قرآن کریم آیاتی دربارۀ معرفی قرآن به عنوان سرچشمۀ همۀ علوم و کتاب اخلاق و عرفان و فقه و قرآن آمده است که با حذف آیات مکرر به برخی اشاره می کنیم. 📝 1- « ذلک االکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین » (بقره ،1) ؛ این کتابی است که شکی آن نیست و راهنمای متقین است . 📝 2- « و ان کنتم فی ریب مما نزلنا علی عبدنا فاتو بسورة من مثله وادعو شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین » (بقره ،23) ؛ و اگر دربارۀ کتابی که بر بندۀ خود فرستاره ایم شک دارید ، یک سوره مانند آن بیاورد و تمام گواهان خود را به غیر از خدا برای این کار دعوت کنید و اگر راست می گویید که قرآن کتاب آسمانی نیست . 📝 3- « تلک آیات الله نتلوها علیک بالحق و انک لمن المرسلین » (بقره ، 252) ؛ این آیات خداست که براستی برای تو می خوانیم و همانا تو البته از جملۀ پیامبران مرسل می باشی . 📝 4- « نزل علیک الکتاب بالحق مصدقا لما بین یدیه و انزل التوراة و الانجیل * من قبل هدی للناس و انزل الفرقان » (آل عمران ، 3و4) ؛ خدایی که قرآن را به سوی تو براستی فرستاده که دلیل راستی کتب آسمانی پیش از او باشد و قبل از قرآن تورات و انجیل را فرستاد *. برای هدایت مردم و کتابی که به طور کامل جداکنندۀ حق از باطل است ( قرآن ) را فرستاد . 📝5- « هذا بیان للناس و هدی و موعظة للمتقین » (آل عمران ، 138) ؛ این (کتاب خدا و آیات مذکور) حجت و بیانی است برای عموم مردم و راهنما و پند برای پرهیزکاران . 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چهل حديث « اعجاز بسم اللّه‌ » قرآن کريم : كَلِمَةُ اللّه ِ هِىَ الْعُلْيا؛سوره توبه، آيه ۴۰ كلام الهى است كه برترين است. ۱ پيامبر صلي الله عليه و آله :اَلتَّسْميَةُ مِفْتاحُ الْوُضوءِ و مِفْتاحُ كُلِّ شَيءٍ؛ بسم اللّه الرحمن الرحيم، كليد وضو و كليد هر چيزى است.مستدرك الوسائل، ج۱، ص ۳۲۳ ۲ پيامبر صلي الله عليه و آله :لا يُرَدُّ دُعاءٌ أَوَّلُهُ بِسْمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ؛ دعايى كه با بسم اللّه الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى شود.الدعوات، ص ۵۲ ۳ پيامبر صلي الله عليه و آله :مَنْ قَرَأَ بِسْمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ مُوقِنا سَبَّحَتْ مَعَهُ الْجِبالُ إلاّ أَنـَّهُ لايَسْمَعُ ذلِكَ مِنها؛ هر كس با يقين بسم اللّه الرحمن الرحيم را قرائت كند، كوه ها به همراه او تسبيحمى گويند، هر چند او تسبيح آنها را نمى شنود.الدرالمنثور، ج ۱، ص ۲۶ ۴ پيامبر صلي الله عليه و آله :مَن رَفَعَ قِرطاسا مِنَ الأْرضِ مَكتوبا عَلَيهِ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِإجلالاً لِلّهِ ولاِسْمِهِ عَنْ أن يُداسَّ كانَ عِندَ اللّه ِ مِنَ الصِّدِّيقينَ و خُفِّفَ عَن والِدَيهِ و إنكانا مُشرِكَينِ؛ هر كس كاغذى را كه روى آن بسم اللّه الرحمن الرحيم نوشته شده است از روى زمين برداردو اين كار براى بزرگداشت خداوند و جلوگيرى از اهانت به نام او باشد، نزد خداوند از صديقينبه شمار مى رود و از بار گناه پدر و مادرش برداشته خواهد شد، حتى اگر مشرك باشند.تنبيه الخواطر و نزهة النواظر، ج ۱، ص۳۲ ۵ پيامبر صلي الله عليه و آله :إذا قالَ الْعَبدُ عِندَ مَنامِهِ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ يَقولُ اللّه ُ: مَلائِكَتى! اُكتُبُوا بِالْحَسَناتِ نَفسَهُ إلَى الصَّباحِ؛ هر گاه بنده اى هنگام خوابش، بسم اللّه الرحمن الرحيم بگويد، خداوند به فرشتگانمى گويد: به تعداد نفس هايش تا صبح برايش حسنه بنويسيد.جامع الأخبار، ص ۴۲ ۶ پيامبر صلي الله عليه و آله :اَلْعَبد... إِنْ قالَ فى أوَّلِّ وُضوئِهِ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ طَهُرَتأعضاؤُهُ كُلُّها مِنَ الذُّنوبِ؛ اگـر بنـده اى... در ابتداى وضويش، بسم اللّه الرحمن الرحيم بگويد همه اعضايش ازگناهان پاك مى شود.تفسير الإمام العسكرى عليه السلام، ص ۵۲۱ ۷ پيامبر صلي الله عليه و آله :زَيـِّنوا مَوائِدَكُم بِالْبَقْلِ؛ فإِنَّها مَطرَدَةٌ لِلشَّياطينِ مَعَ التَّسميَةِ؛ سفره هايتان را با سبزى، زينت دهيد ؛ زيرا سبزى با بسم اللّه الرحمن الرحيم،شيطان را طرد مى كند.مكارم الأخلاق، ص ۱۷۶ ۸ پيامبر صلي الله عليه و آله :مَنْ قَرَأ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ كَـتَبَ اللّهُ لَهُ بِكُلِّ حَرفٍ أربَعَةَ آلافِحَسَنَةٍ و مَحا عَنهُ أربَعَةَ آلافِ سَيِّـئَةٍ و رَفَعَ لَهُ أربَعَةَ آلافِ دَرَجَةٍ؛ هر كس بسم اللّه الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند به ازاى هر حرفِ آن چهار هزارحسنه برايش مى نويسد و چهار هزار گناه از او پاك مى كند و چهار هزار درجه او رابالا مى برد.بحارالأنوار، ج ۹۲، ص ۲۵۸ ۹ پيامبر صلي الله عليه و آله :أنَّهُ إذا قالَ الْمُعَلِّمُ لِلصَّبىِّ قُل بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ فَقالَ الصَّبىُّ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ كَـتَبَ اللّه ُ بَراءَةً لِلصَّبِىِّ و بَراءَةً لأِبـَوَيهِ و بَراءَةً لِلمُعَلِّمِ؛ وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كندخداوند براى كودك و پدر و مادرش و معلم، برائت از آتش در نظر خواهد گرفت.مجمع البيان، ج ۱، ص ۵۰ ۱۰ پيامبر صلي الله عليه و آله:مَن كَـتَبَ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ فَجَوَّدَهُ تَعظيما لِلّهِ غَفَرَ اللّهُ لَهُ؛ هر كس بسم اللّه الرحمن الرحيم را براى بزرگداشت خداوند زيبا بنويسد، خداوند اورا مى بخشد.بحارالأنوار، ج ۹۲، ص ۳۵ ۱۱ پيامبر صلي الله عليه و آله:عَنِ اللّهِ جَلّ وَ عزَّ أنَّهُ قالَ: كُلُّ أمرٍ ذى بالٍ لَم يُذكَر فيهِ بِسمِ اللّهِفَهُوَ أَبْتَرُ؛ پيامبر صلي الله عليه و آله از خداوند عزيز و جليل نقل كرده است كه فرمود: هر كار ارزشمندى كه درآن بسم اللّه ذكر نشود ناقص است.بحارالأنوار، ج ۷۶، ص ۳۰۵https://eitaa.com/mefahimqoran