eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
8.9هزار عکس
396 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢امام زمان(عج) امروز هم حاکم بالفعل است/ تمدن غرب؛ بزرگترین چالش حکومت مهدوی 📌آیت‌الله محسن اراکی، در مراسم افتتاحیه همایش بین‌المللی دکترین مهدویت، گفت: 🔹در فرهنگ دینی و شیعی غیبت امامت نداریم و محال است امامت، غایب باشد؛ امام زمان حاکم بالفعل است و در هر دایره‌ای که این تمکن وجود داشته باشد اعمال حاکمیت می‌کند. 🔹تمدن غرب بزرگ‌ترین چالش برای حکومت مهدوی به شمار می‌آید، زیرا رابطه خصمانه را در زندگی بشر حاکم کرده است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/6dVVp ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #آیت‌الله_اراکی 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢درس خارج «فقه سیاسی»/22؛ 📌اختلاف فقها در ولایت فقیه بر سر قرار گرفتن فقیه در رأس هرم قدرت نیست/ در حکومت اسلامی هم قانون و هم اجرای آن اسلامی است 💠آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج فقه سیاسی، گفت: 🔹یکی از مقوم‌ها و عناصر حکومت اسلامی اجرای شریعت است. مقوم دوم این است که آیا حکومت اسلامی باید از فرم خاصی اجرا شود یا خیر؟ 🔹این که در هرم قدرت فقیه حکیم و... وجود داشته باشد مورد قبول همه فقهاست. البته ممکن است گفته شود آن‌هایی که ولایت فقیه را قبول ندارند چه می‌شود؟ آن‌ها در پاسخ می‌گویند فقیه در هرم قدرت باشد که خوب است. نمی‌گویند غیر فقیه اولاست ولی می‌گویند ما دلیلی بر این ولایت نداریم. 🔹اگر از فقیهی که می‌گوید ما قائل به ولایت فقیه نیستیم سؤال کنیم فقیه توانا، مدیر و مدبر در هرم قدرت باشد یا یک غیر فقیه؟ می‌گوید قدر متیقن فقیه باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/bfbao ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #حوزه_رشته_سیاست #آیت‌الله_علیدوست 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢نقش امام زمان(عج) قبل از ظهور همانند فرشتگان است/ هر قیامی قبل از ظهور باطل نیست 📌حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصابر جعفری، معاون مؤسسه آینده روشن: 🔹غیبت به معنای ناشناس بودن است نه نبودن؛ بنابراین فعال بودن، خیر رساندن و نقش داشتن منوط به شناخته بودن نیست؛ در دوره ظهور و تشکیل حکومت مهدوی، نیاز است که ایشان شناخته شده باشند، ولی همه فعالیت‌هایی که امام انجام می‌دهند منوط به شناخته شدن نیست. 🔹جایگاه امام زمان(عج) در هستی همانند جایگاه فرشتگان است؛ فرشتگانی هستند که مأمور حیات، مرگ و برخی برای نزول باران و برخی خواص دیگر دارند؛ فرشتگان را نمی‌بینیم، ولی قرآن و روایات بر کارکرد‌های غیبی آنان اشاره دارند و برای ما هم این کارکرد محسوس است؛ بنابراین کسی نمی‌تواند منکر نقش فرشتگان و تأثیر آنان شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/sRLPA ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حجت‌الاسلام_جعفری 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢جایگاه مهدویت در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی/ آرمان‌های انقلاب در جامعه مهدوی به اوج خود می‌رسد 📌حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا بهروزی لک، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، در گفت‌وگو با مفتاح: 🔹انتظار به دو صورت منفعل یا پویا صورت می‌گیرد. در انتظار منفعل آینده‌نگری، الگوگیری و عمل راسخ جدی گرفته نمی‌شود. ولی در انتظار پویا زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی و... برای تحقق آرمان شهر مهدوی صورت می‌گیرد. 🔹انقلاب اسلامی شرایطی را فراهم کرد که مردم باور بیشتری به مقوله ظهور، تشکیل حکومت اسلامی، جامعه آرمانی و شهر مهدوی پیدا کنند. چرا که دیدند ولی فقیه به عنوان تالی تلو امام(عج) نیز در پی تحقق این اهداف است. 🔹مهم‌ترین بخش تجلی مهدویت در تمدن‌سازی نوین اسلامی است. در تمدن‌سازی مسائلی مانند علم، دانش، عدالت محوری و... مطرح می‌شود که تمام این ویژگی‌های آرمانی در مهدویت به اوج می‌رسد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/sTztG ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حجت‌الاسلام_بهروزی‌لک 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢اسلامی‌سازی علوم انسانی؛ مهم‌ترین کار شورای عالی انقلاب فرهنگی در عرصه علم/ نقش حوزه‌های علمیه در انقلاب فرهنگی 📌حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند، عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم، در گفت‌وگو با مفتاح: 🔹در حوزه علم، اسلامی‌سازی علوم انسانی یا اسلامی شدن علوم انسانی یک اولویت اصلی برای کشور به شمار می‌آید و می‌تواند مهم‌ترین تلاش شورای عالی انقلاب فرهنگی در عرصه علم باشد. بر این اساس باید یک مانیفست و برنامه تحول کلان با همراهی جامعه علمی شکل گیرد. چون برنامه‌هایی که نتواند جامعه علمی را همراه کند، ناکام می‌ماند. 🔹حوزه‌های علمیه حداقل می‌توانند در دو بُعد علمی و محتوایی نقش آفرینی کنند. در بُعد علمی، ابتدا و انتهای نقطه قوت جامعه ما اسلامی و انقلابی بودن است که اگر ضعفی در آن رخ دهد، نظام تضعیف می‌شود. مهم‌ترین مرجعی که می‌تواند اسلامی و انقلابی بودن نظام را برای مردم تبیین کند حوزه‌های علمیه است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/K5DUK ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حوزه_رشته_جامعه_و_فرهنگ #حجت‌الاسلام_پیروزمند 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢طرح تمدن نوین اسلامی در دوره سیطره تمدن غربی چه جایگاهی دارد؟ 📌استاد اصغر طاهرزاده در نشست «جایگاه تمدن نوین اسلامی در این تاریخ و نسبت آن با تمدن غربی»، گفت: 🔹طرح تمدن نوین اسلامی کاملاً ممکن و شدنی است و اقتضائات جهانی هم اجازه طرح و سخن گفتن از تمدن نوین اسلامی را به ما می‌دهد. 🔹ما در مسیر حضور تاریخیِ امروزین خود در شرایطی قرار داریم که دیگر نگران نیستیم تا سیل جهان‌گیر فرهنگ غربی ما را با خود ببرد، بلکه در شرایطی قرار داریم که می‌توانیم دنیای تمدنی خود را شکل دهیم که آن دنیا، نه دنیای غرب است و نه دنیای گذشته خودمان؛ در دنیای گذشته ما گزاره‌های دینی داشتیم، ولی جهانی فکر نمی‌کردیم و لزومی هم نداشت، اما امروزه لازم است، و از این طریق می‌توان گفت به کمک سرمایه‌های وحیانی و فلسفی خود، به نحوی در دنیای جدید سهیم خواهیم شد و می‌توانیم با آموزه‌های خودمان در جهان تمدنی حاضر باشیم، تا آثار دوران یونیورسال بودن غرب را به خوبی نشان دهیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/5e7iI ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حوزه_رشته_علوم_تمدن_اسلامی #اصغر_طاهرزاده 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢آیات قرآن برای اثبات ولایت فقیه کافی است/ عقل حکم می‌کند اداره جامعه به وسیله عالم آگاه به احکام الهی باشد 📌آیت‌الله علی اکبر سیفی مازندرانی در درس مسائل مستحدثه، گفت: 🔹اگر در جامعه‌ای دو گروه وجود داشته باشد که یک گروه بر معروف‌ها و منکرات شرعی آشنا و یک گروه بر معروف‌ها و منکرات شرعی ناآشنا باشد، بدون شک عقل حکم می‌کند افرادی باید زمام امور را دست گیرند که آگاهی کاملی نسبت به معروف و منکرات الهی داشته باشند تا بتوانند معروف‌ها را به تمامه اجرا و منکرات را به تمامه دفع کنند. 🔹مسعده به نقل از اباعبدالله(ع) می‌فرماید که بر قوی مطاعی که امت از او شنوایی داشته باشد و او نیز عالم به معروف و منکر الهی باشد، امر به معروف و نهی از منکر بر او واجب است و تفسیر آیه «وَمِنْ قَوْمِ مُوسَى أُمَّةٌ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَبِهِ يَعْدِلُونَ» نیز دلالت بر این موضوع دارد. منظور روایت از قوی نیز قوی جسمانی نیست بلکه مربوط به اطاعت‌پذیری مردم می‌شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/gvW8y ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #آیت‌الله_سیفی‌مازندرانی 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢منتشر شد؛ 📌کتاب «علم و دین در افق جهان‌بینی توحیدی» 👤مؤلف: مهدی گلشنی 📚انتشارات: دانشگاه خواجه نصیر 🔻این کتاب دارای 14 فصل می‌باشد: 🔹فصل اول: رابطۀ علم و دین در جهان اسلام 🔹فصل دوم: علم و دین در اروپای قرون وسطی 🔹فصل سوم: ارتباط علم و دین 🔹فصل چهارم: مسئلۀ خودکفایی علوم تجربی 🔹فصل پنجم: آیا علم و دین به دو فرهنگ تعلق دارند؟ 🔹فصل ششم: کیهان شناسی و خلقت 🔹فصل هفتم: استدلال‌ها بر وجود خداوند بر اساس شواهد علمی 🔹فصل هشتم: معجزه 🔹فصل نهم: مسالۀ شرور در جهان 🔹فصل دهم: هدفداری جهان 🔹فصل یازدهم: معاد 🔹فصل دوازدهم: ارزشها و مسائل اخلاقی در علم و فناوری 🔹فصل سیزدهم: چرا علم دینی؟ 🔹فصل چهاردهم: علم آینده چهارچوبی جامع‌تر نیاز دارد 📖 اطلاعات بیشتر: 🌐 http://yon.ir/0hVaA ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #معرفی_کتاب 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢گزارش اجمالی؛ 📌درس‌گفتار نظام‌های اسلامی 💠موضوع: روشی نو در پاسخگویی دینی به مسائل فرهنگی و اجتماعی 🔻استاد «علی فرحانی»، در درس‌گفتار نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، به دشواری‌ها و مقدمات تولید علوم انسانی در مباحث علم فرهنگ پرداخت: 📝 علمی به اسم فرهنگ با تمام موضوعات، رشته‌ها و مضاف‌الیه‌هایی که دارد؛ تولید غرب است. 📝 برای تولید نظریه اسلامی در حوزه مباحث فرهنگی ابتدا باید نظر اسلام را در مورد موضوعات موجود علم فرهنگ_که غربی است_ بیابیم؛ سپس بررسی کنیم که آیا وجود و چینش موضوعی و رژیم حاکم بر آن درست است یا خیر. 📝 در اندیشه غرب نگاه متوازنی به «هست و باید» یا « حقیقت و اعتبار » حاکم نیست؛ لذا ما باید «هست - نیست و باید - نباید» های موجود در علوم تولید شده در فضای غرب را از یکدیگر جدا کنیم. 📝 سختی کار ما در تولید علوم انسانی در قسمت « باید و نباید » ها این است که بسیاری از «باید و نباید»های جدید، سنخیت و شباهتی با منابع مدون دینی ندارد؛ لذا نیازمند باز تولید منابع دینی هستیم؛ البته بازتولید منابع، انفعالی نیست بلکه بر اساس موازین حجیت است. 📝 یکی از دشواری‌های تولید علوم انسانی در قسمت « هست و نیست » ها می‌باشد. کار حوزه هستی‌شناسی پیچیدگی بیشتری از قسمت « باید و نباید» دارد چرا که: 🔸اولا بیشتر مسائل علوم انسانی در حوزۀ «هست و نیست» است. 🔸ثانیا نیازمند بازتولید منابع نقلی مرتبط می‌باشیم اما کتب رجال و درایه و اصول و قواعد حجیت متناسب با مباحث «هست و نیست» نگاشته نشده‌اند. 🔸ثالثا منابعی مثل عقل و شهود غیرمعصوم در امور جزئی یا حجت نیستند و یا اینکه برای همگان حجیت ندارند و لذا منبعی که بیشترین استفاده در این زمینه را دارد همان منبع نقلی می‌باشد. ☑️ در نتیجه باید منابع هستی‌شناسی که در متون دینی و نقلی وجود دارد با توجه به نیازسنجی دوره جدید اولا بازنویسی شوند و ثانیا کیفیت منطق زبان‌شناسی در حوزه «هست و باید » استخراج، تنظیم و توثیق گردد تا این منابع قابل استفاده گردند. ☑️ این موارد نیازهای اولیه تولید علوم انسانی جدید، خصوصا در حوزه فرهنگ و علوم اجتماعی می‌باشند که بدون وجود این مقدمات تولید علوم انسانی کامل نمی‌گردد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢درس خارج فقه روابط اجتماعی/36؛ 📌اقسام حسن ظن/ غلبه صلاح و فساد با حاکمیت سیاسی است یا فرهنگ‌ عامه مردم؟! 💠آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج فقه روابط اجتماعی، گفت: 🔻حسن ظن دو معنا دارد: 1⃣ حسن ظن معنای عامی دارد که مقابل سوءظن است، یعنی وقتی سوءظن نداشته باشید، حسن ظن می‌شود. مثلاً این فرد نگاه به نامحرم نمی‌کند، این حسن ظن است. این حسن ظن به معنای عام است، یعنی مقابل سوءظن است. 2⃣ حسن ظن به معنای خاص است که معارض سوءظن نیست، بلکه مزاد سوءظن است. حسن ظن به معنای خاص یعنی بگویید که این فرد در حال سلام کردن است یا کسی که سیلی به فردی می‌زند، سه احتمال دارد: 🔸ظلم می‌کند. 🔸آزاری ایجاد نمی‌کند و امر مباحی است. 🔸سیلی را برای نهی از منکر یا تأدیب می‌زند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/9Y5Jp ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #حوزه_رشته_جامعه_و_فرهنگ #آیت‌الله_اعرافی 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢گزارش اجمالی؛ 📌درس‌گفتار نظام‌های اسلامی 💠موضوع: بررسی اجتهادی مسائل تعلیم و تربیت 🔻استاد «سید نقی موسوی»، در درس‌گفتار نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، به بیان ادله پیرامون بررسی حکم بیدار نمودن متربی برای نماز، پرداخت: 📝 الف) دلیل عقلی: مرحوم کاشف الغطا بیان می‌دارد که عقل می‌گوید برای امور دنیوی مهم، بیدار کردن شخص خوابیده احسن است و اگر بیدار نکنیم عقل ما را مذمت می‌نماید. پس در امور اخروی به طریق اولی چنین است و از آنجاییکه «کل ما حکم به العقل حکم به الشرع» فلذا بیدار نمودن شخص نائم برای صلوه جایز است. 1⃣ در بررسی این استدلال، اولین نقدی که وجود دارد این است که تقریر به حسن جلب منفعت اشاره می‌کند یا دفع ضرر محتمل که هر دو می‌تواند باشد و اگر چنین است در رابطه با حسن جلب منفعت نمی‌گوید لازم و ضروری است بلکه کاری حسن و نیکو است. اما برعکس دفع ضرر محتمل را عقل می‌گوید لازم و ضروری است؛ البته ضرری که محتمل و متنابه باشد. 2⃣ اینکه حسن جلب منفعت را قبول داریم که فرزند بیدار شود و نماز بخواند تا ثواب جمع کند؛ از این وجوب بدست نمی‌آید که در نهایت نیز حسن را می‌رساند. 3⃣ در برخی از موارد این حسن معارض پیدا می‌کند مثلا در جاهایی که شخص راضی نباشد. اشکالات زیادی بر این دلیل وارد می‌شود که حداکثر حسن ایقاظ نائم را می‌رساند. 📝 ب) دلیل دوم) قاعده «احسان الی الغیر مستحب شرعا»؛ اعانه و کمک به دیگران مستحب است و بیدار نمودن دیگری برای نماز مقدمه‌ای برای نیکی است. 🔹نسبت به این استدلال ایراداتی وجود دارد که اولین آن چنین است که در زمانی که شخص راضی نباشد دیگر اعانه بر نیکی نیست و کلید واژه احسان نیز با زور و عدم رضایت شخص، سازگاری ندارد. نکته دیگر در مورد قاعده این است که اعانه بر نیکی نیز مهم است؛ یعنی امکانات انجام نیکی و خوبی برای فرد فراهم نمودن. حال آیا ایقاظ، اعانه بر نیکی است؟ و یا ایقاظ مقدمه صلوه است یا مقدمه‌ی مقدمه صلوه است؟ باید دقت شود که از لحاظ فلسفی ایقاظ مقدمه‌ی مقدمه‌ی نماز است درحالیکه عرفاً چنین نیست. 🔹نکته دیگر این است که اعانه به برّ و تقوا مربوط به زمانی است که کار باید شکل بگیرد. صدق اعانه، مشروط بر تحقق آن فعل نیک است. بنابراین اگر نتیجه ایقاظ نمازخواندن باشد اعانه است. 📝 ج)دلیل سوم: از باب ارشاد جاهل، ایقاظ متربی للصلوه جایز و واجب است. 🔹در بررسی استدلال، یک نزاع کبروی داریم که ارشاد جاهل را قبول داریم که واجب است اما ارشاد در موضوعات واجب نیست بلکه ارشاد در حکم جاهل است؛ توضیح اینکه در فقه می‌گوییم ارشاد واجب است و مراد ارشادالاحکام است نه موضوعات. آیا مراد مستدل این است که ایقاظ نائم ارشاد به موضوع است یا حکم؟ آیا نائم، جاهل است؟ 🔹آنچه بنظر می‌رسد ارشاد جاهل در اینجا صادق نیست چرا که نائم جاهل نیست فلذا چنین حکمی جاری نیست. 📝 د) دلیل چهارم: از باب امر به معروف و نهی از منکر ایقاظ نائم واجب است. 🔹در مورد اینکه نهی از منکر واجب است حرفی نداریم اما در مورد صغرای استدلال نزاعی وجود دارد که اولا در اینجا منکری وجود ندارد؛ چراکه بر شخص نائم تکلیفی نیست. 1⃣ نکنه اول) باید تفکیکی قائل شویم بین ترک یک نماز یا ترک چند نماز و یا عادت به ترک نماز و یا اینکه همان یک نماز ترک شود ولیکن از روی استخفاف نماز است که اینهم منکر است. 2⃣ نکته دوم ) اینکه این دلیل اختصاص به والدین و مربی نداشته و هرشخصی را شامل می‌شود. 3⃣ نکته سوم) اینکه با دقتی که کردیم و بیان داشتیم منکر ترک تربیت صلوه است؛ باید بگوییم که اگر چنین است پس ایقاظ تنها راه نهی از منکر نیست و مصداق نهی از منکر می‌تواند برنامه‌های تربیتی دیگری همچون تنظیم برنامه رژیم غذایی، تنظیم برنامه خواب خانواده و... باشد. لذا از باب نهی از منکر نمی‌توان حکم به وجوب ایقاظ نائم دهیم؛ البته جاییکه فرزند خواب باشد و در صورت بیدار نکردن وی، نمازش قضا می‌گردد ایقاظ وی مصداق نهی از منکر است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢حوزه و دانشگاه در جهت تقویت بنیه علمی و پژوهشی کشور گام بردارند 📌آیت‌الله محمدمهدی شب زنده‌دار در جلسه تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، گفت: 🔹بر حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و همه مراکز علمی و پژوهشی است که در زمینه تقویت بنیه علمی و پژوهشی کشور گام بردارند. 🔹حوزه‌های علمیه شیعه در جهان اسلام این مزیت را داشته‌اند که حتی غیر شیعیان هم به عظمت علمای شیعه معترف بودند چرا که مشاهده می‌کردند علمای شیعه در جهات گوناگون و عرصه‌های مختلف علمی صاحب‌نظر هستند. 🔹در جایی نوشته‌اند که بنده گفته‌ام حوزه نیازی به تحول ندارد در حالی که بنده چنین حرفی نزده‌ام. 🔹سخن بنده این بود که روش و متدی که در حوزه‌های علمیه از زمان شیخ طوسی تا به امروز وجود دارد روشی است که گمان نکنم باید استبدال به روش دیگر شود، البته ممکن است از روش‌های دیگری برای تکمیل آن استفاده شود. 🔹روش حوزه‌های علمیه این بوده که خواندن طلاب باید با تفکر، تأمل و دقت همراه باشد، آیا می‌توان به جای آن چیز دیگری گذاشت؟ به ما یاد دادند که باید درس‌ها را مباحثه کنیم، آیا بحث درس‌ها روش غلطی است؟ به ما آموزش دادند که باید تقریرات بنویسیم، روش دیگر حوزه‌های علمیه از گذشته تاکنون، تدریس و تدرس است و طلبه‌ای که مرتبه بالاتر را خوانده فرصت دارد که برای مراتب پایین‌تر از خود تدریس کند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/y5GOc ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #آیت‌الله_شب‌زنده‌دار 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢علم سکولار با فطرت ناسازگار است/ تهدید قرآن برای نشردهندگان اخبار بی‌پایه 📌حضرت آیت‌الله جوادی آملی در جلسه درس تفسیر قرآن کریم، گفت: 🔹انسان دارای دو علم میهمان و میزبان است؛ میزبان همان علمی است که خداوند در فطرت بشر قرار داد و علم میهمان درس و بحث دانشگاه و حوزه است که فرمود طلب علم فریضه است؛ دستور دین این است که میهمانی دعوت کنید که با میزبان بسازد؛ چیزی فرابگیرید که با صاحبخانه بسازد تا در درون انسان، نفاق و اختلاف و درگیری نباشد که این خاصیت علم‌های سکولار و الحادی است. 🔹حیف از نهج‌البلاغه که امروز دست ما از همه آن کوتاه است و محذوفات زیادی دارد؛ امام در این کتاب شریف به این مضمون فرمود که من کوهی هستم که سیل دارم و اگر شما سد نسازید شما را خواهد برد. 🔹خداوند نفاق را به عنوان مرض تعبیر کرده است. مرجف کسی است که اراجیف و خبرهایی که هنوز ثابت نشده و لرزان است، منتشر می‌کند؛ از این رو خداوند فرمود کسانی که برای سلب آرامش، امنیت و آزادی مردم اخبار سست و ثابت نشده می‌دهند، باید مورد تهدید قرار بگیرند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/QEgTv ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #آیت‌الله_جوادی_آملی 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢در نشست «بازخوانی اندیشه اجتماعی شهید صدر» مطرح شد: 📌برخی می‌گویند زمان عبور از شهید صدر رسیده است/ شهید صدر پیشگام در فقه نظامات است 🔹آیت‌الله سید منذر حکیم با تأکید بر اینکه شهید صدر چشمه جوشان و سرچشمه علم بود، گفت: متأسفانه برخی از افراد اندیشه‌های شهید صدر را نخوانده، نسنجیده و نادیده نقد کرده و می‌گویند زمان عبور از شهید صدر رسیده است. 🔹حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا: شهید صدر با فتوای فقها توانستند فقه نظامات را استخراج کنند که ورود به این مسأله کار نویی از ایشان بود. لذا شهید صدر را می‌توان پیشگام در فقه نظامات دانست. 🔹حجت‌الاسلام مجتبی الهی خراسانی: شهید صدر بر خلاف دیگران، پیش از ورود به مباحث معرفت شناسی درک کردند که ساخت مکتب و نظام اسلامی جز با معتبر دانستن یافته‌های تجربی ممکن نیست. 🔹مهدی حسین‌زاده یزدی: در مواجهه با آثار شهید صدر نباید دچار سوء فهم شویم. ایشان دوگانه‌هایی دارند که باید در کنار یکدیگر بررسی شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/ownMI ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
میرمعزی.gif
2.02M
💠در حال برگزاری است؛ 💢درس‌گفتار نظام‌های اسلامی 📌موضوع: مبانی فلسفی دانش اقتصاد اسلامی 👤استاد سید حسین میرمعزی 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢حکمی که حاکم بیان می‌کند مانند چیزیست که عقل بیان می‌کند/ شهید صدر از درون فتاوای فقها، فقه نظامات را استخراج کرد 📌حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در نشست بازخوانی اندیشه‌های اجتماعی شهید صدر، با اشاره به این که شهید صدر مستقیم وارد مسائل اقتصاد اسلامی شده و در آن شیوه خود را بیان می‌کند که ما نیز می‌توانیم قواعد مربوط به فقه نظام را در آن انتزاع کنیم، عنوان داشت: فقیه می‌تواند از یک متن، مسائل شخصی فقه را استخراج کند و شهید صدر براساس فتوای فقها قواعد مربوط به فقه نظامات را استخراج کرده است. 🔹فقه نظامات نیاز از بین رفتنی نیست بلکه شدیدتر احساس می‌شود و الگوی شهید صدر در این‌باره برای جامعه ما قابل دنبال شدن است. شهید صدر را می‌توان پیشگام در فقه نظامات دانست. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/e7vK8 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حوزه_رشته_جامعه_و_فرهنگ #حجت‌الاسلام_پارسانیا #شهید_صدر 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🏴 آیت‌الله سید نورالدین اشکوری از شاگردان شهید صدر درگذشت ◾️ آیت‌الله اشکوری از قدیمی‌ترین شاگردان آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر، وکیل بسیاری از مراجع همچون حضرات آیات سیدمحسن حکیم و سید ابوالقاسم خویی و مدتی نیز نماینده مقام معظم رهبری در کشور سوریه بود. ◾️ آیت‌الله اشکوری از معتمدان شهید صدر بود و در بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی نمایندگی او را برعهده داشت و نامه‌های به‌جامانده از شهید صدر خطاب به وی نشان‌دهنده عمق و گستره بسیار زیاد ارتباط میان این شاگرد و استاد است. ◾️ وی پژوهشگاه تخصصی شهید صدر را هم‌زمان با کنگرۀ بین‌المللی شهید صدر در سال ١٣٧٩ تأسیس کرد و مجموعه آثار شهید صدر را برای اولین‌بار در قالب «موسوعه‌الامام الشهید السید محمدباقر الصدر» به‌چاپ رساند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢برای تحقق بیانیه گام دوم باید به اندیشه‌های افرادی مانند شهید صدر احاطه داشت/ مظلومیت شهید صدر در مجامع علمی 📌آیت‌الله سید منذر حکیم، در نشست بازخوانی اندیشه اجتماعی شهید صدر، گفت: 🔹بیانیه گام دوم که توسط رهبر معظم انقلاب صادر شد، آغازی برای یک حرکت جدید است و بدون احاطه به اندیشه‌های افرادی مانند شهید صدر و فراگیری صحیح آن این گام با مشکلاتی روبرو می‌شود. 🔹شهید صدر چشمه جوشان و سرچشمه علم بود، ولی با این وجود در مجامع علمی، حوزه‌های علمیه به ویژه حوزه علمیه نجف و دانشگاه‌ها مظلوم هستند. شاید شهید صدر در حوزه‌های خارج از ایران و عراق شناخته‌تر باشد. 🔹اندیشه‌های شهید صدر جدید و نو است ولی متأسفانه برخی از افراد بدون خواندن، سنجیدن و شناخت مطالب، ساز عبور از ایشان را می‌زنند. همان‌گونه که همین افراد عبور از اندیشه‌های شهید مطهری و امام راحل را نیز مطرح می‌کنند. این حرکت‌ها غیر علمی است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/wWCoO ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حوزه_رشته_جامعه_و_فرهنگ #آیت‌الله_سیدمنذرحکیم #شهید_صدر 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
بستان.gif
831.3K
💠در حال برگزاری است؛ 💢درس خارج فقه نظام‌های اسلامی 📌موضوع: فقه جنسیت 👤استاد حسین بستان 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
تراشیون.gif
1.25M
💢در حال برگزاری است؛ 📌دوره تربیت کودک 👤استاد سید علیرضا تراشیون 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢گزارش اجمالی؛ 📌دوره تربیت کودک 🔻استاد سیدعلیرضا تراشیون، در دوره تربیت کودک که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد: 📝 بیش فعالی اختلال روانی است که فرد دچار عدم تمرکز و توجه، همراه با رفتارهای تکانشی می‌شود. 📝 12 تا 17 درصد کودکان دچار بیش فعالی هستند. 📝 تقریبا پسران دو برابر دختران دچار بیش فعالی هستند. 📝 علت و ریشه دقیقی برای بیش فعالی وجود ندارد. 📝 گاهی کودکان پس از تولد دچار بیش فعالی می‌شوند. 📝 از هر 10 بیش فعال تنها 1 نفر پیگیری درمانی می‌شود. 🔻 دلایل احتمالی بیش فعالی: 🔹استفاده از رسانه‌های تصویری مانند موبایل 🔹تغذیه نامناسب کودک 🔹ارث از والدین 🔹دوران بارداری پرمخاطره 🔹تغذیه نامناسب دوران بارداری 🔹بالا بودن سرب خون 🔹مصرف مشروبات الکلی و سیگار و... ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢سرمایه‌های شهید صدر برای نظریه‌پردازی/ تفکر شهید صدر شبکه‌ای است 📌حجت‌الاسلام مجتبی الهی خراسانی در نشست بازخوانی اندیشه اجتماعی شهید صدر، گفت: 🔹چند وجهی بودن شهید صدر سبب می‌شود هر یک از افراد براساس رشته تخصصی خود درباره ایشان نظر بدهند و این ما را در خطر تجزیه اندیشه شهید صدر قرار می‌دهد و ممکن است سبب از بین رفتن انسجام نظری در وجوه مختلف شود از این رو باید به ابعاد مختلف ایشان پرداخت. 🔹شهید صدر بر خلاف بسیاری از افراد، پیش از ورود به مباحث مختلف اقتصادی، اجتماعی و... درک کردند که ساخت مکتب و نظام اسلامی جز با معتبر دانستن یافته‌های تجربی امکان‌پذیر نیست. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/Wa9SS ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حوزه_رشته_جامعه_و_فرهنگ #حجت‌الاسلام_الهی‌خراسانی #شهید_صدر 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢مدل‌های اجرایی گردشگری نو براساس ذخایر فقهی ایجاد شود 📌آیت‌الله علیرضا اعرافی، در افتتاحیه همایش بین‌المللی فقه گردشگری، گفت: 🔹برخی گمان می‌کنند اسلام نقطه مقابل نشاط است ولی با صراحت می‌گوییم حوزه و نهاد علم و دین اسلامی، مبلغ و مروج نشاط است؛ اما نشاط اجتماعی در قالب چارچوب‌های انسانی و ارزش‌های متعالی. سفر آن‌گاه که مولد یک نشاط برای برون رفت از پژمردگی‌ها و افسردگی‌ها شود، از اباحه به استحباب و گاهی وجوب می‌آید. 🔹در 50 باب فقهی، کمتر بابی را می‌توان یافت که به شکلی در گوشه‌ای از آن به مقوله سفر نرسیم. 🔹مجموعه ذخایر فقهی را باید به کمک متخصصان گردشگری به مدل‌های اجرایی گردشگری نو تبدیل کرد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/EkW2i ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #آیت‌الله_اعرافی 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
فرحانی.gif
1.38M
💢در حال برگزاری است؛ 📌درس‌گفتار نظام‌های اسلامی 💠موضوع: روشی نو در پاسخگویی دینی به مسائل فرهنگی و اجتماعی 👤استاد علی فرحانی 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢درس خارج جهاد/19؛ 📌منابعی در کلیسای نوتردام بود که شعائر مسیحیت را زیر سؤال می‌برد/ جایز نبودن تخریب کلیسا و کنیسه در جنگ 🔹آیت‌الله احمد عابدی در درس خارج جهاد، با بیان اینکه در طول تاریخ تعداد زیادی از مساجد مسلمانان توسط مسیحیان تصرف و به کلیسا تبدیل شده است و کلیساهایی نیز وجود دارد که تبدیل به مسجد شده است. ولی مسأله شرعی آن این است که اگر در جایی افراد مسیحی یا یهودی وجود دارد جایز نیست فردی کلیسای آن‌ها را ویران کند ولی اگر مسیحیان یا یهودیان از شهر یا روستایی مهاجرت کرده باشند به طوری که کلیسا دیگر مراجعه کننده مسیحی نداشته باشد جایز است آن را تبدیل به مسجد کرد. 🔹زیر کلیسایی که سوزاندنش(نوتردام) مدفن انجیل‌هایی بود که پاپ آن‌ها را قبول نداشته و تکفیر می‌کرد. احتمالاً این کار(آتش سوزی) تعمدی بوده و اینکه کار بزرگان خود مسیحیت باشد، بسیار زیاد است. چون این کلیسا بر خلاف کلیساهای دیگر عقایدی داشت. برای نمونه در این کلیسا ذخایری بود که می‌گفت عیسی(ع) خدا نیست. یا این که دین مسیحیت برای پولوس است نه عیسی(ع). به همین دلیل بنده بسیار احتمال می‌دهم که این آتش‌سوزی تعمدی بوده باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/N6H0T ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #آیت‌الله_عابدی 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com