🔰 تمدن بیشتر جنبه علمی و فرهنگ بیشتر جنبه معنوی دارد
🔻 استاد علی عسگری وزیری در درسگفتار «فرهنگ سازمانی از منظر اسلام» عنوان کرد؛
📚 ویژگیهای فرهنگ عبارتند از اکتسابی، قابل انتقال، تأمین کننده نیازهای انسان، سازگاری، خشنودی بخش، هویت دهنده، مصونیت آور، پویا، تأثیرپذیر، عام ولی خاص و اختیاری.
📚 تفاوت فرهنگ و تمدن: این دو واژه داری حوزه معنارسانی مستقلی هستند و باید میان آن دو تمایز قائل شد.
📚 تمدن بیشتر جنبه عملی و عینی دارد و فرهنگ جنبه ذهنی و معنوی.
📚 در مجموع در بحث تمایز میان فرهنگ و تمدن با هر نگرشی، با چند دیدگاه روبهرو هستیم؛
🔹 1 - فرهنگ، وجه معنوی متعالی زندگی اجتماعی انسان است و تمدن وجه مادی و لمس نشدنی جامعه.
🔹 2 - فرهنگ، وجه فعال رشد و پرورش فکر است و تمدن، صورت تثبیتشده وجه ایستای فرهنگ.
🔹 3 - فرهنگ، نوع شکلگیری اخلاقی، عقلی و روحی فرد و تبلور آن در تربیتیافتگی، وضع قوانین و آداب و رسوم اجتماعی یک قوم یا اقوام منطقه خاص جغرافیایی است که از نظر دین، ملیت و زبان با هم یکسان هستند.
📚 تعریف فرهنگ اسلامی: مجموعه عقاید، باورها، ارزشها، آداب و رسوم، الگوها، روش و شیوههای عمل متخذ از قرآن کریم و سنت معصومین.
📚 فرهنگ اصیل اسلامی معنایش تکیه بر سه عنصر اساسی زیر میباشد؛
🔹 1 - عنصر اول شامل باورها و عقاید مربوط به خدا، ارتباط انسان با خود، خدا، جهان، طبیعت و همچنین یقین به اصول محوری توحید، معاد، نبوت، عدل و امامت(سطح بینش)
🔹 2 - سطح نیت و گرایش
🔹 3 - سطح کنش و رفتار
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مدیریت
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 امنیت یک بحث فطری است نه فقهی/ امنیت حق مردم بوده و یکی از وظایف مهم حکومت تأمین آن است
🔰 آیتالله احمد عابدی در درس خارج «جهاد» تأکید کرد؛
🔹 امنیت یکی از حقوق مردم است و جهاد و دفاع برای تأمین امنیت مردم است. از آیات و روایات روشن میشود امنیت حق است.
🔹 اینکه میبینیم در بسیاری از کتابهای فقهی ما در زمان قاجار و صفویه علما در ابتدای کتابهای خود شاه را دعا کردهاند نه اینکه حکومت را قبول داشتند، بلکه نگاه میکردند آیا شاه برای مردم امنیت ایجاد کرده یا خیر. اگر ایجاد کرده بود او را دعا میکردند.
🔹 ائمه اطهار(ع) یقیناً حکومت بنی امیه و بنی عباس را حکومت طاغوت میدانستند ولی هیچ گاه کاری که خلاف امنیت باشد را انجام ندادند.
🔹 برخی بر اساس آیه، روایت و فتوا میگویند امنیت قابل واگذاری است در حالی که تمامی اینها عنوان ثانویه است. عنوان ثانویه نیز ملاک حکم نیست.
🔹 در کشور ما ادیان و مذاهب دیگر وجود دارد آیا باید شیعیان برای تأمین امنیت آنها شهید شوند؟ چه بسا باید این افراد نیز شرکت داشته باشند.
🔹 هیچ دلیل فقهی وجود ندارد که نباید از غیر مسلمان و غیر شیعه در امنیت کمک گرفت. اگر دلیل ندارد باید بگوییم جایز است، بلکه بهتر هم است.
🔹 امنیت به دو نوع ایجابی و سلبی تقسیم میشود و بیشتر حوزویان امنیت را به شکل سلبی تفسیر میکنند.
🔹 امنیت غایت و هدف جهاد است. امنیت یک بحث فطری است نه فقهی ولی جهاد یک بحث فقهی است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15038
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 تمسک به غرض مولی و تأمین غرض او در تربیت
📌 استاد ابوالقاسم مقیمیحاجی در درس خارج «قواعد عام فقه تربیت» تأکید کرد؛
🔻 تمسک به غرض مولی و تأمین غرض او
🔹 در جاهل مقصر که تکلیف در حق او منجز شده، اگر احتمال تأثیر نباشد هر چند تکلیف هست و غرض هست ولی راهی برای تحصیل غرض مولی نیست، زیرا تأثیری ندارد.
🔹 عقل در چنین مواردی حکم به لزوم اتیان ندارد و فرض مسأله این است که غرض محقق نخواهد شد.
🔹 اگر احتمال تأثیر وجود داشته باشد مانع مرتفع شده فلذا وجوب ثابت میشود.
🔹 صرف احتمال تأثیر موجب تأمین غرض میشود یا زمینه تأمین غرض محقق میشود؟
🔹 اگر مدعا این بود که عقل حکم میکند به تأمین زمینه تحقق غرض، این وجوب ثابت میشود ولی اگر مدعا اصل تأمین غرض باشد، ارشاد تأمین غرض نمیکند و فقط ایجاد زمینه است فلذا وجوب ثابت نمیشود. چون با این دلیل راهی برای تأمین غرض وجود ندارد.
🔻 تمسک به قاعده لطف
🔹 لطف خدای متعال در برخی موارد بی واسطه است مثل جایی که ارسال رسل میکند. برخی اوقات لطفش با واسط میباشد مثل ایصال احکام الهی به مردم از طریق انبیاء عظام. خدای متعال از باب لطف بر انبیا واجب کرده که برای جاهلین احکام الهی را ایصال و ابلاغ کنند.
🔸 اشکال: اصولیون از متاخرین تمسک به قاعده لطف را مناقشه کردهاند لذا وجوب ارشاد از این باب قابل اثبات نخواهد بود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 هیئت تراز اسلامی چگونه محقق میشود/ هیئت مذهبی ریشه در فرهنگ ما دارد
📌 محمدحسین رجبی دوانی، پژوهشگر تاریخ اسلام در گفتوگویی مطرح کرد:
🔹 هیئت مذهبی ظرفیتی فوقالعاده و ارزشمند است که ریشه در فرهنگ ما دارد. هیئتهای مذهبی یکی از بهترین زمینهها و عرصهها در حفظ ایمان برای ارزشهای الهی و انقلابی خواهد بود.
🔹 توجه به هیئتهای مذهبی و تقویت آنها در عرصه بصیریتافزایی و الگوگیری از اهل بیت(ع) به عنوان پیشوایان ما میتواند، هم سبک زندگی ما را در مسیری که اهل بیت(ع) تأکید داشتهاند قرار دهد و آن را دگرگون کند و هم سطح بصیرت جامعه و فرزندان ما را بالا ببرد که در برابر فتنهها و تهدیداتی که دشمن دارد، هوشمندانه عمل کنند.
🔹 دشمن امروز درصدد است که هیئتهای مذهبی را با آسیبهای جدی مواجه کند؛ برنامه دشمن این است که صرفاً احساسات، عزاداری و اشک ریختن در مجالس عزاداری برقرار باشد و آنها را از امور سیاسی دور کند؛ سپس با گسترش خرافات و اقداماتی که شأن اهل بیت(ع) را مخدوش میکند، بهانهتراشی کند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15044
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#تاریخ_و_سیره
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 بررسی روش توسعه نظریهپردازی اقتصاد اسلامی در نشریه «مطالعات اقتصاد اسلامی»
🔰 عناوین مقالات در این نشریه به شرح ذیل است:
📚 مقدمهای در تبیین روش و فرآیند توسعه نظریهپردازی اقتصاد اسلامی (فرآیند عبور از مبانی نظری به الگوهای عملیاتی)
📚 بررسی آزمایشگاهی ارتباط میان دینداری و چرخش انگیزهها در فعالیتهای گروهی؛ رهیافت نظریه بازیها در چارچوب اقتصاد رفتاری
📚 ارزیابی راهکارهای دستیابی به عدالت اقتصادی با رویکرد پویایی سیستمی
📚 تبیین و رتبهبندی شاخصهای کارایی و اثربخشی دولت در اقتصاد اسلامی
📚 آسیبشناسی و نقد وضعیت بانکداری ایران از منظر عدالت اقتصادی
📚 تأثیر توزیع تسهیلات بانکی بر رشد اقتصادی ایران؛ با تأکید بر عقود مشارکتی و مبادلهای
📚 ارزیابی تأثیر عملکرد مطابق با قانون بانکداری بدونربا در سپردههای سرمایهگذاری بر کارایی اقتصادی نظام بانکی؛ کاربرد برآوردگر AB N-step GMM در الگوی دادههای ترکیبی پویا
📚 مقایسه تطبیقی عقود مرابحه و سلف از طریق اثرگذاری بر مطلوبیت طرفین قرارداد (کاربردی از الگوریتم ژنتیک)
📚 بررسی مشروعیت اجاره پول
📚 بررسی فقهی قرارداد جعاله بانکی
📚 تحلیل انطباق عملیات و صورتهای مالی بانکها در بخش ارزی بر ضوابط بانکداری بدونربا
📚 مسئولیت کیفری بازرس و حسابرس شرکتهای بورسی در پرتو قانون بازار اوراق بهادار و فقه امامیه
📚 مؤلفههای نظام تصمیمگیری اقتصادی در چارچوب الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
📖 اطلاعات بیشتر:
🌐 http://meftaah.com/?p=15047
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#معرفی_نشریه
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 قرارداد آتی زمانی صحیح است که قصد طرفین انجام معامله واقعی باشد
🔻 آیتالله علی عندلیبی همدانی در درس خارج «بورس و اوراق بهادار» عنوان کرد؛
📚 قرارداد آتی: یعنی دو طرف متعهد بشوند در زمان معین، مقدار معینی از دارایی خود را با هم معامله کنند و فروشنده متعهد به فروش و خریدار متعهد به خرید میشود.
📚 یکی از راههای تصحیح این قرارداد این است که این عقد را معاهده بین الطرفینی بدانیم.
📚 طرفین باید در زمان انعقاد قرارداد، قصد جدّی بر تعهد بر خرید واقعی و فروش واقعی داشته باشند.
📚 از مسلمات فقه این است که اگر اراده جدّی به قراردادی نداشته باشند، آن قرارداد محقق نمیشود.
📚 نکته مهم باید ببینیم قصد جدّی دو طرف در این معاهده، چه چیزی میباشد، اگر قصد آن دو چیزی غیر از مفاد تعهدنامه باشد، این معاهده محقق نمیشود چون آن را قصد نکردهاند ولو انشاء کرده باشند و یا بر زبان آورده باشند و مثلا امضاء کرده باشند.
📚 قراردادآتی به معنای معاهده در فرضی که قصد طرفین در زمان انعقاد قرارداد، انجام معامله واقعی در نهایت باشد و متعهد بر همین امر بشوند، صحیح و لازم است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15052
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 نگاهی بر قلمرو ضلال و ضالّه
❇️ استاد سیدنقی موسوی در درسگفتار «فقه معلمی» تصریح کرد؛
🔻 الاضلال حرام و عدم الهدایه متعلم اضلال؛ عدم الهدایه حرام
🔹 تقریر اول: اضلال در شغل معلمی حرام است؛ عدم هدایت نوعی اضلال است و حرام است.
🔹 تقریر دوم: اضلال حرام است عدم هدایت مقدمه اضلال است.
🔹 تفاوت دو تقریر در مصداقیت و مقدمیت است.
🔻 نقد تقریر اول:
🔰 هدایت نکردن خودش مصداق اضلال نمیباشد؛ چرا که هدایت نکردن در مورد جایی که باید هدایت کند و نکرده، اضلال است. در حالی که موضوع بحث این است آیا معلم شأنیت هدایت دارد یا ندارد.
🔰 هدایت نکردن معلم نوعی اضلال است، ولی هدایتگری معلم که خودش آگاهی ندارد نوعی اضلال است؟
🔻 نقد تقریر دوم:
🔰 عدم الهدایه در آنجایی که شخص شأنیت هدایت دارد و هدایت نکرده، زمینهچینی برای ضلال است، ولی دلیلی نمیشود به طور کلی هدایت نکردن را مقدمه گمراهی و ضلال بدانیم.
🔰 نتیجه: هیچ کدام از دو تقریر از استدلال تمام و کافی نبوده؛ فلذا استدلال تمام نیست و قابل استناد نمیباشد و دلیل اعم از مدعا است.
🔹 در کاربردهای قرآنی، ضلال و هدایت در مقابل هم قرار گرفتهاند؛ لذا به لحاظ کاربستهای قرآنی راه هدایت و ضلالت دوتاست و هدایت کارکرد دین بوده و اضلال در مقابل آن میباشد.
🔹 قلمرو ضلال و ضالّه تا جایی است که در مقابل راه حق و راه اسلام باشد و دیگران را از اسلام دور کند؛ بنابراین حوزه اضلال منوط به عقاید نبوده و در حوزه اخلاق و فقه، نیز مطرح میشود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
10.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 بشارت وصل؛ آخرین گفتوگوهای پیامبر اکرم(ص) و حضرت فاطمه زهرا(س)
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فاطمیه
#کلیپ
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🎥 https://www.aparat.com/v/8PfjB#
💯 سلسله نشستهای علمی رابطه فقه و حقوق در الگوی کلان نظام اسلامی؛
📌 با موضوع «روششناسی استنباط حکم در فقه و حقوق و تأثیر آن بر ساختار حقوقی جمهوری اسلامی ایران» برگزار میشود.
👤 ارائه دهنده: دکتر محمود حکمتنیا
🗓 زمان برگزاری: پنجشنبه ۱۰ بهمن ۹۸، ساعت ۱۰ صبح
🕌 مکان برگزاری: قم، خیابان صفائیه، کوچه ممتاز، ساختمان نورالثقلین، پژوهشگاه فقه نظام
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢دفاع از ولایت و شکلگیری یک تمدن/ حضرت زهرا(س) الگو برای انسان به معنای عام است
📌آیتالله ابوالقاسم علیدوست در گفتوگویی مطرح کرد:
🔹شخصیتی مثل حضرت زهرا(س)، نه فقط الگو برای زنان یا زنان در زمان و مکان خاص، که الگو برای انسان به معنای عام است. این ادعا نیست و کسی که بی طرف باشد، اگر روش و منش و افکار حضرت فاطمه(س) را دنبال کند به این نتیجه میرسد.
🔹ولایتپذیری و دفاع از ولایت یکی از اصلیترین ابعاد شخصیتی حضرت زهرا(س) و در واقع درس و الگویی مهم برای همه ما است. این سیره حضرت فاطمه(س) در مقام دفاع از ولایت در واقع یک تمدن را شکل داد.
🔹ایشان در دفاع از ولایت و امامت، اول مدافع ولایت است، آن هم با ادراک به موقع، اظهار به موقع و اقدام به موقع. ادراک یعنی قضیه را به موقع درک میکند و در خطبه فدکیه به موقع اظهار و در دفاع از امیرالمومنین علی(ع) به موقع اقدام میکند از این جهت در این عرصه نیز ایستاده بر قله است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15061
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#تاریخ_و_سیره
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
بیانات رهبر انقلاب - مقام فاطمی.mp3
6.22M
🔈 بیانات رهبر انقلاب درباره حضرت فاطمه زهرا(س)/ مقام فاطمی
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#صوت
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com