eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
7.9هزار دنبال‌کننده
10.2هزار عکس
470 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 نگاهی بر قلمرو ضلال و ضالّه ❇️ استاد سیدنقی موسوی در درس‌گفتار «فقه معلمی» تصریح کرد؛ 🔻 الاضلال حرام و عدم الهدایه متعلم اضلال؛ عدم الهدایه حرام 🔹 تقریر اول: اضلال در شغل معلمی حرام است؛ عدم هدایت نوعی اضلال است و حرام است. 🔹 تقریر دوم: اضلال حرام است عدم هدایت مقدمه اضلال است. 🔹 تفاوت دو تقریر در مصداقیت و مقدمیت است. 🔻 نقد تقریر اول: 🔰 هدایت نکردن خودش مصداق اضلال نمی‌باشد؛ چرا که هدایت نکردن در مورد جایی که باید هدایت کند و نکرده، اضلال است. در حالی که موضوع بحث این است آیا معلم شأنیت هدایت دارد یا ندارد. 🔰 هدایت نکردن معلم نوعی اضلال است، ولی هدایتگری معلم که خودش آگاهی ندارد نوعی اضلال است؟ 🔻 نقد تقریر دوم: 🔰 عدم الهدایه در آنجایی که شخص شأنیت هدایت دارد و هدایت نکرده، زمینه‌چینی برای ضلال است، ولی دلیلی نمی‌شود به طور کلی هدایت نکردن را مقدمه گمراهی و ضلال بدانیم. 🔰 نتیجه: هیچ کدام از دو تقریر از استدلال تمام و کافی نبوده؛ فلذا استدلال تمام نیست و قابل استناد نمی‌باشد و دلیل اعم از مدعا است. 🔹 در کاربردهای قرآنی، ضلال و هدایت در مقابل هم قرار گرفته‌اند؛ لذا به لحاظ کاربست‌های قرآنی راه هدایت و ضلالت دوتاست و هدایت کارکرد دین بوده و اضلال در مقابل آن می‌باشد. 🔹 قلمرو ضلال و ضالّه تا جایی است که در مقابل راه حق و راه اسلام باشد و دیگران را از اسلام دور کند؛ بنابراین حوزه اضلال منوط به عقاید نبوده و در حوزه اخلاق و فقه، نیز مطرح می‌شود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #علوم_تربیتی #درس_گفتار #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
10.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 بشارت وصل؛ آخرین گفت‌وگوهای پیامبر اکرم(ص) و حضرت فاطمه زهرا(س) ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #فاطمیه #کلیپ #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com 🎥 https://www.aparat.com/v/8PfjB#
💯 سلسله نشست‌های علمی رابطه فقه و حقوق در الگوی کلان نظام اسلامی؛ 📌 با موضوع «روش‌شناسی استنباط حکم در فقه و حقوق و تأثیر آن بر ساختار حقوقی جمهوری اسلامی ایران» برگزار می‌شود. 👤 ارائه دهنده: دکتر محمود حکمت‌نیا 🗓 زمان برگزاری: پنج‌شنبه ۱۰ بهمن ۹۸، ساعت ۱۰ صبح 🕌 مکان برگزاری: قم، خیابان صفائیه، کوچه ممتاز، ساختمان نورالثقلین، پژوهشگاه فقه نظام ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حقوق #نشست_علمی #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢دفاع از ولایت و شکل‌گیری یک تمدن/ حضرت زهرا(س) الگو برای انسان به معنای عام است 📌آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در گفت‌وگویی مطرح کرد: 🔹شخصیتی مثل حضرت زهرا(س)، نه فقط الگو برای زنان یا زنان در زمان و مکان خاص، که الگو برای انسان به معنای عام است. این ادعا نیست و کسی که بی طرف باشد، اگر روش و منش و افکار حضرت فاطمه(س) را دنبال کند به این نتیجه می‌رسد. 🔹ولایت‌پذیری و دفاع از ولایت یکی از اصلی‌ترین ابعاد شخصیتی حضرت زهرا(س) و در واقع درس و الگویی مهم برای همه ما است. این سیره حضرت فاطمه(س) در مقام دفاع از ولایت در واقع یک تمدن را شکل داد. 🔹ایشان در دفاع از ولایت و امامت، اول‌ مدافع ولایت است، آن هم با ادراک به موقع، اظهار به موقع و اقدام به موقع. ادراک یعنی قضیه را به موقع درک می‌کند و در خطبه فدکیه به موقع اظهار و در دفاع از امیرالمومنین علی(ع) به موقع اقدام می‌کند از این جهت در این عرصه نیز ایستاده بر قله است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15061 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #تاریخ_و_سیره #گفتگو #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
بیانات رهبر انقلاب - مقام فاطمی.mp3
6.22M
🔈 بیانات رهبر انقلاب درباره حضرت فاطمه زهرا(س)/ مقام فاطمی ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #صوت 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 / نقش حضرت فاطمه(س) در دفاع از ولایت 📌 مشاهده و دریافت سایز اصلی: 🌐 http://meftaah.com/?p=15066 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ ارتباط تنگاتنگ علوم انسان شناسی، تربیت و اخلاق 💢 استاد محمد عالم‌زاده نوری در درس‌گفتار «استنباط حکم اخلاقی از منابع دینی» عنوان کرد؛ 📝 فقه اخلاق در محوریت یکسری از علوم دیگری قرار دارد که به نوعی به آن‌ها خدمت می‌رساند که عبارتند از فقه تربیت، فقه تزکیه، فقه معنویت، فقه سلوک، فقه آداب، فقه النفس. 📝 در کتب کهن اخلاقی سه علم به واسطه ارتباط تنگاتنگی که با یکدیگر دارند در کنار یکدیگر آمده‌اند، آن علوم انسان‌شناسی، تربیت و اخلاق است. 📝 انسان شناسی به بیان ویژگی‌های موهوبی و سرشتی انسان می‌پردازد. 📝 تربیت علم تحول انسان می‌باشد و چگونگی پدیدآوری کمالات در انسان و از بین رذائل در وی را بیان می‌کند. 📝 اخلاق نیز مفاهیم ارزش‌گذار و غیرارزش‌گذار در انسان را شرح می‌دهد. 📝 در صورتی که این مباحث به روش اجتهادی از منابع نقلی بیان شود، در واقع عملی فقهی می‌باشد و قبل از آن علم، کلید واژه فقه اضافه می‌شود. برای نمونه علم تربیت را فقه تربیت می‌گوییم. 📝 علم عرفان به دو دسته نظری و عملی تقسیم می‌شود. 1️⃣ عرفان نظری: حاصل یافته‌های عارف بعد از سلوک است که به زبان عقلی و همه‌فهم بیان شده است. 2️⃣ عرفان عملی: در واقع مراحل سلوک یا سفرنامه عارف از تجربیات سلوکی در مسیر خودش بر اساس مشاهداتش می‌باشد. 📝 اگر در علم عرفان به روش اجتهادی از منابع نقلی استفاده نماییم آن را فقه السلوک گویند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #علوم_تربیتی #درس_گفتار #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ حکم لمس بدن نامحرم توسط پزشک به وسیله دستکش پلاستیکی/ برای کار حرام پزشک مستحق اجرت نیست 🔻 آیت‎الله محمد قائنی در درس خارج «فقه پزشکی» عنوان کرد؛ 🔹 لمس با دستکش پزشکی جایز است یا خیر؟ مرحوم آقای تبریزی: اگر لااقل یك طرف دستکش پوشيده است، در صورتی كه قصد التذاذ جنسی نباشد، مانعی ندارد. 🔹 در روایات تعبیر «ثوب(دستکش پارچه‌ای)» استفاده شده حال باید دید دستکش‎های پلاستيکی صدق می‌کند یا خیر؟ به نظر صدق «ثوب» بر این نوع دستکش‌ها بعيد است. 🔹 در پارچه احساس مباشرت و تماس شکل نمی‌گيرد بر خلاف دستکش‌های پلاستيکی و... و لذا از روایات كه گفته است مصافحه جایز نيست مگر از «ورای ثوب» می‌توان استفاده كرد كه لمس با این دستکش‌ها اشکال دارد. 🔹 از روایت استفاده می‌شود كه لمس از روی پارچه سایر اعضاء غير از اعضای مصافحه هم اشکال ندارد و اعضای مصافحه خصوصيتی ندارد. 🔹 اخذ اجرت برای كار حلال و جایز اشکالی ندارد اما اگر طبابت به وجه حرام اتفاق بيافتد آیا پزشک مستحق اجرت است؟ در این مسأله دو صورت قابل تصویر است؛ 🔹 اگر خود طبابت كار حرامی باشد. در این صورت پزشک برای علاج مستحق هيچ اجرتی نيست چون ماليت كار حرام از نظر شرع ملغی است و استحقاق اجرتی وجود ندارد. 🔹 فعل حرام مقدمه علاج باشد مثل اینکه برای معاینه و تشخيص لمس و نظر حرام می‌كند اما علاج(مثلا نوشتن دارو) كار حرامی نباشد، در این صورت اخذ اجرت برای علاج اشکال ندارد هر چند مقدمه‌اش حرام باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15072 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢پایگاه خبری - تحلیلی #مفتاح را در اینستاگرام دنبال کنید: 🌐 Http://instagram.com/meftaah_com _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 جایگاه انقلاب اسلامی در عصر جدید/ علوم باید در خدمت اهداف علوم انسانی اسلامی تعریف شوند 🔰 حجت‌الاسلام علیرضا پیروزمند در نشست علمی مطرح کرد؛ 🔹 تمدن اگر چه تعاریف متفاوت دارد، اما به نظر ما تمدن آن محیط زیست عینی است که بشر برای ارضای نیازهای خودش ایجاد کرده است. 🔹 اگر مبنا و جهت تمدن را اسلام بدهد و جریان ارضای نیاز و نظام نیازمندی که قرار است بشر به دنبال آن حرکت کند را فرهنگ اسلامی تعریف کرد، این تمدن اسلامی می‌شود. 🔹 در معیار ساخت عصر جدید ما دو لایه اصلیِ تحول بنیادی و تحول راهبردی داریم؛ در تحول بنیادی اگر نگرش ارتباط انسان با خود، خدا، دیگر انسان‌ها و طبیعت متفاوت تعریف شد، تحول بنیادی در نگرش انسان ایجاد شده است و این یعنی آغاز عصر جدید! 🔹 قبل از انقلاب در غرب، عصر جدید اتفاق افتاد. بعد از رنسانس نگرش انسان نسبت به خودش و خدا تغییر کرد و نتیجه آن دو مبنای مهم در مدرنیته یعنی سکولاریسم و اومانیسم شد. 🔹 انقلاب اسلامی ورود در عصر جدید است، یعنی در انقلاب ارتباط انسان با خدا و دیگران و طبیعت مجدداً دست‌خوش تعریف جدید شد و این تحول بنیادی زمینه تحول راهبردی یعنی تحول در الگوی پیشرفت و ساختارها و محصولات است. 🔹 با احیای فرهنگ اسلام، وحی به عنوان یک ملاک بالادستی در علم‌ورزی به رسمیت شناخته می‌شود، لذا صحبت از علوم انسانی اسلامی مطرح شد و اینکه غیر علوم انسانی هم باید در خدمت اهدافی که علوم انسانی اسلامی تعریف می‌کند قرار گیرد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15075 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #علوم_تمدن_اسلامی #نشست_علمی #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 آیت‌الله احمد عابدی در درس خارج «جهاد»؛ 📌 تهاجم رسانه‌ای؛ مصداق واقعی ترور/ کار فرهنگی و رسانه‌ای جهاد کبیر است ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #عکس_نگاشت 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 اولین شماره از دوفصلنامه نظام ولایی منتشر شد 📌 این دوفصلنامه، با هدف تولید و ترویج اندیشه و علم در حوزه فقه سیاسی، نظام سیاسی و حکومت اسلامی(ولایت فقیه)، به همت موسسه اندیشه تمدنی اسلام و با سردبیری حجت‌الاسلام دکتر ذبیح‌الله نعیمیان با اخذ مجوز از وزارت ارشاد راه‌اندازی شده است. ✅ مقالات اولین شماره از این دوفصلنامه به قرار ذیل است: 1️⃣ ولايت فقيه به مثابه تئوری برای عمل اجتماعی ـ سياسی/ احمد رهدار 2️⃣ مناسبات فقه حکومتی و مردم‏سالاری دینی / عباسعلی مشکانی سبزواری 3️⃣ مدیریت امام خامنه‏ای‏حفظه‏الله(محور اول: وظائف مبنائی مدیر) / سید صمصام‏الدین قوامی 4️⃣ بنياد «مديريت تمدّنی دانش» در افق «توسعه عقلانيت دينی» / ذبيح‌الله نعيميان 5️⃣ فقه نظام؛ نرم‏افزار گذار از تمدن غربی به تمدن نوین اسلامی / مهدی عبداللهی 6️⃣ درآمدی بر فقه سرپرستی از دیدگاه آیت‏الله میرباقری / سنا خلف حیاوی 7️⃣ كرامت انسانی مبنای انسان شناختی الگوی اسلامی ايرانی پيشرفت / محسن اصغری ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #سیاست #معرفی_نشریه #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com