eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
423 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 حجیت دستورات کادر درمانی درباره کرونا/ سهل‌انگاری کادر درمانی در مبارزه با ویروس ضمان آور است ✍️ آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «مسأله کرونا» تأکید کرد؛ 🔹 وقتی ما می‌خواهیم حکمی برای بیمار کرونایی بدهیم باید به موضوع خاص آن فرد توجه کنیم که افراد با هم فرق دارند. 🔹 ما در مسائل، رجوع به عرف خاص و کادر درمانی را، از باب رجوع جاهل به عالم می‌دانیم.«فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ» را راجع به این‌ها حجت می‌دانیم. 🔹 دستور پزشک و متخصص و کادر درمانی مانند دستور حاکم شرع منجز است. «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الأَمْرِ مِنْکمْ.» 🔹 اگر روزی کادر درمانی، پزشک، پرستار یا هر کسی سهل‌انگاری کردند در انتقال ویروس مقصر و ضامن هستند. هر کس باید طبق سهم خودش خسارت بدهد. 🔹 اگر انتقال ویروس کشنده به شخصی قطعی باشد هم از نظر فقهی و هم عرفی باید توابعش را متحمل شود و جبران خسارت کند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21173 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 ترم دوم دوره مطالعاتی آثار شهید مطهری(ره) 💠 دوره مطالعاتی آثار شهید مطهری(ره) از سوی دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح برگزار می‌شود. 📚 این دوره تحت نظارت حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی خواهد بود. 📆 زمان ثبت‌نام از ۱۷ الی ۳۰ آبان ماه ✅ شروع دوره: هم‌زمان با ثبت‌نام 💯 با ظرفیت محدود 📝 همراه با اعطای گواهی پایان دوره ☎️ تماس: ۰۹۱۰۳۹۴۹۲۹۶ 🔻 لینک ثبت نام 💻 https://b2n.ir/206344 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ اندیشه‌ای که می‌گوید ما علوم انسانی اسلامی نداریم در حوزه شاذ و نادر است/ حرکت حوزه‌های علمیه مبتنی بر وجود علوم انسانی اسلامی 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین میرمعزی در نشست علمی، مطرح کرد: 📚 لزوم تولید علوم انسانی اسلامی اندیشه غالب در گفتمان علمی انقلاب اسلامی است و این اندیشه که علوم انسانی که در غرب متولد شده علم جهانی است و اسلامی و غیر اسلامی ندارد در این گفتمان، اندیشه‌ای مردود است. 📚 اندیشه‌ای که می‌گوید ما علوم انسانی اسلامی نداریم یک اندیشه شاذ و نادر در حوزه‌ها است و حوزه‌های علمیه تا کنون مبتنی بر وجود علوم انسانی اسلامی حرکت کرده است. 📚 اگر با برهان اثبات شود که می‌توان علم اقتصاد را مبتنی بر مبانی درست اسلامی تأسیس کرد پس باید همه در راستای تأسیس این دانش و استخراج روش‌ها و گزاره‌های آن تلاش کنیم و این یک تلاش جمعی تاریخی بلند مدت را می‌طلبد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21177 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 اقتصاد اسلامی دانشی در خدمت انسان و جامعه‌سازی است نه تکاثر ثروت و پول‌سازی 🔰 محمدجواد توکلی در نشست علمی، مطرح کرد: 📕 برخی گفته‌اند ابتدا اسلام باید پیاده شود تا اقتصاد اسلامی تولید شود در حالی که علم اقتصاد اسلامی ابزاری برای رفع مشکلات جامعه اسلامی است. 📕 مبانی هستی، معرفت و ارزش‌شناسی اقتصاد اسلامی متفاوت از اقتصادهای دیگر است. اقتصاد اسلامی دانشی در خدمت انسان و جامعه‌سازی است نه تکاثر ثروت و پول‌سازی. 📕 در چهار دهه بعد از انقلاب در عمل هیچ مجالی برای اقتصاد اسلامی وجود نداشته؛ لذا عملاً اقتصاد اسلامی چوب مشکلاتی را می‌خورد که دیگران براساس نسخه‌های اقتصادی جهانی عمل کرده و همه ناکامی‌ها را بر سر اقتصاد اسلامی می‌کوبند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21180 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ برگزاری درس خارج «فقه قانون‌گذاری» 💢 درس خارج فقه معاصر با موضوع «فقه قانون‌گذاری» از سوی آیت‌الله سیدمحمدعلی مدرسی برگزار می‌شود. 📆 زمان: دوشنبه‌ها - ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح 🔻 موضوعاتی که مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ 🔹 رابطه فقه و قانون 🔹 جایگاه قوه مقننه و قانون‌گذار در فقه اسلامی 🔹 شرایط و تکالیف قانون‌گذار 🔹 مشروعیت روش‌های قانون‌گذاری ✅ درس به صورت غیرحضوری(آنلاین) برگزار می‌شود. 🔗لینک شرکت در درس👇 🌐 https://engage.shatel.com/b/zay-icg-o4z-q3o ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 از وظایف حکومت ایجاد مراکز علمی و پزشکی برای جلوگیری از ایجاد بیماری‌های مسری است 🔻 آیت‌الله محمد قائنی در درس خارج فقه پزشکی تصریح کرد؛ 💠 بر حکومت‌ها واجب است که اموری را قبل از وقوع حادثه تمهید کند که موجب قرار نگرفتن در حوادثی مانند سیل، زلزله و بیماری‌های مسری شود، مانند این‌که مراکز علمی و پزشکی و آزمایشگاهی ایجاد کند. 💠 اگرچه دفع ضرورت از مضطر واجب است اما می‌توان در مقابل این واجبات اخذ اجرت کرد. معنای دفع ضرورت، این نیست که مجانا او را نجات دهد. بله نمی‌تواند کار خودش را منوط به أخذ اجرت کند، یعنی در جایی که اجرت پرداخت نمی‌شود، اخلال به واجب جایز نیست. بنابراین دولت می‌تواند برای ساختن پل و خیابان و دانشگاه پول بگیرد. 💠 اگر حادثه‌ای اتفاق افتاد مثلا بیماری مسری در جامعه پیدا شد یا زلزله‌ای رخ داد، در اینجا بر حکومت واجب است که از مبتلایان دستگیری کند. دولت موظف است به علاج مبتلایان و پیشگیری از ابتلای افرادی که هنوز مبتلا نشده‌اند. 💠 بحث دیگر جلوگیری از اجتماعات و قرنطینه است به گونه‌ای که تجمعات یا ملازم است و یا معرضیت قابل توجهی نسبت به وقوع دیگران در بیماری دارد، در این صورت بر دولت واجب است که ممانعت از حضور در تجمعات کند حتی اگر صیانت مسلمین منوط به بستن مساجد و مسجد الحرام و حتی تعطیلی حج باشد، جایز است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21183 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ پاسخ به اشکال عقلایی نبودن شخصیت‌های حقوقی معاصر/ دخالت غیر مستقیم حاکمیت منافاتی با عقلایی بودن این امور ندارد 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدسعید واعظی در درس خارج «ماهیت شخص حقوقی و احکام آن» عنوان کرد؛ 📚 نخستین دلیلی که برای مشروعیت شخصیت حقوقی استدلال شده، تمسک به سیره و ارتکاز عقلاء است. ❓اشکال: شخصیت‌های حقوقی معاصر فقط امور عقلایی نیستند که حتی با فرض پذیرش ارتکاز عقلاء، بتوانیم آن را اثبات کنیم. این شخصیت‌های حقوقی معاصر مربوط به عقلاء بما هم عقلاء نیستند بلکه دولت‌ها و قوانین کشورها هم در ایجاد چنین اعتبارهایی دخیل هستند و صرفا یک امر عقلایی نیست. ✅ پاسخ: 1️⃣ اگر منظور این است که دولت‌ها به طور مستقیم در ایجاد موسسات و شرکت‌ها دخالت دارند، این‌گونه نیست و خود حقوقدان‌های معاصر هم چنین ادعایی نسبت به انشاء و ایجاد دولت‌ها ندارند. 2️⃣ اگر منظور دخالت غیر مستقیم است به این معنا که پارلمان‌ها و دولت‌ها یک سلسله قوانین و مقرراتی برای تشکیل و ایجاد این شخصیت‌های حقوقی بگذارند، این منافاتی با عقلایی بودن این امور ندارد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21185 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 برگزاری درس خارج «ماهیت پول و احکام آن» 📚 درس خارج فقه معاصر با موضوع «ماهیت پول و احکام آن» از سوی آیت‌الله محمدتقی شهيدى برگزار می‌شود. 📆 زمان: چهار‌شنبه‌ها/ ساعت ۹ الی ۱۰ صبح 🔹 درس به صورت حضوری و غیرحضورى(آنلاین) برگزار می‌شود. 🔗 لینک شرکت در درس👇 https://www.instagram.com/ostadshahidi110/ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ نظامات تقنین در مواجهه با دین به سه دسته سکولار، التقاطی و دینی تقسیم می‌شود 📝 آیت‌الله سید محمدعلی مدرسی یزدی در درس خارج «فقه قانون‌گذاری» عنوان کرد؛ 📚 نظامات تقنین در دنیا نسبت به دین از نظر محتوایی را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد؛ 1️⃣ نظامات تقنینی سکولار است که هیچ تعهدی به دین ندارند، بلکه رویکردی تقابلی با آن دارند(مثل نظام‌های مارکسیستی یا لیبرالیستی.) مقصود ما از عنوان تقابلی این نیست که تک تک قوانین در غرب مثلا ضد اسلامی است. 2️⃣ نظام تقنینی التقاطی است که بخشی از قوانین آن‌ها مستند به دین و برخی متکی به منابع دیگر است. بسته به درجه‌ی اهتمام این نوع نظامات به دین، حجم تطابق آن‌ها با شریعت تفاوت می‌کند. این دسته، منابع متعددی برای قوانین دارند که یکی از آن‌ها شرع است. از جمله دیگر منابع آن‌ها عرف رایج، عقلانیت سکولار و قوانین غرب است. 3️⃣ نظام تقنین مبتنی بر دین است آن چنانکه در قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است. منظور ما از رابطه بین فقه و قانون فعلاً بررسی رابطه فقه با قوانینی است که در مثل مجلس شورای اسلامی مصوب می‌شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21188 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ تمدید مهلت ارسال مقاله به همایش «الگوسازی و گفتمان‌سازی زن و خانواده تراز اسلامی» 💢 همایش «الگوسازی و گفتمان‌سازی زن و خانواده تراز اسلامی» به همت کارگروه علمی پژوهشی کمیته امور بانوان کنگره ملی شهدای استان قم واقع در جامعه الزهرا(س) برگزار می‌شود. 📚 مهلت ارسال مقاله به این همایش تا ۳۰ آذر تمدید شده است و پژوهشگران می‌توانند با توجه به محورهای این همایش، آثار خود را به دبیرخانه این کارگروه علمی پژوهشی واقع در جامعه الزهرا(س)، ساختمان شهید بهشتی، دفتر بسیج و یا به شناسه @mf_tabesh در پیام رسان ایتا ارسال کنند. 📝 این همایش دارای ۶ محور اصلی «مبانی، اصول، اهداف و کارکردهای ایثار و مقاومت»، «بانوان و فرهنگ ایثار»، «بانوان و انقلاب اسلامی»، «بانوان و گفتمان‌سازی الگوی تربیتی و مدیریت راهبردی انقلابی»، «سبک زندگی و خانواده تراز اسلامی» و «ایثار، مقاومت، جهاد در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» می‌باشد. ☎️ پژوهشگران جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن‌های ۰۲۵۳۲۱۱۲۱۷۶ و یا ۰۲۵۳۲۱۱۲۱۹۳ تماس بگیرند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ داشتن دید فرآیندی، درک و لمس مقیاس کلان؛ مهم‌ترین اهرم برای شکل‌گیری علوم انسانی اسلامی 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین واسطی در نشست هم‎اندیشی فقه حکومتی مطرح کرد؛ 🔹 ما 50 کلان سیستم داریم که این‌ها حداقل‎های لازم برای شکل‎گیری یک تمدن است. نمی‎توان چیزی از این‌ها را حذف کرد. 🔹 باید بدانیم اگر قرار باشد فقاهت تمدنی شکل بگیرد، باید از ادله، فرآیند مربوط به این‌ها و مدلی که این‌ها را باید در صحنه میدانی پیدا کنیم، به دست بیاید. 🔹 علم دینی و تمدن اسلامی وقتی حاصل می‌شود که ما این معادله حرکت‎ها را در تمام خطوط تکمیل کرده باشیم. 🔹 مهم‌ترین و اصلی‎ترین اهرم برای شکل‎گیری علوم انسانی - اسلامی و تمدن نوین اسلامی این است که دید فرآیندی، درک از مقیاس کلان و لمس مقیاس کلان ایجاد شود. 🔹 فضای استنباط تمدنی و اجتهاد تمدنی با این حد وسط مطلوبیت و عدم مطلوبیت و این‌که باید اجزا و شرایط و موانع و... تدبیر شوند، مرکز ثقلش در احکام وضعی می‎آید. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21192 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 سلسله درس‌گفتارهای نظام‌های اسلامی 📚 سلسله درس‌گفتارهای نظام‌های اسلامی با موضوع «فقه نظام روابط اجتماعی» و «نظام اصولی امام خمینی(ره)» برگزار می‌شود. 🔹 استاد: حجت‌الاسلام والمسلمین علی فرحانی 📆 زمان: پنج‌شنبه‌ها/ 🔹 ساعت ۸ الی ۹ (فقه نظام روابط اجتماعی) 🔹 ساعت ۹ الی ۱۰ (نظام اصولی امام خمینی(ره)) 🕌 درس به صورت غیرحضوری(آنلاین) برگزار می‌شود. 📱 لینک ثبت نام: 🌐 https://b2n.ir/100020 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 بررسی ادله‌ای جواز قرض ربوی تولیدی/ اگر این نوع قرض اثبات شود، جواز شرعی فروش استقراضی هم ثابت می‌شود 💢 آیت‌الله علی عندلیبی در درس خارج «فقه بورس و اوراق بهادار» عنوان کرد؛ 🔹 بحث از ادله‌ای بود که در صدد اثبات جواز قرض ربوی تولیدی بودند که به تبع آن اثبات شود «فروش استقراضی» از این جهت مشکل شرعی ندارد. 🔻 ادله جواز قرض ربوی تولیدی 📚 قاعده «المؤمنون عند شروطهم»: از حیث سند و دلالت مشکلی از حیث لزوم شرط در ضمن عقد وجود نداشت، فلذا این قاعده به عنوان کبرای کلی در جای خودش ثابت شده است. 📚 قاعده «باب قرض»: در مورد قرض ربوی استنتاجی، تمسک به اطلاق جواز قرض می‌کنیم. 📚 سیره عقلا: سیره عقلا بر این است که قرض ربوی استنتاجی جایز است ولذا بر اساس آن عمل می‌کنند و از طرف شارع نیز ردعی نسبت به آن صادر نشده است. 📚 قاعده «اصل عملی»: براساس «کل شی لک حلال حتی تعلم انه حرام» حکم به حلیت قرض رضوی استنتاجی می‌کنیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21198 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 مراسم اختتامیه دومین همایش ملی کتاب سال بانوان به صورت مجازی برگزار می‌شود 📚 مراسم اختتامیه دومین همایش کتاب سال بانوان به همت معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا(س) به صورت مجازی برگزار می‌شود. 📚 در این مراسم، پیام تصویری حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید منتشر خواهد شد. 📚 همچنین آثار برگزیده همایش و صاحبان آثار در حوزه علوم انسانی اسلامی معرفی و تجلیل خواهند شد. 📚 این مراسم روز پنجشنبه ۲۹ آبان همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی ساعت ۱۰ تا ۱۲ به صورت مجازی برگزار می‌شود. 🌐 پخش زنده: http://ketabebanovan.ir ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 توجه به آیه ۲۰۰ سوره آل عمران در ایام کرونا/ در موضوعات مستحدثه باید تمام جوانب دین مورد تفقه قرار گیرد 🔻 آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در نشستی مطرح کرد: ✅ در این ایام که در مواجهه با ویروس منحوس کرونا هستیم، توجه به آیه ۲۰۰ سوره مبارکه آل عمران می‌تواند به انسان امید دهد. ✅ آیه مذکور هم به صبر فردی(اصْبِرُوا) و هم به صبر اجتماعی(صابِرُوا) توصیه می‌کند و هم با کلمه «رابِطُوا» ما را متوجه به امام زمان(عج) و لزوم رعایت مسائل بهداشتی می‌کند؛ شاید بتوان گفت این آیه بهترین دستورالعمل برای دوران شیوع ویروس کرونا باشد. ✅ حوزه علمیه و عالمان دینی نباید در مسائل مستحدثه بزرگ‌نظر یا کوچک‌نظر باشند؛ اولین اقدام در مسائل مستحدثه، موضوع‌شناسی است و در شبهه تضاد کرونا و دین ابتدا باید کرونا را موضوع‌شناسی کنیم. ✅ دین اسلام را با یک و یا دو آیه نمی‌توان به جوامع انسانی معرفی کرد، بلکه دین یک مجموعه آیات، روایات و سنت اهل بیت(ع) است و در موضوعات جدید و مستحدثه نیز باید تمام جوانب دین مورد تفقه قرار گیرد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21201 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 برگزاری درس خارج «فقه رمز ارزها و بيت كوين» 📚 درس خارج فقه معاصر با موضوع «فقه رمز ارزها و بيت كوين‌» از سوی آیت‌الله جواد مروی برگزار می‌شود. 📆 زمان: چهارشنبه‌ها/ ساعت ۷ الی ۸ 🕌 مکان: قم، مسجد مدرسه آیت‌الله گلپایگانی(ره) 🔹 درس به صورت حضوری و غیرحضورى(آنلاین) برگزار می‌شود. 🔗لینک شرکت در درس👇 🌐 http://login.ismc.ir/ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ شخصیت شهید صدر در نگاه مدیر حوزه/ عدم شناخت شهید صدر برای حوزه ایران و عراق خسارت است 📚 آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار اعضای پژوهشگاه شهید صدر مطرح کرد؛ 🔻 ویژگی‌های شهید صدر 🔹 شهید صدر به معنای واقعی کلمه، یک نابغه بود. ایشان با توجه به آن نبوغ و ظرفیت‌های خانوادگی به قله‌های بزرگ علمی رسیدند. شهید صدر از مرزهای متعارف حوزه عبور کرده و قلمروهای فقه و اصول را توسعه داد. 🔹 ایشان عالمی زمان شناس، جهان شناس و آشنا به تحولات فکری، معرفتی، اجتماعی، سیاسی در جهان بود که یک تنه در مقابل چند موج عرض اندام می‌کرد. 🔹 شهید صدر نوآوری‌های زیادی در ساحت‌های گوناگون علمی و معرفتی داشته‌ و به خوبی می‌توان گفت که ایشان مرجع فکری معرفتی جهان اسلام بود. 🔹 آنچه همه خوبان داشتند شهید صدر به تنهایی یکجا داشتند و به گمانم کسی به درجه ایشان در فداکاری برای انقلاب اسلامی نمی‌رسد. 🔹 ما هنوز حق شهید صدر را ادا نکرده‌ایم و خیلی از محورهایی که ایشان برنامه‌ریزی کرده بود هنوز شناخته نشده است. 🔹 شخصیت ایشان در حوادث و وقایع، پشت ابرها و غبارها رفت و از این عدم شناخت ایشان حوزه ایران و عراق خسارت می‌بیند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21204 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 جواز قطع و پیوند اعضا براساس ادله سلطنت، سیره عقلا و سیره متشرعه ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی در درس خارج «فقه پزشکی» بیان کرد؛ 📚 اگر قطع عضوی یک ضرر متنابه داشته باشد، این قطع عضو به جهت ادله حرمت ضرر حرام است، منتها در کنار ادله حرمت ضرر ادله سلطنت، سیره عقلا و سیره متشرعه وجود دارد. 1️⃣ نخست، باید ببینیم نسبت بین ادله حرمت ضرر و ادله سلطنت بر نفس چگونه است. آیا ادله حرمت ضرر بر ادله سلطنت بر نفس مقدم است؟ 🔹 سلطنت بر دو قسم است؛ 1- سلطنت انسان بر بدن خود و 2 - سلطنت انسان بر افعال و کردار امور زندگی خود. 2️⃣ دوم، براساس سیره عقلا انسان بر اموال خود مسلط است. همچنین این عقلا می‌گویند هر انسانی مسلط بر بدن خود است. 3️⃣ سوم، سیره متشرعه است، یعنی اهل شرع در اموال خودشان تصرف می‌کردند و چه بسا نسبت به تصرف در بدن هم اهل شرع مشکلی نداشته و این نوع تصرف را قبول داشته باشند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21207 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ راه‌های مطرح برای تخلص از قرض ربوی در عقود بانکی/ برخی تغییر شکل در قراردادهای بانکی را راه برون رفت از مشکل می‌دانند 💢 آیت‌الله محمدتقی شهیدی در درس خارج «ماهیت پول و احکام آن» بیان داشت؛ 📚 برخی حذف ماهیت و روح ربا از بانک را عملا ناشدنی دانسته و پیشنهاد نهادی خدماتی بودن بانک را ارائه داده‌اند. 📚 برخی دیگر از فقهاء تغییر شکل در قراردادهای بانکی را به عنوان برون رفت از مشکل ربا کافی دانسته و مواردی را ذکر نموده‌اند. 🔻 راه‌های مطرح برای تخلص از قرض ربوی در عقود بانکی 🔹 راه اول؛ قرض دادن طلا و دلار به جای پول. 🔹 راه دوم؛ فروش طلا و دلار به قیمت دلخواه. 🔹 راه سوم؛ هبه‌ی مشروط به هبه. 🔹 راه چهارم؛ هبه‌ی مشروط به قرض. 🔹 راه پنجم؛ جعاله بر قرض. 🔹 راه ششم؛ ارجاع به واسطه. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21214 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ وظیفه حوزه؛ استخراج مبانی علوم انسانی از منابع اسلامی/ تصحیح راهبردهای کلان و ریل‌گذاری نظامات حوزوی مطالبه رهبر انقلاب از حوزه است 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد در نشست «بازخوانی مطالبات مقام معظم رهبری از حوزویان در سفر به قم» مطرح کرد؛ 📚 مطالبات رهبر معظم انقلاب از حوزه بسیار گسترده است و در معدود گزاره‌های مطرح شده از جانب معظم له در سفر سال ۸۹ خلاصه نمی‌شود. 📚 حضرت آقا بسیار هوشمندانه نسبت به مسائل حوزه ورود پیدا کرده و تصحیح راهبردهای کلان و ریل‌گذاری نظامات حوزوی را دنبال می‌کنند. 📚 وقتی رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند علوم انسانی اسلامی، معنایش این است که حوزه باید مبانی علوم انسانی در عرصه‌های متعدد را از منابع اسلامی استخراج کند. 📚 یکی از مطالبی که ایشان فرمودند تغییر متون آموزشی بود. در این زمینه تاکنون ۶۰ کتاب تولید یا از کتاب‌های موجود به روزرسانی شده است. 📚 درختواره رشته‌های دانشی با مشارکت بیش از ۵۰۰ استاد در ۱۶ حوزه دانشی تهیه و کار آن تمام شده است. این درختواره نقشه دانشی علوم اسلامی حوزه است. 📚 در حال حاضر ۴۰۰ رشته به تصویب رسیده و نزدیک به ۲۰۰ گروه در حال تدوین سرفصل‌ها هستند. 📚 ۳۷ پایان‌نامه در حال تدوین داریم که واژه بیانیه گام دوم داخل آن وجود دارد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21218 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 فقه مسائل مستحدثه؛ مباحث بورس 📕 «فقه مسائل مستحدثه؛ مباحث بورس» از سوی آیت‌الله هادی عباسی خراسانی برگزار می‌شود. 📆 زمان: شنبه تا چهارشنبه/ ساعت ۸ تا ۹ 📌 دروس به صورت آنلاین از طریق مدرسه فقاهت و سامانه نجاح پخش می‌شود. 🌐 eshia.ir 🌐 http://login.ismc.ir/ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ مهندسی ژنتیک تغییر در خلقت نیست/ مگر می‌شود خلقت الهی را تغییر داد 🔹 آیت‌الله علی اکبر رشاد در درس خارج فقه مهندسی ژنتیک عنوان کرد؛ 📚 یکی از مواردی که افراد بر عدم جواز به کارگیری قوانین و قواعد زیست فناورانه به آن تمسک می‌کنند این است که تغییر خلقت جایز نیست و در اینباره به آیه 119 سوره نساء تمسک می‌کنند. 📚 نخستین وجه در پاسخ به این موضوع این است که اولاً مراد از تغییر در آیه، تغییر تکوینی نیست. به استناد برخی روایاتی که ذیل آیه وارد شده تغییر فی خلق الله، یعنی تغییر در امر الله است. 📚 دوماً، مگر می‌شود خلقت الهی را تغییر داد؟ آن چه در تصرفات و تعدیلات ژنتیکی رخ می‌دهد، تغییر در خلقت نیست حتی اگر فرض کنیم تغییر در خلقت میسر باشد. 📚 به حکم اولی و فی حد نفسه تصرف در خلقت ممنوع نیست و موارد فراوانی است که تصرف در خلقت نه تنها مجاز است گاه واجب است. البته اگر بر خلاف اساس و غایت و روند طبیعت در فرآیند حیات دخالت کنیم و فنون و فرآیندهای زیست فناورانه را در آن اعمال کنیم، خلاف و ممنوع می‌شود. 📚 اگر استخدام فنون و فرآیند‌های زیست فناورانه و مهندسی ژنتیک برای تکمیل صفات طبیعی باشد، اصلاح صفات باشد، علاج بیماری باشد و... علی القاعده به اقتضاء طبع قضیه و با تمسک به پاره‌ای مخصص‌ها می‌تواند مجاز قلمداد شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21221 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 مودت و محبتی که در روایات آمده، امر مولوی است نه ارشادی 🔰 آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» عنوان کرد؛ ✅ تودد و تحببی که مورد تأکید روایات قرار گرفته آیا استفاده الزام می‌شود یا فقط ترجیح را افاده می‌کند؟ بعضی در این نوع روایات می‌گویند نوعی ارشادات است. ✅ ما قبول نداریم، گفته‌ایم ارشاد نیست و مولوی است منتهی بیانات مولوی بر دو قسم است. بعضی بیانات مولوی تأسیس از ناحیه شرع دارد و بعضی تأیید امر عقلی و عقلائی است. ✅ ارشادیت دو معنا دارد. یک ارشادیت مقابل مولوی و دیگری ارشادی داریم که خودش قسمی از اقسام مولوی است. آن احکامی که تأسیسی نیست حالت امضائی دارد. ✅ روایاتی که اشاره به احکامی دارد که عقل یا عقلا آن را می‌فهمند نمی‌شود گفت که ارشاد است و بار مولوی ندارد. ✅ آیا روایات صرف استحباب را بیان می‌کنند یا بیش از آن هم استفاده می‌شود. آنچه ابتدا به ذهن می‌آید احتمال اول است که ظاهر است. ✅ التودد الی الناس نصف العقل این خوبی را دارد که انسان عاقل با نرمی و ملایمت با دیگران برخورد می‌کند. ظاهر این‌ها استحباب است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21224 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 تفکیک فقه از اخلاق با عقل و نقل ناسازگار است 🔰 حجت‌الاسلام مجتبی رحیمی در نشست «تأملاتی بنیادین در تفکیک فقه از اخلاق»، گفت: 🔹 عده‌ای از معاصرین فکر می‌کنند علم اخلاق یک علم کاملا متمایز و با هویتی کاملا متفاوت از فقه در غایت و مبانی است، در موضوعات و محمولات تفاوت دارد و در مجموع تمایز همه جانبه در کار است. 🔹 برخی تصریح می‌کنند گزاره‌های اخلاقی حکم فقهی ندارد؛ در حالی که این موضوع یعنی تفکیک اخلاق از فقه با وجود شهرتی که در دوره ما دارد هیچ شاهدی در متون اصلی دینی ندارد؛ اگر به عقل و کتاب و سنت مراجعه شود می‌بینیم هیچ شاهدی نمی‌توان برای آن آورد و آیه و روایتی نمی‌یابیم که این دو را متمایز بداند. 🔹 در تاریخ هزار ساله فقه شیعه، یک شاهد معتنابه از فقها در تفکیک فقه از اخلاق نمی‌یابیم؛ معتقدم با مراجعه به منابع دین، وحدت رویه در بحث احکام عملی و اخلاقی وجود دارد و دریافت‌های عقلانی و کتاب و سنت برخلاف تقسیم مشهور کنونی است و یکی از مهمترین دلایل آن هم، توجه به لوازم عبودیت است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21231 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ اگر شارع شخصیت‌های حقوقی را دارای شأنیت و اهلیت نداند، معامله با آن‌ها بیع نیست 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدسعید واعظی در درس خارج «ماهیت شخص حقوقی و احکام آن» تأکید کرد؛ 🔹 نخستین دلیل برای اثبات مشروعیت شخصیت‌های حقوقی جدید تمسک به سیره و ارتکاز عقلا است. 🔹 دومین دلیل تمسک به اطلاقات ادله عقود، مانند «احل‌الله البیع» و «تجارة عن تراض» است. یعنی امروزه اگر شرکتی یا موسسه‌ای وارد معامله‌ای شد و بیعی انجام داد، اطلاق «احل‌الله البیع» شامل این معامله می‌شود و حکم به صحت شرعی این نوع معاملات می‌کنیم. 🔹 همچنین اگر شرکتی قرض گرفت، بیع کرد، اجاره داد، تجارتی کرد و... اگر تمام شرایط و مقومات کامل بود، به اطلاق ادله عقود و معاملات می‌گوییم عرفا معامله با این شرکت‌ها داخل در اطلاقات است و شارع این نوع معاملات را مشروع می‌داند. 🔹 اگر احتمال دهیم که شارع شخصیت‌های حقوقی را دارای شأنیت و اهلیت نداند، از آنجایی که احراز موضوع لازم است و در موضوع بیع، اهلیت متعاقدین شرط است، دیگر معامله با آن‌ها بیع نیست. 🔹 در نتیجه تمسک به اطلاقات در چنین مواردی، تمسک به عمومات در شبهه مصداقیه می‌شود که جایز نیست. بنابراین قیود مشروعیت متعلق معامله باید مفروغ عنه باشد، تا بتوان تمسک به اطلاقات معامله کرد و الا تمسک جایز نیست. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21227 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com