💢 بررسی دیدگاه قائلین مشروعیت حکومت با رأی مردم براساس نامه 51 نهجالبلاغه و نقد آن
🔰 آیتالله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج فقه نظام سیاسی مطرح کرد؛
❇️ دلیل هشتم قائلین مشروعیت حکومت با رای مردم، برخی اسناد دال بر انگاره وکالت کارگزاران از ناحیه مردم - نه ولایت - است و از مهمترین این اسناد، نامه 51 نهجالبلاغه میباشد.
❇️ در این نامه امیرالمومنین(ع) درباره اصحاب خراج میفرماید «وکلاء الامه و سفراء الائمه.»
🔻 پذیرش این روایت با دو مشکل اساسی مواجه است؛
1️⃣ سند روایت: هر چند روایت از محتوای خوبی بهره میبرد و مستند آن نهجالبلاغه است اما باید توجه داشت که همه محتوای نهجالبلاغه را نمیتوان بدون سند پذیرفت از جمله این روایت.
2️⃣ با توجه به اینکه وکالت دو معنای اصطلاح فقهی و لغوی دارد، اگر مراد وکالت مصطلح فقهی باشد باید همه لوازم آن که در فقه بیان شده است را نیز بپذیریم. اگر مراد وکالت لغوی باشد، یعنی شخص مورد اعتماد و حافظ منافع، دیگر قسیم ولی نیست زیرا اصطلاح فقهی منظور نیست.
📒 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22112
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📒 حفظ ارزش پول ملی یکی از وظایف دولت اسلامی است/ اسلام هم قائل به بخش دولتی و هم قائل به بخش خصوصی است
🔻 آیتالله مهدی هادوی تهرانی در درس خارج «مکتب اقتصادی اسلام» تأکید کرد؛
🔹 اقتصاد اسلامی دو هدف را دنبال میکند که یکی نسبت به درون جامعه اسلامی میباشد و دیگری نسبت به بیرون جامعه اسلامی. نسبت به درون جامعه، عدالت اقتصادی و نسبت به بیرون جامعه قدرت اقتصادی مطرح است.
🔹 حفظ مالیت و ارزش یکی از مبانی اقتصاد اسلامی است و یکی از مصادیق آن در دوران ما حفظ ارزش پول ملی میباشد، چون پول معیار ارزش گذاری شده و وقتی ارزش آن کاهش یابد ارزش همه چیز کاهش مییابد.
🔹 اسلام نه معتقد بر این است که همه چیز باید در دست بخش خصوصی باشد و هیچ چیزی در دست دولت نباشد و نه معتقد به این است که همه چیز باید در دست دولت باشد و هیچ چیزی در دست بخش خصوصی نباشد.
🔹 در اقتصاد اسلامی هم نقش دولت به عنوان یک فعال اقتصادی و هم نقش دولت در اقتصاد به عنوان یک ناظر و کنترل کننده که بر بخش خصوصی نظارت کند، پذیرفته شده است.
📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22115
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ تربیت از سنخ حق است یا حکم؟/ حق نوعی سلطنت و ملکیت است
🔻 حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی در درس خارج «فقه تربیت» تأکید کرد؛
📚 در بحث ماهیت شناسی وظایف تربیتی، باید دید این وظایف از سنخ حق است یا حکم؟ در بحث قبل، اشاره شد که حقیقت حق نوعی سلطنت و ملکیت است و این دو نیز از احکام وضعی هستند. در نتیجه باید گفت دو حکم وضعی حقی و غیر حقی وجود دارد که دارای شاخصههایی میباشد:
1️⃣ انتقالپذیری: حق قابلیت انتقال به دیگری دارد، یا انتقال اختیاری مثل معامله یا قهری مانند ارث، با عوض یا بدون عوض.
🔹 البته برخی از حقوق مانند حق شفعه، حق رهان، غیر قابل انتقال هستند. که گفته شده این موارد خلاف قاعده و استثناء بوده و در این موارد انتقالپذیری معنا ندارد.
2️⃣ اسقاطپذیری: نظر مشهور این است که اسقاطپذیری از لوازم ماهیت حق است. با اسقاط، موضوع از بین میرود و رابطه ذی الحق با حق قطع میشود.
🔹 اما میتواند ماهیت حق، نوعی سلطنت و ملکیت باشد که از لوازم تحقق آن، انتقالپذیری و اسقاط پذیری است، نه جز ذات حق و از لوازم ذات آن تا غیر قابل انفکاک باشد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ حوزه انقلابی؛ حافظ تراث گذشته، پاسخگوی نیازهای امروز/ هیچگاه حوزه در برابر این همه سؤال و نیاز قرار نداشته است
🔻 آیتالله علیرضا اعرافی در اجلاسیه مدیران استانی حوزههای علمیه بیان کرد؛
🔹 بعضی شاید گمان کنند حوزه انقلابی حوزهای است که باید آن سنتهای پیشین را کنار بگذاریم. هرگز حوزه عصر انقلاب به این معنا نیست، بلکه باید هم آن تراث گذشته را مراقبت و هم حوزه را وارد مدار جدید و آماده پاسخگویی نیازهای جامعه و نظام کنیم.
🔹 هیچگاه حوزه برابر این همه سوال و پرسش و نیازها قرار نداشته است. برای اولین بار حوزه با دنیای بی پایانی از سوال و ضرورتها مواجه شد.
🔹 حوزه با تکیه بر سابقه دیرین و سرمایه گذشته، نقشهای بی بدیلی ایفا کرده است، اما باید نگران بود که در برابر این همه حجم تولید فکر و اندیشه، علم و دانش پاسخگو هستیم و آیا توانستهایم تربیت کننده نیروی تراز انقلاب و جهان باشیم؟
🔹 اگر ۴سال گذشته را بخواهیم ارزیابی کنیم با وجود همه ضعفها برای اولین بار است که با حمایت همه بزرگان حوزه ۲۰ سند بلند مدت، برنامه ۵ ساله و ۲۰۰ طرح از مجموع ۹۰۰ طرح و عنوان مهم حوزه برخوردار است. این حجم مهم سرمایه است که در حوزه با تلاشهای زیاد فراهم آمده است.
📒 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22122
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
هدایت شده از بنیاد حقوق پژوهی اسلامی
اعلام برنامههای مدرسه عالی سطح چهار در دهه فجر (۱۶-۲۱ بهمن) :
🔸سلسله نشستهای تخصصی آشنایی با اصول و مبانی نظام اسلامی
🔸باحضور علما و اساتید برجسته درس خارج حوزه علمیه مشهد
(بصورت حضوری و مجازی)
◾️آدرس مجازی نشستها:
https://masathe4.lms2.hozehkh.com/ws/fajr99
◾️جهت ثبتنام مشخصات خود را به آیدی ایتا @r_o_sathe4 ارسال نمایید.
◾️اولویت شرکت حضوری برای طلاب و فضلای سطح چهار و کسانی است که زودتر ثبت نام کنند.
┄┅═══••✾••═══┅┄
#نظام_اسلامی
#نشست_تخصصی
🔳 با ما همراه باشید
🆔 @meftaah_plus
💯 بدون داشتن حکومت نمیتوان حدود الهی را اجرا کرد/ تربیت جامعه با تشکیل حکومت محقق میشود
✅ آیتالله علیاکبر سیفی مازندرانی در درس خارج مسائل مستحدثه بیان داشت؛
📚 فلسفه نزول قرآن برای اینست که احکام الهی در میان جامعه پیاده شود، آنچه از تعلیم و تزکیه مهمتر است تشکیل حکومت است، زیرا بستر را برای تعلیم و تزکیه فراهم میکند.
📚 بدون داشتن یک حکومتی که حدود الهی را در میان جامعه اجرا کند عادتا امکان ندارد قلبها مستعد شود و افکار برای پذیرفتن تعالیم انبیاء مهیا شود، هرگز چنین چیزی محقق نخواهد شد.
📚 این همه آیات را داریم، بعد کسانی پیدا میشوند که اصل تشکیل حکومت را منکر میشوند و میگویند رسول خدا آمده است تا جامعه را طوری تربیت کند که خود به خود احکام اسلامی را انجام دهند و مدینهی فاضله درست شود. این فکر فاسد و خلاف وجدانی است.
📚 مرحوم آقای خوئی رحمهالله، تا قبل از انقلاب مبنایش این بود که فقیه ولایت ندارد مگر از باب حسبه، بعد از اینکه انقلاب شروع شد، بعضی از افراد به ایشان گفتند در ایران قیام شد و پیروز شدند، ایشان قبول کرد جماعت مسلحی تشکیل بدهد و در مقابل صدام بایستند، صدام این نیروها را بین برد و ایشان مجبور به تقیه و عقب نشینی شد.
📘 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22126
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ برخی از روایات «احیاء» را به معنای هدایت کردن میدانند که معلمی نیز شامل آن میشود
💢 حجتالاسلام والمسلمین سید نقی موسوی در درس گفتار «فقه التربیه» عنوان کرد؛
📖 خداوند متعال در آیه 32 سوره مائده میفرماید «مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا.» در ارتباط با تفسیر این آیه چند دسته روایات وجود دارند.
🔹 الف) یک دسته روایات میگوید، قتل در این آیه به معنای گمراه کردن است و زنده کردن، به معنای هدایت کردن میباشد که البته احیاء علمی و معنوی کار پسندیدهای است و معلمی هم شامل آن میشود.
🔹 ب) در دستهای دیگر از روایات، منظور از احیاء کردن را دعا کردن میدانند.
📖 ممکن است درباره الزام این آیه، گفته شود که این فرآیند ثواب است و ثواب الزام نیست. نکته قابل تأمل این است که روایات تفصیلی در ذیل یک آیه چند دستهاند.
1️⃣ یک دسته از روایات، حصری هستند.
2️⃣ دسته دیگر غیرحصری هستند و یا به عبارتی تطبیقی و مصداقیاند.
3️⃣ دسته سوم از روایات، مصادیق پنهان را بیان میکنند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
28.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅پروفسور درخشان:
مجلس دو راهکار پیش رو دارد، یا کار درون ساختار معیوب و چهار چوب موجود یا اصلاح ساختار موجود.
🔹قله تراشی حقوق و دستمزد
🔹یکسان سازی حقوق همه
🔹حذف بازار سکه از اقتصاد
🔹حذف دلار از گردونه اقتصاد و حذف صرافیها
🔹توجه به مصرف و قدرت خرید مردم
🔹تفاوت حقوق و دستمزد در کشورهای لیبرال.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#مجلس_شورای_اسلامی
#اصلاح_بودجه
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
هدایت شده از بنیاد حقوق پژوهی اسلامی
🔰 دبیرخانه ملی دین و حکمرانی با همکاری اندیشکده اقتصاد مقاومتی و کتابخانه مجلس شورای اسلامی برگزار می کند.
🔹نهمین نشست راهبردی فقه و قانون گذاری
موضوع : دلالت های سیاستی و تقنینی الگوی مدرن خلق پول برای اصلاح نظام بانکی
🎙با ارائه: دکتر محمد امینی رعایا؛ مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی.
و با نقد و بررسی:
🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر جواد عبادی
عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه؛
🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدرضا صفا
عضو کمیته پولی و مالی مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه؛
🔸حجتالاسلام والمسلمین عباس شفیعینژاد
عضو هیأت مدیره انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه.
⏱زمان : سه شنبه 14 بهمن ماه 1399 ساعت 15:00 الی 16:30
🏢مکان: تهران، کتابخانه مجلس شورای اسلامی
جهت حضور نام و نام خانوادگی خود را به شماره 09191973596 پیامک بفرمایید.( برای شرکت کنندگان گواهی حضور صادر خواهد شد)
🎥همچنین علاقمندان می توانند از طریق آدرس زیر در وبینار شرکت کنند:
🌐https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomtwo/view.php?id=9538&forceview=1
┄┅═══••✾••═══┅┄
#نشست_علمی
#قانون_گذاری
#نظام_بانکی
🔳 با ما همراه باشید
🆔 @meftaah_plus
💢 جریانسازی بدون گفتمان معرفتی محقق نمیشود/ انسان روز به روز لزوم دریافت معارف وحیانی را بیشتر احساس میکند
✅ حجتالاسلام والمسلمین عباسی ولدی در درس گفتار «مبانی رشد و تربیت اسلامی» خاطرنشان کرد؛
🔹 دنیا در آیندهای نه چندان دور، برای دریافت معارف وحیانی و ماورائی به سمت ما میآید و باید تا آن زمان، به دنبال تولید چنین مباحثی باشیم که لازمه آن تسلط بر مبانی و معارف درون دینی تربیتی است.
🔹 البته چنین نیست که دنیا برای نسخهای که ما تولید کنیم، معطل بماند؛ امروزه وهابیت بدون وقفه در حال تلاش برای تولید مبانی است و به این نکته دقت میکند که جنس مباحثش وحیانی باشد ولو متقلبانه.
🔹 اگر در جامعه خویش به ویژه در قدم اول در جامعه علمی و در قدم دوم جامعه مذهبی، گفتمان معرفتی ایجاد نکنیم در جریانسازیهایی که نیاز داریم در جامعه اتفاق بیفتد، با شکست مواجه میشویم.
🔹 برای گفتمان سازی باید به سراغ گفته سازی برویم؛ بدین معنا که باید مجالس خویش را به این سمت و سوی ببریم که گفتههایی که رد و بدل میشود در این حوزهها باشد تا به تدریج تبدیل به جریان، تفکر و گفتمان شود.
📒 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22134
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 مبانی فقهی ممنوعیت واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی کرونا
🔰 حجتالاسلام والمسلمین وحدتی در نشست علمی تبیین کرد؛
📚 امر رهبر معظم انقلاب درباره منع واردات واکسنهای آمریکا و انگلستان مبتنی بر تحقیقات و تلاشهای کارشناسان و مشورت با این افراد بوده و اینگونه نبوده که مسائل سیاسی را ملاک صدور حکم حکومتی خود قرار دهند.
📚 یکی از مخصصات قاعده تسلیط، حفظ جان و دفع ضرر است، خصوصاً در مواردی که ضرر محتمل دارای اهمیت ویژهای باشد مانند حفظ جان مؤمنین و جامعه اسلامی. لذا با توجه به اینکه تأثیرگذاری این واکسنها به تائید نرسیده و احتمال ضرر و آسیب در آنها وجود دارد اجازه واردات و توزیع آنها از نظر فقهی محل اشکال است.
📚 کشورهای غربی درصدد هستند که محک بزنند آیا واکسنی را که تولید کردهاند، اثر بخشی لازم را دارد یا خیر و در همین راستا به دنبال این هستند که از جمعیتهایی کمک بگیرند که یکی از این جمعیتهای هدف آنها، ایران است.
📚 این واکسن هنوز تأثیرگذاری خود را به مرحله اثبات نرسانده است و در مرحله آزمون قرار دارد و رهبر معظم انقلاب، جدا از بحثهای سیاسی برای حفظ جان مردم، اقدام به صدور این حکم حکومتی کردند که این حکم فصلالخطاب این کار محسوب میشود.
📒 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22140
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 بر دولت اسلامی واجب است زنانی را برای کارهایی که مخصوص بانوان است تربیت کند
📚 آیتالله محسن اراکی در درس خارج فقه نظام سیاسی تصریح کرد؛
📖 تفاوتهای طبیعی منشأ امتیاز نیست. البته تفاوتهای طبیعی منشأ تفاوت در کاربرد میشود اما منشأ تفاوت در امتیاز نیست؛ مثلاً کسی که با هنری آشنا است.
📖 زن و مرد هر یک به لحاظ کاربرد فرق دارند و یکی از فرهنگهای غلطی که در غرب اتفاق افتاده بهم ریختن این کاربردهاست.
📖 برخی کارها مثل پزشکی زنان مخصوص بانوان است لذا بر دولت اسلامی واجب است زنانی را برای کارهایی که مخصوص بانوان است تربیت کند.
📖 تقسیمکار باید بنا به کاربرد باشد و این امتیاز نیست و این تقسیمکار نه تنها منافاتی با عدل ندارد؛ بلکه عدل همین است که تقسیمکار مطابق با توانایی هر فرد باشد.
📖 تمدن اروپایی زنانگی را از زن گرفت؛ اینکه زن کار مردانه انجام دهد زنانگی را از او میگیرد؛ وقتی زیبایی، لطافت و عطوفت از بین برود، زن خشن میشود و دیگر آن نقش زنانگی را نمیتواند ایفا کند.
📒 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22146
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ مرکز تخصصی فقه و اصول «معهد الاجتهاد الفعال» از میان فضلاء جوان و مستعد برای سال تحصیلی ۱۴۰۰ ‐- ۱۴۰۱ دانش پژوه میپذیرد.
🔰 این مرکز تخصصی تحت اشراف آیتالله سیفی مازندرانی میباشد، و برای یک دوره شش ساله تحصیلی با برنامه مدون طرح تحصیل اجتهاد پذیرش دارد.
📱 علاقهمندان برای ثبتنام غیر حضوری به این آیدی @Alitayebiyan پیام بدهند.
☎️ تماس:
02537835501
02537835502
02537835506
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📕 فراخوان سیزدهمین جشنواره کشوری و هشتمین جشنواره استانی علامه حلی(ره)
📖 فراخوان سیزدهمین جشنواره کشوری و هشتمین جشنواره استانی علامه حلی(ره) ویژه طلاب حوزههای علمیه برادران و خواهران سراسر کشور اعلام شد.
📝 محور موضوعی جشنواره با عنوان «علوم اسلامی و علوم انسانی مرتبط با حوزه دین» است و به مناسبت یکصدمین سالگرد بازتأسیس حوزههای علمیه، کلانموضوع «حوزه و جامعه؛ گذشته، حال، آینده» به عنوان بخش ویژه جشنواره سیزدهم تعیین شده است.
☎️ کسب اطلاعات بیشتر: ۰۲۵۳۲۱۱۲۱۸۶
📒 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22156
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 از ملیشدن تا مردمی شدن صنعت نفت/ ملیشدن واقعی صنعت نفت، یعنی بازگرداندن مالکیت نفت به عموم مردم است
🔰 دکتر سید مهدی زریباف در گفتوگویی تشریح کرد؛
🔹 نفت بهدلیل سوء مدیریتها به ابزار دشمن تبدیل شده است و در واقع با اشتباهات اساسی که مدیران در مسئله نفت مرتکب شدند، بهراحتی ابزاری که در دست ما بود را به دشمن واگذار کردهاند.
🔹 یک بنگاه خصوصی بهطور متوسط ۱۵ درصد از سرمایهاش را به دستمزدها اختصاص میدهد و ۸۵ درصد مابقی را در فعالیتهای اقتصادی و پروژهها صرف میکند. درحالیکه در ساختار بودجه ما اکثر بودجه صرف هزینههای دیوانسالاری دولتی میشود و ۱۰ الی ۱۵ درصد خرج هزینههای عمرانی و اقتصادی میشود.
🔹 به هر حال سهام نفت بهعنوان انفال باید در اختیار توده مردم قرار بگیرد و با رویکرد رفع فقر و محرومیت در مناطق کشور اولویت آن محرومین و مستضعفین باشد. این یکی از پروژههای مهمی است که میتواند به کشور کمک کند و ما میتوانیم این ایده را در حوزه نفت و انرژي مطرح کرده و اجرایی کنیم.
🔹 نفت در زمان مصدق ملی نشد بلکه دولتی شد. ملیشدن واقعی صنعت نفت، یعنی بازگرداندن مالکیت نفت به عموم مردم است. بهطور کلی به نظر من این پیشنهاد بسیار جذاب است و میتواند با کمک دولت آینده و مجلس فعلی، تحولی اساسی در اقتصاد ایران به وجود آورد و بهشدت به ایجاد برابری اقتصادی و آسایش و آرامش و رفاه کشور کمک کند.
📒 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22162
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📕 پذیرش موسسه عالی فقه و علوم اسلامی
✅ مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی برای سال تحصیلی 1400-1401 پذیرش میکند.
🔻 رشتهها؛
🔹 فقه اقتصاد
🔹 فقه جزا
🔹 فقه سیاسی
🔹 فقه خانواده
🔹 فقه قضاء
🔹 فقه معاملات
⏱ مهلت ثبت نام: 15 بهمن 99 تا 17 فروردین 1400
🔴 کسب اطلاعات بیشتر: http://www.mfos.ir
☎️ تماس: 02532401545
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✳️ مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار میکند
✅ نشست علمی بررسی دیدگاه حضرت آیتالله علامه مصباح در باب تحول علوم انسانی
🎙 کارشناسان
🔸 آیتالله سید محمد غروی
🔸 حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا
🔸 حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی مصباح
🔷 دبیر علمی: حجت الاسلام دکتر محمدعلی محیطی اردکان
🗓 پنجسنبه 16 بهمن 1399 ⏰ 10
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 آیتالله علیدوست در درس خارج فقه نظام سیاسی:
📕 نهمین دلیل قائلین به مشروعیت حکومت توسط آراء مردم، روایت سلیم بن قیس است «الواجب فی حکم الله... علی المسلمین بعد ما یموت امامهم... ان یختاروا لانفسهم اماما عفیفا عالما.»
✅ دلالت روایت: از روایت وجوب اختیار مردم در انتخاب امیر استفاده میشود زیرا در روایت کلمه الواجب آمده است.
🔻 بررسی روایت؛
1️⃣ سند: فنقول شخصیت سلیم مورد تایید جناب برقی، علامه حلی وابن داود و... است.
🔹 کتاب سلیم؛ برخی مانند مرحوم خویی بر این نظر هستند سندی که کتاب سلیم را روایت میکند معتبر نیست ولی ما در رجال با روش آقای خویی موافق نیستیم و کتاب سلیم از کتب متعلقات به قبول است که بین اصحاب مشهور بوده است.
2️⃣ دلالی: انصاف این است که بدون در نظر گرفتن قبل و بعد قسمت مورد استدلال، حدیث پذیرفته شده است، اما مستدل روایت را تقطیع کرده است که در این صورت دال بر نظر مستدل نیست زیرا متن مورد اشاره پاسخ امام علی(ع) به معاویه است که بیعت کردن را مشروط به تسلیم قاتلان عثمان کرد که امام فرمود وظیفه تو بیعت کردن بدون شرط است. اگر نصب امامت را حق خدا و رسول میدانی من امام هستم، اگر حق اجماع حل و عقد میدانی، مردم من را انتخاب کردهاند. این بیان امام(ع) دال بر مشروعیت حکومت با رای مردم نیست.
3️⃣ جهت صدور: جهت صدور یعنی حدیث به صورت جد صادر شده باشد، در حالی که امام(ع) در مقام پاسخگویی است و از معتبرات طرف مقابل یا مشهورات نیز استفاده کرده است.
✳️ جمعبندی: استدلال به این روایت ناتمام است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ مادری و فردگرایی در دنیای مدرن/ نگاه فمینیستی در تربیت دختران و خطر رواج خودخواهی
🔻 حجتالاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی در نوشتاری بررسی کرد؛
📖 دنیای مثلاً متمدّن غربی با سرعت هر چه تمامتر و دیوانهوار به سوی فردگرایی میرود. اگر به جای فردگرایی بخواهم کلمه رساتری بگذارم، باید بگویم خودخواهی. تربیت شدن با نگاهی که این تمدّن به انسان میدهد، یعنی خودخواه شدن. انسان هر چه قدر خودخواهتر، با تربیتتر.
📖 برای خودخواهی، هیچ خط قرمزی وجود ندارد، جز خودِ خودخواهی. کی باید از خودخواهی دست برداریم؟ وقتی که خودخواهی به خطر بیفتد. چه قدر از خودخواهی دست بردارم؟ به اندازهای که خطر از سر خودخواهی رفع شود. مادر شدن در دل این تفکّر، یعنی پاسخ دادن به خودخواهی.
📖 حالا به شیوه تربیت خودمان برگردیم و ببینیم چه قدر این فردگرایی افراطی را در روح فرزندان بویژه دخترانمان میدمیم. میخواهد زود ازدواج کند، به او میگویند: مگر دیوانهای که میخواهی برای خودت آقابالاسر بیاوری؟ میخواهد زود بچّهدار شود، به او میگویند: عقلت پاره سنگ برداشته؟ تازه ازدواج کردهای، عشق و حال دنیا را بکن تا بعد و... .
📖 هر چه قدر از اوج این خودخواهی بگوییم، باز هم حقّ مطلب ادا نمیشود،. باید همه از رواج خودخواهی بترسیم. زنان خودخواه نمیتوانند مادران فداکاری باشند. جامعه اگر از مادران فداکار تهی شود، روی سعادت را نخواهد دید.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22168
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✳️ نشست تببین جایگاه فقههای تخصصی در حوزه از سوی موسسه عالی فقه و علوم اسلامی برگزار میشود.
🔹 با حضور رئیس و اعضای هیات امنا موسسه عالی فقه و علوم اسلامی(حضرات آیات شب زنده دار، مدرسی، اراکی)
📆 تاریخ : پنج شنبه 16 بهمن 1399 ساعت: 8 الی 10 صبح
🔹 بصورت حضوری و مجازی
💠 آدرس اینترنتی وبینار: www.mfos.ir/webinar
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ وبینار سیرهپژوهی در منظومه فکری شهید صدر؛ از مبانی تا روش
🔹با حضور آیتالله سید منذر حکیم(از شاگردان شهید صدر)
🔹 زمان: پنجشنبه ۱۶ بهمن؛ ساعت ۱۴ تا ۱۶
🌐درگاه ورود مجازی به نشست:
https://vc.isu.ac.ir/ch/emobalegh
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ جایگاه علوم انسانی در نگاه رهبر معظم انقلاب و تأتیر آن در جامعه
🔻 آیتالله فرحانی در درس خارج مبانی فقه حکومتی بررسی کرد؛
🔹 حضرت آقا قائل هستند که علوم انسانی روح دانشها و تحرکات در یک جامعه است به این بیان که جامعه مثل یک کالبد است که علوم انسانی به عنوان روح در آن کالبد قرار میگیرد و این علوم است که به جامعه جهت میدهد.
🔹 حال وقتی علوم انسانی منحرف شود؛ یعنی بر پایه غلط و جهان بینی اشتباه استوار گردد، نتیجه آن گرایش انحرافی در همه تحرکات جامعه است که حضرت آقا اسم آن را میگذارند تجدد، ارتجاع، بازگشت به عقب و انکار هویت.
🔹 وقتی علوم انسانی غربی برگرفته از انسان شناسی غربیست و شاکله و ترکیب اصلی علوم انسانی از غرب آمده است و متکی بر جهان بینی غربی هست تاثیر آن در جامعه با آنچه ما میخواهیم متفاوت خواهد بود، لذا باید به علوم انسانی اسلامی بها داد و تولید نمود و روح حاکم بر جامعه را اسلامی کرد.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22176
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ نشست علمی «انقلاب اسلامی و آفاق تمدنی آن» برگزار میشود.
🎙 سخنرانان: حججاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی و احمد رهدار
📆 زمان: شنبه ۱۸بهمن ماه ۹۹ ساعت ۱۳ تا ۱۵
📺 پخش زنده از طریق آپارات و اینستاگرام از طریق لینکهای زیر:
► aparat.com/pasokhtv/live
► instagram.com/pasokhtv
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ حجتالاسلام والمسلمین علی نقی فقیهی در درس گفتار «فقه تربیت جنسی» تصریح کرد؛
📖 برخی در تفسیر جمله امام علی(ع) که میفرمایند «إِنَّ النِّسَاءَ نَوَاقِصُ الْإِيمَانِ نَوَاقِصُ الْحُظُوظ نَوَاقِصُ الْعُقُولِ» علت نقص ایمان را ترک نماز و روزه در ایام عادت میدانند. برای درک صحت یا عدم صحت این نظریه نیازمند توجه به چند نکته هستیم.
🔹 نقص و کمال ایمان منشأ تکوینی ندارند.
🔹 اقتضای عدالت تشریعی خداوند صدور دستوراتی است که موجب رشد انسان میشوند.
🔹 شرایط عارضی قابلیت ایجاد نقص در ایمان را ندارند بلکه به دلیل پشتوانه امر الهی، موجب رشد ایمان میشوند.
🔹 تغییر حکم شرعی با توجه به تبعیت آنها از مصالح و مفاسد موجب نقصان در ایمان نیست.
🔹 پذیرش احکام الهی که موجب تبعیض میان زنان و مردان شده است، با حکمت الهی سازگاری ندارد.
🔹 چنین تفسیری با آیات و روایاتی که زن و مرد را در عبادت و اعمال صالح مساوی میدانند تنافی دارد.
🔹 اگر ملاک در نقص یا کمال ایمان انجام عبادت است، زنها در مجموع بیشتر از مردان به عبادت میپردازند زیرا آنها ۶ سال زودتر از مردان به تکلیف میرسند.
🔹 برخی مانند ابن ابیالحدید مخاطب روایت فوق را یکی از همسران پیامبر(ص) دانستهاند که با توبه فوت کرد.
🔹 آیتالله جوادی آملی بر این نظر است که روایت از قضایای حقیقی بشمار نمیرود، بلکه قضیه شخصی است و برای درک آن باید شرایط حاکم بر آن زمان را مورد توجه قرار داد.
🔹 عمل افراد مؤثر در ایمان نیست آنچه که در ایمان تأثیرگذار است، التزام به عمل میباشد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✳️ برگزاری مراسم نکوداشت جایگاه و مقام علمی علامه مصباح یزدی
📕 انجمنهای علمی حوزه با همکاری مجمع پژوهشگاههای علوم انسانی – اسلامی و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مراسم نکوداشت جایگاه و مقام علمی علامه مصباح یزدی را برگزار میکند.
📆 زمان: شنبه 18 بهمن ماه 99 ساعت 19 تا 21
📖 موضوع: معرفت شناسی - کلام اسلامی
🎙 سخنرانان: حججاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی، سبحانی و احمد حسین شریفی.
💻 لینک حضور در جلسه فضای مجازی: http://dte.bz/iri
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com