eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
423 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢مهم‌ترین رخدادهای حوزه در هفته‌ای که گذشت؛ 📌حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 شروع مبحث جدید درس خارج فقه حضرت آیت‌الله ‌جوادی آملی 📝 یک اثر تفسیری جدید از حضرت آیت‌الله سبحانی منتشر شد 📝 آیت‌الله سید احمد خاتمی عضو فقهای شورای نگهبان شد 📝 انتشار مهمترین مصوبات شورای ‌عالی حوزه‌‌های علمیه 📝 دانشگاه‌‌های کشور می‌توانند از ظرفیت حوزه‌‌های علمیه بهره‌مند شوند 📝 واکنش دفتر قائم مقام مدیر حوزه به خبر جعلی 📝 مرحله‌ اول داوری آثار همایش کتاب سال حوزه پایان یافت 📝 فراخوان مسابقه کتابخوانی مجازی اعلام شد 📝 مهلت ارسال مقاله به همایش «الگوسازی و گفتمان‌سازی زن و خانواده تراز اسلامی» تمدید شد 📝 کتاب «نا» زندگی‌نامۀ شهید سید محمدباقر صدر به چاپ دوم رسید 📝 از کتاب «پیشران آنتی تز انقلاب اسلامی در حوزه‌‌های علمیه و راهکار‌های مقابله» رونمایی شد و .... 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21234 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 حکم فسخ قراردادها در ایام کرونا/ اقامه نماز در مسجد اگر سبب اشاعه ویروس کرونا شود، صحیح نیست ✍️ آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج مسأله کرونا، اظهار کرد؛ 📚 اقامه نماز در مسجد و جماعت استحباب دارد و تعظیم شعائر است ولی مراقبت و جلوگیری از نشر ویروس کرونا و بیماریِ حاد واجب است. 📚 آیا بیماری کرونا و واگیردار می‌تواند قراردادها را فسخ کند؟ وفای به عهد واجب است و به مبنای اولیه، ترک آن حرام است. ولی قرارداد بسته شده در ایام کرونا چند فرع دارد؛ 📚 باید ببینیم توانایی وفای به عهد دارد یا نه؟ «لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفسًا إِلّا وُسعَها» تکلیف ما لا یطاق به دلیل عقلی، عقلایی و روایی و قرآنی واجب نیست. 📚 اگر تکلیف ما لا یطاق نیست ولی عسر و حرج دارد از باب قاعده عسر و حرج برخی تکلیف‌ها را نفی می‌کند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21236 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ نوعی دوگانگی میان نظام سیاسی و اداری با نظام ولایی وجود دارد/ نظام اداری نیازمند بازطراحی براساس آموزه‌های اسلامی است 🔸 حجت‌الاسلام والمسلمین علی آقاپیروز در نشست علمی «مبانی، حدود و کارکردهای دولت اسلامی» عنوان کرد؛ 📚 وجه تمایز جدی حکمرانی اسلامی از حکمرانی غیراسلامی نهاد ولایت فقیه است که تعین‌بخش به حکمرانی اسلامی است. 📚 در امتداد ولایت فقیه و نظام ولایی، نظام سیاسی و اداری مطرح است و مسئله اصلی این است که احساس می‌شود یک نوع دوگانگی بین نظام سیاسی و اداری ما با نظام ولایی وجود دارد. 📚 وقتی که می‌خواهیم نظام اداری‌مان ترجمان نظام ولایی باشد، باید خودش سنخیتی با نظام ولایی داشته باشد و مبتنی بر مبانی، اصول و اهداف اسلامی باشد. 📚 یکی از مبانی نظام اداری که بخواهیم بر اساس آموزه‌های اسلامی طراحی کنیم، این است که جایگاه مناصب اداری در آن مشخص شود که این منصب، جای سخنرانی نیست، بلکه جای عمل و کارگزاری است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21239 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 برگزاری درس خارج «ماهیت شخص حقوقی و احکام آن» 💢 درس خارج فقه معاصر با موضوع «ماهیت شخص حقوقی و احکام آن» از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدسعید واعظی برگزار می‌شود. 📆 زمان: یکشنبه، سه‌شنبه، پنج‌شنبه / دو ساعت به ظهر ✅ درس به صورت غیر حضوری(آنلاین) برگزار می‌شود. 🔗 لینک شرکت در درس👇 🌐 https://engage.shatel.com/b/hos-u1n-tgt-awx ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 تأسیس دانشگاه جامع اسلامی/ دانشگاه‌ها از ظرفیت حوزه‌های علمیه استفاده کنند 🔻 آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار مسئولان دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت(ع) تأکید کرد؛ ❇️ طی چند سال اخیر ۲۰ سند راهبردی برای دو دهه فعالیت پیش روی حوزه‌های علمیه تدوین و ترسیم شده است. ❇️ طرح‌های حوزوی بر اساس آسیب‌شناسی‌های کلان و ناظر به نظام فکری واحد و در قالب منظومه‌ای از طرح‌های به هم پیوسته طراحی شده است. ❇️ باید با ورود قوی و هدفمند به عرصه‌های فنی و مهندسی و علوم پایه، به سمت تأسیس دانشگاه جامع اسلامی حرکت نماییم. ❇️ دانشگاه‌های کشور ناظر به رسالت و اهداف خود، برای ارتقاء ابعاد فلسفی، اخلاقی و فقهی رشته‌های آموزشی می‌توانند از ظرفیت حوزه‌های علمیه بهره‌مند شوند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21242 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ مبارزه با احتکار از راه‌های دفع ضرورت مسلمین است/ مشکلات افراد مضطر باید به گونه‌ای حل شود که به سطح عمومی جامعه برسند 💢 آیت‌الله محمد قائنی در درس خارج فقه پزشکی عنوان کرد؛ 📚 کسانی که به خاطر حوادث غیر مترقبه دچار گرفتاری می‌شوند مثلا بیکار می‌شوند، داخل در عنوان مضطر می‌شوند و با توجه به روایت «وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنَادِي يَا لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ» واجب است که اضطرار او برطرف شود. 📚 در روایات آمده است که مشکلات آن‌ها به گونه‌ای باید حل شود که در سطح عمومی جامعه قرار گیرند؛ اینطور نیست که شخص نیازمند فقط از مرگ نجات پیدا کند بلکه باید در رفع دیگر حوائج او کوشیده شود تا زندگی متعارف پیدا کند. 📚 از راه‌های دفع ضرورت مسلمین مبارزه با احتکار است که با روایت «وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنَادِي يَا لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ» وجوب مبارزه با احتکار ثابت می‌شود. بنابراین یکی از راه‌های اجابت مضطر مبارزه با احتکار است. 📚 این‌که می‌گوییم دولت می‌تواند منع احتکار کند مربوط به جایی است که شخص، اموال خودش را احتکار کرده باشد ولی اگر مال دولتی را احتکار کند و یا مالی را بر اساس وامی که از دولت أخذ کرده احتکار کرده باشد در اینجا ربطی به حصر احتکار به امور اربعه ندارد بلکه احتکار هیچ شی‌ای جایز نیست و باید اموال و اجناس را به همان دستوری که از ناحیه دولت آمده است توزیع کنند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21248 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ هوش مصنوعی می‌تواند نقش مشورتی برای فقیه داشته باشد/ مراکز علمی در زمینه آی تی گام‌های لازم را بردارند 🔻 آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار در گفت‌وگویی عنوان کرد؛ 🔹 در صورت وجود امکانات جدید، بدون استفاده از این امکانات فحص مجتهد کامل نخواهد بود و نمی‌توان فتوا داد. 🔹 بر اساس اصول مدون حوزه علمیه استفاده از آی تی در زمینه‌های مختلف ضروری است و در غیر این صورت مسئله فتوا محل اشکال واقع می‌شود. 🔹 هوش مصنوعی می‌تواند نقش مشورتی برای فقیه داشته باشد؛ فقیه به عنوان مشورت از هوش مصنوعی استفاده می‌کند. 🔹 باید دید هوش مصنوعی چقدر در ابداع و ایجاد جرقه علمی اثرگذار است؛ کم رنگ شدن نقش ذهن و استعداد می‌تواند یکی از محاذیر استفاده از هوش مصنوعی باشد. 🔹 استفاده از آی تی نه تنها ضرورت دارد بلکه در حد وجوب است؛ چون بدون آن شرایط استنباط فراهم نمی‌شود. فضلا و بزرگان حوزه نیز نگاه مثبتی نسبت به آن دارند تنها اشکال، در زمینه محاذیر است. 🔹 از هوش مصنوعی می‌توان به عنوان یک مشاور استفاده کرد؛ اگر فقیه فرصت یا امکان مراجعه را نداشته باشد، می‌تواند از این دستیار استفاده کند. 🔹 در حال حاضر نه تنها نباید به داشته‌ها در زمینه آی تی بسنده کرد بلکه باید زمینه‌های جدید نیز ایجاد شود؛ مراکز علمی نیز باید گام‌های لازم را در این زمینه بردارند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21251 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 بررسی مولفه‌های مبانی معرفتی تمدن نوین اسلامی 📌 وبینار «بررسی مولفه‌های مبانی معرفتی تمدن نوین اسلامی» با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه برگزار می‌شود. 📆 زمان: یکشنبه 25 آبان 99/ ساعت 14:30 🔰 آدرس مجازی نشست: 🌐 skyroom.online/ch/mashamloo/neshaste-tamadon ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 برگزاری درس خارج «فقه سرمایه‌گذاری استارت آپ‌ها + بیت کوین و ارز SDR» 💢 درس خارج فقه معاصر با موضوع «فقه سرمایه‌گذاری استارت آپ‌ها + بیت کوین و ارز SDR» از سوی آیت‌الله سیدمحمدرضا مدرسی برگزار می‌شود. 📆 زمان: سه‌شنبه‌ها - ساعت ۸:۱۵ تا ۹ صبح 🔰 موضوعاتی که مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ 🔺بررسی فقهی قرارداد Convertible 🔺بررسی فقهی قرارداد SAFE (Simple Agreement for Future Equity) 🔺 ماهیت و احکام بیت کوین و رمز ارزها 🔺 ماهیت و احکام ارز بین‌المللی SDR ✅ درس به صورت غیر حضوری(آنلاین) برگزار می‌شود. 🔗 لینک شرکت در درس👇 🌐 https://rubika.ir/qommpth ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 نفی امتیازات آموزشی مبتنی بر تفاوت اجتماعی/ اسلام تبعیض در تعلیم و آموزش را نمی‌پذیرد 🔻 آیت‌الله محسن اراکی در درس خارج «فقه نظام سیاسی» بیان کرد؛ 📚 یکی از دستاوردهای عظیم انقلاب پیامبر(ص) عمومی ساختن تعلیم و ریشه‌کن سازی بی‌سوادی در کل جامعه بوده است. 📚 ادلە قرآنی بر این مطلب ادله‌ای است که دلالت دارد انبیاء و نبی گرامی اسلام برای تعلیم عامە ناس مبعوث شده‌اند. 📚 صرف نظر از آیات کریمە قرآن، روایات فراوانی از معصومین(ع) به ما رسیده که دال بر نفی هرگونه امتیاز تعلیمی و آموزشی در جامعە اسلامی است. 📚 نظام اسلامی، نظامی است که امتیاز طبقاتی را در عرصە آموزش نمی‌پذیرد و معتقد است آموزش باید عمومی باشد و این آموزش عمومی مخصوص امور دینی نیست بلکه مطلق علم باید در اختیار همگان باشد. 🔻 روایات دالە بر الغای هر نوع امتیاز مبتنی بر طبقات در امور تعلیم و آموزش بر سه دسته است؛ 🔹 دستە اول: روایات داله بر وجوب طلب علم مطلقا بر همگان است. 🔹 دسته دوم: روایاتی است که در خصوص وجوب تعلیم آمده است. 🔹 دستە سوم: روایاتی است که دلالت بر عدم جواز تبعیض در تعلیم دارد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21255 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 بررسی فرق بین سند دین و سند تعهد/ اسکناس سند دین است یا صرفا سند عهده؟ 🔰 آیت‌الله جواد مروی در درس خارج «فقه رمز ارز‌ها و بیت کوین» عنوان کرد؛ 💢 در فقه دو اصطلاح ذمه و عهده داریم. این دو اصطلاح هر چند گاهی به جای یک‌دیگر به کار می‌روند ولی با هم تفاوت دارند. 💢 عهده یک ظرف تصوری و اعتباری است برای تکالیف و آن اعمالی که بر انسان لازم است. ذمه، ظرف اعتباری است برای اموالی که ثابت است برای غیر بر علیه انسان. 💢 بین ذمه و عهده عموم و خصوص من وجه است. یک ماده اجتماع و دو ماده افتراق. ماده اجتماعشان فرض کنید مکلفی مال غیر را تلف کرده، هم ذمه او مشغول است و هم عهده‌اش. 💢 ذمه‌اش مشغول به مال است. ماده افتراق عهده هست ولی ذمه نیست، تکلیف هست حکم وضعی نیست. 💢 زمانی که اسکناس‌ها پشتوانه‌اش طلا و نقره بود، اسکناس سند طلا و نقره بود، آیا اسکناس سند دین بود یا صرفا سند عهده بود؟ 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21258 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 منشأییت اسلامی و قانون‌گذاری در نظام مسائل خانواده 📌 سومین نشست از سلسله نشست‌های راهبردی فقه و قانون‌گذاری با موضوع «منشأییت اسلامی و قانون‌گذاری در نظام مسائل خانواده» با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین فرج‌الله هدایت‌نیا برگزار می‌شود. 📆 زمان: سه‌شنبه ۲۷ آبان، ساعت ۱۴:۳۰ 🔻 لینک ورود به جلسه 🌐 https://b2n.ir/548677 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 آسیب‌های پژوهشی حوزه/ نبودن انگیزه و مقعطی دیدن پژوهش از آسیب‌هاست 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین امیرعباس اکبری در گفت‌و‌گویی تصریح کرد؛ 📚 از جمله آسیب‌ها در پژوهش حوزه علمیه نبود انگیزه پژوهش و مقطعی و جنبی دیدن پژوهش است. 📚 چون سیر دروسی که ارائه شده پژوهش محور نبوده طلبه قادر به انجام فعالیت‌های پژوهشی نیست یا موضوع را پژوهشی نمی‌داند. 📚 حمایت معاونان متخصص در عرصه پژوهش سبب می‌شود آسیب‌ها و موانع پژوهش در حوزه‌های علمیه کمتر و سبب پیشرفت‌های پژوهشی طلاب شود. 📚 دو همایش بزرگ علامه حلی و علامه شعرانی هر دو ظرفیت بالایی دارند که می‌توان موضوعات مختلف را به صورت پیش همایش در مناطق چندگانه پژوهشی برگزار کرد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21263 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ مراسم اختتامیه دومین همایش کتاب سال بانوان با پیام حضرت آیت‌الله نوری همدانی برگزار می‌شود 🔰 خانم ریحانه حقانی در نشست خبری «مراسم مجازی اختتامیه دومین همایش کتاب سال بانوان» مطرح کرد؛ 📝 مراسم اختتامیه دومین همایش کتاب سال بانوان روز پنجشنبه ۲۹ آبان ساعت ۱۰ تا ۱۲ به صورت مجازی با پیام تصویری مرجع تقلید جهان تشیع، حضرت آیت‌الله نوری همدانی برگزار می‌شود. 📝 در مجموع ۲۶۵ اثر به دبیرخانه دومین همایش کتاب سال بانوان ارسال شده است. از مجموع آثار دریافت شده، ۲۴۷ اثر تألیفی شامل ۱۵۵ کتاب، ۲۷ رساله (دکتری و سطح۴) و ۶۵ مقاله علمی پژوهشی، یک اثر تصحیح و تعلیق و ۱۷ اثر ترجمه بودند. 📝 ۹۲ اثر پس از ارزیابی اولیه به مرحله ارزیابی تفصیلی راه یافتند و پس از دو نوبت ارزیابی تفصیلی و ارسال آثار به کمیته علمی، در نهایت ۲۳ اثر حائز رتبه‌بندی شدند. در مجموع، ۱۸۴ نفر در این همایش شرکت کردند که ۱۷۱ نفر آنان بانوان پژوهشگر حوزوی و دانشگاهی و ۱۳ نفر پژوهشگران آقا بودند. 📝 فراخوان سومین همایش کتاب سال بانوان در مراسم اختتامیه اعلام می‌شود، همچنین آثار برگزیده همایش و صاحبان آثار در حوزه علوم انسانی اسلامی معرفی و تجلیل خواهند شد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21266 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 تفاوت تمدن نوین با تمدن مدرن/ عمده مشکل ما در تمدن‌سازی، مبانی غیرمعرفتی است 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه در نشست «بررسی مؤلفه‌های مبانی معرفتی تمدن نوین اسلامی» عنوان کرد؛ ✍️ مقصود ما از تمدن هم دستاورد سخت‌افزاری و هم دستاورد نرم‌افزاری از تمدن است که منشأ پیشرفت جامعه ایرانی اسلامی می‌شود. ✍️ وقتی ما می‌گوییم «تمدن نوین اسلامی» به این معنا نیست که ما با دانش غرب مخالفیم بلکه مخالفت با مبنای معرفتی و غایت آن است. مبنای معرفتی ما نسبی‌گرایی معرفتی نیست. ✍️ فرق تمدن نوین با تمدن مدرن یکی در مبانی است تا سر از نسبی‌گرایی که تمدن مدرن درآورده است، در نیاورد و دیگری این‌که در تمدن نوین اسلامی محققان در تمدن‌سازی مشارکت می‌کنند. ✍️ غیر از مبانی معرفتی تمدن نوین اسلامی یک چیز دیگر را نیز باید مورد توجه قرار داد و آن عوامل غیرمعرفتی تمدن نوین اسلامی است. ✍️ اگر ما از تمدن نوین اسلامی حرف می‌زنیم باید هم به مبانی معرفتی تمدن نوین اسلامی و تفاوت با مبانی معرفتی تمدن مدرن بپردازیم و هم به عوامل معرفتی که در تمدن‌سازی یا تمدن‌سوزی نقش دارد توجه کنیم. ✍️ به نظرم عمده مشکلات در مبانی غیرمعرفتی است که واقعاً تمدن‌سوز هستند و اجازه نمی‌دهند تمدن نوین اسلامی شکل پیدا کند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21269 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 جواز پیوند یا قطع عضو براساس قاعده سلطنت / مطالب شهید صدر درباره سیره عقلا جامع است ✅ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی در درس خارج «فقه پزشکی» تأکید کرد؛ 🔹 بحث درباره قطع عضو و پیوند آن بود و دلیلی بر حرمت نفسی اولی پیدا نکردیم، لکن از باب حرمت در صورتی که ضرر متنابه داشته باشد، قطع عضو حرام است. 🔹 درباره قاعده سلطنت نیز گفته شد هر کسی بر نفس خود مسلط است و می‌تواند عضوی از بدن خود را برای پیوند در اختیار پزشک قرار دهد. عمده دلیل این قاعده، سیره عقلاست. 🔹 سیره عقلا فراتر از ارتکاز عقلاست. ارتکاز عقلایی به مرحله عمل نرسیده و یک ذهنیت و باور عقلایی است که مربوط به عمل است. 🔹 فراتر از ارتکاز عقلایی، سیره عملیه عقلا است، عقلا برای تنظیم امور زندگی خود سیره‌هایی دارند. شاید بهترین کسی که در بحث سیره عقلائیه مطالبی را بیان کرد، مرحوم شهید صدر است. 🔹 سیره متشرعیه یعنی سیره اهل شرع. در سیره عقلائیه امضای شارع باید احراز شود. سیره متشرعیه خودش حکم شرعی است، چون سیره اهل شرع است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21276 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 طلاب نباید از قرآن غافل شوند/ یکی از دروس اصلی حوزه باید آیات الاحکام باشد 🔰 آیت‌الله علی اکبر رشاد، پیش از آغاز درس خارج خود که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: 📚 قرآن کریم خزانه لایزال، کران ناشناس و پایان‌ناپذیری است که در اختیار طلاب حوزه‌های علمیه قرار دارد. 📚 طلاب هرگز نباید از قرآن کریم غافل شوند، حال شاید سوال مطرح شود مبنی بر اینکه مگر می‌شود حوزه و طلبه از قرآن غفلت کند؟ 📚 طلبه باید بداند چه مقدار به مسائل قرآنی اهتمام دارد و چقدر حوزه‌های علمیه، طلاب را قاری و تالی به معنویات قرآنی بار می‌آورند؟ طلبه باید مسلط به مبانی و فهم معانی قرآن کریم باشد. 📚 طلبه آن چیزی که از قرآن کریم می‌آموزد در مقام علم باید آموخته‌های خود را در سایر حوزه‌ها و زمینه‌ها به کار بگیرد و استفاده کند. 📚 قرآن کریم حاوی حقایق ناب و ژرفی است که طلبه می‌تواند با استفاده از آن حقایق معارف فلسفی، حکمی و عقلی را از قرآن کریم استخراج و استنباط کند؛ قرآن منبع اصلی تشریح شریعت است بنابراین یکی از دروس اصلی حوزه باید آیات الاحکام باشد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 ضرورت استفاده از هنر در تبلیغ/ آموزش طلاب برای تبلیغ بین جوانان 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملانوری در دومین وبینار معاونین تبلیغ استان‌ها، عنوان کرد: 🔹 توجه به اثربخشی قوی‌تر در عرصه تبلیغ یکی از رویکردهای مهم مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه است. طرح جامع هنر، راه اندازی مرکز آموزش مهارتی و توجه به پژوهش‌های هنری از جمله برنامه‌هایی است که در راستای تقویت اثربخشی تبلیغ در حوزه‌های علمیه اجرا می‌شود. 🔹 شناسایی طلاب خلاق و علاقه‌مند در بحث هنر و ثبت نام آنها در بانک جامع هنر حوزه علمیه از دیگر اقدامات پیش رو است. 🔹 نباید از هیچ مبلغی در استان‌ها غفلت کرد و همه طلاب و مبلغین مستعد شناسایی و آموزش‌های لازم برای استفاده از ابزار هنر در بحث تبلیغ داده و در مرحله بعد، برای امر تبلیغ بکارگیری شوند. 🔹 برای انجام بهتر فعالیت‌های هنری در مدارس لازم است فردی عهده‌دار این مسئولیت شود و این کار را می‌توان با به کارگیری طلاب مستعد عملیاتی کرد. 🔹 در ایام کرونایی که تبلیغ به نوعی تعطیل است، طلاب باید وارد فضای مجازی شوند، ولی برای حضور مؤثر این امر هم نیازمند آموزش و مهارت‌افزایی است. 🔹 تبیین معارف دینی برای نوجوانان و جوانان یکی از موضوعات بسیار مهم در بخش تبلیغ است. غفلت از نوجوانان و جوانان صدمات جبران‌ناپذیری برای آینده کشور دارد. 🔹 اگر مبلغ، روش برخورد با جوان را بداند و در این رابطه آموزش‌های لازم را ببیند، بهتر می‌تواند در عرصه تبلیغ موفق باشد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ بایدهای حوزه عصر انقلاب/ پنج وظیفه حوزویان 🔻 آیت‌الله علیرضا اعرافی در گفت‌وگویی، مطرح کرد: 🔹 نخستین وظیفه‌ای که یک حوزوی دارد این است که با علوم و دانش‌های اسلامی آشنایی نسبتاً عمیقی پیدا کند. 🔹 دومین وظیفه‌ای که حوزویان دارند این است که از آبشخور وحی و معارف الهی بهره گیرند. 🔹 سوم این است که بر این دو پایه‌ای که اشاره شد به تربیت و پرورش دیگران در حوزه‌های اخلاقی و معنوی و روحی بپردازند. 🔹 چهارم این‌که حوزویان در برون فضای خود مأمورند که معارف الهی و اندیشه‌های ناب دینی و... اسلام را در جهان منتشر کنند. 🔹 پنجمین وظیفه تلاش برای پیاده‌سازی اسلام در سطوح اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و نظامات سیاسی است. 📚 حوزه‌ی عصر انزوا؛ یعنی حوزه در عصری که دست او بسته است و شرایط اجتماعی و سیاسی مانع از نقش‌آفرینی گسترده‌ی حوزه می‌شود. در طول تاریخ عمده‌ی ادوار حوزه‌های علمیه، عصر انزوا بوده است. 📚 وقتی که از عصر انزوا به عصر انقلاب و عصر حاکمیت بیاییم، ناگهان می‌بینیم که قلمروهای وسیع و مطالبات گسترده مطرح می‌شود و حوزه‌ باید دامنه‌ی دانشی و بسط معرفتی پیدا کند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21281 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📣 اطلاعیه 💢 فراخوان جذب «پژوهشگر» در دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح 📌 دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح در نظر دارد در راستای تقریر دروس مرتبط با فقه‌های معاصر، اقدام به جذب پژوهشگر نماید. 💠 اطلاعات بیشتر: 🌐 @rrasooli 📱پاسخگویی: ۰۹۱۰۴۵۲۶۲۶۲ _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 انواع رابطه فقه با حکم حکومتی و قوانین مصوب مجلس 🔰 آیت‌الله سید محمدعلی مدرسی یزدی در درس «فقه قانون‌گذاری» بیان داشت؛ 📚 رابطه فقه با قانون(قوانین مجلس شورای اسلامی) بسته به نوع قانون فرق می‌کند. منظور از رابطه، رابطه محتوایی است نه مقایسه فقه اسلامی با قانون در جمهوری اسلامی از هر جهت. 🔹 در مواردی که قانون منطبق بر حکم فقهی باشد رابطه فقه با آن، رابطه اتحاد خواهد بود. هر چند از نظر ادبیات ممکن است تفاوت داشته باشد، از یک نظر می‌توان از آن به رابطه ظرف و مظروف تعبیر کرد. 🔹 در مواردی که قانون مصداق گزاره فقهی است، در این صورت رابطه آن‌ها رابطه کلی و جزئی است. مانند «ممنوعیت رابطه با کشور خاص» که تسلط آور است، یا به رسمیت شناختن اسناد مالکیت رسمی با شرایط خاص. 🔹 در مواردی که قانون از سنخ احکام ولایی است(حجم زیادی از قوانین کشور چنین است) تعیین نوع رابطه فقه با آن، نیاز به دقت خاص دارد. 🔻 رابطه حکم حکومتی با فقه را می‌توان از چند زاویه نگاه کرد؛ 1️⃣ از یک منظر رابطه فقه با این نوع قانون رابطه حد و مرز است. 2️⃣ از منظری دیگر رابطه‌ی فقه با چنین قوانینی رابطه هدف با ابزار است. 3️⃣ از منظری هم گفته شده رابطه کلی و مصداق است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21284 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 سلسله دروس خارج فقه نظام‌های اسلامی 📚 موضوع: فقه الحاکم 🔹 استاد: آیت‌الله عباس کعبی 📆 زمان: هر روز/ ساعت ۸:۱۵ صبح 🕌 درس به صورت غیرحضوری(آنلاین) برگزار می‌شود. 📱 لینک شرکت در درس: 🌐 https://webinar8.gilaro.com/w1052 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 حفظ سلامت یک وظیفه شرعی بر دوش افراد/ به صورت مستقل باید به فقه سلامت، طب و پزشکی بپردازیم ✅ آیت‌الله علیرضا اعرافی در نشست علمی مطرح کرد؛ 📚 نظریه جامع اسلام در حوزه سلامت چه در بُعد بهداشت و چه در بُعد درمان مرکب از دیدگاه‌های کلامی - فسلفی، فقهی - حقوقی و اخلاقی - ارزشی است. 📚 امروز در حوزه فقه باید به قلمروهای تخصصی و فقه‌های نو و معاصر ورود داشته باشیم و در منظومه فقه معاصر و نوین باید به صورت مستقل به فقه سلامت، طب و پزشکی بپردازیم. 📚 موضوعاتی که در فقه در باب سلامت وجود دارد مقداری پراکنده است و کافی نیست، از این‌رو باید با اتکا به منابع اصلی خودمان پردازش جدیدی به حوزه سلامت داشته باشیم. 📚 در حوزه اخلاق و تربیت در قلمرو سلامت نظامات بسیار مهمی در مبانی اسلام وجود دارد، اما با این حال باید آن حوزه‌ها را توسعه ببخشیم. 📚 بر اساس مبانی اسلامی، وظیفه همه ما صیانت از سلامت است. باید دانست سلامت یک وظیفه شرعی است که بر دوش ما قرار دارد و حق نداریم آن را به خطر بیاندازیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21287 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 فقه و حقوق اسلامی برای حل بحران‌های بزرگ اجتماعی طرح و برنامه دارد 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمد حکیمیان در کنفرانس «بحران کرونا و مسئولیت‌های حقوقی و اخلاقی»، گفت: 🔹 فقها و علمای گذشته با بهره‌مندی از فقه اجتماعی سوالات و نیازهای مردم در حوزه‌های مختلف را به خوبی پاسخ داده‌اند. 🔹 در شرایط کنونی مردم سوالات زیادی در خصوص وظایف و تکلیف خود و مسئولان دارند و در این زمینه باید شبهات و درخواست‌های آنها را پاسخ گفت. 🔹 مردم و دولت در قبال بحران کرونا مسئول هستند. اسلام به مردم‌داری، همدلی و نوع دوستی و توجه به افراد بحران‌زده ارزش ویژه قائل است. 🔹کرونا یک بحران اجتماعی در بعد جهانی است و باید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فقهی و حقوقی اسلام برای این بحران چاره‌سازی کرد. 🔹 امام راحل در کتاب بیع خود به وظیفه دولت اسلامی با استفاده از موضوع انفال اشاره دارد و تاکید می‌فرماید که حکومت اسلامی وظیفه دارد که برای تکمیل و توسعه زیرساخت‌های عمومی کشور از درآمدهای انفال استفاده نماید. 🔹 دولت اسلامی می‌تواند با مدیریت درآمدهایی مانند انفال و خمس زمینه بهداشت عمومی فراگیر و عادلانه را فراهم کند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ برخی معتقدند آیات و روایات ربا اطلاق ندارد، بنابراین ربای تولیدی یا استنتاجی حرمت ندارد 🔻 آیت‌الله علی عندلیبی در درس خارج «فقه بورس و اوراق بهادار» عنوان کرد؛ 🔹 برخی از بزرگان، قائل به عدم حرمت ربای تولیدی یا همان ربای استنتاجی هستند. یکی از دلایلشان این است که آیات و روایاتی که در باب تحریم ربا وجود دارند، اطلاق ندارند. قدر متیقن در آن‌‌ها(آیات و روایات) قرض ربوی استهلاکی است ولی سایر اقسام و حصص ربا از جمله قرض ربوی تولیدی و استنتاجی حرام نیست. 🔹 می‌گویند: معنای لغوی «ربا» عبارت است از مطلق زیادی، لذا اگر آیه و روایات تحریم ربا، در مقام بیان تحریم انواع ربا باشند و اطلاق داشته باشند، معنای آن‌‌ها چنین می‌شود که «هر نوع زیادی‌ای که شخص به دست بیاورد، حرام است.» 🔹 در حالی که می‌دانیم که موارد بسیاری از این سود‌ها، شرعاً جایز و حلال است ولذا معنای آیات و روایاتی که به صورت مطلق ربا را حرام دانسته‌اند، مجمل می‌شود فلذا باید به قدر متیقن آن‌‌ها که همان قرض ربوی استهلاکی است، اخذ کنیم. 🔹 سپس در مقام مناقشه به این وجه گفته شد که: ربای لغوی با ربای اصطلاحی متفاوت است و در عرف مردم مخصوصاً در باب معاملات، وقتی بدون قرینه، «ربا» گفته می‌شود، متفاهم عرفی همان «قرض به شرط زیاده» می‌باشد و مطلق زیادی فهمیده نمی‌شود که اجمال لازم بیاید. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21291 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com