eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
423 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 درس خارج فقه عفاف 🔹 استاد: آیت‌الله سید منذر حکیم 🔹 زمان: سه‌شنبه‌ها - ساعت ۱۶ الی ۱۷ 🔹کسب اطلاعات بیشتر (مدیر دوره): @amin1992 🌐درگاه ورود مجازی: http://split.to/x0idrEj 🌐 ثبت‌نام (جهت اطلاع‌رسانی‌های بعدی): https://b2n.ir/100020 ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🔳 با ما همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📣 اطلاعیه 💢 فراخوان یادداشت علمی 📌دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح در نظر دارد به منظور حمایت از پژوهش‌ها و دستاوردهای علمی اساتید و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی و تأمین فضای مناسب برای تضارب آراء و اندیشه‌ها در حوزه علوم انسانی اسلامی یادداشت های علمی مرتبط با این عرصه را منتشر نماید. 💠 انتشار یادداشت های منتخب در نشریات 💠 جهت اطلاعات بیشتر و ارسال یادداشت: 🌐 @MeftaahCourse _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ خدمات آیت‌الله مصباح یزدی به انقلاب/ ایشان برای گام دوم انقلاب واقعاً نیروهای فراوانی تربیت کرد 💢 آیت‌الله محمود رجبی در گفت‌وگویی بررسی کرد؛ 📚 آیت‌الله مصباح در بُعد علمی‌شان هم عنایات و الهامات الهی را داشتند. در عین حال ربانی هم بودند؛ یعنی تمام هم‌وغمش خداوند متعال و اطاعت از دستورات خدا بود. 📚 بعد فقهی آقای مصباح کمتر در جامعه‌ی ما مطرح شده است. ایشان از شخصیت‌هایی بود که در دوران تحصیلش با هوش سرشار، اساتید برجسته‌ و تلاش پیگیر و نظمی که داشت، در سن ۲۵ سالگی به اجتهاد رسید. 📚 وقتی با امام آشنا شدند و امام، رهبری نهضت را به‌دست گرفتند، به‌معنای واقعی کلمه مطیع امام بودند. بعد از امام هم به رهبر انقلاب معتقد بودند و به‌محض اینکه می‌شنیدند نظر حضرت امام یا رهبری چیز دیگری است، اگر برنامه‌ای را شروع کرده بودند، قطع می‌کردند. 📚 هر تمدنی باید یک پشتوانه‌ی فرهنگی و فکری داشته باشد. آیت‌الله مصباح یک سرمایه‌گذاری ویژه و عظیمی کردند روی استخراج فرهنگ دینی، نظام‌مندکردن و عرضه‌کردن آن در عرصه‌های مختلف. 📚 ایشان برای گام دوم انقلاب واقعاً نیروهای فراوانی تربیت کرد. آقای محمدیان، مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها به جامعه‌ی مدرسین آمده بود و می‌گفت خدا پدر آیت‌الله مصباح را رحمت کند اگر ایشان نبود، دستمان برای نیروهایی که می‌خواهیم در نهاد بگذاریم خالی بود. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22223 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔸 در راستای برگزاری همایش ملی «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و توسعه علوم انسانی» برگزار می شود: 🔰 مجموعه نشست‌های کارگروه فقه و حقوق همایش با همکاری انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه 🎙 با حضور: 🔺آیت الله ابوالقاسم علیدوست 🔺حجت الاسلام و المسلمین فرج الله هدایت نیا 🔺حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی جورکویه 🔺حجت الاسلام و المسلمین حامد نوری 🔺حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا پیوندی 📅 شنبه 25 بهمن ماه 99 / ساعت 10 📣 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق: 🌐 join.skype.com/hX482fXEQuSF ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🔳 با ما همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 معرفی کتاب: 📌 این کتاب ترجمه «الاسلام یقود الحیاه، المدرسه الاسلامیه و رسالتنا» است که در ادامه به معرفی اجمالی بخش‌های آن می پردازیم: 🔰 شهید سیدمحمدباقر صدر در اواخر عمر شریف خود با طرح سلسله مباحث « الإسلام یقود الحیاة؛ اسلام، راهبر زندگی» کوشید تا فراخور نیازهای فرهنگی و فکری جامعه اسلامی در سایه حاکمیت اسلام، پاسخی درخور به این نیازها ارائه دهد. او در این مباحث که شامل شش رساله است، اجمالی از مسائل مهمی را که امت اسلامی پس از پیروزی انقلاب با آنها روبه‌رو است بیان کرده است. 🔰 «المدرسة الإسلامیة؛ مکتب اسلام» بخش دوم این کتاب است و در آن اندیشه و مفاهیم اسلامی را که در دو کتاب «اقتصادنا» و فلسفتنا» به شکل تخصصی مطرح شده است در سطحی عمومی بازتاب دهد. 🔰 «رسالتنا؛ رسالت ما» بخش سوم از این کتاب، شامل مقالاتی است که در مجله الاضواء به چاپ رسیده بود. این مجله در دهه پنجم قرن بیستم میلادی از سوی گروهی از علمای نجف اشرف منتشر می‌شد. ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🔳 با ما همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ غرب همان علوم اسلامی را به عنوان علوم جدید به مسلمان ارائه می‌دهد/ از کتاب «آیت‌الله العظمی مکارم به روایت اسناد ساواک» رونمایی شد 📌 حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 غرب همان تمدن و علوم اسلامی را به عنوان علوم جدید به مسلمان ارائه می‌دهد 📝 صیانت از حوزه، صیانت از کلان روحانیت است 📝 مراسم چهلم آیت‌الله مصباح یزدی در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد 📝 مؤسسه در راه حق دانش پژوه می‌پذیرد 📝 پذیرش موسسه عالی فقه و علوم اسلامی در دو مقطع خارج عمومی و تخصصی 📝 امضای تفاهم نامه همکاری حوزه‌های خواهران و ستاد مرکزی اعتکاف 📝 بخش بانوان سایت خبرگزاری حوزه رونمایی شد 📝 از کتاب «آیت‌الله العظمی‌مکارم به روایت اسناد ساواک» رونمایی شد 📝 آیین رونمایی از خبرگزاری پیام خانواده برگزار شد 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22229 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 سلسله دروس خارج تفسیر نظام‌های اسلامی 📚 موضوع: تفسیر اجتماعی قرآن 🔹 استاد: آیت الله محمود رجبی 📆 زمان: از امروز شنبه‌ها، نیم ساعت قبل از اذان مغرب و عشاء ✅ مکان: قم، بلوار محمدامین(ص)، بلوار جمهوری اسلامی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) 📌 به منظور شرکت حضوری در جلسه نام و نام‌خانوادگی و مقطع تحصیلی خود را به شماره 3000646400 پیامک نمایید. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ فقه شیعه فقه نظام ساز است/ اسلام پاسخگوی مسائل مستحدثه عرصه معاملات است 🔻 آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «بورس و معاملات» عنوان کرد؛ 🔹 لسان روایات در باب معاملات لسان محدودیت است و نه مشروعیت. به همین دلیل اگر منعی از شارع نباشد از سیره عقلا تبعیت می‌کنیم. 🔹 در مباحث معاملات و مسائل اقتصادی ما اساس را داریم ولی نیاز به انضباط مالی و تنظیم جدید داریم و یکی از کاشف‌های نظر مولا را عرف سیره عقلا می‌دانیم. 🔹 معاملات امروزه روزبه روز و آنلاین هستند و اسلام پاسخگوی نیاز زمان هست و هنر فقیه است که الغای اصول را در استخراج فروع به خوبی بررسی کرده است. 🔹 معاملات در گذشته بسیط بودند، اما امروزه بازار بسیار گسترده و وسیع شده است و وارد بورس، رمز ارزها و استارتاپ‎ها شده است. باید با روش عالمانه و عاقلانه با حفظ خطوط قرمز شرع با عقلای عالم هم مسیر شویم و حدود شارع از جمله ربوی نبودن و غرری نبودن را در نظر داشت. 🔹 فقه ما فقه نظام ساز و مستقل است و گفتمان حقیقیه شرعیه همگام با گفتمان لغویه و عرفیه و عقل هست. 🔹 وظیفه فقها و حوزه این است که نظارت فقه را گسترده سازند و وارد مسائل مستحدثه شده و تحلیل کنند. اگر معاملات ارزش عقلایی داشته باشند شایستگی بررسی فقهی را نیز دارند. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22234 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 دیدگاه‌های موجود درباره واژه ترکیبی «فقه نظام»/ فقه نظام به معنای مکتب‌وارگی اسلام است 📝 حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی در نشست «فقه نظام» مطرح کرد؛ 🔻 دیدگاه‌ها درباره واژه ترکیبی «فقه نظام» 🔹 فقه نظام به معنای فقه حکومت: فقهی که ناظر به احکام اداره این نظام و این هیأت حاکمه است. 🔹 فقه نظام به معنای نظام‌وارگی فقه: فقه نظام را به معنای انسجام درونی بگیریم؛ وقتی می‌گوییم فقه ما نظام دارد، یعنی فقه ما مبانی دارد و دارای انسجام است. 🔹 فقه نظام به معنای مکتب‌وارگی اسلام: فقه نظام به معنای این است آن معرفتی که مبتنی بر دیدگاه کلام مستخرج از اسلام است؛ یعنی مبتنی بر یک سری اصول و مکتب‌وارگی اسلام است. 🔹 فقه نظام ناظر به کیفیت اداره جامعه: به نوعی می‌توان آن را در راستای فقه حکومتی دانست که نظریه‌پردازان این دیدگاه هم ابایی از استعمال دیدگاه فقه حکومتی ندارند. 🔹 فقه ناظر به تمدن‌سازی، اجرا و تٱسیس سازمان‌ها و نهادها: دیدگاه دیگری که در بحث فقه نظام مطرح می‌شود، فقه نظام‌ساز و تمدنی است؛ اینجا فقه را به همین معنای معرفت بر احکام و افعال مکلفان و یا مجموعه بذل و جهد فقیه یا تراث هم معنا کرده‌اند. 🔸 واژه ترکیبی فقه نظام در نظر مختار: مبتنی بر دیدگاه نظامات اجتماعی اسلام، و آن نظامات ساختارهای اجتماعی اسلام مبتنی باشد(نظامندی). و مجموعه اجزا و عناصر واحکام مرتبط یک باب ویک ساحت نظام واره و منسجم می‌شود. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22238 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می کند: 🔰 همایش ملی «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و توسعه علوم انسانی» 🎙 با سخنرانی: آیت الله علی اکبر رشاد آیت الله محسن قمی 🔺 برگزاری سه پنل تخصصی در قالب مجموعه نشست های علمی 🔻 رونمایی از دو اثر در زمینه تحول علوم انسانی در گام دوم انقلاب 📅 سه شنبه ۲۸ بهمن ماه ۹۹ ساعت ۱۶ 📣 پخش زنده و مستقیم از آپارات: 🌐 aparat.com/iictchannel/live ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ نگاه اتمی به روایات حجاب سبب آسیب به مجموعه و بافت آن می‌شود 🔻 حجت‌الاسلام مهاجرمیلانی در درس گفتار «بررسی ادله حجاب در روایات» تصریح کرد؛ 📝 دسته سوم روایات مربوط به حجاب، روایاتی است که به صورت غیر مستقیم به مساله حجاب پرداخته‌اند. 📝 امیرالمومنین(ع) در روایتی زنان را از این‌که موهای جلو پیشانی و پشت سرشان را بیرون بریزند، نهی می‌کنند، چون مهیج بودن در این حالت وجود دارد. 📝 برخی از روایت استفاده کرده و اعتقاد دارد که بانوان اگر خمار نداشته باشند، می‌توانند بدون پوشش سر در جمع نامحرمان حاضر شوند. 📝 در جواب باید گفت این روایت درصدد بیان حجاب برتر است، یعنی این‌که علاوه بر چادر، خمار هم اگر باشد حجاب بهتر و کامل‌تر خواهد بود، چون ستر مضاعف می‌شود. 📝 در بحث پوشش باید روایات را در کنار هم دید، چون نگاه اتمی و ذات‌گرایانه و جدا کردن روایت از مجموعه روایات و کانتکس و بافت روایات آسیب ایجاد می‌کند. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22241 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 مبنای واگذاری مسئولیت در نظام اسلامی باید شایستگی و توانایی باشد ✅ آیت‌الله محسن اراکی در درس خارج فقه نظام سیاسی بیان داشت؛ 🔹 اقتضای عدل در تقسیم بیت‌المال: خراج مربوط به مسلمین که مربوط به کل جامعه اسلامی است و هزینه خاصی برای آن در فقه اسلامی در نظر گرفته نشده، باید به طور مساوی بین مسلمین تقسیم شود. 🔻 اقتضای عدل در واگذاری مسئولیت‌ها 1️⃣ واگذاری مسئولیت‌ها: قاعده کلی این است که واگذاری کار در نظام باید بر مبنای شایستگی و توانایی باشد. 🔹 یکی از ادله نظارت استصوابی شورای نگهبان براساس همین تشخیص توانایی و شایستگی است که باید احراز شود و جای اصل برائت نیست؛ بلکه اصل عملی در اینجا استصحاب عدم است. 2️⃣ فرصت دادن به استعدادها برای رشد: اگر می‌خواهیم افرادی را تربیت کنیم، این‌که تعدادی را از آموزش محروم کنیم خلاف عدل است. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22244 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 طلبه آرمانی و آرمان طلبگی/ شناخت مردم از روحانیت بیشتر از قاب تلویزیون است 💢 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد نظافت در همایش «طلبه آرمانی آرمان طلبگی» مطرح کرد؛ 🔹 رسالت حوزه‌های علمیه حرکت در مسیر اهداف انبیا است چرا که حوزه‌های علمیه باید به سمتی حرکت کنند که در جامعه ظلم و بی عدالتی نباشد. 🔹 طلبه آرمانی فردی است که بتواند مشکلی از کار مردم بگشاید و فردی است که خودش دین را به درستی شناخته و به جامعیت اسلام و توان اداره زندگی از سوی دین باور دارد. 🔹 طلبه آرمانی هم باید دین را به درستی بشناسد هم راه‌های هجوم دشمن را. زیرا اگر حدود خانه و نقاط حمله دشمن را نداند نمی‌تواند حفاظت کند. 🔹 طلبه آرمانی کسی است که به سمت اهداف حرکت می‌کند، پیوسته در حال کامل شدن بوده و هر روزش بهتر از دیروز است. 🔹 پس از چهل سال از انقلاب اسلامی مردم هنوز با رسالت و آرمان طلبگی آشنا نیستند و بسیاری از پشت صفحه تلویزیون با روحانیت آشنا شده‌اند. در حالی که حقیقیت روحانیت این نیست روحانی که با کمترین امکانات خدمت بی منت می‌کند ناشناخته است. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22248 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔷🔸نشست علمی با موضوع: " انقلاب اسلامی و الهیات جنسیتی " ✳️با حضور: 🔸حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا زیبایی نژاد 🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسین بستان 🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر مجید دهقان ⏱ دوشنبه ٢٧ بهمن ١٣٩٩ ساعت ١٣ 🔹مکان: قم، دانشگاه ادیان و مذاهب، سالن امام موسی صدر ✅لینک حضور برخط: 📎http://yun.ir/fqhdaf رمز ورود: 123456 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 تدریس کتاب الجهاد مقام معظم رهبری ♻️ به اطلاع فضلای گرامی می رساند در ادامه دروس خارج فقه استاد معظم آیت الله محمدی قائینی با اتمام مبحث صلاه الجمعه، انشالله از روز دوشنبه 27 بهمن ماه 1399 درس خارج فقه با محوریت کتاب ارزشمند ثلاث رسائل فی الجهاد اثر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای، آغاز خواهد شد. 📌 آغاز بحث از کتاب الصابئه ✅ زمان: از دوشنبه، 25 بهمن. ⏰ ساعت 9 تا 10 صبح. ✅ مکان: مدرسه امام کاظم علیه‌السلام، ساختمان امام رضا علیه‌السلام، طبقه اول، مدرس 124. ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🔳 با ما همراه باشید 🆔 @meftaah_plus
✅ ماهیت شناسی وظایف تربیتی پدر و مادر نسبت به فرزند/ مجعول شرعی حکم است یا حق؟ 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت» عنوان کرد؛ 💢 ماهیت‌شناسی وظیفه تربیتی 📝 در ماهیت شناسی وظایف پدر و مادر نسبت به فرزند که آیا این مجعول شرعی از سنخ حق و یا حکم است؟ اگر فقیه در ادامه بررسی ادله، بتواند به تأسیس اصلی برسد، به هنگام شک کارگشا است. 📝 در این بحث، مجعول اولیه محتمل است صرف جواز تصرف و از قبیل حکم تکلیفی باشد و یا منصب ولایت و حکم وضعی غیرحقی و یا از قبیل حق قابل اسقاط که لازمه این دو جواز تصرف می‌باشد. 📝 ثمره تأسیس اصل، بعد از اسقاط مشکوک الحق از سوی صاحب آن، ظاهر می‌شود. 📝 اگر مجعول شرعی، از سنخ حکم تکلیفی و یا وضعی غیر حقی باشد، بعد از اسقاط هم جواز تصرف برای مثل پدر و یا مادر در شوؤن فرزند باقی است. 📝 اما اگر مجعول شرعی از سنخ حق باشد، بعد از اسقاط، جواز تصرف پدر و یا مادر در شوؤن فرزند مثل شوؤن تربیتی فرزند مشکوک بوده و حق تصرف ندارند، مانند این‌که مادر حضانت خود را نسبت به کودک اسقاط کند که اگر ماهیت حق داشته باشد، با اسقاط از میان می‌رود اما اگر ماهیت حضانت، ولایت باشد که در کلام علامه حلی(ره) اشاره‌ی شده با اسقاط از بین نمی‌رود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ محاسن اجرای مالیات بر عایدی سرمایه/ یکبار برای همیشه باید هزینه‌های کاهش تورم را بپردازیم 🔻 دکتر کامران ندری در گفت‌وگویی بررسی کرد؛ 🔹 مالیات بر عایدی سرمایه یک پایه مالیاتی است که می‌تواند انگیزه‌های سرمایه گذاری بر روی دارایی‌های مختلف را تحت تاثیر قرار دهد. 🔹 جدای از درآمد زایی این پایه مالیاتی برای دولت، مانع از شکل گیری انگیزه‌های سفته بازانه می‌شود و می‌تواند روند فعالیت بازار‌ها را تهی از دلالی و کارآمد‌تر کند. 🔹 در اجرای مالیات بر عایدی سرمایه باید موضوع تورم هم در نظر گرفته شود چرا که همه قیمت‌ها به صورت یکسان دچار تغییر نمی‌شوند، بعضی قیمت‌ها بالاتر و بعضی قیمت‌ها پایین‌تر می‌روند. 🔹 مسوولین باید حتما از کارشناسان خبره کشور‌های دیگر که در امور مالیات ستانی موفق بوده‌اند مشاوره بگیرند. 🔹 یک بار برای همیشه باید هزینه‌های کاهش تورم را بپردازیم و مثل همه کشور‌های دنیا که موضوع تورم در آن‌ها حل شده است این موضوع را در اقتصاد خود تمام کنیم چرا که بسیاری از مصائب اقتصادی کشور زیر سر تورم است. 🔹 باید حواسمان باشد این پایه مالیاتی هم مثل مالیات بر خانه‌های خالی نشود که مشخص نیست به چه شکلی اجرا شده است! 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22258 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ مروری بر ابعاد روش شناسی اجتهاد در رادیو معارف 📻 برنامه "فقه پویا" که با هدف تبیین مبانی فقهی و حقوقی گفتمان های نظام و مسائل نوپدید طراحی و تولید می شود از دوشنبه ۲۷ بهمن ۹۹ به محوریت موضوع چیستی روش شناسی اجتهاد به روی آنتن می رود. 🎙 کارشناسی: آیت الله ابوالقاسم علیدوست و دکتر محمود حکمت نیا. 📋 برنامه "فقه پویا" به تهیه کنندگی محمد جواد طوسی و مجری کارشناسی سید مرتضی موسوی نژاد دوشنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۴:۵۰ از رادیو معارف موج اف ام ردیف ۹۶ تقدم مخاطبان فرهیخته این رسانه دینی می شود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ وجوب یا استحباب محبت‌الله/ معرفت و اطاعت از مصادیق محبت‌الله است 📕 آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» عنوان کرد؛ 🔰 وجوب یا استحباب محبت‌الله 📚 درجه اولی که حب‌الله درجه اولش است قطعاً واجب است. دلیلش هم قواعد عقلی مخصوصاً وجوب شکر منعم است. 📚 شکر منعم شکری را واجب می‌کند که اگر نباشد می‌گویند شاکر نیست. محبت پایه و کف محبتی است که اگر نباشد می‌گویند آن را به عمل نیاورد. 📚 وجوب شکر منعم نمی‌گوید همه شکرها و همه مراتب شکر واجب است. شکر در حدی که کف و پایه است به حیثی که اگر انجام ندهد می‌گویند شاکر نیست. آن واجب است. 🔻 در قاعده شکر منعم دو چیز باید دیده شود؛ 1️⃣ شکر در همان درجه‌ای که اگر انجام ندهد ناسپاسی است. 2️⃣ حداقل و پایه را باید با میزان احسان و انعام سنجید. 📚 در مورد خدا آن موازنه را اگر بخواهیم کامل ببینیم باید حداکثر شکر را ببینیم چون تمام هستی او از خداست ولی چون از مذاق شریعت می‌دانیم این سخت‌گیری وجود ندارد پس در مورد خدا هم شکر لازم را باید حمل بر امور متعارف و درجات متعارف کرد. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22262 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 فقاهت مقارن در کشاکش ضرورت و انکار 📝 گفتاری از آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست؛ 🔹 پرسش این است آیا باید فقاهت ما با تراث اهل سنت مقارنه بشود یا نه؟ عده‌ای به شدت منکر این مقارنه هستند. در حوزه قم، برخی می‌گویند اصولاً پرداختن به اینها پرداختن به باطل و ضایع کردن وقت طلاب است. 🔹 در مقابل، کسانی داریم که معتقدند ما بدون فهم و درک درست از مبانی و از اندیشه‌های اهل سنت نمی‌توانیم فقه موفق داشته باشیم. 🔹 البته برخی خواستند بین این دو نظر نوعی آشتی برقرار کنند؛ به این معنا که بگویند ما نیاز به اطلاع از نظرات اهل سنت داریم، اما تعبیر حاشیه‌ای دانستن فقه شیعه در مقابل فقه اهل سنت، تعبیر درستی نیست. 🔹 می‌دانید که بحث فقه مقارن یا فقاهت مقارن حداقل به نیمه اول قرن اول برمی‌گردد و اصل فقاهت مقارن از نظر تاریخی پدیده جدیدی نیست، با این وجود آیا نزاع بر سر ضرورت فقه مقارن نزاع واقعی است یا خیر. 🔹 آیا این نگاهی که در حوزه قم هست، نزاع واقعی است یا بیشتر در حواشی مطلب نزاع است. ما از کسانی که ضرورت فقه مقارن را انکار می‌کنند، سوال می‌کنیم آیا می‌شود فقیهی از مبانی آنها مطلع نباشد و از فقاهت صحبت کند؟ ✅ متن کامل: http://meftaah.com/?p=22266 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 بدون سواد رسانه‌ای ورود به فضای مجازی همانند ورود به عرصه جنگ بدون آموزش نظامی است 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین رفعتی در درس خارج «فقه فضای مجازی» بیان داشت؛ ❇️ به حکم عقل تحصیل دانش مورد نیاز واجب است. در عصر امروزی بدون فضای مجازی امور زندگی تمشیت نمی‌شود لذا باید سواد آن را فرا گرفت. ❇️ طبق اصل عزت و استقلال جامعه اسلامی و قاعده نفی سبیل باید سواد رسانه را فرا گرفت. ❇️ بدون سواد رسانه، ورود به فضای مجازی، مثل ورود به عرصه جنگ بدون آموزش نظامی است. برای جلوگیری از آسیب‌‌ها باید این سواد را فراگرفت. ❇️ نتیجه این ادله با توجه به قاعده «کلّ ما حکم به العقل حکم به الشرع» وجوب شرعی سواد رسانه است. ❇️ وجوب سواد رسانه‌ای متناسب با نیازهای فردی وجوب عینی و برای انجام فعالیت‌های فرهنگی وجوب کفایی است. 📘 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22272 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ در مسائل زنان می‌توان نوآوری داشت، چرا که نیاز ضروری در جامعه ماست 📕 گزارشی از نشست علمی «انقلاب اسلامی و الهیات جنسیتی»: 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد: 🔹 امام(ره) معتقد بودند ارث زن نصف مرد است، اما در بحث شرکت زنان در انقلاب و مقدرات اساسی مملکت سخنانی قاطع دارند و در واقع یک مطالبه برای زن تعیین می‌کنند، اما بحث علمی در مورد آن نداشته‌اند. 🔹 انقلاب گاهی تأثیرات ناخودآگاه داشته و جریان فمینیسم اسلامی را در اصحاب انقلاب شکل داده که نگاه عملگرایانه داشتند و می‌خواستند جامعه را اداره کنند و ناچار شدند فقه را در زمین بازی مدرن، بازی دهند. 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بستان: 🔹 در عین حال که معتقدیم مباحث اجتهادی باید روزآمد باشد و در مسائل قبلی توقف نکند اما باید به قواعد و کلیات فقه و دین پایبند بود. 🔹 معتقدیم در مسائل زنان می‌توان نوآوری داشت، چراکه نیاز ضروری در جامعه ماست و فقه سنتی نتوانسته است جواب آن را بدهد. 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین دهقان: 🔹 به نظرم اگر فقها و علما در دوران پس از انقلاب به مسائل زنده زنان پرداخته‌اند و فقط به مسائل زنان در متون دینی توجه نکرده‌اند، ناشی از دو عنصر یعنی کارآمدی و اصالت دین در انقلاب اسلامی بوده است. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22275 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 راهکار بیع العینه برای فرار از قرض ربوی/ شرطیت «عدم قصدِ تخلص از ربا» در تجویز بیع العینه ❇️ آیت‌الله محمدتقی شهیدی در درس خارج «ربا در معاملات بانکی» تصریح کرد؛ 📝 بررسی قراردادهای بانکی‌ای که به جای قرض ربوی منعقد می‌شود. 🔻 راه حل یازدهم؛ بیع العینه و مصادیق آن 🔹 نمونه اول: متقاضیِ پول به دارنده‌ی آن مراجعه کرده و کالایی نظیر اتومبیل خود را نقدا به مبلغ 200 میلیون به وی فروخته و سپس نفس همان مبیع را نسیتا به مبلغ 250 میلیون یک ساله از طرف مقابل خریداری می‌کند. 🔹 نمونه دوم: دارنده‌یِ پولِ نقد، اتومبیل خود را نسیتا به قیمت 250 میلیونِ یکساله به متقاضی پول می‌فروشد. 🔹 نمونه سوم: مدیون هنگام فرارسیدنِ موعدِ اداء دین، عاجز از پرداخت بدهیِ خود بوده و از این‌رو اتومبیلی را از طلبکار نسیتا و به مبلغ 250 خریداری می‌کند و سپس اقدام به فروش نقدی آن به مبلغ 200 میلیون می‌کند. 🔹 نمونه چهارم: شخصی که فاقد وجه نقد است، به واجدِ آن مراجعه کرده و می گوید: «فلان کالا – به طور مثال اتومبیل- در بازار موجود است به قیمت دویست میلیون؛ آن کالا را نقدا خریداری کرده و سپس نسیتا در قبال دویست و پنجاه میلیون یک ساله به من بفروشید.» 🔹 نمونه پنجم: شخصی آپارتمانی را نقدا به مبلغ یک میلیارد خریداری کرده و با بایع شرط می‌کند سال دیگر بایع، مبیع مذکور را از وی خریداری کند؛ حال به نفس همان مبلغ یا در قبال مبغلی بیشتر. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22287 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر فرهنگ و اجتماع ایرانی و اسلامی ✅ نخستین نشست هم‌اندیشی تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر فرهنگ و اجتماع ایرانی و اسلامی برگزار می‌شود. 🎙 سخنرانان: حجت‌الاسلام محمود عبداللهی، مسؤول گروه تبلیغی مدبر(مرکز دانش بازی‌های رایانه‌ای) و حجت‌الاسلام حبیب داستانی بنیسی، مدیرعامل شرکت رسانه گستر بنیسی. 📆 زمان: روز چهارشنبه، ۲۹ بهمن‌ماه ۱۳۹۹، ساعت ۱۵ 💻 این نشست از سوی خبرگزاری رسا و به صورت برخط و حضوری برگزار خواهد شد. ☎️ هماهنگی برای شرکت حضوری: ۰۲۵۳۲۹۳۹۹۶۴ داخلی 117 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com