#ژاپن_ریش_قرمز
🔹
حامد خسروشاهی، سفرنامه ژاپن منصور ضابطیان را معرفی کرده در پیج اینستاگرامش. کتاب دو دستی را. دو کامنت نوشتم در زیر پستش.
اول: ژاپن برای من فقط در فیلمهای کوروساوا خلاصه شده در نیمه اول دهه شصت و تا سن تکلیفم. ژاپن ریش قرمز و توشیرو میفونه. حتی ژاپن اوشین هم برایم مزخرف نمودی دارد. چین را دوست دارم ببینم و مغولستان را حتی. اما ژاپن برایم کشوری است با دیوارهای چوبی و پنجرههای کاغذی که سرد است. تمدن دارد اما نتوانسته تمدن بسازد. و برای همین مرد. مثل مغول. راز سرزمین آفتاب را هیچ کسی مثل سید مرتضی آوینی نفهمید. چین و ایران و یونان و مصر قدیم تمدن سازند هنوز هم. و یثرب در حجاز و کوفه در عراق عرب هم تمدن سازند. حرف بسیار دارم در این باب اما این روزها مقیم سکوتم و تای راندن مرکب لنگ روایت در بلاد کلامم نیست. این مختصر هم به حرمت قلمت بود و روح کاوشگرت. یا حق برادر.
دوم: بهترین لحظات ریش قرمز برای من لحظه مرگ یک بیمار است که ریش قرمز از شاگردش میخواهد ببیند تا بتواند طبیب شود. و جملهای میگوید: «لحظه مرگ یک انسان لحظهای با شکوه است». باشکوهترین مرگ را در ریشقرمز کوروساوا دیدم. شکسپیر شرق.
ریش قرمز، عاشقانهای سرد است که کوروساوا با الهام از داستایفسکی ساخته است. سکانس مرگ بیمار را خودتان پیدا کنید و ببینید و به بهانهاش کل دو ساعت و نیم فیلم را.
🔸
#مهدی_نعلبندی / دارالولایه تبریز / سوم فروردین ۱۴۰۳
@mehdinalbandi
.
ظاهراً یکی از مالکان تالار کروکوس مسکو داماد یهودی علیاف است. موضع اولیه پوتین، اظهار جعلی بودن بیانیه داعش توسط مدودوف فعلا ما را به سه مولفه در این حادثه میرساند:
قفقاز جنوبی و احتمالا یهودیان جمهوری آذربایجان
اسراییل و غزه و حمله احتمالی به رفح
اوکراین و زمینگیر کردن مسکو
#دارالولایه_تبریز
#مهدی_نعلبندی
@mehdinalbandi
https://x.com/MNalbandi/status/1771355481446941102?t=dsBVlTfhZcynLQH0Zi1rBg&s=35
48.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
شاهکار حاج صمد قاسمپور «شعر معروف غواصلار»
در محضر حضرت آقا «مدظله» رمضان ۱۴۰۳
#مرجعنا_سیدنا_القائد_الامام_خامنه_ای
#استاد_حاج_صمد_قاسمپور
#غواصلار
🔹
منظومه غواصلار در شعر دفاع مقدس، جایگاهی چون گنجینهالاسرار عمان سامانی در شعر عاشورایی دارد.
این اثر بینظیر استاد حاج صمد قاسمپور روایت تاویلی جهاد است در یک غروب تا صبح. این منطومه ترکی تلقین آسمان است بر زبان یک شاعر.
ساقی بزم شهادت گوزل انسانلاری سئچدی
فقط آلله هامی هئچدی.
#دارالولایه_تبریز
#مهدی_نعلبندی
@mehdinalbandi
#همه_ما_آپاراتچی_هستیم
🔸
آپاراتچی فیلمی است اقتباسی و متکی به متن. یعنی متن دارد و این امتیاز فیلم است در دوره بازگشت سینمای ایران به فیلمفارسی که آواز دارد و عرق سگی و حسرت دهه پنجاه. قصد ورود ندارم اما حرف دارم در این باب.
من یکی از راه حل های فقر متن را اقتباس میدانم.
آپاراتچی یک پرتره هم هست. و این بار ...
ادامه در پست بعدی
👇👇👇👇
#همه_ما_آپاراتچی_هستیم
🔸
آپاراتچی فیلمی است اقتباسی و متکی به متن. یعنی متن دارد و این امتیاز فیلم است در دوره بازگشت سینمای ایران به فیلمفارسی که آواز دارد و عرق سگی و حسرت دهه پنجاه. قصد ورود ندارم اما حرف دارم در این باب.
من یکی از راه حل های فقر متن را اقتباس میدانم.
آپاراتچی یک پرتره هم هست. و این بار پرتره آدمی غیرمشهور و شهرستانی عشق سینما. پرتره، این سالها غلبه دارد در سینمای جهان و ایران.
آپاراتچی اما یک حرف دارد و یک درد که شاید جماعت تهرونی و تهراننشین ندانند و نفهمند آن را. نقش اول یا بخوانید قهرمان آپاراتچی، شهرستانی است و این یعنی همان جمله رضا ناجی در آغاز فیلم:
- الفاتحه !
این حرف علی طاهرفر در این فیلم را همه هنرمندان شهرستانی زیستهاند.
علی طاهرفر به جز در یکی دو مورد نرفته سراغ بازیگران مشهورپایتخت و کاش همین چند نفر را هم نمیرفت سراغشان. تکیه او به بازیگران تبریز بوده و عمدتا ترکزبان. از شهرام خزرایی تا دیگران. دوست داشتم حمید مجدآبادی و هاشم چاووشی و حتی مهدی لزیری را ببینم در آپاراتچی. اما هم ملاحظات کارگردان و هم رساندن فیلم به جشنواره و ملاحظات فارابی را نیز شاید در نظر گرفت باید. التفات، بایرام، شهباز، ایوب و جلیل، همه دوستداشتنی اند در فیلم. و نیز حیدر، پدر جلیل،
بهترین بازی را از رضا ناجی دیدم. و در درجه دوم از تورج الوند. و بسیار به دلم نشست دو بازی. یکی بازی ساده و راحت فاطمه مسعودیفر و دیگری بازی علیرضا استادی که خاطرات مرحوم آقای ملکوتی را زنده کرد.
قصد نقد ندارم که ادای وظیفه است برای فیلم موفق یک برادر و یک همکار در تلویزیون تبریز.
و آخرین حرف:
پایان فیلم عالی بود. پدر جلیل او را حلال کرد و جلیل، پدر را بر کول گرفته با نور آپارات راه تاریک را روشن میکند.
🔸
#مهدی_نعلبندی / دارالولایه تبریز/ ۳ بامداد چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳
@mehdinaobandi
43.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برای #حنجره_عاشق آن پیر
🔸
دیشب بعد از افطار رفتم مجلس یادبود مرحوم استاد #حاج_مقصود_پوررادی در مسجد ارشد محله سیلاب. همان مسجد شهید مصطفی خمینی. سالها رفت و آمد داشتم آنجا در نیمه اول دهه هفتاد زمانی که جلسه قرآن داشتم آنجا به اسم مدرس نور.
مجلس را گمانم هیئت آل عبا گرفته بود که حاجی سالهای سال نوحه خوانده بود در آن.
هنوز باورم نشده رفتن این نوحهخوان بیبدیل تبریزی. پنداری گوشهای نشسته و نظارهگر است و خواهد خواند.
تو بندگی چو گدایان به شرطِ مزد مکن
که خواجه خود روشِ بندهپروری داند
بسیار شده بود که با یک بیت از حافظ مجلس را به اوج برساند. و بخواند:
شاه شمشادقدان خسرو شیریندهنان
که به مژگان شکند قلب همه صفشکنان
مست بگذشت و نظر بر من درویش انداخت
گفت ای چشم و چراغ همه شیرینسخنان
و اهل دل میدانند که این ابیات حضرت لسانالغیب نذر علمدار دشت نینواست.
میفرمود برای حسین فاطمه باید مثل مادرمردهها گریست.
خیره شده بودم به عکس شهدا که ...
ادامه در پست بعدی
👇👇👇👇
برای #حنجره_عاشق آن پیر
🔸
دیشب بعد از افطار رفتم مجلس یادبود مرحوم استاد #حاج_مقصود_پوررادی در مسجد ارشد محله سیلاب. همان مسجد شهید مصطفی خمینی. سالها رفت و آمد داشتم آنجا در نیمه اول دهه هفتاد زمانی که جلسه قرآن داشتم آنجا به اسم مدرس نور.
مجلس را گمانم هیئت آل عبا گرفته بود که حاجی سالهای سال نوحه خوانده بود در آن.
هنوز باورم نشده رفتن این نوحهخوان بیبدیل تبریزی. پنداری گوشهای نشسته و نظارهگر است و خواهد خواند.
تو بندگی چو گدایان به شرطِ مزد مکن
که خواجه خود روشِ بندهپروری داند
بسیار شده بود که با یک بیت از حافظ مجلس را به اوج برساند. و بخواند:
شاه شمشادقدان خسرو شیریندهنان
که به مژگان شکند قلب همه صفشکنان
مست بگذشت و نظر بر من درویش انداخت
گفت ای چشم و چراغ همه شیرینسخنان
و اهل دل میدانند که این ابیات حضرت لسانالغیب نذر علمدار دشت نینواست.
میفرمود برای حسین فاطمه باید مثل مادرمردهها گریست.
خیره شده بودم به عکس شهدا که بر سردر مسجد بود و قیافهها. لحظهای دلتنگ حاج بیوک آسایش شدم و تا نگاه چرخاندم عکس حاج ایوب جداری را دیدم به دیوار. دوست داشتم حاج مقصود بود و میخواند:
خرابه قلبیمه بیر ذرّه ائیله تابنده
حسین نورینی ویرانه تا اولا معمور
جانباز دفاع مقدس بود وابوالشهیدین. و صدایش لنگه نداشت. حرارتی داشت صدای بم او که با یک بیت خواندنش دلت میشد حسینیه.
خدا رحمت کند استاد عابد را که حاجی ارادتمند او بود هماره.
ای بنده سینه عزت کونین ایدن اعطا
بیر نوکرون ایلوبدی جهان ترکینی شاها
اخلاصیدی ایمانیدی عشقونده سراپا
مستظهر احسانون ایدردی سنه خدمت
دعایمان کن حاجی. خدا رحمتت کند.
🔸
#مهدی_نعلبندی / دارالولایه تبریز/ صباحالقدر / صبح ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
@mehdinalbandi
7.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈 #اغثنی_یاعلی
🔅
یستم ماه رمضان است و شب بیستویک.
عزادارم.
همیشه آتشم زده کاسههای شیر یتیمان کوفه که همه امیدشان بود به دیدار دوباره عدالت.
علی پدر امت بود و غریبترینشان در میان ایشان.
علی مولود کعبه بود و برای کشتنش در کعبه همقسم شدند
علی قرآن ناطق بود و کشته شب نزول قرآن.
نام علی گواه شیعهگی منارههاست و باید که در محراب باشد غرق به خون.
چشمهایم یا علی. چشمهایم کاسه اشک است بدل از کاسههای شیر یتیمان کوفه. ما همه یتیمان توایم و تو و محمد، پدران امتید.
دریاب یتیمانت را یاعلی.
حدیث یتیمنوازی تو سورهای شد در قرآن که نام انسان بر پیشانی دارد.
دریاب یتیمانت را.
شبهای تقدیر آفرینش است.
انا انزلناه فی لیله القدر.
🔸
◀️ #مهدی_نعلبندی / دارالولایه تبریز / سال ۹۴
@mehdinalbandi
.
گر سر برود ، خون ز رگم بانگ زند باز :
« آند السون علینین جانینا حیدریام من »
@mehdinalbandi
.
👈 در #شب_قدر برای مرحوم #جرج_جرداق که عاشق مولا بود
🔸
عدالت در گوشت خواند:
- شاهراه، شاهین میزان بود.
تو از غروب وهمانگیز تصلیب مسیح تا بامداد فزت و ربالکعبه را تاختی.
روزگار، عقیم عدالت است و علی، قرنها را کافی .
برادرم !
ای شیعهی نصرانی
تو "صدای عدالت انسانی" را از مأذنه ی ناقوسها شنیدی.
خدایت بیامرزاد ای مرد !
در کوثرنوشان فردوس برین، سلام ما را به علی برسان.
🔸
#مهدی_نعلبندی / دارالولایه تبریز/ ۲۱ رمضان ۱۴۴۵
@mehdinalbandi
.
آرمان قدس، آرمان مشترک همه جریانهای همسو با انقلاب اسلامی در جهان است، از عراق تا یمن و از نیجریه تا جبل عامل و از شام تا قفقاز و آناتولی، هر جریان معتقد به آرمان قدس، نام خمینی را عزیز میدارد.
امت محمد شاخ شیطان را خواهد شکست در سپیدهدم حتمی ظهور. و لَنْ تَجِد لِسُنَّة اللَّه تَبْدیلاً.
#دارالولایه_تبریز
#مهدی_نعلبندی
@mehdinalbandi
https://x.com/MNalbandi/status/1774614114175717446?t=4ezyksRVac1XDJ1HsOK_DA&s=35