eitaa logo
محراب اندیشه
223 دنبال‌کننده
653 عکس
198 ویدیو
8 فایل
📝 گاهی برخی مطالب و دغدغه هایم را اینجا می‌نویسم. شیخ حسین حسن خواه 🔸لینک ارتباط🔻 🌐https://eitaa.com/Hkh1400
مشاهده در ایتا
دانلود
امام مهدی (عج) فرمودند: هیچ چیزی به مانند نماز بینی شیطان را به خاک نمی ساید،پس نماز بگزار و بینی ابلیس را به خاک بمال.»[1] همچنین، از توصیه های امام عصر(عج) خواندن نماز در اول وقت است،چنان که در روایتی می فرمایند: ملعون و نفرین شده است کسی که نماز صبح را عمداً تأخیر بیندازد تا موقعی که ستارگان ناپدید شوند.»[۲] [۱]. کمال الدین،ج2،ص520، ص49. [۲]. الغیبة طوسی،ح 236. @mehrabeandishe
🍀محراب اندیشه 📝 گاهی برخی مطالب و دغدغه هایم را اینجا می‌نویسم. شیخ حسین حسن خواه ممنون میشوم اگر نکاتتان را منتقل کنید 🔻 🌐https://eitaa.com/Hkh1400 🆔 https://eitaa.com/mehrabeandishe
🔸 دنیای امروز دنیای جنگ های مرزی نیست و ما باید سعی کنیم کمترین تنش را در منطقه سرزمینی خودمان داشته باشیم. 🔹باید توجه داشت افزایش سطح رابطه بین دو کشور، به معنای معاشقه میان آنها نیست.و همچنین توافق منجر به تقدس آل سعود و‌ تطهیر آنها نخواهد شد لذا پرونده جنایات آنها علیه شیعیان از جمله حادثه منا نزد ما محفوظ است. کمااینکه زخم‌هایی که سعودی ها در پرونده سوریه و یمن خوردند به راحتی ترمیم نمیشود. 🔹ما به حکم دستورات قرآن مجاز به ارتباط با کسانی هستیم که عهد و پیمان ها را رعایت می‌کنند و مادامی که پایبند به معاهداتشان باشند محترمند ولو کافر باشند. 🔸فارغ از نتایج مثبت رسانه‌ای که همین چند ساعت رخ داده است نتیجه واقعی این توافق با عملکرد دو طرف در آینده بیشتر مشخص می‌شود... 🍀آینده بسیار روشن است 🌹امید داریم خدا به مجاهدت خالصانه آسید ابراهیم رییسی عزیز، امسال رو سال پر از گشایش برای مردم ایران قرار دهد. 🖋️نوشته های شیخ حسین حسن خواه 🔻 🆔 @mehrabeandishe
27.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 جواب کوبنده مرحوم امام خمینی، به یک روزنامه نگار مخالف حجاب!! ‌‌● خانم امیری: این که من را به عنوان یک زن پذیرفته اید، نشان می‌دهد نهضت ما یک نهضت، مترقی است... ‌‌● امام خمینی: من شما را نپذیرفته ام شما خودت آمدی!! اینکه شما را بپذیرم دلیل بر ترقی نیست!! ترقی به تاثیر گذاری در ملت و مملکت است واقعا امام بی نظیر بودن! 🖋️نوشته های شیخ حسین حسن خواه 🔻 🆔 @mehrabeandishe
⭕ راه حل مدیریت اوضاع به نظر می‌رسد تشکیل مثل لازم است تا این مسئله را حل کند. ستادی که یک سازمان یا نهادی مجری آن باشد و همه ی ارکان نظام تحت مدیریت او کار را پیش ببرنند. ستادی که اختیارات ویژه ایجابی و سلبی دارد. و حرف آخر را میزند. اگر هر چه سریع تر این ستاد تشکیل نشود اوضاع وخیم تر خواهد شد. 🖋️نوشته های شیخ حسین حسن خواه 🔻 🆔 @mehrabeandishe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰هشت توصیه امام هشتم برای روزهای آخر ماه شعبان : 🔺⚡️اباصلت می‌گوید:در آخرین جمعه شعبان خدمت امام رضا علیه‌السلام رسیدم.فرمود: ای اباصلت، بیشترِ ماه شعبان سپری شده و امروز آخرین جمعه شعبان است، پس در روزهای باقیمانده کوتاهی‌های روزهای گذشته را جبران بکن و باید به آنچه برایت مهم است اقدام کنی: ▫️۱. زیاد دعا کن. ▫️۲. زیاد استغفار کن. ▫️۳. زیاد قرآن تلاوت کن. ▫️۴. از گناهانت به درگاه خدا توبه کن تا خالصانه به ماه خدا وارد شوی. ▫️۵. هر امانتی که گردنت هست ادا کن. ▫️۶. تمام کینه‌هایی که در دلت نسبت به مؤمنان داری، از دل بیرون کن. ▫️۷. هر گناهی که به آن مبتلا هستی از آن دست بکش و تقوای خدا پیشه کن و در آشکار و پنهان بر خدا توکل کن... ▫️۸. و در روزهای باقیمانده این ماه بسیار بگو: ⚡️اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِیمَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ... ⚡️ خداوندا اگر در روزهای گذشته شعبان ما را نیامرزیدی، پس در روزهای باقیمانده بیامرز 🔺 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم —————————————————— 🖋️نوشته های شیخ حسین حسن خواه 🔻 🆔 @mehrabeandishe ——————————————————
🌸 خودت گفتی که وعده در بهار است 🌸 بهار آمد دلم در انتظار است 🌸 بهار هر کسی عید است و نوروز 🌸 بهار عاشقان دیدار یار است 🌷 —————————————————— 🖋️نوشته های شیخ حسین حسن خواه 🔻 🆔 @mehrabeandishe ——————————————————
🍀 یک نکته از دعای روز سوم ماه مبارک رمضان 🔹اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي فِيهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِيهَ وَ بَاعِدْنِي فِيهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَ التَّمْوِيهِ‏ 🔸هوشیاری و عقلانیت در زیست فردی و اجتماعی ذهن و تنبیه یعنی عاقلانه و و هوشیاری در دنبال وظیفه باشیم و در دنبال رسالت های اجتماعی. این عقلانیت است که تاثیر عمل در بالا بردن ایمان را بیشتر کند. اینکه من بدانم چرا و چگونه و برای چه باید عبادت کنم و یا اینکه رسالت های اجتماعی خود را در عصر و مصر حاضر بدانم و موقعیت خود را بسنجم و آن وقت با واقعیت ها روبرو شوم این یعنی ذهن و تنبیه. در عین حال اگر وظیفه و رسالت های فردی و اجتماعی خودم را تشخیص ندهم در واقع در وادی سفاهت و تمویه وارد شده ام . 🔹 اما آنچه در این میان بسیار اهمیت دارد در درک صحیح از موقعیت مان در زمان حاضر است. آیا ما امروز را میدانیم ؟ آیا خود را سرباز این مسیر میدانیم ؟ آیا در زمان حاضر و تلاش همه جانبه علیه لشکر ایمان را متوجه هستیم ؟ آیا به این نکته التفات داریم که با ایجاد قدرت برای شیعه و و میتوانیم مقدمات نجات عالم را به دست حضرت مهدی ع فراهم کنیم ؟ آیا حواسمان هست برای مصونیت در باید پیرو نائبان عام حضرت مهدی ع که همان مراجع عظام تقلید و در راس آنها و مقام است ،باشیم. اینها یعنی ذهن و تنبیه یعنی عقلانیت یعنی هوشیاری و بصیرت اینگونه اگر اندیشیدیم تحلیلمان از واقعیت ها و اتفاقات پیرامونمان معنا دار می‌شود. نه تنها ناامید نمی‌شویم بلکه با قدرتی فزاینده به سمت تعالی حرکت میکنیم . پس اگر چنین باوری نداریم و ناامیدیم بدانیم که در وادی سفاهت و تمویه قدم می‌زنیم . —————————————————— 🖋️نوشته های شیخ حسین حسن خواه 🔻 🆔 @mehrabeandishe —————————————————
بسم الله الرحمن الرحیم ❌اطلاعیۀ صندوق پس انداز آخرت به اطلاع عموم عزیزانی که اطلاعیه های فراوان صندوق پس انداز آخرت را نشنیده و یا به آنها توجه لازم را مبذول نداشته اند می رساند این صندوق در تمام ساعات شبانه روز و در همۀ مکان ها آمادۀ به و شیعیان امیرمومنان علیه السلام است تا اندوخته های ایشان را در موقع نیاز و با سود فراوان در اختیارشان قرار دهد لذا از همۀ عزیزانی که تا کنون موفق به ثبت نام یا افزایش موجودی خود نشده اند دعوت می شود که از فرصت باقیمانده استفاده نموده، در ثبت نام و افزایش موجودی خود تسریع کنند. لازم به تذکر است که این صندوق در ایام و لیالی ماه مبارک رمضان تسهیلات ویژه ای را برای عزیزان در نظر گرفته که به بعضی از آنها اشاره می شود: • به افراد خوش خلق گذرنامۀ بهشت عطا می شود. • نمازهای واجب، هفتاد برابر منظور می شود. • برای قرائت یک آیه، ثواب ختم قرآن – خواندن سی جزء – لحاظ می گردد. • نمازهای مستحب هرکدام، برائت و دوری از آتش را به همراه خواهد داشت. • پیوند با خویشاوندان، پیوندی الهی و برخورداری از رحمت ایزدی را به ارمغان خواهد آورد. همچنین، صدقه، دعا، احترام به بزرگان، مهربانی با کودکان، حفظ زبان، توبه، استغفار، طول دادن سجده، آسان گرفتن بر زیردست، اکرام به یتیمان، الطاری دادن به مومنان و درود فرستادن بر پیامبر صلی الله علیه وآله و اهل بیت (علیهم السلام) ایشان، هرکدام موجب برخوداری از امتیاز ویژه ای خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر به خطبۀ شعبانیۀ حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه وآله و یا علما و بزرگان دین مراجعه بفرمایید. در خاتمه لازم به یادآوری است که این صندوق از پذیرفتن اعمالِ دستِ دوم – که ابتدائا به حساب غیر خدا انجام شده – و اعمال شراکتی – که غیر خدا هم در آن منظور گردیده – معذور است. والسلام صندوق پس انداز آخرت. . . . راستی، موجودی شما در این صندوق چه قدر است؟ 🔸متن از کانال استاد حجت الاسلام کفیل @mekafil —————————————————— 🖋️نوشته های شیخ حسین حسن خواه 🔻 🆔 @mehrabeandishe —————————————————
🍀یک نکته در مورد دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان اللهمّ قوّنی فیهِ على إقامَةِ أمْرِکَ 🔸 به نحو کامل، مطالبه اسلام از مسلمین آنچه ما از مجموع معارف قرآنی استفاده میکنیم و درمی‌یابیم، این است که مطالبه‌ی اسلام از مسلمین، ایجاد نظام اسلامی به‌نحو کامل است؛ مطالبه‌ی اسلام، تحقّق کامل دین اسلام است. این آن چیزی است که انسان در مجموع آن را احساس میکند. دین حدّاقلّی و اکتفای به حدّاقل‌ها، از نظر اسلام قابل قبول نیست؛ ما در معارف خودمان چیزی به‌عنوان دین حدّاقلّی نداریم، بلکه در قرآن کریم در موارد متعدّدی اکتفای به بعضی از تعالیم دینی دون بعضی، مذمّت شده است؛ «اَلَّذینَ جَعَلُوا القُرءانَ عِضین» (حجر ۹۱) یا آیه‌ی شریفه‌ی «وَ یَقولونَ نُؤمِنُ بِبَعضٍ وَ نَکفُرُ بِبَعض» (نسا۱۵۰) که مربوط به منافقین است، اشاره‌ی به همین است. حتّی برخی از بخشهای دین که خیلی برجسته است - مثل اقامه‌ی قسط - هم کافی نیست که انسان دل خود را خوش کند که ما حالا دنبال اقامه‌ی قسطیم و اقامه‌ی قسط خواهیم کرد، پس اسلام تحقّق پیدا کرد؛ نه، این نیست. بله مسلّماً اقامه‌ی قسط در جامعه، یک قلم مهم است. از این آیه‌ی شریفه در سوره‌ی مبارکه‌ی حدید، لَقَد اَرسَلنا رُسُلَنا بِالبِیِّنت وَ اَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتبَ وَ المیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط(حدید۲۵) این‌جور به‌نظر میرسد در بادی امر، که هدف از ارسال رسل و انزال کتب و معارف الهی، اقامه‌ی قسط است .... لکن این بدین معنا نیست که شارع مقدّس از ما قبول میکند که ما مثلاً اکتفا کنیم به اقامه‌ی قسط و همه‌ی همّت خودمان را بگذاریم برای اینکه اقامه‌ی قسط بشود، ولو برخی از احکام دیگر اسلام - مثلاً - مورد بی‌توجّهی قرار بگیرد؛ نه، آیه‌ی شریفه میفرماید که «اَلَّذینَ اِن مَکَّنّهُم فِی الاَرضِ اَقامُوا الصّلوةَ وَ ءاتَوُا الزَّکوةَ وَ اَمَروا بِالمَعروفِ وَ نَهَوا عَنِ المُنکَر». یعنی انتظاری که خدای متعال از متمکّنین در ارض دارد، اینها است که اوّلش «اَقامُوا الصّلوة» بعد «وَ ءاتَوُا الزَّکوةَ وَ اَمَروا بِالمَعروفِ وَ نَهَوا عَنِ المُنکَرِ وَ للهِ‌ عاقِبَةُ الاُمور» (حج۴۱)[است]. این‌جور نیست که اگر ما به قسط توجّه میکنیم، حق داشته باشیم که از اقامه‌ی صلات و اهمّیّت دادن به صلات یا به زکات یا به امر به معروف و نهی از منکر غفلت کنیم، بلکه «اَنِ اعبُدُوا اللهَ وَ اجتَنِبُوا الطّاغوت» (نحل۳۶) - که چندین بار این لفظ و این مضمون در قرآن تکرار شده - نشان میدهد که اصلاً خدای متعال پیغمبران را فرستاد برای توحید، برای اجتناب از طاغوت، برای عبودیّت خداوند؛ اساس کار این است. ⭕ یا وصیّتی که خدای متعال در آن آیه‌ی شریفه‌ی سوره‌ی شوری، به نوح و به ابراهیم و به موسی‌ و به بقیّه کرده است: اَن اَقیمُوا الدّین؛ 🔹آنکه مورد نظر است، اقامه‌ی دین است؛ یعنی همه‌ی دین را باید اقامه کرد؛ وَ لاتَتَفَرَّقوا فیهِ کَبُرَ عَلَی المُشرِکینَ ماتَدعوهُم اِلَیهِ اللهُ یَجتَبی اِلَیهِ مَن یَشآءُ وَ یَهدی اِلَیهِ مَن یُنیب؛ یعنی همه‌ی دین - همه‌ی اجزا و همه‌ی ارکان دین - مورد توجّه است، و معارض اصلی هم در مقابل این حرکت و این رویکرد - یعنی اقامه‌ی دین بتمامه، بجمیع اجزائه، بکلّه - عبارتند از قلدرهای عالم، مستکبران عالم؛ کَبُرَ عَلَی المُشرِکینَ ما تَدعوهُم اِلَیه؛ (شوری ۱۳) آنچه تو به آن دعوت میکنی، برای مشرکین‌[گران است]؛ یا در آیه‌ی شریفه در اوّل سوره‌ی مبارکه‌ی احزاب؛ یاَیُّهَاالنَّبِیُّ اتَّقِ اللهَ وَ لا تُطِعِ الکفِرینَ و المنِفقینَ اِنَّ اللهَ کانَ عَلیمًا حَکیمًا؛ (احزاب ۱) یعنی هم علیم است خدای متعال که احاطه‌ی علمی دارد به تمام اجزا و ذرّات عالم و سازوکار زندگی ذرّات، و هم حکیم است؛ با حکمت، راه تو را در این مجموعه مشخّص کرده و باید دنبال کنی. وَ اتَّبِع ما یوحی‌ اِلَیکَ مِن رَبِّکَ اِنَّ اللهَ کانَ بِما تَعمَلونَ خَبیرًا * وَ تَوَکَّل عَلَی اللهِ و کَفی‌ بِاللهِ وَکیلًا؛ (احزاب ۳) در مقابله‌ی با این حرکت تو، دشمنی وجود خواهد داشت. بنابراین [قضیّه] این است. مقام معظم رهبری۱۳۹۳/۱۲/۲۱ —————————————————— 🖋️نوشته های شیخ حسین حسن خواه 🔻 🆔 @mehrabeandishe —————————————————
🍀كلیم الله(ع) در خدمت نبی الله(ع) 🔹درباره حضرت شعیب(ع) گفته شده است كه ایشان چندین بار، در سالهای طولانی، آنقدر گریه كردند تا چشمهای ایشان نابینا شد. خدا باز او را بینا كرد. حضرت شعیب(ع) دوباره گریه كرد تا چشمهایش نابینا شد. دفعه سوم خدای متعال جبرئیل را فرستاد و فرمود اگر تو از ترس عذاب گریه می‌كنی، من عذاب را بر تو حرام كردم و اگر از شوق بهشت اشك می‌ریزی بهشت را در اختیار تو قرار می‏دهم. شعیب(ع) عرض نمود: خدایا تو می‏دانی كه این گریه‏ها نه برای ترس از عذاب است و نه برای شوق به ثواب. این گریه‏ها برای شوق لقاء توست. به شعیب(ع) خطاب شد كه پس من كلیم (هم‌صحبت) خود را خدمتكار تو قرار دادم (ر.ك: بحارالأنوار، ج 12، ص 380، باب 11، «قصص شعیب».) 🔸پس آن بود كه حضرت موسی(ع) پس از فرار كردن از مصر به مدین رسید و در آنجا ماجرای سقایی كردن برای دختران شعیب(ع) پیش آمد و شعیب(ع)، مهریه همسر موسی(ع) را هشت تا ده سال چوپانی قرار داد، چون شعیب(ع) نابینا بود، و بیش از صد سال عمر داشت. حضرت شعیب(ع) تا آنجا خالصانه برای شوق لقاء خداوند گریست كه خدا نیز حضرت موسی(ع) را خدمتكار او قرار داد. 🔵 شرح دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه علامه مصباح یزدی ره جلسه دهم.جمعه, 22 شهريور, 1387 —————————————————— 🖋️نوشته های شیخ حسین حسن خواه 🔻 🆔 @mehrabeandishe —————————————————
⁉️خدای متعال چه نیازی به عبادت بندگان دارد؟ 🔹رسیدن به مقام خلیفة اللهی، راز عبادت درباره عبادت‌های حضرت داوود(ع) نیز قرآن به صراحت اشاره نموده است.(سوره ص آیه ۱۷) سؤال این است كه خدای متعال چه نیازی به عبادت بندگان دارد؟ آن هم عبادت‌هایی سخت و جان شكار؟ راز این همه عبادت توسط اولیاء و بزرگان چیست؟ 🔽 راز اصلی، این است كه انسان هنگامی به درجه خلیفة‏اللهی می‏رسد كه همه چیز خود را در برابر خدا ببازد؛ یعنی عبد حقیقی باشد. اگر ما چیزی را برای خود قائل شویم، از جهالت است. ما هیچ چیز نداریم كه از خود ما باشد. هر چه داریم برای اوست. اگر انسان ناداری، فقر، بیچارگی و ذلت ذاتی خود را درك كند، می‌تواند به مقام بندگی و خلافت الهی نائل ‌گردد. آینه‏؛ تا صیقل داده نشود، صورتی در آن منعكس نمی‏شود. مقام خلیفةاللهی كه خدای متعال برای انسان مقرر فرموده، جز از راه بنده شدن، آن هم بنده خالص شدن، میسر نیست، این مقام فقط در اثر بندگی پیدا می‏شود. —————————————————— 🖋️نوشته های شیخ حسین حسن خواه 🔻 🆔 @mehrabeandishe —————————————————
⁉️چرا اولیای الهی در برابر خدا اینقدر گریه میکردند ❌فقیریم و بنده درگاه او بندگی باید به گونه‌ای باشد كه انسان در همه مراحل نسبت به خالق احساس نیاز و فقر كند. اگر كسی ثروت فراوان و اموال بسیاری داشته باشد و به واسطه حادثه‌ای همه ثروت و اموال و املاك خود را در یك روز از دست دهد، به گونه‌ای احساس فقر و بیچارگی می‌كند كه ناخواسته با ناراحتی گریه می‏كند. در چنین زمانی كه انسان می‌فهمد هیچ چیزی ندارد به طور طبیعی اشك می‌ریزد. گریه برای چنین جایی است. گریه حالتی احساسی است برای هنگامی كه انسان احساس بیچاره‏گی می‏كند. اگر كسی بخواهد بنده خدا باشد، باید نسبت به خدا احساس نیاز و فقر كند. از همین رو خدای متعال مقدمات و شرایطی را فراهم می‏كند، تا هر كسی به اندازه معرفت خود، این حالت را درك كند. —————————————————— 🖋️نوشته های شیخ حسین حسن خواه 🔻 🆔 @mehrabeandishe —————————————————
✳️ در ماه مبارک رمضان چه باید کرد؟ ماه مبارک رمضان را باید بهار یاد خدا، بهار دعا و مناجات، بهار تلاوت قرآن و بهار پیراستن جان از همه آلودگی ها دانست. ماهی که خداوند آن را به عنوان اردوی تمرین بندگی و تقوا مقرر کرده است و زمینه های پاک شدن از آلودگی هایی که در طول عمر و سال بر دل و جان انسان می نشیند، را در این ماه فراهم ساخته است. 🔹عبادات و اعمال صالح که به ویژه در ماه مبارک رمضان از ارزش و جایگاه ویژه ای برخورداراند، را می توان به چهار دسته اصلی تقسیم کرد: 1. عبادات فکری؛ اندیشه در باره خود، اسرار هستی، اندیشه در باره اسرار عبادات و الطاف الهی، تفکر در مفاهیم آیات از جمله آن است. برخی گفته اند مفهوم قدر در آیه «لیلة القدر خیر من الف شهر» دست یافتن به قدر و منزلت خود است. 2. عبادات قلبی؛ تلاش برای پیراستن جان از آلودگی هایی همچون کینه، حسادت، کبر و بدخواهی، دل را لبریز ساختن از یاد و توجه به خداوند، نماز را با توجه و التفات بیشتر به جای آوردن از جمله مصادیق آن است. 3. عبادات زبانی؛ تلاوت قرآن و حداقل یک ختم قرآن، خواندن دعاهای ذکر شده برای ماه مبارک پس از نمازها، به ویژه دعای افتتاح و ابوحمزه از جمله مصادیق عبادات زبانی است. 4. عبادات جوارحی؛ دستگیری از مستمندان و تلاش برای رفع حوائج مؤمنان از جمله آنهاست. 🔹همان گونه که در خطبه شعبانیه رسول اکرم (ص) آمده است، بالاترین عمل در ماه مبارک رمضان ورع و ترک محرمات و شبهات الهی است. 🔹شماری از گناهان ما مربوط به دوستان، اطرافیان و فضای کاری است که در آن بسر می بریم. به عنوان نمونه گاه به با دوستانی همنشینی داریم که در دل و جان آنان گناه و آلودگی رخنه کرده است، الودگی هایی همچون غیبت، تمسخر، صدمه زدن به اموال دیگران، بی احترامی به والدین، درآمدهای نامشروع، آلودگی های جنسی، شب نشینی های گناه آلود. آیا پیراستن از گناه وآلودگی بدون پایان دادن به چنین دوستی ها و هم نشینی ها میّسر است؟! 🔸همه باید از خداوند کمک بخواهیم و با اصرار و الحاح درخواست کنیم که بهترین فیوضات و برکات معنوی را در این ماه عزیز برای ما مقدر فرماید. —————————————————— 🖋️نوشته های شیخ حسین حسن خواه 🔻 🆔 @mehrabeandishe —————————————————
هدایت شده از حسین حسن خواه
🍀راه‌های رسیدگی به محرومان اهتمامی كه اسلام به رسیدگی به محرومین و خدمات عام المنفعه دارد، برای خیلی از افراد، درست روشن نیست. امروزه پرسش بسیاری از مردم به ویژه جوانان این است كه در جامعه‏ بهترین راه رسیدگی به فقرا و رفع نیاز محرومان و مستمندان چیست؟ رفع نیازمندی‏های محرومان به سه شكل كلی قابل تصور است. 1. آنكه این وظیفه به عهده افراد گذاشته بشود. هر كسی به خویشاوندان خود یا به همسایگانش كمك كند. و این تنها راه برای كمك به نیازمندیهای محرومان به صورت داوطلبانه باشد. 2. نقطه مقابل آن این است كه بگوییم همه نیازمندیهای محرومان جامعه توسط یك دستگاه مركزی باید رسیدگی شود. آن دستگاه مركزی همان دولت است كه باید برای مشكل محرومان برنامه‏ریزی كند. اگر لازم است مالیات بیشتری از افراد متوسط و متموّل بگیرد یا از منابع دیگر بودجه كمك به محرومان و معلولان را تأمین كند. در اسلام هیچ كدام از این دو شیوه به تنهایی پذیرفته شده نیست. اصل در همه احكام اسلامی این است كه باید به گونه‏ای اجرا شود كه مسئولیت فردی انسان فراموش نشده و برجسته باشد. چون انسان با رفتارهای فردی تكامل پیدا می‏كند. اگر دولت به فقراء رسیدگی كند، ثواب آن به افراد نمی‏رسد. خیلی فرق است بین آنكه از افراد مالیات اجباری گرفته شود یا آنكه انسان داوطلبانه به مشكل محرومان رسیدگی كند. بهترین راه را اسلام قرار داده تا با خودسازی، روحیات فردی تكامل پیدا نموده و سرانجام در قیامت نیز هر كسی نتیجه عمل خود را می‌بیند «وَ كُلُّهُمْ آتِیهِ یَوْمَ الْقِیامَةِ فَرْدا»8، «لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْری» هیچ كس مسئولیت دیگری بعهده‏اش نیست «وَ أَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاّ ما سَعی» هر كسی به همان اندازه كه سعی و تلاش نموده، از آن بهره می‏گیرد. این یك اصل كلی در اسلام است. اسلام در كنار این توصیه‌ها، واقعیتها را فراموش نمی‏كند. به اصطلاح اسلام برنامه‌های آرمانی را با واقعیت‌ها، در كنار هم در نظر می‌گیرد. اگرچه نباید انسان ایثار را فراموش كند اما اسلام رسیدگی به محرومان را تنها وظیفه افراد نمی‌داند بلكه دولت اسلامی را نیز موظف نموده تا زكات را از مردم گرفته و به فقرا برساند «خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكِّیهِمْ»14 این حكم حكومتی از وظایف دولت اسلامی است كه زكات را گرفته و به فقرا بدهد «إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساكِینِ»15 اسلام علاوه بر كارهای خیر داوطلبانه، دستورات قانونی، و گاهی همراه با قوانین جزایی را وضع نموده است تا نظم جامعه حفظ و حالت اعتدال در جامعه برقرار شود. چرا كه در جامعه‏ای كه ظلم و بیداد و تجاوز حاكم باشد، حتی افرادی هم كه استعداد دارند، نمی‌توانند رشد ‏كنند. در وصف جامعه زمان ولی عصر عجل الله فرجه الشریف در قرآن گفته شده: «وَ لیمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِكُونَ بِی شَیْئاً»16 تشكیل دولت صالحین هنگامی است كه خدماتی به جامعه ارائه ‏شود، تا آنجا كه ناامنی از جامعه برداشته شود «لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً» هنگامی كه اینگونه شد، زمینه برای اهل توحید و معنویت فراهم می‏شود «یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِكُونَ بِی شَیْئاً» اگر بنا باشد جامعه‏ای خداپرست شود و از شرك دوری كند، باید زمینه تربیتی در آن جامعه فراهم شده و امنیت داشته باشد. در جامعه ناامن، فرهنگ و تقوا نیز رشد نمی‏كند. دین اسلام دین جامع و كاملی است كه به همه امور در حد كافی آن رسیدگی كرده است. متأسفانه ما ارزش احكام اسلام را نمی‏دانیم. 3. راه سوم برای کمک به محرومان این است كه فعالیتهای سازمان یافته مردمی تقویت شود. در این فعالیت‌ها محور، كار فردی افراد نیست، بلكه باید كار گروهی انجام می‌شود، اما نه گروهی كه به اجبار دولت تشكیل شده باشد. گروهی از مردم با اشتیاق با یكدیگر همكاری كرده و مجموعه‌ای را تشكیل می‌دهند. به عنوان نمونه گروه رسیدگی به ایتام یا رسیدگی به جوانان جهت ازدواج. —————————————————— 🖋نوشته های شیخ حسین حسن خواه 🔻 🆔 @mehrabeandishe —————————————————
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀سلام سفارشی خدا و جبرئیل به سلام الله علیها در روایتی با سند صحیح از طریق بزرگان رواة شیعه، به این صورت نقل شده است: «عَنْ زُرارة وَحَمْران بنِ أعْیَنْ وَمُحَمَّد بن مُسْلِمْ عَنْ أبی جَعْفَر علیه السلام، قالَ: حَدّثَ أبو سَعید الخِدِری أنَّ رَسولَ الله قال: إنَّ جَبْرَئیلَ أتانی لَیْلَةً اُسری بی فَحینَ رَجَعْتُ قُلْتُ: یا جَبْرَئیلُ هَلْ لَکَ مِنْ حاجَةِ؟ قالَ: حاجَتی أنْ تَقْرَءَ عَلی خَدیجَةَ مِنَ اللهِ وَمِنِّی السّلامَ وَحَدَّثَنا عِنْدَ ذلِکَ أنَّها قالَتْ حینَ لَقِیَها نَبیُّ الله فَقال الَّذی قالَ جَبْرَئیلُ فقالَتْ: إنَّ الله هُوَ السَّلامُ وَ مِنْهُ السَّلامُ وَإلَیْهِ السَّلامُ وَعَلَی جَبْرَئیلَ السَّلامُ بحار الانوار، ج18، ص385، ح90. 🔸 امام باقر علیه السلام به زراره و حمران و محمد بن مسلم چنین روایت کرد که ابو سعید خدری نقل کرد که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: آن شبی که در معراج بودم، به هنگام بازگشت جبرئیل نزد من آمد. به جبرئیل گفتم: ای جبرئیل! آیا حاجتی داری؟ پاسخ داد: حاجت من این است که از طرف خدا و من به خدیجه سلام الله علیها سلام برسانی. و نقل کرد که: چون رسول خدا پیغام جبرئیل را به خدیجه رسانید، خدیجه پاسخ داد: همانا خدا سلام است و سلام ‍]و سلامتی] از اوست و سلام به سوی اوست و بر جبرئیل سلام باد.» ——————————————— 🖋️نوشته های شیخ حسین حسن خواه 🔻 🆔 @mehrabeandishe ———————————————
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 ماجرای قرائت معروفی که بعد از روضه علیه‌السلام خوانده شد! 🔺تلاوت مجلسی معروفی که همه ما آن را شنیده ایم! 🔊 لطفا در سکوت و آرامش این چند دقیقه را بشنوید ——————————————— 🖋️نوشته های شیخ حسین حسن خواه 🔻 🆔 @mehrabeandishe ———————————————
⭕ برخوردهای سلبی و موضعی با منکر بی حجابی در این فضا ضروری و اجتناب ناپذیر است اما چند نکته باید رعایت شود : 🔸اولا این برخوردها یعنی همان نهی از منکر واقعا با نیت صادق برای اصلاح فرد و جامعه _ ولو به صورت موقت_ باید باشد و نباید نیت انتقام و حال گیری پیدا کند که در این صورت مطمین باشید شیطان وارد در کار شده و برکت عمل را میدزدد. 🔹ثانیا اگر نیت صلاح و فلاح فرد و جامعه است باید چهارچوب قانون و مدارا را مد نظر داشت تا فتنه ای دیگر به وجود نیاید. 🔸ثالثا نمیشود با مرتکب منکر برخورد کنید لکن با کسی که این منکر را در این چهل سال با کوتاهی یا خیانت اقامه و اشاعه کرد ، برخورد نکنید ... آنهایی که با سهل انگاری و کارنابلدی ترک فعل کردند یا فعل ناصواب انجام دادند و آنهایی که فرهنگ متوحش غربی را در ایران ریل گذاری کردند و سبک زندگی آنها را ترویج نمودند و امروز هم در اقتصاد همان مسیر را دنبال میکنند ❌ به نظر می‌رسد بیماری بی حجابی بدون قطع کردن دست این جاهلان یا خائنان درمان نمی‌شود ... ——————————————— 🖋️نوشته های شیخ حسین حسن خواه 🔻 🆔 @mehrabeandishe ———————————————
🛑تصاویری از پیکر مطهر شهیدان مدافع حرم «مقداد مهقانی» و «میلاد حیدری» 🌹السلام علیک یا انصار دین الله و ولیه 🍀یالیتنی کنت معکما فافوز فوزا عظیما 🔸ای کاش با شما بودم و به این رستگاری بزرگ دست میافتم! ——————————————— 🖋️نوشته های شیخ حسین حسن خواه 🔻 🆔 @mehrabeandishe ———————————————
🍀نکات بیانات جدیدرهبری‌پیرامون کشف‌حجاب 🔻رهبر حکیم انقلاب در دیدار نیمه فروردین ۱۴۰۲ هشت نکته اساسی در مورد بیان کردند که نکاتی ذیل هر موضوع عرض می‌شود 🔻۱-مساله کشف حجاب . 🔸این نکته امیدبخش بیانات امام خامنه‌ای در حوزه فرهنگ و حجاب بود. 🔹به نظرم ریشه این توسط ایشان اعتماد به مردم ایران و شناخت واقعیت ها از تفکر وسبک زندگی مردم ایران است. 🔻۲- کشف حجاب حرام شرعی است 🔸حجاب حکم الهی است و قابل عقب نشینی نیست و فرضیه ایران که برخی متدینین آن را پذیرفته اند کاملا مردود است. 🔻۳-کشف حجاب حرام سیاسی است. 🔸این نوع کشف حجاب ها و تحرکات توسط عده ی قلیلی تبدیلی به نماد مبارزاتی سیاسی جریان معاند و ضد انقلاب شده است لذا باید همه ی افراد و ارکان سیاسی کشور موضع خود را به صراحت روشن کنند و برای رفع این مسأله سعی بلیغ نمایند . طبیعتاً تساهل و تسامح در این مسأله توسط هر فردی و یا نهادی او را از دایره انقلابی گری خارج میکند . 🔻۴- حجاب، امری قانونی است. 🔸حتی کسانی که اعتقاد دینی به حجاب ندارند، موظف به رعایت حجاب در محیطهای عمومی هستند. 🔻۵-پشت پرده کشف حجاب دستگاه‌های جاسوسی هستند. 🔸ضرورت دارد دستگاه های امنیتی با جدیت هر چه تمام تر و با سرعت سرویس های اصلی و یا فریب خورده را شناسایی کرده و منهدم نمایند. و مسأله مهم تر اگر اثبات شد کسی از مردم یا مسیولین عامدانه با این جریان همراهی می‌کند حتما باید با اوبرخورد شود. 🛑 این است : کشف حجاب عامدانه و حمایت از آن جرم امنیتی و سیاسی ست. با این حکم تعلل دستگاه قضایی،امنیتی وسیاسی،فرهنگی پذیرفته شده نیست. 🔻۶- خیلی از کشف حجاب کنندگان، اگر بدانند دستگاههای جاسوسی پشت سیاست مبارزه با حجاب هستند، قطعا این کار را نمی کنند. 🔸ضرورت تبیین مسأله حجاب در زمان حاضر و نشان دادن دست های پشت پرده در جنگ ترکیبی حاضر توسط به اقشار مختلف مردم 🇮🇷 جهاد تبیین را باید در همه‌ی سطوح در جامعه همگانی کنیم. ❌همه‌ی اقشار جامعه باید اهل باشند . 🔻۷- دشمن با نقشه و برنامه وارد کار شده است مسئولین هم باید برنامه داشته باشند و دارند.کارهای بی قاعده نباید انجام گیرد. 🔸اگر برای مبارزه با کشف حجاب قوی‌تر و سریع‌تر از برنامه دشمن نباشد، کارهای هزینه ساز، شتابزده و نمایشی موجب می شود پازل برنامه دشمن تکمیل شود. 🔻۸- جزو اولین کارهای امام در هفته‌های اول انقلاب،بیان قاطع و الزامی حجاب بود. 🔸برخی از جامعه از جمله معممین و کت شلواری هایی که در دو جناح سر سفره انقلاب به آلاف و آلوف رسیده اند باید در دفاع و تبیین حکم الهی حجاب وارد میدان شوند نه اینکه عافیت طلبانه سکوت کنند یا خائنانه راه دیاثت و شهوت را برگزینند و در حمله دشمن به حجاب، همدست شیطان اکبر شوند ... ——————————————— 🖋️نوشته های شیخ حسین حسن خواه 🔻 🆔 @mehrabeandishe ———————————————
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ (توبه/۳۳) ترجمه: «اوست كه رسول خود را با (وسايل) هدايت و دين حق و درست فرستاد تا آن را بر هر دينى پيروز گرداند هر چند مشركان خوش ندارند.» 💠 پیروزی دین اسلام از راه اسباب و وسایلی است که خدای متعالی تدریجاَ در این عالم فراهم می‌کند، و آفات و بلیاتی که موجب تضعیف اسلام است را نابود می‌کند. ۱۳۹۴/۱۱/۱۰ 🌙 @mesbahyazdi_ir
🔸 اعمال مشترکه شب‌های قدر ——————————————— 🖋️نوشته های شیخ حسین حسن خواه 🔻 🆔 @mehrabeandishe ———————————————