✳️ متسالم عليها است که علم اجمالی در تنجّز مثل علم تفصيلی است ، البته در اين ميان ده نفر مخالف وجود دارد که ميرزای قمی در قوانين الاصول و محقق نراقی در مستند الشيعة از جمله مخالفين هستند و در تقريرات منسوب به ميرزای شيرازی نيز همين مطلب آمده است.
💎@meisamee
رسائل۳-ترم۲-جلسه۴۲.mp3
29.36M
درس: رسائل ۳
ترم: ۲
جلسه: ۴۲
موضوع: دوران الامر بین الاقل و الاکثر
تاریخ: ۲۰ فروردین ۱۴۰۱
💎@meisamee
✳️ جهت صدور
جهت صدورِ روایت ، انگیزه معصوم ـ عليهالسلام ـ از سخن، رفتار و تقریری است که در قالب خبر ، روایت شده است .
گاه انگیزه ، بیان حکم واقعی، گاه تقیه ـ به خاطر حفظ جان خود و یا شیعیان ـ و گاه غیر آنها است.
✳️جهت صدور در باب تعارض
فقیه هنگام استنباط باید علاوه بر دقت در درستی صدور روایت از معصوم عليهالسلام ، به انگیزه صدور آن نیز توجه کند. از جاهایی که به انگیزه صدور روایت استناد میشود، مبحث تعارض روایات است؛
برای مثال :
اگر دو روایت تعارض کنند و انگیزه صدور یکی از آنها تقیه و انگیزه صدور دیگری بیان حکم واقعی باشد، روایتی که به منظور بیان حکم واقعی صادر شده ، ترجیح داده میشود.
💎@meisamee
مبانی اقتصاد اسلامی - جلسه۱۰.mp3
21.58M
درس: مبانی اقتصاد اسلامی
جلسه: ۱۰
تاریخ: ۱۵ اسفند ۹۹
💎@meisamee
✳️ روزه روز عاشورا
✔️ عن زید النرسی قال: سمعت عبید بن زراره یسأل أبا عبد الله (علیه السلام) عن صوم یوم عاشورا فقال: من صامه کان حظه من صیام ذلک الیوم حظ ابن مرجانه وآل زیاد. قال: قلت: وما کان حظهم من ذلک الیوم؟ قال: النار أعاذنا الله من النار ومن عمل یقرب من النار.
🔹 زید نرسی میگوید: از عبید بن زراره شنیدم که از امام صادق (علیه السلام) در مورد روزه عاشورا پرسید. فرمودند : کسی که این روز را روزه بگیرد حظّ و نصیبش از این روز همان خواهد بود که ابن مرجانه و آل زیاد از این روز بردند. راوی میگوید: گفتم حظّ و نصیب آنان در این روز چه بود؟ فرمود: آتش جهنم! و به خدا پناه میبریم از عملی که نتیجه آن آتش باشد!....
📚 الکافی ج۴ ص۱۴۷
🔸 اما ابن عربی(صوفی سنّی مذهب) در کتب خود بارها به استحباب روزه این روز تاکید کرده است.
💎@meisamee
رسائل۳-ترم۲-جلسه۴۳.mp3
31.11M
درس: رسائل ۳
ترم: ۲
جلسه: ۴۳
موضوع: دوران الامر بین الاقل و الاکثر
تاریخ: ۲۱ فروردین ۱۴۰۱
💎@meisamee
رسائل۳-ترم۲-جلسه۴۴.mp3
29.79M
درس: رسائل ۳
ترم: ۲
جلسه: ۴۴
موضوع: دوران الامر بین الاقل و الاکثر
تاریخ: ۲۲ فروردین ۱۴۰۱
💎@meisamee
🔸 عراق ارضِ خراجی بوده است...
مجوسی ها و ایرانیها در آنجا زیاد بودند، یهودی زیاد نبوده، ولی مجوسی و مسیحی در آن زیاد بودند...
💎@meisamee
مکاسب۳-جلسه۸۷.mp3
27.9M
درس: مکاسب ۳
جلسه: ۸۷
موضوع: احکام المقبوض بالعقد الفاسد
تاریخ: ۲۳ فروردین ۱۴۰۱
💎@meisamee
هدایت شده از دفتر مقام معظم رهبری در قم
"جدول مبالغ وجوهات"
دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)
درگاه پرداخت اینترنتی وجوهات👇
https://www.leader.ir/fa/monies
کانال اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) در قم👇
@khamenei_qom
مکاسب۳-جلسه۸۸.mp3
25.99M
درس: مکاسب ۳
جلسه: ۸۸
موضوع: احکام المقبوض بالعقد الفاسد
تاریخ: ۲۴ فروردین ۱۴۰۱
💎@meisamee
محقق حلی در سال 676 ه. ق، در حلّه از دنیا رفت.
محقق حلی ، دایی و استاد علامه حلی می باشد که در فقه نظرات او بسیار مطرح گشته است.
از مرحوم آیت الله آسید حسن بجنوردی (صاحب «القواعد الفقهیّة») (ره) نقل میکنند که مرحوم محقق را افقه فقهای شیعه در عصر غیبت میدانستند.
تقسیم ابواب فقه به 4 قسم از ابداعات ایشان است که در هیچیک از مذاهب اسلامی (اهل سنت، زیدیه، اسماعیلیه و...) سابقه ندارد.
💎@meisamee
مکاسب۳-جلسه۸۹.mp3
27.87M
درس: مکاسب ۳
جلسه: ۸۹
موضوع: احکام المقبوض بالعقد الفاسد
تاریخ: ۲۵ فروردین ۱۴۰۱
💎@meisamee
مکاسب۳-جلسه۹۰.mp3
25.98M
درس: مکاسب ۳
جلسه: ۹۰
موضوع: احکام المقبوض بالعقد الفاسد
تاریخ: ۲۶ فروردین ۱۴۰۱
💎@meisamee
هدایت شده از سطوح عالی حوزه علميه قم
✅ برگزاری دروس بصورت حضوری
دروس سطوح عالی حوزه علمیه قم پس از ماه مبارک رمضان و از تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه با رعایت شیوه نامههای بهداشتی به صورت حضوری برگزار خواهد شد.‼️ نسبت به بازگشایی مدارس خوابگاهی، متعاقباً اطلاع رسانی میگردد. @sotohaali
مکاسب۳-جلسه۹۱.mp3
26.28M
درس: مکاسب ۳
جلسه: ۹۱
موضوع: احکام المقبوض بالعقد الفاسد
تاریخ: ۲۷ فروردین ۱۴۰۱
💎@meisamee
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
#نکات_اخلاقی
💠 تاکید آیتالله #شبیری بر تقویت سنت #مباحثه، توجه به دروس #اخلاق و رفع مشکلات #اقتصادی طلاب
🔹مباحثات علمی یکی از خصوصیات ممتاز حوزههای علمیه بود که متاسفانه کم رنگ شده است. سیاست گذاری مسئولان حوزه باید به سمتی باشد که این ویژگی ممتاز تقویت شده و حفظ شود. با مباحثات ذهن طلبه به پختگی میرسد. مباحثه خصوصیتی دارد که در درس استاد نیست. انسان در مقابل کلام استاد تسلیم است؛ اما در مباحثه طلبه به نقد و بررسی مطالب و گفتگو با طرف مقابل خود میپردازد
🔸در زمان طلبگی ما آقای #خمینی درس اخلاق میگفتند. این درس اخلاق تاثیر زیادی روی طلاب داشت و طلاب از جمعه تا جمعه دیگر تحت تاثیر درسهای #اخلاق بودند
🔹درسهای اخلاق حوزه بسیار #ضعیف شده است. حوزههای علمیه در تاریخ خود، درسهای اخلاق بسیار موثری را به خود دیده است؛ اما همین که هست غنیمت است. باید آن را حفظ و تقویت کرد. امیدواریم حوزه از جهات معنوی غنی شود.
🔸شنیدم مرحوم آقای مطهری و چند نفر دیگر از ممتازین طلاب، همه گفته بودند که اگر به دلیل وضعیت #معیشتی نبود از قم خارج نمیشدیم.
🔹مشکل معیشت باعث فاصله گرفتن افراد #مستعد از مجموعههای علمی میشود. چقدر باید این حوزه تلاش کند تا بتواند استعدادی را جذب کند؟ اما وقتی که نتواند این استعداد را حفظ کند خسارت بزرگی است. این موضوع باید مد نظر مسئولان حوزه علمیه باشد و برای رفع مشکلات اقتصادی طلاب تلاش کنند.
📚 سخنان معظم له در دیدار اعضای شورای عالی حوزههای علمیه ( @zanjani_net )
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
مکاسب۳-جلسه۹۲.mp3
23.07M
درس: مکاسب ۳
جلسه: ۹۲
موضوع: احکام المقبوض بالعقد الفاسد
تاریخ: ۲۸ فروردین ۱۴۰۱
💎@meisamee
🔸 دعای ابوحمزه ثمالی را قاعدتاً ابوحمزه از امام(علیه السلام) شنیده و ثبت کرده است. حتی من بر اساس سیاق مختلف این دعا ـ که سند صحیحی هم دارد ـ احتمال میدهم که این دعا را ابوحمزه در بیش از یک شب یا حتی در اوقات مختلف و جاهای مختلف ـ مثلاً بخشی از آن را در مسجد کوفه ـ شنیده و بعداً این فقرات به هم متصل شده است، چون عبارت «وارزقنی حج بیتک الحرام فی عامنا هذا و فی کل عام و زیاره قبر نبیّک»، قاعدتاً با این که امام در مدینه بوده باشند ـ با آن فاصله اندک میان کوچه بنیهاشم و مسجد و مزار پیامبر(صلی الله علیه و آله) ـ سازگار نیست.
💎@meisamee
مکاسب۳-جلسه۹۳.mp3
22.1M
درس: مکاسب ۳
جلسه: ۹۳
موضوع: احکام المقبوض بالعقد الفاسد
تاریخ: ۲۹ فروردین ۱۴۰۱
💎@meisamee
🔸 جالب است واقعا! شیخ انصاری (رحمه الله) ظاهرا چون خیلی زاهدانه زندگی میکرده اند، کتاب نمی خریدند و جالب است به نظرم ایشان در "کتاب صوم" فرموده اند که از کتب اربعه فقط استبصار نزد من است.
💎@meisamee
مکاسب۳-جلسه۹۴.mp3
22.11M
درس: مکاسب ۳
جلسه: ۹۴
موضوع: احکام المقبوض بالعقد الفاسد
تاریخ: ۳۰ فروردین ۱۴۰۱
💎@meisamee
🔸 مزامیر داود ( علی نبینا و آله و علیه السلام) هم ظاهراً لفظ مزامیر، عربی نیست و عبری است و ایشان چون صدایشان خوب بوده است و دعاهایشان صوت خوشی داشته است، این لفظ استفاده شده و ربطی به مزمار ما ندارد مثلا در مورد حضرت سجاد (سلام الله علیه) داریم که آن قدر خوش صدا و تأثیر گذار قرآن میخواندند که یک عده که رد میشدند، غش میکرده اند از صوت مبارک حضرت (صلوات الله علیه).
💎@meisamee