eitaa logo
استاد میثمی تهرانی
312 دنبال‌کننده
293 عکس
49 ویدیو
70 فایل
🔸محقق و مدرّس سطوح عالی حوزه علمیه قم. 🔸دریچه ای برای ارتباط با شاگردان بزرگوار، ارسال صوت دروس، اطلاع رسانی و طرح مباحث اجتهادی. 🔸گروه شاگردان و تقریرات: https://eitaa.com/joinchat/635306247C355cff20a0 🔸ارتباطات ضروری: @meisame
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ روزه روز عاشورا ✔️ عن زید النرسی قال: سمعت عبید بن زراره یسأل أبا عبد الله (علیه السلام) عن صوم یوم عاشورا فقال: من صامه کان حظه من صیام ذلک الیوم حظ ابن مرجانه وآل زیاد. قال: قلت: وما کان حظهم من ذلک الیوم؟ قال: النار أعاذنا الله من النار ومن عمل یقرب من النار. 🔹 زید نرسی می‌گوید: از عبید بن زراره شنیدم که از امام صادق (علیه السلام) در مورد روزه عاشورا پرسید. فرمودند : کسی که این روز را روزه بگیرد حظّ و نصیبش از این روز همان خواهد بود که ابن مرجانه و آل زیاد از این روز بردند. راوی می‌گوید: گفتم حظّ و نصیب آنان در این روز چه بود؟ فرمود: آتش جهنم! و به خدا پناه می‌بریم از عملی که نتیجه آن آتش باشد!.... 📚 الکافی ج۴ ص۱۴۷ 🔸 اما ابن عربی(صوفی سنّی مذهب) در کتب خود بارها به استحباب روزه این روز تاکید کرده است. 💎@meisamee
رسائل۳-ترم۲-جلسه۴۳.mp3
31.11M
درس: رسائل ۳ ترم: ۲ جلسه: ۴۳ موضوع: دوران الامر بین الاقل و الاکثر تاریخ: ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ 💎@meisamee
🔰 دستورالعمل آموزشی دوره تابستانه @sotohaali
رسائل۳-ترم۲-جلسه۴۴.mp3
29.79M
درس: رسائل ۳ ترم: ۲ جلسه: ۴۴ موضوع: دوران الامر بین الاقل و الاکثر تاریخ: ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ 💎@meisamee
🔸 عراق ارضِ خراجی بوده است... مجوسی ها و ایرانی‌ها در آنجا زیاد بودند، یهودی زیاد نبوده، ولی مجوسی و مسیحی در آن زیاد بودند... 💎@meisamee
مکاسب۳-جلسه۸۷.mp3
27.9M
درس: مکاسب ۳ جلسه: ۸۷ موضوع: احکام المقبوض بالعقد الفاسد تاریخ: ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ 💎@meisamee
"جدول مبالغ وجوهات" دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درگاه پرداخت اینترنتی وجوهات👇 https://www.leader.ir/fa/monies کانال اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در قم👇 @khamenei_qom
مکاسب۳-جلسه۸۸.mp3
25.99M
درس: مکاسب ۳ جلسه: ۸۸ موضوع: احکام المقبوض بالعقد الفاسد تاریخ: ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ 💎@meisamee
محقق حلی در سال 676 ه. ق، در حلّه از دنیا رفت. محقق حلی ، دایی و استاد علامه حلی می باشد که در فقه نظرات او بسیار مطرح گشته است. از مرحوم آیت الله آسید حسن بجنوردی (صاحب «القواعد الفقهیّة») (ره) نقل می‌کنند که مرحوم محقق را افقه فقهای شیعه در عصر غیبت می‌دانستند. تقسیم ابواب فقه به 4 قسم از ابداعات ایشان است که در هیچ‌یک از مذاهب اسلامی (اهل سنت، زیدیه، اسماعیلیه و...) سابقه ندارد. 💎@meisamee
مکاسب۳-جلسه۸۹.mp3
27.87M
درس: مکاسب ۳ جلسه: ۸۹ موضوع: احکام المقبوض بالعقد الفاسد تاریخ: ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ 💎@meisamee
مکاسب۳-جلسه۹۰.mp3
25.98M
درس: مکاسب ۳ جلسه: ۹۰ موضوع: احکام المقبوض بالعقد الفاسد تاریخ: ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ 💎@meisamee
برگزاری دروس بصورت حضوری
دروس سطوح عالی حوزه علمیه قم پس از ماه مبارک رمضان و از تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

‼️ نسبت به بازگشایی مدارس خوابگاهی، متعاقباً اطلاع رسانی می‌گردد. @sotohaali
مکاسب۳-جلسه۹۱.mp3
26.28M
درس: مکاسب ۳ جلسه: ۹۱ موضوع: احکام المقبوض بالعقد الفاسد تاریخ: ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ 💎@meisamee
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
💠 تاکید آیت‌الله بر تقویت سنت ، توجه به دروس و رفع مشکلات طلاب 🔹مباحثات علمی یکی از خصوصیات ممتاز حوزه‌های علمیه بود که متاسفانه کم رنگ شده است. سیاست گذاری مسئولان حوزه باید به سمتی باشد که این ویژگی ممتاز تقویت شده و حفظ شود. با مباحثات ذهن طلبه به پختگی می‌رسد. مباحثه خصوصیتی دارد که در درس استاد نیست. انسان در مقابل کلام استاد تسلیم است؛ اما در مباحثه طلبه به نقد و بررسی مطالب و گفتگو با طرف مقابل خود می‌پردازد 🔸در زمان طلبگی ما آقای درس اخلاق می‌گفتند. این درس اخلاق تاثیر زیادی روی طلاب داشت و طلاب از جمعه تا جمعه دیگر تحت تاثیر درس‌های بودند 🔹درس‌های اخلاق حوزه بسیار شده است. حوزه‌های علمیه در تاریخ خود، درس‌های اخلاق بسیار موثری را به خود دیده است؛ اما همین که هست غنیمت است. باید آن را حفظ و تقویت کرد. امیدواریم حوزه از جهات معنوی غنی شود. 🔸شنیدم مرحوم آقای مطهری و چند نفر دیگر از ممتازین طلاب، همه گفته بودند که اگر به دلیل وضعیت نبود از قم خارج نمی‌شدیم. 🔹مشکل معیشت باعث فاصله گرفتن افراد از مجموعه‌های علمی می‌شود. چقدر باید این حوزه تلاش کند تا بتواند استعدادی را جذب کند؟ اما وقتی که نتواند این استعداد را حفظ کند خسارت بزرگی است. این موضوع باید مد نظر مسئولان حوزه علمیه باشد و برای رفع مشکلات اقتصادی طلاب تلاش کنند. 📚 سخنان معظم له در دیدار اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه ( @zanjani_net ) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
مکاسب۳-جلسه۹۲.mp3
23.07M
درس: مکاسب ۳ جلسه: ۹۲ موضوع: احکام المقبوض بالعقد الفاسد تاریخ: ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ 💎@meisamee
🔸 دعای ابوحمزه ثمالی را قاعدتاً ابوحمزه از امام‌(علیه السلام) شنیده و ثبت کرده است. حتی من بر اساس سیاق مختلف این دعا ـ که سند صحیحی هم دارد ـ احتمال می‌دهم که این دعا را ابوحمزه در بیش از یک شب یا حتی در اوقات مختلف و جاهای مختلف ـ مثلاً بخشی از آن را در مسجد کوفه ـ شنیده و بعداً این فقرات به هم متصل شده است، چون عبارت «وارزقنی حج بیتک الحرام فی عامنا هذا و فی کل عام و زیاره قبر نبیّک»، قاعدتاً با این که امام در مدینه بوده باشند ـ با آن فاصله ‌اندک میان کوچه بنی‌هاشم و مسجد و مزار پیامبر(صلی الله علیه و آله) ـ سازگار نیست. 💎@meisamee
مکاسب۳-جلسه۹۳.mp3
22.1M
درس: مکاسب ۳ جلسه: ۹۳ موضوع: احکام المقبوض بالعقد الفاسد تاریخ: ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ 💎@meisamee
🔸 جالب است واقعا! شیخ انصاری (رحمه الله) ظاهرا چون خیلی زاهدانه زندگی میکرده اند، کتاب نمی خریدند و جالب است به نظرم ایشان در "کتاب صوم" فرموده اند که از کتب اربعه فقط استبصار نزد من است. 💎@meisamee
مکاسب۳-جلسه۹۴.mp3
22.11M
درس: مکاسب ۳ جلسه: ۹۴ موضوع: احکام المقبوض بالعقد الفاسد تاریخ: ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ 💎@meisamee
🔸 مزامیر داود ( علی نبینا و آله و علیه السلام) هم ظاهراً لفظ مزامیر، عربی نیست و عبری است و ایشان چون صدایشان خوب بوده است و دعاهایشان صوت خوشی داشته است، این لفظ استفاده شده و ربطی به مزمار ما ندارد مثلا در مورد حضرت سجاد (سلام الله علیه) داریم که آن قدر خوش صدا و تأثیر گذار قرآن میخواندند که یک عده که رد میشدند، غش میکرده اند از صوت مبارک حضرت (صلوات الله علیه). 💎@meisamee
مکاسب۳-جلسه۹۵.mp3
23.23M
درس: مکاسب ۳ جلسه: ۹۵ موضوع: احکام المقبوض بالعقد الفاسد تاریخ: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ 💎@meisamee
‌«یَا رَبِّ إِنَّ لَنَا فِیکَ أَمَلاً طَوِیلاً کَثِیراً.»‌‌‌ خدایا ما رو تو خیلی حساب کردیم … 💎@meisamee
مکاسب۳-جلسه۹۶.mp3
21.19M
درس: مکاسب ۳ جلسه: ۹۶ موضوع: احکام المقبوض بالعقد الفاسد تاریخ: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ 💎@meisamee
🔸 یکی از مشکلات مهم در زمان ما این است که کتب لغت بعد از اختلافات فقهی و کلامی بین مذاهب تدوین شده است و این یک مشکل بزرگ است زیرا آقایان اقوال فقهی و کلامی خودشان را دخالت میدهند. همین ابن هشام در آیه شریفه: (إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏ مِنَ الْمُؤْمِنينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَ‏ لَهُمُ‏ الْجَنَّة) "باء" را به معنای غیر مقابله میگیرد ولی ما باشیم و ظاهر آیه انصافا واضح است که برای مقابله است اما ابن ابن هشام مکتب فکری اش را که اشاعره باشد و پاداش را در مقابل عمل نمیداند در آیه داخل میکند. و کذا او در یکی از ابواب مغنی از آنجا که مذهب او شافعی است و شافعی تصریح دارد که حیوان مذبوح بدون تسمیه خوردنش جائز است، در آیه شریفه (وَ لا تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ إِنَّهُ لَفِسْقٌ) واو را به معنای حالیةمیگیرد! یکجوری ترجمه میکند که با حرف شافعی جور در بیاید ولی ما باشیم وظاهر آیه انصافاً "واو" ظاهر در عطف است یا... و کذا و کذا از موارد مشابه.  💎@meisamee