📩 موضوع: تقلید ابتدایی از مجتهد میت
♦️ طبق نظر مقام معظم رهبری (مد ظله العالی):
👈 تقلید از مجتهد میت ابتداءً بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
🔹طبق نظر امام خمینی (رحمه الله علیه):
👈 تقليد ميّت ابتداءً جايز نيست.
💎@meisamee
«سلام بر حماسه سازان همیشه جاوید روحانیت که رساله علمیه و عملیه خود را به دم شهادت و مرکب خون نوشتهاند ..آنان که تا کشف حقیقت تفقه به پیش تاختند و برای قوم و ملت خود منذران صادقی شدند که بندبند حدیث صداقتشان را قطرات خون و قطعات پارهپاره پیکرشان گواهی کرده است...
آشنایی به روش برخورد با حیلهها و تزویرهای فرهنگ حاکم بر جهان، داشتن بصیرت و دید اقتصادی، اطلاع از کیفیت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان، شناخت سیاستها و حتی سیاسیون و فرمولهای دیکته شده آنان و درک موقعیت و نقاط قوت و ضعف دو قطب سرمایهداری و کمونیزم که در حقیقت استراتژی حکومت بر جهان را ترسیم میکنند، از ویژگیهای یک مجتهد جامع است...همه ترس استکبار از همین مسئله است که فقه و اجتهاد جنبه عینی و عملی پیدا کند و قدرت برخورد در مسلمانان به وجود آورد....روحانیت تا در همه مسائل و مشکلات حضور فعال نداشته باشد، نمی تواند درک کند که اجتهاد مصطلح برای اداره جامعه کافی نیست...حوزه ها و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آینده جامعه را همیشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهیای عکسالعمل مناسب باشند.»
(منشور روحانیت؛ ۳ اسفند ۶۷)
💎@meisamee
❓پرسش:
فقها به حرمت پوشیدن حریر و ابریشم طبیعی خالص برای مردان فتوا می دهند، آیا یک مرد می تواند حریر و ابریشم آمیخته به جز آن را بر تن کند مثل کراوات. وانگهی بستن کراوات برای مردان به طور کلی آن هم از حریر خالص چطور است؟
✅ پاسخ آیت الله سیستانی:
بستن کراوات حتی اگر ابریشم و حریر خالص هم باشد حرام نیست زیرا به آن، لباس صدق نمی کند و ستر عورت با آن ممکن نیست و اما آنچه حریر و ابریشم خالص نیست و به غیر آن آمیخته است و حریر به آن گفته نمی شود، پوشیدن آن جایز است هر چند که با آن ستر عورت ممکن باشد.
💎@meisamee
باسمه تعالی
ارتحال أخوی مکرم استاد معظم جناب مستطاب آیت الله علوی بروجردی (مدظله العالی) را خدمت ایشان و بیت معظم تسلیت عرض نموده و برای آن مرحوم غفران الهی مسئلت داریم.
نشست دورهای اساتید
💎@meisamee
🔹 قَالَ الصَّادِقُ: إِنَّ اللَّهَ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَمَّا حَرَّمَ عَلَيْنَا الصَّدَقَةَ أَنْزَلَ لَنَا الْخُمُسَ فَالصَّدَقَةُ عَلَيْنَا حَرَامٌ وَ الْخُمُسُ لَنَا فَرِيضَةٌ وَ الْكَرَامَةُ لَنَا حَلَالٌ.
☑️ امام صادق میفرماید : چون خداوند صدقه را بر ما حرام کرده به جای زکات ، خمس قرار داده است .
پس : 1⃣ صدقه (زکات واجب) بر ما حرام است . 2⃣ دادن خمس به ما واجب است 3⃣ کرامت برای ما حلال است.
🔸 و شاید مراد از کرامت هدیه یا نذر باشد و البته نذر غیر از صدقه است.
💎@meisamee
🔹 ما قائل به جبران شهرت اصلاً نیستیم .نوعاً اکثر شهرتها بعد زمان شیخ طوسی است چون بعد از شیخ هیچ کدام به خودشان اجازه نمیدادند نظر بدهند.
💎@meisamee
مرحوم علامه مجلسی مقام بسیار والایی دارد اما با این وجود اشکالی بر ایشان(ره) وارد است و آن این که در مراة العقول در مورد روایتی وقتی می فرماید: «علی المشهور» مقصودش قول مشهور در همان زمان و دو قرن قبل از خودش می باشد نه مشهور قدما!
و این مطلب موجب اشتباه و تدلیس در نظر دیگران می شود.
💎@meisamee
آیت الله خویی معتقدند که تقسیم گناهان به صغیره و کبیره ناصحیح است، بلکه تمام گناهان کبیره است، و تقسیم مزبور به اعتبار سنجش یک گناه به گناه دیگر در جهت باب شدت عذاب و معصیت است، مثل آن که شرک به خدا، گناه و معصیت آن از شرب خمر بیشتر است. یا مثلاً نگاه کردن به اجنبیه گناهش کمتر از گناه قتل نفس محترمه است، بنابراین هیچ گناه صغیره وجود ندارد، و صغر و کوچکی گناه از باب مقایسه یک گناه با دیگری می باشد. این قول را مرحوم ابن ادریس حلی به مشهور نسبت داده اند.
📚 مصباح الفقاهة، خوئی، ج1، ص501.
💎@meisamee
صاحب حدائق می فرماید:
🔹 العجب من المحدث الشيخ محمد بن الحسن الحر العاملي (طاب ثراه) في كتاب «الفوائد الطوسية» حيث بالغ في إنكار حجية مفهوم الشرط و أورد جملة من الآيات القرآنية دالة على عدم جواز إعتبار مفهوم الشرط. مع ورود الأخبار الدالة على ذلك بأوضح دلالة.
📚 الحدائق الناضرة ج1ص59
💎@meisamee
علم اصول و علم کلام بر یکدیگر تأثیرگذار هستند. اگر کسی در علم کلام ضعیف باشد، در مبحث حجج و اماراتِ اصول هم قوّت ندارد.
💎@meisamee
وقع الخلاف بين الأصوليين من أصحابنا و غيرهم في حجية المفهوم بجميع أقسامه، فنفاه من أصحابنا المرتضى (رضي الله عنه) و جماعة من العامة و إليه مال المحدث السيد نعمة الله الجزائري و الشيخ محمد بن الحسن العاملي (قدس الله سرهما)، و أدلة القوم -في كتب الأصول من الطرفين- متصادمة و الإحتجاجات متعارضة.
🔸 إلا أن الظاهر تبادر ذلك في كثير من الأمثلة الواردة في جملة منها و لعل ذلك بحسب العرف.
🔹 و لم نقف في النصوص على ما يقتضي الحجية في شیء منها سوى مفهوم الشرط،فقد ورد في جملة منها ما يدل على ذلك...!
📚 الحدائق الناضرة ج 1ص 57و58
💎@meisamee
مفهوم الشرط حجّة عند المُحقّقین و علیه دلّت الأخبار .
📚 الحدائق الناضرة ج23 ص217
💎@meisamee
مرحوم « سید مرتضی » به اجماع لطفی چنین ایراد نموده است که ما از کجا لزوم چنین لطفی را بر امام (علیهالسلام) میفهمیم و حال آنکه غیبت آن حضرت از طرف ما است.
💎@meisamee
♦️ طبق نظر مقام معظم رهبری (مد ظله العالی):
👈 منی انسان و هر حیوان حرام گوشتی که خون جهنده دارد نجس است.
منی حیوانات حلال گوشت بنابر احتیاط واجب نجس است.
🔹طبق نظر امام خمینی (رحمه الله علیه):
👈منى هر حيوانى كه خون جهنده دارد؛ خواه حلال گوشت باشد يا حرام گوشت، نجس است.
💠💠💠💠💠💠
💎@meisamee
معدن ، مِلک چه کسی است ؟
☑️ مرحوم صاحب جواهر سه قول نقل میکند و میفرماید :
"برخی قائل به مالکیت امام ، برخی قائل به مالکیت استخراج کننده ، و برخی قائل به تفصیل شده اند ".
🟩 قول اول : مالکیت امام
🔸«إذ قد اختلف الأصحاب فيها فبين من أطلق كونها من الأنفال و انها للإمام(عليه السلام) كالمفيد و عن الكليني و الشيخ و الديلمي و القاضي و القمي في تفسيره، و اختاره في الكفاية كما عنه في الذخيرة، بل هو ظاهر الأستاذ في كشفه» .
🔸دستهای از بزرگان میگویند هر معدن از هر ملکی استخراج شود ، از انفال و مِلک امام است ، خواه در زمینی استخراج شود که مالک دارد یا زمینی باشد که مالک ندارد .
🔹 و قائلین این قول مفید و کلینی و شیخ طوسی و دیلمی و قاضی و علی ابن ابراهیم قمی در تفسیرش و مرحوم سبزواری در کفایه و ذخیره و ظاهر کلام کاشف الغطاء ؛ این اعاظم میگویند معادن ، انفال است و ملک امام است هرکجا که کشف شود .
💎@meisamee
1⃣ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنْ فَضَالَةَ وَ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ جَمِيلٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ(ع) قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ مَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ الصُّفْرِوَ الْحَدِيدِ وَ الرَّصَاصِ فَقَالَ عَلَيْهَا الْخُمُسُ جَمِيعاً.».
🔸 از معادن طلا و نقره و برنز و آهن و سرب سوال شد از امام و امام در پاسخ فرمودند در همه این موارد خمس واجب است.
2⃣ «وَ عَنْهُ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنِ الْحَلَبِيِّ فِي حَدِيثٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ(ع) عَنِ الْكَنْزِ كَمْ فِيهِ قَالَ الْخُمُسُ وَ عَنِ الْمَعَادِنِ كَمْ فِيهَا قَالَ الْخُمُسُ وَ عَنِ الرَّصَاصِ وَ الصُّفْرِ وَ الْحَدِيدِ وَ مَا كَانَ بِالْمَعَادِنِ كَمْ فِيهَا قَالَ يُؤْخَذُ مِنْهَا كَمَا يُؤْخَذُ مِنْ مَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ.».
🔹 حماد از حلبی نقل میکند که از امام صادق(ع) از گنج سوال کردم چه مقدار در آن واجب است؟ امام فرمود خمس آن را باید بدهید و از معادن هم سوال کردم امام فرمود خمس آن واجب است و از بعض معادن مثل رصاص و صفر و حدید سوال کردم چه مقدار خمس دارد؟ امام فرمود همان مقدار که در معادن ذهب و فضه گفته شده همان مقدار خمس دارد. پس در این روایت هم غیر از اینکه معادن را بنحو مطلق میفرماید پنج قسم از معادن را هم نام میبرد.
🔹 معادن ذهب و فضه معلوم بوده و راویان میدانستند که خمس دارد و چه مقدار خمس دارد لذا بقیه با طلا و نقره مقایسه شده امام فرمود خمس آن همانند طلا و نقره است.
💎@meisamee
❓سؤال:
آیا تفسیری که به ابن عربی منسوب است، نوشته خود اوست یا نوشته دیگری؟
✅ جوابِ علامه طباطبایی:
معروف است که نوشته «عبدالرزاق کاشانی» است.
💎@meisamee
🔸 «وَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ زِيَادِ بْنِ جَعْفَرٍ الْهَمَدانِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ غَيْرِ وَاحِدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِاللَّهِ(ع) قَالَ: الْخُمُسُ عَلَى خَمْسَةِ أَشْيَاءَ عَلَى الْكُنُوزِ وَ الْمَعَادِنِ وَ الْغَوْصِ وَ الْغَنِيمَةِ وَ نَسِيَ ابْنُ أَبِي عُمَيْرٍ الْخَامِسَ.»
🔹 ابن ابی عمیر نقل میکند از تعداد زیادی از افراد از ابی عبدالله(علیه السلام) که خمس بر 5 چیز واجب است که چهار مورد را نقل میکند و مورد پنجم را فراموش کرده بود (که شاید مال مختلط به حرام باشد.) و آن چهار قسم عبارت است از :
1-کنز
2-معدن
3-غوص یعنی فرو رفتن در دریا و بدست آوردن اشیاء قیمتی.
4-غنیمت.
و منافاتی هم ندارد که دیگر موارد در روایات دیگر آمده است.
✅ مرحوم آقای خویی میفرماید:
🔸«فإنّ أحمد بن زياد بن جعفر الهمداني هو شيخ الصدوق و قد وثّقه صريحاً فقال: ثقة فاضل ديّن و إن لم يتعرّض له في كتب الرجال . و ما في الوسائل من ضبط: (عن جعفر) غلط، إمّا في هذه النسخة أو من صاحب الوسائل لو كان جميع نسخ الوسائل كذلك، و الصواب: ابن جعفر، كما أثبتناه، فإنّ جعفر جدّ أحمد، لا أنّه راوٍ آخر. و بالجملة: لا ينبغي التأمّل في صحّة الرواية.»
🔹 در صدر روایت شخصی بنام احمد بن زیاد بن جعفر الهمدانی است که از ابن ابی عمیر نقل میکند مرحوم آقای خوئی میفرماید در این وسائل که ما داریم (احمد بن زیاد بن جعفر) است اما در وسائل دیگر احمد بن زیاد عن جعفر آمده باشد که (عن جعفر) غلط است بلکه (زیاد بن جعفر) صحیح است و "جعفر" شخص جداگانه و از روات سلسله این حدیث نیست بلکه جد همان "احمد بن زیاد" است و هو شیخ الصدوق و قد وثقه صریحا . یعنی احمد استادِ شیخ صدوق است و صریحا او را توثیق نموده و فرموده "ثقة فاضل دَیِّنٌ" شخصی است فاضل و ثقه و دیندار.
بنابراین احمد بن زیاد موثق است.
✅ در سند ، بعد از آن هم ابن ابی عمیر است و میفرماید عن غیر واحد از امام صادق!
و ابن ابی عمیر را هم قبول داریم که لایرسل و لاینقل الا عن ثقه، یعنی فقط از ثقه نقل میکند و مرسلات ابن ابی عمیر هم حکم مسند را دارد پس معلوم میشود واسطه ای که نام نبرده ثقه بوده پس تامل و شک در صحت روایت سزاوار نیست.
💎@meisamee
هدایت شده از
📣📣📣 #سلسله_جلسات_دفاعیه_مقاله
✅ علاقهمندان جهت بهره مندی از محتوای جلسات، مطابق با تاریخ و ساعت های ارائه شده در تصویر فوق و از طریق لینک ذیل شرکت فرمایند:
https://croom.ir/b/krr-sq2-gjt-eid
پدر عزیزم مهمان سیدالشهدا شد.
جهت شادی روح آن مرحوم فاتحه ای قرائت فرمایید.
💎@meisamee
🏴🏴🏴إنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ🏴🏴🏴
⬅️ با نهایت تأثر و تأسف مطلع شدیم ابوی بزرگوار استاد گرانقدر جناب حجت الاسلام و المسلمین میثمی «زید عزه»، رحلت کردهاند.
⬅️ از طرف اساتید، مدیران، معاونان و همکاران، این مصیبت وارده را محضر استاد ارجمند، تسلیت عرض کرده، برای آن عزیز سفر کرده رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت مینماییم.
حوزه علیه امام کاظم علیه السلام
@Hemamkazem
ضمن تشکر از حضور همه سروران ارجمند در مراسم تشییع امروز،
به اطلاع میرساند مراسم شام غریب مرحوم شیخ محمد میثمی امشب در حسینیه وسکاره ای های مقیم تهران برگزار میگردد.
حضور عزیزان و سروران ارجمند در این مراسم، باعث آرامش روح آن مرحوم خواهد بود.
💎@meisamee