eitaa logo
استاد میثمی تهرانی
268 دنبال‌کننده
267 عکس
41 ویدیو
67 فایل
🔸محقق و مدرّس سطوح عالی حوزه علمیه قم. 🔸دریچه ای برای ارتباط با شاگردان بزرگوار، ارسال صوت دروس، اطلاع رسانی و طرح مباحث اجتهادی. 🔸گروه شاگردان و تقریرات: https://eitaa.com/joinchat/635306247C355cff20a0 🔸ارتباطات ضروری: @meisame
مشاهده در ایتا
دانلود
صاحب حدائق می فرماید: 🔹 العجب من المحدث الشيخ محمد بن الحسن الحر العاملي (طاب ثراه) في كتاب «الفوائد الطوسية» حيث بالغ في إنكار حجية مفهوم الشرط و أورد جملة من الآيات القرآنية دالة على عدم جواز إعتبار مفهوم الشرط. مع ورود الأخبار الدالة على ذلك بأوضح دلالة. 📚 الحدائق الناضرة ج1ص59 💎@meisamee
علم اصول و علم کلام بر یکدیگر تأثیرگذار هستند. اگر کسی در علم کلام ضعیف باشد، در مبحث حجج و اماراتِ اصول هم قوّت ندارد. 💎@meisamee
وقع الخلاف بين الأصوليين من أصحابنا و غيرهم في حجية المفهوم بجميع أقسامه، فنفاه من أصحابنا المرتضى (رضي الله عنه) و جماعة من العامة و إليه مال المحدث السيد نعمة الله الجزائري و الشيخ محمد بن الحسن العاملي (قدس الله سرهما)، و أدلة القوم -في كتب الأصول من الطرفين- متصادمة و الإحتجاجات متعارضة. 🔸 إلا أن الظاهر تبادر ذلك في كثير من الأمثلة الواردة في جملة منها و لعل ذلك بحسب العرف. 🔹 و لم نقف في النصوص على ما يقتضي الحجية في شیء منها سوى مفهوم الشرط،فقد ورد في جملة منها ما يدل على ذلك...! 📚 الحدائق الناضرة ج 1ص 57و58 💎@meisamee
مفهوم الشرط حجّة عند المُحقّقین و علیه دلّت الأخبار . 📚 الحدائق الناضرة ج23 ص217 💎@meisamee
مرحوم « سید مرتضی » به اجماع لطفی چنین ایراد نموده است که ما از کجا لزوم چنین لطفی را بر امام (علیه‌السلام) می‌فهمیم و حال آن‌که غیبت آن حضرت از طرف ما است. 💎@meisamee
♦️ طبق نظر مقام معظم رهبری (مد ظله العالی): 👈 منی انسان و هر حیوان حرام گوشتی که خون جهنده دارد نجس است. منی حیوانات حلال گوشت بنابر احتیاط واجب نجس است. 🔹طبق نظر امام خمینی (رحمه الله علیه): 👈منى هر حيوانى كه خون جهنده دارد؛ خواه حلال گوشت باشد يا حرام گوشت، نجس است. 💠💠💠💠💠💠 💎@meisamee
معدن ، مِلک چه کسی است ؟ ☑️ مرحوم صاحب جواهر سه قول نقل می‌کند و می‌فرماید : "برخی قائل به مالکیت امام ، برخی قائل به مالکیت استخراج کننده ، و برخی قائل به تفصیل شده اند ". 🟩 قول اول : مالکیت امام 🔸«إذ قد اختلف الأصحاب فيها فبين من أطلق كونها من الأنفال و انها للإمام(عليه السلام) كالمفيد و عن الكليني  و الشيخ  و الديلمي و القاضي و القمي في تفسيره، و اختاره في الكفاية كما عنه في الذخيرة، بل هو ظاهر الأستاذ في كشفه» . 🔸دسته‌ای از بزرگان می‌گویند هر معدن از هر ملکی استخراج شود ، از انفال و مِلک امام است ، خواه در زمینی استخراج شود که مالک دارد یا زمینی باشد که مالک ندارد . 🔹 و قائلین این قول مفید و کلینی و شیخ طوسی و دیلمی و قاضی و علی ابن ابراهیم قمی در تفسیرش و مرحوم سبزواری در کفایه و ذخیره و ظاهر کلام کاشف الغطاء ؛ این اعاظم می‌گویند معادن ، انفال است و ملک امام است هرکجا که کشف شود . 💎@meisamee
1⃣ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنْ فَضَالَةَ وَ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ جَمِيلٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ(ع) قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ مَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ الصُّفْرِوَ الْحَدِيدِ وَ الرَّصَاصِ فَقَالَ عَلَيْهَا الْخُمُسُ جَمِيعاً.». 🔸 از معادن طلا و نقره و برنز و آهن و سرب سوال شد از امام و امام در پاسخ فرمودند در همه این موارد خمس واجب است. 2⃣ «وَ عَنْهُ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنِ الْحَلَبِيِّ فِي حَدِيثٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ(ع) عَنِ الْكَنْزِ كَمْ فِيهِ قَالَ الْخُمُسُ وَ عَنِ الْمَعَادِنِ كَمْ فِيهَا قَالَ الْخُمُسُ وَ عَنِ الرَّصَاصِ وَ الصُّفْرِ وَ الْحَدِيدِ وَ مَا كَانَ بِالْمَعَادِنِ كَمْ فِيهَا قَالَ يُؤْخَذُ مِنْهَا كَمَا يُؤْخَذُ مِنْ مَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ.». 🔹 حماد از حلبی نقل می‌کند که از امام صادق(ع) از گنج سوال کردم چه مقدار در آن واجب است؟ امام فرمود خمس آن را باید بدهید و از معادن هم سوال کردم امام فرمود خمس آن واجب است و از بعض معادن مثل رصاص و صفر و حدید سوال کردم چه مقدار خمس دارد؟ امام فرمود همان مقدار که در معادن ذهب و فضه گفته شده همان مقدار خمس دارد. پس در این روایت هم غیر از اینکه معادن را بنحو مطلق می‌فرماید پنج قسم از معادن را هم نام می‌برد. 🔹 معادن ذهب و فضه معلوم بوده و راویان می‌دانستند که خمس دارد و چه مقدار خمس دارد لذا بقیه با طلا و نقره مقایسه شده امام فرمود خمس آن همانند طلا و نقره است. 💎@meisamee
❓سؤال: آیا تفسیری که به ابن عربی منسوب است، نوشته خود اوست یا نوشته دیگری؟ ✅ جوابِ علامه طباطبایی: معروف است که نوشته «عبدالرزاق کاشانی» است. 💎@meisamee
🔸 «وَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ زِيَادِ بْنِ جَعْفَرٍ الْهَمَدانِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ غَيْرِ وَاحِدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِاللَّهِ(ع) قَالَ: الْخُمُسُ عَلَى خَمْسَةِ أَشْيَاءَ عَلَى الْكُنُوزِ وَ الْمَعَادِنِ وَ الْغَوْصِ وَ الْغَنِيمَةِ وَ نَسِيَ ابْنُ أَبِي عُمَيْرٍ الْخَامِسَ.» 🔹 ابن ابی عمیر نقل می‌کند از تعداد زیادی از افراد از ابی عبدالله(علیه السلام) که خمس بر 5 چیز واجب است که چهار مورد را نقل می‌کند و مورد پنجم را فراموش کرده بود (که شاید مال مختلط به حرام باشد.) و آن چهار قسم عبارت است از : 1-کنز 2-معدن 3-غوص یعنی فرو رفتن در دریا و بدست آوردن اشیاء قیمتی. 4-غنیمت. و منافاتی هم ندارد که دیگر موارد در روایات دیگر آمده است. ✅ مرحوم آقای خویی می‌فرماید: 🔸«فإنّ أحمد بن زياد بن جعفر الهمداني هو شيخ الصدوق و قد وثّقه صريحاً فقال: ثقة فاضل ديّن و إن لم يتعرّض له في كتب الرجال . و ما في الوسائل من ضبط: (عن جعفر) غلط، إمّا في هذه النسخة أو من صاحب الوسائل لو كان جميع نسخ الوسائل كذلك، و الصواب: ابن جعفر، كما أثبتناه، فإنّ جعفر جدّ أحمد، لا أنّه راوٍ آخر. و بالجملة: لا ينبغي التأمّل في صحّة الرواية.» 🔹 در صدر روایت شخصی بنام احمد بن زیاد بن جعفر الهمدانی است که از ابن ابی عمیر نقل می‌کند مرحوم آقای خوئی می‌فرماید در این وسائل که ما داریم (احمد بن زیاد بن جعفر) است اما در وسائل دیگر احمد بن زیاد عن جعفر آمده باشد که (عن جعفر) غلط است بلکه (زیاد بن جعفر) صحیح است و "جعفر" شخص جداگانه و از روات سلسله این حدیث نیست بلکه جد همان "احمد بن زیاد" است و هو شیخ الصدوق و قد وثقه صریحا . یعنی احمد استادِ شیخ صدوق است و صریحا او را توثیق نموده و فرموده "ثقة فاضل دَیِّنٌ" شخصی است فاضل و ثقه و دیندار. بنابراین احمد بن زیاد موثق است. ✅ در سند ، بعد از آن هم ابن ابی عمیر است و می‌فرماید عن غیر واحد از امام صادق! و ابن ابی عمیر را هم قبول داریم که لایرسل و لاینقل الا عن ثقه، یعنی فقط از ثقه نقل می‌کند و مرسلات ابن ابی عمیر هم حکم مسند را دارد پس معلوم می‌شود واسطه ای که نام نبرده ثقه بوده پس تامل و شک در صحت روایت سزاوار نیست. 💎@meisamee
📣📣📣 ✅ علاقه‌مندان جهت بهره مندی از محتوای جلسات، مطابق با تاریخ و ساعت های ارائه شده در تصویر فوق و از طریق لینک ذیل شرکت فرمایند: https://croom.ir/b/krr-sq2-gjt-eid
پدر عزیزم مهمان سیدالشهدا شد. جهت شادی روح آن مرحوم فاتحه ای قرائت فرمایید. 💎@meisamee
🏴🏴🏴إنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ🏴🏴🏴 ⬅️ با نهایت تأثر و تأسف مطلع شدیم ابوی بزرگوار استاد گرانقدر جناب حجت الاسلام و المسلمین میثمی «زید عزه»، رحلت کرده‌اند. ⬅️ از طرف اساتید، مدیران، معاونان و همکاران، این مصیبت وارده را محضر استاد ارجمند، تسلیت عرض کرده، برای آن عزیز سفر کرده رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می‌نماییم. حوزه علیه امام کاظم علیه السلام @Hemamkazem
ضمن تشکر از حضور همه سروران ارجمند در مراسم تشییع امروز، به اطلاع می‌رساند مراسم شام غریب مرحوم شیخ محمد میثمی امشب در حسینیه وسکاره ای های مقیم تهران برگزار میگردد. حضور عزیزان و سروران ارجمند در این مراسم، باعث آرامش روح آن مرحوم خواهد بود. 💎@meisamee
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 صحیحه حلبی : «مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنِ الْحَلَبِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ(ع) عَنِ الْعَنْبَرِ وَ غَوْصِ اللُّؤْلُؤِ- فَقَالَ عَلَيْهِ الْخُمُسُ الْحَدِيثَ.» 🔸حلبی می‌گوید : از امام صادق(علیه السلام) در مورد حکم خمس عنبر که از جواهرات است و مرواریدی که از غوص بدست می‌آید پرسیدم امام فرمود: خمس دارد. سند روایت ، صحیح و دلالتش روشن است. 💎@meisamee
🔸 بر اين كه احرام بايد در اشهر حج باشد، به اين كه آيه قرآن فرموده است: «الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُومٰاتٌ» و تعيين هم شده است كه اشهر معلومات عبارت است از شوّال، ذيقعده و ذي‌حجه، گفته‌اند: پس بنابراين احرام حج قبل از شوال صحيح نيست، اين استدلال متوقف بر اين است كه احرام جزء باشد؛ اما اگر شرط باشد اشكالي ندارد كه انسان آن را قبلاً تحصيل كند. 💎@meisamee
🔹 در کتب لغت برای حجّ، حدود شش معنا ذکر شده است؛ 1⃣ «قصد»، 2⃣ «کثرة القصد»، 3⃣ «القصد إلی من یُعظَّم»، 4⃣ «قدوم»، 5⃣ «کفّ» یعنی خودداری، 6⃣ غلبه‌ بر حجت. البته در بعضی از کتب لغت، «کثرة الاختلاف» هم گفته‌اند که «کثرة الاختلاف» به همان «کثرة القصد» برمی‌گردد. 💎@meisamee
📩 موضوع: حجیت خبر واحد در موضوعات ♦️ طبق نظر مقام معظم رهبری (مد ظله العالی): 👈 خبر واحد در موضوعات حجت نیست. 🔹طبق نظر امام خمینی (رحمه الله علیه): 👈 اگر يك نفر عادل بگويد چيزى نجس است، بنا بر احتياط واجب، بايد از آن چيز اجتناب كرد. 💠💠💠💠💠💠 💎@meisamee
صاحب «کفایه» می‌گوید: تقلید به معنای به دست آوردن نظر و رای دیگری است، برای عمل کردن به آن در احکام و فروعات، بی آن که دلیل تفصیلی آن را از وی طلب کند. بنابراین، اگر مکلف ، رساله عملی مجتهدی را به دست آورد و مسائل آن را یاد بگیرد تا هنگام نیاز، به آنها عمل کند، تقلید محقق می‌شود. 💎@meisamee
✔️ نظر علامه مجلسی در مورد مشروعیت تقلید 🔹 أما من قلد عالما أفتى بمحكمات القرآن و الحديث، و كان عدلا موثقا به، فإنه ليس بتقليد له، بل تقليد لمن فرض الله طاعته، و حكم بحكم الله عز و جل. 📚مرآة العقول، ج‏1 ص183 💎@meisamee