eitaa logo
استاد میثمی تهرانی
268 دنبال‌کننده
267 عکس
41 ویدیو
67 فایل
🔸محقق و مدرّس سطوح عالی حوزه علمیه قم. 🔸دریچه ای برای ارتباط با شاگردان بزرگوار، ارسال صوت دروس، اطلاع رسانی و طرح مباحث اجتهادی. 🔸گروه شاگردان و تقریرات: https://eitaa.com/joinchat/635306247C355cff20a0 🔸ارتباطات ضروری: @meisame
مشاهده در ایتا
دانلود
❓سؤال: آیا تفسیری که به ابن عربی منسوب است، نوشته خود اوست یا نوشته دیگری؟ ✅ جوابِ علامه طباطبایی: معروف است که نوشته «عبدالرزاق کاشانی» است. 💎@meisamee
🔸 «وَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ زِيَادِ بْنِ جَعْفَرٍ الْهَمَدانِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ غَيْرِ وَاحِدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِاللَّهِ(ع) قَالَ: الْخُمُسُ عَلَى خَمْسَةِ أَشْيَاءَ عَلَى الْكُنُوزِ وَ الْمَعَادِنِ وَ الْغَوْصِ وَ الْغَنِيمَةِ وَ نَسِيَ ابْنُ أَبِي عُمَيْرٍ الْخَامِسَ.» 🔹 ابن ابی عمیر نقل می‌کند از تعداد زیادی از افراد از ابی عبدالله(علیه السلام) که خمس بر 5 چیز واجب است که چهار مورد را نقل می‌کند و مورد پنجم را فراموش کرده بود (که شاید مال مختلط به حرام باشد.) و آن چهار قسم عبارت است از : 1-کنز 2-معدن 3-غوص یعنی فرو رفتن در دریا و بدست آوردن اشیاء قیمتی. 4-غنیمت. و منافاتی هم ندارد که دیگر موارد در روایات دیگر آمده است. ✅ مرحوم آقای خویی می‌فرماید: 🔸«فإنّ أحمد بن زياد بن جعفر الهمداني هو شيخ الصدوق و قد وثّقه صريحاً فقال: ثقة فاضل ديّن و إن لم يتعرّض له في كتب الرجال . و ما في الوسائل من ضبط: (عن جعفر) غلط، إمّا في هذه النسخة أو من صاحب الوسائل لو كان جميع نسخ الوسائل كذلك، و الصواب: ابن جعفر، كما أثبتناه، فإنّ جعفر جدّ أحمد، لا أنّه راوٍ آخر. و بالجملة: لا ينبغي التأمّل في صحّة الرواية.» 🔹 در صدر روایت شخصی بنام احمد بن زیاد بن جعفر الهمدانی است که از ابن ابی عمیر نقل می‌کند مرحوم آقای خوئی می‌فرماید در این وسائل که ما داریم (احمد بن زیاد بن جعفر) است اما در وسائل دیگر احمد بن زیاد عن جعفر آمده باشد که (عن جعفر) غلط است بلکه (زیاد بن جعفر) صحیح است و "جعفر" شخص جداگانه و از روات سلسله این حدیث نیست بلکه جد همان "احمد بن زیاد" است و هو شیخ الصدوق و قد وثقه صریحا . یعنی احمد استادِ شیخ صدوق است و صریحا او را توثیق نموده و فرموده "ثقة فاضل دَیِّنٌ" شخصی است فاضل و ثقه و دیندار. بنابراین احمد بن زیاد موثق است. ✅ در سند ، بعد از آن هم ابن ابی عمیر است و می‌فرماید عن غیر واحد از امام صادق! و ابن ابی عمیر را هم قبول داریم که لایرسل و لاینقل الا عن ثقه، یعنی فقط از ثقه نقل می‌کند و مرسلات ابن ابی عمیر هم حکم مسند را دارد پس معلوم می‌شود واسطه ای که نام نبرده ثقه بوده پس تامل و شک در صحت روایت سزاوار نیست. 💎@meisamee
📣📣📣 ✅ علاقه‌مندان جهت بهره مندی از محتوای جلسات، مطابق با تاریخ و ساعت های ارائه شده در تصویر فوق و از طریق لینک ذیل شرکت فرمایند: https://croom.ir/b/krr-sq2-gjt-eid
پدر عزیزم مهمان سیدالشهدا شد. جهت شادی روح آن مرحوم فاتحه ای قرائت فرمایید. 💎@meisamee
🏴🏴🏴إنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ🏴🏴🏴 ⬅️ با نهایت تأثر و تأسف مطلع شدیم ابوی بزرگوار استاد گرانقدر جناب حجت الاسلام و المسلمین میثمی «زید عزه»، رحلت کرده‌اند. ⬅️ از طرف اساتید، مدیران، معاونان و همکاران، این مصیبت وارده را محضر استاد ارجمند، تسلیت عرض کرده، برای آن عزیز سفر کرده رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می‌نماییم. حوزه علیه امام کاظم علیه السلام @Hemamkazem
ضمن تشکر از حضور همه سروران ارجمند در مراسم تشییع امروز، به اطلاع می‌رساند مراسم شام غریب مرحوم شیخ محمد میثمی امشب در حسینیه وسکاره ای های مقیم تهران برگزار میگردد. حضور عزیزان و سروران ارجمند در این مراسم، باعث آرامش روح آن مرحوم خواهد بود. 💎@meisamee
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 صحیحه حلبی : «مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنِ الْحَلَبِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ(ع) عَنِ الْعَنْبَرِ وَ غَوْصِ اللُّؤْلُؤِ- فَقَالَ عَلَيْهِ الْخُمُسُ الْحَدِيثَ.» 🔸حلبی می‌گوید : از امام صادق(علیه السلام) در مورد حکم خمس عنبر که از جواهرات است و مرواریدی که از غوص بدست می‌آید پرسیدم امام فرمود: خمس دارد. سند روایت ، صحیح و دلالتش روشن است. 💎@meisamee
🔸 بر اين كه احرام بايد در اشهر حج باشد، به اين كه آيه قرآن فرموده است: «الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُومٰاتٌ» و تعيين هم شده است كه اشهر معلومات عبارت است از شوّال، ذيقعده و ذي‌حجه، گفته‌اند: پس بنابراين احرام حج قبل از شوال صحيح نيست، اين استدلال متوقف بر اين است كه احرام جزء باشد؛ اما اگر شرط باشد اشكالي ندارد كه انسان آن را قبلاً تحصيل كند. 💎@meisamee
🔹 در کتب لغت برای حجّ، حدود شش معنا ذکر شده است؛ 1⃣ «قصد»، 2⃣ «کثرة القصد»، 3⃣ «القصد إلی من یُعظَّم»، 4⃣ «قدوم»، 5⃣ «کفّ» یعنی خودداری، 6⃣ غلبه‌ بر حجت. البته در بعضی از کتب لغت، «کثرة الاختلاف» هم گفته‌اند که «کثرة الاختلاف» به همان «کثرة القصد» برمی‌گردد. 💎@meisamee
📩 موضوع: حجیت خبر واحد در موضوعات ♦️ طبق نظر مقام معظم رهبری (مد ظله العالی): 👈 خبر واحد در موضوعات حجت نیست. 🔹طبق نظر امام خمینی (رحمه الله علیه): 👈 اگر يك نفر عادل بگويد چيزى نجس است، بنا بر احتياط واجب، بايد از آن چيز اجتناب كرد. 💠💠💠💠💠💠 💎@meisamee
صاحب «کفایه» می‌گوید: تقلید به معنای به دست آوردن نظر و رای دیگری است، برای عمل کردن به آن در احکام و فروعات، بی آن که دلیل تفصیلی آن را از وی طلب کند. بنابراین، اگر مکلف ، رساله عملی مجتهدی را به دست آورد و مسائل آن را یاد بگیرد تا هنگام نیاز، به آنها عمل کند، تقلید محقق می‌شود. 💎@meisamee
✔️ نظر علامه مجلسی در مورد مشروعیت تقلید 🔹 أما من قلد عالما أفتى بمحكمات القرآن و الحديث، و كان عدلا موثقا به، فإنه ليس بتقليد له، بل تقليد لمن فرض الله طاعته، و حكم بحكم الله عز و جل. 📚مرآة العقول، ج‏1 ص183 💎@meisamee
✳️ تعارض استصحاب حکمی وموضوعی با اصالة الصحة 1⃣ در مقابله با اصل صحت، گاه استصحاب حکمی قرار دارد و گاه استصحاب موضوعی. 2⃣ تعارض استصحاب حکمی، مثل این که در صحت معامله انجام شده تردید باشد: مفاد استصحاب عدم انتقال عوضین و بطلان معامله است؛ در حالی که مقتضای اصل صحت آن است که معاملۀ انجام شده، محمول بر صحت است. 3⃣ تعارض با استصحاب موضوعی، مثل این که در صحت معامله انجام شده این تردید باشد که آیا در تاریخ وقوع معامله، بایع به حد بلوغ رسیده بوده یا خیر؟ در این مثال، مفاد استصحاب، عدم بلوغ و نتیجتا بطلان معامله است، حال آن که به مقتضای اصل صحت، معامله محکوم به صحت است. ✅ در این که اصل صحت بر استصحاب حکمی تقدم دارد، علی الظاهر میان فقها تردید نیست؛ زیرا: 🔸 اولا تردید در بقای حالت سابقه (عدم انتقال) ناشی از تردید در کارایی و تاثیر عقد انجام شده است و لذا با اجرای اصل صحت در مورد معامله، تردید در ناحیه معلوم رفع می‌گردد و حکم به انتقال می‌شود. 🔹 ثانیا اگر اصل صحت را بر استصحاب حکمی مقدم ندانیم، موردی برای اصل صحت باقی نمی‌ماند، در حالی که عکس قضیه چنین نیست؛ یعنی با تقدم اصل صحت بر استصحاب، این محذور پیش نخواهد آمد، زیرا مجاری اصل صحت بسیار محدودتر از مجاری استصحاب است و لذا با توجه به این که به موجب ادله سابق الذکر، اصل صحت مسلما حجیت یافته، بنابراین ادله مزبور مخصص دلیل استصحاب محسوب می‌گردد و در موارد اجتماع، استصحاب جاری نمی‌شود. 🔸 ثالثا استصحاب «اصل» است و اصل صحت، « اماره »؛ زیرا اصل صحت همانند اصل ید از ظواهر و اصولی است که شریعت به آن‌ها اعتبار بخشیده و در تقدم اماره بر اصل تردید وجود ندارد. (البته اماره بودن اصل صحت، محل اشکال و تردید بعضی از متأخران قرار گرفته است). 💎@meisamee
🔹 نظر مرحوم آخوند خراسانی این است که اماره بر استصحاب ورود دارد. در مقابل برخی مانند مرحوم شیخ انصاری می‌گویند اماره بر استصحاب حکومت دارد. 💎@meisamee
آقا ضیاء عراقی در نجف در تدریس تجرید حرف اول را می زد ... نائینی در منطق بسیار قوی بود و کمپانی در فلسفه… 💎@meisamee
معاون آموزش حوزه های علمیه خبر داد: سال تحصیلی حوزه های علمیه از ۵ شهریور ۱۴۰۱ آغاز می‌شود آرم مرکز مدیریت حوزه های علمیه حوزه/ معاون آموزش حوزه های علمیه از آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ حوزه های علمیه از ۵ شهریور خبر داد. حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد، امروز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، از زمان آغاز سال جدید تحصیلی حوزه های علمیه خبر داد و گفت: با توجه به واقع شدن مناسبت های مذهبی در تابستان امسال، مانند ماه محرم، صفر و ایام اربعین حسینی(ع)، نظر شورای عالی حوزه های علمیه بر این شد که شروع سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱حوزه های علمیه از ۵شهریور باشد. وی با تاکید بر این که شروع رسمی سال تحصیلی حوزه در همه مقاطع سطوح یک، عالی و درس های خارج از ۵ شهریور اعلام می شود، افزود: از همه مدیران، معاونان آموزشی و سایر معاونان، مسئولان مدارس، مراکز و همه واحد های آموزشی و اساتید محترم در سطوح مختلف تحصیلی تقاضا می شود ترتیبی اتخاذ کنند که درس ها در آن ایام شروع شود. معاون آموزش حوزه های علمیه بیان کرد: جزئیات برنامه های آغاز سال تحصیلی متعاقبا اعلام خواهد شد. 💎@meisamee
🔆 آیین افتتاحیه سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ 🔸 به اطلاع طلاب و اساتید محترم می‌رساند آیین افتتاحیه سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، روز شنبه مورخ ۵ شهریورماه
۱۴۰۱
در مدرسه مبارکه فیضیه برگزار خواهد شد. @sotohaali
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت عالم ربانی و سالک الی‌الله آیت‌الله ناصری ▪️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم ربانی و سالک الی‌الله آیت‌الله آقای حاج شیخ محمدعلی ناصری را تسلیت گفتند. 🔻متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم رحلت عالم ربانی و سالک الی الله آیت‌الله آقای حاج شیخ محمدعلی ناصری رحمةالله‌علیه را به عموم مردم اصفهان و به همه‌ی ارادتمندان و مستفیدان از فیوضات آن مرحوم، و بالخصوص به فرزندان محترم و مکرّم ایشان تسلیت عرض میکنم. این عالم بزرگوار و معلّم اخلاق، وظیفه‌ی بزرگ تزکیه و نشر معارف اخلاقی اسلام را تکلیف خویش دانسته و با بهره‌‎مندی از خشیت و خضوع دل نورانی خود، بیان اثرگذار و نافذی را در این جهت به کار میبردند؛ رحمت و رضوان خدا بر ایشان باد. از خداوند متعال قبول خدمات و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۵ شهریور ۱۴۰۱ 💻 Farsi.Khamenei.ir
🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑 فردا یکشنبه کلیه کلاسها برقرار است. 💎@meisamee