#خط_دیدار | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از علما و بزرگان اهل سنت کشور ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
💠درباره هویت واحده «امت اسلامی»
📌مسئله اساسیِ بنده مسئله امت اسلامی است
👈فراموش نکنیم که یک امّتیم
🔸بله، بعضی ایرانی هستیم،
🔹بعضی عراقی هستیم،
🔸بعضی شامی هستیم و غیر ذلک،
♦️لکن این مرزها حقیقت «امت اسلامی» را تغییر نمیدهد
❗️نمیشود که من خودم را مسلمان بدانم اما
⭕️از رنجی که یک مسلمان در میانمار یا در غزّه یا در هند یا در فلان جا میکشد، خودم را غافل بدانم
❌این خلاف تعالیم اسلامی و اصول اسلامی است
👇ممکن است شما بشخصک نتوانید یک کاری به کمک او انجام بدهید امّا
🤝همدلی و همدردی یک حقیقتی است
🔺این بایست وجود داشته باشد
👌در نمازهای جمعه
👌در اجتماعات بزرگی که در ارتباط با عناصر برجسته و زبده اهل سنّت در بخشهای مختلف تشکیل میشود،
🎙عنوان «امت اسلامی» را تکرار کنید
💠درباره فعالیت دشمنان برای ایجاد و تشدید اختلاف در مسلمانان
⏪نفْسِ همین نشستن ما دُور هم، یک عدّهای را به عکسالعمل وادار میکند
⭕️البتّه در این زمینه انگلیسها صاحب تجربه بیشتری هستند،
⭕️آمریکاییها هم اخیراً از آنها یاد گرفتهاند
🔷باید بدانیم که عوامل مؤثّر فکری،
🔹تبلیغی،
🔹رسانهای،
🔹اقتصادی دارند کار میکنند
🚨برای جدا کردن شیعه و سنّی در داخل کشور ما و در همهجای دیگر
☝️در کشور ما از بعد از پیروزی انقلاب این فعّالیّت بیشتر شد
❇️علاجش این است که ما بر روی «وحدت» تکیه کنیم
🏷اهمیت وحدت
👈وحدت یک تاکتیک نیست، وحدت یک اصلی از اصول اسلام است
✨وحدت یک امر قرآنی است:
💠وَ اعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعاً وَ لاتَفَرَّقوا💠
🔺اجتماع حتّی در اعتصام به حبلالله مورد نظر قرآن و شریعت اسلامی است
💠وَ اِن طائِفَتانِ مِنَ المُؤمِنینَ اقتَتَلوا فَاَصلِحوا بَینَهُما فَاِن بَغَت اِحداهُما عَلَى الاُخرى فَقاتِلُوا الَّتی تَبغی حَتّىٰ تَفیءَ اِلىٰ اَمرِ الله💠
🔺مسئله اتّفاق و اتّحاد اینقدر مهم است که اگر کسی بَغی کرد،
🔺با آن مسلمان باید مقاتله کرد برای اینکه او را به وحدت برگردانیم
💠اِنَّمَا المُؤمِنونَ اِخوَةٌ فَاَصلِحوا بَینَ اَخَوَیکُم💠
🔺یعنی مسئله وحدت یک اصل قرآنی است و ما نباید از آن غفلت کنیم
⛔️یک عدّهای وحدت را مخدوش میکنند؛
👈بعضی دانسته، بعضی ندانسته.
📌عوام از طرفین، ندانسته این کار را میکنند؛
📌خواص، خیلیشان دانسته این کار را میکنند؛
☝️باید با اینها مقابله کرد
📌نمیفهمند؛ ضرر اختلاف مذهبی را
📍برای دنیای اسلام،
📍برای خود اسلام،
📍برای امّت اسلامی،
📍برای یکایک ملّتهای مسلمان درک نمیکنند؛
💢جریان مخالف را تحریک میکنند؛
⚠️شما میبینید یک جریان تکفیر پیدا میشود،
⭕️عالم شیعه را هم میزند،
⭕️شیخالاسلام سنندج را هم میزند،
⭕️مولوی حسینبُرِ بلوچستان را هم میزند؛
❌برایش فرقی نمیکند، برایش شیعه و سنّی تفاوتی ندارد؛
❗️با هر کسی که انگیزه وحدت در او هست، دشمنی میکند.
☝️خب، این دشمن است؛ از این معنا نمیشود اغماض کرد.
🌟بحمدالله در سطح کشور، جامعه اهل سنّت علیرغم وجود اینهمه توطئه و انگیزههای خصمانه، مقابله کردند
✨ما از اهل سنّت ۱۵هزار شهید داشتهایم
✅هدف ما عزّت امّت اسلامی است؛
👈عزّت امّت اسلامی هم جز با اتّفاق و اتّحاد به دست نمیآید
❇️امروز به نظر من یکی از واجبات قطعی، حمایت از مظلومان غزّه و فلسطین است
📌هر کس هر جور میتواند؛
👌یکی میتواند پول بدهد
👌یکی میتواند سلاح بدهد
👌یکی میتواند کمک سیاسی بکند
👌یکی میتواند تبلیغ کند، در منبر، در نماز جمعه مطلب را بیان کند
🚨اگر چنانچه ما از این تکلیف سرپیچی کنیم، قطعاً مسئول خواهیم بود
🍀امیدواریم انشاءالله خدای متعال امّت اسلامی را سربلند کند
اهمیت وحدت از منظر قرآن کریم.mp3
41.8M
اهمیت وحدت از منظر قرآن کریم
مدرسه کریم اهلبیت علیهم السلام
#هفته_وحدت
۱۴۰۳.۶.۲۷
سیره پیامبر صلی الله علیه و آله.mp3
55.27M
جلسه هیئت مجتمع شهید صدوقی ره فاز۳
#پیامبر_اعظم صلی الله علیه و آله
۱۴۰۳.۶.۲۸
اهمیت وحدت از منظر قرآن کریم و فقهای بزرگ.mp3
46.19M
اهمیت وحدت از منظر قرآن کریم و فقهای بزرگ شیعه
#هفته_وحدت
#آیت_الله_العظمی_بروجردی_ره
#امام_خمینی_ره
۱۴۰۳.۶.۲۹
مجتمع شهید صدوقی ره فاز۴
🌺پنجاه خصلت از خصوصیات اخلاقی پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه واله وسلم)
♦️بيشک تأسي به سيره و سنت آن حضرت براساس آيهکريمه «و لکم في رسولالله اسوه حسنه» و از جمله آنچه در اين مطلب به آن اشاره شده، راهگشاي مشکلات و مسائل مبتلا به جامعه مسلمانان خواهد بود.
۱-هنگام راه رفتن با آرامي و وقار راه مي رفت
۲-در راه رفتن قدم ها را بر زمين نمي کشيد.
۳-نگاهش پيوسته به زير افتاده و بر زمين دوخته بود.
۴-هرکه را مي ديد مبادرت به سلام مي کرد و کسي در سلام بر او سبقت نگرفت.
۵-وقتي با کسي دست مي داد دست خود را زودتر از دست او بيرون نمي کشيد.
۶-با مردم چنان معاشرت مي کرد که هرکس گمان مي کرد عزيزترين فرد نزد آن حضرت است.
۷-هرگاه به کسي مي نگريست به روش ارباب دولت با گوشه چشم نظر نمي کرد.
۸-هرگز به روي مردم چشم نمي دوخت و خيره نگاه نمي کرد.
۹-چون اشاره مي کرد با دست اشاره مي کرد نه با چشم و ابرو.
۱۰-سکوتي طولاني داشت و تا نياز نمي شد لب به سخن نمي گشود.
۱۱-هرگاه با کسي، هم صحبت مي شد به سخنان او خوب گوش فرا مي داد.
۱۲-چون با کسي سخن مي گفت کاملا برمي گشت و رو به او مي نشست.
۱۳-با هرکه مي نشست تا او اراده برخاستن نمي کرد آن حضرت برنمي خاست.
۱۴-در مجلسي نمي نشست و برنمي خاست مگر با ياد خدا.
۱۵-هنگام ورود به مجلسي در آخر و نزديک درب مي نشست نه در صدر آن.
۱۶-در مجلس جاي خاصي را به خود اختصاص نمي داد و از آن نهي مي کرد.
۱۷-هرگز در حضور مردم تکيه نمي زد.
۱۸-اکثر نشستن آن حضرت رو به قبله بود.
۱۹-اگر در محضر او چيزي رخ مي داد که ناپسند وي بود ناديده مي گرفت.
۲۰-اگر از کسي خطايي صادر مي گشت آن را نقل نمي کرد.
۲۱-کسي را بر لغزش و خطاي در سخن مواخذه نمي کرد.
۲۲-هرگز با کسي جدل و منازعه نمي کرد.
۲۳-هرگز سخن کسي را قطع نمي کرد مگر آنکه حرف لغو و باطل بگويد.
۲۴-پاسخ به سوالي را چند مرتبه تکرار مي کرد تا جوابش بر شنونده مشتبه نشود.
۲۵-چون سخن ناصواب از کسي مي شنيد. نمي فرمودـ« چرا فلاني چنين گفت» بلکه مي فرمود « بعضي مردم را چه مي شود که چنين مي گويند؟»
۲۶-با فقرا زياد نشست و برخاست مي کرد و با آنان هم غذا مي شد.
۲۷-دعوت بندگان و غلامان را مي پذيرفت.
۲۸-هديه را قبول مي کرد اگرچه به اندازه يک جرعه شير بود.
۲۹-بيش از همه صله رحم به جا مي آورد.
۳۰-به خويشاوندان خود احسان مي کرد بي آنکه آنان را بر ديگران برتري دهد.
۳۱-کار نيک را تحسين و تشويق مي فرمود و کار بد را تقبيح مي نمود و از آن نهي مي کرد.
۳۲-آنچه موجب صلاح دين و دنياي مردم بود به آنان مي فرمود و مکرر ميگفت هرآنچه حاضران از من مي شنوند به غايبان برسانند.
۳۳-هرکه عذر مي آورد عذر او را قبول مي کرد.
۳۴-هرگز کسي را حقير نمي شمرد.
۳۵-هرگز کسي را دشنام نداد و يا به لقب هاي بد نخواند.
۳۶-هرگز کسي از اطرافيان و بستگان خود را نفرين نکرد.
۳۷-هرگز عيب مردم را جستجو نمي کرد.
۳۸-از شر مردم برحذر بود ولي از آنان کناره نمي گرفت و با همه خوشخو بود.
۳۹-هرگز مذمت مردم را نمي کرد و بسيار مدح آنان نمي گفت.
۴۰-بر جسارت ديگران صبر مي فرمود و بدي را به نيکي جزا مي داد.
۴۱-از بيماران عيادت مي کرد اگرچه دور افتاده ترين نقطه مدينه بود.
۴۲-سراغ اصحاب خود را مي گرفت و همواره جوياي حال آنان مي شد.
۴۳-اصحاب را به بهترين نام هايشان صدا مي زد.
۴۴-با اصحابش در کارها بسيار مشورت مي کرد و بر آن تاکيد مي فرمود.
۴۵-در جمع يارانش دايره وار مي نشست و اگر غريبه اي بر آنان وارد مي شد نمي توانست تشخيص دهد که پيامبر کداميک از ايشان است.
۴۶-ميان يارانش انس و الفت برقرار مي کرد.
۴۷-وفادارترين مردم به عهد و پيمان بود.
۴۸-هرگاه چيزي به فقير مي بخشيد به دست خودش مي داد و به کسي حواله نمي کرد.
۴۹-اگر در حال نماز بود و کسي پيش او مي آمد نمازش را کوتاه مي کرد.
۵۰-اگر در حال نماز بود و کودکي گريه مي کرد نمازش را کوتاه مي کرد.
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
💐اعمال شب و روز هفدهم ربیع الاول💐
طبق روایات مشهور شیعه، شب ولادت 🌹حضرت خاتم الانبیا، رسول معظّم اسلام پیامبر (صلى الله علیه وآله) است و شب بسیار مبارکى است.
🌖شب هفدهم
طبق روایات مشهور شیعه، شب ولادت 🌹حضرت خاتم الانبیا، رسول معظّم اسلام پیامبر (صلى الله علیه وآله) است و شب بسیار مبارکى است.[1]
1) غسل به نیّت روز هفدهم ربیع الاوّل.(فلاح السائل، صفحه 61 )
2) روزه: که براى آن فضیلت بسیار نقل شده است، از جمله در روایاتى از ائمّه معصومین (علیهم السلام) آمده است: کسى که روز هفده ربیع را روزه بدارد، خداوند براى او ثواب روزه یکسال را مقرّر مى فرماید. (اقبال، صفحه 603 )
3) دادن صدقه، احسان نمودن و خوشحال کردن مومنان و به زیارت مشاهد مشرّفه رفتن. (همان مدرک )
4) زیارت 🌹رسول خدا (صلى الله علیه وآله) از دور و نزدیک در روایتى از آن حضرت آمده است: هر کس بعد از وفات من، قبرم را زیارت کند مانند کسى است که به هنگام حیاتم به سوى من هجرت کرده باشد، اگر نمى توانید مرا از نزدیک زیارت کنید، از همان راه دور به سوى من سلام بفرستید (که به من مى رسد).(همان ص 604)
5) زیارت 🌹امیرمومنان، على(علیه السلام) نیز در این روز مستحب است با همان زیارتى که 🌹امام صادق(علیه السلام) در چنین روزى کنار ضریح شریف آن حضرت (علیه السلام) وى را زیارت کرد. (همان مدرک، صفحه 608 ) (این زیارت در بخش زیارات، مفاتیح آمده است).
6) تکریم، تعظیم و بزرگداشت این روز بسیار بجاست، مرحوم «سیّد بن طاووس»، در اقبال، در تکریم و تعظیم این روز به خاطر ولادت شخص اوّل عالم امکان و سرور همه ممکنات 🌹حضرت نبىّ اکرم (صلى الله علیه وآله) سفارش بسیار کرده است. بنابراین، سزاوار است مسلمین با برپایى جشن ها و تشکیل جلسات، هرچه بیشتر با شخصیّت 🌹نبىّ مکرّم اسلام (صلى الله علیه وآله)، سیره و تاریخ زندگى او آشنا شوند و از آن، براى ساختن جامعه اى اسلامى و محمّدى بهره کامل گیرند. همچنین یکسال قبل از هجرت 🌹رسول خدا (صلى الله علیه وآله)، در چنین شبى معراج آن حضرت صورت گرفت.[2]
🌕روز هفدهم
همان گونه که گفتیم مشهور میان علماى امامیّه آن است که روز هفدهم ربیع الأوّل، روز ولادت با سعادت 🌹رسول خدا حضرت محمّد بن عبداللّه (صلى الله علیه وآله) است و معروف آن است که ولادتش در مکّه معظّمه، واقع شده است، و زمان ولادتش هنگام طلوع فجر، روز جمعه، سنه عام الفیل بوده است.[3] (عام الفیل سالى است که ابرهه با لشکرش که بر فیل سوار بودند به قصد تخریب کعبه آمد، ولى همگى نابود شدند).
همچنین در چنین روزى در سال 83 هجرى قمرى، ولادت 🌹امام صادق (علیه السلام) واقع شده است و از این جهت نیز بر اهمّیّت این روز افزوده شده است.[4] ماه ربیع الأوّل گرچه آغاز آن آمیخته با خاطره غم انگیز و اندوهبار شهادت 🌹امام حسن عسکرى (علیه السلام)است، ولى از آن جا که میلاد مبارک 🌹حضرت ختمى مرتبت رسول گرامى اسلام (صلى الله علیه وآله) مطابق روایت معروف، در هفدهم این ماه و طبق روایت غیرمعروف، در دوازدهم آن واقع شده و میلاد 🌹حضرت صادق(علیه السلام) نیز در هفدهم این ماه است، ماه شادى و جشن و سرور است. از آن جا که هجرت 🌹پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) که سرچشمه دگرگونىِ عمیق در جهانِ اسلام و عزّت و شوکت مسلمین شد، و همچنین داستان «لیلة المبیت» در این ماه واقع گردیده، و آغاز امامت پربرکت 🌹حضرت بقیة اللّه (ارواحنا فداه) همزمان با شهادتِ پدر بزرگوارش نیز مى باشد در مجموع از ماههاى بسیار پربرکت و پرخاطره است، که سزاوار است، همه علاقه مندان مکتب اهل بیت (علیهم السلام) آن را ارج نهند و گرامى بدارند.
پی نوشت ها:
[1] مصباح المتهجّد، صفحه 791 و اقبال، صفحه 603.
[2] اقبال، صفحه 601.
[3] مصباح المتهجّد، صفحه 791 و اقبال، صفحه 603.
[4] بحارالانوار، جلد 47، صفحه 1، حدیث 2