eitaa logo
معماری اسلامی | پورمند
945 دنبال‌کننده
110 عکس
54 ویدیو
1 فایل
احیای تمدن اسلامی ارتباط با ما @salehps2 . معماری اسلامی https://kelasdari.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸روستای چوپانان، بخش انارک، شهرستان نایین، استان اصفهان. @memari_islami کانال معماری اسلامی
🌸امام على عليه السلام: اِنَّ لِلّدارِ شَرَفا وَ شَرَفُهَا السّاحَةُ الْواسِعَةُ... خانه را شرافتى است. شرافت خانه به وسعت حياط آن است... مكارم الاخلاق، ص ۱۲۵ . @memari_islami کانال معماری اسلامی
🌸خانم حاجی ملکی کارشناس ارشد مرمت بناهای تاریخی: زمانی که در دانشگاه تهران مشغول تحصیل بودم استادی می‌گفت: «اگر من نیز پنجره‌ای رو به باغ و درخت و آسمان آبی و حوضی پر آب داشتم بی‌شک شاعر می‌شدم» همان‌جا بود که پی بردم محیط زندگی(خانه) اولین معلم انسان است که روح انسان‌ها را پرورش می‌دهد. شهری چون قزوین که در همه زمان‌ها مشاهیر پرور است اکنون با معماری امروزی و با کدام محیط خانه واقعی قرار است بازهم مشاهیر پرور باشد؟ . 🌸تصویر: خانه امینی ها در قزوین . . @memari_islami کانال معماری اسلامی
🌸ممنون از ابراز علاقه عزیزان نسبت به معماری اسلامی اگر نکته ای دارید درخدمتیم @salehps2 .
🌸بگو: «روی زمین گردش کنید! سپس بنگرید سرانجام تکذیب‌کنندگان آیات الهی چه شد؟!» آیه ۱۱ سوره انعام . @memari_islami کانال معماری اسلامی
🌸امام کاظم (علیه السلام) أَنَّ أَبَا الْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلَامُ سُئِلَ عَنْ أَفْضَلِ عَيْشِ الدُّنْيَا؟ فَقَالَ: سَعَةُ الْمَنْزِلِ، وَ كَثْرَةُ الْمُحِبِّين‏. 🌸از امام کاظم (علیه السلام) سوال شد بافضیلت ترین زندگی چیست؟ فرمودند: داشتن خانه وسیع و دوستان بسیار. . 📙المحاسن برقی: ۲ /۶۱۱ ح ۲۴ @memari_islami کانال معماری اسلامی
🌸جایگاه اعداد فرد در معماری اسلامی ✍حجت الاسلام سید صالح پورمند @memari_islami کانال معماری اسلامی
🌸رهبر معظم انقلاب: "...شاید از این مهمتر، یا به همین اندازه اهمیت، مسأله‌ی فضای شهری است و تجلیِ معماری اسلامی". ۱۷ مرداد ۱۳۸۴ @memari_islami کانال معماری اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸امیرالمومنین (علیه السلام): «اَلجَلسةُ فی‌الجامع‌‌ِ خَیرٌلی مِنَ ‌الجَلسةِ‌ فی‌الجَنّةِ‌، لأَنَّ الجنَّةَ فیها رِضی نَفسی وَ الجامِعُ فیهِ ر‌ِضی ربّی» . 🌸جلوس من در مسجد از سکونت در بهشت برایم بهتر است، زیرا اقامت من در بهشت موجب خوشنودی من است، اما بودن من در مسجد موجب رضا و خوشنودی خداست. (وسائل الشیعه، ج۳، ص ۴۸۲) . @memari_islami کانال معماری اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 احیای خانه قاضی علیا یا خانه وفایی در خلجستان قم . البته: هر معماری سنتی، معماری اسلامی نیست. @memari_islami کانال معماری اسلامی
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸کاروانسرای اسلامی یا هتل سرمایداری؟ . نماد های سرمایداری فقط بانک نیست . @memari_islami کانال معماری اسلامی
🌸جایگاه اعداد فرد در معماری اسلامی 🌸«رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در روز عید فطر از منزل خارج نمی‌شد، مگر این‌که سه، پنج، هفت و... خرما را به صورت فرد تناول می‌کرد».  صحيح ابن حبان - جلد ۷ ص ۵۳ 🌸امام صادق (علیه‌السّلام) فرمود: «هر کسی روزی هفت دانۀ خرمای عجوه باغستان عالیه را ناشتا بخورد، زهر و سحر و شیطان به او ضرری نمی‌رساند». (عجوه نوعی از درخت خرما بود که حضرت مریم (سلام‌الله‌علیها) پس از به دنیا آوردن حضرت عیسی (علیه‌السّلام) از میوه‌ی آن‌ خورده بود).  الكافي جلد ۶ ص ۳۴۹ 🌸مراتب هفتگانه خلقت آدمی در سوره‌ی مؤمنون:   1-«وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِینٍ» 2-«ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِی قَرَارٍ مَّکِین» 3-«ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً» 4-«فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً» 5-«فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا» 6-«فَکَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا» 7-«ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا» . 🌸طواف خانه خدا هفت مرتبه و... ✍حجت الاسلام سید صالح پورمند @memari_islami کانال معماری اسلامی
✍حجت الاسلام سید صالح پورمند . 🌸ما هتل نداشتیم کاروانسرا داشتیم 🌸ما استخر نداشتیم ما حمام چهار مزاجی داشتیم 🌸ما باشگاه سوارکاری نداشتیم ما طویله خصوصی داشتیم 🌸ما نمازخانه نداشتیم ما مسجد جامع داشتیم 🌸ما سد نداشتیم ما قنات داشتیم و آب قلیایی شده در آب انبارها داشتیم 🌸ما بتن و یونولیت طبع سرد نداشتیم ما خشت خام داشتیم عایق حرارتی و صوتی عالی 🌸ما خانه های بلند بی روح بدون مادربزرگ نداشتیم ما خانه با خانواده داشتیم 🌸ما دستگاه اتومات نان لواش نداشتیم ما تنور هیزمی با نانِ دست پخت مادر داشتیم 🌸ما کولر گازی نداشتیم بادگیر و سردابه داشتیم 🌸ما باشگاه ورزشی نداشتیم ما کاشاورزی داشتیم. 🌸ما بانک نداشتیم چون نیازی به پول نداشتیم 🌸ما پارک نداشتیم ما باغ و دشت داشتیم 🌸ما باغ وحش نداشتیم ما طبیعت داشتیم 🌸ما مرغداری نداشتیم کبوترخانه داشتیم 🌸ما ماست یونانی نداشتیم ما ماست مَشکی داشتیم 🌸ما رستوران نداشتیم ما آبگوشت بزباش دست پخت مادربزرگ داشتیم 🌸ما برق نداشتیم و شب ها روی بهار خواب می خوابیدیم وستارگان را نگاه می کردیم و سحر داشتیم. 🌸ما فروشگاه نداشتیم ما خودمان شیر را می دوشیدیم 🌸ما نوشابه نداشتیم ما از سرچشمه آب می نوشیدیم 🌸ما ساعت نداشتیم ما خروس داشتیم 🌸ما آسانسور نداشتیم ما آسمان داشتیم 🌸ما صف تخم مرغ نداشتیم ما مرغ ها خوبی داشتیم. 🌸ما کلاس موسیقی نداشتیم ما صدای پرندگان و آب و باد و درختان داشتیم 🌸ما گوشی نداشتیم ما حیاط با صفایی داشتیم 🌸ما زندگی(راحتی)نداشتیم اما زندگی (بهتری) داشتیم. . @memari_islami کانال معماری اسلامی .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باید معماری اسلامی طب اسلامی اقتصاد اسلامی علوم اسلامی و... احیا بشوند ان شاء الله تعالی دنیا منتظر تمدن نوین اسلامی است. . @memari_islami کانال معماری اسلامی .
🌸هویت بصری الهی . 🌸بزرگ ترین معجزه معماری اسلامی این است که انسان را در تمام زمان ها و مکان ها به یاد خدا می اندازد و این از اعجایب معماری اسلامی است که به سبک «کونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَیرِ أَلْسِنَتِکمْ...» یاد خدا را زنده می دارد. یعنی سطح شهر را پر از کتیبه آیه و روایات نکرده... اما در و دیوار متذکر اویند... . 🌸از اصول معماری اسلامی تجلی آیه به آیه قرآن کریم است. . 🌸آیه ۱۵۲ سوره بقره: "فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ". . رسولُ اللّه صلی‏ الله ‏علیه و ‏آله: مَن یُذَکِّرُکُمُ اللّه‏َ رُؤیَتُهُ..."تحف العقول، ۴۴" . 🌸پیامبر خدا صلی‏ الله ‏علیه و ‏آله: حواریان عیسی علیه‏ السلام عرض کردند: یا روح اللّه‏! پس با چه کسی همنشین شویم؟ فرمود: با آن که دیدنش شما را به یاد خدا اندازد... . 🌸ذکر (الله تعالی) یکی از تاکیدات مهم در قرآن و روایات معصومین سلام الله علیهم است. که باید پرسید در معماری ما، در مدارس ما، در دانشگاه های ما، در بازار ما و در خانه های ما چقدر محقق شده است؟ و آیا در وضع و اجرای قوانین در معماری، اقتصاد، بهداشت و... این اصل را مطرح می دانند؟! . 🌸و جالب اینکه نتیجه این یادخدا در معماری اسلامی می شود این آرامش عجیب در مکان هایی که با معماری اسلامی ساخته شده اند. . 🌸آیه ۲۸ سوره رعد: «الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ، همان کسانى که ایمان آورده‏‌اند و دل‌هایشان به یاد خدا آرام می‌‏گیرد، آگاه باشید که یاد خدا آرام بخش دل هاست.» . ✍️حجت الاسلام سید صالح پورمند @memari_islami کانال معماری اسلامی .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقای محمد منان رئیسی خیلی وقته می خوام این حرف رو در کانال بزنم اما حالا می گویم بنده از شما دعوت میکنم برای کاندیداتوری ریاست جمهوری و از شما شدیدا حمایت میکنم ان شاء الله تعالی عاقبت بخیر بشی مرد... . ✍️حجت الاسلام سید صالح پورمند @memari_islami کانال معماری اسلامی .
🌸آیت الله العظمی مکارم شیرازی حفظه الله تعالی قدرت مسلمانان و عدم تشبه به كفّار از امیرالمومنین عليه السلام درباره اين گفتار پيامبر صلى الله عليه و آله سؤال شد كه حضرت فرمودند: «غَيّرُوا الشَّيْبَ، وَلا تَشَّبَهُوا بِالْيَهُودِ فَقالَ عليه السلام: إنَّما قالَ صلى الله عليه و آله ذلِكَ والدّينُ قُلٌّ، فَأَمَّا الآنَ وَقَدِ اتَّسَعَ نِطاقُهُ، وَضَرَبَ بِجِرانِهِ، فَامْرُؤٌ وَمَا اخْتارَ نهج‌البلاغه، حكمت ۱۷ ؛ موهاى سفيد را تغيير دهيد (رنگ كنيد) و خود را شبيه يهود نكنيد. امام عليه السلام فرمود: اين سخن را پيامبر صلى الله عليه و آله زمانى فرمود كه پيروان اسلام اندك بودند، امّا امروز كه اسلام گسترش يافته، و نظام اسلامى استوار شده، هر كسى هر چه را دوست دارد انجام دهد».[۱] شرح: راوى از يك طرف اين روايت را از رسول خدا شنيده از طرف ديگر مى‌بيند كه امام عليه السلام موهايش را تغيير نداده، لذا اين سؤال برايش مطرح شد و امام هم جواب دادند. از اين روايت سه نكته استفاده مى‌شود: مسلمانان علاوه بر اينكه از نظر معنوى قوى هستند، بايد تظاهر به قدرت كنند. چرا كه اگر مسلمانان اندك باشند، دشمن احساس قدرت مى‌كند و براى مسلمانان خطرناك است و اين حديث شاهد است بر اينكه مسلمانانى كه به‌ ظاهر پيرند و موى آنها سفيد است با خضاب كردن، خود را جوان نشان بدهند تا دشمن احساس رعب و وحشت بكند. نمونه اين قدرت‌نمايى در تاريخ فراوان است كه يك مورد را ذكر مى‌كنيم: «عمرةُ القضاء» كه هم عبادت بود و هم نمايش قدرت؛ اين همان عمره‌اى است كه رسول خدا صلى الله عليه و آله سال بعد از حديبيه يعنى در ذى‌القعده سال هفتم هجرت به اتّفاق يارانش انجام داد، و نامگذارى آن به اين نام به خاطر آن است كه در حقيقت قضاى سال قبل محسوب مى‌شد. طبق يكى از مواد قرارداد حديبيه، برنامه اين بود كه مسلمانان در سال آينده مراسم عمره و زيارت خانه خدا را آزادانه انجام دهند، ولى بيش از سه روز در مكّه توقّف نكنند، و در اين مدّت سران قريش و مشركان سرشناس مكّه از شهر خارج شوند، در بعضى از تواريخ آمده كه پيامبر صلى الله عليه و آله با يارانش محرم شدند، و با شترهاى قربانى حركت كردند، و تا نزديكى «ظهران» رسيدند، در اين هنگام پيامبر اكرم يكى از يارانش را به نام «محمد بن مسلمه» با مقدار قابل ملاحظه‌اى اسب‌هاى سوارى، و اسلحه پيشاپيش خود فرستاد، هنگامى كه مشركان اين برنامه را ملاحظه كردند به شدت ترسيدند، و گمان كردند كه حضرت مى‌خواهد با آنها نبرد كند و قرارداد ده ساله خود را نقض كند، اين خبر را به اهل مكّه دادند، اما هنگامى كه پيامبر صلى الله عليه و آله نزديك مكّه رسيد، دستور داد تيرها و نيزه‌ها و سلاح‌هاى ديگر را به سرزمينى به نام «ياجج» منتقل سازند، و خود و يارانش تنها با شمشير آن هم غلاف كرده، وارد مكّه شوند. اهل مكّه هنگامى كه اين عمل را ديدند خوشحال شدند كه به وعده وفا شده (گويا اقدام پيامبر صلى الله عليه و آله هشدارى بود براى مشركان كه اگر بخواهند نقض عهد كنند آنها قدرت مقابله با آن را دارند). رؤساى مكّه از مكّه خارج شدند تا اين منظره را كه براى آنها دلخراش بود نبينند، ولى بقيه اهل مكّه از مردان و زنان و كودكان در مسير راه، و در پشت بام‌ها، و در اطراف خانه خدا جمع شده بودند تا مسلمانان و مراسم عمره آنها را ببينند. پيامبر صلى الله عليه و آله با ابهّت خاص وارد مكّه شد، و شتران قربانى فراوانى همراه داشت، با نهايت محبّت و ادب با اهل مكّه رفتار كرد و دستور داد مسلمانان به هنگام طواف با سرعت حركت كنند و احرام را كمى كنار بزنند، تا شانه‌هاى نيرومند و ستبر آنها آشكار گردد، و اين صحنه در روح و فكر مردم مكّه به عنوان دليل زنده‌اى از قدرت و قوّت و رشادت مسلمانان اثر گذارد. اين عمره هم عبادت بود و هم نمايش قدرت و بذر فتح مكّه كه در سال بعد رخ داد در همان ايّام پاشيده شد و زمينه را براى تسليم مكّيان در برابر اسلام فراهم ساخت.[۲] اين دويدن و نشان دادن شانه‌ها معنايش قدرت‌نمايى است. و اين راهپيمايى‌ها و نمازجمعه‌ها از همين مقوله است. نكته دوم اينكه قوانين و دستورات اسلام بعضى مقطعى است و بعضى دائمى امّا اصل در احكام اين است كه ابدى باشد و مقطعى بودن آن دليل مى‌خواهد. يك نمونه مقطعى بودن دستورات، همين حديث مورد بحث است. نكته سوم مسأله عدم تشبّه به كفّار است؛ روايات داريم كه خود را شبيه به دشمن نكنيد، بعضى مطلق است و بعضى مصداق مشخص مى‌كند كه غذاى آنها را نخوريد و لباسى كه آنها مى‌پوشند نپوشيد؛ يعنى يك مسلمان بايد سعى كند كه در همه چيز استقلال داشته باشد و الا اگر در بعضى موارد وابسته باشد اين باعث مى‌شود كه با آمدن كفّار در جامعه اسلامى، فرهنگ آنها هم وارد جامعه شود و جامعه اسلامى را از داخل تهى كند. [۱]. نهج‌البلاغه، حكمت ۱۷ [۲]. تفسير نمونه، ج ۲۲، ذيل آيه ۲۷ سوره فتح @memari_islami معماری اسلامی