☘🍃🌹🌾🌱☘🌹
#ترجمههای_فارسی_نهج_البلاغه
ترجمههای فارسی نهج البلاغه⬇️
بر اساس آماری که مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی منتشر کرده تا سال 1390 کتاب نهج البلاغه 78 مرتبه به زبان فارسی ترجمه شده است.
ترجمه ای ناصواب!!!
👈«ازْجُرِ الْمُسیئَ بِثَوَابِ الْمُحْسِن»
(نهج البلاغه: حکمت 177)
🌿☘
کلمهی "زجر" در عربی به معنای «ردع و منع و بازداشتن انسان از کاری» یا «راندن و دور کردن حیوان از مکانی» به کار میرود. با ا ین حساب ترجمه این عبارت میشود: 👇👇
با پاداش دادن به نیکوکار، بدکار را [از کار بدش] باز بدار.
👈شگفت است که اغلب مترجمان، کلمه زجر را با معنای فارسی اش خلط کرده و این کلمه را به آزار دادن و شکنجه کردن و ... برگردانده و در نتیجه معنای لطیف روایت را به باد داده اند! 😯😯 😯😯
🔵نهچ البلاغه از ستایش ما بی نیاز است
«محمّد محيى الدين عبد الحميد» یکی از شاگردان شیخ محمد عبده و از دانشمندان مهم اهل سنت در عصر حاضر بود. وی که کتاب شرح نهج البلاغه شیخ محمد عبده را تصحیح کرده و بر آن مطالبی را افزوده، در مقدمه همین کتاب نوشته است✍:
... اگر نه آن بود که غریزه انسانی ما را وامیدارد که هر پدیده زیبایی را به نام صاحبش بشناسیم، اگر قاعده عقلی "تشکر از نیکوکاران" نبود، اصلا نیازی نبود که ما از زیباییهای نهج البلاغه و شیواهایی که در آن وجود دارد، سخن بگوییم. بویژه آنکه نهج البلاغه هیچ هدفی را نشانهگیری نکرده مگر آنکه به آن دست یافته و گذرگاهی از گذرگاههای اندیشه را باقی ننهاده مگر اینکه آن را تسخیر کرده است.
زعشق ناتمام ما جمال یار مستغنی است
🔵امام جماعت گمراه کننده:
حضرت امیر می فرماید:
وَ صَلُّوا بِهِمْ صَلَاةَ أَضْعَفِهِمْ وَ لَا تَكُونُوا فَتَّانِين (#نامه_52)
مانند ضعیفترینشان برای آنها نماز [جماعت] بخوانید و گمراه کنندهی [آنها] نشوید.
📢نکات:
1️⃣درباره اینکه امامان جماعت، نماز جماعت را زیاد طول ندهند (و نمازهای طولانی را برای تهجد شخصی خودشان وانهند) سفارشهای زیادی شده است اما آنچه این عبارت نهج البلاغه را متفاوت میکند این است که؛
امام جماعتی که نماز را طول بدهد و حال مأمومان ضعیفش را رعایت نکند، از منظر امام علی علیه السلام گمراه کننده مردم (فتّان) است و گمراه کنندگی مردم، مستند به او است!!😢
2️⃣چگونه نماز طولانی #امام_جماعت موجب گمراه شدن مأمومان میشود؟
به نظر میرسد نتیجه مستقیم طولانی شدن نماز، این است که مردم از مسجد و جماعت مؤمنان دور میشوند سپس "دوری از مسجد و جماعت مؤمنان" نیز موجب گمراهی میشود.
با توجه به این نکته، مسئولیت مسجدداران و مسجدبانان به مراتب سنگین میشود! واقعا آیا مساجد به گونهای هستند که پیوستن به آنها موجب هدایت و گسستن از آنها موجب گمراهی شود؟
3️⃣بر این اساس، #مسجد_تراز_اسلامی از منظر امیرالمومنین علیه السلام، مسجدی است که موجب #هدایت مسجدیان بشود آن هم به گونهای که این کارکرد هدایتگرانه در هیچ جای دیگری غیر از مسجد قابل جبران نباشد به طوریکه اگر کسی از مسجد برید دیگر هدایت نشود.
4⃣استاد قرائتی فرمودند:
سخنرانی در بین دو نماز گروگان گیری است و موجب فرار مردم از جماعات است. هر سخنی دارید بعد اتمام دو نماز بگویید تا مردم با اختیار خود بنشینند.
#پیامبر_اکرم
در
نهج البلاغه: (۱)
حکمت ۲۳۵ (دویست و سی و پنج)
از سخنان حضرت امیر:
هنگامى ايراد فرمود كه مشغول غسل رسول خدا صلى الله عليه و آله و آماده كردن او براى دفن بود.
بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا رَسُولَ اللَّهِ، لَقَدِ انْقَطَعَ بِمَوْتِكَ مَا لَمْ يَنْقَطِعْ بِمَوْتِ غَيْرِكَ مِنَ النُّبُوَّةِ وَ الْإِنْبَاءِ وَ أَخْبَارِ السَّمَاءِ؛ خَصَّصْتَ حَتَّى صِرْتَ مُسَلِّياً عَمَّنْ سِوَاكَ، وَ عَمَّمْتَ حَتَّى صَارَ النَّاسُ فِيكَ سَوَاءً؛ وَ لَوْ لَا أَنَّكَ أَمَرْتَ بِالصَّبْرِ وَ نَهَيْتَ عَنِ الْجَزَعِ، لَأَنْفَدْنَا عَلَيْكَ مَاءَ الشُّئُونِ وَ لَكَانَ الدَّاءُ مُمَاطِلًا وَ الْكَمَدُ مُحَالِفاً، وَ قَلَّا لَكَ، وَ لَكِنَّهُ مَا لَا يُمْلَكُ رَدُّهُ وَ لَا يُسْتَطَاعُ دَفْعُهُ. بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي، اذْكُرْنَا عِنْدَ رَبِّكَ وَ اجْعَلْنَا مِنْ بَالِكَ.
پدر و مادرم فدايت باد اى رسول خدا، با مرگ تو چيزى قطع شد که با مرگ ديگرى قطع نگشت و آن نبوّت و پيام آوردن (از سوى خدا) و اخبار آسمان بود. ولى مصيبت تو اين اثر را داشت که تسلى دهنده در برابر مصائب غير توست (و با توجّه به اين، مصائب ديگر در نظرم کوچک و کم اهميّت است اضافه بر اين) مصيبت تو آن قدر گسترده است که عموم مردم در آن عزا دارند. اگر تو ما را به صبر و شکيبايى امر نفرموده بودى و از جزع و بى تابى نهى نمى کردى، آن قدر بر تو گريه مى کرديم که اشکهايمان تمام شود و اين درد جانکاه هميشه برايمان باقى بود و حزن و اندوهمان دائمى، و همه اينها در مصيبت تو کم بود; امّا چه مى توان کرد، چون مرگ چيزى است که نمى توان آن را باز گرداند و قدرت بر دفع آن نيست. پدر و مادرم فدايت باد ما را در پيشگاه پروردگارت ياد کن و ما را هميشه به خاطر داشته باش.
آنقدر که از شمشیر علی (علیه السلام) سخن گفته ایم از منطق بهت آور و سخن شگفت آورش نگفته ایم.
بهترین شرح نهج البلاغه
از نگاه رهبری معظم انقلاب :
پیش از انقلاب - من نهج البلاغه را در بین جوانها و طلاب علوم دینی و دانشگاهیها تدریس میکردم. به #شروح_نهج_البلاغه مراجعه میکردم. آن وقت به نظرم اینطور میرسید که در بین همهی شرحهایی که بر نهج البلاغه نوشته شده است،👈«#شرح_ابن_میثم» 👉از جهت تبیین مراد امیرالمؤمنین و کلمات آن بزرگوار بهترین شرح است.
🔸جا دارد که این شخصیت عظیمالقدر علمی از طرف همهی مسلمانها تجلیل شود؛ چون نهج البلاغه کتاب همهی مسلمین است؛ لذا شما ملاحظه میکنید که از علمای شیعه و سنی در طول قرنهای متمادی، افراد بزرگ و نامداری این کتاب را شرح کردهاند - چه از علمای اهل سنت، چه از علمای شیعه - در همین دورانهای اخیر شیخ محمد عبده این کتاب را شرح کرده و از این کتاب تجلیل کرده است.
۱۳۸۵/۱۰/۲۵ بیانات در تاریخ👉
🔵#کلمه_فحش در نهج البلاغه
فحش در زبان فارسی امروز به معنای دشنام گویی به کار میرود اما در زبان عربی به معنای "هر رفتار یا گفتار زشت" است، حتی گفتار زشتی که به قصد دشنامگویی به کار نرفته باشد بلکه صرفا مشتمل بر زشتگویی و عریان گویی باشد، نیز در عربی فحش نامیده میشود.
در #خطبه_متقین در وصف تقواپیشگان آمده است: «بَعِيداً فُحْشُهُ لَيِّناً قَوْلُه» تعبیر «بعیدا فحشه» در این جمله به این معنا است که هر گونه رفتار یا گفتار زشت از آنان دور است. (#خطبه_193)
متاسفانه بسیاری از مترجمان نهج البلاغه کلمه فحش را در اینجا به معادلهایی مانند «زشت گویی»، «دشنام»، «سخن زشت» و ... برگرداندهاند.
هشدار امیر مؤمنان:
"وَ اعْلَمْ أَنَّ كُلَّ شَيْءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلَاتِكَ»
بدان تمام اعمالت تابع نماز تو خواهد بود.
اگر نماز را آن گونه كه بايد و شايد و به طور كامل انجام دهى اعمال ديگرت سامان خواهد يافت.
نهج البلاغه نامه ۲۷
جناب مولوی هم گوید:
باد خشم و باد شهوت باد آز
برد او را چون نبود اهل نماز
💫سلسله جلسات متن خوانی و ترجمه کتاب شریف نهج البلاغه👌
به زبان شیرین آذری😍
توسط حجت الاسلام محمدجواد جنگی
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
کانال منبر نهج البلاغه ای 👇
@menbar_nahj
@menbar_nahj
@menbar_nahj
@menbar_nahj
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
☘🍃🌹🌾🌱☘🌹
#ترجمههای_فارسی_نهج_البلاغه
ترجمههای فارسی نهج البلاغه⬇️
بر اساس آماری که مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی منتشر کرده تا سال 1390 کتاب نهج البلاغه 78 مرتبه به زبان فارسی ترجمه شده است.
#معرفی_نهج_البلاغه
مرحوم آقای دولابی می فرمود:
🔰امیدوارم نهج البلاغه را قبل از هر کتاب دیگر بخوانید.کلام مرد است.کار آدم را میسازد،اساس دارد. کلام علی(علیه السلام ) این جور است.
🔰اگر دیدی کسی عالم شد، نابغه شد، علی یک تلنگر به قلبش زده است. همه انبیا از علی(علیه السلام ) بودند.
یعنی علی"علیه السلام " در سرّ آنها بود و اورا نمی شناختند.
📚کتاب طوبای محبت – ص 39
تفاوت ها!!!
فَتَامُّ الرُّوَاءِ نَاقِصُ الْعَقْلِ، وَ مَادُّ الْقَامَةِ قَصِيرُ الْهِمَّةِ، وَ زَاكِي الْعَمَلِ قَبِيحُ الْمَنْظَرِ، وَ قَرِيبُ الْقَعْرِ بَعِيدُ السَّبْرِ، وَ مَعْرُوفُ الضَّرِيبَةِ مُنْكَرُ الْجَلِيبَةِ، وَ تَائِهُ الْقَلْبِ مُتَفَرِّقُ اللُّبِّ، وَ طَلِيقُ اللِّسَانِ حَدِيدُ الْجَنَانِ.
«افراد خوش منظر (غالباً) سست عقل اند، بلند قدان کوتاه همت، پاکيزه عملان بد منظر و کوتاه قدان، عميق و خوش فکرند آنها که نهادى پاک دارند (گاه بر اثر عوامل گوناگون) اخلاق ناپسند ظاهر مى سازند آنها که قلبى نا آرام دارند، افکارشان پراکنده است و سخنوران (زبردست) قوت قلب دارند»
#خطبه_دویست_و_سی_و_چهار
خطبه ۲۳۴.
چی شد که آیت الله مکارم شیرازی نهج البلاغه درس دادند؟!
ایشان خودشان چنین فرمودهاند:
📣" زمانی که مرحوم حضرت آیتالله فاضل لنکرانی(ره) مدیریت شورای عالی حوزه را به عهده داشت نهجالبلاغه را به عنوان درسی جنبی در حوزه تعیین کرد و از اینجانب خواست تا این کتاب ارزشمند را در حوزه تدریس کنم؛ اما به دلیل مشغلههای علمی این پیشنهاد را نپذیرفتم و ایشان هم از پیشنهاد خود منصرف شد.
تا این که شب در خواب دیدم در عراق هستم و از محل اقامت خود خارج شدم و ناگهان پلیسهای عراقی مانع رفتن من شدند و از من خواستند تا گذرنامه و اوراق هویت خودم را ارائه دهم؛ اما بنده هر چه تلاش کردم دیدم هیچ مدرکی همراهم نیست.
ناگهان نامه شورای مدیریت حوزه را برای تدریس نهج البلاغه در حوزه یافتم و آن را به پلیس نشان دادم و آنها نیز با دیدن این نامه قانع شدند. در حقیقت این نامه باعث شد من از گرفتاری نجات یابم.
پس از این ماجرا بنده با حضرت آیتالله فاضل لنکرانی(ره) تماس گرفتم و آمادگی خود را برای تدریس نهج البلاغه اعلام کردم و این باعث شد تا اینجانب نهج البلاغه را در حوزه تدریس کنم.
روز فلسطین!
حضرت امیر در حکمت ۲۴۱ می فرماید:
يَوْمُ الْمَظْلُومِ عَلَى الظَّالِمِ، أَشَدُّ مِنْ يَوْمِ الظَّالِمِ عَلَى الْمَظْلُومِ.
روز انتقام مظلوم از ظالم، شديدتر از روز ستم كردن ظالم بر مظلوم است.
فلسطین
حضرت در بخش دوم خطبه شانزدهم می فرماید:
«اگر باطل حکومت کند جای تعجّب نیست، از دیر زمانی چنین بوده است! »
«و اگر حق و پیروانش کم باشند (نگران نباشید) چه بسا افزوده گردند و بر لشکر باطل پیروز شوند! »
فَلَئِنْ أَمِرَ اَلْبَاطِلُ لَقَدِيماً فَعَلَ وَ لَئِنْ قَلَّ اَلْحَقُّ فَلَرُبَّمَا وَ لَعَلّ...
فلسطین
حضرت در بخشی از نامه 47
نهج البلاغه مى فرمايد:
(و همواره دشمن [سرسختِ] ظالم و يار و مددكار مظلوم باشيد)؛
«وَ كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً».
اين توصيه در واقع تأكيدى است بر طرفدارى از حق. چه حقى از اين بالاتر كه انسان مظلوم را در برابر ظالم يارى دهد تا مظلوم به حقش برسد و ظالم از ظلمش دست بر دارد و جالب اينكه ظالم و مظلوم در اين دو جمله، مطلق است و تنها مسلمانان را شامل نمى شود و به اين ترتيب هر مظلومى در جهان بايد زير چتر حمايت مسلمانان قرار گيرد.
بیان سید رضی در عظمت این کلام!
حضرت در خطبه ۲۱ می فرماید:
فَإِنَّ الْغَايَةَ أَمَامَكُمْ وَ إِنَّ وَرَاءَكُمُ السَّاعَةَُ تَحْدُوكُمْ، تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا، فَإِنَّمَا يُنْتَظَرُ بِأَوَّلِكُمْ آخِرُكُمْ.
بی گمان پایان کار (رستاخیز و قیامت و بهشت و دوزخ) در برابر شما است و عوامل مرگ، پیوسته شما را به پیش میراند. سبکبار شوید تا به قافله برسید! چرا که
پیشینیان را برای رسیدن بازماندگان، نگه داشته اند! (و همه، در یک زمان، محشور خواهید شد).
سید رضی میگوید:
اگر این گفتار امام علیه السّلام پس از سخن خداوند سبحان و پیامبر اسلام، با هر سخنی سنجیده شود، بر آن برتری خواهد داشت و از آن پیشی میگیرد.
اما گفتار او علیه السّلام: «تخفّفوا تلحقوا» کلامی است که از آن، کوتاه تر و پر معناتر، کلامی شنیده نشده است. چه سخن ژرف و عمیقی و چه جمله پر معنا و حکمت آمیزی است، که روح تشنه طالبان حکمت را سیراب میکند! ما در کتاب خصائص در باره اهمیت و عظمت این جمله، بحث کرده ایم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ترجمه یک بخش از یکی
از حکمت های نهج البلاغه
به زبان شیرین آذری
فلسطین
غزه
حضرت امیر فرمود:
شنيده ام كه مردي از لشكريان او(معاویه) به خانه ي زن مسلمان و زن ديگر غيرمسلماني كه در پناه اسلام جان و مال شان محفوظ بوده است، وارد شده اند و خلخال از پا و دست بند از دست و گردن بند از گردن و گوشواره هاي آن ها را از گوش شان بيرون آورده و ربوده اند، در حالي كه هيچ وسيله اي براي دفاع جز گريه و التماس نداشته اند. آنان با غنيمت فراوان برگشته اند بدون اين كه حتي يك نفرشان زخمي گردد يا قطره خوني از ايشان ريخته شود.
اگر از اين پس، مسلماني از غم چنين حادثه اي بميرد، جاي ملامت نيست، بلكه به نظر من سزاوار است.
لَقَد بَلَغَني اَنَّ الرَّجُلَ مِنْهُمْ كانَ يَدْخُلُ عَلَي الْمَرأَةِ المُسْلِمَةِ وَ الأُخري المُعاهَدَةِ فَيَنْتَزِعُ حِجْلَها و قُلْبَها و قَلائِدَها و رِعاثَها ما تَمْتَنِع مِنْهُ الاّ بالإسْتِرْجاعِ و الإسْتِرْحام، ثُمَّ انْصَرَفُوا وافِرينَ، مانالَ رَجُلاً مِنْهُمْ كَلْمٌ ولااُريقَ لَهُمْ دَمٌ. فَلَوْ أنَّ امْرَأً مُسْلِما ماتَ من بَعدِ هذا أَسَفَا ما كانَ بِه مَلُوما بَل كانَ به عِنْدي جَديرا.
خطبه ۲۷
🔵نجات سرزمینهای ستمزده و فقرزده به وسیله نهج البلاغه
جرج جرداق میگوید:
«سرزمينهايي را که ظلم بر آنها غلبه يافته، جاهايي را که کابوس فقر بر آنها چيره شده است، چه کسي جز نهج البلاغه ميتواند نجات دهد؟
همان نهجالبلاغهای که مانيفست حاکميتی عادلانه است میتواند بنياد ستم را در هر مکان و هر زمانی که باشد، از ريشه برکند»
📗علی؛ صوت العدالة الانسانیة،
ج5، ص 1210
دشمنان فلسطین مظلوم بدانند👇
حضرت امیر فرمود:
مَنْ أَبْدَى صَفْحَتَهُ لِلْحَقِّ، هَلَکَ.
هر كس كه با حق در آويزد نابود مى گردد.
حکمت ۱۸۸ نهج البلاغه
پیام امیر مؤمنان:
سوگند به آن که همه آواها را میشنود، هیچ کس دلی را شادمان نسازد، مگر آن که خداوند از آن شادمانی لطفی بیافریند و بدان گاه که گرفتاری و مصیبتی بدو رسد آن لطف، همچون آبی که در نشیب روان گردد، به سوی آن مصیبت و گرفتاری سرازیر شود و آن را از او دور گرداند، همچنان که شتر غریبه [از میان رمه شتران ]رانده میشود.
فَوَالذی وَسِعَ سَمعُهُ الأصواتَ، ما مِن أحَدٍ أودَعَ قَلبا سُرورا إلاّ و خَلَقَ اللّهُ لَهُ مِن ذلکَ السُّرورِ لُطفا، فإذا نَزَلَتْ بهِ نائبَةٌ جَری إلَیها کالماءِ فی انحِدارِهِ حتّی یَطرُدَها عَنهُ، کَما تُطرَدُ غَرِیبَةُ الإبلِ
نهج البلاغة: حکمت ۲۵۷.
گربه دهنش به گوشت....
امیر مؤمنان على(علیه السلام) در خطبه 32 از خطب نهج البلاغه مى فرماید:
«وَمِنْهُمْ مَنْ أَبْعَدَهُ عَنْ طَلَبِ الْمُلْکِ ضُئُولَةُ نَفْسِهِ وَانْقِطَاعُ سَبَبِهِ فَقَصَرَتْهُ الْحَالُ عَلَى حَالِهِ فَتَحَلَّى بِاسْمِ الْقَنَاعَةِ وَتَزَیَّنَ بِلِبَاسِ أَهْلِ الزَّهَادَةِ وَلَیْسَ مِنْ ذَلِکَ فِی مَرَاح وَلاَ مَغْدًى;
بعضى از مردم کسانى هستند که ناتوانى اشان آنها را از رسیدن به جاه و مقام بازداشته و دستشان از همه جا کوتاه شده آنگاه خود را به زیور قناعت آراسته و به لباس زاهدان زینت بخشیده اند در حالى که در هیچ زمان نه در شب و نه در روز در سلک زاهدان راستین نبوده اند».