بسم الله الرّحمن الرّحیم
از بهترین راههای جذاب سازی منبر،استفاده از آیات،احکام و احادیث عددیه
✅راحت(برای مبلّغ)
✅اثرگذار(برای مخاطب)
✅مناسب برای مبتدی و مجرب
✅سازگار برای سخنرانی های کوتاه و طولانی
(به جمع ما خوش اومدی😍)
ارتباط با ما :
@ansar402
لینک کانال :
https://eitaa.com/menbaradady
دوستان شیوه کار به این صورته که اول به عنوان چارچوب اصلی، متن خود منبر عددی(حدیث،آیات یا احکام) را میذارم بعد هر موردش را با داستان،سیره شهدا و ... مفصلا توضیح میدم.
🔸شناسنامه
🔹منبر اول
🔹حدیث ۳ عددی
🔹از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
🔹موضوع : شروط اکمال عمل
قال رسول الله صلى الله عليه و آله :
رسول خاتم میفرمایند:
ثَلاثٌ مَن لَم يَكُن فِيه لَمْ يَتِمَّ لَهُ عَمَلٌ :
سه چيز است كه هر كس نداشته باشد هيچ عملى از او تمام و كامل نيست:
۱.وَرَعٌ يَحجُزُهُ عَن مَعاصِي اللّه ِ
پاكدامنى و ورعى كه او را از نافرمانى خدا بازدارد
۲.و خُلُقٌ يُدارِي بِهِ النّاسَ
و اخلاقی كه به سبب آن با مردم مدارا كند
۳.و حِلْمٌ يَرُدُّ بِهِ جَهلَ الجاهِلِ .
و بردبارى و حلمى كه به وسيله آن رفتار جاهلانه نادان را دفع كند.
[الكافي : 2/116/1 .]
کانال منبرهای عددی🌾
https://eitaa.com/menbaradady
۱.وَرَعٌ يَحجُزُهُ عَن مَعاصِي اللّه ِ
پاكدامنى و ورعى كه او را از نافرمانى خدا بازدارد.
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
معنای لغوی:
فرق «تقوا» با «ورع»
تقوا یعنی اینکه آدمى خود را از حرام یقینى باز دارد، اما ورع آن است که در برابر شبهه نیز بایستد و مرتکب آن نشود.
وَرَعْ، حالتی در وجود انسان است که به نگهداری کامل نفس و ترس از لغزش منجر میشود.
امام علی(ع) در باره ورع فرمود: «الْوَرَعُ الْوُقُوفُ عِنْدَ الشُّبْهَهِ» ورع، توقف در برابر شبهات است؛
ورع مقامی بالاتر از مقام تقوا است؛ چراکه در این حالت انسان از شبهات و حتی کارهای حلالی که ممکن است به گناه منجر شود، اجتناب میکند.
البته در برخی مواقع ورع به معنای همان تقوا به کار برده شده به این معنا که در زندگی حواسمون به خط قرمزای خداوند باشه.
سیره بزرگان:
شاگردی از عابدی پرسید :تقوا را برایم توصیف کن!
عابد گفت: اگر در زمینی که پر از خار و خاشاک بود مجبور به گذر شدی چه میکنی؟
شاگرد گفت: پیوسته مواظب هستم و با احتیاط راه میروم تا خود را حفظ کنم.عابد گفت: در دنیا نیز چنین کن! تقوا همین است.
از گناهان کوچک و بزرگ پرهیز کن و هیچ گناهی را کوچک مشمار زیرا کوهها با آن عظمت و بزرگی از سنگهای کوچک درست شده اند.
کانال منبرهای عددی🌾
https://eitaa.com/menbaradady
سیره بزرگان:
از كساني كه در ترك معاصي و شبهات موفق بوده اند مقدس اردبيلي است.
در حالاتش نوشته اند؛
روزي الاغي را كرايه مي كند كه به نجف مراجعت كند،
فردي نامه اي به او مي دهد كه به نجف برساند،
وقتي نامه را مي گيرد ديگر بر الاغ سوار نمي شود
وقتي از او مي پرسند مي گويد؛
صاحب الاغ به من اجازه حمل اين نامه را نداده است.
https://eitaa.com/menbaradady
شعر ورع (پندنامه عطار)
در ورع ثابت قدم باش ای پسر
گر همی خواهی که گردی معتبر
خانهٔ دین گردد آباد از ورع
لیک میگیرد خرابی از طمع
هر که از علم ورع گیرد سبق
دور باید بودنش از غیر حق
ترسکاری از ورع پیدا شود
هر که باشد بی ورع رسوا شود
با ورع هر کس که خود را کرد راست
جنبش و آرامش از بهر خداست
آنکه از حق دوستی دارد طمع
در محبت کاذبش دان بی ورع
چیست تقوی ترک شهوت و حرام
از لباس و از شراب و از طعام
هرچه افزونست اگر باشد حلال
نزد ارباب ورع باشد وبال
چون ورع شد یار با علم و عمل
حسن اخلاصت بباید بی خلل
ناگهان ای بنده گر کردی گناه
توبه کن درحال و عذر آن بخواه
چون گناهت نقد آید در وجود
توبهٔ نسیه ندارد هیچ سود
در انابت کاهلی کردن خطاست
بر امید زندگی کان بی وفاست
https://eitaa.com/menbaradady
۲.و خُلُقٌ يُدارِي بِهِ النّاسَ
و اخلاقی كه به سبب آن با مردم مدارا كند.
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
شعر مدارا (حافظ)
آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است
با دوستان مروت با دشمنان مدارا
قرآن کریم
جواب بدی را با خوبی بده
معمولاً هرگاه کسی بدی کند، انتظار مقابله به مثل را دارد، اما هنگامی که آدمی میبیند که طرف مقابل، نهتنها بدی را با بدی پاسخ نمیدهد، بلکه با خوبی و نیکی برخورد میکند، طبعاً طوفانی در وجودش برپا میشود و وجدانش بیدار میگردد و برای طرف مقابل، شخصیت و بزرگی قائل میشود، اینجاست که سردیِ تنفّر و کینه به گرمیِ محبّت و صمیمیت میگراید و این، از آثار مهم عفو و احسان است.
قرآن کریم این واقعیت را چنین بیان میکند:
وَ لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ.
هرگز نیکی و بدی یکسان نیست. بدی را با شیوهای بهتر دفع کن که در این صورت، آن که با تو دشمنی دارد، بسان دوستی صمیمی گردد .
تعبیر "کأنّه ولی حمیم" در آیه، به این مطلب اشاره دارد که اگر طرف مقابل واقعاً در صف دوستان صمیمی هم درنیاید، دستکم، در ظاهر، دست از دشمنی برمیدارد.
https://eitaa.com/menbaradady
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مدارا با مردم
آیت الله مجتهدی(ره)
کانال منبرهای عددی🌾
https://eitaa.com/menbaradady
داستان
سیره ی معصومین علیهم السلام:
شخصی از اهل شام به مدینه آمد چشمش به مردی افتاد که در کناری نشسته بود. توجّهش به او جلب شد و پرسید: این مرد کیست؟ گفته شد: «حسن بن علی».
بر اثر تبلیغات سوء امویها در شام علیه آل علی، دیگر خشمش به جوش آمد و با قصد قربت، بسیار به او دشنام داد.
هرچه خواست گفت و عقده دل را گشود. امام حسن بدون آنکه خشم بگیرد و اظهار ناراحتی کند، نگاهی پر از مهر و عطوفت به او کرد و پس از آنکه چند آیه از قرآن(درباره حسن خلق و عفو و اغماض) قرائت کرد و به او فرمود: ما برای هر نوع خدمت و کمک به تو آمادهایم.
آنگاه از او پرسید: آیا از اهل شامی؟ جواب داد: آری. فرمود: من با این خلق و خوی سابقه دارم و سرچشمه آن را میدانم. سپس فرمود: تو در شهر ما غریبی، اگر احتیاجی داری، حاضریم به تو کمک کنیم، در خانه خود از تو پذیرایی کنیم، تو را بپوشانیم و به تو پول بدهیم.
مرد شامی که منتظر عکسالعمل شدیدی غیر از این بود، چنان منقلب شد که گفت: آرزو داشتم در آن وقت، زمین شکافته میشد و به زمین فرو میرفتم. تا آن ساعت برای من در روی زمین، کسی از حسن و پدرش مبغوضتر نبود، و از آن ساعت بر عکس، کسی نزد من از او و پدرش محبوبتر نیست.
https://eitaa.com/menbaradady
مدارا با دیگران در مرحله ی اول باید در محیط خانه رعایت شود؛
چنانچه حضرت محمد صلی الله علیه و آله فرمودند:
إذا أرادَ اللّه ُ بأهلِ بيتٍ خَيرا أدخَلَ علَيهِم بابَ رِفقٍ .
هرگاه خداوند خير خانواده اى را بخواهد باب ملايمت و مهربانى را به روى آنان بگشايد .
https://eitaa.com/menbaradady
۳.و حِلْمٌ يَرُدُّ بِهِ جَهلَ الجاهِلِ .
و بردبارى و حلمى كه به وسيله آن رفتار جاهلانه نادان را دفع كند.
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇