eitaa logo
منبرطلاب
21هزار دنبال‌کننده
214 عکس
68 ویدیو
65 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم #منبر در فضای #مجازی #ویژه_طلاب_و_مبلغین اخبار استخدامی ادمین @talabe_admin کانال شخصی است کانون تبلیغاتی پربازده منبر http://eitaa.com/joinchat/1201668109Cc875229ef3
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸 منبر نیمه شعبان 🌸 ✅ انتظار چیست؟ - رفتار منتظر 💠 دوران غیبت، دوران خشم الهی قال الباقر (ع): « إِذَا غَضِبَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى عَلَى خَلْقِهِ نَجَّانَا عَنْ جِوَارِهِمْ » زمانی که خداوند برخلایق خشم بگیرد، ما اهل بیت را از آنها دور می کند. بنابر این روایت دوران غیبت اعم از غیبت صغری و غیبت کبری، دوران خشم خداوند است. امشب می خواهیم به تبیین این موضوع بپردازیم و برای خروج از این دایره غضب راهی ارائه کنیم. 💠 دو نتیجه از زمان غیبت امام زمان (عج)اولین ثمره غیبت: امام کاظم (ع) می فرمایند: « إِنَّهُ لَا بُدَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ مِنْ غَیْبَةٍ حَتَّى یَرْجِعَ عَنْ هَذَا الْأَمْرِ مَنْ کَانَ یَقُولُ بِهِ إِنَّمَا هِیَ مِحْنَةٌ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ امْتَحَنَ بِهَا خَلْقَهُ» برای صاحب این امر (صاحب ولایت و امامت) غیبتی است، این غیبت آنقدر طولانی می شود که مردم از ولایت و امامت امام زمان (عج) عدول می کنند. همانا کسانی که از اعتماد به امام زمان (عج) دست برمی دارند بدانند که عصر غیبت عصر امتحان است. بنابراین روایت یکی از نتایج غیبت، دست کشیدن مردم از امام زمان (عج) به عنوان ولی خدا و امام دوازدهم است. در ایام غیبت، وفای به عهد متدیّنین مورد امتحان قرار می گیرد. ➖ دومین ثمره دوران غیبت: قال الصّادق(ع): « أَمَا وَ اللَّهِ لَیَغِیبَنَّ إِمَامُکُمْ سِنِیناً مِنْ دَهْرِکُمْ وَ لَتُمَحَّصُنَّ حَتَّى یُقَالَ مَاتَ قُتِلَ هَلَکَ بِأَیِّ وَادٍ سَلَکَ » آگاه باشید! به خدا قسم، امام شما دوره ای از روزگار شما را در غیبت بسر می برد، شما آنقدر مورد آزمایشهای سخت قرار می گیرید که می گویید: او مرده است، او را کشته اند، هلاک شده است، درکدام درّه افتاده است؟! (یعنی به مرگ امام زمان (عج) یقین پیدا می کنید.) عصر غیبت امام زمان (عج)، عصر غضب خداست. به این علت که اعتقادات مردم، دچار تزلزل می شود. بهمین جهت و بنابر روایات، عصر غیبت، عصر امتحان و سختی هاست. با توجه به این مقدمه این سؤال ایجاد می شود که چه حقیقتی می تواند ما را از غضب الهی دور کند؟ آن حقیقت انتظار است. 💠 انتظار چیست؟ در این بحث با بیان معنای دقیق انتظار، این واژه را از ابهام خارج کرده تا بتوانیم بصورتی کاربردی در زندگی خود پیاده کنیم. انتظار، تحوّل و جوشش درونی است مبتنی بر یک عقیده، که لازمه ی آن عقیده عمل است. چنانکه در روایات آمده است: « أَفْضَلُ أَعْمَال إنْتِظَارُ الْفَرَجِ » انتظار فرج یک عمل و یک فعل به حساب می آید. به بیان دیگر باید انتظار منجر به حرکت شود و در حد عقیده باقی نماند. البته در شارع مقدس، هر عملی باید مبتنی بر یک عقیده باشد و هر ایدئولوژی و راه و روشی باید بر اساس یک جهان بینی و یک اعتقاد شکل بگیرد. بنابراین انتظار مقوله ای مرکب از دو عنصر است: 1- عقیده، 2- عمل. در روایت آمده: « أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ انْتِظَارُ الْفَرَجِ » چون نفس انتظار به امام زمان (عج) بازمی گردد و امامت، اتمام و اکمال دین است، پس در حقیقت انتظار، عبادت محسوب می شود. با ذکر این مطالب به این نتیجه رسیدیم که انتظار باید بر اساس عقیده باشد و براساس آنچه از متون دینی به دست آمده، منتظر باید پنج عقیده نسبت به امام زمان (عج) داشته باشد که به بیان آن می پردازیم: ➖ عقیده اول، امام واسطه فیض است. عقیده ی اول نسبت به امام زمان (عج) این است که ایشان تا قیامت واسطه ی فیض الهی است. اگر خداوند بخواهد رحمتش و اجابت دعایش و نصرتش را شامل حال عالمیان کند، این عمل نیاز به واسطه دارد و آن واسطه امام زمان (عج) است. قرآن در خصوص شب قدر می فرماید: « تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ وَ الرُّوحُ » به این مفهوم است که ملائکه، مقدرات ما را نزد امام زمان (عج) می آورند. این عقیده ی ماست. امام واسطه ی فیض است. اگر مدتی شیئی را در برابر خورشید قرار بدهید تا آتش بگیرد، این اتفاق نخواهد افتاد اما اگر ذره بینی در بین خورشید و آن جسم قرار دهید، آتش می گیرد. همانگونه که ذره بین، حرارت خورشید را متمرکز می کند، امام معصوم (ع) نیز فیض الهی را متمرکز کرده و به عالم می رساند. امام سبب اتصال بین زمین و آسمان است. « لَوْلَا حُجَة لَسَاخَتِ الْأَرْضُ بِأَهْلِهَا » اگر امام (ع) نباشد، آسمان بر زمین خراب خواهد شد. بواسطه وجود امام است که همه موجودات روزی می گیرند و همه چیز در عالم در جای خودش قرار می گیرد. ادامه 👇
ادامه 👇عقیده دوم، امام ولی و سرپرست امت است. دومین عقیده این است که ما تحت سرپرستی و امامت و رهبری امام (عج) قرار داریم، بنابراین انتظار فرج به این معناست که ما سرپرست داریم. امام زین العابدین (ع) به یکی از صحابه خاص خود بنام اباخالد کابلی فرمودند: « یَا بَا خَالِدٍ إِنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَیْبَتِهِ وَ الْقَائِلِینَ بِإِمَامَتِهِ وَ الْمُنْتَظِرِینَ لِظُهُورِهِ ع أَفْضَلُ مِنْ أَهْلِ کُلِّ زَمَانٍ لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَى ذِکْرُهُ أَعْطَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ وَ الْأَفْهَامِ وَ الْمَعْرِفَةِ مَا صَارَتْ بِهِ الْغَیْبَةُ عَنْهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشَاهَدَةِ » اى اباخالد! آن گروه از مردم که در زمان غیبت او امامتش را پذیرفته و منتظر ظهورش هستند، برترین مردم همه زمان‏ها هستند، زیرا خداوند - که گرامى و بلند مرتبه است- چنان خرد و درک و شناختى به آنها ارزانى داشته که غیبت [و عدم حضور امام] براى آنها همانند مشاهده [و حضور امام] است. اعتقاد اطاعت و باور نسبت شخص منتظر نسبت به امام (عج) در عصر حضور همانگونه است که در عصر غیبت است. ➖ عقیده سوم، امام حیّ و حاضر است. سومین عقیده ای این است که ایشان زنده هستند و در همین دنیا زندگی می کنند. یعنی اینکه در عوالم دیگر مثل برزخ و امثال آن حضور زندگی نمی کنند. این مطلب از توقیع مبارک ایشان به شیخ مفید مورد استناد قرار می گیرد. در کتاب موسوعة التوقیعات نقل گردیده که امام زمان (عج) خطاب به شیخ مفید فرموده اند: « فَإِنَّا یُحِیطُ عِلْمُنَا بِأَنْبَائِکُمْ وَ لَا یَعْزُبُ عَنَّا شَیْ‏ءٌ مِنْ أَخْبَارِکُمْ ... إنّا غَیْرُ مُهْمِلِینَ لِمُرَاعَاتِکُمْ وَ لَا نَاسِینَ لِذِکْرِکُمْ » جناب شیخ، تمام اخبار شما در علم ماست و هیچ یک از اخبار و احوال شما بر ما پوشیده نیست، ... ما نسبت به اعمال شما بی خبر نیستیم و یاد شما را فراموش نکردیم. در هفته دو بار، روزهای دوشنبه و پنجشنبه نامه اعمال شیعیان به ساحت مقدس بقیة الله (عج) عرضه می شود و ایشان برای ما دعا می کنند. از گناهان ما اندوهگین می شوند. پس باید بدانیم که زمام امور ما بدست ایشان است. ➖ عقیده چهارم، ما سبب غیبت امام هستیم. چهارمین عقیده این است که ما موجبات غیبت امام (ع) را فراهم کرده ایم. خواجه نصیرالدین طوسی در کتاب شرح تجرید الاعتقاد می فرماید: « وجودُهُ لطف و تصرفُهُ لُطف آخر و عَدَمه منّا » اینکه خداوند نعمت وجود امام زمان (عج) را به ما ارزانی داشته از باب لطف اوست، و اینکه در امور زندگی ما تصرف می کند لطف دیگری است، اما غیبت ایشان از جانب ماست. امام (عج) در توقیعی چنین می‌فرمایند: « فَمَا یَحْبِسُنَا عَنْهُمْ إِلَّا مَا یَتَّصِلُ بِنَا مِمَّا نَکْرَهُهُ وَ لَا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ » هیچ چیز شما را از ما دور نکرد مگر گناهان شما، چیزی که ما دوست نداریم از شما ببینیم. ➖ عقیده پنجم، ظهور امام قطعی است. پنجمین اعتقاد این است که ایشان حتما خواهند آمد. امام باقر (ع) به ابوحمزه ثمالی فرمودند: « یَا أَبَا حَمْزَةَ مِنَ الْمَحْتُومِ الَّذِی حَتَمَهُ اللَّهُ قِیَامُ قَائِمِنَا فَمَنْ شَکَّ فِیمَا أَقُولُ لَقِیَ اللَّهَ وَ هُوَ کَافِرٌ بِه‏» ای اباحمزه! از رخدادهایی که خداوند وقوع آن را قطعی ساخته است قیام قائم ماست، هر کس در آنچه می گویم تردید کند، خدا را ملاقات خواهد کرد در حالیکه کافر است. امر ظهور امام زمان (عج) حتمی است و از جمله مواردی است که عباراتی مثل اگر، شاید، ممکن است، امکان دارد و ... در آن راه ندارد. همچنانکه حضرت رسول اکرم (ص) فرمودند: « و الله لَوْ لَمْ یَبْقَ مِنَ الدُّنْیَا إِلَّا یَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ ذَلِکَ الْیَوْمَ حَتَّى یَخْرُجَ قائِمَنا مِن اَهلِ البَیت» به خدا قسم اگر از عمر دنیا فقط یک روز باقی مانده باشد، خداوند آن روز را چندان طولانی کند تا قائم ما که از اهل بیت من است، ظهور کند. وقتی منتظر به این پنج اصل باور داشته باشد، این اعتقاد برای او منشأ عمل می شود. ادامه 👇
💠 رفتار منتظر ➖ ما در زمان غیبت سه نوع رفتار داریم: 1- رفتار مربوط به خودمان 2- رفتار نسبت به دیگران 3- رفتار نسبت به امام زمان (عج) در مورد اعمال و رفتار خودمان باید اهل ورع باشیم. در قرآن آمده است: « لَّا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ » با توجه به حدیث ثقلین که می فرماید: « إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی ‏» هر حکمی که شامل قرآن شود، شامل عترت هم می شود. طبق آیه، درک قرآن تطهیر می خواهد بنابراین درک عترت هم تطهیر می خواهد. باید اهل ورع باشیم تا امام زمان (عج) را درک کنیم. امام صادق (ع) فرمودند: « مَنْ سُرَّ أَنْ یَکُونَ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ فَلْیَنْتَظِرْ وَ لْیَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحَاسِنِ الْأَخْلَاقِ وَ هُوَ مُنْتَظِر » هر کس می خواهد از اصحاب و منتظران امام زمان (عج) باشد باید انتظار بکشد و در حال انتظار، به تقوا و خوش خلقی رفتار نماید. رفتار دیگر منتظر نسبت به خود این است که معارف اهل بیت (ع) را و حلال و حرام آن را از دو منبع قرآن و روایات بیاموزد. بعد از آنکه رفتار خود را طبق مواردی که گفته شد اصلاح کرد، نوبت به دقت در رفتار خود نسبت به دیگران می رسد. در این باره، سه وظیفه دارد: 1- به مردم معارف اهل بیت (ع) را بیاموزد. 2- مردم را به سوی امام زمان (عج) دعوت کند. 3- از دوستداران امام زمان (عج) رفع گرفتاری کند. ما با انجام وظایف خودمان، آمادگی پیدا می کنیم تا با انجام وظایفمان نسبت به دیگران، به امام زمان نزدیک می شویم. سومین بخش رفتار ما، وظایف ما نسبت به امام (ع) است. منتظر باید در ایام غیبت برای امام عصر (عج) صدقه بدهد، این عمل ناشی از آن اعتقادی است که امام خویش را حی و حاضر در عالم می داند و از آنجا که انسان زنده در مواجهه با خطرات است، برای رفع آن صدقه می دهد. منتظر باید هر روز دعای عهد بخواند. چون اعتقاد دارد که امام زمان (عج) رهبر و امام اوست پس هر روز باید با او بیعت کند و تجدید عهد نماید. منتظر باید امام (ع) را در زندگی خود داخل کند و اعمال مستحبی مکرر برای او انجام دهد تا حیّ بودن امام خویش را به جهانیان اعلام نماید. پس در بُعد عقیدتی انتظار فرج، پنج باور مطرح شد و در خصوص رفتار و وظایف منتظر نیز سه دسته وظایف ذکر گردید. کسی که اینگونه منتظر ظهور امام زمان (عج) باشد اگر از دنیا برود و امام را نبیند، خداوند دو پاداش به او می دهد: ثواب کسی را که در رکاب امام قرار دارد، یا اینکه او را رجعت می دهند تا ایام ظهور امام را درک کند که البته بحث رجعت مفصل است و جزء اعتقادات مسلم شیعه است. 🌺والسلام علی من التبع الهدی🌺 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
در صورت تمایل منتشر فرمایید 🌸 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠 اباصلت هروی گوید در جمعه آخر ماه شعبان بر امام رضا (علیه‌السلام) وارد شدم، حضرت فرمود: اى اباصلت ماه شعبان بیشترش گذشت و این جمعه آخر آن است. 🔹 پس آنچه از اعمال خیر که در این ماه در انجام آن کوتاهى کرده‌اى در این چند روزى که باقى مانده تدارک کن، و بر تو باد به انجام آنچه به حال تو مفید است و ترک آنچه براى تو فائده‌اى ندارد. 🔹 و «» و «» و «» را افزون کن، و «از گناهان و نافرمانی‌هایت به‌ سوى خدا بازگرد و توبه نما»، تا این ماه خدا به تو رو کرده باشد در حالى که تو با خدایت -عزّوجلّ- اخلاص ورزیده باشى، و «امانتى بر گردن خود باقى مگذار مگر آنکه آن را ادا کنى». 🔹 و نیز «در دلت کینه هیچ مؤمنى نباشد مگر اینکه آن را از دل بیرون کنى»، و «هیچ گناهى را که مرتکب بوده‌اى وامگذار مگر آنکه آن را رها کرده و از آن دورى گزینى»، و «از خداوند پروا داشته باش»، و «در امور نهان و آشکارت بر او توکّل و اعتماد کن». 🔹 و هر کس بر خدا توکّل کند همانا خداوند او را کافى است، زیرا خداوند کار خود را به انجام می‌رساند، و براى هر چیز اندازه‌اى قرار داده است. 🔹 و در باقیمانده این ماه زیاد این ذکر را بگو: «اللَّهُمَّ إنْ لَمْ تَكُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِي مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ»؛ (یعنى: پروردگارا! اگر تاکنون در این ماه ما را نبخشیده‌اى، پس از تو می‌خواهیم که در باقیمانده این ماه ما را ببخشى و بیامرزى). 🔹 زیرا خداوند تبارک و تعالى در این ماه مردم بسیارى را به جهت احترام ماه مبارک رمضان از آتش آزاد می‌کند. 📚 عیون اخبار الرضا ؛ جلد ۲ صفحه ۵۱ http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
استخدام سازمان بازرسی کل کشور 🔺سازمان بازرسی کل کشور در نظر دارد نسبت به تأمین بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز خود در تهران و مراکز استان‌ها، از بین متقاضیان مرد دارای شرایط، از طریق برگزاری آزمون ورودی تعیین سطح، انجام مصاحبه‌های تخصصی و طی فرآیندهای اداری و گزینشی، به‌ صورت قراردادی تمام‌وقت یا مأمور به خدمت اقدام نماید. 🔻بخشی از شرایط: 🔸استان: سراسر کشور 🔸مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد، دکتری 🔸رشته تحصیلی: در متن آگهی ذکر شده است. 🔸تخصص: عمران و شهرسازی، مالی و حسابداری، امور بانکی، امور بیمه ای، امور مالیاتی، گمرک و مناطق آزاد، فناوری اطلاعات، حقوق، صنایع، اقتصاد و بازار سرمایه، بهداشت و درمان، کشاورزی و محیط زیست 🔸معدل: حداقل 15 🔸جنسیت: آقا ⏱مهلت ثبت نام: تا 06/فروردین/1401 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
قابل توجه مدیران محترم حوزه های علمیه سراسر کشور پست های معرفی حوزه های علمیه به مناسبت ثبت نام سال جدید به مدت یک هفته با طرح بسیار ویژه ای درج خواهد شد. ارسال بنر و هماهنگی با آیدی @talabe_admin
📌 اطلاعیه اعزام ماه مبارک رمضان ۱۴۴۳ 💠 اداره کل تبلیغ عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، طی اطلاعیه شرایط اعزام مبلغ در «ماه مبارک رمضان ۱۴۴۳» را اعلام کرد. متن اطلاعیه بدین شرح است: قابل توجه مبلغان گرامی؛ با استعانت از ايزد منان، دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم با توجه به رسالت فرهنگی، تبليغی و انقلابی خود جهت تبليغ دين مبين اسلام، تبيين و گسترش معارف اسلامی و تحکيم مبانی نظام مقدس جمهوری در آستانه فرا رسيدن ماه مبارک رمضان ماه عبودیت و بندگی و با رويکرد اقدام به بکارگيری مبلغان و گروه‌های تبليغی با شرایطی در مناطق نموده است. http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
اعزام در ماه مبارک رمضان در دو قالب زير انجام می شود. الف: اعزام گروه های تبلیغی جهادی: * اعزام گروههای تبلیغی توانمند وفعال با هماهنگی و درخواست نهاد های فرهنگی منطقه پس از دريافت پيامک مديرگروه از طریق سایت سمتا (ezam.balagh.ir) برنامه تبلیغ گروهی را بارگذاری نموده و و اعضا شرکت دراعزام گروهی را ثبت نمایند. 💠 ب: اعزام مبلغان فردی: * مبلغانی که اعزام مستمر به یک منطقه تبليغی داشته اند در صورت دعوت مجدد با هماهنگی نهاد فرهنگی آن منطقه پس از دریافت پیامک از طریق لینک abrar.balagh.ir ثبت درخواست نمایند. * مبلغانی که اعزام مستمر به یک منطقه تبليغی ندارند با درخواست نهاد فرهنگی منطقه پس از دریافت پیامک از طریق سایت سمتا (ezam.balagh.ir) درخواست اعزام خود را ثبت نمایند. 💠 : * آمادگی و تعهد به اعزام از ۱۴/۰۱/۱۴۰۱ تا ۱۳/۰۲/۱۴۰۱ (به مدت۳۰ روز)؛ * دريافت حکم اعزام صرفاً از يک نهاد تبلیغی امکان پذیر می باشد. * تلبس به لباس مقدّس روحانيت در ايام تبليغي الزامی است. * ثبت درخواست اعزام در سامانه سمتا از ۸ صبح سه شنبه ۱۰/۱۲/۱۴۰۰ آغاز و تا ۱۳/۱/۱۴۰۱ فعال می باشد. * مبلغانی که علاوه بر تبليغ حضوری، در فضای مجازی فعاليت دارند امتيازی درگزارش دهی برای آنها لحاظ می گردد. * گزارش تبليغی و پيگيری تاييد آن (از سوی نهاد درخواست کننده، از طريق ) بلافاصله پس از اتمام تبليغ ارائه گردد. * دراجرای پروتکل های بهداشتی ومصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا با سازمان تبلیغات اسلامی منطقه همکاری و هماهنگی صورت گیرد. * بسته های آموزشی ویژه ماه مبارک رمضان از تاريخ ۱۴۰۰/۱۲/۰۷ الی ۱۵/۰۱/۱۴۰۱ به صورت مجازی به آدرس https://el.balagh.ir قابل دریافت است. 💠 توجه: ۱- مبلغانی که در قم سکونت ندارند در صورت درخواست اعزام به شهرستان محل سکونت خود، اعزام ایشان بدون تسویه خواهد بود. ۲- مبلغانی که شاغل در شهرستان غیر از قم می باشند، اعزام ایشان بدون تسویه خواهد بود.( به استثنای مدرسین حوزه های علمیه و ائمه محترم جمعه به شرط ارائه حکم مرتبط) ۳- اعزام مبلغان فردی به قم بدون تسویه خواهد بود. مبلغان گرامی دقّت و اهتمام لازم را نسبت به جهت دهی محافل به شرح ذيل داشته باشند: ۱- تدبر در قرآن کريم و زيست مومنانه؛ ۲- جايگاه دعا و معنويت در سلامت خانواده و جامعه؛ ۳- مباحث مرتبط با جمعيت و مولفه های اقتدار جمهوری اسلامی؛ ۴- مبانی و مباحث مرتبط با جهاد تبیین؛ ۵- گسترش روح اميد ونشاط اجتماعی؛ ۶- کودکان، فضای مجازی و شبکه­ های اجتماعی؛ ۷- مهدويت و تمدن نوين اسلامی؛ ۸- وحدت و انسجام اسلامی با تاکيد بر مسأله قدس بعنوان مسأله محوری جهان اسلام؛ ۹- استفاده از ظرفيت مواسات و همدلی در تبليغ موثر؛ ۱۰- تبيين شعار سال؛ ۱۱- بهره­ گيری از خلاقيت­های تبليغی با فعال­سازی مساجد و جوانان در برگزاري مراسم محلی ـ خانگی، بزرگداشت خانواده شهداء، مراسم شب­های قدر و مناجات با توجه به شرايط ويژه کرونا؛ ۱۲- تواصی به صبر و تواصی به حق نسبت به ارزش های انقلاب؛ ۱۳- دشمن شناسی، صبر و بصيرت راه غلبه بر دشمن ؛ ۱۴- ايستادگی و مقاومت و عدم اعتماد به دشمن؛ ۱۵- بصيرت افزائی در خصوص انقلاب و دشمنان آن؛ ۱۶- رعايت پروتکلهای بهداشتی مصوب از سوی همه؛ ۱۷- اميد آفرينی با تواصی به حق و صبر؛ ۱۸- توجه به سبک زندگی اسلامی و قرآنی. http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ramadan 1443.pdf
817.2K
جدول مراقبه‌ی رمضانیه 📝اعمال و اذکار ماه رمضان 📿 بالا رفتن عمل و مقبولیت آن، با صحت شرعی خیلی تفاوت دارد. اگر با پایان یافتن ماه مبارک رمضان، در اعمال و کردار شما هیچ گونه تغییری پدید نیامد و راه و روش شما با قبل از ماه صیام فرقی نکرد، معلوم می‌شود روزه‌ای که از شما خواسته‌اند محقق نشده است؛ آنچه انجام داده‌اید روزه عامه حیوانی بوده است. 🖋 امام خمینی قدس سره 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🔹 جدول مراقبه را دانلود کنید و با انجام عمل هر روز، خانه‌ی مربوط را علامت بزنید. 🔹 هر فردی مطابق توان و ظرفیت خود اذکار و اعمال را انتخاب کند و لازم نیست همه‌ی اعمال را انجام دهید. http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
New Microsoft Word Document.pdf
2.57M
ره توشه ماه مبارک رمضان با بیش از پنجاه منبر آماده سی جلسه رهنمود های مقام معظم رهبری حفظه الله در توضیح ادعیه های روزانه ماه مبارک http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔻 کسی که می‌داند یا اطمینان دارد روزه برای او ضرر قابل توجّهی ندارد، هر چند پزشک بگوید ضرر دارد، یا کسی که یقین یا گمان دارد یا احتمال عقلایی می‌دهد که روزه برایش ضرر قابل توجًهی دارد، هر چند پزشک بگوید ضرر ندارد، وظیفه‌اش چیست؟ ▫️تشخیص ضرر داشتن و یا ضرر نداشتن با خود مکلّف است. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔻 اگر بیمار با علم و اعتقاد به ضرر، به امید عدم ضرر به قصد قربت روزه گرفت و بعد کشف شد که روزه برایش ضرر نداشته است، حکم روزه‌اش چیست؟ ▫️آیات عظام امام، خوئی، وحید، تبریزی: روزه‌اش صحیح است. ▫️آیةالله بهحت: احتیاط واجب قضا کند. ▫️آیةالله سیستانی: اگر ضرری که به آن اعتقاد داشته موجب هلاکت با نقص عضو در اعتقادش می‌شده روزه‌اش باطل، وگرنه چنانچه رجاء گرفته باشد روزه‌اش صحیح است‌. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔻 اگر شخص عقیده‌اش این است که روزه برایش ضرر ندارد و بعد از مغرب بفهمد روزه برای او ضرر داشته حکم روزه اش چیست؟ ▫️آیات عظام امام، وحید، زنجانی، نوری: باید قضای آن را بجا آورد. ▫️آیات عظام سیستانی، تبریزی، صافی، فاضل، مکارم: بنا بر احتیاط واجب باید قضای آن را بجا آورد. http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
📝۱۰ توصیه کاربردی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ( مدظله العالی) برای بهره برداری مومنانه از ماه مبارک رمضان http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
برخی چيزهايى كه روزه را باطل می‌كند نه چيز روزه را باطل می‌كند كه برخی از آن‌ها عبارتند از: ۱- خوردن و آشاميدن ۲- دروغ بستن به خدا و پيغمبر(ص) و جانشينان پيغمبر(ع) ۳- رساندن غبار غليظ به حلق ۴- فرو بردن تمام سر در آب ۵- باقى ماندن بر جنابت و حيض تا اذان صبح ۶- اماله كردن با چيزهاى روان ۷- قى كردن 💠 خوردن و آشاميدن: ➖ اگر روزه‌دار عمدا چيزى بخورد يا بیاشامد، روزه او باطل می‌شود، چه خوردن و آشاميدن آن چيز معمول باشد مثل نان و آب، چه معمول نباشد مثل خاك و شيره درخت، چه كم باشد يا زياد. حتى اگر مسواك را از دهان بيرون آورد و دوباره به دهان ببرد و رطوبت آن را فرو برد، روزه او باطل می‌شود مگر آنكه رطوبت مسواك در آب دهان طورى از بين برود كه رطوبت خارج به آن گفته نشود. ➖ اگر موقعى كه مشغول غذا خوردن است بفهمد صبح شده بايد لقمه را از دهان بيرون آورد و چنانچه عمدا فرو برد روزه‌اش باطل است و به دستورى كه بعدا گفته خواهد شد كفاره هم بر او واجب می‌شود. ➖ اگر روزه‌دار سهوا (غيرعمدی) چيزى بخورد يا بياشامد، روزه‌اش باطل نمی‌شود. ➖ احتياط واجب آن است كه روزه‏دار از استعمال آمپولى كه به جاى غذا به كار مى رود خوددارى كند ولى تزريق آمپولى كه عضو را بى حس می‌كند يا به جاى دوا استعمال می‌شود اشكال ندارد. ➖ اگر روزه‏دار چيزى را كه لاى دندان مانده است عمدا فرو ببرد، روزه‌اش باطل می‌شود. كسى كه می‌خواهد روزه بگيرد، لازم نيست پيش از اذان دندانهايش را خلال كند، ولى اگر بداند غذايى كه لاى دندان مانده در روز فرو مى رود، چنانچه خلال نكند و چيزى از آن فرو رود روزه‌اش باطل می‌شود، بلكه اگر فرو هم نرود، بنابر احتياط واجب بايد قضاى آن روز را بگيرد. ➖ فرو بردن آب دهان، اگر چه به‌ واسطه‌ی خيال كردن ترشى و مانند آن در دهان جمع شده باشد، روزه را باطل نمی‌كند. ➖ فرو بردن اخلاط سر و سينه، تا به فضاى دهان نرسيده اشكال ندارد ولى اگر داخل فضاى دهان شود، احتياط واجب آن است كه آن را فرو نبرد. ➖ اگر روزه دار به قدرى تشنه شود كه بترسد از تشنگى بميرد، می‌تواند به اندازه‌اى كه از مردن نجات پيدا كند آب بياشامد، ولى روزه او باطل می‌شود و اگر ماه رمضان باشد بايد در بقيه روز از انجام دادن كارى كه روزه را باطل می‌كند خوددارى نمايد. ➖ جويدن غذا براى بچه يا پرنده و چشيدن غذا و مانند اينها كه معمولا به حلق نمی‌رسد، اگر چه اتفاقا به حلق برسد روزه را باطل نمی‌كند ولى اگر انسان از اول بداند كه به حلق مى رسد چنانچه فرو رود روزه‌اش باطل می‌شود و بايد قضاى آن را بگيرد و كفاره هم بر او واجب است. ➖ انسان نمی‌تواند براى ضعف روزه را بخورد، ولى اگر ضعف او به قدرى است كه معمولا نمی‌شود آن را تحمل كرد خوردن روزه اشكال ندارد. http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🌸 30 سخنرانی با الهام از 30 دعای ماه مبارک رمضان 🌸 نشانه ایمان: ابن سنان می‌گوید: «‌به امام صادق علیه السلام عرض کردم: مؤمن چگونه بداند که مؤمن است؟ امام فرمود: به واسطه تسلیم به امر خدا و راضی بودن بر آنچه که بر او از شادی و غم وارد می‌شود. اشاره از جمله نیازهای اساسی مبلّغان در ارائه سخنرانیهای پر محتوا و مناسب به ویژه در ماه مبارک رمضان، دسترسی به متون پر بار دینی، برای بکارگیری در سخنرانیهای خود می‌باشد. اما گستردگی منابع از یک سو و تداوم مجالس وعظ در ماه مبارک رمضان از سوی دیگر، مبلّغ را در ایجاد تنوع و جذّابیت مطالب با مشکل روبرو می‌سازد. این نوشتار، با توجه به مجال اندکی که دارد، تلاش کرده است با پردازش یک مفهوم از دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان، البته بر خلاف ترتیب موجود در دعاهای روزانه و بلکه براساس نیاز در سخنرانی، مبلّغان محترم را در این راستا، تا حدودی یاری نماید. از این رو می‌کوشد با باز پروری مفهوم مورد نظر و اتخاذ شده از دعا و بررسی جنبه‌های گوناگون آن از زبان آیات، روایات و داستانهای مختلف، این مهم را به انجام رساند، اما به جهت محدود بودن مجال، تحلیل و پرورش مطالب عنوان شده را به عهده خود مبلّغان نهاده تا بر مبنای ذوق سرشار خود، آن را برای روزه داران ماه ضیافت الهی بازگو نمایند. از این رو، این نوشتار از توضیح آیات و احادیث کناره گرفته است. امید است مورد استفاده هر چه بیشتر مبلّغان محترم قرار گیرد. http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🌸 30 سخنرانی با الهام از 30 دعای ماه مبارک رمضان 🌸سخن اول: روزه داری 💠 پاداش روزه داری خداوند متعال برای روزه داران امت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پاداشهایی را در نظر گرفته است. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «‌اُعطِیت اُمَّتی فِی شَهرِ رَمضانَ خَمْساً لَمْ یعْطِهِنَّ اُمّهُ نَبِی قَبْلی أمَّا الواحِدَهُ: فَاِذا کانَ أوّلُ لَیلَهٍ مِنْ شَهرِ رَمَضانَ نَظَرَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ إلَیهِم وَمَن نَظَرَ اللهُ إلَیهِ لَمْ یعَذِّبْهُ أبَداً وَأمَّا الثّانِیهُ: فَإنَّ خُلوفَ أفْواهِهِمْ حینَ یمْسُونَ عِنْدَ اللهِ عَزَّوَجَلَّ أطیبُ مِنْ ریحِ المِسْکِ وَأمَّا الثّالِثَهُ فإنَّ المَلائِکَهَ یستَغْفِرونَ لَهُم فِی لَیلِهِم وَنَهَارِهِم وَأمّا الرّابِعَهُ فإنَّ اللهَ عَزَوَجَلَّ یأمُرُ جَنَّتَهُ اَنْ اسْتَغْفِری وَ تَزَینی لِعِبادی فَیوشَکَ اَنْ یذْهَبَ بِهِمْ نَصبُ الدُّنْیا وَ اَذاها وَ یصیرُوا اِلی جَنَّتی وَکِرامَتی وَأمَّا الْخامِسَهُ فَإذا کانَ آخِرُ لَیلَهٍ غَفَرَ لَهُمْ جَمیعاً فَقَالَ رَجُلٌ فی لَیلَهِ القَدْرِ یا رَسولَ اللهِ؟ فَقالَ: ألَمْ‌تر إلَی العُمّالِ إذا فَرِغُوا مِنْ أعْمالِهِمْ وُفُّّوا؛» (۱) «‌به امت من در ماه رمضان پنج چیز داده شده که به امت هیچ پیغمبری پیش از من داده نشده است. اول: هرگاه شب اول ماه رمضان فرا رسد خداوند به سوی آنان نظر می‌کند و کسی که خدا به او نظر کرده هرگز او را عذاب نمی‌کند. دوم: بوی بد دهان آنان به هنگام غروب در نزد خدا خوشبوتر از بوی مشک است. سوم: ملائکه برای ایشان در شب و روز استغفار می‌کنند. چهارم: خداوند بلند مرتبه به بهشتِ خویش امر می‌کند که برای بندگان من استغفار نموده و خود را برای آنان تزیین کن. پس چه نزدیک است که سختیها و اذیتهای دنیا، آنها را [در خود فرو‍] ببرد و به سوی بهشت من و کرامت من بروند. پنجم: هرگاه شب آخر فرا رسد، خداوند همه آنان را می‌آمرزد. مردی گفت: یا رسول الله] آیا] در شب قدر [این گونه می‌شود؟] پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: [خیر] مگر ندیده‌ای که کارگران هر گاه کارشان تمام شود، مزد به آنها می‌دهند؟» اندرون از طعام خالی دار تا در او نور معرفت بینی تهی از حکمتی به علت آن که پُری از طعام تا بینی 💠 شرط روزه داری راستین قال جعفر بن محمد علیهما السلام: «‌إذا صُمتَ فَلْیصُمْ سَمعُکَ وَبَصَرُکَ وَشَعْرُکَ وَعَدَّدَ أشیاءَ غَیرَ هَذا وَقالَ لاتَکونَنَّ یومَ صَومِکَ کَیومِ فِطْرِکَ؛ (۲) هر گاه روزه گرفتی پس باید گوش و چشم و موی تو نیز روزه باشد. امام چیزهای دیگری نیز غیر از اینها را برشمرد و فرمود: نباید روزی که روزه هستی با روزی که روزه نیستی یکسان باشد.» ‌ قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «‌رُبَّ قائِمٍ حَظَُّهُ مِنْ قِیامِهِ السَّهْرُ وَرُبَّ صائِمٍ حَظُّهُ مِن صِِیامِهِ الْعَطَشُ؛ (۳) چه بسا شب زنده‌داری که بهره‌اش از شب زنده داری‌اش فقط شب بیداری است و چه بسا روزه‌داری که بهره-اش از روزه‌داری، فقط تشنگی است.» ‌ 💠 رمضان؛ میدان مسابقه امام مجتبی علیه السلام در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان از کنار جماعتی که مشغول خنده و شوخی بودند عبور کردند. حضرت با ناراحتی به آنها فرمود: «‌خدا ماه رمضان را میدان مسابقه بندگان قرار داده است. دسته‌ای گوی سبقت می‌ربایند و پیروز می‌شوند و تعدادی هم از دیگران عقب می‌مانند و سرافکنده می‌شوند. عجیب است در روزی که پیشی گیرندگان پیروز شده‌اند و عقب ماندگان زیانکار گردیده‌اند، جمعی به شوخی و خنده مشغولند. به خدا سوگند اگر پرده در افتد، امروز نیکوکار، مشغول پاداش خود و عقب افتاده، گرفتار بدیهای خود است و برای احدی فرصتی جهت شوخی و لهو و لعب باقی نمی‌ماند.» (۴) ادامه دارد👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🌸 30 سخنرانی با الهام از 30 دعای ماه مبارک رمضان 🌸سخن دوم: همنشینی با قرآن 💠 ضرورت و اهمیت قرآن ۱. رهبری قرآن: عن رسول الله صلی الله علیه و آله أنَّه قالَ: «‌عَلَیکُمْ بِالْقُرآنِ فَاتَّخِذُوهُ إماماً وَقَائِداً (۵) ؛ بر شما باد قرآن! پس قرآن را پیشوا و راهنمای خود قرار دهید. ۲. برتری قرآن: عَن رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه و آله أنَّهُ قالَ: «‌فَضْلُ القُرآنِ عَلَی سائِرِ الکَلامِ کَفَضْلِ اللهِ عَلَی خَلْقِهِ؛ (۶) برتری قرآن بر سایر سخنها مانند برتری خداست بر آفریدگانش.» ‌ ۳. شیرینی گفتار قرآن: عن الامام علی علیه السلام أنَّهُ قالَ: «‌تعَلَّمُوا کِتابَ اللهِ تَبارَکَ وَتَعالَی فَإنَّهُ أحْسَنُ الحَدیثِ وَأبلَغُ المَوعِظَهِ وَتَفَقَّهوا فیهِ فَإنَّهُ رَبیعُ القُلوبِ وَاسْتَشْفُوا بِنُورِهِ فَإنَّهُ شِفاءٌ لِما فی الصُّدُورِ وَأحْسِنُوا تِلاوَتَهُ فَإنَّهُ أحْسَنُ القِصَصِ؛ (۷) کتاب پروردگار پاک و بلند مرتبه را فرا گیرید که همانا آن نیکوترین سخن و رساترین موعظه است. و درآن تفکر کنید که همانا قرآن بهار دلهاست و از نورانیتش شفاء بخواهید که همانا قرآن شفای دلهاست و تلاوتش را نیکو کنید که برترین قصه‌ها [در آن] است.» ‌ ۴. جامعیت قرآن: عن امیر المؤمنین علیه السلام أنَّهُ قالَ: «‌مَنْ أرادَ عِلْمَ الاوَّلینَ وَالاخِرِینَ فَلْیثَوِّرِ القُرآنَ؛ (۸) هر که می‌خواهد دانش پیشینیان و آیندگان را فرا گیرد در قرآن دقیق شود.» ‌ 💠 دستاورد همنشینی با قرآن ۱. کفاره گناهان: عن رسول الله صلی الله علیه و آله أنَّهُ قالَ: «‌عَلَیکَ بِقِراءَهِ القُرآنِ فَإنَّ قِرائَتَهُ کَفّارَهٌ لِلذُّنوبِ وَسِتْرٌ فی النَّارِ وَأمَانٌ مِنَ العَذابِ؛ (۹) بر تو باد قرا‌‌ئت قرآن زیرا که خواندن قرآن کفاره گناهان و پوششی از آتش [دوزخ] و ایمنی از عذاب است.» ‌ ۲. دوری از فساد و زشتی: عن رسول الله صلی الله علیه و آله أنَّهُ قالَ: «‌یا بُنَی! لاتَغْفُلْ عَن قِراءَهِ القُرآنِ فَإنَّ القُرآنَ یحیی القُلُوبَ وَینْهی عَنِ الفَحشَاءِ وَالمُنْکَرِ؛ (۱۰) فرزندم! از خواندن قرآن غافل مشو که قرآن دلها را زنده می‌کند و [انسان را‍ [از زشتی و بدی دور می‌دارد.» ‌ 💠 همنشین قرآن یکی از همراهان حضرت امام خمینی قدس سره در نجف اظهار داشت: «‌ایشان هر روز ده جزء از قرآن را در ماه مبارک رمضان تلاوت می‌کرد.» ‌ ادامه دارد👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🌸 30 سخنرانی با الهام از 30 دعای ماه مبارک رمضان 🌸سخن سوم: رضای الهی 💠 اهمیت رضا به قضای الهی ۱. داناترین مردم: عَنِ الصّادق علیه السلام قالَ: «‌اِنَّ أعْلَمَ النّاسِ بِاللهِ أرضاهُم بقَضاءِ اللهِ؛ (۱۱) به راستی د اناترین مردم نسبت به خدا، راضی‌ترین آنهاست به قضای خدا.» ‌ ۲. رکن ایمان: قالَ أمیرُ المؤْمِنین علیه السلام: «‌لِلایمانِ أربَعَهُ أرْکانٍ: الرِّضا بِقَضاءِ اللهِ وَالتّوکُّلُ عَلَی اللهِ وَتَفویضُ الأمْرِ إلَی اللهِ وَالتَّسلیمُ لامْرِ اللهِ؛ (۱۲) ایمان چهار رکن دارد: رضا به قضای الهی، توکل بر خدا، واگذاری امور به خدا و تسلیم شدن در برابر فرمان خدا.» ‌ ۳. شناخت کامل خدا: عن ابی الحسن الاوّل علیه السلام قال: «‌ینْبَغی لِمَن عَقَلَ عَنِ اللهِ أنْ لایستَبْطِئَهُ فی رِزْقِهِ وَلایتَّهِمَهُ فی قَضَاءِهِ؛ (۱۳) سزاوار است هر که خدای را شناخته است او را در رساندن روزی‌اش به کندی منسوب ندارد و او را در حکم و قضایش متهم نسازد.» ‌ ۴. در زمره صدیقین: عن الصادق علیه السلام، قال: قالَ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ عَبدِی المُؤمِنَ لا أُصَرِّفُهُ فی شَیءٍ إلاّ جَعَلْتُهُ خَیراً لَهُ فَلْیرْضِ بِقَضائِی وَلْیصْبِرْ عَلَی بَلائی وَلْیشْکُر نَعْمائی أکتُبُهُ یا مُحَمَّدُ مِنَ الصِّدِّیقِینَ عِنْدی؛ (۱۴) خداوند بلند مرتبه فرموده است: بنده مؤمنم را به سوی هیچ چیزی نگردانم مگر آنکه آن را خیر او سازم؛ پس باید به قضایم راضی باشد و بر بلایم صبر کند و نعمتهایم را شکر گزارد.‌ای محمد! [نام] او را در زمره صدیقین نزد خودم می‌نویسم.» ‌ ۵. نشانه ایمان: ابن سنان می‌گوید: «‌به امام صادق علیه السلام عرض کردم: مؤمن چگونه بداند که مؤمن است؟ امام فرمود: «‌بِالتَّسلیمِ لِلهِ وَالرِّضا فیما وَرَدَ عَلَیهِ مِنْ سُرُورٍ أوْ سَخَطٍ؛ (۱۵) به واسطه تسلیم به امر خدا و راضی بودن بر آنچه که بر او از شادی و غم وارد می‌شود.» ما را خواهی زخویشتن دست بشوی خود را یله کن پس آنگهی ما را جوی *** تا شعله عشق تو بر افروخته شد جان و دل عشاق همه سوخته شد آن را که دلش به وصلت افروخته شد از هر دو سرای چشم او دوخته شد 💠 تقدم رضای خدا روزی جمعی از شیعیان به خانه امام باقر علیه السلام آمدند. آن روز یکی از فرزندان امام به شدت بیمار و بستری بود و این مسئله سبب ناراحتی امام شده بود؛ به گونه‌ای که مهمانان، نگران حال امام شدند و با خود گفتند اگر حادثه‌ای برای فرزند امام رخ دهد حتماً از شدت ناراحتی برای او اتفاقی می‌افتد. چندی نگذشت که صدای شیون زنان از اتاق مجاور بلند شد و امام سراسیمه داخل اتاق رفت. همگی دانستند که فرزند حضرت از دنیا رفته است. آنها بیشتر نگران حال امام شدند، اما وقتی آن حضرت از اتاق بیرون آمد، برخلاف انتظار، او را نگران نیافتند. علت را از او پرسیدند. وی در پاسخ فرمود: «‌ما نیز دوست داریم که عزیزانمان در سلامتی به سر برند، امّا وقتی که امر خداوند نازل شد، رضای او را بیشتر دوست می‌داریم و تسلیم امر او می-شویم.» (۱۶) ادامه دارد👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🌸 30 سخنرانی با الهام از 30 دعای ماه مبارک رمضان 🌸سخن چهارم: پرهیز از نادانی 💠 اهمیت و ضرورت خردورزی ۱. لزوم دوری از اندیشه‌های نادرست: عن علی بن الحسین علیهما السلام: قال: «‌عَجِبتُ لِمَن یتَفَکَّرُ فی مَأکولِهِ کَیفَ لایتََفَکَّرُ فی مَعقولِهِ فَیجَنِّبُ بَطنَهُ مَا یؤْذیهِ وَیودِعُ صَدرَهُ ما یریدُ؛ (۱۷) در شگفتم از کسی که در آنچه می‌خورد، می‌اندیشد اما دراندیشه‌های خود دقت نمی‌کند. شکمش را از غذای ناسالم دور می‌کند، اما اندیشه‌اش را در برابر آنچه می‌خواهد رها می‌کند.» ۲. خردمندی، راهنمای به سوی نیکیها: عن الامام زین العابدین علیه السلام، قال: «‌اَلْعَقْلُ دَلیلُ الخَیرِ وَالهَوی مَرکَبُ المَعاصِی وَالفِقْهُ وِعاءُ العَمَلِ وَالدُّنیا سُوقُ الآخِرَه؛ (۱۸) عقل [مداری و خردمندی] راهنما به سوی نیکیها است و هوای نفس مرکب گناهان، و فهم، ظرف عمل و دنیا، بازار آخرت است.» ‌ 💠 آثار خردورزی ۱. نیک حالی: عن الصادق علیه السلام أنَّهُ قَالَ: قالَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه وآله: «‌إذا عَلِمْتُمْ مِنْ رَجُلٍ حَسُنَ حالُهُ فَانْظُروا فی حُسْنِ عَقلِهِ فَإنَّما یجْزَی الرَّجُلُ بِعَقْلِهِ؛ (۱۹) هرگاه از نیک حالی مردی مطلع شدید در نیکویی خردش نظر کنید، چه اینکه مرد به سبب خردش پاداش می‌گیرد.» ‌ ۲. تصدیق نکردن هر سخنی: عن الصادق علیه السلام أنَّهُ قالَ: «‌إذا أرَدتَ أنْ تَختَبِرَ عَقلَ الرَّجُلِ فِی المَجلِسِ الواحِدِ فَحَدِّثْهُ فی خِلالِ حَدیثِکَ بِما لاتَکُونُ فَإنْ أنکَرَهُ فَهُوَ عاقِلٌ وَإنْ صَدَّقَهُ فَهُوَ أحمَقٌ؛ (۲۰) هرگاه خواستی در یک مجلس، مردی را در خردمندی‌اش بیازمایی، در بین گفتگویت با او، از چیزی که نباید بشود، خبر ده (مطلب غیر منتظره‌ای بگو). پس اگر آن را انکار کرد، عاقل است و اگر آن را تصدیق نمود، احمق است.» ‌ ادامه دارد👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🌸 30 سخنرانی با الهام از 30 دعای ماه مبارک رمضان 🌸سخن پنجم: شکر گزاری 💠 اهمیت شکرگزاری ۱. رمز دستیابی به نعمتهای الهی: عن رسول الله صلی الله علیه و آله قال: «‌إنَّ لِلنِّعَمِ أوابِدٌ کَأوَابِدِ الوَحشِ فَقَیدُوها بِالشُّکرِ؛ (۲۱) نعمتهای الهی فرار کننده هستند همان طوری که حیوانات وحشی فرار می‌کنند؛ پس آنها را با شکرگزاری به دام اندازید.» ‌ ۲. تقدم شکرگزار: عن النبی صلی الله علیه و آله قال: «‌أوَّلُ مَن یدعی إلی الْجَنَّهِ الْحَمّادُونَ الَّذینَ یحْمَدُونَ اللهَ فِی السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ؛ (۲۲) نخستین کسانی که به بهشت خوانده می‌شوند، بسیار حمد کنندگانند؛ [یعنی،] کسانی که پروردگار خود را در شادمانی و اندوه شکر می‌گزارند.» ‌ 💠 پیامبر صلی الله علیه و آله و "شکر" در احوال پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نگاشته‌اند: برای شکرگزاری به درگاه پروردگار آن قدر به نماز و عبادت نیمه شب می‌ایستاد که چهره‌اش زرد و پاهایش ورم می‌کرد. روزی شخصی (عایشه) به آن حضرت عرض می‌کند: چرا خود را این قدر به زحمت می‌اندازید؟ در پاسخ می‌فرماید: «‌أفَلا أکُونُ عَبْداً شَکُوراً؛ (۲۳) آیا بنده شکرگزار خداوند نباشم.» ‌ 💠 آسیب پرهیز از شکرگزاری عن رسول الله صلی الله علیه وآله قال: «‌أسْرَعُ الذُّنُوبِ عُقُوبَهً کُفرانُ النِّعْمَهِ؛ (۲۴) سریع‌ترین گناهان از نظرعقوبت [و کیفر] کفران نعمت است.» ‌ شکر نعمت، نعمتت افزون کند کفر، نعمت از کفت بیرون کند ادامه دارد👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🌸 30 سخنرانی با الهام از 30 دعای ماه مبارک رمضان 🌸سخن ششم: غفلت 💠 پیامدهای دنیایی ۱. زندگانی دشوار و سخت: خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: «‌وَمَن أعرَضَ عَن ذِکری فَإنَّ لَهُ مَعیشَهً ضَنْکاً»؛ (۲۵) «‌و هر کس از یاد من روی گرداند، زندگی دشواری خواهد داشت.» ‌ ۲. همنشینی با شیطان: خداوند می‌فرماید: «‌وَمَنْ یعْشُ عَنْ ذِکرِ الرَّحمَنِ نُقَیضُ لَهُ شَیطاناً فَهُوَ لَهُ قَرینٌ»‌؛ (۲۶) «‌هر کس از یاد خداوند دوری کند، شیطانی را بر او مسلط می‌کنیم تا همنشین او گردد.» ‌ ۳. قدرت شیطان بر وسوسه: عن الصادق علیه السلام أنَّهُ قالَ: «‌لایتَمَکَّنُ الشَّیطانُ بِالوَسوَسَهِ عَنِ العَبدِ إلاّ وَقَد أعْرَضَ عَن ذِکرِ اللهِ وَاسْتَهَانَ بِاَمرِهِ وَسَکَنَ اِلی نَهیهِ وَنَسِی إطِّلاعَهُ عَلَی سِرِّهِ؛ (۲۷) شیطان در کار وسوسه بنده، توانایی نمی‌یابد مگر آنکه وی از یاد خدا روی بگرداند و دستورش را سبک بشمارد و خاطرش از آنچه نهی فرمود آسوده باشد [و هراسی نداشته باشد] و فراموش کند که خدا رازش را می‌داند.» ‌ ۴. قساوت قلب: عن الباقر علیه السلام أنَّهُ قالَ: «‌إیاکَ وَالغَفلَهَ فَفیها تَکُونُ قَساوَهُ القَلبِ؛ (۲۸) از غفلت بپرهیز که در آن سنگدلی و قساوت قلب است.» ‌ ۵. تباهی اعمال: عن امیر المؤمنین علیه السلام أنَّهُ قالَ: «‌إیاکَ وَالغَفْلَهَ فَإِنَّ الْغَفْلَهَ تُفسِدُ الاعْمالَ؛ (۲۹) از غفلت دوری کن چرا که غفلت اعمال را فاسد و تباه می‌گرداند.» ‌ ۶. نادانی و جهل: عن أمیر المؤمنین علیه السلام أنَّه قال: «‌مَن غَفَلَ جَهِلَ؛ (۳۰) هر کس غفلت ورزد نادان می‌ماند.» ‌ 💠 پیامدهای اخروی ۱. نابینایی در روز محشر: «‌وَنَحشُرُهُ یومَ القِیامَهِأعْمی»؛ (۳۱) روز قیامت نابینا محشورش می‌کنیم.» ‌ ۲. حسرت و اندوه در روز قیامت: قال ابو بصیر قال ابو عبد الله علیه السلام: «‌مَا اجْتَمَعَ قَومٌ فی مَجْلِسٍ لَمْ یذْکُرُوا اللهَ وَلَم یذکُرُونَا إلاّ کانَ ذلکَ المَجلِسُ حَسرَهً عَلَیهِم یومَ القِیامَهِ؛ (۳۲) هیچ گروهی نیست که در مجلسی گرد هم آیند و خدا را یاد نکنند و ما را یاد نکنند مگر آنکه آن مجلس در روز قیامت سبب حسرت و اندوه آنها خواهد گردید.» ‌ ۳. فراموشی در قیامت: «‌نَسُوا اللهَ فَنَسِیهُم»؛ (۳۳) «‌خدا را فراموش کردند، پس خدا هم آنان را فراموش نمود.» ‌ ۴. عذاب دردناک الهی: «‌وَالَّذینَ هُم عَن آیاتِنا غَافِلُونَ * اُولئِکَ مَأْویهُمُ النَّارُ بِما کَانُوا یکْسِبُونَ»؛ (۳۴) «‌وهمانان که از آیات ما غافلند، اینان به خاطر کار و کردارشان، جایگاهشان دوزخ است.» ‌ 💠 عاقبت پیروی از شیطان نوشته‌اند روزی چهار نفر تابوتی را بر دوش گرفته بودند و از میان جمعیت عبور می‌دادند و مردم نیز به سوی تابوت او زباله و آب دهان می‌انداختند. کسی پرسید جریان چیست؟ گفتند: این میت سالها تنها مؤذن مسجد شهر بود. در خانه‌های اطراف مسجد، زنی مسیحی، تنها زندگی می-کرد و او روزی هنگام اذان گفتن، چشمش به او می‌افتد و شیطان او را وسوسه می‌کند. او نزد زن مسیحی رفته و از او خواستگاری می‌کند، اما زن نمی‌پذیرد و می‌گوید: فقط در صورتی که او دست از اسلام بردارد حاضر به ازدواج است و می‌گوید وی باید «‌زُنّار» (۳۵) ببندد. مؤذن نیز قبول می‌کند؛ زنار می‌بندد و شراب می‌نوشد و روزی که قصد آن زن را می‌نماید، زن به وعده خود عمل نکرده و از دست او فرار می‌کند. مؤذن از دیوار خانه زن بالا می‌رود اما با گردن به زمین می‌افتد و می‌میرد و اکنون نیز مردم او را این گونه تشییع می‌کنند. (۳۶) ادامه دارد👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔻 آیا چکاندن قطره در چشم یا گوش یا بینی مبطل روزه است؟ 💠 قطره بینی: ▫️ آیات عظام امام، سیستانی، مکارم، بهجت: اگر به حلق برسد روزه را باطل می‌کند. 💠 قطره چشم و گوش: 🔸 طعم یا بویش به حلق برسد: ▫️ آیات عظام امام، خوئی، سیستانی، مکارم، بهجت: روزه را باطل نمی‌کند. 🔸 عینش به حلق برسد بدون استهلاک: ▫️ آیات عظام امام، خوئی، سیستانی: روزه را باطل نمی‌کند. ▫️ آیةالله بهجت: روزه را باطل می‌کند. ▫️ آیةالله مکارم: بنا بر احتیاط واجب روزه را باطل می‌کند. http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🌸 30 سخنرانی با الهام از 30 دعای ماه مبارک رمضان 🌸 ✅ سخن هفتم: ذکر خدا 💠 اهمیت و ضرورت ذکر خدا ۱. شایستگی افراط در ذکر و یاد خداوند: «‌یا أیهَا الَّذینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللهَ ذِکْراً کثیراً»؛ (۳۷) «‌ای کسانی که ایمان آورده‌اید خدا را بسیار یاد کنید.» ‌ ۲. ذکر خدا در همه حالات: «‌وَاذْکُرْ رَبَّکَ فی نَفسِکَ تَضَرُّعاً وَخِیفَهً»؛ (۳۸) «‌پروردگارت را در نفس خود از روی زاری و ترس یاد کن.» ‌ ۳. ذکر خدا در هر شکل: «‌اَلَّذینَ یذکُرُونَ اللهَ قِیاماً وَقُعُوداً وَعَلَی جُنُوبِهِم وَیتَفَکَّرُونَ فی خَلقِ السَّموات وَالاَرْضِ» (۳۹) ؛ «‌کسانی که خداوند را یاد می‌کنند درحالی که ایستاده، نشسته و خوابیده‌اند و در خلقت آسمانها و زمین تفکر می‌کنند.» ‌ 💠 آثار ذکر خدا ۱. آرامش دلها: «‌ألا بِذِکْرِ اللهِ تَطمَئِنُّ القُلوبُ» (۴۰) ؛ «‌آگاه باشید که با یاد خدا دلها آرام می‌گیرد.» ‌ ۲. نیکو شدن اعمال: عن امیر المؤمنین علیه السلام أنَّهُ قالَ: «‌مَنْ عَمَرَ قَلبَهُ بِدَوامِ ذِکْرِهِ حَسُنَتْ أفْعالُهُ فِی السِرِّ وَالجَهْرِ (۴۱) ؛ هر کس دلش را به دوام یاد خداوند معمور دارد، رفتار و کردارش در پنهان و آشکار نیکو می-شود.» ‌ ۳. دژی مستحکم در برابر شیطان: عن النبی صلی الله علیه و آله أنَّهُ قالَ: «‌ذِکرُ اللهِ عَلَمُ الایمانِ وَبُرْءٌ مِنَ النِّفاقِ وَ حِصْنٌ مِنَ الشَّیطانِ وَحِرزٌ مِنَ النَّارِ؛ (۴۲) یاد خدا نشانه ایمان و بیزاری از نفاق و حصاری محکم در برابر شیطان وحافظی است از آتش.» ‌ ۴. مغفرت و حسنات: عن النبی صلی الله علیه و آله أنَّهُ قالَ: «‌مَن ذَکَرَ اللهَ فِی السُّوقِ مُخلِصاً عِندَ غَفلَهِ النّاسِ وَشُغْلِهِم بِما فیه کَتَبَ اللهُ لَهُ ألفَ حَسَنَهٍ وَیغفِرُ اللهُ لَهُ یومَ القِیامَهِ مَغْفِرَهً لَمْ تَخطُرْ عَلَی قَلبِ بَشَرٍ؛ (۴۳) هر کس از روی اخلاص، خدا را در بازار آن هنگام که مردم از یاد خدا غافلند و به کار خویش مشغول‌اند، یاد نماید، خدا برایش هزار حسنه می‌نویسد و در روز قیامت او را می‌آمرزد به گونه‌ای که به قلب هیچ کسی خطور نکرده است.» ‌ ۵. تبدیل شدن گناهان به حسنات: عن النبی صلی الله علیه وآله أنَّهُ قالَ: «‌مَا جَلَسَ قَومٌ یذکُرُونَ اللهَ إِلاّ ناداهُم مُنادٍ مِنَ السَّماءِ قُومُوا فَقَد بُدِّلَتْ سَیئاتِکُمْ حَسَناتٍ وَغَفَرتُ لَکُم جمیعاً؛ (۴۴) هر گروهی برای یاد خدا در مجلسی بنشینند، یک منادی از آسمان به آنها ندا می‌دهد که برخیزید، گناهان‌تان تبدیل به حسنات گردیده و همه شما را بخشیدم.» ‌ دوش مرغی به صبح می‌نالید عقل و صبرم ببرد و طاقت و هوش یکی از دوستان مخلص را مگر آواز من رسید به گوش گفت باور نداشتم که تو را بانگ مرغی چنین کند مدهوش گفتم این شرط آدمیت نیست مرغ تسبیح گوی و من خاموش 💠 کاخ بهشتی رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «‌ [در شب معراج] وقتی به عرش خدا رفتم وارد بهشت برین شدم. در آنجا فرشتگانی را دیدم که با خشتهای طلا و نقره ساختمانی بزرگ می‌سازند، ولی گاهی دست از کار می-کشند. از آنان پرسیدم: چرا این چنین می‌کنید؟ گفتند: هر گاه به ما خشتهای این ساختمان برسد مشغول ساختن می‌شویم و هر گاه نرسد دست از کار می‌کشیم. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: این خشتها چیستند؟ عرض کردند: سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اکبر. وقتی که مؤمن این ذکرها را می‌گوید، ما ساختمان را برای او می‌سازیم و وقتی که ساکت می‌شود ما نیز از کار دست می‌کشیم.» (۴۵) ادامه دارد👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🌸 30 سخنرانی با الهام از 30 دعای ماه مبارک رمضان 🌸سخن هشتم: عاقبت به خیری 💠 عوامل عاقبت به خیری ۱. تفکر و اندیشه: عن امیر المؤمنین علیه السلام أنَّهُ قالَ: «‌مَن کَثُرَتْ فِکرُهُ حَسُنَتْ عاقِبَتُهُ؛ (۴۶) هر کس زیاد تفکر کرد عاقبت به خیر می‌شود.» ‌ ۲. تقدم اندیشه بر عمل: عن امیر المؤمنین علیه السلام أنَّهُ قالَ: «‌إذا قَدِمْتَ الفِکرَ فی جَمیعِ أفعالِکَ حَسُنَتْ عَوَاقِبُکَ؛ (۴۷) هر گاه تفکرکردن را بر همه کارهایت مقدم کردی، عاقبت کارهای تو نیکو خواهد شد.» ‌ ۳. توبه: بازگشت از گناهان و جبران اعمال زشت گذشته توفیقی الهی است که سبب غرق نشدن فرد در منجلاب گناه، و در نتیجه عاقبت به خیری می‌شود. عن رسول الله صلی الله علیه وآله أنَّهُ قالَ: «‌إنَّ مِنْ سَعادَهِ المَرْءِ أَنْ یطُولَ عُمْرُهُ وَیرْزُقَهُ اللهُ الاِنابَهَ؛ (۴۸) همانا از نیک بختی آدمی است که عمرش دراز گردد و خدا به او توفیق توبه دهد.» ‌ 💠 ارزش عاقبت نیک عن امیر المؤمنین علیه السلام أنَّهُ قالَ «‌مَکْرُوهٌ تُحْمَدُ عاقِبَتُهُ خَیرٌ مِنْ مَحْبُوبٍ تُذَمُّ مَغْبَتُهُ؛ (۴۹) کار مورد کراهتی که عاقبتش ستایش شود بهتر از کار دوست داشتنی است که عاقبت آن مورد مذمت است.» ‌ 💠 دوری از گناه و عاقبت به خیری روزی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از محلی می‌گذشتند که فرمودند: «‌اینک شخصی نزد ما می‌آید که سه روز است شیطان با او ارتباطی نیافته است.» عربی سوار بر شتر از دور نمایان شد. نزدیک آمد و گفت: پیامبر صلی الله علیه و آله کیست؟ حضرت را به او نشان دادند. عرض کرد:‌ای رسول خدا! اسلام را به من بیاموز! پیامبر صلی الله علیه و آله شهادتین را به او آموخت و فرمود: «‌باید نمازهای پنج گانه را بخوانی، روزه بگیری، حج به جای آوری، زکات بدهی و غسل جنابت به جای آوری.» ‌ مرد پذیرفت و با کاروان پیامبر صلی الله علیه و آله همراه شد. اما کمی عقب افتاد. پیامبر صلی الله علیه و آله متوجه شد و از حال او جویا گردید. کسی به جستجوی او رفت و دید که پای شترش در گودالی فرو رفته و بر زمین خورده و از دنیا رفته است. پیامبر صلی الله علیه و آله او را غسل و کفن نمود و در حالی که عرق از پیشانی مبارکش می‌چکید، فرمود: «‌این مرد در حال گرسنگی از دنیا رفت و ایمانش هرگز به کفر آلوده نشد و با عاقبتی نیکو از زندگانی دنیا رخت بر بست. او وارد بهشت شد و از میوه‌های بهشتی خورد و حوریان بهشتی به استقبالش آمدند.» (۵۰) ادامه دارد👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d