eitaa logo
منبرطلاب
19.7هزار دنبال‌کننده
217 عکس
67 ویدیو
65 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم #منبر در فضای #مجازی #ویژه_طلاب_و_مبلغین اخبار استخدامی ادمین @talabe_admin کانال شخصی است کانون تبلیغاتی پربازده منبر http://eitaa.com/joinchat/1201668109Cc875229ef3
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مقام انسان منبر ده دقیقه ای 🕙 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرِین‏ روزها فکر من این است و همه شب سخنم که چرا غافل از احوال دل خویشتنم از کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود به کجا می روم آخر ننمایی وطنم مانده ام سخت عجب کز چه سبب ساخت مرا یا چه بود است مراد وی از این ساختنم جان که از عالم علوی است یقین می دانم رخت خود باز بر آنم که همان جا فکنم مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک دو سه روزی قفسی ساخته اند از بدنم ای خوش آن روز که پرواز کنم تا بر دوست به هوای سر کویش پر و بالی بزنم کیست در گوش که او می شنود آوازم یا کدام است سخن می نهد اندر دهنم من به خود نامدم این جا که به خود باز روم آن که آورد مرا باز برد در وطنم 🔲مقدمه ؛ اهمیت شناخت مقام انسان توصیه های موکد خداوند و حضرات معصومین تفکر در آفرینش بوده است چنانچه مولای متقیان امیرمومنان (ع) در سخنی بسیار عمیق و دقیق می‌فرماید: «رَحِمَ اللهُ اِمرَءً عَلِمَ مِن اَینَ وَ فِی اَینَ وَ اِلی اَین» خداوند رحمت كند كسی را كه دانست از كجا آمده است ودر كجاست وبه كجا می رود.۱ تفکر در آفریش انسان دارای آثار و برکات فراون می‌باشد یکی از نتایج قهری تفکر در آفرینش انسان رهنمون شدن به «کرامت انسان» می‌باشد . و این اهمیت زمانی تشدید می شود که بدانیم انسان شناسی مقدمه خداشناسی است که در حدیث معروف شنیده ایم که؛ «مَن عَرَفَ نَفسَه فَقَد عَرَف رَبَّه»۲ 🔷نگاهی به واژه انسان ،بشر و آدم اگر چه هر سه کلمه انسان،بشر و آدم به یک معنا به کار می رود اما باید توجه کنیم که کلمه آدم اسم شخص است و به حضرت آدم(ع) اشاره دارد اما تفاوت معنایی چندانی بین لفظ انسان و بشر وجود ندارد. این دو از الفاظ مترادف هستند که هر دو بر یک معنا دلالت دارند؛ ولی برخی از اهل لغت بین این دو قائل به تفاوت و فرق اندکی شده‌اند و می‌گویند آدمی را نسبت به فضایل و کمالات و استعدادهای درونی‌اش انسان، و نسبت به جسد و ظاهر بدن و شکل ظاهرش بشر می‌گویند. چنانچه نویسنده کتاب ناسخ التواریخ به حدیثی از حضرت علی (ع) اشاره دارد که می تواند موید همین معنا باشد که قبل از حضرت آدم بشرهایی بوده اند که شباهت هایی به انسان داشته اند اما از نظر کمالات و مقام خلیفه اللهی فاقد ویژه‌گیهای انسان کنونی بوده اند . 🔳مقام تکوینی و تحصیلی انسان مقام و كرامت انسان دو نوع است: ➖ یكی كرامت حصولی است كه این كرامت با اختیار خود انسان نیست. از طرف خداوند متعال به انسان كرامت داده شده است. خداوند متعال انسان را در احسن تقویم خلق نموده و انسان خلیفه خداوند متعال و مسجود ملائكه است و برای انسان قانون آسمانی وضع شده است و انسان رهبر معصوم دارد. انسان با استعداد فوق‌العاده، گل سرسبد مخلوقات است. خداوند متعال معلم انسان است. خداوند در سوره علق می‌فرماید: «عَلَّمَ الْانسَانَ مَا لَمْ یعْلَمْ.» و به انسان آنچه را نمى‏دانست یاد داد. انسان خود عالمی بزرگ است. انسان اشرف مخلوقات وامین الهی و مظهر صفات خداوند متعال و آینه تمام نمای پروردگارمتعال است. انسان مقصود و منظور الهی است و موجودی باقی و ابدی است. خداوند در آفرینش هیچ مخلوقی به خودش تبریك نگفته است. فقط برای خلقت انسان تبریك گفته است. «فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الخَالِقِینَ». پس بزرگ است خدایى كه بهترین آفرینندگان است‏. ➖دوم كرامت تحصیلی است كه خود انسان با مراقبت و ریاضت و با تهذیب نفس به آن مقام می‌رسد كه همان مقام تقوی است. «إِنَّ أَكْرَمَكمُ‏ْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَئكُمْ». گرامى‏ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست. ‏ لازمه این كه انسان از زندگی حیوانی خارج شود وزندگی انسانی اختیار كند، این است كه از اصول معین و مشخّص پیروی كند و از چهارچوب آن اصول خارج نشود، خودش را نگهداری كند. این همان تقوی است كه خداوند متعال در قرآن مجید در 238 مورد از آن سخن می‌گوید و در 69 مورد آن امر به تقوی می‌كند. مثلاً می‌فرماید: «فَاتَّقُواْ اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ». پس تا مى‏توانید تقواى الهى پیشه كنید.این نشان‌گر عظمت و اهمّیت تقوی نزد پروردگار عالم است. در نهج‌البلاغه علاوه بر یك خطبه‌ی مفصّل درباره افراد با تقوی واوصاف متقین در زمینه تقوی و تجلیل از آن سخنان فراوانی گفته شده است. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔶شعر ؛ (سعدی : ) تن آدمی شریف است به جان آدمیت نه همین لباس زیباست نشان آدمیت اگر آدمی به چشم است و دهان و گوش و بینی چه میان نقش دیوار و میان آدمیت خور و خواب و خشم و شهوت شغب است و جهل و ظلمت حیوان خبر ندارد ز جهان آدمیت به حقیقت آدمی باش وگرنه مرغ باشد که همین سخن بگوید به زبان آدمیت مگر آدمی نبودی که اسیر دیو ماندی که فرشته ره ندارد به مکان آدمیت اگر این درنده‌خویی ز طبیعتت بمیرد همه عمر زنده باشی به روان آدمیت رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند بنگر که تا چه حد است مکان آدمیت طیران مرغ دیدی تو ز پای‌بند شهوت به در آی تا ببینی طیران آدمیت 🔳توصیفهای دوگانه قرآن در باره انسان قرآن کریم آیات فراوانی را به انسان و بیان اوصاف و ویژگی‏های او اختصاص داده است. در برخی از این آیات، عالی‏ترین ثناها و ستایش‏ها درباره انسان به کار رفته و به بهترین شکل و با زیباترین الفاظ از او سخن رفته و ویژگی‏های منحصر به فردی به او نسبت داده شده است؛ در حالی که در برخی آیات دیگر، بدترین نکوهش‏ها در مورد انسان به کار رفته و او با الفاظ صریح و غیرصریح سرزنش شده است. به عنوان نمونه چند مورد از ستایش های انسان را مرور می کنیم ؛ ➀. انسان خلیفه خدا در زمین است. ➁. انسان مخلوق برگزیده است. ➂. انسان دارای شخصیتی مستقل و آزاد است و با انتخاب خود یکی از دو راه سعادت و شقاوت را برخواهد گزید. ➃. انسان امانت‏دار خدا و دارای رسالت و مسئولیت است. ➄. انسان از کرامت و شرافت ذاتی برخوردار است و خداوند او را بر بسیاری از مخلوقات خویش برتری داده است. ➅. نعمت‏های زمین برای انسان‏آفریده شده است. ➆. در سرشت انسان، علاوه بر عناصر مادی که در جماد و گیاه و حیوان وجود دارد، عنصری ملکوتی و الهی ویژه ای قرار دارد که با نسبت تشریفیه روح خدایی توصیف شده است ➇. ظرفیت علمی انسان، بزرگ‏ترین ظرفیتی است که یک مخلوق ممکن است داشته باشد. به عنوان نمونه چند مورد از سرزنشهای انسان را مرور می کنیم ؛ ❶. انسان بسیار ناسپاس و پوشاننده حق است. ❷. او بسیار شتابگر است اصلاً گویی از عجله آفریده شده است. ❸. او بسیار حریص است؛ با رسیدن شر، ناله و فریاد می‏کند و با رسیدن به خیر، از دیگران دریغ می‏ورزد. ❹. او ممسک و بخیل است. ❺. اگر اندکی شر و بدی به او برسد، زود ناامید می‏شود. ❻. اگر احساس بی نیازی کند دست‏به‏شورش‏وطغیان‏می‏زند. ❼. انسان ضعیف و ناتوان است. ❽. موجودی است جدل پیشه. ❾. او به شدت، دوستدار مال و زیاده‏خواه است. ☑️در یک جمع بندی مختصر راز این توصیف های دوگانه را باید این گونه بیان کنیم اولا:وقتی خداوند سلسله نعمت‌ها را بيان مي‌کند كه به انسان داده و به موجودات ديگر نداده است کمال تکوینی انسان مدنظر است کمال ارزشی و اخلاقی برای انسان ثابت نمی شود. ثانیا:بر خلاف رویکرد مکتب اومانیسم( بشر محوری)،که با شعارهای جذاب فریبنده مثل آزادی و حقوق بشر ، انسان را به بی مسوولیتی سوق می دهد قرآن کریم با تاکید بر رسالت کمال جویی انسان و با بیان محاسن و مَساوی رفتار بشری او را به تکلیف گرایی و مسوولیت پذیری رهنمون می سازد. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔘مثالها و اسوه های قرآنی در قرآن کریم مثالهای فراوانی وجود دارد که به روشنی مبین این معناست که انسان در هر خانواده و در هر موقعیتی که باشد باید با تلاش و مجاهدت کرامت انسانی و مقام و جایگاه رفیع خود را تحصیل کند. حضرت یوسف(ع) با نیروی ایمان و جهاد با نفس که خداوند از آن با عبارت دیدن برهان پروردگار یاد می‌کند نه تنها دامان خود را از گناهان نگاه می‌دارد بلکه به مقام والایی می‌رسد كه پیراهنش شفا بخش چشمان نابینای حضرت یعقوب(ع) می‌شود. آسیه همسر فرعون نیز برای انسانهایی که در صدد برآیند کرامت انسانی خود را تحصیل کنند، یکی دیگر از مثالهای قرآنی است. از طرفی دیگر همسران برخی از انبیاء مانند نوح(ع) و لوط (ع)و کنعان فرزند حضرت نوح(ع) نیز آن سوی قصه را تبیین می‌کنند که انسان باید در هر موقعیتی که باشد مراقبت کند تا جایگاه خود را از دست ندهد. 💠داستان ؛ 🔺 مقام مردی از بنی امیه یكی از اصحاب ایمه معصومین:، سعد بن عبدالملك است كه امام او را سعدالخیر می‌نامیدند.او از اولاد عبدالعزیز بن مروان است. در سفینة البحار از ابی حمزه نقل شده است: سعد گریه کنان و در حالی که مثل زنها مویه می‌کرد بر امام (ع) وارد شد. امام فرمودند: یا سعد چرا گریه می‌كنی؟ عرض كرد، چطور گریه نكنم، برای این كه من از بنی امیه هستم كه قرآن مجید آن‌ها را شجره ملعونه نامیده است. امام(ع) فرمود: «لَستَ مِنهُم أَنتَ أُمَوی مِنّا أَهلُ البَیتِ أَما سَمِعتَ قَولَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ یحكِی عَن إبراهیمَ فَمَنْ تَبِعَنِی فَإِنَّهُ مِنِّی» تو از آن‌ها نیستی. درست است كه (ازنظر نژاد و قبیله) ازبنی امیه هستی (از نظر شخصیت و جایگاه انسانی) از ما اهل بیت می‌باشی آیا نشنیده‌ای از قول خداوند متعال كه از حضرت ابراهیم(ع) حكایت می‌كند كه فرمود هركس از من اطاعت نماید او از من است. امام (ع) به سعد الخیر نامه‌ای با عظمت نوشته است درآن نامه می فرماید: فَإِنِّی أُوصِیكَ بِتَقْوَى اللَّهِ فَإِنَّ فِیهَا السَّلَامَةَ مِنَ التَّلَفِ وَ الْغَنِیمَةَ فِی الْمُنْقَلَب همانا تورا به تقوی توصیه می كنم. زیرا درآن سلامت از تلف وغنیمت برای آخرت است. ۳ 🔶حدیثی جالب 🔸فرصتی برای فرشته شدن در حدیثی زیبا از حضرت صادق علیه السلام چنین بیان شه است که انسان فرصت فرشته شدن بلکه برتر از فرشته شدن دارد و از طرفی در خطر پست تر از حیوانات شدن قرار دارد ؛ إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى رَكَّبَ اَلْعَقْلَ فِي اَلْمَلاَئِكَةِ بِدُونِ اَلشَّهْوَةِ وَ رَكَّبَ اَلشَّهْوَةَ فِي اَلْبَهَائِمِ بِدُونِ اَلْعَقْلِ وَ رَكَّبَهُمَا جَمِيعاً فِي بَنِي آدَمَ فَمَنْ غَلَبَ عَقْلُهُ عَلَى شَهْوَتِهِ كَانَ خَيْراً مِنَ اَلْمَلاَئِكَةِ وَ مَنْ غَلَبَتْ شَهْوَتُهُ عَلَى عَقْلِهِ كَانَ شَرّاً مِنَ اَلْبَهَائِمِ. خداوند متعال، در وجود فرشتگان، عقل بدون شهوت و در چارپايان، شهوت بدونعقل و در وجود انسان، عقل و شهوت را با هم قرار داد، پس هر كس كه عقلش بر شهوتش پيروز گردد، از فرشتگان بهتر است و هر كس شهوتش بر عقلش پيروز گردد، از چارپايانبدتر است.۴ 🔷حکایتی جالب 🔹معیار ارزش گذاری انسان علّامه محمّد تقی جعفری می‌‌‌فرمودند: در یک همایش بین الملی در«دانمارک» باید به این سوال پاسخ میدادیم: «ارزش واقعی انسان به چیست؟» مثلاً معیار ارزش طلا به عیار آن است. معیار ارزش پول، پشتوانه آن است. امّا معیار ارزش انسان‌‌‌ها در چیست؟ هر کدام از دانشمندان حاضر سخنرانی میکند و و معیاری خاصّ را بیان میکند مثلا یکی علم و دیگری هنر را معیار ارزش انسان عنوان میکند. علامه میفرماید: وقتی نوبت به بنده رسید، گفتم: اگر می‌‌‌خواهید بدانید یک انسان چقدر ارزش دارد، ببینید به چه چیزی علاقه دارد و به چه چیزی عشق می‌‌‌ورزد. کسی که عشقش یک آپارتمان دو طبقه است در واقع ارزشش به مقدار همان آپارتمان است. کسی که عشقش ماشینش است، ارزشش به همان میزان است. امّا کسی که عشقش خدای متعال است، ارزشش به اندازه خداست. من این مطلب را گفتم و پایین آمدم. جامعه شناس‌‌‌هایی که صحبت‌‌‌های مرا شنیدند برای چند دقیقه روی پای خود ایستادند و کف زدند. وقتی تشویق آنها تمام شد من دوباره بلند شدم و گفتم: عزیزان! این کلام از من نبود. بلکه از شخصی به نام علی(ع) است. آن حضرت در «نهج البلاغه» می‌‌‌فرمایند: «قِیمَةُ کُلِّ امْرِئٍ مَا یُحْسِنُهُ؛ ارزش هر انسانی به اندازه چیزی است که دوست می‌‌‌دارد.»۵ دوباره به نشانه احترام به وجود مقدّس امیرالمؤمنین علی(ع) بلند شدند و چند بار نام آن حضرت را بر زبان جاری کردند . پس بدین ترتیب شعار علی علی در یک کشور اروپایی سر داده شد. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔶تمثیلی شنیدنی 🔸غفلت انسان همواره حکما سعی کرده اند در قالب هشدارها و تمثیل‌ها انسان را متوجه گذر فرصت دنیا کنند تا انسان با بی توجهی و غفلت فرصت تحصیل مقام انسان را از دست ندهد . مرحوم شیخ صدوق این مطالب را نقل کرده که بلوهر حکیم به آن شاهزاده هند در ضمن نصیحتش، حال دنیا را این‌گونه تشبیه می‌کند که انسان در آن مانند کسی است که از حمله‌ فیل درنده‌ای فرار کرده و ناچار شد که در چاهی آویزان شود و به دو شاخه تر آویزان گردد و پاهایش روی سر مارها قرار گیرد. وقتی که زیر پاهایش را نگاه کرد، دید چهار تا افعی دهن باز کرده‌اند و هنگامی که به قعر چاه نگاه کند، می‌بیند که اژدهایی دهن باز کرده و منتظر اوست تا او را ببلعد. وقتی که بالای دو شاخه سبز را نگاه می‌کند می‌بیند آن دو شاخ آلوده به عسل هستند. ‌زمانی که مقداری از آن عسل تناول می‌کند، شیرینی عسل باعث می‌شود تا از افعی‌ها و اژدها غافل شود.۶ 🔷موعظه ای از یک عارف 🔹مقام انسان به چیست؟ شیخ ابی سعید ابی الخیر را گفتند:فلان کس بر روی آب می رود. شیخ گفت:«سهل است، وزغی هم بر روی آب می برود.» شیخ را گفتند:فلان کس در هوا می پرد. شیخ گفت:« مگسی نیز در هوا بپرد.» او را گفتند:فلان کس در یک لحظه از شهری به شهری می برود. شیخ گفت:«شیطان نیز در یک نفس از مشرق به مغرب می شود. این چنین چیزها را بس قیمتی نیست. مرد آن بود که در میان خلق بنشیند و برخیزد و بجنبد و با خلق داد و ستد کند و با خلق درآمیزد و یک لحظه از خدا غافل نباشد. ــــــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.شرح اصول کافی در جلد ۱، ص ۵۷۱  ۲.مصباح‌الشریعه، ۱۴۰۰ق، ص۱۳. ۳.معجم رجال خویی،ج۱۷،ص۱۰۱. ۴. مشکاة الأنوار في غرر الأخبار ، ج۱، ص۲۵۱ ۵.نهج البلاغه، حکمت ۸۱. ۶.کمال الدین و تمام النعمة ،ص ۵۹۳. 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🌀 جنایتی دیگر از اغتشاشگران | شهادت یک طلبه بی‌دفاع در شیراز ◼️ حجت الاسلام محمد زارع مؤیدی از روحانیون فعال جهادی و مدافع حرم، ساعتی قبل در مسیر برگشت از مسجد و در راه منزل با پرتاب کوکتل مولوتوف توسط اغتشاشگران به شدت مجروح شد و پس از انتقال به بیمارستان بر اثر شدت جراحات به فیض شهادت نائل آمد. ‌ ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
توسل منبر ده دقیقه‌ای 🕙 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرِین‏ الَّذِینَ أَذْهَبَ اللَّهُ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَ طَهَّرَهُمْ تَطْهِیراً قالَ اللهُ الحَکیمُ فِی کتابِهِ الکَرِیم: یأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ ابْتَغُواْ إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ وَ جَاهِدُواْ فىِ سَبِیلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون‏ . 🔸شعر مناسب این خانواده آینه های خدائی اند در انتهای جاده ی بی انتهائی اند خیل ملک مقابلشان سجده می کنند اینها خدا نی اند ولیکن خدائی اند هر کس که می رسد سر اطعام می برند فرقی نمی کند که فقیران کجائی اند یک ” السلام ” و یک ” و علیک السلام ” سبز اینها همان مقدمه ی آشنائی اند صدها هزار مثل سلیمان در این حرم مشغول لحظه های شریف گدائی اند سوگند می خوریم که پروانه زاده ایم همسایه ی قدیمی این خانواده ایم تو آسمان جودی ما یا کریم تو پرواز می کند دل ما تا حریم تو احساس می کنم به تو نزدیک می شوم وقتی که می وزد سر راهم نسیم تو وقت کرامت است که از راه آمده است آن آشنای کوچه نشین قدیم تو قرآن بی بدیل ، حروف مقطّعه کی می رسم به فهم الف لام میم تو آقای من بدون توسل به نام تو حالی برای توبه فراهم نمی شود دست مرا بگیر و به سمت خدا ببر چیزی که از بزرگیتان کم نمی شود ای از هزار حاتم طائی کریم تر لطف تو از تمام کریمان قدیم تر می آوری به وجد تو پروردگار را ای از زبان حضرت موسی کلیم تر ۱ 🔶مقدمه با توجه آیه و حدیث ،توسل به معنای واسطه قرار دادن امور خیر و افراد صالح و یا اشیا خاص برای برآورده شدن درخواست و اجابت دعا است. توسل از آموزه‌های اعتقادی شیعه و بسیاری از مسلمانان است. توسل با آموزه شفاعت همین تبرک جستن پیوند نزدیکی دارند. در وسائل الشیعة قریب به هفتاد روایت دلالت می‌کنند بر این که شرط اساسی برای دعا نمودن و اجابت دعاء، توسّل به اهل بیت است. 🔳آیات موبوط به توسل ⇤ قرآن کریم مؤمنان را به توسل توصیه کرده و روشن‌ترین اشاره به توسل در سوره مائده آمده است که خداوند صریحاً به مؤمنان دستور می‌دهد برای تقرب به او وسیله‌ای بجویند: یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللَّــهَ وَابْتَغُواْ إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ وَجَاهِدُواْ فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (ای کسانی که ایمان آورده‌اید! تقوا پیشه کنید و وسیله‌ای برای تقرب به خدا بجویید و در راه او جهاد کنید، باشد که رستگار شوید.) مائده/۳۵ ⇤ خداوند به گناهکاران توصیه شده که نزد پیامبر(ص) بروند و از او بخواهند برایشان استغفار کند تا خداوند آنان را بیامرزد. نساء/۶۴ ⇤وقتی برادران حضرت یوسف از کرده خود پشیمان شدند به جای اینکه مستقیم از خداوند درخواست عفو کنند، یعقوب را واسطه قرار دادند و از او خواستند برای‌شان نزد خدا طلب بخشش کند.یوسف/۹۷ ⇤چنانچه در تعریف توسل اشاره شد تبرک جستن نیز نوعی توسل محسوب می شود که از جمله آیات موبوط به آن ،شفا خواستن از پیراهن انبیاست ؛ اذْهَبُوا بِقَمِيصِي هَٰذَا فَأَلْقُوهُ عَلَىٰ وَجْهِ أَبِي يَأْتِ بَصِيرًا این پیراهن مرا ببرید، و بر صورت پدرم بیندازید، بینا می‌شود! و همه نزدیکان خود را نزد من بیاورید!» یوسف/۹۳ 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
☑️کلامی از امام رضا(ع) در موضوع توسل حضرت امام رضا(ع) می‌فرمایند:«إِذَا نَزَلَتْ بِكُمْ شِدَّةٌ فَاسْتَعِینُوا بِنَا عَلَى اللَّهِ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏ فَادْعُوهُ بِها قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع نَحْنُ وَ اللَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى الَّذِی لَا یقْبَلُ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِمَعْرِفَتِنَا قَالَ فَادْعُوهُ بِها». هر گاه براى شما سختى و مشكلى پیش آمد از ما استعانت بجوئید و بوسیله ما از خداوند رفع مشكلات خود را بخواهید.خداوند متعال میفرماید:« وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏ فَادْعُوهُ بِها» حضرت صادق(ع)فرمود: به خداوند سوگند ما اسماء حسنى هستیم خداوند عمل كسى را قبول نمیكند مگر به معرفت ما.۲ ✅اشکال وهابی ها و پاسخ آن ❓اشکال: دلیل اصلی وهابیان این است که توسل با توحید منافات دارد؛ زیرا بنده باید تنها از خدا کمک بخواهد و کمک خواستن از غیر خدا شرک است. ابن تیمیه برای اثبات این مدعا، گاه به آیات قرآنی استدلال کرده است، از جمله آیات ۵۶ و ۵۷ سوره اسراء «قُلِ ادْعُواْ الَّذِینَ زَعَمْتُم مِّن دُونِهِ فَلاَ یمْلِكُونَ كَشْفَ الضُّرِّ عَنكُمْ وَلاَ تَحْوِیلًا أُولَئِكَ الَّذِینَ یدْعُونَ یبْتَغُونَ إِلَی رَبِّهِمُ الْوَسِیلَةَ أَیهُمْ أَقْرَبُ وَیرْجُونَ رَحْمَتَهُ وَیخَافُونَ عَذَابَهُ إِنَّ عَذَابَ رَبِّكَ كَانَ مَحْذُورًا و آیه ۵ سوره حمد، «إِیاكَ نَعْبُدُ وإِیاكَ نَسْتَعِینُ» او معتقد است که آنچه در این آیات منع و نکوهش شده است، همان توسل به خداوند است.۳ ✔️پاسخ: این آیات معنای دیگری دارند؛ دو آیه نخست از نفی الوهیت معبودهای مشرکان و عدم شایستگی خدایان برساخته برای پرستش سخن می‌گویند و ارتباطی به موضوع توسل به امور مقدّس به منظور تقرب به درگاه الاهی ندارند. همچنین آیه ۵ سوره حمد درصدد نفی کمک خواستن از غیر خدا با اعتقاد به استقلال وسیله‌ها از خدا است، نه نفی استعانت از خداوند با وسایل و وسایط؛ همچنان که در قرآن کریم یاری جستن از نماز و امور دیگر نیز مطرح شده است ♦️ راز توسل به پیامبر در بیان عالم سنی ☜در کتاب وفاء‌الوفاء تألیف دانشمند معروف سنّی سمهودی چنین می‌خوانیم که مدد گرفتن و شفاعت خواستن در پیشگاه خداوند متعال از پیامبر اکرم (ص)و از مقام شخصیّت او هم پیش از خلقت او مجاز است و هم بعد از تولّد و هم بعد از رحلتش و هم در عالم برزخ و هم در روز رستاخیز، سپس روایت معروف توسّل حضرت آدم(ع) را به پیامبراسلام (ص) از عمربن خطاب نقل کرده که آدم روی اطلاعی که از آفرینش پیامبر اکرم(ص)در آینده داشت به پیشگاه خداوند متعال چنین عرض کرد: یا رَبِّ اَسئَلُکَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ لَمّا غَفَرتُ لِی خداوندا به حقّ محمد(ص)از تو تقاضا می‌کنم که مرا ببخشی. ☜ سپس حدیث دیگری از جماعتی از راویان حدیث از جمله نسائی و‌ترمذی دانشمندان معروف اهل تسنّن به عنوان شاهد برای جواز توسّل به پیامبر در حال حیات نقل می‌کند که خلاصه‌اش اینست، مرد نابینایی تقاضای دعا از پیامبر اکرم(ص)برای شفای بیماریش کرد پیغمبر اکرم (ص)به او دستور داد که چنین دعا کند اللَّهُمَّ إِنِّی أَتَوَجَّهُ إِلَیكَ بِنَبِیكَ نَبِی الرَّحْمَةِ یا مُحَمَّدُ إِنِّی أَتَوَجَّهُ إِلَى اللَّهِ رَبِّی فُی حاجَتِی لِتَقضِی لِی اللَّهُمَّ شَفِّعهُ فِیَّ خداوندا! من از تو به خاطر پیامبرت پیامبر رحمت تقاضا می‌کنم و به تو روی می‌آورم، ای محمّد! بوسیله تو به سوی پروردگارم برای انجام حاجتم متوجه می‌شوم، خداوندا او را شفیع من ساز ☜سپس در مورد جواز توسل به پیامبر اکرم (ص) بعد از وفات چنین نقل می‌کند که، مرد حاجتمندی در زمان عثمان کنار قبر پیامبر اکرم آمد و نماز خواند و چنین دعا کرد اللَّهُمَّ إِنِّی اَسئَلُکَ وَ أَتَوَجَّهُ إِلَیكَ بِنَبِینا مُحَمَّدُ نَبِی الرَّحْمَةِ یا مُحَمَّدُ إِنِّی أَتَوَجَّهُ بِکَ الی رَبِّکَ اَن تَقضِی حاجَتی خداوندا! من از تو تقاضا می‌کنم و بوسیله پیامبر ما محمّد (ص) پیغمبر رحمت به سوی تو متوجه می‌شوم، ای محمّد! من بوسیله تو متوجه پروردگار تو می‌شوم تا مشکلم حل شود بعداً اضافه می‌کند، چیزی نگذشت که مشکل او حل شد. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d