eitaa logo
منبرطلاب
19.9هزار دنبال‌کننده
215 عکس
67 ویدیو
65 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم #منبر در فضای #مجازی #ویژه_طلاب_و_مبلغین اخبار استخدامی ادمین @talabe_admin کانال شخصی است کانون تبلیغاتی پربازده منبر http://eitaa.com/joinchat/1201668109Cc875229ef3
مشاهده در ایتا
دانلود
اردوی راهیان نور مرکز خدمات حوزه های علمیه ✅ثبت‌نام اردوهای خانوادگی راهیان نور مرکز خدمات حوزه‌های علمیه از آغاز و حرکت از مبدآ با اتوبوس صورت خواهد گرفت. مناطق عملیاتی که مورد بازدید کاروان های خانوادگی راهیان نور قرار خواهد گرفت، عبارتند از: یادمان های استان خوزستان شامل یادمان والفجر 8، شهدای شلمچه، شهدای غواص نهر خین، طلائیه، بدر و خیبر، دهلاویه، یادمان میشداغ، کانال کمیل، فکه و حرم دانیال نبی (ع) 🌐علاقه‌مندان برای ثبت‌نام می‌توانند به سایت سخای مرکز خدمات بخش خدمات فرهنگی مراجعه نمایند. http://service.csis.ir ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
رفع کدورت ها ، صلح و آشتی منبر بیست دقیقه ای🕙 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرِین‏ ☑️مقدمه یکی از فضایل اخلاقی خالی کردن دل از کینه دیگران، اِصلاح ذات‌البَین، آشتی دادن مردم و اصلاح رابطه میان آنها است. اصلاح ذات البین از سه کلمه تشکیل شده است؛ «اصلاح» از ماده صلح و نقطه مقابل افساد و تباهی است و به معنی از بین بردن نفرت و کینه در میان مردم است.«ذات» به معنی عین هر چیز و نفس آن است و مؤنث پیشوند ذو می باشد که به معنی «دارای» می باشد مثل ذوالفقار یعنی دارای فقره . و «بین» برای حد فاصل میان دو چیز یا وسط آنها وضع شده است. یکی ازویژگی های مردان و زنان خداجو، پرهیز از کینه توزی و سعی در کینه زدایی است. آنان آرزومندند که دل های شان همچون دل های بهشتیان، تهی از کینه و دشمنی مؤمنان شود. در کریمه قرآنی آمده: وَ لا تَجْعَلْ فی قُلُوبِنا غِلاًّ لِلَّذینَ آمَنُوا»در دل هایمان از آنان که ایمان آورده اند، کینه ای قرار مده ».(۱) انسان ها در پی زندگی آرام و سرشار از محبت و به دور از کینه و نفرت هستند؛ زیرا می دانند که کینه، شاخ ریشه درخت معنویت را می سوزاند. کینه توزی افزون بر فرد، اجتماع را نیز به جهنمی از فتنه ها، آشوب ها و دشمنی ها تبدیل می سازد. 👌راز تاکید بر اصلاح خداى متعال انسان را براى تكامل آفریده، و تكامل نیز در پرتو زندگى اجتماعى حاصل مى‌شود، و کینه و عداوت و دو دستگی زندگی اجتماعی را مختل می کند. صفات مهلکه دیگر نیز از کینه و عداوت متولد می‌گردد ؛حسد و غیبت و دروغ و بهتان و شماتت و اظهار عیب و دوری و ایذاء و سخریت و استهزاء و غیر اینها از آفات و اعمال محرمه که دنیا و دین آدمی را فاسد می‌سازد. و اگر فرض شود که هیچ یک از اینها حاصل نشود همان خود بغض و عداوت او از امراضی است که نفس قدسی را بیمار، و همیشه روح از آن متالم و در آزار است. آدمی را از بساط قرب الهی دور، و از مرافقت ساکنان عالم قدس مهجور می‌گرداند. و صاحب خود را منع می‌کند از آنچه شیوه اهل ایمان و شیمه اخیار و نیکان است، و از بشاشت وشکفتگی و مهربانی و فروتنی و مرافقت و همنشینی نسبت به کسی که کینه او را در دل دارد. و خود را از اعانت و قضاء حوائج او باز می‌دارد. ☑️قرآن و کینه و عداوت خدواند در آیاتی از قرآن کریم مؤمنان را به صلح و آشتی دستور داده و نسبت به کینه و دشمنی هشدار داده است از جمله آن آیات عبارتند از؛ ➖إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَینَ أَخَوَیکمْ«مؤمنان برادر یکدیگرند؛ پس دو برادر خود را صلح و آشتی دهید» ➖إِنَّما یُرِیدُ الشَّیْطانُ أَنْ یُوقِعَ بَیْنَكُمُ الْعَداوَةَ وَالْبَغْضاء؛همانا شیطان مى خواهد میان شما دشمنى و كینه ایجاد كند.(۲) البته ادامه این آیه عبارت «فِی الْخَمْرِ وَالْمَیْسِر» دارد و مى‌فرماید شیطان از طریق شراب و قمار بذر كینه و دشمنى را بین شما مى‌پراكنَد؛ كه اینها دو مورد از موارد بیّن كار شیطان در اختلاف‌افكنى هستند، اما این‌كه شیطان دوست دارد مؤمنان با هم دشمن باشند كلیت دارد، حال از راه شراب و قمار باشد یا از راه دیگر. شیطان منتظر این است كه روزنه‌اى پدید آید و او راه نفوذى پیدا كند تا دو مؤمن را نسبت به یكدیگر بدبین نماید و بین آنها را به هم بزند. شیطان به دنبال فرصت است که به هر بهانه ای بین افراد دشمنی ایجاد کند چه در بین دو نفر یا بین خانواده فامیل چه در جامعه. ➖وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا ۖ فَإِنْ بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَىٰ فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّىٰ تَفِيءَ إِلَىٰ أَمْرِ اللَّهِ ۚ فَإِنْ فَاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا ۖ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ(۳) و هرگاه دو گروه از مؤمنان با هم به نزاع و جنگ پردازند، آنها را آشتی دهید؛ و اگر یکی از آن دو بر دیگری تجاوز کند، با گروه متجاوز پیکار کنید تا به فرمان خدا بازگردد؛ و هرگاه بازگشت (و زمینه صلح فراهم شد)، در میان آن دو به عدالت صلح برقرار سازید؛ و عدالت پیشه کنید که خداوند عدالت پیشگان را دوست می‌دارد. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔷قهر و آشتی در احادیث پیامبر(ص) فرمود: تُعرَضُ اعمالُ النّاسِ فی كُلّ جُمعَةٍ مَرَّتَینِ: یَومَ اِلاِثنَینِ وَ یَومَ الخَمیسِ فَیُغفَرُ لِكُلِّ عَبدٍ مؤمنٍ الاّ مَن كانَت بَینَهُ و بَینَ أَخیهِ شَحناءُ. اعمال مردم هر هفته دو بار: روزهای دوشنبه و پنجشنبه (بر معصومین ع) عرضه می‌شود و هر بندة مؤمن آمرزیده می‌شود مگر دونفری که با یکدیگر عداوت و دشمنی دارند. 📗بحار، ج ٧٤، ص ٣٧٥ پیامبر(ص) فرمود: اِنَّ اللهَ أحَبَّ الِكذبَ فی الصَّلاحِ و أبغَضَ الصِّدقَ فی‌ الفَسادِ. خداوند دروغ گفتن را در راه اصلاح و سازش دوست می‌دارد و راست گفتن را که باعث فساد و تباهی می‌گردد مبغوض می‌دارد. 📗مواعظ‌صدوق، ص ٤ امام جعفرصادق(ع) فرمود: أیُّما مُسلِمَینِ تَهاجَرا فَمَكَثا ثلاثاً لایَصطَلِحانِ اِلاّ كانا خارجَینِ عَنِ الاِسلام! دو نفر مسلمانی که تا سه روز با یکدیگر قهر باشند و آشتی نکنند (باید گفت) آن‌ها دیگر از دین اسلام خارج شده‌اند! (دیگر نمی‌شود آن‌ها را مسلمان خواند). 📗بحار، ج ٧٥، ص ١٨٥ پیامبر(ص) فرمود: اِنَّ فَرحَةَ ابلیسَ اِذا فَرَّقَ بینَ المُتحابیّنَ كَفَرحَتِهِ حینَ خَرَجَ آدمُ(ع) مِنَ الجَنَّةِ! خوشحالی ابلیس شیطان از تفرقه انداختن میان دوستان (آنچنان است) به اندازة خوشحالی او، ساعتی که آدم(علیه‌السلام) از بهشت رانده شد! 📗لئالی‌الأخبار، ج ٢، ص ٢١٧ پیامبر(ص) فرمود: مَنْ مَشَی فِی إِصْلَاحٍ بَینَ امْرَأَةٍ وَ زَوْجِهَا کانَ لَهُ بِکلِّ خُطْوَةٍ یخْطُوهَا فِی ذَلِک عِبَادَةُ سَنَةٍ قِیامٍ لَیلُهَا وَ صِیامٍ نَهَارُهَا» «کسی که برای سازش بین مرد و زنی قدم بردارد خداوند به هر قدمی که بر می دارد و سخنی که می گوید ثواب یک سال عبادت را به وی می دهد که شب های آن را به عبادت برخاسته و روزهای آن را روزه گرفته باشد». 📗ثواب الأعمال و عقاب الأعمال 288. حضرت امیر(ع) در وصیت معروف شان فرمود: أُوصِیكُمَا وَجَمِیعَ وُلْدِی وَأَهْلِی وَمَنْ بَلَغَهُ كِتَابِی بِتَقْوَى اللهِ وَنَظْمِ أَمْرِكُمْ وَصَلاَحِ ذَاتِ بَیْنِكُمْ فَإِنِّی سَمِعْتُ جَدَّكُمَا(ص)یَقُولُ: صَلاَحُ ذَاتِ الْبَیْنِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّةِ الصَّلاَةِ وَالصِّیَامِ؛ شما و هركسى را كه نوشته من به او مى‌رسد سفارش مى‌كنم به تقوا، و نظم كارتان، و اصلاح رابطه بین برادران ایمانى؛ همانا من از جدتان پیامبر خدا(ص) شنیدم كه مى‌فرمود: اصلاح رابطه بین برادران ایمانى از هر نماز و روزه‌اى برتر است. پیغمبر (ص)فرمود: مَنْ مَشَی فِی إِصْلَاحٍ بَینَ امْرَأَةٍ وَ زَوْجِهَا کانَ لَهُ بِکلِّ خُطْوَةٍ یخْطُوهَا فِی ذَلِک عِبَادَةُ سَنَةٍ قِیامٍ لَیلُهَا وَ صِیامٍ نَهَارُهَا» «کسی که برای سازش بین مرد و زنی قدم بردارد خداوند به هر قدمی که بر می دارد و سخنی که می گوید ثواب یک سال عبادت را به وی می دهد که شب های آن را به عبادت برخاسته و روزهای آن را روزه گرفته باشد». 📗ثواب الأعمال و عقاب الأعمال 288. پیامبر اکرم(ص) فرمود: «یَا عَلِیُّ! تَمَنَّی جَبْرئِیلُ اَنْ یَکُونَ مِنْ بَنِی آدَمَ بِسَبْعِ خِصَالٍ وَ هِیَ الصَّلَوه فِی الْجَمَاعَه وَ مُجَالَسَتُهُ الْعُلَمَاءَ وَالصُّلْحُ بَیْنَ الاِثْنَیْنِ وَ اِکْرَامُ الْیَتِیمِ وَ عِیَادَه الْمَرِیضِ وَ تَشْیِیعُ الْجَنَازه وَ سَْقیُ الْمَاءِ فِی الْحَجِّ فَاحْرُصْ عَلَی ذَلِکَ؛ ای على! جبرئیل به سبب هفت خصلت، آرزو داشت که از فرزندان آدم باشد. آن خصلتها [عبارت است از:] نماز را به جماعت خواندن، همنشینی او با دانشمندان، آشتی دادن بین دو نفر، احترام نهادن [و خدمت به] یتیم، عیادت بیمار، و تشییع جنازه کردن و آب دادن در حج. پس [علی جان!] بر [حفظ] این خصلتها حریص باش.» حدیث فوق، به امور مهمّی از عبادات و مسائل اجتماعی و اخلاقی اشاره کرده است که با شرح مختصر هر یک از آنها در یک فرصت کوتاه می‌توان در افراد تأثیر گذاشت.عناوین این امور عبارت است از: ۱. شرکت در نماز جماعت؛ ۲. همنشینی با علما و شرکت در مجالس و منابر آنها؛ ۳. آشتی دادن بین دو نفر، دو گروه و دو دسته از مردم که پاداش فراوانی دارد؛ ۴. احترام یتیم و رسیدگی به امور آنان که از مهم‌ترین فعالیّت امامان معصوم ما بوده‌است؛ ۵. سر زدن به بیماران و دلجویی از آنان، به ویژه معلولان و کهنسالان؛ ۶. شرکت در تشییع جنازه‌ها و درس عبرت گرفتن از آن و دلجویی از بازماندگان؛ ۷. آبرسانی به مردم و سیراب کردن تشنگان، به ویژه در ایام حج و... . 📗مواعظ العددیه، علی مشکینى، نشر الهادى، قم، ص۱۹۵ 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔴قهر و غضب الهي براي فتنه‌انگيزي در جامعه «مَنْ مَشَى فِي قَطِيعَةٍ بَيْنَ اثْنَيْن‏» كسي بلند شود و يك كلمه‌اي بگويد كه بين دو نفر و دو قبيله و دو محله و دو حزب را فتنه بياندازد، يك حركتي كند كه در آن فتنه بوجود بياورد، اين چيست؟ «كَانَ عَلَيْهِ مِنَ الْوِزْرِ بِقَدْرِ مَا لِمَنْ أَصْلَحَ بَيْنَ اثْنَيْنِ مِنَ الْأَجْرِ مَكْتُوبٌ عَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ حَتَّى يَدْخُلَ جَهَنَّمَ فَيُضَاعَفَ لَهُ الْعَذَاب‏» و هر كس براى قطع رابطه ميان دو كس قدم بردارد، وبال گناه او به اندازه ثواب كسى است كه ميان دو نفر آشتى برقرار نمايد و لعنت خدا بر او نوشته مى‏شود تا با ورود به دوزخ، عذابش دو چندان گردد. 📗وسائل‏الشيعة/ج۱۸/ص۴۴۱ ♻️مراحل کینه توزی علما اخلاق مراحل کینه توزی را اینگونه بیان کرده اند مرحله اول در اختلافات خشم است و اگر خشم برطرف و زایل نشود به کینه تبدیل می شود و وقتی به مرحله ابراز رسید عداوت و دشمنی نامیده می‌شود. ☑️دروغ جایز است مى‌دانیم كه دروغ یكى از بزرگ‌ترین گناهان كبیره و برحسب روایات، كلید بسیارى از گناهان دیگر است،اما مسأله اصلاح بین دو مؤمن و رفع كدورت بین آنها آن‌قدر اهمیت دارد كه به خاطر آن دروغ گفتن جایز مى‌گردد، و نه‌تنها جایز، بلكه مطلوب و مستحب مى‌شود! به ما دستور داده شده كه اگر دیدید كسى از برادر ایمانى خود گله‌مند است و، براى مثال، مى‌گوید فلانى پشت سر من حرف زده؛ و این مسأله باعث كدورتش گردیده، شما نزد او بروید و به دروغ به او بگویید: نمى‌دانى فلانى چقدر پشت سرت از تو تعریف مى‌كرد! تو اشتباه مى‌كنى! من خودم دیدم و شنیدم كه چقدر به تو اظهار محبت و ارادت مى‌كرد و مى‌گفت فلانى چنین و چنان است. 🔹امام صادق (ع) در این باره فرموده اند: «الْکذِبُ مَذْمُومٌ إِلَّا فِی أَمْرَینِ دَفْعِ شَرِّ الظَّلَمَةِ وَ إِصْلَاحِ ذَاتِ الْبَین»«دروغ زشت است مگر در دو مورد یکی برای از بین بردن شر ظالم و دیگر در مقام اصلاح بین دو نفر». 💠داستان پادشاهی را شنیدم که به کشتن اسیری اشارت کرد.بیچاره درحالت نومیدی به زبانی که داشت ملک را دشنام دادن گرفت وسقط گفتن که گفته اند :هرکه دست از جان بشوید هرچه دردل دارد بگوید. اذا یئسَ الانسانُ طالَ لِسانُهُ کَسنّورِ مغلوب یَصولُ عَلی الکلبِ وقت ضرورت چو نماند گریز دست بگیرد سر شمشیر تیز ملک پرسید که چه می گوید.یکی از وزرای نیک محضر گفت:ای خداوند جهان همی گوید:[و]الْکاظِمینَ الغَیْظَ وَ الْعافِینَ عَنِ النّاسِ .ملک را رحمت دردل آمدو از سر خون او در گذشت .وزیر دیگر[که ضد او بود]گفت:ابنای جنس ما را نشاید در حضرت پادشاهان جز به راستی سخن گفتن .این ملک را دشنام داد و سقط گفت.ملک روی ازاین سخن درهم کشیدوگفت:مراآن دروغ پسندیده تر آمد ازاین راست که توگفتی که روی آن در مصلحتی بود و بنای این بر خبثی .[و]خردمندان گفته‌اند :دروغی مصلحت آمیز به از راستی فتنه‌انگیز. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠داستان در تاریخ آمده که پيراهن پيامبر خدا(صلی الله عليه و آله و سلم) كهنه شده بود؛ شخصى دوازده درهم به آن حضرت هديه كرد؛ آن جناب پول را به [حضرت]علی(عليه السلام) داد تا از بازار پيراهنى بخرد؛ اميرمؤمنان علي(عليه السلام) جامه‌‌ اى به همان مبلغ خريد؛ هنگامى‌ كه خدمت پيامبر اسلام(صلی الله عليه و آله و سلم) آورد، آن حضرت فرمود: اين جامه پربها [و گرانقيمت] است، پيراهنى پست‌‌ تر از اين براى من بهتر است، آيا گمان دارى كه صاحب جامه پس بگيرد؟ عرض كرد: نمى‌دانم. فرمود: به او رجوع كن شايد راضى شود! [حضرت] علی(عليه السلام) پيش آن مرد رفت و گفت : پيغمبر اكرم(صلی الله عليه و آله و سلم) فرموده: اين پيراهن براى من پربها است و جامه‌‌ اى ارزان‌‌ تر از اين مى‌‌ خواهم. صاحب جامه راضى شد و دوازده درهم را رد كرد. [حضرت علي(عليه السلام)] فرمود: وقتى پول را آوردم، آن حضرت با من به بازار آمد تا پيراهنى بگيرد؛ در بين راه به كنيزى برخورد كه در گوشه‌‌ اى نشسته بود و گريه مى‌‌ كرد، جلو رفته و سبب گريه‌‌ اش را پرسيد. كنيز گفت: يا رسول ‌الله! مرا براى خريدى به بازار فرستادند و چهار درهم همراه داشتم، آن پول را گم كرده‌‌ ام. پيامبر اكرم(صلی الله عليه و آله و سلم) چهار درهم از پول جامه را به او داد و پيراهنى نيز به چهار درهم خريدارى كرد. در بازگشت، مرد مستمندى از ايشان تقاضاى لباس كرد؛ حضرت، همان پيراهن را به او دادند؛ باز به بازار برگشته و با چهار درهم باقى مانده، پيراهن ديگرى خريدند. وقتى به محلّ كنيز رسيد، او را هنوز گريان ديد؛ پيش او رفته فرمود: ديگر براى چه گريه مى ‌كنى؟ گفت: دير شده، مى‌ ترسم مرا بيازارند! فرمود: تو جلو برو و ما را به خانه راهنمايى كن! همين كه حضرت به در خانه رسيد، به صاحب خانه سلام كرد؛ ولى او تا مرتبه سوم جواب نداد. پيغمبر اسلام(صلی الله عليه و آله و سلم) از جواب ندادن سؤال نمود؛ صاحب خانه عرض كرد: خواستيم سلام شما بر ما زياد شود تا باعث زيادى نعمت و سلامتى ما گردد. حضرت، داستان كنيز را شرح داده و تقاضاى بخشش او را كردند؛ صاحب كنيز گفت: چون شما تشريف آورده‌‌ ايد، او را آزاد كردم! آنگاه پيغمبر اكرم(صلی الله عليه و آله و سلم) فرمود: دوازده درهمى نديدم كه اين قدر خير و بركت داشته باشد، دو نفر برهنه را پوشانيد و كنيزى را آزاد كرد.(۴) ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.حشر/۱۰ ۲.مائده/۹۱ ۴.حجرات/۹ ۴. الخصال‏، ابن بابويه، ج ‏، ص 490. 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
معاون وزارت آموزش و پرورش: بومی‌گزینی جذب نیروی انسانی در دستور کار است. 🔺قاسم احمدی لاشکی گفت: در راستای جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش موضوع بومی گزینی امری بسیار مهم است که باید به آن توجه شود. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
11.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
میثم لطفی رییس سازمان اداری و استخدامی کشور دقیق و صریح بیان کرد : ▫️ کیفیت استخدام در دستگاه های اجرایی علی‌الخصوص وزارت آموزش و پرورش ▫️ تعداد دقیق استخدام در آموزش و پرورش ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 اخبار خوش در رابطه با معیشت طلاب 🔹 آیت الله علیرضا اعرافی مدیر محترم حوزه‌های علمیه کشور بخشی از اخبار خوش معیشتی ویژه طلاب، روحانیون و اساتید حوزه را تشریح کرد. جزئیات به زودی اعلام خواهد شد .. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
قبولی در دانشگاه فرهنگیان سخت تر شود!!!!! 🔹 امتحان جامع و گزینش 3 مرحله‌ای شرط قبولی و استخدام 🔸 سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در آیین آغازین دوره توانمندسازی تخصصی کارشناس مسئولان و کارشناسان فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه، با اشاره به تغییر نحوه گزینش دانشجومعلمان بیان کرد: ❌در سال آینده، گزینش دانشجومعلمان در سه مرحله انجام خواهد شد و علاوه بر ابتدای تحصیل در میانه دوره آموزشی و پایان تحصیلات نیز گزینش انجام خواهد شد و دانشجومعلمان در صورت قبولی در گزینش پایانی و پذیرفته شدن در به استخدام آزمایشی درخواهند آمد. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
مهارت هایی برای موفقیت در زیست خانوادگی و اجتماعی منبر بیست دقیقه ای🕙 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ مقدمه قبل از پرداختن به مسائل مختلف این موضوع جدید، جذاب و کاربردی لازم است به عنوان مقدمه نکاتی تقدیم شود؛ ⇤در حديث معروفى از پيامبر اكرم(ص) مى خوانيم:     «اِنَّما بُعِثْتُ لاُِتَمِّمَ مَكارِمَ الأَخْلاقِ»؛ (من تنها براى تكميل فضائل اخلاقى مبعوث شده ام).     و در تعبير ديگرى: «اِنَّما بُعِثْتُ لاُِتَمِّمَ حُسْنَ الاَْخْلاقِ» آمده است.     و در تعبير ديگرى: «بُعِثْتُ بِمكارِمِ الاَخلاقِ وَمحاسِنِها» آمده است. به حدیث جالبی از امیر مؤمنان(ع) توجه کنیم؛ «لَوْ كُنّا لانَرْجُو جَنَّةً وَلانَخْشى نارَاً وَلاثَواباً وَلاعِقاباً لَكانَ يَنْبَغى لَنا اَنْ نُطالِبَ بِمَكارِمِ اْلاَخْلاقِ فَاِنَّها مِمّا تَدُلُّ عَلى سَبِيلِ النَّجاحِ»؛ اگر ما اميد به بهشت و ترس از آتش هم نداشتیم و انتظار ثواب و عقابى نمى داشتيم، باز هم شايسته بود به سراغ فضائل اخلاقى برويم، چرا كه آنها راهنماى نجات و پيروزى و موفّقيّت هستند.(۱) ⇤درباره علت زيست اجتماعى انسان، در ميان انديشمندان اختلاف‏نظر وجود دارد: نظريه مشهور اين است كه انسان مدنى‏بالطبع است، يعنى فطرتاً و ذاتاً خواهان حيات اجتماعى است. علامه طباطبايى معتقد است كه انسان، مدنى‏بالاستخدام است، يعنى اگر تن به زندگى اجتماعى مى‏دهد به خاطر اين‏است كه مى‏خواهد از امكانات و نيروها و توانمندى‏هاى ديگران در جهت منافع خود بهره گيرد. برخى ديگر از فيلسوفان مغرب زمين بر اين باورند كه انسان، مدنى‏بالاجبار است، يعنى ضرورت‏هاى زندگى و حيات بشرى اقتضا مى‏كند كه زندگى اجتماعى را برگزيند، وگرنه ذاتاً هيچ تمايلى به زندگى اجتماعى ندارد. ⇤باید توجه داشته باشیم طبق اخلاق اسلامی، بسیاری از فضایل و رذایل اخلاقی در ظرف معاشرت ظهور می یابند. ⇤مهارت هاي زندگی، مجموعه اي از توانایی ها هستند که زمینه سازگاري و رفتار مفید را براي فرد فراهم می کنند. این توانایی ها فرد را قادر می سازد تا مسئولیت و نقش های اجتماعی اش را بپذیرد و بدون لطمه زدن به خود و دیگران، با خواست ها، انتظارات و مشکلات رو به رو شود.(۲) ⇤در برخی مجامع بین المللی ده مهارت مورد تأکید است که دو مورد از آنها مستقیما به ارتباط با دیگران مربوط میشود؛ 1- مهارت خودآگاهی 2- مهارت همدلی 3- مهارت روابط بین فردی 4- مهارت ارتباط موثر 5- مهارت مقابله با استرس 6- مهارت مدیریت هیجان 7- مهارت حل مسئله 8- مهارتت تصمیم گیری 9- مهارت تفکر خلاق 10- مهارت تفکر نقادانه ⇤هنر ارتباط درست با دیگران از مهارت هابی است که اگر شخص به آن مجهز شود میتواند از خطاها و دعواهای زیادی پیشگیری کند. ⇤در آموزه های حدیثی مهارت های کاربردی جالبی عنوان شده است که در این مبحث قصد داریم این مهارت ها را تبیین کنیم. ⇤و قویا معتقدیم اگر مهارت های مورد نظر پیشوایان مقدس مورد توجه قرار بگیرد بسیاری از اختلافات در خانواده و در اجتماع رخ نخواهد داد. ⇤پاسخ به یک شبهه از آنجایی که تأکید ما بر آموزه های حدیثی است شاید یک شبهه به ذهن بیاید همان شبهه ای که اخیرا زیاد به گوش ها خورده است و به اشکال مختلف مطرح شود که؛ جهان هر روز در حال تحول است به چه دلیلی متدینین بر پیروی از دستورات قدیمی و ثابت تکیه میکنند؟ در پاسخ به این شبهه باید گفت قبول داریم که بسیاری از امور به مرور زمان دستخوش تغییرات می شود اما باید بدانیم که خود انسان از نظر نیازهای اساسی و ماهیت روانی تغییر نکرده است و قوای درونی انسان به هیچ وجه تغییر نمی کند. وانگهی قواعدی که در آموزه های حدیثی به عنوان قواعد و مهارت های اخلاقی بیان شده است نه تنها مورد نقد مجامع علمی نیست بلکه اغلب این قواعد مورد تحسین و تأیید قرار می گیرد . 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
☑️مهارت خود پنداری دیگران امام علی(ع) به فرزندش امام حسن مجتبی(ع) فرمود: یا بُنَيَّ اجْعَلْ نَفْسَكَ مِيزَاناً فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ غَيْرِكَ؛ فَأَحْبِبْ لِغَيْرِكَ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِك وَ اكْرَهْ لَهُ مَا تَكْرَهُ لَهَا، وَ لَا تَظْلِمْ كَمَا لَا تُحِبُّ أَنْ تُظْلَمَ، وَ أَحْسِنْ كَمَا تُحِبُّ أَنْ يُحْسَنَ إِلَيْكَ، وَ اسْتَقْبِحْ مِنْ نَفْسِكَ مَا تَسْتَقْبِحُهُ مِنْ غَيْرِكَ، وَ ارْضَ مِنَ النَّاسِ بِمَا تَرْضَاهُ لَهُمْ مِنْ نَفْسِكَ اى فرزند، خود را در آنچه ميان تو و ديگران است، ترازويى پندار. پس براى ديگران دوست بدار آنچه براى خود دوست مى دارى و براى ديگران مخواه آنچه براى خود نمى خواهى و به كس ستم مكن همان گونه كه نخواهى كه بر تو ستم كنند. به ديگران نيكى كن،همان گونه كه خواهى كه به تو نيكى كنند.. اینکه دیگران را خودمان بدانیم و ما از آن با عنوان ؛خود پنداری دیگران تعبیر میکنیم، یک قاعده و مهارت کاربردی در معاشرت با دیگران است. بسیاری از مکاتب اخلاقی نیز این قانون را پذیرفته ، در نظام اخلاقی خود از آن بهره برده اند. بهترین وکاملترین معیار برای تشخیص درستی یا نادرستی رفتارهای اجتماعی ما،همین معیار است که میتوان این معیار را در همه برخوردهای اجتماعی به کار گرفت؛ اعم از برخورد با همسر، فرزند، پدر ومادر،اقوام ، همسایگان، شهروندان وبه طور کلی سایر انسانها. 💠داستان  «پسر جوانی نزد پیامبر - ص - آمد و گفت: «ای پیامبر خدا، آیا به من اجازه عمل زنا می دهید؟ مردم بر سر او فریاد کشیدند و پیامبر - ص- فرمود: «او را به من نزدیک کنید! پس [آن جوان] به ایشان نزدیک شد، و در کنار پیامبر - ص - نشست. پیامبر فرمود: «ای جوان! آیا این کار را برای مادرت می پسندی؟ جوان گفت: نه، فدایت شوم. پیامبر - ص - فرمود: مردم هم همین طور هستند، این کار را برای مادرانشان نمی پسندند. آیا این کار را برای دخترت می پسندی؟ گفت: نه، فدایت شوم. پیامبر - ص - فرمود: مردم نیز، چنین اند این کار را برای دخترانشان نمی پسندند. فرمود: آیا این کار را برای خواهرت می پسندی؟ گفت: نه، فدایت شوم. و ابن عوف ا دامه این حدیث را ذکر کرده تا اینکه عمه و خاله را نیز آورده است و این در حالی بود که آن جوان درباره هر یک از آنها پاسخ می داد: نه، فدایت شوم. و پیامبر - ص - می فرمود: «مردم هم همین طورند، آن را دوست ندارند و نمی پسندند» سپس پیامبر - ص - دست مبارکش را بر روی سینه آن جوان گذاشت و فرمود: «خداوندا! قلبش را پاک و تطهیر گردان، گناهش را ببخش و او را پاک دامن بدار».(۳) ☑️ مهارت قضاوت مثبت جمله جعلی در فضای مجازی به حضرت امیر(ع) نسبت داده شده است که «ای مالک اگر شب هنگام کسی را در حال گناه دیدی،فردا به آن چشم نگاهش نکن؛شاید سحر توبه کرده باشد و تو ندانی» این جمله هیچ کجا به عنوان حدیث و فرمایش آن حضرت یا امامان دیگر یافت نشد اما جمله های دیگری که قضاوت مثبت نسبت به دیگران را توصیه فرموده وجود دارد از آن جمله است این فرمایش جالب ،که میتوان از آن به یک مهارت کاربردی جالب استفاده کرد که ما از این قاعده به عنوان «مهارت قضاوت مثبت» تعبیر میکنیم؛ إذا كانت مَحاسِنُ الرجُلِ أكثَرَ مِن مَساوِيهِ فذلكَ الكامِلُ (التَّكامُلُ) ، و إذا كانَ مُتساوِيَ المَحاسِنِ و المَساوِي فذلكَ المُتَماسِكُ ، و إن زادَت مَساويهِ على مَحاسِنِهِ فذلكَ الهالِكُ هر گاه خوبيهاى آدمى از بديهاى او بيشتر باشد، او كامل است و هر گاه خوبيها و بديهايش برابر باشد، او خود را [از هلاكت] نگه داشته و اگر بديهايش بيشتر از خوبيهايش باشد، او هلاك شده است.(۴) در توضیح این مهارت به عنوان مثال باید گفت: در محیط خانواده اگر انسان در مورد همسرش خوبی ها و بدی های او را در دو کفه ترازو قرار بدهد خواهد دید که اگر چه بدی های دارد اما کفه خوبی ها سنگین تر از کفه بدی هاست. این مهارت انسان را از سو ظن به حسن ظن منتقل میکند. یکی از عواملی که زمینه مساعد برای ارتباط سازنده با دیگران را فراهم می‌کند خوش گمانی به دیگران است. بدگمان بودن عاملی مخرب در روابط است و موجب سردی روابط اعضای جامعه می‌شود. در قرآن کریم خداوند متعال بد گمانی نسبت به دیگران را نهی فرموده است: «یا ایها الذین آمنوا اجتنبوا کثیرا من الظن ان بعض الظن اثم» «ای کسانی که ایمان آورده اید، از بسیاری از گمان ‌ها بپرهیزید که پاره‌ای از گمان ‌ها خطاست. » بدگمانی دو اثر نامطلوب خواهد داشت: نخست این‌که شخص بدگمان از ادای تکلیف خود نسبت به دیگران باز می‌ماند و به این سبب از کمال انسانی خود دور می‌افتد و دوم آن‌که روابط اجتماعی دشوار و سرد می‌شود. به دلیل آثار سویی که بدگمانی دارد اسلام انسان ‌ها را به حسن ظن دعوت می‌کند و اصل را در مورد افراد مسلمان بر درستی قرار دهد. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
☑️مهارت ندیدن امام صادق(ع) فرمود: صَلاَحُ حَالِ اَلتَّعَايُشِ وَ اَلتَّعَاشُرِ مِلْءُ مِكْيَالٍ ثُلُثَاهُ فِطْنَةٌ وَ ثُلُثُهُ تَغَافُلٌ. مصلحت زندگى و معاشرت اجتماعى به پيمانه‌اى پر ماند كه دو سوم آن هوش و زيركى؛و يك سومش ناديده گرفتن و تجاهل است.(۵) مهارتی که هم در مدیریت رابطه، هم در مدیریت سازمانی کاربرد دارد عبارت است از اینکه در مواردی معایب و اشتباهات افراد را نبینیم . بسیاری از خانواده ها که مشکلات و درگیریهای جدی بین زن و شوهر رخ میدهد؛ منشا آن، نظارت بیش از حد و پاییدن همسر بوده است. در محیط خانواده یا در محیط سازمانی اگر افراد احساس کنند که با یک اشتباه کوچک مورد قضاوت منفی قرار خواهند گرفت آرامش خود را از دست خواهند داد پس لازمه محیط دوستانه و آرامش بخش عبارت است از اینکه افراد سعی کنند از اشتباهات اطرافیان طبق فرمولی که بیان شد چشم بپوشند یعنی دو در برابر یک ؛دو سهم توجه و یک سیم تغافل و ندیدن. [لطفا دقت کنید فرمول و مهارت مورد بحث در صدد بی توجهی و رها شدن رابطه نیست بلکه در صدد تلطیف و تعدیل نظارت است] ☑️مهارت دلی(فرا حس) امام محمد باقر(ع) مطلبی را از روز آخر عمر شریف حضرت امیر(ع) نقل فرموده اند که جالب و دلنشین است و از یک مطلب فرا حس خبر می دهد؛ لَمَّا احْتُضِرَ أَمِيرُ المُؤمِنِينَ عليه ‌السلام جَمَعَ بَنِيهِ فَأَوْصَاهُمْ، ثُمَّ قَالَ: يَا بَنِيَّ! إِنَّ الْقُلُوبَ جُنُودٌ مُجَنَّدَةٌ تَتَلَاحَظُ بِالْمَوَدَّةِ وَ تَتَنَاجَى بِهَا وَ كَذَلِكَ هِيَ فِي الْبُغْضِ. فَإِذَا أَحْبَبْتُمُ الرَّجُلَ مِنْ غَيْرِ خَيْرٍ سَبَقَ مِنْهُ إِلَيْكُمْ، فَارْجُوهُ؛ وَ إِذَا أَبْغَضْتُمُ الرَّجُلَ مِنْ غَيْرِ سُوءٍ سَبَقَ مِنْهُ إِلَيْكُمْ، فَاحْذَرُوهُ. اميرالمؤمنين عليه ‌السلام به هنگام احتضار، فرزندان خويش را گرد آورد و به آنها وصيّت كرد و فرمود: فرزندانم! ارواح لشكريان جمع شده‌اند كه از سرِ دوستى به يكديگر مى‌نگرند و نجوا مى‌كنند و در دشمنى نيز همين سان‌اند. پس اگر كسى را دوست داشتيد ـ بدون اينكه از ناحيه او خيرى به شما رسيده باشد ـ به او اميدوار باشيد. و اگر كسى را دشمن داشتيد ـ بدون اينكه از ناحيه او بدى به شما رسيده باشد ـ از او پرهيز كنيد.(۶) اخیرا کتاب های زیادی در موضوع ارتباط فرا حس و به اصطلاح« تله پاتی» نوشته شده است اما اولین شخصی که از این نوع ارتباط عجیب بین انسان ها خبر داده حضرت امیر(ع)هستند. به قول معروف گاهی میشه با قلب و به صورت دلی نسبت به مسائلی ملهم شد اما باید توجه کنیم که ممکن است انسان اشتباه کند و گاهی به خاطر شرایط روحی خودش توهم چنین حسی نسبت به شخصی در او به وجود آمده باشد . 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d