eitaa logo
منبرطلاب
19.7هزار دنبال‌کننده
218 عکس
67 ویدیو
65 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم #منبر در فضای #مجازی #ویژه_طلاب_و_مبلغین اخبار استخدامی ادمین @talabe_admin کانال شخصی است کانون تبلیغاتی پربازده منبر http://eitaa.com/joinchat/1201668109Cc875229ef3
مشاهده در ایتا
دانلود
صبر در مصیبتها و امتحان های سخت [ مناسب مجالس ختم جوان] منبر ۲۰ دقیقه ای🕙 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین ناکام نیست آنکه ز دنیا جوان رود یا از جهان شکسته دل و خسته جان رود ناکام نیست آنکه بمیرد ز داغ دل یا عاشقی که با غم و رنج نهان رود ناکام نیست آنکه ز گلزار زندگی ناچیده گل به حسرت ازین بوستان رود ناکام آن کسی که به درگاه ذوالجلال یک ره نکرده سجده ازین خاکدان رود ناکام آن کسی که ز نور محمدی نابرده بهره، خاک شود، از میان رود ناکام آن کسی است که بی مهر مرتضی نزد قسیم نار و قسیم جنان رود ناکام آن کسی که ز درگاه فاطمه مطرود گردد و ز پی این و آن رود ناکام آن کسی است که بیگانه با حسن در حال جهل و غفلتش از تن روان رود ناکام، آن کسی است که عشق حسین را پیدا نکرده، بی خبر از این جهان رود ناکام آن کسی است که همچون معاویه قرآن به کف به جنگ امام زمان رود دنیا، حسان، چو مرحله ی امتحان ماست ناکام، آن که رد شده از امتحان رود ☑️مقدمه با توجه حقیقت تلخ امتحان های سخت که از مسائل و طبیعت دنیاست خداوند در آیاتی از قرآن کریم انسان را متوجه این امتحان ها کرده و احادیثی در دعوت به صبر بیان شده است همین طور ، علما بزرگ برای تعلیم مهارت صبر و کنار آمدن با مصیبت ها سعی کرده اند کتاب هایی از خود با یادگار بگذارند. مُسَکّنُ الفُؤاد عِنْدَ فَقْدِ الْأحبّة وَ الْأولاد (تسکین‌دهنده دل‌ها هنگام فقدان دوستان و فرزندان) کتابی به زبان عربی نوشته شهید ثانی است. این کتاب درباره مسائل و اموری است که دل داغدیدگان و مصیبت‌زدگان را آرامش می‌بخشد و مؤلف، آن را پس از مرگ فرزندانش برای آرامش خود و کسانی که این مصیبت را دیده‌اند نگاشته است شهید ثانی، مرگ را حادثه عظیمی می‌داند که همواره بین دوستان جدایی می‌اندازد و جدایی دوست، از بزرگترین مصیبت‌هاست و این مصیبت به‌قدری بزرگ است که حتی نزدیک است قلب صاحبان عقل و خرد و مردان صاحب‌نظر را از حق منحرف کند. به گفته مؤلف، از عزیزترین دوستان، فرزندِ آدمی است که به‌منزله جان و قلب پدر و مادر است و از همین جهت است که خداوند متعال در فراق او ثواب‌های فراوانی برای پدر و مادرش مقرر فرمود و به آن‌ها وعده شفاعت داده است. از این‌رو در این رساله، احادیثی از پیامبر اسلام(ص) و حکایاتی از حالات اهل کمال و اشخاص بلندمرتبه و مختصری از تنبیهات روشن جمع‌آوری نمود. وی در پایان، اظهار امیدواری کرده که این مجموعه، باعث زدودن زنگار دل محزونان و برطرف‌نمودن غم و رنج مصیبت‌دیدگان گردد و عارفان را شاد و غافلان را از خواب غفلت بیدار نماید. ☑️تأملی در آیه امتحان وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ. الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ. أُولَٰئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ. قطعاً همه شما را با چیزی از ترس، گرسنگی، و کاهش در مالها و جانها و میوه‌ها، آزمایش می‌کنیم؛ و بشارت ده به استقامت‌کنندگان! آنها که هر گاه مصیبتی به ایشان می‌رسد، می‌گویند: «ما از آنِ خدائیم؛ و به سوی او بازمی‌گردیم!». اینها، همانها هستند که الطاف و رحمت خدا شامل حالشان شده؛ و آنها هستند هدایت‌یافتگان! ➖ طبق این آیه نورانی ،خداوند متعال، همه‌ى انسان‌ها را آزمايش مى‌كند، امّا آزمايش و امتحان همه يكسان نيست. تمام جهان، صحنه آزمايش و تمام مردم حتّى پيامبران نيز مورد امتحان قرار مى‌گيرند. بايد بدانيم كه آزمايش‌هاى خداوند براى رفع ابهام نيست، بلكه براى شكوفايى استعدادها و پرورش انسان‌ها است. وسايل آزمايش الهى نيز تمام حوادث تلخ و شيرين و از جمله ترس و گرسنگى، زيان مالى و جانى و كمبود محصولات است. ➖علامه طباطبایی در تفسیر المیزان درباره معنای آیه استرجاع گفته است که اگر انسان بداند که مالکیت حقیقی از آنِ خدا است و مالکیت انسان، ظاهری و صوری است، در آن صورت نه به دست آوردن چیزی سبب شادی و غرورش می‌شود و نه از دست دادن چیزی سبب تأسف و تأثرش خواهد شد(۱) ➖مفسر و نویسنده کتاب های اخلاقی در تفسیر آیه می نویسند«قيل الخوف خوف الله و الجوع الصوم و النقص من الأموال الزكاة و من الأنفس الأمراض و من الثمرات موت الأولاد لأنهم ثمرة القلب»(۲) گفته شده منظور از خوف، ترس از خداوند، منظور از جوع، روزه گرفتن، منظور از نقص من الاموال زکات، منظور از انفس بیماری ها، منظور از من الثمرات فوت فرزندان است که آنها میوه ها دل انسان هستند. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
ا ꧂ سختی امتحان های الهی به ویژه داغ سوگ عزیزان꧁ ☑️سختی مصیبتها در احادیت ➖حضرات معصومین بر سختی مصیبت عزیزان صحه گذاشته اند چنانچه پیامبر(ص) هنگامی که به مصیبت فرزند خود، ابراهیم، گرفتار شد فرمود: «تدمع العین و یحزن القلب و لا نقول ما یسخط الرب» ؛ چشم گریان می‌شود و قلب غمگین، لیکن سخنی نمی‌گوییم که غضب پروردگار را به دنبال داشته باشد»(۳) ➖ برخی احادیث که از پاداش مصیبت فوت فرزند حرف میزند نشان دهند سختی مصیبت است که تنها با بهشت جبران می شود؛امام صادق(ع) فرمود: ثواب المومن من ولده الجنة صبر او لم يصبر.(۴)   ثواب و پاداش مومن در مرگ فرزندش بهشت است خواه در مصيبت فرزند خود صبر كند، خواه صبر نكند ⚫️ مراحل سخت روانی سوگ چنانچه در آموزه های دینی بیان شده است که شیطان تلاش میکند صبر انسان مومن را از او بگیرد روانشناسان مراحلی را برای سوگ بر شمرده اند که انسان داغدار ممکن است به جهت سختی مصیبت به این ها مبتلا شود؛ ➖انکار مرگ فرزند به دلیل شوکه شدن و باور نکردن اتفاقی که افتاده است. ➖غم و ناامیدی شدید به طوری که فرد نتواند کارهای روزمره و ساده‌اش را نیز انجام بدهد. ➖احساس گناه شدید و مقصر دانستن خود بابت مرگ فرزند. فرد احساس می‌کند می‌توانست فرزندش را نجات بدهد اما این کار را نکرده است و خودش را مقصر می‌داند. ➖خشم شدید نسبت به دیگران و جهان هستی. این مرحله، مرحله خشم از دوران سوگواری است. ➖احساس حسرت و رنجش نسبت به والدینی که فرزندان سالمی دارند. ➖احساس اینکه زندگی دیگر معنایی ندارد و تمایل به پیوستن به فرزند در آن دنیا. ➖از دست دادن ایمان و باورهای معنوی نسبت به زندگی و مرگ. ➖خواب دیدن فرزندان. ➖احساس تنهایی و درک نشدن شدید. ☑️سخت ترین مصیبت ها برای بهترین ها ➖ذُکِرَ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ(ع) الْبَلَاءُ وَ مَا یَخُصُّ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ الْمُؤْمِنَ فَقَالَ سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ أَشَدُّ النَّاسِ بَلَاءً فِی الدُّنْیَا فَقَالَ النَّبِیُّونَ ثُمَّ الْأَمْثَلُ فَالْأَمْثَلُ وَ یُبْتَلَى الْمُؤْمِنُ بَعْدُ عَلَى قَدْرِ إِیمَانِهِ وَ حُسْنِ أَعْمَالِهِ فَمَنْ صَحَّ إِیمَانُهُ وَ حَسُنَ عَمَلُهُ اشْتَدَّ بَلاؤُهُ وَ مَنْ سَخُفَ إِیمَانُهُ وَ ضَعُفَ عَمَلُهُ قَلَّ بَلَاؤُهُ»؛ «عبدالرحمن ابن حجاج می‌‌گوید: خدمت امام صادق(ع) سخن از بلا و آنچه خدای عزّوجل مؤمن را به آن مخصوص می‌‌دارد به میان آمد، حضرت فرمود: از رسول خدا‌(ص) پرسیدند: در دنیا بلای کدام کس سخت تر است؟ فرمود: پیغمبران، سپس هر که به آنها شبیه‌‌تر است به ترتیب و بعد از آن مؤمن به ‌‌اندازه ایمان و نیکی کردارش گرفتار شود، پس هر که ایمانش درست و کردارش نیکو باشد گرفتاریش سخت است و هر که ایمانش سست و عملش ضعیف باشد گرفتاریش اندکست».(۵) ☑️مصائب ایوب نبی در بعضی از تواریخ، ماجرای گرفتاری ایوب (ع) به بلاها، چنین ترسیم شده است: یکی از غلامان ایوب (ع)آمد و گفت: جماعتی از اشرار ، غلامان تو را کشتند، و گاوها را که به آنها سپرده بودی به غارت بردند. هنوز سخن او تمام نشده بود که غلام دیگر رسید و گفت: ای ایوب! آتش عظیم از آسمان فرود آمد و همان دم همه چوپانان و گوسفندان تو را سوزانید، در این گفتگو بودند که غلام سومی آمد و گفت:گروهی از سواران کلدانی و سرداران پادشاهان بابِل آمدند و ساربانان را کشتند و شترانت را به یغما بردند. در این هنگام مردی گریبان چاک زده، خاک بر سر می‌ریخت و با شتاب نزد ایوب (ع) آمد و گفت:«ای ایوب فرزندانت به خوردن غذا مشغول بودند، ناگهان سقف بر سر آنها فرود آمد و همه مردند. حضرت ایوب همه این اخبار را شنید، ولی با کمال مقاومت، صبر و تحمل کرد، حتی ابروانش را خم ننمود، سر به سجده نهاد و عرض کرد: «ای خدا! ای آفریننده شب و روز، برهنه به دنیا آمدم و برهنه به سوی تو می‌آیم، پروردگارا تو به من دادی و تو از من باز پس گرفتی. بنابراین به هر چه تو بخواهی خشنودم.» ایوب (ع) به درد پا مبتلا شد، ساق پایش زخم گردید، به بیماری بسیار سختی دچار گردید که قدرت حرکت نداشت، هفت یا هفده سال با این وضع گذراند و همواره به شکر خدا مشغول بود. او چهار همسر داشت، سه همسرش او را واگذاشتند و رفتند، فقط یکی از آنها به نام «رُحْمه» وفادار باقی ماند. رنج و بیماری او هم چنان ادامه یافت و هفت سال و هفت ماه از آن گذشت، ولی حضرت ایوب، با صبر و مقاومت و شکر، هم چنان آن روزهای پر از رنج را گذراند؛ و اصلاً نه در قلب و نه در زبان و نه در نهان و نه آشکارا، اظهار نارضایتی نکرد(۶) ➖طبق حدیث؛افرادی که به خاطر سختی مصیبت از خدا شاکی شده اند ،خداوند،با مصیبت های حضرت ایوب اتمام حجت خواهد فرمود؛ فيُجاءُ بأيّوبَ فيقالُ أ بَلِيَّتُكَ أشَدُّ أو بَلِیه هذا؟فقدِ ابتُلِيَ فلم يُفتتن(۷) 🔻 ادامه دارد 👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
ا ꧂ راهکارها و عوامل موثر در صبر و شکیبایی ꧁ 🔻 در این قسمت راهکارها و عوامل موثر بر صبر و شکیبایی را بررسی میکنیم؛🔺 ☑️تقویت اعتقاد به حکمت الهی چون انسان نسبت به حکمت حوادث و رخدادها آگاهی ندارد ، تحمل خود را از دست می‌دهد و با حالتی از خشم و غضب و هیجان عاطفی با مسئله برخورد می‌کند. پس لازم است اعتقاد به حکمت الهی را در خود تقویت کنیم خداوند در این باره از زبان حضرت خضر(ع) به حضرت موسی(ع) هشدار می‌دهد که به سبب عدم شناخت و ناآگاهی قادر به صبر در برابر افعال نخواهد بود و به سرعت نسبت به کنش‌ها واکنش عاطفی نشان خواهد داد. پس نمی‌تواند در برابر حوادث و گفتار‌ها صبوری پیش گیرد. خداوند بیان می‌کند: وكَيفَ تَصبِرُ عَلى ما لَم تُحِط بِهِ خُبرا؛ و چگونه می‌خواهی بر چیزی که از آن خبر و آگاهی نداری صبر پیشه کنی؟!(كهف،  آیه ۶۸) ☑️تفکر درالطاف الهی برای صابران اگر انسان مصیبت دیده به الطاف الهی نسبت به خود تفکر کند آرامش بخش خواهد بود. خداوند چندين عنايت به صابران نموده است از جمله: ۱- محبّت. «وَ اللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ» ۲- نصرت. «إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ» ۳- بهشت. «يُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِما صَبَرُوا» ۴- پاداش بى‌حساب. «إِنَّما يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسابٍ» ۴- بشارت. «بَشِّرِ الصَّابِرِينَ» ➖رسول خدا (ص) فرمود: « اذا مات ولد العبد قال الله تعالی لملائکته ا قبضتم ولد عبدی فیقولون نعم فیقول قبضتم ثمرة فؤاده فیقولون نعم فیقول ما ذا قال عبدی فیقولون حمدک و استرجع فیقول الله تعالی ابنوا لعبدی بیتا فی الجنة و سموه بیت الحمد؛ چون فرزند بنده‌ای بمیرد، خداوند متعال به فرشتگانش می‌فرماید: «جان فرزند بنده‌ام را ستاندید؟». عرض می‌کنند: آری. می‌فرماید: میوه دلش را گرفتید؟ عرض می‌کنند: آری. می‌فرماید: «بنده‌ام، چه گفت؟» عرض می‌کنند: حضرتت را سپاس گزارد و گفت: «انا لله و انا الیه راجعون». خداوند متعال می‌فرماید: در بهشت برای بنده‌ام خانه‌ای بسازید و آن را « بیت الحمد » بنامید.».(۸) ☑️توجّه به تاريخ گذشتگان كه چگونه مشكلات را پشت سر گذارده‌اند. خداوند در قرآن، آگاهى از سرنوشت گذشتگان را از عوامل صبر دانسته است تا این گونه، پیامبر(ص) بتواند در برابر کنش‌ها و حوادثی که در هنگام تبلیغ با آن مواجه می‌شود، صبر به دست آورد و بی‌تابی و جزع و فزع نکند؛ تِلكَ مِن اَنباءِ الغَيبِ نوحيها اِلَيكَ ما كُنتَ تَعلَمُها اَنتَ ولا قَومُكَ مِن قَبلِ هـذا فَاصبِر اِنَّ العـقِبه للمُتَّقين. (هود/۴۹) ☑️اعتقاد به احاطه خداوند اعتقاد به احاطه خداوند و توجّه به اينكه همه مشكلات ما در منظر و ديد خداست روی حساب خاصی پیش می آید در صبر انسان تاثیر دارد. «ما أَصابَ مِنْ مُصیبَهٍ فِی الْأَرْضِ وَ لا فی‏ أَنْفُسِکُمْ إِلاَّ فی‏ کِتابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها إِنَّ ذلِکَ عَلَى اللَّهِ یَسیرٌ* لِکَیْلا تَأْسَوْا عَلى‏ ما فاتَکُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاکُمْ وَ اللَّهُ لا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ»؛ (هیچ مصیبتى در زمین و نه در وجود شما روى نمى دهد مگر اینکه همه ی آنها قبل از آنکه زمین را بیافرینیم در لوح محفوظ ثبت است و این امر براى خدا آسان است* این به خاطر آن است که براى آنچه از دست داده اید تأسف نخورید و به آنچه به شما داده است دلبسته و شادمان نباشید و خداوند هیچ متکبر فخرفروشى را دوست ندارد). امام حسين عليه السلام وقتى فرزندش روى دستانش تير خورد و شهيد شد، فرمود: «هون على ما نزل بى انه بعين الله» اين حادثه سخت، چون خدا مى‌بيند برايم آسان مى‌نمايد ☑️نیکوکاری در قرآن کریم انفاق و بذل مال از عوامل صبر دانسته شده است که باید ایجاد و تقویت شکیبایی از آن بهره‌مند شد. خداوند می‌فرماید: اِنَّ الاِنسـانَ خُلِقَ هَلوعـا  اِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزوعـا  اِلاَّ المُصَلّين ...  والَّذينَ فى اَموالِهِم حَقٌّ مَعلوم  لِلسّائِلِ والمَحروم؛ انسان، حریص و بی‌تاب آفریده شده از این رو هر گاه شری می‌رسد جزع و ناله سر می‌دهد ، مگر نمازگزاران .. و کسانی که در اموالشان حقی معلوم برای سائلان و نیازمندان است.(معارج ؛ آیات ۱۹ تا  ۲۴) شاید رابطه ش به این باید باشد که با دادن مال ملکه صبر در انسان تقویت می شود به طوری که هنگام از دست رفتن داشته های دیگر نیز بتواند صبر کند . ☑️استعانت از یاد خدا به وسیله عبادات یکی از سفارش‌هاى خداوند، استعانت از نماز و روزه است. چرا که نماز و روزه به عنوان عبادت مهم انسان را به یاد خدا میندازد و با قدرت لایزال الهی پیوند میدهد؛ اسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِينَ؛ از صبر( روزه) و نماز يارى جویيد؛ و اين کار، جز براى خاشعان، گران است». 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠داستان ابوطلحه‌ی انصاری، از اصحاب بزرگ اسلام (ص)، پسری داشت به نام ابوعمیر كه بسیار مورد علاقه‌ی او بود. ابوعمیر اتفاقاً مریض شد. مادر مكرمه‌اش « اُمّ سلیم» چون از محبت زیاد ابوطلحه نسبت به فرزندش و حال وخیم فرزندش آگاهی داشت، شوهرش را خدمت پیامبر (ص) فرستاد تا وی در هنگام رحلت «ابوعمیر» در منزل نباشد. پس از رفتن ابوطلحه؛ بچّه از دنیا رفت. «اُم سلیم» او را در جامه‌ای پیچید و كنار اتاق گذاشت. غذای مطبوعی نیز تهیه كرد و آماده‌ی پذیرایی از شوی خود شد. وقتی ابوطلحه آمد، از حال فرزندش پرسید و پاسخ شنید كه خوابیده است. ابوطلحه سؤال كرد: «غذایی هست؟» ام سلیم غذا را آورد و با هم شام را صرف كردند و پس از آن، به بستر رفتند. همین كه صبح شد، ام سلیم به شوهرش گفت: «ابوطلحه! اگر كسی به تو امانتی بدهد و سپس آن را طلب كند، آیا آن را پس می‌دهی یا نه؟» ابوطلحه جواب داد: «آری! پس می‌دهم.» ام سلیم ادامه داد: «چند سال قبل شخصی امانتی به ما داد و امروز من آن را به او باز گرداندم. حال بگو بدانم از این موضوع نگران و ناراحت كه نیستی؟» ابوطلحه گفت: «چرا نگران باشم؟» ام سلیم پاسخ داد: «پس بدان كه فرزندت امانتی از سوی خداوند بود كه امروز امانت خود را پس گرفت!» ابوطلحه بدون هیچ تغییر حالی گفت: «الحمدالله رب العالمین.» و سپس افزود: «من از تو كه مادر او بودی، به شكیبایی سزاوارترم.» بعد از آن غسل كرد، دو ركعت نماز گزارد. سپس خدمت پیغمبر اكرم (ص) رسید و مرگ فرزند و عمل «ام سلیم» را به عرض آن بزرگوار رسانید. رسول خدا (ص) و آله به او فرمودند: «مبارك باد دیشب تو!» اتفاقاً همان شب «اُم سلیم» آبستن شد و بعدها فرزند بسیار صالحی نصیب آنان شد. نام وی را «عبدالله» نهادند. عبدالله از بهترین و خالص ترین مردان انصار به شمار می‌رفت و از او فرزندان شایسته‌ای به وجود آمد كه همگی قاری قرآن بودند. 💠داستان امام باقر (ع): چون قاسم پسر خديجه از دنيا رفت، پيامبر خدا (ص) به نزد خديجه رفت و ديد او گريه مى‏كند. فرمود: «چرا گريه مى‏كنى؟». خديجه گفت: اشكم بى اختيار، جارى شد و گريه‏ام گرفت. پيامبر (ص) فرمود: «يا خَدِيجَةُ ، أَما تَرضَيْنَ إِذا كانَ يَومُ القِيامَةِ أَن تَجِيئِي إِلى بابِ الجَنَّةِ وَهُو قائِمٌ ، فَيَأخُذَ بِيَدِكِ فَيُدخِلَكِ الجَنَّةَ وَيُنزِلَكِ أَفضَلَها» اى خديجه ! آيا حاضر نيستى كه چون روز قيامت شود، به درِ بهشت بيايى و او آن جا ايستاده باشد و دستت را بگيرد و تو را به بهشت بَرَد و تو را در بهترين مكان آن جاى دهد ؟ اين، براى هر مؤمنى هست. خداى عز و جل، حكيم‏تر و كريم‏تر از آن است كه از مؤمن، ميوه دلش را بگيرد و سپس با اين حال، او را براى هميشه عذاب كند». 💠ذکر تاریخ عاشورا امام حسین (ع)وقتی بی قراری خواهرش زینب در وداع آخر را دید به او فرمود: «يا اخية لا يذهبن حلمك الشيطان» خواهرم!شیطان شکیبایی را از تو نگیرد. و فرمود : «یا أُخَیَّةُ اِتَّقی اللّهَ وَ تَعَزّی بِعَزاءِ اللّهِ، وَ اعْلَمی أَنَّ أَهْلَ الاَرْضِ یَمُوتُونَ، وَ أَنَّ أَهْلَ السَّماءِ لا یَبْقُونَ، وَ أَنَّ کُلَّ شَىْء هالِکٌ إِلاّ وَجْهَ اللّهِ الَّذِی خَلَقَ الاَرْضَ بِقُدْرَتِهِ، وَ یَبْعَثُ الْخَلْقَ فَیَعُودُونَ، وَ هُوَ فَرْدٌ وَحْدَهُ، أَبِی خَیْرٌ مِنّی، وَ اُمّی خَیْرٌ مِنّی، وَ أَخی خَیْرٌ مِنّی، وَ لی وَ لَهُمْ وَ لِکُلِّ مُسْلِم بِرَسُولِ اللّهِ اُسْوَةٌ»؛ خواهرجان! تقواى خدا را پیشه ساز و به شکیبایى الهى خود را تسلّى بده و بدان که همه زمینیان مى میرند، و اهل آسمان نمى مانند و همه چیز جز ذات پاک آفریدگار، فانى شوند، همان خدایى که با قدرت خود، زمین را آفرید و خلایق را بر مى انگیزد و همه به سوى او باز مى گردند و او یگانه بى همتاست. پدرم امیرمؤمنان از من بهتر بود، مادرم ـ فاطمه(ع) ـ از من بهتر بود. برادرم امام مجتبى(ع) از من بهتر بود. [و با این وصف همه رخ در نقاب خاک کشیدند و به سراى باقى شتافتند و ما نیز باید برویم]. پیامبر اکرم(ص) براى من و آنان و هر مسلمانى [در تحمّل بلاها و مصیبت ها] الگو و سرمشق است). ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.تفسیر المیزان،ذیل آیه ۱۵۵ سوره بقره. ۲.تفسیر القرآن الکریم،شبر،ج۱،ص۶۳. ۳.تحف العقول، ج ۲، ص۳۷. ۴.الکافی ج ۳ ص ۲۱۹. ۵.شیخ کلینی، الکافی، ج۲، ص۲۵۲ ۶.اقتباس از تاریخ انبیا عماد زاده،ص۴۵۵. ۷.بحار الأنوار ، ج۷،ص۲۸۵. ۸.الكافي ، ج ۳ ص ۲۱۸. 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
✍برخی تغییرات آزمون‌های جدید استخدامی 🔻تقسیم‌بندی سؤالات به سه حیطه عمومی، اختصاصی و تخصصی 🔻معرفی منابع آزمون به داوطلبان به صورت مشخص 🔻امکان تعیین سه کد رشته محل از سوی داوطلبان ( انتخاب شهرهای مختلف ) 🔻تعیین حداکثر سن ۴۰ سال بدون تفکیک میان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد 🔻کسر سنوات فعالیت تمام‌وقت در مراکز آموزشی و تربیتی از سقف سن (اختصاصی آموزش و پرورش) 🔻بسط رشته‌های تحصیلی علوم انسانی ، علوم اسلامی و علوم پایه 🔻تغییر حد نصاب نمره برای ورود به مصاحبه به میانگین نمره سه نفر اول ( یعنی داوطلبی که ۵۰ درصد میانگین نمره ۳ نفر را به دست بیاره کارنامه سبز میشه ) 🛑 سهم ۶۰ درصدی قبولی در مصاحبه و وجود ۲۳ شاخص مشخص برای ارزیابی 🛑 اعلام نتایج نهایی در تیرماه ۱۴۰۲ و احتمالا : وجود امتیاز برای نیروهای غیررسمی آموزش و پرورش ( فقط در مصاحبه در برخی شاخص ها ) 🛑 کاهش منابع عمومی ( کامپیوتر ، معارف اسلامی ، ادبیات فارسی و شاید هوش و ریاضی باهم ) 🛑 تغییر در منابع تخصصی و اما : 🛑 برگزاری آزمون ویژه دبیری و رشته های فنی شاید در زمانی دیگر از سال ۱۴۰۲ 📌در نهایت : برای اطلاع از منابع باید تا پایان هفته که دفترچه صادر میشه ، صبر کنیم. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
رئیس دادگستری کرمان: 🔹با نزدیک شدن به فصل تابستان موضوع کشف حجاب و بدحجابی، مورد توجه مسئولان فرهنگی و قضایی قرار دارد 🔹عِرق دینی ما اجازه نمی‌دهد ارزش‌های دینی و انقلابی‌مان مورد تاخت و تاز افراد فریب خورده قرار بگیرد./ایسنا ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻ناتوانی محمدرضاشاه از پاسخگویی به سوال خبرنگار در مورد شکنجه کردن مردم و واکنش قابل تامل شاه ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
انتشار مفاد آگهی استخدام آموزش و پرورش سال ۱۴۰۲ + جزئیات ثبت نام و آزمون _ ۱ شرط سنی برای شرکت در آزمون 🔹حداقل سن ۲۰ سال تمام و حداکثر سن ۴۰ سال تمام است البته در گذشته برای مدرک لیسانس ۳۶ سال و کارشناسی ارشد ۴۰ سال پیش‌بینی شده بود اما برای آزمون سال آینده سقف سن ۴۰ سال تمام فارغ از اینکه فرد کارشناسی یا کارشناسی ارشد دارد، مطرح است که این اتفاق فرصتی برای جذب متولدان دهه شصت است. 🔹به موجب تبصره ۲ ماده واحده «نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش» مصوب جلسه ۸۳۳ مورخ ۲۷ آبان ۱۳۹۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدت همکاری تمام وقت افرادی که به استناد یکی از قوانین و مقررات موضوعه با واحدهای دولتی آموزشی و تربیتی آموزش و پرورش همکاری کرده‌اند از حداکثر سن برای شرکت در آزمون های استخدامی وزارت آموزش و پرورش کسر می شود. 🔹به موجب بند (الف) ماده ۱۵ قانون حمایت ازخانواده وجوانی جمعیت، داوطلبان مشمول قانون مزبور به ازای تاهل و نیز داشتن هر فرزند، یکسال تا حداکثر پنج سال (۵) به سقف محدوده سنی اضافه خواهد شد. امتیازات فوق‌‌الذکر، مشروط به آن است که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه داوطلب یا فرزند وی، بالای ۵‏‏.۲ نباشد. مبنای تعیین نرخ باروری، آخرین اعلام رسمی وزارت کشور در زمان برگزاری امتحان مشترک فراگیر است. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
جذب ۲۰ هزار نفر در آموزش و پرورش/ تا پایان سال رتبه‌بندی معلمان انجام می‌شود 👤ستاری فرد، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش: 🔰۲۰ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان برای سال آینده جذب آموزش و پرورش می شود. 🔰پیش بینی۷۰ هزار نفر بازنشسته قطعی در آموزش و پرورش داریم. باید برای چالش بازنشستگی فکر اساسی کرد. 🔰آزمون استخدامی مقطع ابتدایی در هشتم اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می شود. شروع ثبت نام نهم یا دهم اسفند ۱۴۰۱ است. 🔰نسبت به بسط رشته‌ها در سه سطح علوم اسلامی، انسانی و پایه اقدام و با افراد زیادی در این باره مشورت کرده‌ایم. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
انتشار مفاد آگهی استخدام آموزش و پرورش سال ۱۴۰۲ + جزئیات ثبت نام و آزمون _ ۲ منابع آزمون استخدامی آموزش و پرورش 🔹در آزمون‌های سنوات گذشته، مواد و مفاد آزمون به دو سطح عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شدند. برای آزمون جدید سه حیطه عمومی، اختصاصی و تخصصی پیش‌بینی شده است. البته این مواد هنوز نهایی نشده است اما آخرین بررسی‌های آموزش و پرورش است پس اگر قصد مطالعه مواد آزمون را دارید کمی صبر کنید تا دفترچه آزمون منتشر شود. 🔹ابن اطلاعات صرفا برای آگاهی از مواد پیش‌بینی شده توسط آموزش و پرورش تا کنون، است. مواد حیطه عمومی ۱. تاریخ و فرهنگ تمدن: خدمات متقابل ایران و اسلام / نویسنده: شهید مطهری انتشارات صدرا – صعود چهل ساله / نویسنده : سید محمد حسین راجی، سیدمحمدرضا خاتمی انتشارات زائر رضوی. ۲. تعلیم و تربیت اسلامی: مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی-عمومی جمهوری اسلامی: بخش اول «شامل: تبیین چیستی تربیت- تبیین چرایی تربیت- تبیین چگونگی تربیت» و بخش دوم «شامل: تبیین چیستی تربیت رسمی و عمومی- تبیین چرایی تربیت رسمی و عمومی- تبیین چگونگی تربیت رسمی و عمومی» ۳. معارف و اندیشه اسلامی: طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن / نویسنده: سید علی خامنه‌ای، انتشارات: صهبا – انسان ۲۵۰ ساله / نویسنده: سیدعلی خامنه ای. انتشارات، صهبا. ۴. دانش اجتماعی و حقوق اساسی: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران– وصیتنامه الهی سیاسی حضرت امام خمینی (ره)- بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ساده زیستی در زیست امروزی [ منبر ۲۰ دقیقه ای🕙] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین ☑️مقدمه ساده‌زیستی، یکی از موضوعاتی است که در زندگی فردی و اجتماعی و مادی و معنوی انسان تاثیر بسزایی دارد. از نظر فرهنگ دینی ساده‌زیستی یکی از ارزش‌های متعالی به حساب می‌آید. ساده‌زیستی، پاسخ انسان‌های دانا به زندگی ناپایدار دنیاست که در پرتو آن، آرامش درون و برون حاصل می‌شود. بنابراین، ساده‌زیستی با نوع شناخت انسان و نگرش او به زندگی دنیا مرتبط است. از نظر اسلام، ساده‌زیستی، یک ارزش معنوی است. پیشوایان دین، ساده‌زیستی و قناعت را ارزشی والا می‌دانستند و افراد ساده‌زیست را می‌ستودند. امیرمؤمنان علی (ع) در مورد «صعصعة بن صوحان» می‌فرماید: «انک ما علمتُ حَسَنُ المعونة خفیف المؤونة؛  همانا تو تا آن جا که دانسته‌ام، یاوری نیکو و کم هزینه‌ای.»(۱) البته باید توجه کنیم که ساده زیستی و زهد در اسلام به معنی رهبانیت و ترک دنیا و محرومیت از موهبت های الهی نیست ،ساده‌زیستی مورد نظر اسلام عبارت است ازعدم دل‌بستگی به مظاهر دنیا و رهایی از تجملات و تشریفات زایدِ زندگی و بی‌پیرایه بودن که مقابل آن، تجمل‌گرایی و رفاه‌زدگی است. ➖هر چند ساده‌زیستی به عنوان اصلی ثابت در زندگی پیامبر (ص) و ائمه شناخته می‌شود، اما طبیعی است که این اصل در اوضاع و احوال گوناگون و اعصار مختلف، صورت و شکل مناسب آن زمان را پیدا می‌کند. بر این اساس، پیشوایان دین با حفظ اصل ساده‌زیستی، مقتضیات زمان خود را در نظر می‌گرفتند. این نکته مهمی است که باید در شناخت سیره معصومان مورد توجه قرار گیرد، چرا که در غیر این صورت باعث ایجاد شک و شبهه درباره زندگی آن بزرگواران می‌گردد. ➖ نکته؛ در ساده زیستی در صدد ترویج فقر نیستیم چون ساده‌زیستی، نخواستن در عین تمکّن می‌باشد. ساده‌زیستی، گذشت از سر اقتدار است، اما فقر، گذشت محرومانه است. ساده زیست، دارد و نمی‌خواهد، اما فقیر، ندارد تا بخواهد. ☑️آسیب های نبود ساده زیستی نبود ساده زیستی که تجمل گرایی نامیده می شود آسیب های جدی به اشخاص و اجتماع وارد می‌شود . به مواردی اشاره میکنم؛ ➖با گرایش به زندگی تجملی، هزینه‌های مصرف بالا می‌رود و طبیعی است که راه‌های مشروع، کفایت نمی‌کند. لذا مردم برای دست‌یابی به خواسته‌های روز افزون خود، از شیوه‌های نامشروع مانند: چاپلوسی، رانت‌خواری، ربا و... بهره می‌جویند. امام خمینی (ره) می‌فرماید: «این خوی کاخ‌نشینی اسباب این می‌شود که انحطاط اخلاقی پیدا شود. اکثر این خوی‌های فاسد، از طبقه مرفّه به مردم دیگر صادر شده است.» ➖همیشه اشراف و مرفّهان بی‌درد، نخستین کسانی بوده‌اند که با پیامبران و منادیان عدالت، مخالفت کرده‌اند. قرآن مجید می‌فرماید: «و ما ارسلنا فی قریة من نذیر الا قال مترفوها انّا بما ارسلتم به کافرون؛  ما به هیچ جمعیت و دیاری پیامبری نفرستادیم، مگر آن که اشراف و خوش گذرانان آن جامعه گفتند: ما به آن چه شما مامور شده‌اید، کافریم.» ابن خلدون می‌گوید: «به هر‌ اندازه (ملتی) بیشتر در ناز و نعمت فرو روند، به همان میزان به نابودی نزدیک‌تر می‌شوند.»  ➖بسیاری از مخارج و مصارف، بر اساس میل‌ها و نیازهای واقعی صورت نمی‌گیرد. یکی از نتایج دوری از ساده‌زیستی و تجمل‌گرایی، ابتلا به اسراف و زیاده‌روی است و دلیلش عادات ناپسند، چشم و هم چشمی‌ها و تقلید کورکورانه از فرهنگ بیگانه و... می‌باشد. ➖یکی از آثار تجمل‌گرایی در جامعه، متروک شدن سنّت‌های الهی و آداب اسلامی است. وجود تشریفات زاید و رسوم و آداب گوناگون باعث شده است ازدواج که سنّت پیامبر (ص) است و موجب آرامش خانواده و سلامت روح و روان افراد و عفت عمومی در جامعه می‌شود، به تاخیر افتد و جوانان عزیز در وقت مناسب نتوانند تشکیل خانواده دهند، در حالی‌که با حذف تشریفات و رو آوردن به ساده‌زیستی که اسلام به ویژه در امر مهم ازدواج، خواهان آن است، می‌توان اسباب ازدواج بسیاری از جوانان را فراهم کرد. ➖ ایجاد شکاف طبقاتی و گسترش فقر و تبعیض یکی دیگر از آسیب های تجملات است استاد مطهری می‌گوید: آری، سرازیر شدن نعمت‌های بی‌حساب به سوی جهان اسلام و تقسیم غیر عادلانه ثروت و تبعیض‌های ناروا، جامعه اسلامی را دچار بیماری مزمن، دنیازدگی و رفاه‌زدگی کرد. ➖نمونه دیگر از آثار تجمل‌گرایی، کم رنگ شدن روابط عاطفی و دید و بازدید و صله رحم و اکتفا به ارتباط از راه دور و روابط سرد و خاموش از طریق تلفن یا نامه یا اینترنت و... می‌باشد. بدیهی است علاوه بر مشغله‌های روزمره، مهم‌ترین عامل این اثر را باید در تجمل‌گرایی و به تکلّف افتادن خانواده‌ها جست‌و‌جو کرد. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d