eitaa logo
منبرطلاب
19.6هزار دنبال‌کننده
217 عکس
67 ویدیو
65 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم #منبر در فضای #مجازی #ویژه_طلاب_و_مبلغین اخبار استخدامی ادمین @talabe_admin کانال شخصی است کانون تبلیغاتی پربازده منبر http://eitaa.com/joinchat/1201668109Cc875229ef3
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جهاد با نفس (۱۱) منبر یک دقیقه ای🕙 [ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ ❇️مقدمه در کتابی که آیت الله بهجت معرفی فرموده اند حدیث یازدهم که بنا داریم از آن کتاب تقدیم کنیم عبارت است از این حدیث؛ «في قولِهِ تعالى‏ :إنّ السَّمْعَ وَالبَصَرَ والفُؤادَ يُسألُ السَّمعُ عَمّا سَمِعَ ، والبَصَرُ عَمّا نَظَرَ إلَيهِ ، والفُؤادُ عَمّا عَقَدَ عليهِ» .اينكه خداوند فرموده است: «همانا از گوش و چشم و دل سؤال مى‌شود»يعنى از گوش در باره آنچه كه شنيده است و از چشم در باره آنچه كه ديده است و از دل در مورد ايمانى كه بر آن پيمان بسته است پرسيده مى‌شود.(۱) 🔷سه بخش ادراکی انسان در این آیه و حدیث سه عضو جدا اما مرتبط باهم مورد توجه قرار گرفته اند. اگر دقت کنیم هم شنوایی هم بینایی و هم قلب انسان وسیله های دریافت و ادراک انسان هستند. باید گفت هر آنچه دیده بینند یا گوش بشنوند دل کند یاد. به عبارت دیگر سیستم ادراک انسان از این سه بخش تشکیل یافته است ♻️گناهان مربوط به سیستم ادراک طبق توضیحات فوق مواردی از گناهان مربوط به سیستم ادراکی که با سه بخش انجام می شود را ذکر میکنیم؛ ➖شهوات و هیجانات جنسی حرام، از طریق فیلم و صوت و متن و تصویر ➖ حسادت و بدخواهی به دیگران از طریق دیدن و شنیدن و تفکرات منفی ➖دنیا طلبی و تجمل گرایی ؛ با شنیدن سخنان اغواگرانه و دیدن تصاویر انگیزاننده و دل دادن به این امور موجب مصرف گرایی افراطی، مد گرایی افراطی و تجمل گرایی است. 🌺با عشق علی(ع) پاک شویم «وَ مَنْ نَظَرَ إِلَى كِتَابَةٍ فِي فَضَائِلِهِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ الذُّنُوبَ الَّتِي اكْتَسَبَهَا بِالنَّظَر»، «وَ مَنِ اسْتَمَعَ إِلَى فَضِيلَةٍ مِنْ فَضَائِلِهِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ الذُّنُوبَ الَّتِي اكْتَسَبَهَا بِالاسْتِمَاعِ»(۲) طبق حدیث پیامبر(ص) گوش دادن به فضایل حضرت علی(ع) ، گفتن فضایل آن حضرت، نگاه کردن به فضایل آن حضرت گناهان انسان بخشیده می شود. هر قوه ای گناهانی دارد. چشم یک گناه دارد، گوش یک گناه دارد زبان گناه مخصوص به خود را دارد، در صحیفه وجودی مومن همه اینها هست. لذا یکی از راه های توبه این است که انسانی که گناه کرده بنشیند و فضائل امیرالمومنین را متواضعانه بخواند، متواضعانه نقل کند و متواضعانه بشنود. تا گناهانش بخشیده شود. ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.وسائل الشيعة ،ج۱۱،ص۱۲۳. ۲.إرشاد القلوب ،ج۲،ص۲۰۹ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
منبر یک دقیقه ای🕘 موضوع: ویژگی های منتظران(۱۲) [ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود] بسم الله الرحمن الرحیم أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک، عَلی صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبویَّة و الغَیبَةِ الإلهیَّة ، أللّهمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُکْ بِی مَحَجَّتَهُ ✅مقدمه برای تحقق اهداف خلقت، و ظهور انسان کامل و تشکیل حکومت عدل جهانی توسط حضرت حجت روحی فداه، انسان هایی لازم است که با ویژگی های ایمانی، اخلاقی، فکری و اعتقادی ، قابلیت و شایستگی این دوران را در خود جمع کرده باشند. طبق یک حدیث جالب ازپیامبر، مؤمن كامل داراى ۱۰۳ صفت است. ➖پیامبر(ص) فرمود: «لا يُكْمِلُ المؤمنُ إيمانَهُ حتّى يَحْتَويَ على مائةٍ و ثلاثِ خِصالٍ....»(۱) ❇️خصلت دوازدهم ؛ تعلیم به جاهل دوازدهمین صفت مؤمن «معلّم الجاهل» است یعنى مؤمن جاهلان را تعلیم مى دهد. جاهل کسى است که نمى داند. ♻️سه واجب شبیه به هم تنبیه غافل، ارشاد جاهل و نهى از منکر شبیه به هم هستند اما باهم فرق دارند؛ غافل کسى است که حکم را مى داند ولى حواسش نیست. (موضوع را فراموش کرده) مثلا مى داند غیبت گناه است ولى غافل شده و سرگرم غیبت شده است. جاهل کسى است که حکم را نمى داند و ما مى خواهیم حکم را به او یاد دهیم، مثلا حرمت غیبت را نمى داند. امر به معروف و نهى از منکر هم در جایى است که موضوع و حکم را مى داند و نه غافل است و نه جاهل حکم. 🔶شعر کس که بداند و بداند که بداند اسب خرد از گنبد گردون بجهاند آن کس که بداند و نداند که بداند بیدار کنش زود که در خواب نماند آن کس که نداند و بداند که نداند لنگان خرک خویش به منزل برساند آن کس که نداند و نداند که نداند در جهل مرکب ابدالدهر بماند 🔷جایگاه تعلیم امیر‌المؤمنین (علیه‌السلام) در خصوص علّت بعثت پیامبران فرموده است: «یُذَکِّروهُم مَنسِیَّ نِعمَتِه وِ یَحتَجّوا عَلَیهِم بِالتّبلِیغِ؛ حجّت را بر مردم تمام کنند، سخن حق را به گوش آنها برسانند، حقیقت را برای آنها آشکار کنند.»(۲) 🔷حدیث خداوند به حضرت موسی‌ (ع) فرمود: «چیزهای خوب را یادبگیر و به کسانی هم که نمی‌دانند یادبده! پس به‌درستی که من مزار معلّمان و راهنمایان خیر و خوبی و کسانی که آن را فرا می‌گیرند را، پُر از نور می‌کنم تا در آنجا از چیزی وحشت و هراس نداشته باشند.(۳) 👌جهاد تبیین مساله «جهاد تبیین» به تصریح قرآن کریم «لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنّٰاسِ وَ لاٰ تَکْتُمُونَهُ‌»  اهمیّتی بسیار ژرف دارد، چراکه هم جنبه‌ی الهی دارد، هم جنبه‌ی انسانی دارد. بدین‌بیان که تبیین، دستگیری از دل‌ و ذهن‌ِ ِانسان‌هایی است که دچار عدم علم، شک و جهالتند. یک تکلیف مهم منتظران جهاد تببین است. جهاد تبیین یعنی جهلی که توسط دشمن دامن زده میشود را باید با آگاهی دادن خنثی کرد. دشمن در رأس نقشه‌هایش تبلیغات است؛ ‌به قول خودشان پروپاگاندا است. علاجِ پروپاگاندا «تبیین» است، تبیین حقیقت از زبانهای مختلف، از حنجره‌های مختلف، با تعبیرات مختلف، با ابتکارات مختلف؛‌ تبیین. وسوسه‌ای را که روی آن جوان یا نوجوان اثر میگذارد، چه میتواند برطرف کند؟ باتوم که نمیتواند برطرف کند،؛ آن وسوسه را تبیین میتواند برطرف کند. 🔶تعلیم و تبیین سبک زندگی سبک زندگی باید بر اساس معارفِ اسلامی تبیین شود.زیرا سبکِ زندگی غلط، که ناشی از مشکلات فرهنگی و فرهنگِ حاکم بر ذهن‌ها است در اثر تقلید از سبک زندگی غربی، بوجود می‌آید.   ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.بحارالانوار، ج ۶۴، ص۳۱۰. ۲.نهج البلاغه، خطبه اول ۳.ارشاد القلوب،ج۱،ص۱۳.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برکت و بی برکتی در زیست امروزی [منبر ۲۰ دقیقه ای] [ نکاتی برگزیده تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار ۲۰ دقیقه انتخاب و ارائه شود] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ 🌙بیان احکام [طبق نظر فقهی آیت الله خامنه ای:] هرگاه روزه‌دار بعد از ظهر مسافرت نماید باید روزه‌ی خود را تمام کند، اما اگر پیش از ظهر مسافرت نماید روزه‌اش باطل است، ولی قبل از آن که به حد ترخص برسد نمی‌تواند روزه را افطار کند و اگر پیش از آن افطار کند بنابر احتیاط کفاره‌ی (افطار عمدی روزه‌ی ماه رمضان) بر او واجب است. البته اگر از حکم مسأله غافل بوده کفاره ندارد. [👈لطفا دقت کنید «حد ترخص» هیج ربطی به مسافت شرعی ندارد ، حد ترخص یعنی از وطن به حدی فاصله بگیرد که صدای اذان شهر شنیده نشود و دیوارهای شهر دیده نشود. معمولا حدود دو _ سه کیلومتر میشه] ❇️نکات کلی مقدماتی به این مناسبت که ماه رمضان، ماه برکت است خوب نیست در خصوص برکت و بی برکتی در زندگی های امروزی بحثی داشته باشیم ؛ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ. شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَیَّامُهُ أَفْضَلُ الْأَیَّامِ وَ لَیَالِیهِ أَفْضَلُ اللَّیَالِی وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ. ای مردم، همانا ماه خدا، همراه با برکت و رحمت و آمرزش، به شما روی آورده است، ماهی که در نزد خدا برترین ماه هاست، روزهایش برترین روزها، شب هایش برترین شب ها و ساعاتش برترین ساعات است.(۱) 🔷معنی برکت ➖برکت در أصل بَرْك به معنی سینه شتر می‌باشد، یعنی شتر سینه خود را به زمین زد، سپس این كلمه به معنى دوام و رشد آمده و بركت در إصطلاح یعنى استقرار خیر از سوی خداوند، در یك چیز. «مبارک‌» صفتی‌ است‌ که‌ خداوند برای‌ کلام‌ خود به‌ کار برده‌ است‌، چون‌ خیر و نفع‌ آن‌ ثابت‌ و دائمی‌ است‌. ➖علامه طباطبایی‌ در مورد برکت می نویسند« معنای بركت مانند امور نسبی با اختلاف غرضها مختلف می‌شود؛ چون خیر بودنِ هر چیزی به حسب آن غرضی است كه متعلق به آن می‌شود؛ مثلاً طعامی كه انسان می‌خورد بعضی غرضشان از خوردن آن سیر شدن است، و برخی غرضشان از خوردن آن تنها حفظ سلامت است،... و عده‌ای دیگر غذایی را كه می‌خورند به قصد شفا و بهبودی یافتن و رفع كسالت است، بعضی دیگر نظرشان از فلان غذا تحصیل نورانیتی است در باطن كه بدان وسیله بهتر بتوانند خدای را عبادت كنند. پس وقتی غرضهای گوناگونی به عمل واحدی تعلق می‌گیرد معنای بركت در آن نیز مختلف می‌شود؛ ولی جامع همه آن معانی این است كه خداوند خیر منظور را با وسیله قراردادن و برداشتن اسباب و موانع در آن غذا قرار داده [است] و در نتیجه غرض از آن حاصل می‌شود.» 🔷برکت در کتب آسمانی اصطلاح برکات در قرآن کریم، به نعمت‌ها و خیرهای فزاینده الهی اطلاق شده است در کتاب‌های آسمانی قبل از اسلام نیز استفاده شده است؛ اعطای برکت خداوند به پیامبران، و از سوی پیامبران و کاهنان به دیگران، نمونه‌هایی از این موارد است. مشتقات ریشه «برک/ برخ» و واژه عبری «براخاه»، به معنای برکت، در حدود ۴۰۰ بار در عهد عتیق و متعدد در عهد جدید به کار رفته است. 🔷برکت در فرهنگ و ادب فارسی در فرهنگ‌ و ادب‌ فارسی‌، «برکت‌» و واژه‌های‌ هم‌ خانواده‌ و مرکبی‌ که‌ از آن‌ ساخته‌ شده‌، مانند بارک‌ الله‌، تبرک‌ و مبارک‌، فراوان‌ به‌ کار رفته‌ است‌ و مثل‌هایی‌ نیز مشتمل‌ بر این‌ واژه‌ها در میان‌ مردم‌ رایج‌ بوده‌ و هست‌.  همچنین‌ کلمات‌ «تبریک‌» و «مبارک‌» در قالب‌ عبارت‌ها و جمله‌های‌ گوناگون‌ در مراسم‌ شادی‌ و جشن‌های‌ موفقیت‌ و پیروزی‌ عموماً به‌ کار می‌رود. ♻️مراحل برکت برکت در دو مرحله قابل تصور است مرحله اول: [عقلانی] یک معنی از برکت ، برای همگان قابل درک است می‌بینیم که دو نفر با یک درآمد و در ظاهر با یک هزینه، امّا یکی با همان درآمد زندگی راحت و آسوده‌ای دارد، امّا دیگری هرچه تلاش می‌کند باز هم یک گوشه‌ای از زندگیش لنگ است. مرحله دوم:[ فرا عقل] یک مرحله از برکت یک واقعیت فرا عقلی است که از درک افراد عادی خارج است ، مثلاً در روایت آمده پیامبر اسلام (ص) فرمود: با صدقه دادن رزق را بر خود فرو آورید. طبق قواعد عقلی صدقه مال را کم میکند اما عواملی فرا مادی که زندگی های ما نقش بازی میکند باعث می‌شود که صدقه باعث کم شدن هزینه های پیش بینی نشده و باعث بهره مندی بیشتر از نعمت ها شود. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
عوامل برکت آفرین ۱.اطاعت از دستورات الهی ➖«وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ».و اگر اهل شهرها و آبادیها، ایمان می‌آوردند و تقوا پیشه می‌کردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها می‌گشودیم؛ ولی (آنها حق را) تکذیب کردند؛ ما هم آنان را به کیفر اعمالشان مجازات کردیم. ➖امام رضا فرمود:«أَوْحَى اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى نَبِيٍّ مِنَ اَلْأَنْبِيَاءِ إِذَا أُطِعْتُ رَضِيتُ وَ إِذَا رَضِيتُ بَارَكْتُ وَ لَيْسَ لِبَرَكَتِي نِهَايَةٌ وَ إِذَا عُصِيتُ غَضِبْتُ وَ إِذَا غَضِبْتُ لَعَنْتُ وَ لَعْنَتِي تَبْلُغُ اَلسَّابِعَ مِنَ اَلْوَرَى» .خداى عز و جل بيكى از پيغمبران وحى فرمود كه: هر گاه اطاعت شوم راضى گردم و چون راضى شوم بركت دهم و بركت من بى‌پايانست، و هر گاه نافرمانى شوم خشم گيرم، و چون خشم گيرم لعنت كنم و لعنت من تا هفت پشت برسد(۲) ➖حضرت امیر(ع)فرمود: «فَمَنْ أَخَذَ بِالتَّقْوَى عَزَبَتْ عَنْهُ الشَّدَائِدُ بَعْدَ دُنُوِّهَا وَ احْلَوْلَتْ لَهُ الْأُمُورُ بَعْدَ مَرَارَتِهَا وَ انْفَرَجَتْ عَنْهُ الْأَمْوَاجُ بَعْدَ تَرَاكُمِهَا وَ أَسْهَلَتْ لَهُ الصِّعَابُ بَعْدَ إِنْصَابِهَا وَ هَطَلَتْ عَلَيْهِ الْكَرَامَةُ بَعْدَ قُحُوطِهَا وَ تَحَدَّبَتْ عَلَيْهِ الرَّحْمَةُ بَعْدَ نُفُورِهَا وَ تَفَجَّرَتْ عَلَيْهِ النِّعَمُ بَعْدَ نُضُوبِهَا وَ وَبَلَتْ عَلَيْهِ الْبَرَكَةُ بَعْدَ إِرْذَاذِهَا». هر كه دست در دامن تقوا زند، سختيهايى كه به او نزديك شده اند دور گردند و ناكاميها و مرارتها به كاميابيها و شيرينيها بدل گردد و امواج محن كه گرداگردش را گرفته اند، فروكش كنند و دشواريها به آسانيها گرايند و باران كرامت پروردگار كه منقطع شده بود از نو باريدن گيرد و رحمت حق كه از او رميده بود بدو روى آورد و چشمه هاى نعمت كه خشكيده بود روان گردد و باران اندك بركت قطره هاى درشت شود و ببارد.(۳) ۲.عدالت و انصاف حضرت امیر(ع) فرمود: «بِالعَدلِ تَتَضاعَفُ البَرَكاتُ ».به سبب عدالت، بركتها دو چندان مى شود.(۴) ➖امام صادق(ع) فرمود:« اِنَّ النّاسَ يَستَغْنونَ اِذا عُدِلَ بَيْنَهُمْ وَ تُنْزِلُ السَّماءُ رِزْقَها وَ تُخْرِجُالاَْرْضُ بَرَكَتَها بِاِذْنِ اللّه ِ تَعالى» ؛اگر در ميان مردم عدالت برقرار شود، همه بى نياز مى شوند و به اذن خداوند متعالآسمان روزى خود را فرو مى فرستد و زمين بركت خويش را بيرون مى ريزد.(۵) ۳.قرض و صدقه دادن ➖امام صادق(ع) فرمود:«إنّ الصَّدَقَةَ تَقضي الدَّينَ و تَخلُفُ بالبَركَةِ ».صدقه دادن، بدهى را ادا مى كند و بركت مى آورد.(۶) ➖حضرت امیر(ع) فرمود:«يا كُمَيلُ ، البَرَكَةُ في مالِ مَن آتَى الزَّكاةَ ، و واسَى المُؤمِنينَ ، و وَصَلَ الأَقرَبينَ» . اى كميل! بركت ، در مال كسى است كه زكات(صدقه) بپردازد ، با مؤمنانْ مواسات داشته باشد ، و به خويشاوندانْ نيكى رساند.(۷) ➖پیامبر(ص) فرمود:ثلاث فیهن البرکة: البیع إلی اجل و المقارضة و إخلاط البر بالشعیر للبیت لا البیع. در سه چیز برکت است : فروش مدت دار، وام دادن به یکدیگر و مخلوط کردن گندم با جو برای مصرف خانه، نه برای فروش.(۸) ۴.خوش اخلاقی ➖ پیامبر(ص) فرمود: «اِنَّ فِی الرِّفقِ الزّیادَهَ وَ البَرَکَهَ وَ مَن یُحرَمِ الرِّفقُ یُحرَمِ الخَیرَ». در مدارا، فزونی و برکت است، و هر کس از مدارا محروم باشد، از خیر، محروم شده است.(۹) ۵.سحرخیزی پیامبر اکرم (ص)فرمود:«باکروا طَـلَبَ الرِّزقِ وَ الحَوائِجِ فَاِنَّ الغُدُوَّ بَرَکةٌ وَ نَجاحٌ»در پى روزى و نیازها، سحر خیز باشید؛ چرا که حرکت در آغاز روز، [مایه] برکت و پیروزى است.(۱۰) ۶.قرآن خواندن حضرت امیر(ع) می فرماید:«اَلْبَيْتُ اَلَّذِي يُقْرَأُ فِيهِ اَلْقُرْآنُ وَ يُذْكَرُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهِ تَكْثُرُ بَرَكَتُهُ وَ تَحْضُرُهُ اَلْمَلاَئِكَةُ وَ تَهْجُرُهُ اَلشَّيَاطِينُ».خانه‌اى كه در آن قرآن خوانده شود و ذكر خداى عز و جل (و ياد او) در آن بشود، بركتش بسيار گردد، و فرشتگان در آن بيايند و شياطين از آن دور شوند.(۱۱) ➖امام علی (ع) می‌فرماید: من از رسول خدا شنیدم که فرمود:«آیَةُ الْکُرْسِیِّ سَیِّد سُورَةِ الْبَقَرَةِ فِیهَا خَمْسُونَ کَلِمَةً فِی کُلِّ کَلِمَةٍ بَرَکَة».آیة الکرسی سید سوره بقره است که در آن پنجاه کلمه وجود دارد و در هر کلمه‌ای برکتی است».(۱۲) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
۷.وجود فرزند دختر «مَا مِنْ بَيْتٍ فِيهِ اَلْبَنَاتُ إِلاَّ نَزَلَتْ كُلَّ يَوْمٍ عَلَيْهِ اِثْنَتَا عَشْرَةَ بَرَكَةً وَ رَحْمَةً مِنَ اَلسَّمَاءِ وَ لاَ تَنْقَطِعُ زِيَارَةُ اَلْمَلاَئِكَةِ مِنْ ذَلِكَ اَلْبَيْتِ يَكْتُبُونَ لِأَبِيهِمْ كُلَّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ عِبَادَةَ سَنَةٍ» . خانه ای كه در آن دختران باشند هر روز دوازده بركت و رحمت از آسمان بر آن خانه نازل می شود و دیدارفرشتگان از آن خانه متوقف نمی شود و براى پدرشان هر روز عبادت یک سال نوشته می شود.(۱۳) ۸.سفره های جمعی روایت شده است: «اِنَّ الْعَبْدَ‌ اِذَا جَلَسَ عَلَی الْمَائِدَةِ مَعَ اَخِیهِ الْمُؤْمِنِ اُفْرِغَتْ عَلَیهِمَا الرَّحْمَة وَتُسَاقِطُ عَلَیهِمَا الْبَرَكَةُ فَلَا یزَالَانِ كَذَلِكَ حَتَّی یقُومَا عَنْهَا؛ وقتی انسان سر سفره‌ای همراه برادر مؤمن خود – برای صرف غذا – می‌نشیند، رحمت الهی بر آنان سرازیر می‌شود و بركت خداوند بر ‌آنان می‌بارد و پیوسته چنین خواهند بود تا از آن سفره برخیزند.»(۱۴) 🔺در ادامه به برخی موانع برکت می پردازیم 🔻 ۱. گناه و كارهاي بد گناهان مانع برکت الهی هستند از اسراف و فحاشی گرفته تا گناهان بزرگتر که در ادامه به برخی از گناهان اشاره خواهیم کرد؛ ➖حضرت علی‌(ع)فرمود: «اِنَّ اللهَ یبْتَلِی عِبَادَهُ عِنْدَ الْاَعْمَالِ السَّیئَةِ بِنَقْصِ الثَّمَرَاتِ وَحَبْسِ الْبَرَكَاتِ وَاِغْلَاقِ خَزَائِنِ الْخَیرَاتِ؛ خداوند، بندگانش را نزد اعمال بد به كمبود میوه‌ها و جلوگیری از نزول بركات و بستن منابع خیرات،‌ مبتلا می‌سازد.»(۱۵) ➖پيامبر(ص)می‏فرماید: «أَرْبَعَةٌ لَا تَدْخُلُ بَيْتاً وَاحِدَةٌ مِنْهُنَّ إِلَّا خَرِبَ وَ لَمْ يُعْمَرْ بِالْبَرَكَةِ الْخِيَانَةُ وَ السَّرِقَةُ وَ شُرْبُ الْخَمْرِ وَ الزِّنَا؛ چهار چيزند كه يكي از آنها وارد هيچ خانه‌اي نمي‌شود؛ مگر آنكه [آن خانه] خراب مي‌شود و هرگز با بركت و آباد نمي‌شود: خيانت، دزدي، شرابخواري و زنا.»(۱۶) ۲. آلات موسیقی،‌ قمار و شراب امام صادق‌(ع)فرمود: «لَا تَدْخُلُ الْمَلَائِكَةُ بَیتاً فِیهِ خَمْرٌ أوْ دَفٌّ أوْ طَنْبُورٌ أوْ نَرْدٌ وَلَا یسْتَجَابُ دُعَائُهُمْ وَتُرْفَعُ الْبَرَكَةُ عَنْهُمْ؛ فرشتگان به خانه‌ای كه در آن شراب و [آلات موسیقی، مانند:] دایره، طنبور، یا [آلات قمار، مانند:] نرد باشد، داخل نمی‌شوند و دعای اهل آن خانه مستجاب نمی‌شود و بركت از [زندگی] آنها برداشته می‌شود.»(۱۷) ۳. دوری گزینی از عالمان دین پیامبر(ص) در خبر دادن از وضعیت آخر الزمان می‌فرماید: «سَیأتِی زَمَانٌ عَلَی اُمَّتِی یفِرُّونَ مِنَ الْعُلَمَاءِ كَمَا یفِرُّ الْغَنَمُ مِنَ الذِّئبِ، اِبْتَلَاهُمُ اللهُ تَعَالَی بِثَلَاثَةِ اَشْیاء: الْاَوَّل: یرْفَعُ الْبَرَكَةَ مِنْ اَمْوَالِهِمْ، وَالثَانِی: سَلَّطَ اللهُ عَلَیهِمْ سُلْطَاناً جَائِراً والثالث: یخْرِجُونَ مِنَ الدُّنیا بِلَا اِیمَانٍ؛ زمانی خواهد آمد كه مردم از علما فرار می‌كنند؛ همان‌گونه كه گوسفندان از گرگ می‌گریزند. در این هنگام، خداوند، آنها را به سه چیز گرفتار می‌كند: اول اینكه بركت و فزونی را از مال و ثروتشان برمی‌دارد، دوم اینكه حاكم ظالم بر آنها مسلط می‌كند و سوم اینكه بی‌ایمان از دنیا می‌روند.(۱۸) ۴.سبك شمردن نماز در ضمن روايتي از پيامبر درباره پیامدهای سبك‌شمردن نماز آمده: ⇤خداوند، بركت را از عمرش برمي‌دارد. ⇤بركت از روزي‌اش مي‌رود. ⇤ سيماي صالحان را از چهره‌اش مي‌زدايد. ⇤ هر عملي كه انجام مي‌دهد، پاداش نمي‌يابد. ⇤ دعايش به آسمان بالا نمي‌رود. ⇤ در دعاي صالحان، بهره‌اي نخواهد داشت.  ۵. خیانت در شراکت پیامبر(ص) می‌فرماید: «یَدُاللهِ فَوْقَ اَیْدِی الْمُشْتَرِکِینِ مَا لَمْ یَخُنْ اَحَدُهُمَا صَاحِبَهُ فَاِذَا خَانَ اَحَدُهُمَا رَفَعَ اللهُ یَدَهُ عَنْ اَیْدِیَهُمَا وَذَهَبَتِ الْبَرَکَةُ مِنْهُمَا» دست قدرت و عنایت خداوند تا زمانی بالای دستان افراد شریک است که یکی از آنها به دیگری خیانت نکند. هنگامی‌که یکی از آنها مرتکب خیانت شود، خداوند دست خود را از دست آنها بر‌می‌دارد و برکت را از آنها می‌برد.»(۱۹) ۷.ترک نهی از منکر پیامبر خدا(ص) فرمود: «لَا تَزَالُ اُمَّتِی بِخَیْرٍ مَا اَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ فَاِذَا لَمْ یَفْعَلُوا ذَلِکَ نَزَعَتْ مِنْهُمُ‌ الْبَرَکَاتِ وَسَلَّطَ بَعْضُهُمْ عَلَی بَعْضٍ» امت من تا زمانی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند وضعشان خوب است اما اگر این گونه کارها را ترک کنند،‌ برکت از میان آنها برداشته می‌شود و برخی از آنها بر دیگری تسلط و برتری خواهد یافت.»(۲۰) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠داستان مردی خدمت پیامبر آمد و از تنگ دستی شکایت کرد. حضرت به او فرمودند: شاید نماز نمی خوانی؟ مرد گفت: یا رسول الله؛ همانا نمازهای پنجگانه را به جماعت و در پشت سر شما بجا می آورم. حضرت فرمودند: شاید کسی در منزلت نماز نمی خواند؟ آن مرد عرض کرد: همه نماز می خوانند و تا آن ها را به خواندن نماز واندارم، از خانه خارج نمی گردم. پیامبر (ص) فرمودند: شاید در همسایگی تو کسی می باشد که نماز نمی خواند؟ مرد گفت: یا رسول الله؛ همانا تمامی آن ها نماز می خوانند. پس در آن لحظه جبرئیل نازل شد و عرض کرد: ای رسول خدا؛ در فلان بیابان فرد بی نمازی از دنیا رفته است و کلاغی استخوان کوچکی از آن فردِ بی نماز و تارک الصلاة را به منقار گرفته و آورده در میان درختی که در خانه ی این مرد است قرار داده است، پس به او بگو آن استخوان را بردارد تا وسعتِ رزق و روزی پیدا نماید.(۱۹) 💠داستان روزی جوانی به حضور امام صادق علیه السلام آمد و عرض کرد:- سرمایه ندارم .امام علیه السلام فرمود: درستکار باش ! خداوند روزی را می رساند.جوان بیرون آمد. در راه ، کیسه ای پیدا کرد. هفتصد دینار در آن بود. با خود گفت : باید سفارش امام علیه السلام را عمل نمایم ، لذا من به همه اعلام می کنم که اگر همیانی گم کرده اند نزد من آیند.با صدای بلند گفت :هر کس کیسه ای گم کرده ، بیاید نشانه اش را بگوید و آن را ببرد.فردی آمد و نشانه های کیسه را گفت ، کیسه اش را گرفت و هفتاد دینار به رضایت خود به آن جوان داد.جوان برگشت به حضور حضرت ، قضیه را گفت .حضرت فرمود:- این هفتاد دینار حلال بهتر است از آن هفتصد دینار حرام و آن را خدا به تو رساند. جوان با آن پول تجارت کرد و بسیار غنی شد. 💠داستان امير مؤمنان عليه السلام بر كنيزى گذشت كه از قصّاب ، گوشتى خريده بود و به قصّاب مى گفت : بيشتر بده . امير مؤمنان عليه السلام به آن مرد فرمود : «بيشتر بده ، كه بركتش زيادتر مى شود». 💠داستان مرحوم طبرسی از براء بن عازب نقل می کند: وقتی آیه مبارکه «و انذر عشیرتک الا قربین» نازل شد، پیامبر (ص) مأمور شد خویشان و نزدیکان خود را (از روز قیامت) به ترساند، در اجرای این امر الهی پیامبر عموها و بستگان نزدیکش را که به چهل نفر می رسید در خانه ابوطالب دعوت کرد عموهای آن حضرت: ابوطالب، حمزه، عباس و ابولهب حضور داشتند، همگی را با یک ران گوسفند و یک ظرف (قدح) شیر مهمان و پذیرایی کرد، در حالی که غذای حاضر برای یک نفر از آنها کفایت می کرد، جملگی را پیش خواند با نام خدا (بسم الله) همگی سر آن سفره با برکت از آن طعام خوردند و شیر آشامیدند و سیر گردیدند.(۲۰) ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.عیون اخبار الرضا(ع)،ج۱، ص۲۹۵. ۲.اصول کافی،  ج۳ ،ص۳۷۷. ۳.نهج البلاغه، خطبه ۱۹۸. ۴.غرر الحكم ،۴۲۱۱. ۵.كافى، ج ۳، ص۵۶۸. ۶.الكافي، ج۴،ص۹. ۷.تحف العقول ،۱۷۲ ۸.میزان الحکمه،ج۱، ح ۱۶۹۸. ۹.کافی، ج ۲، ص۱۱۹. ۱۰. المعجم الاوسط، ج ۷، ص ۱۹۴. ۱۱.اصول کافی،ج ۴  ص ۴۱۳ ۱۲. مستدرک الوسائل، ج۴، ص۳۳۶ ۱۳.مستدرک الوسائل،ج۱۵،ص۱۱۶. ۱۴.مستدرک الوسائل،ج۱۶،ص۳۲۶. ۱۵.نهج البلاغه، خطبه ۱۴۸. ۱۶.ثواب الاعمال،ص۲۸۹. ۱۷.عوالی اللئالی، ج ۱، ص ۲۶۱. ۱۸.بحار الانوار،ج۲۲،ص۴۵۳. ۱۹. ثواب الاعمال،ص۱۰۴. ۲۰.الغدیر ،ج۲،ص ۲۷۸. 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جهاد با نفس (۱۳) منبر یک دقیقه ای🕙 [ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ ❇️مقدمه در کتابی که آیت الله بهجت معرفی فرموده اند حدیث سیزدهم که بنا داریم از آن کتاب تقدیم کنیم عبارت است از این حدیث؛ حضرت امیر(ع) به محمد حنفیه فرمود: «يَا بُنَيَّ لاَ تَقُلْ مَا لاَ تَعْلَمُ، بَلْ لاَ تَقُلْ كُلَّ مَا تَعْلَمُ، فَإِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى قَدْ فَرَضَ عَلَى جَوَارِحِكَ كُلِّهَا فَرَائِضَ يَحْتَجُّ بِهَا عَلَيْكَ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ...».پسر دلبندم! چيزى را كه نمى‌دانى مگو بلكه هر چيزى را هم كه مى‌دانى بر زبان مياور زيرا خداوند بر تمامى اعضاى تو امورى را واجب ساخته كه به وسيله آنها در روز قيامت بر عليه تو حجّت و دليلى مى‌آورد و از تو در باره آنها مى‌پرسد. 🔷احادیث مشابه ➖امام باقر(ع) فرمود: مَنْ أَفْتَى اَلنَّاسَ «بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ لاٰ هُدىً» مِنَ اَللَّهِ لَعَنَتْهُ مَلاَئِكَةُ اَلرَّحْمَةِ وَ مَلاَئِكَةُ اَلْعَذَابِ وَ لَحِقَهُ وِزْرُ مَنْ عَمِلَ بِفُتْيَاهُ. هر كس بدون علم و هدايت به مردم فتوا دهد، فرشتگان رحمت و فرشتگان عذاب بر او لعنت فرستند و گناه آن كه به فتواى او عمل كند دامنگيرش شود. ➖امام سجاد اینگونه دعا فرمود: اللَّهُمَّ إِنیِّ أَعُوذُ بِکَ مِن... أَوْ نَقُولَ فِی الْعِلْمِ بِغَیْرِ عِلْمٍ» پرداخت و گفت: در هیچ موضوع علمی نباید داشتن علم و آگاهی اظهار نظر کرد، چراکه چنین کاری خسارت های فراوانی از لحاظ مادی و معنوی برای گوینده و شنونده دارد. 🔴آسیب خود عالم پنداری یکی از آسیب های زندگی های امروزی اعتماد به نفس بیش از حد و توهم آمیز در برخی افراد است که افراد خود را در امور دینی متخصص می دانند! در دنیایى که براى کوچکترین مساله زندگى مادى به متخصص‏مراجعه مى‏کنند و هرگز حاضر نیستند بدن یا لوازم منزل و ماشین‏خود را به غیر متخصص بسپارند ، آیا مى‏شود مسایل دینى و اصل دین‏را که در نگاه واقع بینانه با دنیا و زندگى دنیایى قابل مقایسه‏نیست . از غیر متخصص یا غیر عالم به دین فراگرفت ؟ کتاب و سنت‏به ما تکلیف کرده‏اند که دین را از دین‏شناسان‏بیاموزیم . قرآن مى‏فرماید :« وَلا تَقفُ ما لَيسَ لَكَ بِهِ عِلمٌ ۚ إِنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤادَ كُلُّ أُولٰئِكَ كانَ عَنهُ مَسئولًا»﴿۳۶ اسرا﴾ از آنچه به آن آگاهی نداری، پیروی مکن، چرا که گوش و چشم و دل، همه مسؤولند. و می فرماید:«فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ»اگر نمی‌دانید، از آگاهان بپرسید.﴿۴۳ نحل﴾ 🔷اهمیت این دستور مهم در طول تاريخ، بسيارى از فتنه‌ها و نزاع‌ها، از قضاوت‌هاى عجولانه يا حرف‌هاى بى‌مدرك ونظريه‌هاى بدون تحقيق و علم، بروز كرده است. عمل به اين دستور که [ از اظهار نظر بی علم اجتناب کنیم]، فرد و جامعه را در برابر بسيارى از فريب‌ها و خطاها بيمه مى‌كند. چرا كه خوش‌بينى بيجا، زودباورى وشايعه‌پذيرى، جامعه را دستخوش ذلّت وتسليم دشمن مى‌كند. ♻️مصادیق آسیب های قول بغیر علم تقليد كوركورانه، پيروى از عادات وخيالات، تبعيّت از نياكان، باور كردن پيشگويى‌ها، خواب‌ها، حدس‌ها و گمان‌ها، قضاوت بدون علم، گواهى دادن بدون علم، موضعگيرى، ستايش يا انتقاد بدون علم، تفسير و تحليل و نوشتن و فتوا دادن بدون علم، نقل‌ شنيده‌هاى بى‌اساس و شايعات، نسبت دادن چيزى به خدا و دين بدون علم، تصميم در شرايط هيجانى و بحرانى وبدون دليل وبرهان، تكيه به سوگندها و اشك‌هاى دروغين ديگران، همه‌ى اينها مصداق‌ «لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ» بوده و ممنوع است. ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.وسائل الشيعة ،ج۱۱،ص۱۲۳. ۲.الکافي  ,  جلد۷  ,  صفحه۴۰۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا