eitaa logo
منبرطلاب
19.7هزار دنبال‌کننده
218 عکس
67 ویدیو
65 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم #منبر در فضای #مجازی #ویژه_طلاب_و_مبلغین اخبار استخدامی ادمین @talabe_admin کانال شخصی است کانون تبلیغاتی پربازده منبر http://eitaa.com/joinchat/1201668109Cc875229ef3
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عید فطر؛ عید فطرت [منبر ۲۰ دقیقه ای] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ سیما بقیه الله فی الارضین 🌙بیان احکام ➖زکات فطره: بنابر قول مشهور فقها، زمان وجوب زکات فطره، آغاز شب عید فطر است. ➖  به‌فتوای مراجع‌تقلید، وقت پرداخت زکات فطره در روز عید فطر تا ظهر است؛ البته از این میان، شبیری زنجانی کل روز را زمان پرداخت زکات فطریه دانسته است. ➖البته اگر کسی نماز عید فطر می‌خواند، باید زکاتش را پیش از نماز پرداخت کند یا به‌فتوای برخی، آن را از اموالش جدا کند. ➖نماز عید: خواندن نماز عید در زمان غیبت امام مهدی(عج) مستحب است؛ ولی در عصر حضور و حاکمیت امام(ع) واجب است. ➖روزه گرفتن در روز عید فطر حرام است 🔺 آنچه درباره فطریه باید بدانیم👈 لینک 🌺شعر عید فطر است و اول شوال نور عشق است و شور و جذبه و حال بهر توفیق درک ماه خداست قلب ها از نشاط، مالامال جشن قرآن و جشن غفران است عید اسلام و روز فخر و جلال رمضان، ای مه نماز و دعا ای ره اکتساب فضل و کمال رمضان، ای گناه شوی بشر زآن‌ همه چشمه ‌های اشک زلال رمضان، ای فضای رحمت حق که زند مرغ دل، به اوج تو بال رمضان، ای که روز نیمه‌ توست مطلع آفتاب عشق و جمال عید مسعود زاد روز حسن مجتبای محمدی تمثال رمضان، ای که در شب قدرت لطف یزدان، برون ز حد مقال ماه غفران و ماه توحیدی ماه قرآن و ماه احمد و آل 🟩 نکاتی در مورد عید فطر 🟢عید فطر ، عید شکر گذاری اللَّهُ اكْبَرُ، اللَّهُ اكْبَرُ، لا الهَ الَّا اللَّهُ، وَ اللَّهُ اكْبَرُ، اللَّهُ اكْبَرُ، و للَّهِ الْحَمْدُ، اللَّهُ‏ اكْبَرُ عَلى‏ ما هَدانا، وَ لَهُ الشُّكْرُ عَلى‏ ما أَوْلانا. عید فطر، روز شکرگزاری از حق تعالی است که در ظلمت جسم، چراغ روشن فطرت را نهاد تا همیشه پرتوافشان باشد و حیات بخش. ➖یُرِیدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلاَ یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُکَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُون" خداوند براى شما آسانى مى‏خواهد و دشوارى نمى‏خواهد، تا سرانجام شمار [روزهاى روزه‏] را کامل کنید و خداوند را براى آنکه رهنمونتان کرده است تکبیر بگویید (بزرگ بشمارید) و باشد که سپاسگزار باشید که در این آیه خداوند عید فطر را عید شکرگزاری نامیده است و فرموده که این روز را بزرگ بشمارید و در آن به شکر گزاری بپردازید و باید به آن توجه شود. 🟢عید فطر؛ فرصت دعا اَلَّلهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ خَیْرَ ما سَئَلَکَ بِه عِبادُک الصّالِحُونَ وَ اَعوذُ بِکَ مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُکَ الْمُخلَصُون ➖امام علی(ع):«ألا و إنَّ هذا الیومَ یومٌ جَعَلَهُ اللَّهُ لَكُم عِیداً و جَعَلَكُم لَهُ أهلاً، فَاذكُرُوا اللَّهَ یذكُركُم وَ ادْعُوهُ یستَجِب لَكُم» امروز روزی است كه خداوند آن را برای شما عید قرار داد و شما را نیز شایسته آن ساخت؛ پس به یاد خدا باشید تا او نیز به یاد شما باشد و او را بخوانید تا خواسته‌‏ هایتان را اجابت كند.(۱) 🟢عید فطر و نوع دوستی مسلمانان پس از يك ماه روزه داشتن كه آن خود درسى از نوع دوستى و توجه به حال مستمندان اجتماع است، يك قدم عملى در اين راه برداشته و تقريباً مقدار خوراك يكى دو روز خود را به مستمندان مى‏دهند، اين كار گرچه به ظاهر كوچك است ولى اگر يك حساب دقيق درباره كسانى كه تمكن مالى براى پرداخت زكات فطره‏ دارند بنماييم خواهيم ديد كه مقدار قابل توجهى از نيازمنديهاى محرومان اجتماع در صورت عمل به اين دستور تأمين خواهد شد 🟢عید فطر روز جایزه امام باقر (ع) به نقل از نبی مکرم(ص)‏ می‌فرمایند: إِذَا کَانَ أَوَّلُ یَوْمٍ‏ مِنْ‏ شَوَّالٍ‏ نَادَى‏ مُنَادٍ أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ اغْدُوا إِلَى جَوَائِزِکُمْ ثُمَّ قَالَ یَا جَابِرُ جَوَائِزُ اللَّهِ لَیْسَتْ بِجَوَائِزِ هَؤُلَاءِ الْمُلُوکِ ثُمَّ قَالَ هُوَ یَوْمُ الْجَوَائِزِ». هنگامی که اولین روز از ماه شوال شود، منادی ندا می‌دهد که ای مؤمنان، به سوی جوائزتان بشتابید. سپس فرمودند: ای جابر، جوائز خداوند مانند جوائز پادشاهان (از متاع‌های دنیوی) نمی‌باشد. سپس فرمودند: عید فطر، روز جایزه‌هاست(۲) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🟨عید فطرت عید فطر، عید فطرت است، عید بازگشت انسان به فطرت الهی است. نکاتی در این خصوص تقدیم می شود؛ 🟡فطرت از نظر معنی لغوی واژه «فطرة» بر وزن «فعلة» دلالت بر نوع خاصی از آفرینش دارد؛ مانند جلسة یعنی نوع خاصی از نشستن؛ مثلا، اگر بگوییم: جلست جلسة زید؛ یعنی مانند زید و به نوع نشستن وی نشستم. بنابراین، واژه «فطرة» از ماده «فطر» یعنی خلقت و آفرینشی بی‌سابقه که از آن به ابداع تعبیر می‌شود. 🟡 آیات مربوط به فطرت ➖آیه فطرت (سوره روم/۳۰): «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ»؛ پس روى خویش را به سوى دین یکتاپرستى فرا دار در حالى که از همه کیش ها روى برتافته و حق گراى باشى به همان فطرتى که خدا مردم را بر آن آفریده است. آفرینش خداى - فطرت توحید - را دگرگونى نیست. این است دین راست و استوار ولى بیشتر مردم نمى دانند. در این آیه فطرت خداجوى بشر و بعضى از ویژگى هاى آن بیان شده است. طبق این آیه، یکتاپرستى و خداجوئى جزء آفرینش انسان ها است و طبیعت انسان اقتضا مى کند تا در برابر مبداء غیبى که ایجاد، بقا و سعادت او را به دست دارد، خضوع کند و شئون زندگیش را با قوانین واقعى جارى در عالم هستى، هماهنگ نماید. دین فطرى که مورد تاکید قرآن و سایر کتب آسمانى است، همان خضوع و همین هماهنگى است ➖«وَلَٰكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ وَكَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْيَانَ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الرَّاشِدُونَ». ولی خداوند ایمان را محبوب شما قرار داده و آن را در دلهایتان زینت بخشیده، و (به عکس) کفر و فسق و گناه را منفورتان قرار داده است؛ کسانی که دارای این صفاتند هدایت یافتگانند! ➖«وَ نَفْسٍ وَ ما سَوّی‌ها فالهَمَ‌ها فُجُورَ‌ها و تَقْوی‌ها   سوگند به نفس و به کسی که او را تعدیل کرد (و نیکو بیافرید) و شرّ و بدی، و تقوا و خوبی را به او الهام فرمود». ➖«فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَكِّرٌ» تذکره و مانند آن در جایی به­ کار می­ رود که انسان نسبت به چیزی سابقه معرفت داشته و نسیانی متخلل شده باشد و این نسیان وسط، پرده­ ای بر معرفت پیشین افکنده باشد؛ تذکر و یادآوری، آن معرفت پیشین را شکوفا می­کند و دوباره همان مطلب در ذهن بارور می شود. پس این قبیل آیات به شناخت های فطری اشاره دارد. 🟡فطرت در کلام معصوم در خطبه اول نهج البلاغه میخوانیم؛ فبَعَثَ فيهِم رُسُلَهُ و واتَرَ إلَيهِم أنبياءهُ ؛ لِيَستَأدُوهُم مِيثاقَ فِطرَتِهِ ، و يُذَكِّروهُم مَنسِيَّ نِعمَتِهِ ، و يَحتَجُّوا علَيهِم بالتَّبليغِ ، و يُثيروا لَهُم دَفائنَ العُقولِ ، و يُرُوهُم آياتِ المَقدِرَةِ». پس [خداوند] رسولان خود را در ميان آنان برانگيخت و پيامبرانش را پياپى سوى ايشان فرستاد، تا از آنان بخواهند عهد الهى را كه در فطرتشان نهاده است، بگزارند و نعمت فراموش شده او را به يادشان آورند و با رساندن پيام الهى حجّت را بر آنان تمام كنند و گنجينه هاى خردهايشان را بيرون آورند و نشانه هاى قدرت [خدا] را به آنها نشان دهند. 🟡فطرت از نظر دانشمندان غیر مسلمان ➖در نظریه مشهور افلاطون، تمام معرفت‌های بشر، فطری بوده و ریشه در عالَم مُثُل دارند. برخى از دانشمندان و روانشناسان غیرمسلمان نیز کم و بیش متوجه فطرت انسان شده اند، از جمله کارل گوستاویانگ، عوامل موثر در رشد روانى انسان را فطرى مى داند و در کتاب «رواشناسى و دین» مى نویسد: «این یک واقعیت است که بعضى افکار (یعنى افکار دینى) تقریباً در همه جا و در همه زمان ها یافت مى شوند و حتى مى تواند به نحوى خود به خود به وجود آیند یعنى مطلقاً بدون این که از محلى به محلى دیگر سرایت کرده یا از سینه به سینه منتقل شده باشند. این افکار ساخته و پرداخته افراد نیستند...» 💛مخلص کلام اینکه آیات و احادیث و نظرات دانشمندان از یک حقیقت جالب و راز آلود حکایت می کند و آن اینکه انسان ها در همان آفرینش طوری آفریده شده اند که به خوبی ها گرایش دارند و از بدی ها بیزارند البته این گرایش ها که فطریات نامیده میشود نیاز به پرورش دارند و ممکن است تحت تاثیر عواملی تضعیف و حتی نابود شوند . 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🟥 عوامل اختلال در فطرت عواملی باعث می شود روی فطرت پرده انداخته شود و انسان نتواند از فطرت الهی که ابزار درونی تشخیص است بهره ببرد که به چهار مورد از آنها اشاره میکنیم 🔴گناه در بسیارى از آیات قرآن و احادیث به طور مکرر به این معنى اشاره شده که گناه باعث از دست رفتن قدرت تشخیص درونی انسان میشود ➖ مى فرماید: «کَذلِکَ یَطْبَعُ اللّهُ عَلى کُلِّ قَلْبِ مُتَکَبِّر جَبّار»این گونه خداوند بر قلب هر متکبر طغیانگرى مهر مى نهد. در حدیثى از پیغمبر اکرم(ص) مى خوانیم: «کَثْرَةُ الذُّنُوبِ مَفْسَدَةٌ لِلْقَلْبِ»؛ گناهان زیاد قلب انسان را فاسد مى کند.(۳) ➖امام صادق(ع):إذا أذنَبَ الرجُلُ خَرَجَ في قَلبِهِ نُكتَةٌ سَوداءُ ، فإن تابَ انمَحَت ، و إن زادَ زادَت حتّى تَغلِبَ على قَلبِهِ ، فلا يُفلِحُ بَعدَها أبَدا».  هرگاه كسى گناه كند نقطه اى سياه در دلش پيدا شود، اگر توبه كرد آن نقطه پاك شود، امّا اگر بر گناهش بيفزايد آن نقطه بزرگتر شود، تا جايى كه تمام دلش را فرو پوشد و از آن پس هرگز رستگار نشود.(۴) 🔴رفیق و همنشین بد ➖آيه ۲۵سوره فصّلت مى باشد كه مى گويد: «وَقَيَّضْنا لَهُمْ قُرَنآءَ فَزَيَّنُوْا لَهُمْ ما بَيْنَ اَيْديهِمْ وَما خَلْفَهُمْ وَحَقَّ عَلَيْهِمُ الْقَوْلُ فى اُمَم قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِمْ مِنَ الْجِنِّ وَالاِْنْسِ اِنَّهُمْ كانُوا خاسِرينَ» ما براى آنها همنشينانى [زشت سيرت] قرار داديم كه زشتيها را از پيش رو و پشت سر آنها در نظرشان جلوه دادند؛ و فرمان الهى درباره آنان تحقّق يافت و به سرنوشت اقوام گمراهى از جنّ و انس كه قبل از آنها بودند گرفتار شدند؛ آنها مسلّماً زيانكار بودند! ➖پیامبر فرمود: « أربَعٌ مَفسَدَةٌ لِلقلوبِ : الخَلوَةُ بالنِّساءِ ، و الاستِماعُ مِنهُنَّ ، و الأخذُ بِرَأيِهِنَّ ، و مُجالَسَةُ المَوتى . فقيلَ : يا رسولَ اللّهِ ، و ما مُجالَسَةُ المَوتى ؟ قالَ : مُجالَسَةُ كُلِّ ضالٍّ عنِ الإيمانِ و جائرٍ عنِ الأحكامِ ». چهار چيز، مايه تباهى دلهاست: خلوت كردن با زنان( برای انجام گناه)، گوش كردن به حرفهاى آنان، عمل كردن به رأى و نظر آنان و همنشينى با مردگان. عرض شد: اى رسول خدا! همنشينى با مردگان چيست؟ فرمود: همنشينى با هر شخص گمراه از ايمان و منحرف از احكام [الهى].(۵). 🔴دنیا گرایی در احادیث دنیا گرایی و دنیا پرستی به عنوان یکی از عوامل بهره نبردن از مقتضیات فطرت دانسته شده است به عنوان مثال گرایش به عبادت که یکی از گرایش های مهم فطری است ؛ حضرت عیسی (ع) می‌فرمود:«بِحَقٍّ أَقُولُ لَكُمْ كَمَا نَظَرَ الْمَرِیضُ إِلَى الطَّعَامِ فَلَا یتَلَذَّذُ بِهِ مِنْ شِدَّةِ الْوَجَعِ كَذَلِكَ صَاحِبُ الدُّنْیا لَا یتَلَذَّذُ بِالْعِبَادَةِ وَ لَا یجِدُ حَلَاوَتَهَا مَعَ مَا یجِدُهُ مِنْ حَلَاوَةِ الدُّنْیا بِحَق». حق می‌گوییم به شما چنانچه مریض به طعام نگاه می‌كند از شدّت مرض میل ندارد و لذّت نمی‌برد هكذا كسیكه بدنیا شیفته است از عبادت لذّت نمی‌برد و شیرینی و حلاوت عبادت را نمی‌یابد در مقابل شیرینی دنیا. مطلب بیشتر اینجا👈 لینک 🔴لقمه حرام ➖امام حسین (ع) به علل دشمنی کوفیان با اهل بیت و ریشه های انحراف از مسیر حق، اشاره کرده و فرمود: «قَدْ انْخَزَلَتْ عَطَّیاتُکمْ مِنَ الْحَرامِ وَمُلْئِتْ بِطُونُکمْ مِنَ الْحَرامِ فَطَبَعَ اللَّهُ عَلی قُلُوبِکمْ» در اثر هدایا، جوائز و تحفه های نامشروع که به دست شما رسیده و غذاهای حرام و لقمه های ناپاک که شکم هایتان را از آن انباشته اید، خداوند این چنین بر دل های شما مهر زده [ که از فهمیدن حقیقت عاجز شده اید]. لقمه حرام علاوه بر اختلال در تشخیص فطری انسان ، برکتی هم ندارد.(۶) ➖عده‌ای از اهل خراسان خدمت امام صادق«ع» رسیدند. حضرت قبل از آنکه سؤالی بپرسند فرمودند: «هر کس مالی از راه غیرمشروع به دست آورده است، خداوند متعال آن مال را در راه‌های حرام و بیهوده‌ای تباه می‌سازد که نفعی برای او نداشته باشد.» عرض شد سخن شما را نفهمیدیم. حضرت به فارسی فرمودند: «از باد آید به دم شود»، یعنی با کوچک‌ترین جابه‌جایی هوا از بین می‌رود.(۷) 🌸شعر شیخ بهایی لقمه نانی که باشد شبهه‌ناک در حریم کعبه، ابراهیم پاک گر به دست خود فشاندی تخم آن ور به گاو چرخ کردی شخم آن ور، مه نو در حصادش داس کرد ور به سنگ کعبه‌اش، دستاس کرد ور به آب زمزمش کردی عجین مریم آیین پیکری از حور عین ور بخواندی بر خمیرش بی‌عدد فاتحه، با قل هوالله احد ور بُدی از شاخ طوبی آتشش ور شدی روح‌الامین هیزم کشش ور تو برخوانی هزاران بسمله بر سر آن لقمه پر ولوله عاقبت، خاصیتش ظاهر شود نفس، از آن لقمه تو را قاهر شود در ره طاعت، تو را بی‌جان کند خانه دین تو را ویران کند درد دینت گر بود، ‌ای مرد راه! چاره‌ خود کن، که دینت شد تباه 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠داستان [عید فطر و محبت به یتیم] نبی اکرم(ص) روزی برای ادای نماز عید بیرون شد. کودکان را دید که با نشاط بازی می کردند.  در بین آنها کودکی بود که گریه می کرد و تنها بود. لباس کهنه به تن داشت. پیامبر صلی الله علیه و آله به او نزدیک شد از او پرسید: چرا گریه می کنی؟ چرا با دیگر کودکان بازی نمی کنی؟ آن کودک پاسخ داد: پدرم در یکی از جنگهای اسلامی کشته شد. و مادرم شوهر کرد و تمام اموال من را خورد و مرا از خانه ام بیرون انداخت. دیگر من نه خوردنی دارم و نه نوشیدنی و نه پوشیدنی و نه خانه ای که در آن پناه بگیرم.  این که می بینم کودکان بازی می کنند، اندوه من زنده می شود... بر اندوه خویش می گریم. پیامبر دست کودک را گرفت و به او گفت: آیا خشنود خواهی بود اگر من پدرت باشم و فاطمه خواهرت و علی عمویت و حسن و حسین برادرانت؟ کودک پیامبر را شناخت. با شتاب پاسخ داد: ای فرستاده خدا! چگونه بدان خشنود نباشم! پیامبر او را با خودش به منزل آورد. لباس نو به او پوشاند. غذا به او خوراند. و شادی نویی را در دل او بر انگیخت. کودک بیرون دوید و بین کودکان می پرید و بازی می کرد. یکی از کودکان از او پرسید: همین چند لحظه پیش گریه می کردی؛ تو را چه شد؟ چه چیزی تو را اینک خوشحال و شاد کرده است؟ پسرک یتیم گفت: گرسنه بودم سیرم کرد. برهنه بودم پوشاندم. یتیم بودم و اینک فرستاده خدا پدرم شد و فاطمه زهرا خواهرم و علی عمویم و حسن و حسین برادرهای من... کودکان بی آن که درنگ کنند به او گفتند: کاش پدر ما هم در جنگ کشته می شد تا چیزی که تو به دست آورده ای ما نیز به دست می آوردیم. 💠داستان [عید به شرط گناه نکردن] در روايتي است از سُويد بن غَفَله كه از دوستان اميرالمؤمنين است و درباره ي او اين طور گفته اند كه «مَن كَانَ مِن أولِيَاءِ أمِيرِالمُؤمِنِين (ع)»؛ يعني از نزديكان اميرالمؤمنين بوده است؛ كه مي گويد روز عيد فطر در خانه ي اميرالمؤمنين بر او وارد شدم. «فَإذَا عِندَهُ فَاثُورٌ أي خِوَانٌ»؛ در مقابل او سفره اي گسترده شده بود و حضرت مشغول غذا خوردن بودند. «وَ صَحفَةٌ فِيهَا خَطِيفَةٌ وَ مِلبَنَةٌ»؛ غذاي بسيار متواضعانه اي در مقابل حضرت گذاشته شده بود. «خطيفة» غذايي است كه در حداقل امكان براي كسي تهيه مي شود؛ مثلاً مقداري شير و مقداري آرد مخلوط مي كردند؛ غذاي كاملاً فقيرانه. «فَقُلتُ يَا أمِيرَالمُؤمِنِينَ يَومُ عِيدٍ وَ خَطِيفَة؟»؛ عرض كردم يا اميرالمؤمنين! شما روز عيد چنين غذاي كم اهميت و كم ارزشي مي خوريد؟ معمول اين است كه در روزهاي عيد، مردم بهترين غذاهاي خود را مي خورند؛ شما به اين غذا اكتفا كرديد؟ «فَقَالَ: إنَّمَا هَذا عِيدُ مَن غُفِرَ لَهُ»؛ فرمود امروز، روز عيد است؛ اما براي كساني كه مورد مغفرت الهي قرار گرفته باشند.(۸) 💠داستان لقمه حرام معاویه برای فریب دادن شیعیان مخلص حضرت امیر علیه السلام از راه های مختلفی استفاده می کرد، روزی هدایائی مشتمل بر ظرف های پر از عسل همراه نامه ای برای «ابوالاسود دئلی» فرستاد. غلامان چون ابوالاسود را در خانه نیافتند، ظرف عسلها را در منزل گذاشتند و با نامه سوی وی رفتند، همین که ابوالاسود نامه را دید و از مضمون آن دریافت که عسل آورده اند و به خانه اش برده اند، دوان دوان به منزل آمد و وقتی مشاهده کرد دخترش انگشت در ظرف عسل کرده و می خواهد بخورد، فریاد زد: «یا بنتاه لا تأکلی فَانَّهُ سَمٌّ ناقِعٌ»دخترم از آن نخور كه سمّ مهلكى است. دختر انگشت خود را به خاک مالید. و ابوالاسود این دو بیت شعر را انشاد کرد.  ابا الْعَسَلِ المُصَفّی یابْنَ هِنْدٍ نَبیعُ لَک ایماناً وَدیناً فَلا وَاللَّهِ لَیسَ یکونُ هذا وَمَوْلانا امیرالمؤمنینا   پسر هند می خواهی ایمان و دینم را به عسل بفروشم! به خدا سوگند تا مولایم امیرالمؤمنین است، تن به این معامله نمی دهم و این معامله هرگز میسر نمی شود.(۹) ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.من لایحضره الفقیه، ج ۱، ص ۵۱۷ ۲.الکافي ، ج۴ ، ص۱۶۸   ۳. درّ المنثور،ج ۶، ص۳۲۶. ۴.الكافي،ج ۲،ص۲۷۱. ۵.الأمالي للطوسي ،ص۱۲۲. ۶.بحارالانوار، ج ۴۵، ص ۵ ۷.بحارالانوار، ج ۴۷، ص ۸۴. ۸.مناقب ،ج٢، ص: ٩٩ به نقل از مقام معظم رهبری در خطبه عید فطر. ۹.بحارالانوار،ج ۶۶، ص۳۱۴. 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جهاد با نفس (۳۵) منبر یک دقیقه ای🕙 [ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ ❇️مقدمه در کتابی که آیت الله بهجت معرفی فرموده اند جمله ۳۵ که بنا داریم از آن کتاب تقدیم کنیم عبارت است از این حدیث؛ امام زین العابدین(ع) در ضمن حدیث مفصل رساله الحقوق فرمود: «وَ أَمَّا حَقُّ الْجَلِیسِ فَأَنْ تُلِینَ لَهُ کَنَفَکَ وَ تُطِیبَ لَهُ جَانِبَکَ وَ تُنْصِفَهُ فِی مُجَارَاهِ اللَّفْظِ وَ لَا تُغْرِقَ فِی نَزْعِ اللَّحْظِ اِذَا لَحَظْتَ وَ تَقْصِدَ فِی اللَّفْظِ اِلَى اِفْهَامِهِ اِذَا لَفَظْتَ وَ اِنْ کُنْتَ الْجَلِیسَ اِلَیْهِ کُنْتَ فِی الْقِیَامِ عَنْهُ بِالْخِیَارِ وَ اِنْ کَانَ الْجَالِسَ اِلَیْکَ کَانَ بِالْخِیَارِ وَ لاَ تَقُومَ اِلاَّ بِاِذْنِهِ وَ لا قُوَّهَ اِلاَّ بِاللَّهِ». حق همنشین این است که با او برخوردى ملایم و خوب داشته باشى و در گفتار با او انصاف را رعایت کنى و نگاه خود را از او برنگیرى و در گفتار براى فهماندن چیزى به او میانه روى کنى، اگر تو به دیدن او رفتى در ترک مجلس مختارى، و اگر او به دیدن تو آمد او نیز در برخاستن اختیار دارد ولى تو بدون اجازه او برنخیز». 🔹طرح موضوع یکی از اموری که انسان باید در رعایت قواعد اسلامی و تقوای الهی و آداب اسلامی تلاش کند همنشینی است نکاتی در این باره تقدیم میشود ♻️آداب همنشینی؛رعایت پنج چیز ➖برخورد ملایم داشته باش. ➖انصاف در گفتار را رعایت کن. ➖اگر خواستى چشم بردارى به دیگرى توجه کنى در برداشتن نگاه از او زیاده روى نکن. ➖در فهماندن مطالب به او میانه روى را در پیش گیر. ➖بدون اجازه او جلسه را ترک نکن. 🔸کبوتر با کبوتر در احادیث ، در مورد رعایت برخی امور از جمله تناسب مادی همنشین به ویژه در مسافرت تاکیدشده؛ شخصی به نام شهاب می‌گوید؛به امام صادق(ع) گفتم: تو مرا می شناسی و از گشاده دستی و بخشندگی من بر برادران مؤمنم باخبر هستی، آیا جایز است با گروهی در راه مکه همراهی کنم و بر آنها بذل و بخشش کنم؟ امام(ع) فرمود:«لا تَفعَلْ يا شِهابُ ، إن بَسَطتَ و بَسَطُوا أجحَفتَ بِهِم ، و إن هُم أمسَكُوا أذلَلتَهُم ، فاصحَبْ نُظَراءَكَ ، اِصحَبْ نُظَراءَكَ» ای شهاب! چنین مکن. اگر تو گشاده دستی کنی و زیاد خرج کنی و آنها نیز چنان کنند. برایشان ستم کرده ای و اگر آنها قادر نباشند و از خرج کردن بپرهیزند، آنها را خوار کرده ای. پس با افراد هم شأن و همانند خود همراهی و دوستی کن!(۲) 🔹رعایت شئون افراد جلسه پیامبر خدا(ص) اهل مجلس را به رعایت آداب و شئون مجلس سفارش می‌کردند و آنان را از آنچه که مغایر با ادب و شئون هم نشینی است برحذر داشتند. ایشان در روایتی فرمودند: «در جایى که نشسته‌اى، وِقاحت به خرج نده که مردم به دلیل اخلاق بدت، از تو حذر کنند، وقتى کسى کنار تو نشسته است، با دیگرى درِ گوشى سخن مگو.» 🟢مجالست با فقرا یکی از توصیه های رشد آفرین مجالست با فقرا ست. در سلمان چند خصلت همچون: «دوست داشتن علم و عالم»، «مجالست با فقرا»، «تبعیت محض از حضرت علی(ع)» و ... وجود داشت که مورد توجه امام صادق(ع) بوده و از آن یاد می کردند. 💠داستان [همکاری در همنشینی] در سفری، آن حضرت به اصحاب خود امر کرد تا گوسفندی را بکشند. یکی از همسفران ذبح گوسفند، دیگری پوست کندن گوسفند، شخصی قطعه قطعه کردن آن دیگری کار پخت آن را برعهده گرفت. رسول خدا (ص)فرمود: جمع کردن هیزم نیز با من. پس همگی گفتند: ای رسول خدا، شما به زحمت می افتید، ما این کار را انجام می دهیم. پیامبر فرمود: عَرَفْتُ أنکُم تَکُفُّونی ولکِنَّ اللّه َ عَزَّوَجَلَّ یَکرَهُ مِن عَبْدِه إذا کان مَعَهُ أَصحابُه اَن یَنفَرِدَ مِن بَینِهم. می دانم شما کارها را انجام می دهید، ولی خداوند بلند مرتبه ناپسند می شمرد که بنده ای، خود را تافته جدا بافته و با فضیلت تر اصحاب و دوستانش بداند. پس پیامبر (ص) برخاست و برای آنها هیزم جمع کرد.(۳) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.وسائل الشيعة ،ج۱۱،ص۱۳۴. ۲.بحار الأنوار،ج۷۶،ص۲۶۸. ۳.میزان الحکمه، ج ۷، ‌ص ۴۵. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
منبر یک دقیقه ای🕘 موضوع: ویژگی های منتظران(۳۶) [ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود] بسم الله الرحمن الرحیم أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک، عَلی صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبویَّة و الغَیبَةِ الإلهیَّة ، أللّهمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُکْ بِی مَحَجَّتَهُ ✅مقدمه برای تحقق اهداف خلقت، و ظهور انسان کامل و تشکیل حکومت عدل جهانی توسط حضرت حجت روحی فداه، انسان هایی لازم است که با ویژگی های ایمانی، اخلاقی، فکری و اعتقادی ، قابلیت و شایستگی این دوران را در خود جمع کرده باشند. طبق یک حدیث جالب ازپیامبر، مؤمن كامل داراى ۱۰۳ صفت است. ➖پیامبر(ص) فرمود: «لا يُكْمِلُ المؤمنُ إيمانَهُ حتّى يَحْتَويَ على مائةٍ و ثلاثِ خِصالٍ....»(۱) ❇️خصلت۳۶؛ حَلِیماً إِذَا جُهِلَ عَلَیهِ یکی دیگر صفات مؤمن منتظر «حَلِیماً إِذَا جُهِلَ عَلَیهِ» است يعنى در مقابل جهل جاهلان بردبار است و اگر به او بد بگويند بردبار است و بدى آنها را با بدى جواب نمى دهد. چنانچه خداوند فرمود: «وَعِبَادُ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلَّذِينَ يَمۡشُونَ عَلَى ٱلۡأَرۡضِ هَوۡنٗا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ ٱلۡجَٰهِلُونَ قَالُواْ سَلَٰمٗا»بندگان (خاص خداوند) رحمان، كسانى هستند كه با آرامش و بى تكبّر بر زمين راه مى روند؛ و هنگامى كه جاهلان آنها را مخاطب سازند (و سخنان نابخردانه گويند)، به آنها سلام مى گويند (و با بى اعتنايى و بزرگوارى مى گذرند) 🔹حلم در مقابل جهل برخی محققان ،با استناد به کاربرد دو واژه حلم و جهل در اشعار جاهلی و متون صدر اسلام ، متضاد واقعی جهل را حلم دانسته‌اند نه علم . اگرچه علم گاه در تقابل با جهل قرار می‌گیرد، اما در این موارد، جهل در معنایی ثانوی به‌کار رفته است. در واقع، نامیده شدن دوره پیش از بعثت پیامبر (ص) به دوران جاهلیت ، به معنای «عصر نادانی» نیست، بلکه مراد از آن، دوره‌ای است که روحیه خشونت ، بی‌رحمی، انتقام‌جویی و غرور قبیله‌ای حاکم بوده است. 🟢 جایگاه حلم از حلم به عنوان برترین عزت و بهترین یاور انسان یاد کرده‌اند  و آن را در شمار اصول مراودات اجتماعی و یکی از برترین فضایل اخلاقی ، که از خصایص رسولان الهی هستند، و نیز یکی از نشانه‌های امام بر حق دانسته اند. حلم به چراغ خداوند تشبیه شده است که راه رسیدن به قرب الهی را برای دارنده آن روشن می‌سازد 🔸حلم صفتی الهی حِلْم، فضیلتی اخلاقی که هم به انسان و هم به خدا نسبت داده شده است. این صفت در انسان، به معنای بردباری در رفتار با دیگران و نیز در مواجهه با ناگواری‌های زندگی است و حلیم بودن خدا، تأخیر او در عقوبت گناهکاران است که از روی تفضل و با وجود توانایی بر کیفر آنها صورت می‌پذیرد. در قرآن در یازده مورد خداوند به عنوان «حلیم» توصیف شده است. پس مى توان گفت: کسانى که داراى این صفت (به طور صحیح و کامل) هستند، مظهر خدا مى باشند و خود را به خداى بزرگ آن چنان نزدیک نموده اند که خداگونه شده اند و همین موضوع بیانگر اوج ارزش حلم و خویشتندارى است. 🔹حلم و وقار امام علی(ع):« ألحِلمُ وَ ألأناةَ تَوأمانِ یُنتِجُهُما عُلو الهِمَّةِ».  بردباری و وقار دو همزادند که از بلندی همّت‌زاده می‌شوند.(۲) 🔹حلم شرط ریاست یکی از صفات رئیس قبیله، همچنین یکی از شرایط لازم برای سیادت و قضاوت در میان مردم، حلم بود. کسی شایسته ریاست و سیادت بود که آزار و اذیت‌های قومش را تحمل کند، از رفتارهای زشت و سفیهانه چشم‌پوشی کند و به‌سرعت دچار خشم و غضب نشود. مَثَلِ «اُحلُم تَسُد» (حلم پیشه کن تا سیادت بیابی) حاکی از این امر است.  .ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.بحارالانوار، ج ۶۴، ص۳۱۰ ۲.بحارالانوار ج۶۸، ص۴۲ ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جهاد با نفس (۳۶) منبر یک دقیقه ای🕙 [ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ ❇️مقدمه در کتابی که آیت الله بهجت معرفی فرموده اند جمله ۳۶ که بنا داریم از آن کتاب تقدیم کنیم عبارت است از این حدیث؛ امام زین العابدین(ع) در ضمن حدیث مفصل رساله الحقوق فرمود: وَ أَمَّا حَقُّ الْجَارِ فَحِفْظُهُ غَائِباً وَ کَرَامَتُهُ شَاهِداً وَ نُصْرَتُهُ وَ مَعُونَتُهُ فِی الْحَالَیْنِ جَمِیعاً لاَ تَتَبَّعْ لَهُ عَوْرَهً وَ لاَ تَبْحَثْ لَهُ عَنْ سَوْءَه لِتَعْرِفَهَا فَاِنْ عَرَفْتَهَا مِنْهُ عَنْ غَیْرِ اِرَادَه مِنْکَ وَ لاَ تَکَلُّف کُنْتَ لِمَا عَلِمْتَ حِصْناً حَصِیناً وَ سِتْراً سَتِیراً لَوْ بَحَثَتِ الأَسِنَّهُ عَنْهُ ضَمِیراً لَمْ تَتَّصِلْ اِلَیْهِ لاِنْطِوَائِهِ عَلَیْهِ لاَ تَسْتَمِعْ عَلَیْهِ مِنْ حَیْثُ لاَ یَعْلَمُ لاَ تُسْلِمْهُ عِنْدَ شَدِیدَه وَ لاَ تَحْسُدْهُ عِنْدَ نِعْمَه تُقِیلُ عَثْرَتَهُ وَ تَغْفِرُ زَلَّتَهُ وَ لاَ تَدَّخِرْ حِلْمَکَ عَنْهُ اِذَا جَهِلَ عَلَیْکَ وَ لاَ تَخْرُجْ أَنْ تَکُونَ سِلْماً لَهُ تَرُدُّ عَنْهُ لِسَانَ الشَّتِیمَهِ وَ تُبْطِلُ فِیهِ کَیْدَ حَامِلِ النَّصِیحَهِ وَ تُعَاشِرُهُ مُعَاشَرَهً کَرِیمَهً وَ لاَ حَوْلَ وَ لا قُوَّهَ اِلاَّ بِاللَّهِ». ♻️هشت وظیفه همسایگی در این حدیث نورانی چند وظیفه در مورد همسایه بیان شده است: ۱.حق همسایه این است که در غیاب او حافظ منافع او باشى ۲. و در هنگام حضور، او را گرامى بدارى ۳. و در هر دو حال او را یارى و کمک کنى ۴. و هرگز در پى یافتن عیبهاى او نباشى و اگر هم ناخود آگاه و بدون اراده به عیبى از او پى بردى، آن را نگهدارى و بپوشانى به حدى که اگر نیزه ها براى یافتن آن جستجو کنند، آن را نیابند. ۵. در غیاب او، هر آنچه که بر ضرر او است گوش مده ۶.و در سختى ها او را رها مکن ۷.و بر نعمت او حسد مورز ۸. از لغزش او درگذر، و کار نادرست او را ببخش، اگر با تو جاهلانه رفتار کرد با بردبارى از او درگذر با او با مسالمت رفتار کن، بد زبانى را از او دور ساز، و نیرنگ اندرزگویى دروغین را بى اثر کن، با بزرگوارى با او رفتار کن». 🔹همسایه= شهروند امام صادق علیه‏السلام سؤال شد«ما حدُّ الجار؟ » حدود همسایگى چقدر است؟ فرمود: أربعینَ دارا من کُلِّ جانبٍ»چهل خانه از هر چهار طرف. اگر چهل خانه از هر چهار طرف حساب کنیم تقریبا تمامى یک شهر کوچک را در برمى گیرد (چون اگر خانه هر انسانى را مرکز دایره‏اى فرض کنیم که شعاع آن از هر طرف چهل خانه باشد، با یک محاسبه ساده درباره مساحت چنین دایره‏اى روشن مى‏شود که مجموع خانه‏هاى اطراف آن را تقریبا پنج هزار خانه تشکیل مى‏دهد که مسلما شهرهاى کوچک بیش از آن خانه ندارند. 🔸وصیت حضرت امیر(ع) در اهمیت نیکى و احترام به همسایه همین بس که امیرمؤمنان على علیه‏السلام در وصیّت خود فرمود: «اللّه اللّه فى جِیرانکُم فانَّهُم وَصیَّةُ نبیُّکُم، ما زالَ یُوصى بِهم حتّى ظَنَنّا أنّه سَیُوَرِّثُهُم...».درباره همسایگان از خدا بترسید که آنان سفارش شده پیغمبرتان هستند، همواره درباره ایشان سفارش مى‏فرمود تا گمان کردیم براى آنها میراث قرار مى‏دهد(۲) 🔴وای بی اعتنا ها پیامبر(ص) فرمود:«ما آمَن باللّه ِ و الیَومِ الآخِرِ مَن باتَ شَبْعانَ و جارُهُ جائعٌ ، فقُلْنا: هَلَکْنا یا رسولَ اللّه ِ فقالَ : مِن فَضْلِ طَعامِکُم و مِن فَضْلِ تَمْرِکُم و وَرِقِکُم و خَلَقِکُم و خِرَقِکُم ، تُطْفؤونَ بها غَضبَ الرَّبِّ.» به خدا و روز قیامت ایمان نیاورده است کسى که شب سیر بخوابد و همسایه اش گرسنه باشد. عرض کردیم: اى رسول خدا! ما [که با این سخن] نابود شدیم. پیامبر فرمود: شما با خوراک اضافى و با مازاد خرما و پولتان و لباسهاى کهنه و فرسوده تان، خشم خدا را فرو نشانید.(۳) 💠حکایت مردى خدمت پیامبر خدا (ص) آمد و عرض کرد: مى خواهم خانه اى بخرم، دستور مى‌فرمایید کجا بخرم؟ در میان جهینه یا مزینه یا ثقیف و یا قریش؟ پیامبر خدا(ص) به او فرمود:«الجوارُ ثُمَّ الدّارُ ، و الرَّفیقُ ثُمَّ السَّفَرُ.» اوّل همسایه، سپس خانه، اوّل همسفر، سپس سفر. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.وسائل الشيعة ،ج۱۱،ص۱۳۴. ۲.الکافي  ,  جلد۲  ,  صفحه۶۶۹   ۳. بحار الأنوار ،ج۷۷،ص۱۹۱ ۴.الجعفریّات ،ص ۱۶۴ ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا